Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Pavla Seifera na předsedu vlády
Václava Klause. Interpelace je přílohou tohoto
sněmovního tisku a pro informaci je přiložena
interpelace na ministra obrany Antonína Baudyše.
Příloha
Vážený pan
Ing. Václav Klaus
předseda vlády České republiky
prostřednictvím pana
PhDr. Milana Uhdeho
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
V Praze dne 10.6.1994 |
Vážený pane premiére,
tato má interpelace navazuje obsahově i významově
na interpelaci, kterou zároveň podávám
na pana ministra národní obrany a týká
se ekologické problematiky.
Pan ministr mi doufám uspokojivě zodpoví
mé dotazy, týkající se připravenosti
naší armády k zásahům v případě
globálních a místních ekologických
havárií. Mé požadavky na Vás
mají kvalitativně poněkud jiný charakter,
přestože se týkají stejné problematiky.
Považuji za samozřejmé, že v případě
ekologických havárií většího
rozsahu by měla zasahovat především
armáda, a to z mnoha důvodů, které
nehodlám podrobně rozebírat, neboť vyplývají
již z uvedené interpelace na ministra obrany.
Vás tedy tímto žádám, o sdělení
informací o tom jakým způsobem vláda
zajišťuje operativní zásahy v případě
ekologických havárií většího
rozsahu.
Mgr. Pavel Seifer | |
poslanec Poslanecké sněmovny | |
Parlamentu ČR |
Vážený pane ministře,
v dubnu t. r. jste zaslal panu RNDr. Jaroslavu Vlčkovi
odpověď na jeho otázku, týkající
se ekologických jednotek armády České
republiky (parlamentní tisky 908 a 908 A). Přestože
oceňuji Vaši snahu osvětlit podrobně
problematiku zajištění ekologické ochrany
z hlediska činnosti armády, nemohu se nepozastavit
nad tím, že Vaše odpověď je zaměřena
právě a pouze na tuto oblast. V současné
době je již snad každému jasné,
jak katastrofální je ekologický stav naší
republiky.
Jestliže byly ekologické jednotky zařazeny
do železničního vojska je logické, že
se zánikem této armádní složky
zanikly i takto specializované jednotky. Hlavní
problém ovšem tkví někde jinde. Tkví
především v tom, že vůbec došlo
k likvidaci ekologicky zaměřených jednotek.
Je nesporné, že armáda jako státní
složka s určitou kvalifikovanou úrovní
organizace, svým technickým vybavením (možnosti
protichemické obrany) a možností okamžitého
operativního nasazení je přímo předurčena
ke klíčové účasti při
likvidaci ekologických havárií nejenom většího
rozsahu. Může se jednat i o havárie přímo
ohrožující životy lidí, které
nemají globálně ekologický charakter.
Z Vaší odpovědi posléze vyplývá,
nejenom to, že současná činnost armády
v této oblasti směřuje především
dovnitř, ale i to, že aktivita armády má
v současné době především
administrativní charakter. Takovým stavem bohužel
nemůžeme být ani já a troufám
si tvrdit, že ani řada parlamentních kolegů
uspokojena, už i proto, že se sám ve své
odpovědi zmiňujete o skutečnosti, že
armádní ekologie a nepochybuji o tom, že i
ekologické otázky přesahující
rámec armády, je rovněž jedním
z předmětů zájmu členských
států NATO pro spolupráci s naší
republikou v rámci projektu Partnerství pro mír.
Ze všech uvedených důvodů se na Vás,
vážený pane ministře, obracím
s touto interpelací a žádám o poskytnutí
následujících informací:
1) Jakým způsobem je v rámci armády
řešena potencionální nutnost okamžitého
zásahu v případě místních
i globálních ekologických havárií,
a to jak po stránce organizační, tak i po
stránce technického vybavení.
2) Zda je uvažováno o opětovném vytvoření
specializovaných útvarů určených
pro takovou činnost. V případě, že
o podobném kroku uvažováno není, žádám,
aby armáda k takovému kroku přistoupila,
neboť se za stávající situace jeví
jako nanejvýš potřebná.