Rada České televize
předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky Výroční
zprávu o činnosti České televize,
jak jí to ukládá 8 odst.2 zákona č.
483/1991 Sb.
I.
Činnost Rady České
televize
II.
Česká televize v
roce 1993
1) Postavení ČT
v domácím a evropském prostředí.
2) Personální stav
ČT k 31. 12. 1993
3) Majetková a výrobní
základna ČT k 1. 1. 1994
III.
Program České televize
1) Základní údaje
o vysílání ČT
2) Hodnocení programu Radou
ČT
a) Zpráva o stavu zpravodajských a publicistických pořadů
b) Kultura v České televizi
c) Původní dramatická tvorba pro dospělé
d) Pořady pro děti
e) Vzdělávací a populárně vědecké pořady
f) Zábavné pořady
g) Násilí na obrazovce
3) Hodnocení diváků
a) Podle průzkumů sledovanosti a spokojenosti diváků
b) Dopisové ohlasy
4) Tisk o České
televizi
5) Interní hodnocení
pořadů prováděné vedením
ČT.
IV.
Hospodaření České
televize
V.
Závěr
Rada ČT pracovala v roce
1993 v tomto složení (v závorce jsou uvedeny
kompetence):
PhDr. Petr Fleischmann: rezignoval 15. 12. 1993
RNDr. Jiří Grygar, předseda - (vzdělávání)
JUDr. Karel Kühnl, místopředseda - (sport); rezignoval 2. 6. 1993
PhDr. Jiří Růžička - (vysílání pro děti)
Vladimír Svoboda - (dramatické pořady)
Karel Steigerwald; zvolen 13. 10. 1993
Jan Trefulka - (dramatické pořady)
František Trnka - (hudební pořady)
Mgr. Jiří Zajíc, místopředseda - (zpravodajství a publicistika)
PhDr. Jaromír Zemina -
(umělecké pořady)
Rada ČT se během
roku sešla na 35 zasedáních, z toho jednou
ve studiu Brno a jednou ve studiu Ostrava. Během výjezdu
do Brna uskutečnila setkání s členy
Rady Slovenské televízie. Dále Rada ČT
jednala s představiteli stálé komise PČR
pro sdělovací prostředky a s většinou
poslaneckých klubů PČR, s Radou ČR
pro rozhlasové a televizní vysílání,
se zástupci televizních
stanic Premiéra a Nova, s regionálními výrobci
televizních pořadů a s představiteli
církví. V dubnu 1993 uspořádala Rada
ČT v Praze tiskovou konferenci. Členové Rady
ČT poskytli řadu rozhovorů a informací
o činnosti Rady novinám, časopisům
a rozhlasu, zúčastnili
se též TV pořadu "Co týden dal"
o stavu zpravodajství a vyhlídkách České
televize pro nejbližší budoucnost.
V prvních dnech roku 1993
se Rada ČT věnovala zejména výběru
intendanta zpravodajství pro okruh ČT2, jak jí
to bylo uloženo zákonem ČNR o některých
opatřeních v oblasti rozhlasového a televizního
vysílání z 22. prosince 1992, jenž nabyl
účinnosti 30. prosince 1992. Ke zkrácenému
výběrovému řízení RČT
vyzvala 11 osobností, z nichž nabídku účastnit
se výběru přijalo 7 uchazečů.
Ode všech si RČT
vyžádala základní osobní data,
náhled na současnou úroveň zpravodajství
v ČT a stručnou představu uchazeče
o výkonu funkce intendanta. S každým uchazečem
pak Rada ČT jednala osobně. Po zhodnocení
písemných materiálů i průběhu
rozhovorů zvolila dne 18. ledna 1993 intendantem
Ing. Jana Šterna (s nástupem 1. února 1993).
Souběžně se
Rada ČT zabývala situací ve zpravodajství
na obou vysílacích okruzích, kde v prvních
týdnech roku došlo k výraznému zhoršení
profesionální úrovně zpravodajství.
Rada ČT proto soustavně zadávala analýzu
zpravodajství v jednotlivých týdnech nezávislým
publicistům. Tyto analýzy pak ihned vyhodnocovala
a svá doporučení předávala
jak generálnímu řediteli ČT a šéfredaktoru
zpravodajství, tak posléze i intendantovi. V průběhu
prvního pololetí
roku 1993 tak Rada získala celkem 12 analýz od 8
publicistů a dále od kolektivu katedry masové
komunikace fakulty sociálních věd UK v Praze.
Podrobnosti obsahuje "Zpráva o stavu zpravodajských
a publicistických pořadů ČT",
jež byla na základě usneseni PČR vypracována
dne 30. listopadu 1993.
Během prvních dvou
měsíců roku se Rada ČT zabývala
zpracováním podkladů pro výroční
zprávu o činnosti České televize,
jak ji vyžaduje zákon. Rada ČT se rozhodla
k ověření hospodaření České
televize požádat o nezávislý audit a
jeho výsledků pak použila při odstranění
zjištěných nedostatků. Když se
tak stalo, byla zpráva předána PČR,
který jí po projednání v komisích
vzal na vědomí. Na základě připomínek
poslanců přijala Rada ČT organizační
opatření, směřující
ke zvýšení účinnosti práce
Rady ČT. Přitom r. 1993 byl pro činnost Rady
náročnější, neboť v porovnání
se situací v r. 1992, kdy do kompetence Rady ČT
patřil prakticky jen okruh ČTV a část
okruhu F1, spadalo nyní do kompetence Rady veškeré
vysílání na třech
vysílacích - okruzích (ČT1, ČT2,
ČT3).
Zejména bylo jednotlivým
členům Rady ČT uloženo sledovat některé
podstatné části vysílacího
schématu (viz kompetence, uvedené u seznamu členů
Rady) a případně specifikovat požadavky
na nezávislé odborné analýzy. Dále
se členové Rady střídali ve vyhodnocování
podnětů z denního a periodického tisku.
Postupné se též zvyšoval počet
dopisů diváků adresovaných Radě.
Podobně jako v předešlém roce Rada ČT
využívala interní analýzy ČT,
zejména pak výsledky statistického průzkumu
sledovaností a spokojeností diváků
s pořady, jak je týdně vypracovává
středisko SAPA. Rada měla možnost ověřit
výsledky těchto interních průzkumů
pomocí analýz nezávislých agentur
a zjistila, že v mezích statistických chyb
byly výsledky prakticky totožné
a tudíž věrohodné.
Hned od počátku
roku se Rada ČT opakovaně zabývala možnými
porušeními zákona při skladbě
pořadů mezi 6 a 22 h ve vysílání
ČT a přijala příslušná
doporučení. Reagovala též kriticky na
zařazení protivědeckého seriálu
"Jak vznikl svět" studiem ČT v Ostravě.
Znovu se zabývala nevyvážeností pořadů
o sexuální osvětě a iniciovala přípravu
alternativního seriálu spolupracovníky Institutu
pro další vzdělávání lékařů
a farmaceutů v Praze. Doporučila zařazení
dokumentu Křížová cesta a přebírání
některých pořadů STV, zejména
Večerů s M. Markovičem. Iniciovala televizní
diskuse o školské reformě a o cause Národní
galerie v Praze. Na výzvu stálé komise PČR
pro sdělovací prostředky připravila
náměty pro legislativní úpravy, potřebné
pro úspěšný rozvoj
veřejnoprávní televize.
Z podnětu Rady ČT
byly dále zpracovány nezávislé analýzy
o dětských pořadech, o ekologii, o popularizaci
vědy a výskytu pavědy a o vybraných
původních dramatických pořadech v
programech ČT. Těchto analýz pak Rada využila,
podobně jako analýz zpravodajství, ke kritice
současného stavu a k návrhům opatření
na odstranění hlavních nedostatků.
Vedení ČT a zejména generální
ředitel ČT reagovali na stanoviska Rady ČT
vesměs vstřícně. Podle názoru
Rady se v těchto směrech situace ve vysílání
postupně lepší, místy zcela výrazně.
To je zvláště patrné pří
porovnávání rozsahu a úrovně
programů ČT s vysíláním rozličných
zahraničních veřejnoprávních
televizí v Evropě.
Rozpočet a čerpání
rozpočtu Rady ČT 1993
Rozpočet Rady České
televize byl sestavován na začátku roku 1993
na základě předpokládaných
výdajů (s přihlédnutím ke skutečnosti
v roce 1992).
Plán | Skutečnost | |
Osobní náklady | 780 500 | 742 600 |
(odměny členům Rady,
mzda tajemnice Rady) | ||
Nákupy | 78 000 | 12 700 |
Cestovné | 78 000 | 67 400 |
Služby | 530 000 | 646 500 |
z toho | ||
- audit | 260 000 | |
- programové expertízy | 308 600 | |
CELKEM | 1 476 500 | 1 472 200 |
II. 1. Postavení ČT
v domácím a evropském prostředí
V r. 1993 byly vytvořeny
reálné podklady pro vznik duálního
TV vysílání v ČR. Jak známo,
jde o první pokus tohoto druhu v celém posttotalitním
světě. Z této jedinečnosti pochopitelně
vyplývají rozmanité problémy, pro
jejichž řešení neexistuje žádný
vzor.
Rada ČT byla zejména
na počátku a konci období v dosti pravidelném
styku s Radou ČR pro rozhlasové a televizní
vysílání (RČR), nejprve z toho důvodu,
že RČR měla výhrady proti způsobu,
jakým ČT uskutečnila zákonem stanovenou
transformaci odpovědnosti za vysílání
na všech třech vysílacích okruzích
(vnucený monopol na vysílání).
Ke konci roku naopak Rada ČT vyslovila obavy o budoucí
existenci ČT v souvislosti s návrhy na zrušení
reklamního vysílání ve veřejnoprávní
televizí a další navrhovaná opatření,
jež by dále zvýhodnila komerční
televizní stanice
vůči ČT.
Koncem května 1993 se Rada
ČT sešla s Radou Slovenské televízíe
na pracovním setkání, při němž
byly diskutovány otázky vzájemné spolupráce
obou televizí zejména při výměně
programů a vzájemné pomoci při uskutečňování
poslání veřejnoprávních televizí
v SR a ČR.
Rada ČT byla v pravidelném
kontaktu s představiteli stálé komise pro
sdělovací prostředky PČR, takže
v průběhu roku se dařilo podstatně
lépe řešit aktuální problémy
i dlouhodobé otázky vývoje ČT, než
tomu bylo v roce předešlém. Vysílání
regionální komerční televize Premiéra
pomohlo zainteresovaným stranám osvětlit
v praxi mnohé otázky, diskutované předtím
čistě na základě apriorních
schémat. Podobně lze očekávat, že
některé extrémní názory, vyslovované
v tisku i na zasedáních parlamentní komise,
budou korigovány ve chvíli, kdy odborná i
laická veřejnost získá zkušenost
s vysíláním komerční televize
na stanici Nova.
Zejména pokud jde o tak
často kritizované zpravodajství, mohli si
diváci i odborná veřejnost ověřit
stav oboru v ČT porovnáním se zpravodajstvím
zahraničních televizních společností,
přebíraným zvláště na
okruhu ČT3 (CNN, F2, ZDF, Ruská TV, STV, RAI1).
Z tohoto srovnání vyšla Česká
televize dle názoru RČT překvapivě
příznivě, zvláště když
uvážíme krátkou tradici veřejnoprávního
vysílání v naší republice.
Rada ČT konstatuje, že
řada problémů ve vztahu mezi ČT a
ostatními subjekty domácí mediální
scény se vyskytuje v podobné míře
též v ostatních evropských zemích.
Ke kritice práva veřejnoprávní televize
na vysílání reklamy dochází
v poslední době např. v Německu, Holandsku
a Francii. Je však třeba zdůraznit, že
až dosud se v zemích západní Evropy
s duálním systémem vysílání
uplatňuje převážně smíšený
systém financování, tj. příjem
z koncesionářského poplatku, doplněný
o výnos z podnikatelské
činnosti (včetně reklamního, vysílání).
Koncesionářské poplatky kryjí např.
v Německu (ZDF) 60% příjmů, v Holandsku
65%, v Řecku 76% a v Belgii 83%. Limit 1% vysílacího
času pro reklamu, stanovený zákonem pro ČT,
patří k nejnižším v Evropě.
Přitom ČT
vyrábí stejné nebo někdy i větší
množství pořadů, než význačné
evropské veřejnoprávní televize. Pro
přehled uvádíme tabulku očekávaných
rozpočtů veřejnoprávních televizí
v Evropě pro rok 1994:
Země | |||
Velká Británie | |||
Francie | |||
Německo | |||
Rakousko | |||
Norsko | |||
Švýcarsko | |||
Belgie | |||
Švédsko | |||
Dánsko | |||
Portugalsko | |||
Finsko | |||
Polsko | |||
Belgie | |||
Irsko | |||
ČR |
Poznámka: - R = vysílání
bez reklam: - K = není komerční TV
V březnu 1993 se předseda
Rady ČT a generální ředitel ČT
zúčastnili na pozvání japonského
ministerstva pošt a telekomunikací - semináře
o televizním vysílání v zemích
tzv. východní Evropy (tím se myslí
země bývalého totalitního bloku vyjma
býv. SSSR), kde přednesli referáty o stavu
a perspektivách České televize a zúčastnili
se rozhovorů s představiteli televizí ze
Slovenska, Polska, Maďarska, Bulharska, Rumunska a Japonska.
Zejména představitelé japonské veřejnoprávní
televize i tamějších komerčních
stanic jevili upřímný zájem o rozvoj
vzájemné spolupráce s ČT jak v programové
tak technické oblasti. Na semináři bylo konstatováno,
že pokud jde o legislativu veřejnoprávních
sdělovacích
prostředků, je Česká republika zřetelně
nejdále mezi zeměmi tzv. východní
Evropy a slouží jako příklad ostatním.
V listopadu 1993 se generální
ředitel ČT a předseda RČT účastnili
konference Evropské unie pro rozhlasové a televizní
vysílání (EBU) v Bruselu, na níž
byl generální ředitel ČT jediným
pozvaným řečníkem za sektor televize
ze zemí býv. východního bloku.
Konference se zúčastnilo
na 350 delegátů ze 41 zemí, z toho 35 evropských
zemí. EBU má t. č. 62 členských
organizací ve 48 zemích Evropy, severní Afriky
a Středního východu, dále pak 54 přidružených
členů v dalších 32 mimoevropských
zemích, tj. celkem 116 členů v 80 zemích
světa. EBU byla založena r. 1950 a po sjednocení
s OIRT je od r. 1993 největší profesionální
organizací tohoto typu na
světě. Tím cennější je
volba generálního ředitele ČT do 19tičlenné
Administrativní rady EBU. Statut EBU určuje, že
každý člen musí poskytovat službu,
která má národní charakter a význam
pro danou zemi. Musí sloužit celé divácké
veřejnosti a nabízet rozličné
programy pro všechny části populace, včetně
menšin.
Účelem bruselské
konference bylo připravit půdu pro transformaci
veřejnoprávních medií na přelomu
století tak, aby odpovídaly požadavkům
doby a rostoucí konkurenci komerčních stanic.
Na závěr konference
přijali delegáti (generální ředitelé
resp. intendanti, představitelé televizních
a rozhlasových rad) deklaraci, která zdůrazňuje,
že nás v Evropě čeká v dohledné
době bezprecedentní audiovizuální
revoluce, v níž je třeba najít rovnováhu
mezi zájmy veřejnoprávních
a komerčních televizí.
"Koexistence s komercí
může být povzbuzující, ale nesmí
se v Evropě vše podřídit zákonům
trhu. Evropa by to měla dokázat lépe, pokud
jde o národní identitu, toleranci, různost
názorů, svobodu projevu a humanismus", praví
se v deklaraci. Deklarace rovněž zdůrazňuje
potřebu smíšeného financování
(poplatky koncesionářů a výnos z reklam)
veřejnoprávní televize.
V prosinci 1993 se předseda
RČT zúčastnil evropské konference
o vědě ve sdělovacích prostředcích,
jež se konala v Laboratoři pro výzkum částic
(CERN) v Ženevě v rámci "Evropského
týdne pro vědeckou kulturu". Přednesl
zde příspěvek v sekci o stavu sdělovacích
prostředků v zemích východní
Evropy. Na konferenci vystoupili přední evropští
přírodovědci, mj. dva nositelé Nobelových
cen, významní politici a žurnalisté.
Z jednání konference vyplynulo, že ve většině
zemí Evropy se vyskytují obdobné problémy
při prezentaci výsledků vědy ve sdělovacích
prostředcích a zejména v televizi. Všude
se pozoruje nástup iracionality a pavědy
a odklon zejména mladé generace od vědy.
Podle mínění odborníků jde
o velmi nebezpečný trend, jenž může
ohrozit stabilitu evropské společnosti již
v blízké budoucnosti. Zejména veřejnoprávní
sdělovací prostředky zde mohou a vlastně
musí sehrát nezastupitelnou
roli v objektivní informovanosti veřejnosti o stavu
"živé vědy" - tedy vědy, která
je vrcholným tvůrčím procesem, nikoliv
učebnicovým souborem nekritizovatelných tvrzení.
II. 2. Personální
stav České televize k 31.12.1993
1. Počet zaměstnanců
ČT k 31. 12. 1993
Celkem | 4 073 |
ČT Praha | 3 307 |
Brno | 385 |
Ostrava | 381 |
2. Věková struktura
zaměstnanců
3. Přehled fluktuace
Praha | ||
Brno | ||
Ostrava |
4. Průměrná
měsíční mzda za rok 1993
Kategorie | Průměrná mzda v Rč |
pracovníci se smluvními platy | |
(redaktoři, zpravodajové, producenti) | 13 768 |
programově provozní a administrativní | |
pracovníci | 8 353 |
umělečtí pracovníci skupiny II | |
(produkční, zvukaři, kameramani, střihači) | 12 819 |
dělnici, kromě dělníků scénického provozu | 7 126 |
dělníci scénického provozu | 7 669 |
celkem vyplacené mzdy | 9 240 |
5. Lustrační
zákon
V současné době
není v ČT zaměstnanec evidovaný pod
pism. a/ a b/ zákona 451/91 Sb. (Viz doporučení
ve výroční zprávě Rady ČT
za rok 1992, str.7)
6. Posouzení personální
politiky včetně počtu zaměstnanců,
systemizovaných míst a výše platů
je součástí komplexní hospodářské
analýzy struktury ČT, na níž vyhlásila
Rada ČT výběrové řízení.
Po ukončení analýzy v polovině roku
1994 lze přijmout kvalifikované stanovisko a závěry.
Nehmotný majetek (software, drobný a ostatní nehmotný investiční majetek) | |
ČT v Praze | 4.229.214,- Kč |
TS Brno | 54.900,- Kč |
TS Ostrava | 476.594,- Kč |
celkem nehmotný majetek | 4.760.708,- Kč |
Hmotný majetek (budovy, stavby, stroje, dopravní prostředky, inventář, hmotný investiční majetek, pozemky, umělecká díla, materiál na skladě, nedokončená výroba, výrobky) | |
ČT v Praze | 4,189.894.717,81 Kč |
TS Brno | 417.279.319,58 Kč |
TS Ostrava | 369.384.517,77 Kč |
celkem nehmotný majetek | 4,976.558.609,16 Kč |
Nehmotný majetek | 4.760.708,- Kč |
Hmotný majetek | 4,976.558.609,16 Kč |
Celkem hodnota majetku | 4,981.319.317,16 Kč |
1993 |
l. program | II. program | III. program | celkem | |
F 1/ČT 1 | ČTV/ČT 2 | OK3/ČT 3 | ||
1989 | 4 434 hodin | 3 342 hodin | 0 hodin | 7 776 hodin |
1990 | 4 525 hodin | 3 563 hodin | 4 952 hodin*) | 13 040 hodin |
1991 | 5 011 hodin | 4 240 hodin | 8 760 hodin | 18 011 hodin |
1992 | 5 080 hodin | 4 918 hodin | 8 784 hodin | 18 782 hodin |
1993 | 7 164 hodin | 6 133 hodin | 8 760 hodin | 22 051 hodin |
*) Program OK3 zahájil
své vysílání 14. května 1990
v 16.00 hodin v denním vysílacím rozsahu
8 hodin. Od 28. května 1990 vysílal již 16
hodin denně (8.00 až 24.00) a od 16. července
1990 vysílal Program OK3 plných 24 hodin denně.
F1/ČT1 | ČTV/ČT2 | OK3/ČT3 | celkem | |
1992 | 2 599 hodin | 4 862 hodin | 8 784 hodin | 16 245 hodin |
1993 | 7 164 hodin | 6 133 hodin | 8 760 hodin | 22 051 hodin |
nárůst oproti
roku 1992 | 4 565 hodin | 1 271 hodin | 24 hodin | 5 812 hodin |
Poznámka: údaje
o zastoupení premiér a repríz na programu
OK3 v ruce 1992 nemá oddělení programových
analýz k dispozici
vlastní
televizní výroba | ||||||||
převzatá
tvorba domácí | ||||||||
převzatá
tvorba zahraniční | ||||||||
programový typ | ||||||||
informativní pořady | ||||||||
zpravodajské pořady | ||||||||
publicistické pořady | ||||||||
dokumentární pořady | ||||||||
sportovní přenosy | ||||||||
vzdělávací pořady | ||||||||
osvětové pořady | ||||||||
reklamní pořady | ||||||||
zábavné pořady | ||||||||
hudebně zábavné pořady | ||||||||
hudební pořady | ||||||||
dramatické pořady | ||||||||
literární pořady | ||||||||
doplňkové pořady | ||||||||
náboženské pořady | ||||||||
celkem |
*) Do programového typu "informativní
pořady" je zahrnuto i noční vysílání
teletextu na ČT 1.
III. 2. Hodnocení programu
Radou České televize
Soustavné hodnocení
programů jako východisko k uplatňování
vlivu na vedení ČT považuje Rada ČT
za hlavní nástroj formování veřejnoprávního
charakteru programu ČT.
V roce 1993 se Rada ČT
zaměřila zvláště na ty oblasti,
jejichž význam pro společensko - politické
dění i vytváření kulturního
a mravního zázemí české společnosti
považuje za zvláště důležité.
Poslanecká sněmovna svým usnesením
uložila Radě ČT podat zprávu o stavu
zpravodajských a publicistických pořadů
ČT. Tato zpráva (viz odst. III.2. A) byla jíž
předána 30. 11. 1993 komisi pro sdělovací
prostředky Parlamentu ČR.
Hodnocení všech sledovaných
oblastí se opírají především
o analýzy, které na žádost Rady ČT
vypracovávali nezávislí experti a týmy,
dále pak o vlastní sledování a odborné
konzultace členů rady, analýzy českého
tisku, údaje o divácích i diskuse v poslaneckých
klubech Parlamentu ČR.
III. 2. A
Usnesení Poslanecké
sněmovny Českého parlamentu z dubna 1993
stanovilo zhodnotit po půlroce vývoj v oblasti zpravodajství
zajišťovaného Českou televizí.
Rada České televize proto předkládá
následující zprávu. Aby se maximálně
šetřil čas těch, kterým je tento
materiál určen, je zpráva vypracována
jako koncentrovaný souhrn poznatků, které
Rada získala za období od začátku
roku 1993. Příslušné parlamentní
Komisi pro sdělovací prostředky jsou samozřejmě
k dispozici i dílčí
zprávy, ze kterých Rada při této syntéze
vycházela.
(1) Stručný přehled
působení Rady ČT na oblast zpravodajství
Rada
- zadávala a zpracovávala externí rozbory
zpravodajství a aktuální publicistiky (Viz
(2))
- průběžně
sledovala hodnocení kvality zpravodajství
v tisku
- reagovala na podněty
institucí i jednotlivých expertů a na každém
zasedání (tj. týdně) za přítomnosti
generálního ředitele, intendanta a někdy
i šéfredaktora zpravodajství diskutovala kvalitu
zpravodajství i účinnost nápravných
opatření.
(2) Přehled podkladů
období | kanál | autor (autoři) |
4. - 17.1. | ČT2 | Vladimír Mlynář (Respekt), Jan Foll (Lid.nov.) |
18.- 31.1. | ČT2 | Vladimír Mlynář (Respekt), Jan Foll (Lid.nov.) |
24.1.-14.2. | ČT1+2 | Jan Vávra (tehdy Svobodná Evropa) |
15.- 28.2. | ČT1 | Katedra masové komunikace Fak. soc. věd UK |
8. - 21.3. | ČT1+2 | Vladimír Just (nezávislý kritik) |
5. - 11.4. | ČT1+2 | Katedra masové komunikace Fak. soc. věd UK |
12.- 19.4. | ČT1+2 | Drahoslav Makovička (nezávislý kritik) |
19.- 25.4. | ČT1+2 | Katedra masové komunikace Fak. soc. věd UK |
26.4.-9.5. | ČT1+2 | Jan Pömerl (filmový a literární kritik) |
10.- 30.5. | ČT1+2 | Bohuslav Blažek (nezávislý kritik) |
25.5-13.6. | ČT1+2 | Vladimír Just (nezávislý kritik) |
14.- 29.6. | ČT1+2 | Petr Pavlovský (Literární noviny, Telegraf) |
Dále měla Rada k
dispozici analýzu zadanou pro kanál ČT2 intendantem
Janem Šternem pracovnici francouzské televize za období
1. 2. až 6. 3. - a zprávu o zpravodajství,
kterou si dal pro období 1. až 10. 3. vypracovat parlamentní
klub ODA.
(3) Hlavní konstatované nedostatky
a) nízká profesionalita:
jazyk, stylistika, výslovnost, nesoulad textu a obrazu,
nepoužívání mapek a grafických
prostředků, necitlivé střihy
b) deformované všeobecné
vzdělání, malý rozhled a zkušenosti
redaktorů, opakované omyly v pojmenování
reálií (církevní svátky, osoby,
události), odborné chyby při referování
o událostech ve vědecké a historické
oblasti, přílišná důvěřivost
k představitelům úřadů a institucí,
zařazování faktů do chybných
nebo nedostatečných kontextů apod.
c) strukturální chyby:
- řazení zpráv
(dosud není shody o tom, podle jakých kritérií
by mělo docházet k řazení, což
velmi negativně ovlivňuje strukturaci zpravodajství;
nejzřetelnější je to v přístupu
ke kultuře a ekologii)
- vedení debatních
pořadů: opakovaně se ukazuje, že nynější
moderátoři živě přenášených
diskusních pořadů nejsou schopni vnést
do nich řád
nedostatek pramení z absence
patřičně hlubokého i rozsáhlého
lidského i odborného zázemí moderátorů.
Rada ČT i externí
experti se shodují v tom, že zmíněné
nedostatky nevyplývají z úmyslu nebo zlé
vůle, ale z osobních dispozic jednotlivých
pracovníků - a do jisté míry i ze
stresových situací, které jejich činnost
nutně provázejí.
(4) Politická vyváženost
Většina expertíz,
výsledky kvantitativního sledování,
které si Rada dala vypracovat, i její vlastní
pozorování vedou k závěru, že
ČT poskytuje vládním činitelům
i představitelům vládní koalice v
hlavních zpravodajských pořadech větší
prostor, než je běžné v zavedených
demokraciích. K lepší vyváženosti
dochází v pořadech
diskusního typu (Co týden dal, Duel, Debata, Studio
Netopýr, Naděje a pochybnosti ap.).
Kromě pochopitelné
příčiny, že činnost vládních
představitelů je z hlediska diváka obecně
důležitá a zajímavá, způsobilo
po našem soudu konstatovaný staví toto:
- v posledním období
řeší většina opozičních
parlamentních stran vážné vlastní
vnitřní problémy
- v rámci vládní
koalice jsou často prezentovány divácky atraktivní
rozdílné i kontroversní názory
- pro řadu důležitých
politických, hospodářských nebo společenských
problematik neexistují zatím nezávislí
odborníci a komentátoři; jejich úlohu
zatím tedy mnohdy suplují vládní úředníci,
popřípadě sami ministři.
Rada nepovažuje současnou
situaci za optimální a doufá, že při
chystaných jednáních s parlamentními
kluby získá v tomto směru důležité
podněty.
(5) Patrná zlepšení
Ve sledovaném období
je možno konstatovat zvýšeni objektivity zpravodajských
relací. Rovněž se podstatně snížil
výskyt skrytých komentářů v
rámci poskytované zprávy. Začíná
se lepšit i úroveň práce zahraničních
zpravodajů (schopnost vřazovat aktuální
zpravodajství do potřebných širších
souvislostí). Došlo též k výraznému
zlepšení v práci s obrazovou informací
(zvláště používání
grafů, mapek ap.).
Nezanedbatelným přínosem
je zavedení kontinuálního vysílání
zpravodajského Teletextu (v noci lze sledovat výběr
z něj bez speciálního zařízení).
Výskyt násilí
v rámci zpravodajských pořadů je minimální.
Je ovšem nutno odlišovat samotně násilí
od jeho následků. Prezentace těchto následků
nebývá ve zpravodajských pořadech
samoúčelná.
Zpravodajství České
televize se významné podílelo na akcí
SOS Sarajevo.
(6) Konkurenční
prostředí mezi ČT1 a ČT2
Na základě zákona
ČNR o některých opatřeních
v oblasti rozhlasového a televizního vysílání
ze dne 22. 12. 1992 byl pro kanál ČT2 ustanoven
intendant. Ten měl podle představy tvůrců
zákona působit k vytvoření alternativního
zpravodajství k ČT1.
Přestože v průběhu
sledovaného období bylo možno konstatovat,
že k určitému rozdílu došlo (V.
Just např. ve své zprávě z května
a června píše: "Hodnotíme-li relace
jako celek, nezaznamenat pozvolný vzestup a rýsující
se vyhraněnost mezi ČT1 a ČT2) může
jen slepý."), nejsou výsledky tohoto pokusu
jednoznačné především z těchto
tří důvodů:
- šlo o provizorium na jediný rok
- technické zázemí
ČT neumožňuje práci dvou skutečně
nezávislých zpravodajských týmů
- základní východiska
tvorby zpravodajství a publicistiky se u odpovědných
pracovníků příliš nelišila.
(7) Nápravné kroky
a) součástí
pracovní smlouvy je stručná verse "Kodexu
televizního zpravodajce" (převzato z materiálu
BBC a Rady Evropy) viz příloha č. 1.
b) systematická sebereflexe
vysílaných pořadů v rámci samotné
redakce (během podzimu bylo doplněno o vzájemné
hodnocení mezi týmy na ČT1 a ČT2)
c) vyvozování konkrétních
personálních důsledků pro jednotlivé
redaktory (během sledovaného období došlo
k celé řadě postihů včetně
výměny redaktorů)
d) v prvním čtvrtletí
roku 94 se z popudu Rady uskuteční trénink
pracovníků redakce zpravodajství pomocí
techniky "komunikačních modelů"
s cílem zlepšit jejich schopnost sebehodnocení,
strukturování informací a hodnocení
jejich významnosti, vedení dialogu a diskusí
a pod.
e) Rada bude nadále systematicky
sledovat a hodnotit s pomocí odborníků z
různých oblastí zpravodajství a publicistiku.
Rovněž počítá s pravidelnou konzultací
v rámci parlamentních setkání s poslaneckými
kluby.
f) Rada navrhuje vytipování
osobností, kolem nichž by se vytvořily tématicky
specializované zpravodajské týmy.