Česká televize /dále
jen "ČT"/ zastoupená vedoucí personálního
a právního úseku
a ..................................
nar ............... os. č. .........., /dále jen
pracovník/ se dohodli na této pracovní smlouvě:
Den nástupu do práce (vznik pracovního poměru) ..........................
Místo výkonu práce .....................................................
Druh práce /funkce/: ...................................................................................................
Číslo funkce: ..........................................................
Pracovník uděluje
svolení k časově neomezenému užití
díla v tomto rozsahu:
a/ k vytvoření audiovizuálního díla,
b/ k vysílání živému a ze záznamu,
c/ k přenosu do zahraničí,
d/ k prodeji záznamu v tuzemsku, k prodeji a výměně záznamu do zahraničí,
e/ k překladu do cizích jazyků a k dabování,
f/ k prodeji záznamu do sítě kin v tuzemsku a v zahraničí,
g/ k pořízení rozmnoženin a jejich šíření formou prodeje a k půjčování v tuzemsku a v zahraničí,
h/ k prodeji záznamu k
pořízení rozmnoženin a jejich šíření
prodejem a půjčováním v tuzemsku a
v zahraničí.
Odměna za užití
díla je součástí mzdy.
1/ Vzájemná práva
a povinnosti se řídí obecně závaznými
předpisy, zejména zákoníkem práce,
dále pracovním řádem a ostatními
interními předpisy ČT. Pracovník je
povinen zachovávat obchodní tajemství, nepoškozovat
dobré jméno ČT, dále je povinen řádně
hospodařit s prostředky svěřenými
mu ČT, střežit a ochraňovat majetek
ČT před poškozením,
ztrátou, zničením a zneužitím.
2/ Pracovník je povinen
nejednat v rozporu s oprávněnými zájmy
ČT:
a/ pracovník smí
používat zařízení a pracovní
prostředky ČT jen k plnění povinností
vyplývajících z pracovní smlouvy,
pokud jeho vedoucí pracovník nestanoví
jinak,
b/ pracovník je povinen
nesdělovat a nezpřístupňovat jiné
právnické nebo fyzické osobě informace,
které se dozvěděl v souvislosti s plněním
úkolů v ČT, pokud nejsou sdělovány
nebo zpřístupňovány z důvodu
plnění úkolů vyplývajících
z jeho pracovní smlouvy,
c/ pracovník v pracovním
poměru k ČT smí vedle svého zaměstnání
vykonávat výdělečnou činnost,
která je shodná s předmětem činnosti
ČT, jen s předchozím písemným
souhlasem vedoucí personálního a právního
úseku ČT. Omezení se nevztahuje na výkon
vědecké, pedagogické, publicistické,
literární a umělecké činnosti.
Vzhledem k pracovnímu zařazení
pracovníka, vyplývajícímu z této
pracovní smlouvy, je pracovník dále povinen:
......................................................................................................................................
Pracovník se zavazuje bezodkladně
oznamovat útvaru pověřenému osobní
agendou veškeré osobní změny/např.
změny stavu, jména, bydliště, narození
dítěte, změnu zdravotní pojišťovny
apod./.
Pracovní poměr se
uzavírá na dobu neurčitou - určitou
do..........................................
Jiné údaje /sjednání zkušební doby apod./:
.......................................................................................................................................
Tato smlouva byla sepsána
ve dvou vyhotoveních, přičemž každá
smluvní strana obdržela po jednom z nich.
V Praze dne.........................
............................................
jméno, příjmení
/dále jen pracovník/
os. číslo................
funkce............................
Pracovník se zavazuje vykonávat
svou pracovní funkci v souladu s principem poskytování
objektivních, ověřených, všestranných
a vyvážených informací. Za tímto
účelem se zavazuje při vykonávání
své novinářské činnosti nepůsobit
ve prospěch žádného politického,
ekonomického či jiného
subjektu a nevyvíjet takovou činnost, která
by s výše zmíněným principem
objektivity a nestrannosti nebyla v naprostém souladu.
Zároveň je si vědom, že podle platných
právních předpisů hlasatelé
a redaktoři zpravodajských a politicko-publicistických
pořadů nesmějí
vystupovat v reklamních šotech a pořadech a
že zpravodajské a politicko-publicistické relace
nesmějí být sponzorovány /zákon
FS č. 468/1991 Sb. o provozování rozhlasového
a televizního vysílání/.
V Praze dne.....................
Podepsanou kopii vraťte prosím
personálnímu odboru.
III. 2. B Kultura v České
televizi
Bylo vysíláno 6
okruhů pořadů, jež oddělení
programových analýz SAPA-ČT charakterizuje
takto:
1/ kulturní publicistika a dokumentaristika
2/ informativní pořady kulturní povahy
3/ vzdělávací pořady kulturní povahy
4/ osvětové pořady kulturní povahy
5/ hudební pořady
6/ literární pořady.
1/ kulturní publicistika a dokumentaristika
Na ČT 1 a ČT 2 bylo
odvysíláno celkem 696 pořadů, z toho
premiér | ČT 1 | 114 |
ČT 2 | 124 | |
repríz | ČT 1 | 280 |
ČT 2 | 191 |
Jádro zde tvořily
cykly a seriály jako GEN, Z očí do očí,
Portréty, Setkání v Panském dvoře,
Jak vznikl svět, Podivuhodný svět.
Z premiérových pořadů
byly nejvíc sledovány pořady cyklu GEN (na
prvních 5 místech V. Havel, V. Chytilová,
K. Gott, O. Havlová, J. Škvorecký), z reprízových
pořady seriálu Za svědky minulosti (Dědicové
starého řemesla, Ruce a dřevo, Ve znamení
dřevěného kola, Kolik váží
jediný list, Dřevěný fortel). Průměrné
procento sledovanosti u premiér bylo 10, u repríz
3. Je třeba si ovšem uvědomit, že toto
procento vždy závisí na době vysíláni
toho kterého pořadu - že některé
mají po této stránce před jinými
výhodu.
Pokud jde o spokojenost diváků,
z premiérových pořadů získaly
prvenství pořady Japonsko, má lásko,
Poutník v krajině paměti (ze seriálu
Jak vznikl svět), Ach, ta léta pražská
a Víkend s Naďou, z reprízových opět
Japonsko, má lásko, Kapitoly o TGM, Muž s kamerou
1 a některé pořady ze seriálu Za svědky
minulosti. Průměrný koeficient spokojenosti
diváků u premiér byl 4,9, u repríz
4,7.
Nejvíce kritických
ohlasů v tisku vzbudil cyklus GEN (Galerie elity národa)
pro svůj název a pro výběr osobností.
2/ informativní pořady
kulturní povahy
Na ČT 1 a ČT 2 bylo
odvysíláno celkem 173 pořadů, z toho
premiér | ČT 1 | 60 |
ČT 2 | 16 | |
repríz | ČT 1 | 46 |
ČT 2 | 51 |
Šlo o pořady z cyklů
- Tóny pro vás a Knihy 93. Průměrné
procento sledovanosti bylo u premiér 5%, u repríz
2,5%. Průměrný koeficient spokojenosti diváků
u premiér 5,0, u repríz 5,1.
3/ vzdělávací
pořadů kulturní povahy
Na ČT 1 a ČT 2 bylo
odvysíláno celkem 180 cyklů, z toho
premiér | ČT 1 | 4 |
ČT 2 | 29 | |
repríz | ČT 1 | 38 |
ČT 2 | 109 |
Jádrem byly pořady
cyklu Encyclopaedia Britannica a seriálů Televizní
čítanka a Dílo a osobnost. Obsadily také
prvá místa jak v pořadí sledovanosti,
tak úspěšnosti. Nejsledovanější
vůbec byl však pořad Karlův most, paprsek
staletími, který patřil rovněž
k nejkladněji hodnoceným. Průměrné
procento sledovanosti bylo u premiér 3%, u repríz
1%, průměrný koeficient spokojenosti diváků
u premiér 5,1, u repríz 5,0.
Pokud jde o umělecké
obory, jimž byly pořady věnovány, měly
pořady o literatuře (9 premiér, 42 repríz)
výraznou převahu nad pořady o výtvarném
umění (žádná premiéra,
12 repríz).
4/ osvětové pořady
kulturní povahy
Na ČT 1 a ČT 2 bylo
odvysíláno celkem 221 pořadů, z toho
premiér | ČT 1 | 87 |
ČT 2 | 7 | |
repríz | ČT 1 | 63 |
ČT 2 | 64 |
Převahu měly pořady
cyklů Kalendárium, Trend, Kalendář
a Osobnosti Trendu. Průměrné procento sledovanosti
bylo u premiér 111%, u repríz 2%, průměrný
koeficient spokojenosti diváků u premiér
5,3, u repríz 5,3.
5/ hudební pořady
Na ČT 1 a ČT 2 bylo
odvysíláno celkem 453 pořadů, z toho
premiér | ČT 1 | 40 |
ČT 2 | 130 | |
repríz | ČT 1 | 151 |
ČT 2 | 132 |
Většinu tvořily
záznamy jednotlivých koncertů, operních
představení ap., doplňovaly je pořady
seriálů, zejména O slavných muzikantech.
Poměrně málo bylo pořadů vysílaných
v rámci Pražského jara 93 (celkem 5). Průměrné
procento sledovanosti bylo u premiér 5%, u repríz
3%, průměrný koeficient spokojenosti diváků
u premiér 5,8, u repríz 5,0.
6/ literární
pořady
Na ČT 1 a ČT 2 bylo
odvysíláno celkem 41 pořadů, z toho
premiér | ČT 1 | 10 |
ČT 2 | 13 | |
repríz | ČT 1 | 8 |
ČT 2 | 10 |
Povětšině šlo
o pořady seriálu Pohádky pro velké
a Čtení na dobrou noc. Průměrné
procento sledovaností u premiér bylo 17%, u repríz
4%, průměrný koeficient spokojeností
diváků u premiér 2,6, u repríz 4,5.
V celku patřila tato skupina pořadů k nejméně
úspěšným -
nejvyšší známku za spokojenost diváků,
10, dostal jediný pořad: Obnovení pořádku
M. Šimečky (seriál Listování).
Jak je patrné jíž
z toho, že pořady věnované výtvarnému
umění nezařadila SAPA-ČT do zvláštní
skupiny, byly tyto pořady skoro všude v menšině.
Příznačné je např. to, že
nebyl vytvořen informativní pořad o výtvarném
umění, odpovídající pořadu
Tóny pro vás. Starému umění
bylo věnováno nejvíce času ve vzdělávacích
pořadech kulturní povahy, umění modernímu
a současnému v kulturní publicistice a dokumentaristice.
Výběr jednotlivých osobností se však
řídil spíše jejich popularitou než
uměleckou kvalitou. Patrné to bylo zejména
v pořadu GENu. Nejlepší pořady o současných
výtvarnících se i po této stránce
objevily v seriálu Album 93 (V. Janoušková,
A. Šimotová, J. a K. Válovy, Z. Sýkora,
V. Kopecký).
Poměr počtu pořadů
(premiér a repríz) vysílaných na ČT
1 a na ČT 2 u jednotlivých druhů:
1/ | kulturní publicistika a dokumentaristika | ČT1 | 394 | ČT2 | 315 |
2/ | informativní pořady kulturní povahy | 106 | 67 | ||
3/ | vzdělávací kulturní pořady | 42 | 138 | ||
4/ | osvětové pořady kulturní povahy | 150 | 71 | ||
5/ | hudební pořady | 191 | 162 | ||
6/ | literární pořady | 18 | 23 |
Ve skupině č. 3
a 6 měly pořady ČT 2 nad ČT 1 početní
převahu, zvláště výraznou u č.
3. Ze všech těchto čísel vysvítá,
jak podstatný podíl na šíření
kultury a osvěty měly pořady vysílané
na ČT 2, a že i proto je nutné, aby veřejněprávní
televizi v České republice byly i napříště
ponechány 2 vysílací kanály.
Nesporným kladem roku 1993
bylo postupné přibývání zpráv
o kulturních událostech v hlavních zpravodajských
a publicistických pořadech Události, Události
a komentáře, Deník a Deník plus. Ke
konci roku se jíž dalo říci, že
tyto zprávy se stávají už téměř
jejich standardní součástí. Značnou
zásluhu na tom měl stálý tlak na
obě příslušné
redakce ze strany Rady ČT. (Ale stále zde má
sport převahu nad uměním).
Hovoří-li se o kultuře
v ČT, je třeba si uvědomit, že k vyšší
kulturnosti vede naši veřejnost nejen vysíláni
speciálních pořadů o kultuře
a umění, ale může a mělo by k
ní vést také to, jak kulturně se ČT
prezentuje prostřednictvím svých hlasatelů,
komentátorů a moderátorů - to, jak
tito lidé před kamerou (a nejen před ní)
mluví a chovají se, jak se oblékají,
ale též na čem a před čím
sedí atd. I po této stránce je nutné
ještě mnoho
zlepšit a stojí za úvahu, zda by ČT
k tomu účelu neměla mít skupinu stálých
odborných poradců včetně svého
"Gutha-Jarkovského"
III. 2. C Původní
dramatická tvorba pro dospělé
odpovědnost veřejnoprávní
ČT je v tomto oboru snad ještě větší
než jinde: nejde o nic menšího, než o dlouhodobé
působení na společenské klima prostřednictvím
příběhů a hrdinů jednotlivých
televizních inscenací a seriálů, o
dlouhodobě působící modely jednání,
které mohou ovlivnit úroveň mezilidských
vztahů v politice i v soukromém
životě. ČT je pokud jde o tvorbu původních
televizních inscenací nezastupitelná. Žádná
soukromá televizní společnost nebude s to
za dlouhá léta vyprodukovat to, co ČT za
jediný rok. V roce 1993 uvedla na obou kanálech
celkem
- 63 premiér jednotlivých inscenací
- 7 převzatých divadelních představení
- 11 cyklických pořadů
a seriálů.
Největším a
nesporným úspěchem dramaturgie ČT
byla čtyřdílná inscenace "Přítelkyně
z domu smutku", kterou napsala Eva Kantůrková
a režíroval Hynek Bočan. Shodli se na tom jak
porota Mezinárodního festivalu televizních
pořadů v Cannes (udělila jí Zlatou
a Stříbrnou cenu FIPA), tak domácí
kritika i televizní diváci. Od prvního ke
čtvrtému dílu rostl jejich počet až
k 81% a v diváckém hodnocení spokojenosti
se tato inscenace ocitla
na druhém místě. Dobře byla přijata
i premiéra původní televizní hry "Noc
pastýřů". To je důkaz, že
se ve šťastném případě může
dostat všeobecného uznání i skutečně
hodnotnému a morálně závažnému
dílu.
Jinak se ovšem právě
v diváckém hodnocení velmi přesně
vyjevují hranice, které i veřejnoprávní
televize, nemá-li ztratit publikum, musí chtě
nechtě respektovat. Hned na druhém místě
ve sledovanosti a na prvním ve spokojenosti skončil
problematický, místy zmatený a kýčovitý
seriál "Náhrdelník", mezi
reprízovanými původními inscenacemi
se nejlépe umístily líbivé kreace
"Jak dostat tatínka do polepšovny" a "Jak
vytrhnout velrybě stoličku". Ty se v repríze
zamlouvaly divačkám daleko nejvíc a umístily
se před "Dobrodružstvím kriminalistiky"
a starým Dietlovým
seriálem "Synové a dcery Jakuba skláře".
Jeho uvedení některé kritiky vyprovokovalo
k protestům. Odpověď na otázku, nakolik
je únosné reprízovat kdysi oblíbené
seriály, není jednoduchá. Vzhledem k tomu,
že je prakticky nemožné vysvětlit veřejnosti,
jak rafinovaně se
zde za pravdou jednotlivé postavy skrývá
osudná politická dezinformace, Rada ČT uvádění
seriálů tohoto druhu vedení České
televize nedoporučila.
Veřejnoprávní
televize je prozatím jediným patronem pokusů
převést nesporně kvalitní, myšlenkově
závažné předlohy do televizní
a filmové podoby. Tyto realizace (např. Sartrovo
"S vyloučením veřejností"
a Havlovo "Largo desolato") najdeme ovšem spolehlivě
na konci přehledu diváckého zájmu
i na konci tabulky, vyjadřující spokojenost
s inscenací. Původní
televizní tvorba, která nekonvenčně
pracuje s nadsázkou, metaforou, neobvyklou kamerou, se
netěší velké přízni nakonec
ani u kritiky. Rada ČT se přesto domnívá,
že je povinností veřejnoprávní
televize, aby přiměřenou část
prostředků poskytla i na tvorbu tohoto typu.
Rada ČT požádala
v květnu a v červnu 1993 o odbornou analýzu
dramatických pořadů a filmů PhDr.
Jaroslavu Suchomelovou, recenzentku Svobodného slova a
PhDr. Věru Ptáčkovou z Divadelního
ústavu. O výskytu násilí a sexu v
dramatických pořadech Dr. Suchomelová píše:
"...bylo pro mě překvapením, jak je
výskyt tohoto fenoménu v naší televizi
zanedbatelný. Samozřejmě, že detektivky
a krimi se bez mrtvol neobejdou, ale v naprosto překvapující
většině případů byly tyto
záležitosti funkční součástí
děje a nebyly nijak
zdůrazňovány, vyzdvihovány či
sadisticky traktovány. Obdobně není možno
naši televizi vinit z přemíry sexu. Pořady
jsou spíše rodinného charakteru, přístupné
všem generacím, oblast erotiky a sexu spíše
obcházejí velkým obloukem".
Autorka dále konstatuje,
že "by bylo třeba zamyslet se spíše
nad banalitami nejrůznějšího druhu,
které se na obrazovce objevují, nad předstíráním
autenticity, nad rozmanitým čarováním,
nepoučeností, netolerancí, což všechno
sice nepřímo, ale vzhledem k masivnosti
výskytu nezanedbatelně působí a ovlivňuje
formující se lidské charaktery". Rada
ČT se s autorkou kritické analýzy shoduje
v obecném požadavku, aby redakce nerezignovaly na
intelektuálně náročnou komunikaci
s divákem, která může být jen
výsledkem dlouhodobější
koncepce. "Dramatické vysílání
by nemělo sestávat jen z řady jednotlivých
více či méně kvalitních her,
přenosů inscenací, seriálů,
filmů, ale měl by tady vzniknout a trvaleji existovat
náročnější způsob domluvy
s publikem. Televize by přitom měla co nejvíce
těžit ze své specifiky a vyjadřovat
se svými vlastními prostředky". Rada
ČT bude na vytvoření takové dlouhodobější
koncepce v producentských skupinách trvat a bude
s nimi na ní formou konzultací spolupracovat.
Závěr:
veřejnoprávní
Česká televize je prozatím jediným
patronem pokusů převést nesporně kvalitní,
myšlenkově závažné předlohy
do televizní a filmové podoby, je nezastupitelná,
pokud jde o tvorbu původních televizních
inscenací a seriálů. Žádná
soukromá televizní společnost nebude s to
za dlouhá léta
vyprodukovat to, co ČT za jediný rok. ČT
je důležitým kulturním činitelem
v životě národa a státu. Nejde o nic
menšího, než o dlouhodobé působení
na společenské klima prostřednictvím
příběhů a hrdinů, o dlouhodobé
působící modely jednání, které
mohou ovlivnit úroveň mezilidských vztahů
v politice i v soukromém životě. Rada ČT
bude na vytvoření takové dlouhodobé
koncepce v producentských skupinách trvat a bude
s nimi na ní formou konzultací spolupracovat.
III. 2. D Pořady pro děti
Dětským pořadům
věnovala Rada ČT pozornost i tento rok a péčí
o kvalitu těchto pořadů považuje za
obzvlášť důležitou.
V tomto roce sledovaly dětské
pořady tři expertní skupiny (Dr. P. Říčan,
Dr. Z. Matějček, Dr. M. Černoušek, Dr.
J. Jirák, Dr. B. Köpplová). Dvě z nich
byly vypracovány profesionálními dětskými
psychology, třetí týmem smíšeným.
Dále byly sledovány ohlasy diváků,
tisku a názory vycházející z porad
televizních pracovníků, informace byly získány
rovněž z univerzitní a parlamentní půdy.
Expertní studie i další
zdroje se rozcházejí v některých postřezích
a závěrech. Zatímco minulý rok byly
dětské pořady hodnoceny spíše
negativně, v roce 1993 bylo konstatováno, že
vedle pořadů špatných se vyskytovaly
velmi dobré. Je tomu tak i proto, že počet
expertních názorů
se podstatně zvětšil i rozšířil.
Výsledky expertíz
i další získané poznatky jednoznačně
ukazují, nejen že dětské pořady
je nezbytné kvalitativně posunout na vyšší
úroveň, ale že je třeba také
vystavět novou koncepci dětských pořadů.
Rada ČT přitom vychází
z určujících poznatků relevantních
vědeckých disciplín, které lze sumarizovat
takto: Veškeré cílevědomé i necílené
zacházení, jednání, výuka či
jiné působení na dítě je vždy
také povahotvorné.
Rada ČT bude prostřednictvím
všech možných a dostupných zpětných
vazeb sledovat, jak televizní pořady určené
dětem nejmladší populaci ovlivňuji ve
shora uvedeném smyslu.
Byla rozebírána
díla vytvořená našimi autory, stejně
tak jako díla převzatá ze zahraničí.
Za shodné lze považovat
konstatování, že je třeba opustit přetrvávající
domněnku o jakési superioritě a kvalitativní
výjimečnosti naší produkce pro děti.
Naše seriály a dětské pořady
jsou sice občas vtipné, poetické, jemné
a básnivě duchaplné (jako protipól
bývá uváděna americká produkce,
o které se generalizuje
názor, že je agresivní, hrubá, povrchní
a konzumní); ale velmi často jsou také statické,
nepřihlížejí k specifikám dětského
věku, oplývají nudou a bezduchostí
a rozpadem hodnot i názoru, vytvářejí
konzumní postoje.
Kritikové naší
dětské produkce se shodují na celkové
pokleslosti a bezkoncepčnosti. Především
proto, že jsou nedostatečně brány v
potaz moderní poznatky o dětském světě
a o světě, který s námi dětí
sdílejí.
Naše i cizí produkce
má rozdílnou kvalitu. Některé pořady
jsou duchaplné, svižné, s velkým porozuměním
pro dětský věk i dětské radosti,
sny i problémy (např. Mach a Šebestová,
Beverly Hills, Rumcajs a Manka ap.). Jiné jsou považovány
za doslova škodlivé (Ďábelské znamení,
většina grotesek pro děti). U některých
se hodnocení různí. Další
jsou, vzhledem ke své povaze sice vysílány
v dětských pořadech a jsou o dětech,
ale ve skutečnosti jsou určeny spíše
pro dospělé (Simpsonovi).
Srozumitelnost pořadů.
Zde se objevují závady trojího druhu:
a) jazyk - např. používání
slov, narážek nebo vysvětlení, kterým
děti nemohou rozumět,
b) stavba příběhu
- komplikovaný nebo pro dětské vědomosti
a znalosti nepochopitelný děj,
c) logika děje - nerespektování
zásady přehledností a srozumitelnosti děje.
Vztahy mezi dětmi a dospělými.
Ty jsou podle expertů základními nosnými
sloupy dětského světa, jmenovitě vztahy
k rodičům, prarodičům a dalším
dospělým. Zde je zdůrazněn problém
rozpadu autorit: pozitivních a negativních. Za zhoubný
je považován kult mládí zesměšňující
stáří, nemoc, handicap, a to nikoliv
jen explicitně, nýbrž také nepřímo,
např. opomíjením těchto skutečností.
Pohádky. Značná
pozornost byla věnována stavbě pohádek.
Jako dědictví obecného úpadku rozlišování
podstatného a druhotného, mravného a nemravného
lze spatřit v řadě pohádek, které
si spíše na pohádky hrají, nežli
jimi skutečně jsou. "Moderní pohádky"
v TV jsou nezřídka bezduché svévolnosti
a nikoliv nové obrazy odvěkých motivů,
příběhů a mýtů.
Konzum na obrazovce. Konzum je
v expertizách vnímán jako dětské
duši škodlivý. Je totiž egostředný
a nikoliv prosociální či pozitivně
vztahový. Hedonismus a koncentraci na konzum považují
mnozí přední odborníci naši i
zahraniční a rovněž četní
duchovní představitelé veřejnosti
za znak úpadku jednotlivce i společnosti.
Občanská výchova
a výchova k rodičovství. Zde byl konstatován
strach z občanské výchovy, protože svádí
k nepopulárnímu a neužitečnému
mentorování. Dále chybí pevné
a již zažité občanské vědomí
v duchu demokracie, práv a povinností. Takové
pořady jsou v TV ojedinělé a ojediněle
dobré (Malá
čarodějnice).
Výchova k rodičovství
není pouze výchova sexuální, ale obsahuje
vztah člověka k sobě jakožto bytosti
již od narození pohlavní a vztah k pohlaví
opačnému.
Speciální kapitolou je násilí na
obrazovce a vliv na dětskou
duši, osobnost a chování. Zde bylo znovu opakováno,
že násilí podléhá, jako každé
jiné společenské chování, procesu
sociálně kulturního učení.
O této problematice pojednává speciální
kapitola této zprávy, úhrnem byla zdůrazněna
významnost tohoto jevu pro dětský věk.
Autoři expertíz
nabádají k hlubším analýzám
a k spolupráci TV s odborníky, dětmi a rodinami
i vychovateli.
Je nutné budovat skutečnou
zpětnou vazbu mezi dětmi a dospělými
i v procesu TV tvorby!
Byly rozebírány
i další oblasti, jako je příroda, ekologie,
vztah k nemocným, starým či handicapovaným
lidem. Ve všech oblastech se ukazuje, že je třeba
vytvořit či převzít odlišnou
metodiku působení založenou na nevtíravém
a nenásilném příkladu, na možnosti
se ztotožnit, na jazykové výuce atd. Zvláštním
jevem je podle nás
xenofobie, strach z neznámého vůbec a rasismus
jako součást nebo následek xenofobie. Shodně
byl konstatován rasismus negativní, tak např.
se v dětských pořadech neobjevují
děti jiné pleti takřka vůbec. To ovšem
chybí v TV obecně!
Estetická a umělecká
úroveň pořadů. V tomto ohledu byly
konstatovány značné rozdíly, chronicky
se opakují nedostatky scénické a dramaturgické.
Samozřejmě, že
tato konstatování nemohou pominout tři podstatné
věci:
1. Existuje řada kvalitních
autorů a děl, která jsou nejen vynikající
z hlediska dospělých, ale odpovídají
naturelu dětského věku. Patří
mezi ně nejen večerníčky, ale i některé
pohádky, příběhy, seriály.
Tento druh pořadů se musí stát měřítkem
ke srovnávání (Čtvrtkovy Večerníčky).
2. V dětské produkci
je velmi důležité udržet tvorbu, která
by vycházela z kulturních, sociálních
i psychologických tradic.
3. Na druhou stranu je nezbytné
poskytovat dětem i nadále možnost zhlédnout
tvorbu zahraniční. Zde je konstatováno, že
tuto tvorbu je nutné vybírat za pomoci odborníků
různých profesí týkajících
se dětské populace. Nestačí totiž
hledisko jediné, např. estetické nebo psychologické.
Autoři rovněž
upozorňují na řadu svévolností,
jichž se dopouštějí autoři pořadů,
které jsou zřetelně vyjádřením
jejich osobních problémů, nálad a
"komplexů", a zapomínají na to,
že jejich tvorba není určena jim, nýbrž
má patřit dětem. Stejně tak upozorňují
na stále přetrvávající "kult
umělce a umění", což je nejen příznak
nedávné doby, ale doby vůbec.
Závěrem lze konstatovat,
že tvorbu dětských pořadů je
nezbytné podrobovat pečlivé analýze
a zvažovat všechny náměty a připomínky,
které jsou příslušným redakcím
poskytovány. V letošním roce bude Rada ČT
iniciovat setkání s tvůrci dětských
pořadů.
III. 2. E Vzdělávací
a populárně-vědecké pořady
Působení České
televize v oblasti vzdělávání a vědecko-populárních
pořadů je zajisté nezastupitelné a
patří k hlavním úkolům veřejnoprávní
televize všude na světě.
Česká televize využívala
k šíření vzdělávacích
pořadů všech tří loni provozovaných
televizních okruhů. Zejména je třeba
vyzdvihnout Vysílání pro školy a jazykové
kursy (angličtina, francouzština, němčina,
italština), které jsou s ohledem na rostoucí
intenzitu mezinárodních styků veškerého
obyvatelstva republiky nesmírně potřebné.
Rovněž tak
jsou zajisté užitečné kursy obsluhy
počítačů, pořady s tématikou
zdravotní osvěty jakož i pořady věnované
moderní technice, v neposlední řadě
pak vědecké a technické informace v Teletextu.
I když sledovanost těchto pořadů není
masová, přece jen se tak dostávají
cenné údaje do všech vrstev společnosti.
V uplynulém roce lze za
nejúspěšnější počiny
tohoto druhu označit převzatý japonský
seriál "Zázračná planeta"
(sledovanost 33%, spokojenost 7,9!) a vzdělávací
seriál "Encyclopaedia Britannica", komentovaný
prim. MUDr. F. Koukolíkem. Tyto seriály těží
z výtečného obrazového materiálu,
odpovídají současným vědeckým
poznatkům a přitom nic neztrácejí
z divácké přitažlivosti. Také
další, většinou převzaté
přírodopisné snímky (např.
Korálový útes, Tahiti aj.) mají
své stabilní diváky
a vesměs dobrou až výtečnou úroveň,
což se bohužel už nedá bez výhrad
říci o reprízovaném britském
seriálu A. Clarka: Svět tajemných sil, jakkoliv
měl tento pořad příznivou,odezvu u
diváků. Rada ČT se však shoduje s diváky
v kladném ocenění
pořadů s historicko-vlastivědnou tématikou,
zejména o českých hradech. Velmi cenný
a divácky oblíbený seriál red. Milana
Švihálka: "Za svědky minulosti",
pojednávající o mizejících
technických památkách průmyslové
civilizace, reprízovalo ostravské TV studio.
Rada ČT však vyslovila
zásadní nesouhlas s vysíláním
převzatého seriálu "Jak vznikl svět",
zařazeného ostravským studiem, neboť
obsahoval desinformace a zcela protivědecké názory
na vznik a vývoj Země, života a člověka.
Rada ČT přitom upozornila odpovědné
pracovníky televize, že prakticky pro všechny
vědecké obory máme u nás kvalifikované
odborníky na vysokých školách a v ústavech
Akademie věd, kteří jsou bezpečně
schopni posoudit vhodnost, aktuálnost a zejména
vědeckou správnost kterýchkoliv převzatých
pořadů, když už televize nemá prostředky
a možná ani zájem vytvářet adekvátní
pořady domácí provenience.
Koncem roku vznikly z popudu RČT
dvě expertízy o stavu vzdělávání,
popularizace vědy a techniky v ČT, připravené
biologem RNDr. Jiřím Doskočilem, DrSc. a
fyzikem RNDr. Luďkem Pekárkem, DrSc. Expertízy
se plně shodují s názorem RČT, že
v oblasti vzdělávání a popularizace
vědy a techniky je ČT dosti dlužna svému
poslání veřejnoprávní televize.
Kromě již citovaných pořadů s
dobrou úrovní existuje totiž
velké množství jiných relací,
které racionální přístup k
přírodě i společnosti výslovně
maří tím, že dávají prostor
názorům vědecky překonaným,
neudržitelným či vyloženě chybným,
propagují pavědy a rozličné projevy
šamanství. Stává se tak často
v pořadech, propagujících
alternativní medicínu a v nepřiměřené
publicitě věnované biotronikům, psychotronikům
či astrologům.
Citujeme z analýzy doc.
Pekárka: "Neověřená tvrzení
i vysloveně chybné informace se v televizním
vysílání velmi často vyskytují
i v publicistických pořadech, ve zpravodajských
relacích a v zájmových pořadech jako
je Receptář pro podnikavé, Lady Today, Kanafas,
v pořadech věnovaných péči
o zdraví a dokonce i ve zprávách o počasí.
V nich je šíření bludů mimořádně
účinné, protože tyto pořady sleduje
mnohem víc lidí než pořady určené
k doplňování vzdělání,
zvláště jsou-li jako vzdělávací
pořady označeny."
Spíše nepříznivě
vyznívá pro ČT hodnocení postojů
k problémům ekologie, jak je obsaženo v analýzách
nezávislých publicistů Bohuslava Blažka
a PhDr. Vladimíra Justa. Kladnou výjimkou byl měsíčník
red. RNDr. Pavla Bezoušky "Nedej se". Jde ovšem
zčásti o bludný kruh: veřejnost je
vůči stavu životního prostředí
překvapivě laxní, a tak nenutí televizní
pracovníky k tomu, aby problém na obrazovce reflektovali
s patřičnou rasancí. (Viz též
Reflektování Ústavu pro ekopolitiku: Ekologíe
v TV - páté kolo u vozu?, jež se konalo za
účasti pracovníků ČT i předsedy
RČT dne 16. září 1993 a otištěné
v časopise Planeta č.1/1994, str. 38 - 42).
Rada ČT nehodlá
tuto neuspokojivou situaci pouze komentovat, ale ve spolupráci
s vedením ČT postupně změnit. Dobrým
příkladem může být zejména
rozsah a úroveň vědecko-populárních
pořadů v Českém rozhlase.
Návrhy na nápravná
opatření:
- Rada ČT iniciuje setkání
s představiteli tvůrčích skupin, jež
se zabývají popularizací vědy a dále
s představiteli ministerstva životního prostředí,
kteří mají na starosti ekologickou osvětu
a společně projedná cesty k vyššímu
podílu domácí tvorby, zaměřené
na popularizaci výsledků vědy a problémů
ekologie.
- Rada ČT uskuteční
setkání s představiteli širšího
programového vedení ČT s cílem prosadit
stanovisko Rady k prezentaci pavědeckých a protivědeckých
názorů v publicistických a dalších
mimovzdělávacích pořadech ČT
resp. ve zpravodajství tak, aby byla ve veřejnoprávní
televizi ctěna hierarchie hodnot, prospěšných
pro rozvoj postindustriální společnosti.
- Rada ČT znovu upozorňuje
vedení ČT na iniciativu Akademie věd ČR
a Rady vědeckých společností jak pro
konzultační činnost při přípravě
domácích i převzatých populárně-vědeckých
pořadů tak pro jejich oponenturu. Tato iniciativa
se týká nejen přírodních věd,
nýbrž i oboru humanitních (zejména pokud
jde o objektivní pohled na nejnovější
českou resp. československou historii).
III. 2. F Zábavné
pořady v České televizi v roce 1993
Dopisy diváků dokazují
stálý zájem o zábavu v televizi. Podle
statutu České televize, schváleného
Radou ČT dne 15. 4. 1992, má být zábava
v televizních pořadech "všestranná
a vkusná".
Všestrannost televizní zábavy
v roce 1993 je při souhrnném pohledu nesporná.
Potvrzuje to jednak vysoký počet zábavných
pořadů, jednak i různost (pestrost) žánrů
a forem, které má Česká televize k
dispozicí. Od filmových komedií a grotesek
přes show, estrádu, dechovku, klipový pořad,
soutěže až k medailonům zpěváků
čí sólistů, zábavnému
cestopisu nebo přenosu ze světových jazzových
pódií či domácích trampských
potlachů.
Pří využití
všech těchto možností nezapomínala
Česká televize v roce 1993 na uspokojení
požadavků menšinových skupin diváků.
Vysílalo se mnoho hudebně zábavných
pořadů - cykly dechovek (pro starší
a venkovskou vrstvu diváků) a rockových skupin
(pro mladou generaci). Počet těchto pořadů
násobený reprízami možná až
překvapí - bylo to v roce 1993 průměrně
150 pořadů v jednom
měsíci! "Vyberte si šest ze sedmi",
"Kdyby ty muziky nebyly", "Nejlepší
z Moravy", "Medúza", "O 106",
"Telerezonance", "Bago", "Country hitparáda"
- to je několik názvů této zvláštní
skupiny pořadů. Mají stabilně průměrnou
sledovanost a své zájemce uspokojují.
Ze světové produkce
vybírala Česká televize záznamy koncertů
špičkových hudebních skupin a zprostředkovala
divákům (většinou odborným) informace
a vrcholné estetické zážitky. Dopisy
a vysoké koeficienty spokojenosti svědčí
o mimořádné úrovni těchto programů
ve vysílání. (Většinou ovšem
na ČT 3).
V roce 1993 měly u diváků
nadprůměrný úspěch (potvrzený
koeficienty sledovanosti a spokojenosti) tyto zábavné
pořady: Videostop, Kufr, Šaráda, Tutovka, Televarieté,
Možná přijde kouzelník, Večery
Milana Markoviče, O poklad Anežky České,
Udílení Oskarů apod.
Aktivizují diváky
soutěžemi a hádankami. Mají ustálenou
strukturu, pestrost a sdělnost. Jsou to pořady cyklické,
pravidelně se vysílají ve výhodných
časech už delší dobu a diváci je
proto stačili plně zaregistrovat a přijmout
za své.
Zvláštní postavení
v této skupině pořadů zaujímá
Tutovka, která přitahuje množství diváků
tím, že jsou na výsledcích loterie finančně
zainteresováni.
Nejstarší typ televizní
zábavy, estrádu, představovalo Televarieté.
Naopak nejmladší je O poklad Anežky České,
těžící z velmi záslužné
myšlenky dát zábavnou formou, spojenou se soutěží,
poučení o českých dějinách,
o našich hradech a zámcích.
Večer Milana Markoviče
udržuje v divácích dnes tolik potřebné
povědomí blízkého vztahu ke slovenské
kultuře a slovenskému jazyku. Má navíc
velmi přitažlivý aktuální politický
náboj. Úspěch udílení Oskarů
u našich diváků dokazuje, že je dovedou
upoutat nejen domácí záležitosti, ale
také mimořádné společensko
umělecké zážitky ze světa.
Jak splnil rok televizní
zábavy 1993 požadavek vkusnosti:
Určitě ne stoprocentně.
Vkus je ukazatel kvalitativní a špatně se poměřuje.
Je to subjektivní pojem. Ale přesto lze konstatovat,
že uplatnění požadavku vkusné zábavy
bránily některé nesympatické prvky;
projevující se i v životě současné
společnosti. Jsou to hrubost, násilí a přehnaně
zdůrazňovaný sex. Objevily se hlavně
v klipech a filmech.
Některým divákům
vadí také ve vystoupeních nových mladých
moderátorů jejich nedostatek širšího
obecného vzdělání a prohřešky
proti spisovnému jazyku. Námitky jsou také
k jejich oblečení a chování před
obrazovkou.
Závěr:
je zřejmé, že
snaha Rady ČT o zlepšení zábavných
pořadů co do požadavku vkusnosti si vyžádá
delšího času a systematického kritického
přístupu.
Požadavek všestrannosti
(pestrosti) v pořadech televizní zábavy v
roce 1993 byl splněn. Svědčí o tom
divácký průzkum i dopisový ohlas diváků.
Velkým dílem ke kladnému výsledku
přispěly pořady pro speciální
menšinové vrstvy diváků, které
tyto pořady (vysílané zvlášť
na ČT2) přijímaly s uspokojením.
Ne tak jednoznačně
dopadla zábava v televizi z hlediska vkusnosti. V tomto
směru se ještě mají co zlepšovat
zvlášť mladí spíkři a moderátoři
(způsob vystupování, vyjadřování,
oblečení) i jimi uváděné programy
(některé soutěže pro mladé miss).
úroveň klipových pořadů bývá
velmi různorodá a jednotlivé příspěvky
nestejně kvalitní.
III. 2. G Násilí na obrazovce
Tomuto problému byla věnována
zvláštní kapitola v minulé zprávě
Rady ČT.
Expertní posudky se opět
shodují v tom, že především ve
srovnání s televizemi jiných demokratických
států v Evropě se násilí a
agrese vyskytuje na našich obrazovkách méně.
Byl rovněž konstatován postupný úbytek
těchto fenoménů v roce minulém ve
srovnání s rokem 1992.
Přesto lze konstatovat,
že se objevuje agrese a násilí
a) samoúčelné
b) sadistické a jinak zvrhlé
c) jako snaha namířená proti lásce a dlouhodobým vztahům
d) skryté a kamuflované
e) ve spojení se sexualitou
f) progresivní prvky v projevech lidí
g) svádění
k násilí a agresivitě
Samotným problémem
není agrese a násilí o sobě, ale postoje
k agresi a násilí. Ty jsou totiž často
rozpačité, rozporuplné a nezřídka
protichůdné, což svědčí
také o současném stavu hodnot a obecných
názorů autorů, potažmo celé společnosti.
Násilí a agrese ve zpravodajství.
Zde je patrný posun v kultivaci
a smysluplnosti zařazování daných
jevů ve zprávách. Jednotný a jednoznačný
názor na tento problém, zdá se, není
možný, a to i proto, že je třeba příslušný
jev pečlivě zmapovat, popsat a utřídit.
Společnost je vůči těmto jevům
s velkou převahou odmítavá a kritická.
Problém ovšem je, zda tento postoj není pštrosí
pohodlnou politikou českého člověka,
který si nechce dělat problémy s věcmi,
které jsou za prahem jeho bytu. Na druhé straně
je ovšem v uvedených
studiích konstatováno, že nejhůře
lidé snášejí pocit bezmocnosti v situacích,
které jsou negativní, ale které oni nemohou
jakkoliv skutečně ovlivnit, nebo se tak alespoň
domnívají.
Zajímavý je dopisový ohlas na tento
jev. Lidé nemají násilí rádi,
nejsou mu aktivně nakloněni
a řešení problémů násilím
považují zpravidla za nežádoucí.
A to i tehdy, když je člověk, který
násilí vykoná v legislativním či
morálním právu. (To ovšem neznamená,
že k němu sami nemají diváci sklony:
viz např. jeden z nejpozitivněji
hodnocených pořadů "Soud poslední
naděje").
Závažným problémem
je násilí a agrese v dětských pořadech.
Oproti předloňsku se hodnocení posouvá.
Je nezbytné nejen omezit samoúčelné,
sadistické a jinak zvrhlé násilí na
minimum, ale je třeba vytvářet pořady,
které jsou aktivním příspěvkem
v budováni opačných postojů a jednání.
Je opět nutné zdůraznit, že u dětí
nemáme ovlivňovat pouze postoje, ale ukazovat jim
přirozenou nenásilnou cestou pomocí pozitivní
autority možností jednání a chování
opačného, konstruktivního,
altruistického, ohleduplného, akceptujícího
a tolerantního. Rovněž bylo konstatováno,
že agrese je přirozeným lidským projevem.
Někteří odborníci proto varují
před zákazem agrese, mohla by vést ke známým
důsledkům, které jsou psychologické
i sociální povahy.
Odborníci upozorňují
na dříve opomíjené, avšak, jak
se ukazuje, potenciálně velmi nebezpečné
tzv. preagresivní chování a osobnostní
rysy dětských hrdinů. Mezi ně patří
hrubost, sprosté či přisprostlé chování,
nadměrná hlučnost, hrubost, lhostejnost,
nezájem, nadřazenost, arogance, nevyřčené,
leč vysouditelné negativní postoje. Rovněž
tak je do preagresního chování řazen
cynizmus a benevolence k násilí. Nezdvořilost
a absence určitých rituálů a zvyklostí,
které mají protiagresivní nebo prosociální
význam (např. slavení svátků
nebo každodenní projevy uznání pozornosti
a zájmu o druhé).
Rada ČT bude doporučovat
hledání nelehké cesty, která bude
brát v potaz rozmanité názory a přitom
bude spoléhat na přítomnost "dobrého
srdce, zdravého rozumu, morální a etické
dimenze" při uvádění pořadů
i v "dětské" tvorbě České
televize.
Expertní studie podpořené
empirií rovněž poukazují na další
významný faktor vlivu na chování i
tvoření dětské povahy, jímž
je dětský kolektiv, parta. Platí zde další
přímá úměra, že čím
je labilnější pozadí rodiny dítěte,
tím větší roli hraje dětský
kolektiv, kamarádi, se kterými se děti stýkají.
Tedy i kamarádi dětských hrdinů na
obrazovce.
Zvláštním podceňovaným
druhem násilí je destrukce věcí, havárie
aut, letadel, výbuchy, a také pády živých
bytostí, úrazy nebo ničení pro zábavu
nebo z bezcitné pohnutky mysli (např. odkopnutí).
Při ovlivňování
dětí hrají roli také postavy, které
jsou sympatické rodičům a dalším
autoritám. V relevantní studii se potvrdilo, že
děti si vybíraly vzorové hrdiny (kladné
i záporné) ve vztahu na zjevných i skrytých
preferencích rodičů. Nižší,
ale významná korelace existovala v případě
dětí a učitelů nižších
ročníků.
Svádění
k násilí a agresivitě.
Odborníci upozorňují, že řada
pořadů pro děti nejen vede k napodobování,
ale je více či méně zastíraným
sváděním k různým formám
násilí. Tyto tendence lze vystopovat anebo přímo
spatřit nejen v pořadech pro děti, ale zcela
běžně v pořadech pro dospělé.
Násilí je adorováno, omlouváno, glorifikováno,
jeho vliv bagatelizován.
Je nutné na tyto záměry otevřeně
ukázat!
Konzumace agrese. Experti
upozorňují na to, že součástí
konzumačních trendů, návyků
a utopií je také konzumace násilí.
Konzumace násilí má, podobně jako
jiné formy konzumace, návykový charakter.
Rozněcovat v lidech rozkoš z násilí
a agrese se stalo výhodně zpeněžitelným
zbožím. Šíření násilí
sdělovacími médii se stává
normou pro diváky, jmenovitě diváky dětské,
protože media jsou jednou z největších
a nejdůležitějších autorit. Povýšení
násilí a agrese,
které vítězí nad dobrem, je společensky,
kulturně a civilizačně nebezpečným
a nedostatečně reflektovaným a zhodnoceným
jevem. Tento jev se objevuje především ve filmech
a zábavných pořadech, ale také v reklamách.
Výraznější je ve videoklipech a vystoupeních
některých skupin.
Experti rovněž upozorňují
na to, že tvrzení o "odreagovací funkci
agrese" (že pozorování agrese je "fyziologické
a mentálně hygienické") je účelovou
generalizací zastánců této hypotézy,
která platí pouze za velmi omezených a přísně
definovaných podmínek. Naopak při tzv. poskytování
podmínek k odreagování jde zpravidla vždy
o více či méně skryté podněcování
agrese a násilí!
Z dopisových ohlasů
je patrné, že jedním z nejčetnějších
a nejkritizovanějších jevů je právě
agrese a násilí a nedostatečná snaha,
vytrvalost a koncepčnost boje s těmito projevy.
Rada ČT se danému
jevu věnuje systematicky. Zadala proto expertní
studie, které mají zmapovat a kategorizovat tento
jev ve vysílání ve všech druzích
programů pro různé věkové i
demografické skupiny diváků. Podstatné
je nalézat, podporovat a pěstovat tvorbu a programy,
které zcela jasně, bez falše a pravdivě
vytvářejí a posilují hodnoty, jako
jsou láska, oddanost, věrnost, trpělivost,
altruismus, skromnost, statečnost, toleranci, osobní
odpovědnost, porozumění, kde se tvoří
dobré vztahy k lidem, živým tvorům,
hodnotám vůbec.
Rada ČT ovšem nechce
podporovat nasládlé, nereálné nebo
moralistické tendence, ale programy smysluplné,
které uchovávají koherentnost světa
a jsou srozumitelné, v nichž je zachován, bráněn
či zdůrazňován řád věcí,
světa i odvěkých hodnot.
Závěrem.
Násilí se na obrazovce
vysílání ČT vyskytuje podle analýz
odborníků méně, nežli je tomu
v jiných evropských zemích. Nicméně
násilí, destrukce a agrese se vyskytují v
současném světě se stoupající
tendencí a stávají se významným
a znepokojujícím jevem. Proto je společnost
obzvláště citlivá na všechny viditelné
projevy násilí a zmaru a pochopitelně i na
jejich prezentaci na obrazovce. Televize je považována
za jedeno z nejvýznamnějších
médií, která tento jev mohou ovlivnit jak
pozitivním, tak negativním směrem. Rada ČT
oba směry velmi pečlivě sleduje a v rámci
svých kompetencí také ovlivňuje.