III. 3. B Dopisové ohlasy

Dopisové ohlasy diváků sleduje Rada ČT s velkou pozorností. Ohlasy sice nejsou zcela spolehlivým ukazatelem statistickým, ale jsou nepochybně největším zdrojem názorů, hodnocení postojů a informací diváků.

Celkový počet dopisů činil 239 568, z toho 64 018 spontánních, 175 550 pak vyvolaných (odpovědi na soutěže apod.) Dopisy jsou analyzovány a tříděny Střediskem analýzy programu a auditoria, o jehož materiály se také tato zpráva opírá.

Začátek roku byl poznamenán řadou změn ve vysílání, které ovlivnily podobu i kvalitu televizních programů. Diváci se v prvních třech měsících velmi kriticky stavěli k novým znělkám, byli nespokojení s Debatou i Aktualitami.

Redakci zpravodajství byly vytýkány především chyby profesionální. Nelibě byli přijímáni slovenští moderátoři, komentátoři a hlasatelé. Po celou dobu roku jsou kritizováni někteří hlasatelé a moderátoři za špatnou češtinu: výslovnost, chyby pří moderování, zaujatost, stranění a malá objektivita, resp. malý profesionální odstup a připravenost.

Počátkem roku diváci nenechávali na zpravodajství nit suchou. V průběhu roku je však evidentně patrné, že kritiky ubývá nebo že již není zásadní povahy. Zlom nastal s tzv. "Rumovou aférou", kde část diváků posuzuje způsob nasazení televizních redaktorů, jmenovitě na 1. programu, za bulvární.

Zpravodajství je vytýkána pochmurnost, málo kladných informaci a reportáží, málo zpráv z domova, které by diváky nepochybně zajímaly.

Ve zpravodajství kritizovali diváci převahu "špatných" a katastrofických zpráv. Na rozdíl od tvrzení řady novinářů si diváci přejí, aby se ve zprávách objevovaly i informace pozitivní svým přínosem pro druhé, které ukazují kladné stránky života a dění. Připomínky tohoto druhu se objevují po celý rok.

Nejčastější chyby, na které dopisy upozorňují, jsou dvojí povahy:

1) chyby spočívající v nedostatečné profesionální a informační úrovni zpravodajství. Velmi výrazný je stále se opakující požadavek po větším prostoru věnovaném domácímu zpravodajství v hlavních zpravodajských pořadech.

2) profesionální chyby samotných hlasatelů, špatná čeština, diváci jsou na to velmi vnímaví, nespisovná čeština jim vadí.

Studio 6. Získalo si okamžitě značný pozitivní ohlas, a to po dobu celého roku, lidé jsou spokojení s pestrostí, nápaditostí a spádem tohoto ranního vysílání. Uvedení tohoto pořadu patří ke šťastným počinům televize.

Debata. Měla od počátku značný, víceméně však kritický ohlas. Týkal se především moderování. Tento profesní prvek se ukázal jako málo zavedený a profesionalizovaný. Kritika se vyskytovala průběžně. Zajímavé je, že v dopisech byl zcela odmítnut způsob i sama prezentace pánů Dřímala a Kryčera, jakožto hostů Debaty. Odmítnutí bylo tak říkajíc masové a proto jej zveřejňujeme. Deziluzí bylo vystoupení zástupců kinematografie, kteří si na obrazovce vyřizují svoje účty a úzké zájmy.

Deník a Deník plus si postupně získávaly pozitivnější hodnocení a byly přijaty vcelku kladně. Nicméně oproti ČTV 1 měly Deníky mnohem menší ohlas.

Duel. Tento pořad měl velký divácký ohlas, protože dokázal "zvednout z křesel", bohužel nadzdvižení bylo nezřídka velmi kritické. Moderátoři se nedokázali zhostit úkolu duel opravdu usnadnit, ale byli neobjektivní, často jasně stranili a postupovali neseriózně. Rovněž výmluvné tváře neverbální komunikace byly hodnoceny jako projevy nevychovanosti, arogance a také nezřídka slabé informovanosti o daném problému.

Co týden dal. Znovuobnovení tohoto pořadu bylo přijato polárně. Pořad již nedokázal navázat na dřívější popularitu a zajímavost, jakou měl v době federace.

Publicistika a dokumentaristika.

Rok 1993 byl pro toto producentské centrum velmi úspěšný. Za velmi vydařený a diváky sledovaný a v dopisech reflektovaný se ukazuje "Soud poslední naděje".

Diváci se cítí být osobně vtaženi do problémů, diváčtí zástupci jsou považováni za skutečné reprezentanty (samozřejmě s jistými výjimkami). Z dopisových reakcí je patrné, že lidem nejsou lhostejné věci obecné, ať už se týkají násilí, křivd, majetkových vypořádání atd. Dopisový ohlas lze hodnotit jako značný až lavinový. "Tento počin má nejen obsahovou, ale i lidsky vysokou profesionální kvalitu". Projekt jako celek jasně prokázal, jakou moc má televizní publicistika a jaké možnosti skýtá, kterým směrem je přiléhavé ji vést a také jaké má mít znaky.

Nedělní ráno si rovněž postupně získalo velkou dopisovou odezvu, která byla vesměs v průběhu roku pozitivní. Pořad totiž přispívá k vytvoření nedělní nálady.

Trvalkou je Setkání s obrazovkou, tento pořad skutečně pro diváka je velmi šťastný, neboť divák cítí, je se o něj TV zajímá osobně.

Pravidelné informování o tom, co se objeví na obrazovce, osobním způsobem, zasvěceně, s vysvětlením, považují diváci za opravdový projev zájmu, starosti a péče. Setkání s obrazovkou je příkladem způsobu, jak si diváky nejen získat, ale také udržet. I proto se na redakci obracejí s osobními trably i prosbami.

Poučné, naučné, podnikavost posilující stejně tak jako vztah k domovu i tradici reprezentují pořady typu Receptář. Zde se ukazuje nenahraditelnost spojení osobnosti a pořadu. Receptář lze nazvat kulturním jevem. Za kulturní fenomén jej považujeme proto, že podnikavost je zde spojena se znalostmi, dovednostmi, osobními zájmy, láskou a zanícením pro věc, zkrátka stránka ekonomická je neodmyslitelně spjata s dalšími, stejně důležitými a stejně přináležícími aspekty lidského podnikání.

Producentské centrum uměleckých pořadů.

Některé z těchto pořadů jsou přijímány vysoce pozitivně. Zajímavé je, že diváci vysoce oceňují kombinaci zábavy, poučení, inteligentní a nenásilné vedení, což splňuje O poklad Anežky České. Naproti tomu jsou mnohem kritičtější k pořadům, které nejsou podle jejich úsudku zcela morálně čisté, mezi ně patří Tutovka, nebo jsou příliš osobně vedeny, jako je např. Kufr.

Tyto četné ohlasy ukazují zpětně na úroveň i hodnotové orientace diváků, která je nepochybně diferencovaná a kritická. Divácká veřejnost přijímá nové věci rovnou jen velmi zřídka. Konzervativnost lze vykládat i jako jev pozitivní. Lidé velmi přesně, obzvlášť na začátku, než se obrousí pozornost a jemnocit, postřehnou rozpor nebo skrytou problematičnost díla. Typický je pořad Česká soda, která byla přijímána polarizovaně. Některé žerty a humor byly označovány jako hrubé, nekultivované, sprosté a urážející, jindy zase podbízivé nebo "poameričtěné". Srovnatelná skupina diváků naopak ocenila novost, břitkost a dynamiku tohoto pořadu. Diváci také ocenili pokus o politickou a společenskou satiru.

Jako velice úspěšné lze označit cykly Paprsek, Klíč či pořad Svítí všem, určené handicapovaným divákům.

Velice dobře jsou pisateli přijímány náboženské pořady.

Mezi další velmi kladně hodnocené pořady patří Poutník v krajině paměti, memento k problematice interrupcí Němý výkřik bylo přijato s velkou pozorností a nikoliv jen jednostranným a povrchním hodnocením. Dále zaujala Vzpoura pastýřů, pořad o osudech duchovních v době totality.

Producentské centrum převzatých programů:

Zde je nutné zmínit především GEN, který zdaleka není přijímán jednoznačně a divácký ohlas nezřídka stojí na zcela opačném konci, než hodnocení novinářské obce. Ostatně je velmi zajímavé, že novinářská hodnocení se statisticky nevýznamně shodují s dopisovými ohlasy diváckými. Kvalifikovaná analýza této skutečnosti by nepochybně byla potřebná. Pořady jako Respektování jsou považovány za spíše průměrné až slabé, a to především pro moderátorské nedostatky. Lidé již umí rozlišovat kvalitu, která se nepochybně výrazně za dobu čtyř roků posunula nahoru. Je rovněž zřejmé, že k moderátorství vůbec nestačí znalost novinářského řemesla.

Dopisy, které reflektují sportovní pořady, obsahují řadu výhrad a to po celý rok. Sportovní diváci patří mezi nejpřísnější, nejkritičtější a také nejlépe informované diváky. Zdá se také, že chyby jen velmi málo kdy promíjí. Počty dopisů měsíčně jsou vždy několikatisícové.

Nejcitlivěji reagují diváci na programové změny. I proto, a také z nedostatečné informovanosti, se lidé velmi kriticky (byť ne vždycky dostatečně zasvěceně) vyjadřovali o změnách, které začátkem roku v České televizi proběhly. Rovněž tak jsou nespokojení se změnami ohlašovanými na rok 1994.

Na vysílání i tvorbě se podílí dvě regionální studia. TS Brno a TS Ostrava.

Z Ostravy je nejpopulárnější pořad hudební. Lidé mají rádi lidovou muziku. Dále pak pořady, které jsou poučné a zároveň zábavné. Proto není překvapující počtem i ohlasem přijímaný pořad "Dejte léta zdraví" a pořad "Za svědky minulosti". Rovněž "Křesťanský magazín" patří mezi významně sledované pořady. Brněnské studio má svoje pořady pro děti a mládež, hudební a náboženské pořady, "Klub Netopýr" a další. "Klub Netopýr" je přijímán nejen výhradně pozitivně, a to pro časté sklouzávání do obecných rovin a intelektuálských debat. Důležité jsou ohlasy na publicistické a dokumentární pořady. Regionální zpravodajství bývá kritizováno především za profesionální prohřešky, avšak také se častěji nežli v pražském studiu lidé obracejí na televizí se svými místními nebo oblastními zájmy. I proto jsou regionální studia významná. Nejčetnější je pošta soutěžní, což je pochopitelné, ale pro pořady ostravského studia zvlášť významné.

Obecně se dá říci, že všechny redakce obou studií jsou v živém kontaktu s diváky.

Některé závěry a zobecnění.

1. Nejvíce dopisů diváci věnují kritice. Nezřídka jde o kritiku konstruktivní, diváci nabízejí spoustu doporučení, rad a návrhů.

2. Český divák je velmi pozorný a kritický. To se týká prakticky všech redakcí. Jakmile se však stane pořad pořadem diváka, pořadem, který vezme za vlastní, vzniká mezi ním a televizí vztah. Tato skutečnost jakoby nebyla dostatečné televizí doceněna, není třeba vymýšlet složité technikálie, nové finty a také není nutné diváka lákat šoky nebo senzacemi, obyčejný lidský vztah, zájem a porozumění docela stačí. To je z dopisů jasně patrné!

3. Existují stálice. Je jimi několik pořadů, které jsou vždy určitou směsicí zábavy, povyraženi, legrace a také poučení. To je zřetelný jev.

4. Nejkritičtěji jsou přijímány pořady zpravodajské, i když stoupající kladný ohlas zaznamenaly zprávy a to na všech kanálech. Pokud jsou zprávy vysílány v rámci jiného pořadu, jmenovitě Studia 6, diváci jsou mnohem shovívavější. Debata ani Duel nezískaly tak velkou pozitivní odezvu, jak se předpokládalo. Divácky byly pořady dopisově sledované, ale poměrně kriticky hodnocené. Dobře se celkem zapsal Deník a Deník plus, za zenit se dostal Co týden dal.

5. Diváci přijímají s velkým zájmem angažované pořady. Ať se týkají politiky, lidských osudů nebo spravedlnosti. Je zřejmé, že je velký rozdíl v zájmu o věci obecné mezi zájmem aktivním a pasivním. Lidé se zajímají o věci obecné velmi živě a trvale. Letargie nebo nezájem jsou zdánlivé. Diváci však svůj skutečný zájem nebo názor čí postoj jen velmi málo kdy projeví. Nicméně nechybí.

6. Lidé nemají rádi agresi, násilí a špatné mezilidské vztahy. Jde o velmi složitý, vícestranný a několikarovinný problém. Jednoduchou a jednostrannou odpovědí jej postihnout ani vyložit nelze.

7. Je velký rozdíl mezi diváckým hodnocením televizních pořadů a hodnocením tisku. Shoda nastává četněji tehdy, když se objeví nějaký výjimečný jev nebo událost. Pak se názory přibližují nebo zcela kryjí. V určitých případech však naprosto rozcházejí. Názor divácký, "lidový", je s názorem profesionálním jen málokdy ve shodě.

8. Křesťanská vysílání jsou přijímána pozitivně, obzvlášť tehdy, když se pohybují "při zemi". Existuje relativně stálý požadavek náboženské vysílání rozšířit, a to nejen rozsahem času, ale také o různé církve a náboženské proudy. Lidé žádají komparace, setkání, vysvětlení.

9. Pozornost je třeba věnovat pořadům, kde je velký rozdíl mezi sledovaností a spokojeností, obzvláště tehdy, když se tento jev opakuje.

Dopisy Rady ČT

Rada ČT dostává řadu dopisů. Některé se obracejí s osobními stížnostmi na programy, patří tedy příslušným studiím. Jiné se obracejí se stížnostmi občansko právními, ty jsou postoupeny vedení ČT. Řada dopisů se týká stížností na špatný příjem a jsou věcí telekomunikací. Veškerou poštu Rada ČT probírá a vyřizuje přímo nebo předává vedení ČT.


III. 4. Tisk o České televizi

Převážná většina tisku jeví o Českou televizi neutuchající zájem, a to jak o pořady, tak o její problémy. Všechny příspěvky monitoruje tiskové oddělení ČT v týdenních svodkách a Rada ČT v měsíčních přehledech.

Většina článků v novinách i časopisech byla zaměřena na pořady zpravodajské a publicistické, ostatním redakcím byla věnována menší pozornost. Jedinou výjimkou byl videoklip "Láska je láska", který byl na doporučení Rady ČT zařazován do vysílání po 22.00 hod. Tato skutečnost rozdráždila český tisk takovou měrou, že se jí zabýval déle než půl roku a jen zcela výjimečně některý redaktor nebo čtenář s postupem Rady ČT a České televize souhlasil, ačkoliv vyplynul ze zákona o České televizi.

U zpravodajských pořadů věnoval tisk velkou pozornost hledání rozdílů mezi ČT 1 a ČT 2. Problém přestal být zajímavý po nástupu intendanta pro druhý program.

Valná většina zpravodajských pořadů byla tiskem posuzována negativně, a to ve velmi širokém spektru. Vedle profesionálních nedostatků bylo televizi vyčítáno protivládní zaměření, zneužívání monopolního postavení, poskytování útočiště starým strukturám a absence pozitivních zpráv. Redaktor M. Schmarz se domnívá, že: "Televize je kontrolována intelektuály blízkými politickým stranám ODA a OH" (Český deník). Haló noviny apod. vytýkají zpravodajským relacím neobjektivitu a preferenci pravicových politiků.

Některé deníky (Český deník, Lidové noviny, Telegraf) a časopisy (Reflex, Respekt, Literární noviny) obzvlášť kritizovaly způsob prezentace případů Wallis, rumová aféra, odposlech ministra Nováka. Zastání našla ČT u Petra Úhla v Rudém právu a J. Kadlece v Haló novinách. Mohutný ohlas v tisku měla aféra "Klaus v Brně", sympatie pro nepřátelské stanovisko premiéra vůči TV nebyly v tisku obecné.

Kolísavého hodnocení se dočkaly publicistické pořady Debata, Co týden dal, Duel, Z očí do očí, Netopýr, Aréna, při nichž lidé často reagují s nevolí na chování zúčastněných (např. Aréna s T. Ježkem nebo Debata o Národní galerii), nikoliv na pořad jako takový.

GEN patřil rovněž k často komentovaným útvarům s rozdílným hodnocením jednotlivých dílů, přičemž podíl kladných recenzí během roku vzrůstal. Dychtivě očekávaná Česká soda přízeň recenzentů nezískala vůbec.

Původní dramatická tvorba byla přijímána podle gusta a erudice kritiků, jednoznačný úspěch měl seriál "Přítelkyně z domu smutku". Zahraniční seriály byly vážnějšími kritiky označovány za většinou slaboduché. Z českých seriálů "Synové a dcery Jakuba skláře" vyvolal u některých novinářů silný odpor (J. Hanák v Lidových novinách), u jiných potěšení (Rudé právo, Haló noviny).

Pozitivní reakci vedoucí k přímé pomocí způsobil pořad "Borodinka" a "Zapomenutí krajané". Většinou tisku byly velmi dobře přijaty některé dokumenty (Případ Milady Horákové, Křížová cesta, René, cyklus Nedej se). Ze zahraničních pořadů vzbudili laskavou odezvu Simpsonovi.

Český tisk věnoval ČT značnou pozornost s výrazným zaměřením na zpravodajství a publicistiku, při čemž byly výtky mnohem častější než pochvaly. Ke konci sledovaného období negativních ohlasů ubývalo. Příznivě byly hodnoceny především původní dokumenty.

III. 5. Interní hodnocení pořadů prováděné vedením ČT

Pomocným zdrojem pro posouzení kvality pořadů, které v roce 1993 vysílala Česká televize, bylo pro Radu ČT i hodnocení prováděné v rámci samotné ČT. Průběžné se takové hodnocení konalo v rámci týdenních programových porad ředitele programu a při pravidelných (1x za 3 týdny) setkáních generálního ředitele, ředitele programu a ředitele výroby a techniky se zástupci televizních studií Brna a Ostravy a vedoucími producentských center a tvůrčích skupin z Prahy

1. Hodnocení z porad ředitele programu

V tomto jediném případě jde skutečně o hodnocení "top managmentem České televize". Podobně jako v roce 1992 se ovšem ukázalo, že toto hodnocení je jednak značně diferencované, jednak vesměs náročnější než hodnocení diváků.

Příznačně způsob hodnocení charakterizují tyto dvě ukázky:

V. Šašek - dramaturg ředitelství programu (22.1. 1993):

"Přenos z volby presidenta byl otřesným zážitkem, oceňuje pohotovost moderátorů.

ťKrátký film o lásceŤ - silné dílo, hluboký zážitek. Uvědomuje si, jak nám chybí takový typ režiséra.

ťLenoraŤ - dramaturgický omyl.

ťDebataŤ - špatná úroveň moderátorů, nejsou partnery politických a ekonomických osobností; pořad bude třeba oživit.

Žádný pořad z publicistiky ho nezaujal. Fairaizlova ťSanitkaŤ ho rozčílila, autor se stává ťapoštolem zmaruŤ.

ťGENŤ - absolutní zděšení; 15 minut exhibice E. Krumbachové."

J. Pittermann - ředitel programu (23.6. 1993):

"V posledním týdnu se projevila totální krize moderátorství diskusních pořadů - Pres(s), PEN Klub, naposled nedělní Debata: zajímavé téma (taxi), ale moderátorsky a co do přípravy diskuse nezvládnuta. Je tak těžké trvat na tom, aby se odpovídalo na položené otázky? S analýzou Bohuslava Blažka pro Radu ČT lze v mnohém polemizovat, ale v leckterém ohledu má pravdu.

Zábavný pořad ťPřed startemŤ (druhý evidentní nezdar po ostravském ťŠerifoviŤ před 14 dny) se dá žánrově těžko definovat. Sama beseda s pár zajímavými lidmi by jistě zajímavá byla v jiném času a kontextu (např. leteckého dne), ale takto šlo o mrhání penězi, které chybějí na jiné pořady. Zhodnoťme jednou zábavu vcelku a zpětně i práci příslušné tvůrčí skupiny."

2. Hodnocení programu na poradách tvůrčích skupin

Tato hodnocení procházela postupnou proměnou. V první polovině roku 1993 otevíraly diskusi příspěvky externích hodnotitelů a zástupců vždy předem určené tvůrčí skupiny na jeden týden uplynulého období. Od podzimu byly vypracovávány zprávy písemně, shrnutí pak prováděl ředitel programu.

Rada ČT měla k dispozicí za období 23. 8. - 31. 12. 93 celkem 28 dílčích zpráv porad tvůrčích skupin od 25 interních hodnotitelů, většinou redaktorů, výjimečně dramaturgů. Na rozdíl od hodnocení prováděného vedením ČT vykazoval přístup těchto hodnotitelů daleko větší shovívavost. Určitým zklamáním byla pro Radu (až na čtyři výjimky - Č. Kopecký, K. Hynie, V. Čížek, J. Platz) i značná povrchnost celkového hodnotícího přístupu. Ten se místo snahy zasadit vysílání ČT do širšího kulturně společenského kontextu příliš blížil pohledu diváckému.

Příkladně to dokládají tato shrnující hodnocení:

V. Sýkora (ČT2 13. 9. až 19. 9.):

"Tento týden byl ve své programové nabídce schématově zcela standardní bez větších kladných či záporných výkyvů. Povrchně viděno jsem byl až překvapen podobností týdne a programové nabídky s týdnem mého posledního sledování. Potvrzuje to však minimálně to, že se pravidelné schéma - snad až příliš - usadilo.

Letmý pohled na nabídku pořadů bohužel potvrzuje i to, že v tomto konkrétním týdnu na druhém programu byl dán minimální prostor pro vážnou hudbu. A když přeci jen se prostor najde, tak byl hned nahrazen fotbalem. To si myslím, že si divák, čekající na Karajana a Berlínské filharmoniky, nezaslouží."

R. Smetana (ČT1 15. až 21. 11.):

"Obecně si myslím, že programy v tomto týdnu na ČT1 byly pestré a většinou na dobré úrovni. Co chybí, je stále větši atraktivita a nápaditost nabídky našich pořadů. Co mě překvapilo, byly příjemné hlasatelky."

Hodnotitelé vesměs

- pozitivně hodnotí (až na již uvedené výjimky) zpravodajství, zvláště pak na ČT2 ("Úvodem bych chtěla podtrhnout práci všech, kteří se podíleli na zpravodajských relacích. Vše bylo provedeno s naprostou profesionální jistotou. Domnívám se, že v tomto oboru se v poslední době projevil výrazný krok kupředu. Dnes se už směle můžeme rovnat světové zpravodajské špičce" (!) - ze zprávy L. Jírové za období 27. 12. 93 až 2. 1. 94);

- vyslovují větší výhrady ke kvalitě amerických a australských seriálů (Návrat do ráje, Sever a jih, Cesty za dobrodružstvím) než diváci; přimlouvají se za naší tvorbu původní;

- vytýkají spíše dílčí technické nedostatky (střih, kameru, kvalitu zvuku ap.), občas nesoulad obrazu a textu pří zpravodajství.

Závěr:

Zatímco hodnocení kvality pořadů na poradách programového ředitele skýtaly množství důležitých zpětněvazebních podnětů, hodnocení v rámci tvůrčích skupin dosud tuto úroveň postrádá. Rada ČT považuje za nutné tuto situaci urychleně řešit ve prospěch zkvalitnění zpětné vazby České televize.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP