Ministr práce a sociálních věcí
Jindřich Vodička zaslal odpověď na interpelaci
poslance Zdeňka Trojana dopisem ze dne 1. srpna 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
práce a sociálních věcí Jindřicha
Vodičky na interpelaci poslance Zdeňka Trojana.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Ing. Jindřich VODIČKA
ministr práce a sociálních věcí
ČR
Vážený pane poslanče,
podávám tímto písemnou odpověď
na Váš dotaz týkající se Evropské
sociální charty, který jste vznesl na 21.
schůzi Poslanecké sněmovny dne 8. července
t.r.
Pokud jde o první dvě otázky, dovoluji si
odkázat na odpověď předsedy vlády
ČR na dotaz poslance J. Hájka uplatněný
na 16. schůzi Poslanecké sněmovny dne 17.
2. 1994 "z jakých důvodů dosud vláda
nepředložila Evropskou sociální chartu
včetně protokolů Poslanecké sněmovně
a kdy tak hodlá učinit". K odpovědi
předsedy vlády z února t.r. (viz příloha)
mohu dodat, že analytické srovnávací
práce na textu Evropské sociální chartě
a výkladu kontrolních orgánů k Chartě
pokračují a jsou zhruba ve své polovině.
Podle našeho plánu budou výsledky práce
komise, kterou MPSV ustavilo, předloženy vládě
a stanovisko vlády pak bude předloženo Poslanecké
sněmovně Parlamentu. lze předpokládat,
že tento materiál by mohl být předložen
Poslanecké sněmovně v průběhu
roku 1995.
Naprosto nemohu souhlasit s Vaším názorem,
že neprovedení okamžité ratifikace Evropské
sociální Charty může být kontroverzním
bodem hodnocení ČR v Radě Evropy a že
tím, co vy nazýváte "otálením",
ztratí Česká republika v Radě Evropy
svou důvěryhodnost. Pravý opak je pravdou.
Proces přípravy ratifikace Evropské sociální
charty byl konzultován přímo s pracovníky
sekretariátu Rady Evropy ve Štrasburku a se zástupci
ostatních smluvních stran Charty ve Vládním
výboru Evropské sociální charty. Všichni
zasvěcení odborníci, ať již ze
sekretariátu Rady Evropy nebo členských států
Rady Evropy, doporučují zbytečně se
neunáhlovat s ratifikací Charty a provést
před aktem ratifikace podrobné a důkladné
srovnání vnitrostátního práva
a praxe zejména s výkladem kontrolních
orgánů k Chartě. Vámi podané
předpoklady ratifikace Charty jsou zjednodušené,
neboť neberou v úvahu právě zmíněný
výklad Charty, který je poměrně rozsáhlý
a nikoliv jednoduchý. A provést po jeho analýze
zodpovědný výběr článků
nutných po ratifikaci Charty je proces poměrně
složitý.
Pracovníci MPSV, kteří se zúčastňují
jako pozorovatelé zasedání Vládního
výboru Evropské sociální charty, získávají
další užitečné informace a zkušenosti
potřebné k posuzování souladu práva
a praxe s ustanoveními Charty. Přitom informují
členy Výboru a sekretariát Rady Evropy o
postupu prací v ČR a mají jejich plnou důvěru
a pochopení.
Jak vidíte, MPSV postupuje v této záležitosti
s rozvahou a plnou odpovědnosti k možným budoucím
závazkům České republiky, navíc
ve spolupráci se zástupci odborů a zaměstnavatelů.
Za účelem bližšího seznámení
s prací komise MPSV navrhuji, aby se jejích zasedání
zúčastnil i zástupce Poslanecké sněmovny
Parlamentu.
Závěrem bych chtěl upozornit na skutečnost,
že Chartu dosud ratifikovalo 20 z 32 členských
zemí Rady Evropy a z toho několik západoevropských
zemí teprve před několika lety (Belgie-1990,
Lucembursko-1991, Finsko-1991). Švýcarsko (členem
RE od roku 1963) dosud Chartu neratifikovalo. A byly nebo jsou
snad tyto státy v rámci Rady Evropy považovány
za nedůvěryhodné? Ujišťuji Vás,
že MPSV a další resorty ve vztahu k Radě
Evropy vykonávají široký rozsah aktivit.
Pokud zvážíte všechny výše
uvedené skutečnosti, zřejmě vaše
obavy o ztrátě důvěryhodnosti České
republiky budou rozptýleny. "
K Vašemu dotazu týkajícímu se účasti
experta za Českou republiku ve Výboru expertů
Evropské sociální charty mohu uvést,
že vláda České republiky byla skutečně
prostřednictvím ministra zahraničních
věcí informována o možnosti obsadit
jedno místo v devítičlenném Výboru
nezávislých expertů Evropské sociální
charty. Nebylo to však na počátku roku, jak
uvádíte, ale až v druhé polovině
března (dopisem ředitele RE pro lidská práva
ze dne 18. března 1994) se žádostí o
předložení nejvíce čtyř
kandidatur osob, které si vláda přeje navrhnout,
nejpozději do 15 dubna 1994.
Podle článku 26 Charty a článku 3
Protokolu novelizujícího Evropskou sociální
chartu (z října 1991) by členy Výboru
nezávislých expertů měli být
experti naprosto bezúhonní s uznávanou odbornou
způsobilostí v národních a mezinárodních
sociálních otázkách. Po dobu výkonu
funkce člena výboru nesmějí takoví
experti vykonávat žádnou funkci, která
by byla neslučitelná s požadavkem nezávislosti
a nestrannosti funkce člena výboru, pro jejíž
výkon musí být k dispozici. Navíc
se u člena Výboru předpokládá
dokonalá znalost alespoň jednoho z obou úředních
jazyků Rady Evropy - angličtiny a francouzštiny.
Dosavadní složení Výboru nezávislých
expertů Evropské sociální charty napovídá,
že jeho členy jsou převážně
vysoce postavení a uznávaní profesoři
pracovního a sociálního práva na národních
univerzitách v členských zemí RE,
ve dvou případech pak vysocí státní
úředníci ministerstev sociálních
věcí (Švédsko, Francie).
Mohu Vás, vážený pane poslanče,
ujistit, že i v tak krátkém čase který
měli k dispozici, přistoupili pracovníci
MZV a MPSV k věci se zodpovědností a konzultovali
možnost členství ve Výboru expertů
s několika uznávanými českými
odborníky na pracovní a sociální právo
a obecně sociální otázky. Bohužel,
žádný z těch, kteří byli
v dané době k dispozici a byli z naší
strany vyzváni. ke zvážení nabídky
Rady Evropy, tuto nabídku nepřijal.
Nutno však podotknout, že k obměně jednotlivých
členů Výboru dochází na základě
principu rotace ve čtyřech skupinách států
zcela pravidelně v šestiletých časových
obdobích, takže není vyloučeno, že
stejnou možnost bude mít Česká republika
v blízké budoucnosti znovu. Navíc, i když
to není závazné pravidlo, nepovažuji
za šťastné, aby Česká republika
byla svým členem zastoupena ve Výboru nezávislých
expertů, jestliže zatím neratifikovala samotnou
Evropskou sociální chartu.
S pozdravem
vážený pan
Zdeněk TROJAN
poslanec Parlamentu ČR
Praha
Odpověď předsedy vlády ČR na dotaz poslance J. Hájka uplatněný na 16. schůzi Poslanecké sněmovny dne 17. 2. 1994
"z jakých důvodů dosud vláda
nepředložila Evropskou sociální chartu
včetně protokolů Poslanecké sněmovně
a kdy tak hodlá učinit"
Vážený pan
Jiří Hájek
poslanec Parlamentu ČR
Vážený pane poslanče,
podávám tímto písemnou odpovědí
a Váš dotaz týkající se Evropské
sociální charty, který jste vznesl na 16.
schůzi Poslanecké sněmovny dne 27. 2. t.r.
Ratifikace takového dokumentu, jakým je Evropská
sociální charta, je mimořádnou záležitostí
s hlubokými politickými, sociálními
a ekonomickými dopady. V chartě samotné je
diferencováno mezi závažností jednotlivých
článků a provedení výběru
článků nutných pro ratifikaci Charty
je proces velice složitý.
Z celkového počtu 32 členských států
Rady Evropy ratifikovalo Evropskou sociální chartu
doposud 20 států (z toho např. Belgie až
v roce 1990, Lucembursko v roce 1991 a Finsko v roce 1991). Chartu
zatím neratifikovaly např. Švýcarsko
a žádná z členských zemí
RE ze střední a východní Evropy a
Pobaltí.
Vláda připravuje podmínky pro ratifikaci,
přitom však zastává názor, že
před učiněním tohoto kroku je potřeba
důkladně zvážit všechny z toho
vyplývající důsledky. K tomu ji vede
nejen odpovědnost za vnitrostátní. ekonomický
a sociální rozvoj, ale též zahraniční
zkušenosti.
Některé země západní Evropy
totiž bez důkladného zvážení
všech legislativních ale i praktických a ekonomických
důsledků ratifikovaly Chartu, a teprve posléze
dospěli k poznání, že provádění
řady odstavců Charty budou moci jen stěží
-zajistit.
Koncept postupného posuzování možnosti ratifikace Evropské sociální charty byl dojednán i se sociálními partnery v ČR při` přípravě Generálních dohod na roky 1993 a 1994. V rámci Rady hospodářské a sociální dohody byla vytvořena tripartitní komise expertů, která postupně posoudí v průběhu tohoto roku, do jaké míry odpovídá naše stávající i připravované právní předpisy a praxe požadavkům obsaženým v Chartě a analyzuje také možnosti přistoupení ČR k jednotlivým jejím odstavcům a článkům. Komise předá v tomto směru příslušná stanoviska a doporučení Radě hospodářské a sociální dohody a vládě ČR.
Výsledky práce komise se stanoviskem vlády
budou pak předloženy Poslanecké sněmovně
Parlamentu. lze předpokládat, že tento materiál
by mohl být předložen Poslanecké sněmovně
v průběh roku 1995.
Závěrem bych chtěl vyjádřit
určité rozpaky nad kampaní vyvolávanou
představiteli odborových svazů požadujících
"bezpodmínečnou" a "urychlenou"
ratifikaci Charty. V množství dopisů a peticí
je vláda stavěna do světla, jako by ona byla
odpůrcem přístupu k Chartě a tím
neměla zájem o zlepšení sociální
úrovně občanů.
Nemusím Vás jistě, vážený
pane poslanče, na tomto místě přesvědčovat
o omylu. Je zřejmé, že normy sociálních
a pracovních práv stanovené Chartou jsou
z větší části i úrovní
práv stanovených v členských zemích
Evropské unie. A je-li zřejmá jednoznačná
snaha vlády o integrací s Evropskou unií
a dosažení souladu s právními normami
EU se všemi náležitostmi s ti souvisejícími,
pak pochybnosti o úmyslném opomíjení
některých předpokladů vládou,
například zajištění sociální
ochrany občanů, jsou zbytečné.
S pozdravem