Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1118 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jozefa Wagnera

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka, ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa a ministra kultury Pavla Tigrida

ve věci loterií

Místopředseda vlády a ministr financí Ivan Kočárník zaslal odpověď na interpelaci poslance Jozefa Wagnera dopisem ze dne 12. září 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď místopředsedy vlády a ministra financí Ivana Kočárníka na interpelaci poslance Jozefa Wagnera. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 26. září 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


MÍSTOPŘEDSEDA VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY

a ministr financí

Ing. Ivan Kočárník, CSc.
 V Praze dne 12. září 1994
 Č.j. 601/50 505/94

Vážený pane místopředsedo,

obdržel jsem Vaši interpelaci ve věci provozování loterií, ke které uvádím:

Provozování loterií a jiných podobných her upravuje č. 202/1990 Sb. (dále jen "zákon"). Povolování číselných loterií, které jsou předmětem Vašeho zájmu, spadá do působnosti Ministerstva financí.

Při povolování loterii Ministerstvo financí důsledně prosazuje zabezpečeni cílů, které sleduje zákon. Vychází z toho, že:

- výsledky loterní činnosti jsou nezanedbatelným finančním zdrojem, který má řešit uspokojování veřejně prospěšných účelů, jakými beze sporu jsou sociální, zdravotní, tělovýchovné, sportovní. a podobné potřeby,

- paragraf 4 zákona umožňuje, aby na loterním trhu působilo subjektů, přičemž provozování

loterie za účelem podpory zákonem stanoveným společensky prospěšných účelů bylo souběžně uděleno i jiným, popřípadě nestátním právnickým osobám. V každém povolení provozování loterie je zároveň určen i orgán, který vykonává státní dozor a kontrolu. V současné době jsou tímto orgánem pověřené finanční úřady (např. u České Lotynky pak Finanční úřad pro Prahu 1).

Vedle toho, že Ministerstvo financí musí v rámci povolovacího řízeni čelit snahám po zneužívání loterií pro jiné, většinou zištné projekty, má povinnost dbát na to, aby v souladu se zákonem byly loterie řádně a hospodárně provozovány, a to jen právnickými osobami, které zaručují všechny potřebné technické a personální předpoklady. Zkoumat nakolik jednotlivé loterní akce reálně uspějí a herní plány zajistí předpokládaný výnos není zákonným posláním Ministerstva financí. To je rizikem provozovatele Ministerstvo financí nepoužívá a ani nemíní používat žádné administrativní metody a prostředky k prosazování určitých priorit na našem loterním trhu. Je plně věcí jednotlivých provozovatelů, aby si předem objektivně vyhodnotili stav a šance, které na něm mají a přesvědčili korektně veřejnost o tom, aby upřednostňovala koupi jejich losů či sázení a věnovala tak prostředky na zabezpečení jimi sledovaných a plánovaných cílů.

Tento přístup uplatnilo Ministerstvo financí i v případě České Lotynky. V době podání žádosti o povolení číselné loterie Artloto (později Česká Lotynka) Státním fondem kultury (v říjnu 1992), provozovala se v této kategorii již loterie Mates (zaměřená výtěžkem na kulturní potřeby) a Sazka a.s. (zaměřená na tělovýchovné a sportovní potřeby), která si o aktualizaci provozovaných her na obdobném principu požádala v lednu 1993. S ohledem na kvalitu a úplnost předložených podkladů mohlo Ministerstvo financí udělit povolení Sazce, a.s. v březnu 1993 a SFK v květnu 1993 (resp. schválit v březnu 1994 doplňky předané v únoru 1994). Zatímco však Sazka, a.s., podobnou číselnou loterii začala provozovat již v dubnu 1993, trval SFK rozběh loterie mnohem déle (až do května 1994).

Při povolování číselné loterie Česká Lotynka byly samozřejmě Ministerstvem financí prověřovány i náklady loterie. Z podkladů vyhotovených Státním fondem kultury je zřejmé, že náklady v prvních třech letech provozování loterie nepřevyšovaly 25 z celkových hrubých tržeb. Vzhledem k tomu, že se jednalo o novou loterií, lze uvažované náklady pokládat za přijatelné a přiměřené.

Zákon stanoví, že odměna fyzickým osobám za prodej losů nesmí přesáhnout 10 z ceny losu jimi prodaných. V tomto případě byl zákon dodržen.

První losování loterie se uskutečnilo v polovině května t.r.. S ohledem na krátkost provozování nelze dosud objektivně zhodnotit skutečné náklady. Povolení k provozování však provozovateli ukládá, aby do 60 dnů po uplynutí každého kalendářního roku předložil orgánu státního dozoru vyúčtování loterie a použití částky na veřejně prospěšné účely. Seriozně tedy budou moci výsledky být posouzeny počátkem roku 1995.

Ministerstvo financí vycházejíc ze znění § 4 zákona, při povolování loterie Česká Lotynka nijak nepřislíbilo Státnímu fondu kultury, že zredukuje činnost jiných subjektů, působících na našem loterním trhu, s cílem zajistit finanční výnosy této loterie, projektované firmou K.J.D. spol. s r.o.. K takovému zásahu § 43 zákona Ministerstvo financí nezmocňuje.

Postupem vyřizování žádosti SFK i Sazky a.s. o povolení číselných loterií se zabýval parlamentní Výbor pro kulturu, tělovýchovu a mládež v roce 1993. Při přezkoumávání veškerých podkladů předaných Výboru nenalezl tento procedurální závady.

Dne 1. září tr. jsem jednal v záležitosti České Lotynky s ministrem kultury panem Tigridem. Bylo dohodnuto, že Ministerstvo kultury zváží provedení některých nezbytných opatření, která věřím, že přispějí k uspokojivému vyřešení celého problému.

Pokud jde o otázku, jak byl naplněn § 6 odst. 2 zákona č. 239/1992 Sb., je třeba uvést, že do rozpočtu Fondu se uvádějí jen plánované příjmy a výdaje, tj. obdržení finančních prostředků a jejich vydání, a nikoliv i předání majetku do zástavy. Vznik zástavního práva není předmětem ani závěrečného účtu.

Jinak je tomu ovšem s příjmy z úvěru, jejichž splátky byly zástavami zajištěny, a s výdaji na tyto splátky. Ty musejí v rozpočtu a zejména v závěrečném účtu obsaženy být. V rozpočtu SFK za loňský rok, který je přílohou státního rozpočtu na rok 1993, však žádné příjmy z úvěrů uvedeny nejsou a nejsou uvedeny dokonce ani v závěrečném účtu Fondu za rok 1993, který je přílohou státního závěrečného účtu za loňský rok.

Vážený pane místopředsedo, ve svém dopise jsem zodpověděl pasáže interpelace týkající se činnosti ministerstva financí. Na ostatní části předpokládám, že budou reagovat ministři kultury a školství, mládeže a tělovýchovy.

S pozdravem

 Ivan Kočárník

Vážený pan Jozef Wagner

místopředseda rozpočtového výboru

Poslanecké sněmovny

Parlamentu ČR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP