Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1199 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jozefa Wagnera

na předsedu vlády Václava Klause

ve věci privatizace kaolinových dolů Hlubany

Předseda vlády Václav Klaus zaslal odpověď na interpelaci poslance Jozef Wagnera dopisem ze dne 1. listopadu 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady. v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď předsedy vlády Václava Klause na interpelaci poslance Jozefa Wagnera. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 2. listopadu 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha


Václav KLAUS

předsedy vlády České republiky

 V Praze dne 1. 11. 1994
 Čj. 31 354/94 - KPV


Vážený pane poslanče,

v souvislosti s Vaší interpelací ve věci privatizace kaolinových dolů Hlubany, bych Vám rád sdělil následující.

Na státní podnik Kaolin Hlubany, který byl zařazen do I. vlny privatizace, byl řádně předložen pouze jediný privatizační projekt, který navrhoval prodej 51% akcií firmě Villeroy a Boch, 3% pro restituce a zbytek pro kupónovou privatizaci. Při projednávání projektu bylo navrženo ponechat část akcií (20%) jako rezervu pro budoucí prodej tuzemským spotřebitelům kaolínů z Hluban. V tomto znění byl projekt vládou dne 11. 11. 1992 usnesením č. 620/92 schválen.

Z uvedeného vyplývá, že v době schvalování vláda nevolila mezi zahraničním partnerem a tuzemskými výrobci, ale posuzovala reálnost jediného, řádně předloženého projektu. Výrobci porcelánu přišli s návrhem odkoupení celé kaolinky na konci roku 1993, tedy rok po schválení projektu. Tehdy již nebylo možné vydané rozhodnutí o privatizaci změnit.

Přesto ministr privatizace rozhodl o pozastavení realizace projektu a bylo zahájeno jednání o dodatečných podmínkách uzavření kupní smlouvy. Při jednáních byly plně akceptovány návrhy tuzemských výrobců, týkající se ochrany domácí produkce porcelánu zejména se jednalo o jistotě a stabilitě dodávek. Konečná verze podmínek kupní smlouvy byla odsouhlasena zástupci výrobců porcelánu na jednání 29. 6. 1994.

Samotný požadavek tuzemských dodavatelů kaolinu (Sedlec Božíčany) na přímý prodej hlubanské kaolinky do jejich rukou nemohl být samozřejmé akceptován.

Pokud se týká Vaší druhé otázky, je v ní řada nepřesností, které bych rád uvedl na pravou míru.

Předseda Výkonného výboru FNM nemá rozhodovací pravomoc ve smyslu komu, za kolik a co prodat. Fond národního majetku má povinnost realizovat vládou schválené privatizační projekty. Jak jsem již jednou uvedl, o prodeji části akcií a. s. Kaolin Hlubany rozhodla v roce 1992 vláda České republiky.

Rád bych dále upřesnil Vaše tvrzení o "strategické zásobě surovin". Surovina z Hluban tvoří u tuzemských výrobců pouze 15 až 20% z množství používaných kaolinů. Kaolin z Hluban není nenahraditelný a Hlubany tedy musí jako každý dodavatel tvrdě bojovat o udržení se na trhu. Nelze proto hovořit o "strategické surovině", pokud tento termín chápeme ve smyslu "životně důležitý" nebo "nenahraditelný".

Dále bych Vás rád upozornil na to, že zásoby suroviny nebyly a nemohly být předmětem prodeje a to proto, že tento postup vylučuje tzv. Horní zákon, který označuje kaolin jako výhradní nerost se všemi důsledky z toho faktu plynoucími. V majetku akciové společnosti, jejíž akcie jsou předmětem prodeje, ložisko není a nikdy nebylo. Základní jmění společnosti tvoří zejména hodnota budov a staveb, dobývací technologie, některé pozemky a ostatní běžné položky. Akciová společnost rovněž vlastní oprávnění k těžbě v přidělené lokalitě. V regionu je ovšem řada ložisek se stejnými kvalitativními parametry suroviny, u kterých však zatím nikdo o oprávnění k těžební činnosti nepožádal.

Z odpovědi na Vaši druhou otázku je již zřejmá moje odpověď na Vaši poslední otázku.

Prodat ložisko, které by mělo takový význam, jaký mu ve své interpelaci přisuzujete, bych samozřejmě za správné nepokládal.

S pozdravem

Václav Klaus

Vážený pan

Jozef Wagner

poslanec PSP ČR

Praha

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP