Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Dalibora Štambery na ministra dopravy
Jana Stráského. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MUDr. Dalibor Štambera | |
poslanec ČMSS | |
118 26 Praha, Sněmovní 4 |
Praha, 29. září 1994 |
Vážený pan
PhDr. Jan Stráský
ministr dopravy ČR Praha
prostřednictvím
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu ČR
pana PhDr. Milana Uhdeho
zde
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás ve věci zrušení
provozu na železniční trati mezi obcemi Hevlín
a Hrušovany nad Jevišovkou v okrese Znojmo.
Vlaková přeprava zde byla zastavena se zdůvodněním
nerentabilnosti provozu a nahrazena autobusovou přepravou.
Nechci rozepisovat nepodloženost tohoto rozhodnutí,
neboť přiložené materiály jasně
hovoří o tom, jaké problémy náhradní
doprava způsobí, nehledě ke zvýšení
ekologické zátěže v dané oblasti.
S daným stavem vyjádřil nesouhlas (včetně
zdůvodnění) i referát dopravy OÚ
Znojmo Vážený pane minstře, věřím,
že Vaše ministerstvo věc pečlivě
zváží a celou záležitost vyřeší
ke spokojenosti občanů Hevlínska i Hrušovanska.
Příloha: 3/6 listů
Záznam z jednání konaného dne 14.
6. 1994 v žst. Hrušovany n./J. ve věci nahrazení
železniční dopravy na trati Hrušovany
n./J.-Hevlín dopravou autobusovou.
Zástupci ČD seznámili zástupce okresního
úřadu a obecních úřadů
se záměrem nahradit změnou jízdního
řádu 1994/95 železniční dopravu
na trati Hrušovany n./J.-Hevlín dopravou autobusovou,
zajišťovanou pro ČD smluvně autodopravcem
ČAS a.s. Znojmo. Tato by byla provozována dle tarifu
ČD. Důvodem je snížení ztráty
spojené s provozováním tratě Hrušovany
n./J.-Hevlín. S touto věcí seznámil
přítomné podrobněji zpracovatel příslušné
studie.
Okresní úřad Znojmo a obecní úřady
Hrušovany n./J., Hrabětice a Hevlín vyjádřili
zásadní nesouhlas se záměrem ČD
z následujících důvodů:
1. Není záruka, že nejde o první krok
ke zrušení tratě.
2. Není záruka, že u náhradní
autobusové dopravy bude dlouhodobě zachován
tarif ČD. OkĄU a OÚ se domnívají,
že situace, kdy budou souběžně s náhradní
dopravou ČD provozovány stávající
linky ČAS za jiný tarif, není dlouhodobě
udržitelná.
3. Záměr ČD je v rozporu s "Rámcovým
programem spolupráce mezi zájmovým územím
ČR a spolkovou zemí Dolní Rakousko".
4. Nebude zabezpečena přeprava cestovních
zavazadel a spěšnin.
5. Nespolehlivost autobusových přípojů
na železnici vlivem prodlužování jízdních
dob z důvodu odbavování cestujících.
6. Přeplňování autobusů ve
špičkách, v krajních případech
nebude 1 autobus stačit.
7. OkÚ a OÚ se domnívají, že
při zachování nákladní dopravy
a tedy i nákladů na údržbu tratě
a s ohledem na delší vzdálenost po silnici
nedojde k výrazným úsporám v provozu
ČD.
8. Vedení autobusové dopravy po místní
komunikaci. Možnost jejího využití by
bylo nutno projednat s obcí Šanov, jejímž
majetkem komunikace je.
9. Zatěžování životního
prostředí, další zvýšení
již dnes vysokého rozsahu silničního
provozu.
10. Nespolehlivost autobusové dopravy při zhoršených
povětrnostních podmínkách.
V případě, že záměr ČD
bude přes zásadní nesouhlas obcí a
OkÚ realizován, požadují obce a OkÚ:
1. zachování stávajících zastávek
ČD v Hraběticích a v Hevlíně
(zde z důvodu alespoň částečného
zachování přepravy zavazadel a spěšnin).
2. nové zastávky v Hevlíně na náměstí,
v Hraběticích na návsi a v Šanově.
3. písemnou záruku ČD, že nebude zrušena
žel. trať a bude dlouhodobě zachován tarif
ČD u autobusové dopravy ČD.
V jednání v dané věci bude pokračovat
dne 20. 6. 1994 za účasti autodopravce-ČAS
Znojmo.
HEVLÍN: 25. 5. 1994
VĚC:
Nesouhlas s rozhodnutím generálního ředitelství
Českých drah s nahrazením osobní dopravy
vlakové autobusovou.
Dne 20. 5. 1994 se dostavil na Obecní úřad
v Hevlíně náměstek pro osobní
přepravu obchodně provozního ředitelství
v Brně pan ing. Pavel Novák a tlumočil nám
rozhodnutí generálního ředitelství
ČD o zastavení osobní přepravy na
železniční trati Hrušovany n. Jev.-Hevlín
a nahrazení spojů v plném rozsahu autobusy
v režii ČD. Argumentem ČD je údajná
vysoká ztrátovost provozu těchto tratí.
Dovolujeme si zásadně s tímto rozhodnutím
nesouhlasit. Myslíme si, že vzhledem k tomu že
má býti zachována nákladní
doprava, bude nutné provádět údržbu
trati v plném rozsahu. Nelogičnost řešení
této situace vidíme i v tom, že jízdné
v autobusech bude zachováno v tarifech ČD a tudíž
bude mnohem nižší než jízdné
které je v autobusech ČSAD ČAS. Vzhledem
k tomu, že se prodlouží přepravní
vzdálenost na trase Hevlín-Hrabětice-Hrušovany
n. Jev. (nutno zajíždět až do obce Šanov)
je výsledná jeví se nám
garantovaná cena jízdného jako nereálná.
Délka trasy z nádraží v Hrušovanech
do Hevlína je po trati 5 km silniční vzdálenost
je 9 km.
Další naší výhradou je zvýšení
zatěžování životního prostředí
v dotčených obcích Hrabětice-Šanov-Hevlín.
Vzhledem k tomu že na katastrálním území
Hevlín je v provozu hraniční přechod
do Rakouska silně se zvýšil průjezd
osobních i nákladních automobilů a
to zvláště v letních měsících.
Nemůžeme souhlasit s tím, aby daleko ekologičtější
provoz po železnici byl nahrazován autobusy, které
nám budou projíždět obcemi a ještě
více zhoršovat stav ovzduší. Vzhledem
k tomu, že se zvyšuje hustota provozu je zde trvalé
nebezpečí vzniku dopravních nehod a především
ohrožení občanů, zvláště
pak dětí bezohledností projíždějících
řidičů. I z tohoto důvodu je pro nás
další zvyšování zatížení
místních komunikací nepřijatelné.
K zamýšlenému autobusovému spojení
je nutno rovněž připomenout, že po letitých
zkušenostech nevěříme ve spolehlivost
tohoto typu dopravy. Jakýkoliv nepříznivý
vliv povětrnostních podmínek, zvláště
pak v zimních měsících se projevuje
různými výpadky a zpožděními,
které v případě, že vlakové
spoje na sebe navazují v relativně krátkých
časových úsecích, znamená pro
naše občany dojíždějícími
v poměrně značném počtu do
zaměstnání, škol a pod. velké
a v tomto případě zcela zbytečné
komplikace.
Dovolujeme si v této souvislosti upozornit, že celá
záležitost je i choulostivou otázkou politickou.
Snaha o uzavření tratě Hevlín-Hrušovany
a její nahrazení přepravou autobusovou byla
několikrát i za bývalého režimu
a vždy se nám podařilo těmto snahám
úspěšně čelit. Pokud tedy dojde
nyní k této situaci těžko může
u našich občanů obstát argument o ztrátovosti
této tratě, zvláště když
místní zkušenosti jsou jiné než
výsledky krátkodobých sondáží
ze strany orgánů ČD.
Na neposledním místě z hlediska rozvoje ekonomiky
a podporování podnikatelských aktivit je
naše snaha o propojení tratě Hrušovany-Laa
u. d. Thaya dále do Vídně. Víme dobře,
že tato naše snaha má velmi příznivou
odezvu na druhé straně hranice v Rakousku, neboť
by to znamenalo značné oživení obchodní,
turistické a celkové ekonomické situace v
regionu. Lze předpokládat, že po propojení
tratě Hrušovany-Hevlín-Laa se podstatně
zvýší objem přepravovaných osob
a zboží, čímž je předpoklad
značného zvýšení rentability
této trati.
Pro naši oblast je to obzvláště citlivá
záležitost, protože po desetiletí umrtvovaní
hraničních oblastí (zvláště
pak na Znojemsku) se nám rýsuje možnost vstoupit
konečně ne sice do Evropy, ale alespoň do
ČR.
Dále se v této souvislosti opíráme
o materiály, zaslané nám z magistrátu
města Brna "Rámcový program spolupráce
mezi ČR a Dolním Rakouskem na léta 1994 -
1995", jež Vám jako přílohu zasíláme.
Tento materiál byl projednán na mimořádném
zasedání Obecního zastupitelstva Hevlín
dne 23. 5. 1994 za účasti zástupců
obcí Hevlín, Hrabětice a Šanov.
Přečteno a podepsáno na Obecním úřadě
v Hevlíně:
starosta OÚ Hevlín | Krym Jaroslav |
starostka OÚ Hrabětice | Šlahařová Věra |
starosta OÚ Šanov | Novotný František |
Okresní úřad Znojmo
referát dopravy
Č.j.: dopr 599/94-Sr | Ve Znojmě, dne 27.7.1994 |
České dráhy, s.o.
ředitelství
obchodně provozní
Ing. Kamil Novák
Kounicova 26
611 35
Věc: Nahrazení železniční
dopravy na trati Hrušovany n. Jev. - Hevlín autobusovou
dopravou, zaslání podkladů.
V návazností na závěry z jednání
konaného dne 20.6.1994 u zasedací místnosti
ŽST Hrušovany n. Jevišovkou zasíláme
podklady ke stanovení finanční částky
potřebné na zvýšenou údržbu
místní komunikace Šanov - ŽST Hrušovany
n. Jevišovkou.
Podklady byly získány u Správy a údržba
silnic ve Znojmě, která pro obce zajišťuje
v odůvodněných případech údržbu
komunikací, po kterých je vedena veřejná
pravidelná autobusová doprava.
I. Zimní údržba komunikace.
Posyp inertním materiálem | 450,- Kč/(km a výjezd) |
Posyp chemickým materiálem | 750,- Kč/(km a výjezd) |
Prohrnování sněhu | 250,- Kč/ hod. zásahu |
Konkrétní finanční částka
je závislá na průběhu zimy a na počtu
cyklů odměků a zámrzů (teploty
těsně nad a pod o stupňů celsia).
II. Letní údržba komunikace.
V letní údržbě komunikace jsou zpravidla
zahrnuty náklady na udržení obrusné
vrstvy komunikace ve stavu, který zaručuje vyloučení
"závad ve sjízdnosti komunikace" (návaznost
na škody z titulu silničního zákona).
Dále je nutné udržovat funkční
odvodňovací zařízení silnice
(příkopy).
Výše finanční částky je
odvislá od spotřeby materiálu.
Do této části letní údržby
pro výhledové období nejsou zařazeny
nutné finanční částky na postupné
uvedení komunikace do normového stavu (šířkové
uspořádání, poloměry směrových
oblouků a pod.).
V závěru proto navrhujeme vytvoření
případné rezervy ve výši cca
350 tis. Kč k zajištění výše
uvedených činností.
Z nadále upozorňujeme, že s nahrazením
železničního provozu autobusovou dopravou nesouhlasíme.
Požadujeme i nadále být účastni
společně s dotčenými obecními
úřady dalších jednání.
Na vědomí:
OÚ Šanov
OÚ Hrušovany n. Jev.
OÚ Hrabětice