Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď
na interpelaci poslance Dalibora Štambery dopisem ze dne
25. října 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Dalibora
Štambery. Odpověď je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 25. října 1994 | |
Čj. 9/94-P |
Vážený pane poslanče,
k Vaší interpelaci z 29. září
t.r. ve věci zrušení provozu na železniční
trati mezi obcemi Hevlín a Hrušovany nad Jevišovkou,
kterou mi ve smyslu § 89 odst.1 zákona ČNR
č. 35/1989 Sb. zaslal předseda Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR, sděluji:
Jedním z hlavních úkolů, které
stojí před Českými dráhami
v současné době, je snížení
jejich závislosti na státní dotaci do osobní
dopravy. K dosažení tohoto záměru realizují
České dráhy celou řadu racionalizačních
programů, jejichž základním cílem
je snižování současných provozních
nákladů. Kromě toho se připravují
takové změny v organizaci osobní dopravy,
které sníží nepříznivý
rozdíl mezi náklady a tržbami Českých
drah, a to především na vedlejších
tratích.
K posouzení možností racionalizace byla mj.
zpracována studie, zabývající se ekonomickými
aspekty alternativní autobusové přepravy
na některých tratích, včetně
trati Hrušovany nad Jevišovkou-Hevlín. Z uvedené
studie vyplynulo, že přepravu osob na trati Hrušovany
n/J.-Hevlín by bylo možno bez zhoršení
úrovně plošné obsluhy území
zajišťovat za ekonomicky výhodnějších
podmínek autobusovou dopravou, která by byla v režii
Českých drah. V žádném případě
se však neuvažovalo o zastavení osobní
dopravy, ale pouze o jejím zajištění
jinými technickými prostředky.
Ve fázi příprav k realizaci tohoto opatření
se však ukázalo, že existuje řada aspektů,
se kterými uvedená studie nepočítala,
a že ekonomické propočty nezohledňují
všechny důležité okolnosti, mj. i technické
problémy. Na základě změněných
vstupních podmínek byla provedena nová kalkulace
nákladů a úspor při zavedení
autobusové dopravy, která ukázala, že
efektu srovnatelného se zavedením alternativní
autobusové dopravy by bylo možno dosáhnout
i použitím standardních způsobů
racionalizace osobní dopravy, konkrétně zavedením
obsluhy motorových vlaků pouze strojvedoucím,
který bude též vydávat a kontrolovat
jízdenky.
Proto byl v případě železniční
trati Hrušovany nad Jevišovkou-Hevlín původní
záměr Českých drah o zavedení
alternativní autobusové dopravy přehodnocen
a ke zrušení osobní kolejové dopravy
nedošlo. V uvedené trati jezdí motorové
osobní vlaky stejně, jak tomu bylo při zahájení
platnosti jízdního řádu pro období
1994/1995.
Vedení Českých drah v současné
době již neuvažuje ani o zrušení
osobní dopravy na uvedené trati, ani o nahrazení
osobních motorových vlaků autobusovou dopravou.
O této skutečnosti informoval můj náměstek
Ing. Foltýn hevlínskou veřejnost dne 18.10.1994
na besedě s občany v Hevlíně.
S pozdravem
Vážený pan
MUDr. Dalibor Štambera
poslanec ČMSS