Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1994

I. volební období

1203 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Dalibora Štambery

na ministra dopravy Jana Stráského

ve věci zrušení provozu na železniční trati mezi obcemi Hevlín a Hrušovany nad Jevišovkou v okrese Znojmo

Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci poslance Dalibora Štambery dopisem ze dne 25. října 1994.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Dalibora Štambery. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 27. října 1994

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR DOPRAVY
 
České republiky
 
PhDr. Jan STRÁSKÝ
 

 V Praze dne 25. října 1994
 Čj. 9/94-P

Vážený pane poslanče,

k Vaší interpelaci z 29. září t.r. ve věci zrušení provozu na železniční trati mezi obcemi Hevlín a Hrušovany nad Jevišovkou, kterou mi ve smyslu § 89 odst.1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb. zaslal předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, sděluji:

Jedním z hlavních úkolů, které stojí před Českými dráhami v současné době, je snížení jejich závislosti na státní dotaci do osobní dopravy. K dosažení tohoto záměru realizují České dráhy celou řadu racionalizačních programů, jejichž základním cílem je snižování současných provozních nákladů. Kromě toho se připravují takové změny v organizaci osobní dopravy, které sníží nepříznivý rozdíl mezi náklady a tržbami Českých drah, a to především na vedlejších tratích.

K posouzení možností racionalizace byla mj. zpracována studie, zabývající se ekonomickými aspekty alternativní autobusové přepravy na některých tratích, včetně trati Hrušovany nad Jevišovkou-Hevlín. Z uvedené studie vyplynulo, že přepravu osob na trati Hrušovany n/J.-Hevlín by bylo možno bez zhoršení úrovně plošné obsluhy území zajišťovat za ekonomicky výhodnějších podmínek autobusovou dopravou, která by byla v režii Českých drah. V žádném případě se však neuvažovalo o zastavení osobní dopravy, ale pouze o jejím zajištění jinými technickými prostředky.

Ve fázi příprav k realizaci tohoto opatření se však ukázalo, že existuje řada aspektů, se kterými uvedená studie nepočítala, a že ekonomické propočty nezohledňují všechny důležité okolnosti, mj. i technické problémy. Na základě změněných vstupních podmínek byla provedena nová kalkulace nákladů a úspor při zavedení autobusové dopravy, která ukázala, že efektu srovnatelného se zavedením alternativní autobusové dopravy by bylo možno dosáhnout i použitím standardních způsobů racionalizace osobní dopravy, konkrétně zavedením obsluhy motorových vlaků pouze strojvedoucím, který bude též vydávat a kontrolovat jízdenky.

Proto byl v případě železniční trati Hrušovany nad Jevišovkou-Hevlín původní záměr Českých drah o zavedení alternativní autobusové dopravy přehodnocen a ke zrušení osobní kolejové dopravy nedošlo. V uvedené trati jezdí motorové osobní vlaky stejně, jak tomu bylo při zahájení platnosti jízdního řádu pro období 1994/1995.

Vedení Českých drah v současné době již neuvažuje ani o zrušení osobní dopravy na uvedené trati, ani o nahrazení osobních motorových vlaků autobusovou dopravou.

O této skutečnosti informoval můj náměstek Ing. Foltýn hevlínskou veřejnost dne 18.10.1994 na besedě s občany v Hevlíně.

S pozdravem

 
J. Stráský

Vážený pan

MUDr. Dalibor Štambera

poslanec ČMSS

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP