Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jiřího Hájka na předsedu
vlády Václava Klause. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
JUDr. Jiří Hájek
Sněmovní 4, 118 26 Praha 1 - Malá Strana
Tel.: 02 - 24592 438
sídl. Vajgar 578/III, 377 04, Jindřichův Hradec
Tel.: 0331 - 21 543
Jindřichův Hradec, 3. 10. 1994 |
Vážený pane předsedo,
v souladu s platným jednacím řádem
Poslanecké sněmovny, postupuji Vám v příloze
interpelaci na pana předsedu vlády ve věci
přístupu České republiky k Evropské
úmluvě č. 43 a žádám Vás,
aby obvyklým postupem byla předložena Poslanecké
sněmovně a postoupena předsedovi vlády.
S pozdravem
Příloha:
Interpelace na předsedu vlády.
Vážený pan
PhDr.Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha 1
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky
JUDr. Jiří Hájek
Sněmovní 4, 118 26 Praha 1 - Malá Strana
Tel.: 02 - 24592 438
sídl. Vajgar 578/III, 377 04 Jindřichův Hradec
Tel.: 0331 - 21 543
Jindřichův Hradec, 3. 10. 1994 |
Vážený pane předsedo vlády,
v odpovědi na jednu z mých předchozích
interpelací jste vyslavil názor, se kterým
se plně ztotožňuji, že ambice České
republiky stát se plnoprávným členem
společenství evropských států,
předpokládá mimo jiné i přizpůsobení
našeho právního řádu obvyklým
evropským standardům.
Zvlášť naléhavě se to projevuje
v tak citlivé sféře, kterou je nabývání
státního občanství České
republiky. Zkušenosti z aplikace zákona č.
10/1993 Sb. ve znění pozdějších
novel ukazují, že mimořádné pravomoce
ministerstva vnitra při poskytování občanství
osobám, které nesplňují zákonem
stanovené podmínky pro jeho nabytí, jako
zejména propuštění z cizího státního
svazku, trvalý pobyt na území republiky,
znalost českého jazyka a složení státoobčanského
slibu, jsou ku škodě věci. Má osobní
zkušenost s takovým postupem v případě
paní von Petzold je nanejvýš výmluvná.
Po zrušení všeobecného prokurátorského
dozoru v souvislosti s legislativními změnami k
1. 1. 1994 chybí efektivní prostředek k přezkoumání
administrativního (a někdy zcela svévolného
a nedůvodného) aktu a jeho zrušení.
Občané, kterým leží na srdci
osud naší země (bez rozdílu politické
příslušnosti) jsou pak znepokojeni zejména
rozsáhlými restitučními nároky,
které jsou těmito "státními"
občany vznášeny vůči České
republice, obcím, ale i ostatním osobám.
Podmínky nabývání a pozbývání
státního občanství stanoví
zásadně stát. Jeho volnost však není
neomezená. Je omezena mezinárodním právem,
a to jak obyčejovým, tak i platnými smlouvami.
Nežádoucím problémům vznikajícím
v důsledku bipolitismu čelí Úmluva
Rady Evropy číslo 43 ze dne 5. května 1963
ve znění pozdějších protokolů
a dodatkových protokolů.
Citovaná úmluva zejména sleduje cíl,
aby občané členských zemí Rady
Evropy byli občany jen jednoho členského
státu a stanoví v tomto směru účastnickým
státům řadu povinností.
Soudím, že úprava našeho právního
řádu a přistoupení České
republiky k této Úmluvě, jsou více
než potřebné.
Vznáším proto, pane předsedo vlády,
v této věci na Vás interpelaci a v souvislosti
s touto interpelací se Vás táži zda
1. Vláda na základě dosavadních zkušeností
s aplikací zákona o nabývání
a pozbývání státního občanství
České republiky zvažuje novelizaci této
normy, zejména pokud jde o omezení administrativních
výjimek, poskytovaných ministerstvem vnitra?
2. Se vláda chystá předstoupit před
Poslaneckou sněmovnu s návrhem na přistoupení
České republiky k citované úmluvě
a v jakém časovém horizontu?
Očekávám od Vás, pane předsedo
vlády, věcné odpovědi, za které
Vám předem děkuji.
S pozdravem
Vážený pan
Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.
předseda vlády České republiky
prostřednictvím
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR