Předkládám
Poslanecké sněmovně přehled ústních
interpelací a otázky vznesených poslanci
na členy vlády České republiky na
23. schůzi Poslanecké sněmovny. Texty interpelací
jsou převzaty ze stenografických záznam.
23. I 01 Interpelace Evy Fischerové
na předsedu vlády Václava Klause ve věci
dalšího osudu Lexellova gamanože
Vážený pane
předsedající, vážený pane
premiére, vážení členové
vlády, dámy a pánové. Obracím
se formou interpelace na premiéra pana Václava Klause
ve věci dalšího osudu Lexellova gamanože
s dotazem, jakým způsobem a do kdy vláda
České republiky zajistí garance neziskového
a bezproblémového provozu tohoto jedinečného
zařízení, zakoupeného z veřejných
prostředků.
Význam a oprávněnost
svojí interpelace dokládám prohlášením
správní rady Nadace Míša, Výboru
dobré vůle a Nadace Charty 77. Správní
rada Nadace Míša je složena ze zástupci,
organizátorů sbírky Míša, tedy
Nadace Charty 77 a Výboru dobré vůle, dále
ze zástupců delegovaných Ministerstvem zdravotnictví
České republiky, Všeobecnou zdravotní
pojišťovnou, zástupci sdělovacích
prostředků a veřejnosti, která je
prezentována jedním
z prvních pacientů operovaných Lexellovým
gamanožem na pražském pracovišti. Členové
správní rady Nadace Míša se na mimořádném
jednání dne 20. září t. r.,
vědomi si své odpovědnosti vůči
desetitisícům dárců z celé
České republiky, Slovenské republiky
i ze zahraničí, zabývali dalším
osudem Lexellova gamanože. Vedlo je k tomu oznámení
o podpisu kupní smlouvy nemocnicí Na Homolce a Europe
Hospital Group Praha, společnosti s ručením
omezeným, k němuž došlo 1 srpna t. r.,
aniž by byl informován Parlament
České republiky. správní rada Nadace
Míša. Výbor dobré vůle ani Nadace
Charty 77.
Členové správní
rady Nadace Míša mají trvale na paměti
zájem pacientu z České republiky i Slovenské
republiky, kterým může operace na jedinečném
pracovišti, vybaveném Lexellovým gamanožem
navrátit zdraví.
Proto správní rada
Nadace Míša trvají na dokonalém smluvním
zajištění neziskového charakteru provozu
Lexellova gamanože. Zdůrazňují dále
nutnost zachovat dostupnost léčby Lexellovým
gamanožem pro všechny potřebné pacienty
z České republiky i ze Slovenské republiky
v rámci všeobecného zdravotního pojištění
Členové správní
rady Nadace Míša, která je vlastníkem
Lexellova gamanože, zastupují zájmy české
a slovenské veřejnosti vůči Ministerstvu
zdravotnictví, vedení nemocnice Na Homolce i Europe
Hospital Group, společnosti s ručením omezeným.
Z tohoto titulu konstatuji, že:
Zaprvé - Smlouva mezi Nadací
Míša a nemocnicí Na Homolce uzavřená
mezi oběma subjekty 17. května 1993 a zajišťující
neziskový provoz Lexellova gamanože nemůže
automaticky přejít na nového majitele nemocnice
společnost Europe Hospítal Group. Vycházejí
přitom z původní smlouvy, kde je zakotveno
v čl. 8. odst. 3. že žádná ze stran
není oprávněna převést práva
a povinnosti z této smlouvy na třetího bez
souhlasu druhé smluvní strany.
Zadruhé - Od února
letošního roku jedná Nadace Míša
s Ministerstvem zdravotnictví i zástupci nemocnice
Na Homolce o znění nové smlouvy. Nová
smlouva se společností RHG doposud nebyla uzavřena.
Nadace Míša požaduje, aby součástí
nové smlouvy byly jasně formulované záruky,
zajišťující Nadaci Míša a
především českým a slovenským
pacientům nejméně desetileté bezproblémové
fungování pracoviště. Právě
na formě této garance doposud všechna jednání
ztroskotala.
Zatřetí - Členové
správní rady Nadace Míša jsou znepokojeni
posledním vývojem a považují podpis
kupní smlouvy, o kterém se dozvěděli
až z tisku, za nekorektní a ohrožující
jednání do budoucnosti pracoviště Lexellova
gamanože.
Nadace byla ujišťována
Ministerstvem zdravotnictví, že připravovaná
smlouva o zajištění provozu Lexellova gamanože
bude součástí uzavírané kupní
smlouvy o prodeji nemocnice Na Homolce.
Podle dostupných informací
usnesením vlády České republiky z
8. června 94 č. 318 je uloženo ministru zdravotnictví
realizovat prodej nemocnice za předpokladu smluvního
zajištění dalšího užívání
Lexellova gamanože. Protože toto smluvní zajištění
doposud neexistuje, obávají se členové
správní rady Nadace Míša, že by
mohly být porušeny podmínky, které vláda
České republiky pro prodej
nemocnice Na Homolce a pro další provoz Lexellova
gamanože stanoviska.
Správní rada Nadace
Míša ujišťuje touto formou českou
a slovenskou veřejnost, že dalších jednáních,
vědoma si své odpovědnosti vůči
desetitisícům dárců z České
republiky, Slovenské republiky i ze zahraničí,
bude přihlížet k názorům a obavám,
které se v části naší veřejnosti
v posledních dnech objevily a s nimiž se na Nadaci
Míša naši občané obracejí.
Při všech jednáních bude Správní
rada Nadace Míša nadále trvat na stanovení
dostatečných právně závazných
záruk, garantovaných vládou České
republiky. Jen tak je možno zajistit hladký a plynulý
provoz Lexellova gamanože jako špičkového,
přitom však neziskového zdravotnického
pracoviště, dostupného všem potřebným
pacientům z České republiky
i ze Slovenské republiky. Při dalších
jednáních o smlouvě setrvává
Nadace Míša na svých dosavadních požadavcích.
V Praze dne 21. září 1994. Podepsán
František Janouch, prezident Nadace Charty 77, Olga Havlová,
prezidentka Výboru dobré vůle, Martin Bojar,
prezident Správní rady Nadace Míša.
Závěrem mi, vážené
dámy a pánové, dovolte ještě
několik podle mě dost podstatných slov. Ve
vstupní hale neurochirurgického pracoviště,
kde je gamanůž instalován, je vkusná
plastika, symbol Nadace Míša, a krátký,
skromný, ale obsažný nápis, který
si v těchto prostorách dovolím citovat:
Tento přístroj byl
zakoupen z peněz, jež na konto Míša věnovaly
podniky, instituce a desetitisíce občanu z Československa
i ze zahraničí. Sbírku organizovaly v letech
1991 a 1992 Nadace Charty 77 a Výbor dobré vůle.
Dokladem vysoké úrovně
- vysoké morální úrovně - Čechů
a Slováků v době sbírky byla výše
darovaných prostředků v hodnotě nejméně
100 miliónů Kč a následné možné
zakoupení gamanože z těchto veřejných
prostředků. Vážení přítomní,
já opravdu nevím, zda bychom podobnou sbírku
byli schopni úspěšně realizovat v dnešní
době, charakterizované dravostí a honbou
za ziskem v odvětvích, kde ve hře jsou hodnoty
penězi zcela neměřitelné. Dovolte
mi ještě dodat, že obsah nápisu, který
jsem citovala, byl, je
a vždycky bude motivací mého dalšího
snažení.
23. I 02 Interpelace Jaroslava
Štraita na ministra průmyslu a obchodu Vladimíra
Dlouhého ve věci automobilové společnosti
Škoda Mladá Boleslav
Vážený pane
předsedo, pane premiére, dámy a pánové,
obracím se na pana ministra průmyslu a obchodu ing.
Vladimíra Dlouhého, CSc., s interpelací.
Není pochyb, že situace v automobilové společnosti
Škoda Mladá Boleslav je den ode dne složitější.
S obavami se setkáváme v Mladé Boleslavi
s odboráři, a také u
subdodavatelů, kteří jsou v nemalé
míře na subdodávkách pro Škodovku
závislí. Pokud jsou publikovaná čísla
správná, jde v Mladé Boleslavi asi o 17 tisíc
lidí a řadově několik desítek
tisíc po celé republice u subdodavatelů.
Uvádí se, že to jsou asi 4 % veškeré
pracovní síly u nás. Vedení Škodovky
je sice na informace velmi skoupé, ale otázky zaměstnanosti
a dalšího vývoje ve Škodovce jsou oprávněně
středem zájmu a případné nervozity.
V zájmu zjištění
objektivního stavu žádám pana ministra
o vyjádření, které jsem v zájmu
přehlednosti uspořádal do devíti otázek.
1. Zda již došlo k vyhodnocení
smlouvy mezi Škodovkou a Volkswagenem, která byla
uzavřena v roce 1991, a kdy budou výsledky zveřejněny.
2. Jakou platnost má ještě
dnes velmi optimistické společné tiskové
prohlášení vlády České
republiky a společnosti Volkswagen z 23. 9. 1993, vydané
v Praze. Mám ho sebou, odcituji jenom jednu větu:
Ke spokojenosti českého majoritního akcionáře
zdůraznili představitelé Volkswagena, že
závazky společnosti Volkswagen k
automobilové společnosti Škoda zůstávají
nezměněny, a vyjádřil přesvědčení,
že Škoda sehraje v plánech Volkswagenu klíčovou
roli.
3. Bude zveřejněn
dodatek smlouvy, která má být uzavřena
příští měsíc?
4. Lze smluvně zajistit
podíl tuzemských dodavatelů na výrobě
osobních aut v Mladé Boleslavi? Jde o běžnou
praxi např. francouzských automobilek Subdodávky
pro Boleslav se zadávají opět německým
firmám.
5. S jakou zaměstnaností,
resp. s jejím snížením se počítá
v roce 1995 a v dalších strategických záměrech
továrny?
6. Jaké jsou náklady
na zdvojení řídících funkcí
v a. s. Škoda?
7. Bude po stávajících
zkušenostech umožněna koncernu Volkswagen koupě
nadpolovičního podílu?
8. Lze přesněji
kvantifikovat dosavadní finanční a investiční
pomoc Volkswagenu?
9. Lze počítat s
větším podílem Škodovky na rozvoji
města a regionu, především v kultuře,
společenském životě a sportu?
23. I 03 Interpelace Pavla
Seifera na ministra kultury Pavla Tigrida ve věci tzv.
Bojnického oltáře
Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dámy a pánové, nerad bych, aby moje interpelace,
směřovaná na pana ministra Tigrida, byla
chápána jako výraz českého
šovinismu. Já jsem byl ten, který prosazoval
setrvání státu v podobě dřívější.
Nicméně mě to nutí, abych tu interpelaci
přednesl. Ještě chci předeslat, že
jsem s jejich obsahem seznámil v úterý v
zájmu korektnosti pana náměstka ministra.
Ministerstvo je s ní seznámeno. A nyní k
samotné interpelaci.
Vážený pane
ministře, na základě studia právních
a historických dokumentů jsem došel k závěru,
že celá causa tzv. Bojnického oltáře
v sobě skrývá aspekty, o kterých se
dosud veřejně nehovořilo. Je jasné,
že vaše ministerstvo si musí být těchto
aspektů vědomo a myslím, že si je jich
vědomo. Avšak domnívám se, že -
jestliže je můj předpoklad pravdivý
- nejsou celá jednání podnikána v
korektním a možná i zákonném
duchu. Ze všech uvedených důvodů si
dovoluji obrátit se na vás v této věci
s touto interpelací a ve smyslu svého zákonného
oprávnění žádám o poskytnutí
následujících informací:
1. Sdělte mi prosím,
co bylo zákonným podkladem k zahájení
a vedení jednání s Ministerstvem kultury
SR ohledně uzavření dohody o výměně
italského deskového oltáře ze 14.
století a vedeného v inventáři Národní
galerie v Praze pod inventárním číslem
0237602385 - jedná
se o tzv. bojnický polyptych, za deset obrazu nacházejících
se ve Slovenské národní galerii v Bratislavě
a specifikovaných dohodou uzavřenou mezi Národní
galerií v Praze a Poverenictvom SNR pre školstvo a
osvetu dne 20. 11. 1946. Tento oltář byl totiž
včleněn do
sbírek Národní galerie v Praze zákonem
č. 148/49 Sb. a Národní galerie v Praze je
státním ústavem podle tohoto zákona.
Na tomto faktu nemůže
změnit nic usnesení vlády České
republiky ze dne 9. 3. 1994 č. 126, protože svou právní
silou toto usnesení neodpovídá existenci
platného zákona. Eventuální vynětí
souboru uměleckých děl ze sbírek Národní
galerie v Praze je totiž v tomto světle výhradně
záležitostí zákonodárného
sboru, protože by se muselo jednat o novelu platné
právní úpravy.
Zadruhé - dále se
vás, vážený pane ministře, musím
otázat, zda pokládáte zpětnou výměnu
uvedených uměleckých děl za řešení
přijatelné a za řešeni s odpovídající
výhodností pro obě strany. Osobně
mi na základě získaných informacích
totiž připadá toto řešení
jako nevýhodné
pro českou stranu. Je totiž známo, že
tento oltář je ze zákona nepochybným
majetkem České republiky. Tento soubor je klíčovou
součástí sbírky italského malířství
14. a 15. století Národní galerie v Praze,
která je jedinou kolekcí svého druhu v České
republice. Tento oltář,
který představuje unikátní dílo
tohoto druhu na území našeho státu,
nelze ve sbírkách galerie adekvátně
nahradit. Jeho ztráta by výrazně snížila
hodnotu prvořadé galerijní kolekce a ve svém
důsledku by poškodila kulturní bohatství
České republiky.
Výměna oltáře
za deset uměleckých děl slovenské
provenience se uskutečnila v r. 1946 v souladu s odbornými
a uměleckými zájmy českých.
ale i slovenských uměleckých sbírek.
V tomto směru byla též oboustranně výhodná.
Slovenská národní galerie v současnosti
opakovaně deklarována, že deset slovenik ze
svého držení nevydá. Tento postoj lze
označit jako oprávněný výraz
kulturních zájmu Slovenské republiky. Zmíněný
polyptych byl převeden na území dnešní
Slovenské republiky až koncem 19. století.
Jeho majitelem byl tehdy
uherský šlechtic Jánoš Pálfy, který
většinu děl ze své umělecké
sbírky odkázal obrazárně maďarského
Národního Muzea v Budapešti. Toto dílo
má tedy pro slovenskou národní kulturu nepochybně
a podstatné menší význam než gotické
obrazy vzniklé přímo
na Slovensku. Není od věci přezkoumat množství
a uměleckou hodnotu děl, které z Národní
galerie v Praze a z dnešních českých
institucí přešly do slovenských veřejných
sbírek v letech 1919 až 1991 formou daru a bezúplatných
převodů. Jedná se o stovky
artefaktu, které ve své současné souhrnné
hodnotě mnohonásobné převyšuji
cenu zmíněného oltáře.
Česká strana i s
vědomím významu těchto hodnot pro
slovenskou kulturu snad ani nepožaduje a v budoucnu ani nehodlá
požadovat navrácení uvedených děl
zpátky. Nebo snad ano?
Zatřetí - dne 26.
9. 1994 došlo k podpisu dohody mezi příslušnými
ministerstvy obou státu, dohody, která by měla
celou záležitost rámcově vyřešit.
Jestliže byly v době podpisu této dohody znány
skutečnosti, které uvádím, ptám
se, jak je možné, že dohoda byla vůbec
uzavřena. Vzhledem k tornu, že informace ze sdělovacích
prostředků nepokládám za informace
úplné a ucelené, žádám
vás proto o poskytnutí textu této dohody
a o objasnění jejího obsahu zejména
z hlediska její právní závaznosti
a jejích právních
důsledků.
V českém parlamentu
jsem představitel - a opakuji to - politické síly.
která byla bytostně zaměřena proti
rozbití československé státnosti.
Avšak jestliže k takovému rozbití již
nyní došlo, není v rozporu s tímto postojem
obrana českých zájmu na straně jedné
a zájmů slovenských na straně druhé.
Celá věc na mne totiž působí
dojmem abstrakce od jakýchkoli státních a
národních zájmu, ale jako spíše
chůze po cestě neméně trnité
z hlediska prvoplánového pohledu.
Osobně - a to je na závěr
- považuji uzavřenou dohodu za čistě
účelovou, bohužel čistě účelovou
před volbami na Slovensku.
23. I 04 Interpelace Zdeňka
Trojana na předsedu vlády Václava Klause
ve věci kontroly a hodnocení plnění
programového prohlášení vládou
České republiky
Pane předsedající,
pane předsedo, pane premiére, vážení
členové vlády, kolegyně a kolegové,
uplynulo již dva a čtvrt roku od doby, kdy vláda
České republiky na tomto místě prostřednictvím
svého předsedy přednesla tomuto nejvyššímu
zastupitelskému sboru České
republiky své programové prohlášení.
Je pravidlem ve všech slušných demokratických
státech, že vláda svému parlamentu z
plnění svého prohlášení
skládá účty. Zdá se, že
mezi takové slušné demokratické státy
stále ještě nepatříme. Tato vláda
odmítá složit účty
ze své práce a tento Parlament zásluhou své
koaliční většiny již téměř
tak odmítá plnit jednu ze svých základních
povinností, kterou je kontrola exekutivy. Nejen v partikulárních
případech, ale i komplexně, to je ve vztahu
k zásadám a principům formulovaných
v programovém prohlášení.
V současné době
se i z řad členu vládní koalice ozývají
hlasy konstatující, že vláda v řadě
bodů svůj vlastní program neplní a
sami členové této koalice hovoří
o potřebě změnit či doplnit vládní
programové prohlášení. Protože
i na této schůzi Poslanecké sněmovny
byl odmítnut náš návrh na zařazení
bodu programu "Usnesení požadující,
aby vláda podala zprávu o plnění svého
programového prohlášení", sděluji,
že jsem poslaneckým klubem ČSSD pověřen
v rámci procedury interpelací požádat
předsedu vlády, aby vysvětlil, jakým
způsobem vláda sama kontroluje a hodnotí
plnění svého programového prohlášení,
a aby podal informaci o jeho plnění ve všech
základních aspektech. Členové našeho
klubu podají během několika dnů písemné
interpelace s uvedením
konkrétních otázek v této záležitosti.
V několika případech, které považujeme
za naléhavé, předložíme písemné
interpelace prostřednictvím příslušných
orgánů Poslanecké sněmovny již
dnes.
V připravovaném
návrhu na usnesení sněmovny požadujícím
podání zprávy vlády o plnění
programového prohlášení jsme předpokládali,
že se vláda vyjádří ve lhůtě
2-3 měsíců. Jelikož jsme nuceni náš
požadavek uplatňovat prostřednictvím
institutu interpelací, trváme na odpovědích
ve lhůtě stanovené jednacím řádem
Parlamentu, tj. do 30 dnů.
23. I 05 Interpelace Gerty
Mazalové na předsedu vlády Václava
Klause, ministra hospodářství Karla Dybu,
ministra zahraničních věcí Josefa
Zieleniece a ministra školství, mládeže
a tělovýchovy Ivana Pilipa ve věci ukončení
činnosti vzdělávacího centra nadace
Transfer v Brně
Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
vážené kolegyně a kolegové. Dovolím
si podat interpelaci na ministra hospodářství
pana ing. Karla Dybu, na ministra zahraničních věcí
pana doc. ing. Josefa Zieleniece, na ministra školství,
mládeže a tělovýchovy pana ing. Ivana
Pilipa ve věci ukončení činnosti vzdělávacího
centra nadace Transfer v Brně. Původně jsem
měla v úmyslu požádat sněmovnu
o zkrácení lhůty, ale po svých zkušenostech
toto nečiním a požádám raději
příslušné
pány ministry o to, aby mi odpověděli co
možná nejrychleji, protože jak se říká,
termín hoří. Bohužel, jak vidím,
ministři zde nejsou přítomni, a proto rozšiřuji
svou interpelaci ještě na pana premiéra Václava
Klause. Včera jsem mu zde v této sněmovně
vyslovila důvěru, takže pevně věřím,
že mě nezklame.
V roce 1990 byla založena
Saint Gallenská nadace Transfer pro školení
a vzdělání v tržním hospodářství
podle švýcarského právního řádu.
Podle československého tehdejšího právního
řádu byla tato nadace organizací s mezinárodním
prvkem, jako taková byla zřízena a mohla
mít sídlo, protože splňovala podmínky
zákona č. 116/1985 Sb. Činnost školícího
a vzdělávacího centra nadace byla povolena
15.7.1991 pod čj. KR 76/L-91 a registrace byla provedena
osvědčením
Ministerstva obchodu a cestovního ruchu 15.11.1991 pod
registračním číslem 322/000132.
Na studium v rámci školících
a vzdělávacích center v Brně, Ostravě,
ale i v Praze se přihlásila řada posluchačů,
kteří postupně úspěšně
studium ukončovali. Vzhledem k vysoce kvalitním
učebním textům, učebním pomůckám
a know-how, se z nich stali kvalitní odborníci;
ve středních a především soukromých
firmách. Řada těchto posluchačů
pracuje, resp. působí ve funkci ředitelů,
obchodních manažerů, vysoce odborných
pracovníku v podnikovém účetnictví,
ekonomice atd. Zkrátka a dobře, působení
teto nadace a zejména školících a vzdělávacích
center bylo vysoce prospěšné.
K 30.6.1994, bez jakéhokoli
avíza byla najednou činnost nadace a tím
i činnost školicích a vzdělávacích
středisek ukončena. Švýcarská
vláda, která ze svých prostředků
dotovala činnost nadace, se nechce nadále zabývat
otázkou nadace Transfer, a to především
z důvodů všech negativních vlivů,
které jsou diskutovány ve švýcarském
tisku.
Tato interpelace nemá být
pákou k obnovení činnosti nadace Transfer
a bude záležet na samé švýcarské
vládě, jak se vypořádá s negativními
vlivy, které způsobily ukončení nadace
Transfer a školicích a vzdělávacích
center. Na druhé straně však 1200 posluchačů
a 250 podniků uhradilo
poplatek za studium, které nedokončili a ani vedení
nadace ani švýcarská vláda nedávají
záruku, že poplatky za studium budou stávajícím
posluchačům, kteří nedokončili
svá studia uhrazeny. Tyto poplatky prezentují cirka
1,5 mil. korun, přičemž skutečné
náklady těchto posluchačů jsou daleko
vyšší, protože část nákladů
hradily podniky, a to nejen formou finančních dotací
posluchačům, nýbrž i úlevami
v rámci studia, a to především poskytováním
placeného volna. Tyto podniky sdělily školicímu
a vzdělávacímu
centru v Brně, že uplatní vůči
nadaci tyto náklady jako škodu, protože posílaly
svoje zaměstnance na studia, ale místo slibovaných
odborníků jim zůstaly pouze finanční
náklady a nedoukové.
Další detaily týkající se celé
problematiky byly prodiskutovány
s odpovědným pracovníkem školicího
a vzdělávacího centra v Brně panem
ing. Karlem Menšíkem. Já pro jistotu pro zkrácení
jednání přidávám i telefonní
číslo 05/42 21 23 87, který je v současné
době ředitelem a lektorem tohoto střediska.
Všichni posluchači
mají zájem o ukončení studia a roste
zájem o manažerské studium tohoto typu. Chtěla
bych podotknout, že v tomto školicím středisku
vedle pracovníků soukromých firem jsou vzděláváni
i lidé, kterým byl vrácen majetek v rámci
restituci a učí de facto podnikat
a hospodařit. Dále se zde rekvalifikují nezaměstnaní,
např. matky živitelky, ale i vojáci, kteří
odešli z naší armády v rámci snižování
stavu. Řada těchto lidí věnovala na
toto školení své celoživotní úspory.
Lektoři a další
osoby, které v současné době působí
v brněnském a ostravském vzdělávacím
centru, jsou ochotni pokračovat ve vzdělávacích
aktivitách jako soukromá společnost a využít
vybudované zázemí. Jsou ochotni převzít
na sebe závazek zajistit dokončení studia
všech posluchačů a umožnit studium
dalším zájemcům v centrech v Brně
a Ostravě. V tomto smyslu mají jednoznačnou
podporu zatím pouze ministerstva školství.
Závěrem bych si
dovolila zrekapitulovat v podstatě požadavek, který
je třeba splnit, aby toto nanejvýš užitečné
a progresivní doplňkové studium vysoké
kvality mohlo pokračovat i nadále.
1. Využít možnost
mezinárodní pomoci v rámci programu PHARE
a zajistit určitý startovní kapitál,
který by sloužil k překlenutí současné
situace a pomohl vytvořit potřebné startovací
zdroje.
2. Právo disponovat s know-how
nejméně do roku 1996.
3. Zajistit užívací
právo pro střediska v Brně a Ostravě
k movitému i nemovitému majetku nadace Transfer.
4. Zajistit potřebnou finanční
částku ve spolupráci se sídlem nadace
ve Švýcarsku nebo se švýcarskou vládou
k úhradě nebo vráceni poplatku z studium,
které cirka 1500 posluchačů zaplatilo a studium
nedokončilo. Toto pouze v případě,
že by studium dále nepokračovalo.
Vzhledem k tornu, že k zapečetění
školicího prostoru by mělo dojít k 30.
9. 1994, žádám vás, vážení
páni ministři, abyste tuto interpelaci považovali
na naléhavou a vyřešili ji v termínu
co nejkratším.
23. I 06 Interpelace Jozefa
Wagnera na ministra vnitra Jana Rumla ve věci zakoupení
informačního systému pro policii České
republiky
Vážený pane
předsedo, pane předsedající, vážená
vládo, dámy a párové, nejdříve
dovolte, abych uvedl, že budu postupně interpelovat
několik členu vlády a v několika různých
záležitostech. Za nejvýznamnější
považuji tu, kterou uvedu jako první.
Před časem jsme
se mohli všichni z tisku dovědět, že policejní
buňky mají být takřka geniální.
Pan premiér říká, že nerozumí,
tedy zopakuji: Před časem jsme se mohli všichni
z tisku dovědět, že policejní buňky
mají být takřka geniální a
rozpěti, co tato genialita bude stát, se pohybuje
podle údajů tam uvedených od řádu
200 či 300 mil. až po 4 mld.
Neinterpeluji proto, že by
mi tato iniciativa byla cizí. Naopak interpeluji proto,
abychom ji mohli podpořit a interpeluji proto, že
jsme před jednáním o státním
rozpočtu.
Před časem jsem
z tohoto místa položil dvěma ministrům,
ministrovi vnitra a ministrovi financí otázku, související
s velmi rozdílným vyjádřením
o potřebách finančních zdrojů
pro českou policii.
Nyní se dovídám,
že ačkoliv potřeby, které ministr vnitra
kvalifikoval jako nezbytné, nebyly uspokojeny, nacházejí
se zdroje k tomu, aby se pořídil velmi drahý
informační systém a že ty zdroje tam
jsou.
Nerad bych, aby se stalo, že
se použijí zdroje, které měly být
určeny na jiné významné potřeby
zabezpečující služby, vedoucí
k větši bezpečnosti občanů.
Proto bych si dovolil požádat
ministra vnitra, aby byl tak laskav a v odpovědi na tuto
interpelaci a vysvětlil celou logiku tvorby tohoto systému.
V předmětném
článku v tisku jsem získal informace, z nichž
nevyplývá zcela jednoznačně, na jak
dlouho se plánuje tento záměr, kdy se má
realizovat. Řada věcí je velice nejasná.
Nejdůležitější
je však to, že realizace již započala a
nyní není zřejmé, v jaké rozpočtové
položce letošního roku jsou na to zdroje v jaké
rozpočtové položce jsme je schválili.
Nedomnívám se, že
takovýto zásah do čerpání rozpočtových
prostředků by měl jít mimo Parlament.
V každém případě vydání
i prvních několika set milionů už směřuje
k tomu, že nebude-li posléze schváleno to ostatní,
i to první bylo utraceno zbytečně.
Domnívám se, že
je to velmi vážná záležitost, že
se jedná o jednu z největších investic
v dějinách Ministerstva vnitra a že by zde
měla být projednána. Lituji, že se tak
stává anebo stane až na základě
interpelace poslance.
Systém, který se
má koupit, má zajistit bezpečné spojení
pro policií, pro každého policajta tak, aby
v každém okamžiku mohl reagovat na nezbytně
nutné věci, aby mohl hájit bezpečnost
občanu i svou. To je záslužné, ale zákon
o státních zakázkách se projednával
až poté, co toto všechno vzniklo.
Zajímalo by mě,
jaký je mechanismus, kterými se došlo k rozhodnutí
a výběru firmy. Výběr totiž musí
splnit jistě nějaké podmínky, které
byly předem dány. Byl bych velmi rád, kdybychom
tyto podmínky dostali k dispozici; ty původní
podmínky. kdybychom se rovněž mohli dovědět,
zda firma, která byla vybrána, tyto podmínky
zcela splnila a zda-li jiné firmy nenabízely podmínky
lepší.
Pro posouzeni takovéhoto
velice složitého informačního systému
a jeho kvality je nejlepší důkaz zjistit, zda-li
někde jinde funguje a jaké jsou s ním zkušenosti.
Rovněž bych prosil o tuto informaci. Samozřejmě
by bylo velice užitečné, kdyby informace obsahovala
i sdělení o jiných systémech jiných
firem, které fungují jinde, u jiné policie.
Nebylo by možná od
věci, pokud by se nám povedlo získat i informace
orgánu příslušných států,
kde to funguje a event. doporučení.
Domnívám se, že
takovýto systém musí splnit několik
přesně určených požadavků.
Jedním z nich je, že systém musí fungovat
tak, jak česká policie potřebuje a jaké
bylo dáno zadání.
Prosil bych, aby v odpovědi
bylo sděleno, zda zadání odpovídá
tomu, co bylo firmou, nabídnuto. Systém též
musí zaručit, aby bylo co nejmenší ohrožení
života občanů a příslušníků
policie v krizových situacích. Na základě
tohoto kriteria, této otázky bych poprosil o vyhodnocení
různých systémů, které ve světě
fungují.
Z hlediska rozpočtového
mě velmi zajímá, zda je zajištěno,
aby vybraný systém následně, různými
změnami, neohrožoval dalším růstem
nákladů oproti původním předpokladům
rozpočtové možnosti. Byl bych samozřejmě
rád, kdybychom se mohli seznámit s harmonogramem
zavádění takového systému.
V předmětném
článku jsem narazil na některé informace,
které jsou protichůdné. To jsem si vysvětlil
tím, že zřejmě autor nemusel dostat
všechny informace a nemusel být ani odborníkem
v této věci. Proto nebudu, až na jednu výjimku,
s nimi zdržovat.
Autor na jednom místě
říká, že se jedná o převrat
v technologii, že investice 240 mil. Kč v první
etapě výstavby sítě stačí
na vybudování základní infrastruktury
a k nákupu několika stovek radiostanic.
Podle finančních
možností se pak budou dokupovat stanice další.
Výhody nového komunikačního systému
ocení nejdříve policisté v oblastech
s vysokou kriminalitou atd.
To je všechno sympatické,
ovšem na druhé straně on dále říká,
že systém má být zaveden v červenci
1994, a to je to, co mě rozpočtově zajímá.
Zdá se, že při projednávání
rozpočtu tam byly tak velké rezervy, že oněch
240 mil. v kapitole Ministerstva vnitra byla rezerva a nebo,
pak se omlouvám, jsem nezaregistroval, že v rozpočtové
kapitole Ministerstva vnitra se chtělo takovéto
řešení podat.
Aby mi nebylo špatně
rozuměno. Velice rád bych podpořil, abychom
tento systém měli. Byl bych rád, kdyby tento
systém umožnil podstatné zvýšení
bezpečnosti občanů, pocitu, že tu bezpečnost
mají. Byl bych rád, kdybychom mohli vyhovět
takovémuto úmyslu Ministerstva vnitra, nikoli v
průběhu mnoha let, ale co nejdříve.
Je totiž otázka, zda rozložení do mnoha
let není vlastně zbytečnou investicí.
Prosím pana ministra vnitra,
kdyby byl tak laskav a na tyto otázky mi mohl odpovědět.
23. I 07 Interpelace Jozefa
Wagnera na ministra zahraničních věcí
Josefa Zieleniece ve věci Varšavské konference
Nyní bych si dovolil obrátit se s malou interpelací
na pana ministra zahraničních věcí.
Minulý týden se konala ve Varšavě konference,
která posuzovala otázky spojené s životem
romského obyvatelstva. Pořádala ji Rada Evropy
a KBSE společně.
Podle informací, kterých
mám velice málo, byla Česká republika
vystavena na této konferenci, na tomto semináři,
jisté kritice.
Byl bych velice vděčen
panu ministrovi zahraničních věcí,
kdyby postoupil příslušnou informaci a vysvětlil,
jak byla Česká republika zastoupena a jakým
způsobem jsme se proti předmětné kritice
hájili.
Byl bych samozřejmě
velmi rád, kdyby nám text vyjádření
zahraničních autorit i vyjádření
našich zástupců mohl být dán
k dispozici autenticky. Velmi mne mrzí, že se musím
na otázku související s lidskými právy
ptát z tohoto místa a takto, ale jsem tím
povinován. Po celá dlouhá léta jsme
vždy sledovali s velkým zaujetím, jak jiné
země, západní země, v rámci
mnohých mezinárodních aktivit podporovaly
naše domácí úsilí o lidská
práva. Je proto velmi nepříjemné.
když titíž nyní podrobují Českou
republiku kritice. Byl
bych panu ministrovi velmi vděčný, kdyby
mohl tuto informaci podat tak, aby skutečně obsahovala
autentické texty.
23. I 08 Interpelace Jozefa
Wagnera na ministra vnitra Jana Rumla ve věci zveřejnění
evidence nepřátelských osob
Nyní bych si dovolil obrátit
se na pana ministra vnitra se žádostí spojenou
s otázkou, proč do dnešního dne nebyly
zveřejněny z evidencí ministerstva vnitra
evidence nepřátelských osob. Z mnoha publikací
v poslední době vycházejících
jsme se mohli dovědět, že tam byly tři
či čtyři kategorie a že se evidence
měnily. Bylo by asi velmi užitečné,
aby tyto evidence byly zveřejněny. V tomto případě
se nelze jistě domnívat, že se jedná
o evidence, které nějakým způsobem
by mohly tvořit předmět státního
tajemství ještě nyní. Spíše
se domnívám, že ony už dnes nejsou kryty
státním tajemstvím, ale pouze služebním,
takže by pan ministr mohl provést velmi jednoduše
svým rozhodnutím odtajnění a příslušné
evidence dát k zveřejnění.
23. I 09 Interpelace Jozefa
Wagnera na předsedu vlády Václava Klause,
ministra spravedlnosti Jiřího Nováka a ministra
vnitra Jana Rumla ve věci institucí, které
se zabývají dokumentací porušování
zákonu a lidských práv
Nyní bych se obrátil
ve věci velmi komplikované na para premiéra,
na pana ministra spravedlnosti a na pana ministra vnitra. Jak
je známo, existují v naší zemi v podstatě
od prosince roku 1989 nebo od začátku roku 1990
různé instituty, jimiž se činí
pokus vypořádat se minulým režimem.
Nyní se mají slučovat jakási dokumentační
střediska u státního zastupitelství
a ministerstva vnitra. Zatím fungovala, výsledky
jejich práce nejsou příliš viditelné.
S mnoha aktivitami, které by vedly k potrestání
skutečných viníků jsme se neseznámili.
Nezbývá mi, než položit několik
otázek, které
bych v rámci odpovědi na interpelace měl
rád zodpovězeny.
Z veřejných publikací
se ví mnoho věcí o tom, jak minulý
režim porušoval své vlastní zákony
a lidská práva, nedávno jsme se mohli v čísle
30 Mladého světa dovědět, jakým
způsobem československá armáda někdy
po roce 1980 v rámci armád východního
bloku připravovala útočnou válku na
evropském kontinentě. To jsou údaje přímo
volající po tom, aby se někdo zeptal, kdo
se na tom podílel, kdo byl odpovědný a nejednalo
se o věci, které by potřebovaly
nějakou zvláštní zákonnou úpravu.
Toto je přesně případ, který
je nepromlčitelný podle zákona na ochranu
míru. A neděje se nic. To je v málokteré
zemi, že se stává, že když sedmá
velmoc něco zveřejní, že to zodpovědní
neberou na vědomí.
Domnívám se, že
by to velmi měli vzít na vědomí, proto
očekávám odpověď.
Podobná situace je v mnoha
věcech, budu pro informaci uvádět jeden příklad.
Před časem vyšly paměti jednoho bývalého
vysokého důstojníka Stb, které v cizině
vyšly v roce 1982, tady až po listopadu, pana Frolíka,
a v nich je uvedena řada dokumentu. Vyšla řada
dalších publikací, ale nechci zdržovat.
V nich je jasně uvedeno, kdo by mohl být volán
k zodpovědnosti. Mám zato, že instituce, které
tady fungují, se tváří tak, jako kdyby
nebyly schopny najít důkazy,
nebyly schopny najít konkrétní odpovědnost,
a přitom jsou tady jasné a jednoznačné
údaje, které by měly převzít.
Velmi rád bych je upozornil
při této příležitosti jako sociální
demokrat na věc, kterou jsme chtěli žádat
příslušné instituce, aby šetřily,
a která je též uvedena s několika podrobnostmi
v citované knížce. Jak je známo, Bohumil
Laušman byl unesen z Rakouska, byl vězněn a
byl podroben ve vězení jakýmsi pokusům
s aplikací látek, které lékaři
Stb zkoušeli. V důsledku těchto pokusů
zemřel ve vězení.
Bylo by velmi užitečné, kdyby nejen v případě
osoby Bohumila Laušmana, významného činitele
České sociální demokracie, ale i osob
jiných, významných lidí i lidí
neznámých, kteří byli týráni
ve věznicích komunistického režimu,
se hledali konkrétní viníci,
když tato možnost tady je a zákon ji umožňuje.
Nedomnívám se, že bychom měli v této
věci mlčet.
Podobně bychom neměli
mlčet, a proto jsem v této souvislosti oslovil pana
předsedu vlády, a možná, že by
bylo na místě oslovit i pana ministra zahraničí
k iniciativě výboru Oni byli první. Tam se
jedná rovněž o únos, ale únos
obrácený, únos ruských nebo sovětských
občanů, kteří emigrovali po 1. světové
válce do Československa a přijali československou
nabídku k životu tady, a po 2. světové
válce byli orgány
KGB uneseni do Ruska. Na zjištění osudu těchto
osob byla zřízena - jejich potomci zřídili
organizaci, Oni byli první. Mnohokráte se obrátili
kolektivně na Poslaneckou sněmovnu, jednotlivě
na poslance, na ústavní činitele, a nikdo
nereagoval. Domnívám se,
že je naší povinností reagovat a ptám
se pana předsedy vlády, jestli naše vláda
již podnikla nějaké alespoň diplomatické
kroky v této věci.
Obdobné kroky by se samozřejmě
měly podniknout ve věcech jiných únosu
do Ruska, o kterých se např. píše v
knížce, kterou jsem citoval před chvílí.
To všechno jsou fakta, která se dovídáme
svobodně, každý z nás, jenom z vlastního
zájmu. Velmi lituji, že ti, kteří by
je měli sbírat, kteří by se jimi měli
zabývat, nedělají naprosto nic a jen si stěžují
na to, že z těch či oněch důvodů
nemohou vyhovět skutečnosti, pro kterou byli ustaveni.
Pak si ale kladu otázku, jestli při projednávání
státního rozpočtu bychom měli uvolňovat
finanční prostředky na takovéto instituce
a jestli by nebylo vhodnější je přesunout
jinam, kde by byla zajištěna
alespoň bezpečnost dnešních občanů
České republiky.
23. I 10 Interpelace Jiřího
Drápely na ministra vnitra Jana Rumla ve věci odvolání
přednosty okresního úřadu v Blansku
Vážený pane
předsedající, vážená vládo,
dány a pánové, podávám interpelaci
na ministra vnitra České republiky pana Jana Rumla.
Vážený pane
ministře, v rámci své interpelace se na vás
obracím s žádostí o sdělení
důvodů, které vás vedly k odvolání
přednosty Okresního úřadu v Blansku
pana ing. Františka Slámy. Nebývá častým
zvykem, aby poslanec opozice interpelovat v záležitosti
odvolání vládního úředníka,
navíc když tento je členem strany vládní
koalice.
Pana ing. Františka Slámu
jsem poznal u kulatých stolů v bouřlivém
obdob let 1989 a 1990. Považuji ho za čestného
člověka a dobrého vládního
úředníka, který svoji funkci přednosty
Okresního úřadu vykonával nestranně
a svědomitě. Tvrzení, že nenašel
konsens s představiteli okresních centrál
koaličních stran, které žádají
jeho odvolání, neobstojí, neboť potom
jsou důvodem jeho
odvolání osobní invektivy a nikoli kvalita
pracovních výsledků. K tomu by nemělo
v demokratickém státě docházet. Tento
způsob mi připomíná praktiky doby
nedávno minulé.
Odvolání přednosty
Okresního úřadu v Blansku proto považuji
za vědomé a nešťastné oslabení
státní správy na tomto okrese a žádám
vás o zdůvodnění této skutečnosti.
Svoji interpelaci považuji za naléhavou, a proto požaduji
odpověď do 10 dnů.
23. I 11 Interpelace Jana Bláhy
na ministra zdravotnictví Luďka Rubáše
a ministra pro správu národního majetku a
jeho privatizaci Jiřího Skalického ve věci
privatizace zdravotnických zařízení
Vážený pane
předsedající, pane předsedo, členové
vlády, kolegyně a kolegové, dovolil bych
si přednést dvě interpelace týkající
se třech ministrů. V prvním případě
by to byla interpelace na pana ministra zdravotnictví Luďka
Rubáše a pana ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického.
Týká se věci rozhodování při
postupu privatizace zdravotnických zařízení.
Vážení páni
ministři, obrátili se na mne zdravotníci,
jelikož se jich tento problém aktuálně
dotýká, a to přímo v těchto
dnech. Jedná se konkrétně o způsob
privatizace zdravotního zařízení polikliniky
Dobříš, část majetku Komenského
náměstí 454. Je to přímo v
místě mého bydliště.
Vzhledem ke způsobu jednání
s těmito zdravotníky na ministerstvu privatizace
a jím poskytnuté malé informovanosti, si
dovolím položit několik otázek.
Za prvé, proč ministr
přistupuje ke způsobu tzv. obálkové
metody prodeje zdravotních zařízení?
Za druhé, proč má
nést důsledky těchto rozhodnutí v
konečné podobě občan, neboť z
titulu vyšší ceny takto prodaného majetku
jsou zřejmé vyšší náklady,
které se patrně objeví v ceně služeb
a úkonů.
Proč není dodržováno
pravidlo, že ten, kdo v zařízení již
pracuje a hodlá v činnosti pokračovat a investoval
mnohdy celé nové zařízení,
což je i tento případ, má přednost
při přímém prodeji před konkrétními
uchazeči. Proč toto není dodrženo?
Proč tato výše
uvedená zásada nebyla uplatněna právě
u zmíněné privatizace?
Dále proč nebyly
přizváni k jednání a rozhodování
na ministerstvu zdravotnictví účastníci
privatizačních projektů těch celků,
kterých se privatizace přímo týká.
Proč nebyla dána
možnost stávajícím zaměstnancům,
autorům jednoho z konkurenčních projektů
o jeho doplnění a upřesnění?
Poslední otázka:
Proč účastníci privatizace, kteří
odeslali odvolání proti rozhodnutí o způsobu
prodeje, tzv. obálkovou metodou, které se má
uskutečnit liž toto pondělí 3.10.1994,
do této chvíle neobdrželi vyjádření
ke svému odvolání.
Žádám na výše
uvedené dotazy písemnou odpověď. Dále
bych si dovolil ještě požádat pana ministra
Skalického v zájmu věci samé o možnost
a zvážení pozastavení tohoto řízení,
které má proběhnout v pondělí
a vrácení k řádnému šetření
zpět na ministerstvo zdravotnictví. Žádám
tímto také pana ministra zdravotnictví Rubáše
ještě o vyjádření ke třem
dalším otázkám.
Za prvé, zda je privatizace
přímým prodejem stávajícím
zdravotním pracovníkům možná,
za druhé, kolik zdravotních zařízení
do této doby ministerstvo zdravotnictví doporučilo
k přímému prodeji stávajícím
zdravotním pracovníkům v něm a kolik
z toho bylo realizováno. V této souvislosti se dále
ptám, jestli pan ministr hodlá znovu zjistit možnost
řádného a úplného projednání
způsobu privatizace zdravotního
zařízení polikliniky Dobříš,
část majetku Komenského ním. 454,
jak již jsem výše uvedl.
23. I 12 Interpelace Jana Bláhy
na ministra vnitra Jana Rumla ve věci přednosty
okresního úřadu Rakovník
Moje druhá interpelace se týká ministerstva
vnitra pana ministra Rumla. Pan
ministr bohužel není přítomen. Přesto
bych si dovolil upozornit, že již potřetí
budu interpelovat zhruba ve stejné věci, a to o
způsobu jednání, morálky a etiky přednosty
Okresního úřadu Rakovník ing. Chalupeckého.
V prvních dvou případech
mně bylo odpovězeno tak, jak bylo a argumenty patrně
nebyly uznány. Musím konstatovat, že stav podle
mého soudu není až tak únosný,
neboť podle informací, které mi byly poskytnuty,
je zvláštní, že pan přednosta ve
své funkci, možná i z osobních pohnutek,
si zjišťuje informace, a to přímými
nahrávkami tiskových konferencí jiných
politických stran ve svém městě. Proto
si dovolím položit pět otázek.
První otázka. Může
státní úředník vyvíjet
činnost zaměřenou na získávání
materiálu proti jiným občanům, zejména
proti těm, kteří smýšlejí
jinak než pan přednosta?
Otázka druhá. Je
toto jednání v souladu s náplní práce,
kterou má přednosta Okresního úřadu
Rakovník?
Otázka třetí.
Je o této činnosti přednosty tohoto Okresního
úřadu informován jeho nadřízený
a pokud ano, jaké je jeho stanovisko?
Otázka čtvrtá.
Jak muže v demokratickém systému vůbec
dojít k takovému jednání nejvyššího
představitele státní správy na okrese?
Otázka pátá.
Jak bude napříště zajištěno,
aby pracovníci státní správy na okrese
neshromažďovali materiály proti občanům?
Myslím si totiž, že přednosta je tady
pro všechny občany a ne pro jednu jedinou konkrétní
stranu.
Otázka šestá.
Kolika ještě etických a morálních
přestupku se musí státní úředník
ve funkci přednosty dopustit, aby podle vás bylo
nutné zvažovat jeho eventuální odvolání.
23. I 13 Naléhavá
interpelace Stanislava Grosse na ministra vnitra Jana Rumla ve
věci kandidování příslušníku
Policie České republiky v nadcházejících
komunálních volbách
Pane předsedající,
pane předsedo, páni ministři, obracím
se s interpelací na pana ministra vnitra pana Rumla. Týká
se velkého množství politických stran
a subjektů, které budou kandidovat v nadcházejících
komunálních volbách.
Jak jistě víte,
před časem vydal policejní prezident po poradě
s řediteli Krajských správ Policie České
republiky pokyn, aby policisté, příslušníci
Policie České republiky nekandidovali ani jako nezávislí
kandidáti na kandidátkách politických
seskupení nebo politických stran.
Domnívám se, že
tento pokyn, byť ho samozřejmě mohu chápat,
vyšel poněkud pozdě, protože vyšel
v době, kdy již většina kandidátek
byla sestavena a tuším, že se nespletu, když
řeknu, že vlastně vyšel v době,
kdy už kandidátky musely být odevzdány.
Obracím se na pana ministra vnitra Rumla s otázkou,
jestli za této situace, kdy takovýto pokyn přišel
pozdě a znamená pouze jediné, že policistům,
kteří se rozhodli kandidovat jako nezávislí
na kandidátkách - budou z těchto kandidátek
zřejmě odstupovat a kandidátní listiny
jednotlivých politických subjektu
zůstanou nezaplněny hrozí nějaký
postih.
Domnívám se, že
je to velice důležité, protože policisté
z toho samozřejmě mají určité
obavy, neboť práce u policie je přednější
než nějaké angažování v
samosprávě. Takže bych poprosil, jelikož
se jedná o poměrně aktuální
a naléhavý problém, poprosil bych sněmovnu,
jestli by tuto interpelaci mohla uznat jako naléhavou s
termínem deseti dnů.
23. I 14 Interpelace Zdeňka
Vorlíčka na předsedu vlády Václava
Klause ve věci plnění vládního
programového prohlášení
Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo vlády, vážení členové
české vlády, dámy a pánové,
s odpovědí na interpelaci - tisk 1093 A ve věci
odpovědnosti vlády ČR Poslanecké sněmovně
podle Ústavy ČR a kontroly vládního
programového prohlášení podle zákona
č. 35/89 Sb., ve znění pozdějších
předpisů, nejsem spokojen. Jde o závažný
problém a já chci své stanovisko k odpovědi
na interpelaci zdůvodnit.
Jsou tomu zhruba dva roky, co
česká vláda předstoupila před
zákonodárný sbor, tehdy Českou národní
radu, předložila své programové prohlášení
a po jeho zevrubném projednání ve výborech
i v plénu dostala většinou hlasů důvěru.
V tomto prohlášení vláda zdůrazňuje,
že "považuje parlamentní demokracii za jedinou
formu vlády důstojnou evropské civilizace
a je odhodlána ji
chránit všemi prostředky". Později
přijatá česká ústava a celý
budovaný právní systém České
republiky vyvažuje práva, povinnosti a vzájemné
vztahy mezi mocí zákonodárnou, výkonnou
a soudní tak, aby Česká republika měla
právo formálně se parlamentní demokracií
nazývat.
Naše zkušenosti z minulosti
jsou snad dostatečné. abych nemusel příliš
zdůrazňovat, že politický systém
nemůžeme posuzovat jenom podle proklamaci a formální
podoby ústavy, zákonu a politických institucí,
ale především podle toho, jak jsou ideály
parlamentní demokracie naplňovány v běžném
politickém životě. Podivné okolky vládní
koalice s kontrolou vládního programového
prohlášení, spolu s řadou dalších
případů, viz např. vyšachovávání
opozice z poměrného zastoupení v parlamentních
funkcích (opozice dnes nemá žádné
zastoupení ani mezi místopředsedy sněmovny,
ani mezi předsedy výborů), nutí položit
si vážnou otázku, nakolik to myslí vládní
opozice s parlamentní demokracií opravdově.
Poslanecký klub Levého bloku s podporou
organizačního výboru požadoval na červencové
schůzi sněmovny, aby byla naplněna Ústava
ČR stanovující v čl. 68, odst. 1,
že "vláda je odpovědna Poslanecké
sněmovně", a aby byl dodržen platný
zákon č. 35/1989 Sb., ve znění pozdějších
předpisu. ve kterém se
jasně praví že tato sněmovna "projednává
zprávy vlády ČR o plnění jejího
programového prohlášení" - viz
§ 86. Přesto, že povinnost české
vlády předkládat zmíněné
zprávy, a Poslanecké sněmovna pak tyto zprávy
posuzovat, je tedy ze zákona povinností neoddiskutovatelnou,
hlasy koaličních poslanců byl požadavek
kontroly vládního programového prohlášení
odmítnut. Místo toho vládní koalice
začala problém zamlžovat. V půli července
mluvila o bilancování práce vlády
na schůzce koaličních představitelů
- cituji - aby je nerušila
opozice. Výrok místopředsedy ODS, poslance
Čermáka v Radiožurnálu! Ten výrok
snad není ani potřeba komentovat. Pak koalice začala
hovořit o projednání problémů
z vládního prohlášení per partes
na zasedání jednotlivých výborů
sněmovny s ministerstvy,
která spadají do jejich gesce, což je ve skutečnosti
nezákonná zábrana, aby všichni poslanci
neměli příležitost se vyslovit k práci
všech členů vlády. Prakticky by to znemožnilo
i komplexní analýzu o postupu v problémech,
kde se střetá zodpovědnost
několika ministerstev, která spadají pod
gesci různých výborů. Kupř.
bytová problematika, problémy exportu, komplex otázek
životního prostředí atd.
Na můj interpelační
protest proti tomuto postupu předseda vlády Václav
Klaus odpovědět, že sice se mnou souhlasí,
že "kontrolní činnost parlamentu vůči
vládě je zakotvena v Ústavě ČR
a v citovaném zákonu č. 35/1989 Sb., v němž
je i pasáž o projednávání zpráv
vlády České republiky o plnění
jejího programového prohlášení,
ale z dikce tohoto paragrafu 86 v části
9 jednoznačně nevyplývá, v jakých
termínech a z či iniciativy má vláda
tyto zprávy předkládat". V další
části odpovědi si pak předseda vlády
Václav Klaus myje nad odmítáním kontroly
ruce, když říká, že uložení
zprávy o plnění vládního programového
prohlášení
"je přímo v kompetenci Poslanecké sněmovny",
a konstatuje, že "dosavadní návrhy opozičních
poslanců na předložení takové
souhrnné zprávy byly sněmovnou zamítnuty.
Domnívám se, že
postoj předsedy české vlády Václava
Klause k závažnému problému kontroly
vládního programového prohlášení
v odpovědi na mou interpelaci není hodný
politika jeho formátu. Podle mého mínění
totiž předseda české vlády hrubě
podcenil akt, který je podstatným naplněním
ústavní teze odpovědnosti vlády Poslanecké
sněmovně a nemůže a
nesmí být devalvováno jakýmisi posezeními
ministrů s jednotlivými výbory sněmovny.
Takovéto účelové
deformace záměru zákonu nemohu komentovat
jinak, než slovy dnes u nás paušálně
zatracovaného Karla Marxe, že účel,
který potřebuje nesprávné prostředky,
nemůže být správný účel.
Předseda vlády projevil nedůstojný
alibismus, jestliže místo naplnění jasných
záměrů zákona č. 35/1989 Sb.
u tak nesporné parlamentní procedury hledá
kličky v dikci zákona, v jakých termínech
a z čí iniciativy má vláda tyto zprávy
předkládat. Pan
předseda vlády pokrytecky přisuzuje odpovědnost
sněmovně, ač je každému zřejmé,
že záleží především
na politické vůli ODS, jejímž je předsedou.
Jsem přesvědčen, že tak jako americký
prezident každoročně předkládá
zprávu o stavu unie, aniž si
k tomu vybírá dobu pro něj politicky nejpříhodnější,
aniž o to musí být upomínán opozicí
Kongresu, tak i předseda české vlády
Václav Klaus by měl postupovat podobným postupem.
Domnívám se, že by měl považovat
za věc politické odpovědnosti i své
cti založit demokratickou tradici tohoto státu každoročním
např. jarním vystoupením předsedy
vlády ke stavu České republiky a plnění
vládního programového prohlášení.
Prosím, aby má dnešní
výzva předsedovi vlády, aby každoročně
vystoupil v Poslanecké sněmovně se zprávou
o stavu České republiky a plnění vládního
programového prohlášení, byla považována
za interpelaci podle § 89 zákona 35/1989 Sb., o jednacím
řádu České národní rady,
ve znění pozdějších předpisů.
S odpovědí předsedy
vlády na interpelaci, jak je vidět, spokojen nejsem,
neboť nemohu souhlasit s tím, aby vláda České
republiky obcházela platné zákony, obcházela
svou odpovědnost vůči Parlamentu a plnění
jednoho ze základních principu parlamentní
demokracie.
23. O 01 Otázka Jiřího
Vyvadila na ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického
ve věci Slezské nemocnice v Opavě
Pane předsedající,
jsem s odpovědí spokojen. Nicméně
uběhla už dlouhá doba, budou to asi dva nebo
tři měsíce, jestli by pan ministr Skalický
byl ochoten říci něco v tom smyslu, zda se
mu podařilo cosi z oněch závěrů,
které naznačoval v závěru interpelace,
že se pokusí působit na příslušného
resortního ministra, aby vedl příslušného
přednostu okresního úřadu k dodržování
tohoto předpisu, jestli se mu toto podařilo
či nikoliv.