Ministr životního prostředí František
Benda zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího
Drápely dopisem ze dne 11. listopadu 1994.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
životního prostředí Františka Bendy
na interpelaci poslance Jiřího Drápely. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze 11. 11. 1994
Čj: M/4106/94
Vážený pane poslanče,
na základě Vašeho podnětu jsem se seznámil
s dopisem starosty obce Březina, pošta Křtiny,
okres Blansko, ze dne 27. 6. 94, který je adresován
společnosti s r. o. Lom Skalka a vyjadřuje, že
obecní úřad nesouhlasí se zamýšlenou
těžbou ložiska Březina a proto má
v otázce stanovení dobývacího prostoru
pro tuto těžbu zamítavé stanovisko.
Dále jsem se seznámil s výpisem ze stanoviska
občanské iniciativy ze dne 16. 10. 1994, které
pochybuje o správnosti studie /blíže neoznačené/
o hodnocení vlivů těžby studie má
o těžebním záměru příznivý
názor.
K Vašemu podnětu je přiložena též
kopie dopisu Ministerstva hospodářství ze
dne 10. 3. 1994, adresovaná státnímu podniku
Štěrkovna Ochoz, Ochoz u Brna /patrně právní
předchůdce společnosti/. V dopise ministerstvo
považuje za možné, aby vydalo předchozí
souhlas podle § 24 č. zákona 44/1988 Sb. k
podáni návrhu na stanoveni dobývacího
prostoru. Podle tohoto ustanoveni Ministerstvo hospodářství
k vydáni souhlasu žádnou součinnost
našeho ministerstva nepotřebuje.
Pokud jde o samotné stanoveni dobývacího
prostoru, řízení vede a rozhodnutí
vydává místně příslušný
obvodní báňský úřad
s dotčenými orgány státní správy
a v dohodě s orgány životního prostředí,
orgánem územního plánováni
a stavebním úřadem /§ 27 odst. 1 horního
zákona/. Účastníkem řízení
o stanoveni dobývacího prostoru je vždy obec,
v jejímž územním obvodu se dobývací
prostor nalézá, jakož i obce, jejichž
územní obvody mohou být stanovením
dobývacího prostoru přímo dotčeny
/§ 28 odst. 2 horního zákona/.
Jak vidno, nemůže obvodní báňský
úřad dobývací prostor stanoví
bez souhlasu uvedených orgánů. Jestliže
by tyto orgány souhlasily a OBÚ by rozhodl kladně
proti názoru obce, má obec jako účastník
řízení proti rozhodnuti právo odvoláni
/§ 53 a násl. správního řádu
č. zákona 71/1967 Sb./. V odvolacím řízení
se správnost přístupu jednotlivých
uvedených orgánů k řešeni záležitosti
přezkouší.
Pro úplnost připomínáme, že ani
stanovení dobývacího prostoru nezakládá
ještě pro navrhovatele těžby právo
zahájit otvírkové, přípravné
a dobývací práce. K tomu je totiž třeba
ještě povolení hornické činnosti
od obvodního báňského úřadu,
které opět je projednáno ve správním
řízeni se všemi zárukami pro práva
a právem chráněné zájmy občanů.
Se zřetelem k uvedenému se domnívám,
vážený pane poslanče, že je dostatečně
zajištěn prostor pro plné uplatnění
a posouzení názorů všech zúčastněných
stran postupem podle platných předpisů. Jakékoli
zásahy z naší strany by v této fázi
byly předčasné a nezákonné.
V úctě
Vážený pan
Ing. Jiří Drápela
poslanec
Parlament ČR
Praha
CO: PhDr. Milan Uhde
předseda poslanecké