Předkládám
Poslanecké sněmovně přehled ústních
interpelací a otázek vznesených poslanci
na členy vlády České republiky na
24. schůzi Poslanecké sněmovny. Texty interpelací
jsou převzaty ze stenografických záznamů.
24. I 01 Interpelace Michala
Krause na předsedu vlády Václava Klause,
místopředsedu vlády Jana Kalvodu, místopředsedu
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka,
ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého,
místopředsedu vlády a ministra zemědělství
Josefa Luxe, ministra dopravy
Jana Stráského, ministra spravedlnosti Jiřího
Nováka, ministra obrany Viléma Holáně
a ministra vnitra Jana Rumla ve věci daňových
úniků v České republice v letech 1992
- 1994.
Vážený pane
předsedající, pane premiére, vážení
páni ministři, dámy a pánové,
asi nebude v této sněmovně sporu o tom, že
jednou ze základních povinností státu,
státního aparátu, v čele s vládou,
je výběr daní.
Současná vláda
ve svém programovém prohlášení,
na základě jehož získala důvěru
tohoto parlamentu, slíbila, že vytvoří
předpoklady pro omezení daňových úniků
a pro efektivní výběr daní. Vláda
ústy premiéra Klause ve svém prohlášení
doslova řekla: "Daňové úniky
stojí na úrovni trestných činů
a nebudeme se s nimi smiřovat".
Je pravdou, že v průběhu
uplynulých let došlo k zásadní reformě
daňového systému. Každoročně
také dochází k jeho úpravám
formou novel příslušných zákonů.
Také v letošním roce dochází
k dalším úpravám daní, mimo jiné
i ke zvyšování daní spotřebních,
což se nemůže nepromítnout v konečných
cenách výrobků, jež jsou touto daní
zatíženy.
Tak jako tolikrát předtím,
i nyní, ponese zátěž zvýšení
příjmů do státního rozpočtu
občan - spotřebitel. V přímém
protikladu s tím je však vláda stále
benevolentní k těm, kteří na rozdíl
od řadových občanů, zejména
na výrobcích, zatížených spotřební
daní, bohatnou.
Přestože zákony
o výběru daní jsou stále přísnější,
daňové úniky z dovozu a prodeje cigaret,
přes jejich kolkování, či z dovozu
a prodeje ropných produktů, přes jejich barvení,
stejně jako z celé řady dalších
výrobků, rum nevyjímaje, pokud nerostou,
rozhodně neklesají. Skoro se až zdá,
že tato situace současné vládě
v příkrém rozporu s programovým prohlášením
vyhovuje.
Obracím se proto s interpelací
na pana premiéra Václava Klause, místopředsedu
vlády Jana Kalvodu, ministra financí Ivana Kočárníka,
ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Dlouhého,
ministra zemědělství Josefa Luxe, ministra
dopravy Jana Stráského, ministra spravedlnosti Jiřího
Nováka, ministra obrany Viléma Holáně
a ministra vnitra Jana
Rumla ve věci daňových úniků
v České republice v letech 1992 - 1994.
V této souvislosti žádám
o objasnění následujících problémů:
Pane ministře Kočárníku,
jistě víte lépe než já, že
účinný výběr daní předpokládá..
především jednoznačnost a srozumitelnost
příslušných zákonů a důslednou
kontrolu. Chtěl bych se Vás proto zeptat:
1. Proč docházelo
zejména v průběhu let 1993 a 1994 k machinacím
v Celním sazebníku u položek dotýkajících
se ropných derivátů tak, aby mohlo běžně
docházet při celním řízení
při dovozu k záměnám produktů
zatížených spotřební daní,
např. motorové nafty, s produkty touto daní
nezatížených.
2. Jak dlouho bylo Ministerstvu
financí známo,že v důsledku záměny
obou typů produktů dochází k obrovským
daňovým únikům na clu, DPH a zejména
spotřební dani a proč neodstranilo příčiny
těchto úniků, např. návrhem
na sjednocení daňových sazeb.
3. Seznamy i vzájemné
kontakty firem zabývajících se obchodem s
ropnými produkty jsou dostatečně a obecně
známé. Kolik bylo u nich provedeno finančních
kontrol a s jakým výsledkem?
4. Jestliže byly kontroly
málo účinné, přestože
k daňovým únikům objektivně
docházelo, jaká opatření ke zvýšení
účinnosti kontrol Ministerstvo financí podniklo?
5. Jak je možné, že v průběhu prvního
pololetí 1994 poskytlo Ministerstvo
financí pro orgány
činné v trestním řízení
postupně čtyři výklady daňové
problematiky, při záměnách LTO a nafty,
jejichž obsah byl vždy odlišný a v jednom
případě dokonce i protichůdný,
přestože je zpracovával vždy jeden pracovník.
Jak je možné, že tyto výklady - s výjimkou
posledního - v podstatě potvrzovaly beztrestnost
dovozců, spekulantů a překupníků
ropných produktů a pokud bylo možné
existující zákonné normy takto skutečně
vysvětlit, proč Ministerstvo financí nepředložilo
takové úpravy příslušných
předpisů, aby bylo možné úniky
daní odhalit a vymáhat?
6. Je pravda, že pracovník,
který zodpovídal za zpracování příslušného
výkladu, je bývalým zaměstnancem Chemapolu,
který již v roce 1991 zadal tehdejším
Československým státním drahám
velkou zakázku na stažení z volného
oběhu a vyčištění velkého
množství vlakových cisteren, v nichž potom
k nám proudily topné oleje měněné
na naftu?
7. Proč nepředložilo
dosud Ministerstvo financí návrh zákona o
finanční policii?
Pane ministře Dlouhý:
1. Na základě jakých
kritérií udělovalo v letech 1993-1994 ministerstvo
průmyslu licence k obchodování s ropnými
produkty?
2. Je pravda, že do roku
1993 měl tuto licenci pouze Chemapol?
3. Je pravda, že technické
normy pro dovozní lehké či plynové
oleje jsou prakticky totožné s tuzemskými normami
pro motorovou naftu?
4. Je pravda, že prodejní
cena lehkých topných olejů vyráběných
v tuzemsku je v podstatě nižší než
prodejní cena LTO z dovozu při srovnatelné
kvalitě?
5. Došlo v uplynulých letech k radikálnímu
poklesu tuzemských ropných
produktů?
6. Provádělo ministerstvo
průmyslu analýzu reálnosti spotřeby
topných olejů, které byly do České
republiky dovezeny a v České republice nakoupeny?
Pokud ano, s jakým výsledkem?
7. Zabývalo se ministerstvo
průmyslu zjišťováním objemů
prodeje motorové nafty, která byla z České
republiky vyvezena?
8. Projevilo se přijetí
tzv. zákona o barvení v objemu dovážených,
prodávaných a nakupovaných topných,
plynných a ostatních olejů této kategorie,
resp. vyvážené motorové nafty?
9. Kolik bylo podle tohoto zákona
provedeno kontrol u dovozců a prodejů ropných
produktů a s jakým výsledkem?
10. Je reálné provádět
kontroly barvení předepsanými kontrolními
pomůckami dle příslušných ustanovení
zákona, např. u zásobníkových
nádrží u benzínových pump, jejichž
hloubka se často pohybuje okolo 30 m?
Pane ministře Luxi:
1. Na kolik je Vám známo,
že převážná část
levné motorové nafty, dovážené
původně jako topné, plynné či
jiné oleje, je spotřebovávána v zemědělství?
2, Provádělo Ministerstvo
zemědělství analýzu důvodů
poptávky zemědělců po levné
naftě přes značná rizika možnosti
dodatečného dodanění?
3. Proč ministr trpí,
aby jeho resort byl hnacím motorem daňových
úniků v obrovském rozsahu, které navíc
působí jako katalyzátor další
trestné činnosti, včetně násilné?
4. Proč ministerstvo nepřijalo
opatření k zamezení této činnosti,
např. zmožněním zemědělcům
nakoupit místo levné motorové nafty, transformované
přes topné oleje, tzv. zelenou naftu, např.
systémem státních dotací?
5. Jste si vědom, že
Vaše politika, která nutí šetřit
zemědělce "ber kde ber", je jednou z hlavních
příčin miliardových daňových
úniků?
Pane ministře Stráský:
1. O kolik se zvýšily
příjmy Českých drah neustálým
putováním jedněch a těchže vlaků
s ropnými produkty křížem krážem
přes celou republiku od tzv. nového prodeje k novému
prodeji?
2. Provedlo Vaše ministerstvo
analýzu množství těchto nových
prodejů, které vedly k nelogickému putování
vlakových souprav republikou?
Zabývali jste se úrovní
dokumentů, plných mocí, na základě
kterých se stávaly majiteli vlakových souprav
ropných produktů fyzické osoby, jež
měly ve skutečnosti tak na nákup maximálně
jednoho kbelíku těchto produktů?
3. Kolik získaly České
dráhy na penále za včas neodebrané
a nevyprázdněné vagóny s ropnými
produkty postávajícími na všech možných
nádražích v této republice?
4. Proč ministerstvo resp.
vedení Českých drah nezabezpečilo
sledován pohybu vlakových souprav, z nichž
mnohé bez vykládky projely i několikrát
kolečko, kdy zboží změnilo své
majitele i svou kvalitu pouze papírově? Jak je možné,
že takovýmto způsobem vlaková souprava
dovezla např. do České republiky topný
olej, poté mnohokrát změnila majitele, cílovou
stanici, svou kvalitu, aby z České republiky vyvezla
motorovou naftu a posléze opět dovezla
topný olej, čímž se daňové
úniky zmnohonásobovaly?
Pane ministře Nováku,
jaké důvody vás vedly k přehodnocení
stanoviska, že Česká republika již nepotřebuje
finanční prokuraturu? Cožpak přetrvávající
daňové úniky v miliardových výších
nejsou dostatečným důvodem k rozšiřování
a posilování kompetencí v oblasti vyšetřování,
zjišťování a souzení daňových
úniků?
Pane ministře Holáni,
je vám známo, že v řetězci překupnických
firem, které perou lehký topný olej na motorovou
naftu, je pravděpodobně jen několik vojenských
útvarů? Pokud vám to není známo,
jak to, že je to známo novinářské
obci. Pokud vám to je známo, co jste učinil
pro to, aby armáda jako jeden z velkých spotřebitelů
motorové nafty, nebyla, podobně jako zemědělství,
hnacím motorem obchodu, jehož cílem
jsou úniky daní.
Pane ministře Rumle:
Zaprvé. Co učinil
váš resort pro vyhledávání, vyšetření
a potrestání osob, které se obohacují
na základě daňových úniků?
Zadruhé. Jaká preventivní
opatření pro zamezení této trestné
činnosti jste učinil, případně
předložil vládě?
Zatřetí: Jak fungují
složky policie; případně BIS, pro odhalení
korupce, daňových úniků a dalších
podvodů, když zde po několik let vesele bují
obchod, který produkuje nezdaněné peníze
a je potenciálním zdrojem další závažné
trestné činnosti, organizovaného zločinu
a podkopávání celého bezpečnostního
systému České republiky?
Pane místopředsedo
Kalvodo, funguje vůbec Legislativní rada vlády?
Pokud ano, zabývala se už komplexním legislativním
opatřením, které by vytvořilo kvalitní
rámec prevence, kontroly a postihů daňových
úniků? Pokud se tím nezabývala, proč?
Závěrem bych se
chtěl obrátit na vás, pane premiére.
V průběhu dvou let vaší vlády
se daňové úniky staly běžným
prostředkem pro zbohatnutí stovek, možná
i tisíců lidí na úkor miliónů
řadových občanů, kteří
jsou nuceni chybějící zdroje do státní
kasy zaplatit z vlastní kapsy. Přestože jste
slíbil, že se jimi, jako s trestnými činy,
vláda nebude smiřovat, stal se pravý opak.
Netrestají se daňové úniky, trestá
se jejich oznámení, a to
nikoli vězením, ale zmrzačením, zmizením
či smrtí. Potenciální svědkové
proto raději mlčí.
Chtěl bych se vás
zeptat:
Zaprvé. Co vy, jako předseda
vlády České republiky uděláte
pro to, aby se z této země nestala největší
pračka špinavých peněz ve střední
Evropě?
Zadruhé. Proč vám
osobně, jako vyhlášenému ekonomovi,
nevadí, že česká daňová
síť je tak děravá, že umožňuje
daňové úniky, jejichž výše
se za dobu vašeho výkonu funkce odhaduje na desítky
miliard korun. Pokud vám to vadí, co účinného
proti tomu děláte?
Zatřetí. Je pravda,
že jeden z toho mála obviněných v kauze
záměny lehkých topných olejů
za naftu, proti jimž bylo dosud zahájeno trestní
stíhání, pan ing. O. F. z Rožnova pod
Radhoštěm, který se při páchání
trestné činnosti, za kterou je stíhán,
zaštitoval svými kontakty na vyšších
místech, je vaším blízkým přítelem,
který vám opakovaně v uplynulých letech
poskytl pohostinství své rodinné vily při
vašich lyžařských výletech na Soláň?
Vážený pane
premiére, vážení páni ministři,
za vaše odpovědi na mou interpelaci předem
děkuji.
24. I 02 Interpelace Jiřího
Šolera na ministra životního prostředí
Františka Bendu ve věci zneužití objektu
Národního parku Šumava k nacistickým
provokacím
Napřed přečtu
interpelaci na pana ministra životního prostředí
ve věci zneužití objektu Národního
parku Šumava k nacistickým provokacím.
Vážený pane
ministře, jedním z nedávných výdobytků
bylo zřízení Šumavského národního
parku. Jedná se o ochranu dobře zachovalého
ekosystému, který má sloužit nejen k
zachování přírody, ale též
umožnit kontakt lidí s přírodou v rámci
harmonizace vztahů člověka k přírodě
a mezi lidmi navzájem.
Proto jsem byl šokován,
když jsem v lokalitě Knížecí pláně
v zasklené skříni na objektu označeném
symbolem Národního parku našel štvavé
nacistické materiály, které hrubě
zkreslovaly historii kraje, zejména zamlčovaly okupaci
Sudet nacistickým Německem a naopak ignorovaly,
že odsun sudetských Němců byl v souhlase
s mezinárodními dohodami a Chartou OSN.
Domnívám se, že
takové štvavé nápisy do tohoto prostředí
nepatří a žádám o nápravu.
Chápu, že státní orgán nemůže
zamezit tomu, aby nějaký vandal nastříkal
třeba sprejem hákový kříž.
To je politováníhodné, je zapotřebí
to odstranit, ale chápu,
. že tomu zabránit
nelze. Pokud se to ovšem objevuje v zasklené skříni
na objektu označeném symbolem Národního
parku, potom to asi není tento jednoduchý případ.
To, že různé
pohledy na tyto záležitosti lze řešit
bez zbytečných konfliktů, mně naopak
ukázala návštěva muzea v dolnorakouské
vsi Kautzenu, kde expozice ukazuje historii kraje na obou stranách
hranice způsobem přijatelným pro obě
strany. Kéž by bylo možno doladit vztahy z Bavorskem
podobně. To je téma interpelace na pana ministra
Bendu.
24 I 03 Interpelace Jiřího
Šolera na předsedu vlády Václava Klause
ve věci I harmonizace environmentální politiky
České republiky s evropskou politikou ,
Nyní tady mám ještě
interpelaci na předsedu vlády ČR doc. ing.
Václava Klause, CSc., ve věci harmonizace environmentální
politiky České republiky s evropskou politikou.
Vážený pane
premiére, v poslední době jsem se věnoval
studiu evropských dokumentů týkajících
se péče o životní prostředí,
např. rozsáhlý dokument "The European
Common Garden" - Evropská společná zahrada
- vydaný mezinárodní neziskovou organizací
"Group of Sesimbera" na základě podkladů
meziparlamentního setkání Východ -
Západ konaného v květnu 1992 ve Štrasburku
a iniciativy poslanců paramentů Globe Europe. Potěšilo
mne, že mezi gramotnými Evropany dosud platí
ta definice Evropy, kterou mne kdysi vyučovali
v úpadkových komunistických školách,
totiž od Britských ostrovů a Pyrenejského
poloostrova až po Ural a Kavkaz. Mohu doložit.
Zřejmě ani vaše
vzdělávací iniciativa v těchto zemích
nezpůsobila, aby nás do Evropy přestali počítat.
Evropští environmentalisté dělají
vše pro to, aby nás zapojili do celoevropské
spolupráce, dokonce na jaře tohoto roku uspořádali
v Praze schůzku poslanců Parlamentů střední
a východní Evropy. Zatím co Rumuni, Poláci
či Bulhaři již dávno do Evropy vstoupili
a s evropskými demokratickými
strukturami pilně spolupracují, my jsme zatím
pouze napodobili primitivní biologický proces reprodukce
dělením.
Naštěstí, pane
premiére, je ekologie přírodní věda,
která nezná hranice a prostě nedovolí
vyloučit část ekosystému z politických
důvodů. A tak, zatím co my žvaníme
o vstupu do Evropy. Evropa s námi marně navazuje
kontakt, protože gramotní Evropané vědí,
že bez nás se neobejdou.
V nedávné době
zpracovalo ministerstvo životního prostředí
návrh Akčního environmentálního
programu pro naši republiku, který je v plném
souladu se závěrem schůzky ministrů
životního prostředí v Luzernu v roce
1993, který na rozdíl od diletantského mlácení
prázdné slámy v Dobříši
v roce 1991 přinesl konkrétní výsledky,
z deklarací ministrů životního prostředí
EHS, s environmentálním
akčním programem pro Evropu a s environmentálním
akčním programem pro střední a východní
Evropu. Bohužel vláda tento program odmítla.
Podle mých informací je opět připravován
zideologizovaný program dobříšského
typu, který místo řešení skutečných
problémů hledá umělé problémy
v minulosti. Moje snaha o dialog s ministrem životního
prostředí na toto téma, ať už na
půdě Parlamentu či mimo tuto půdu,
nebyla na rozdíl od dialogu s evropskými strukturami
úspěšná. Obávám se, že
opět žvaníme o vstupu
do Evropy. místo abychom využili její nabídky
na konkrétní účinnou spolupráci.
Jako to konečně děláme i v jiných
oblastech již celých pět let.
Pane premiére, žádám
vás, aby vláda věnovala politice péči
o životní prostředí a pozornost, kterou
si zaslouží a místo umělých obstrukcí
skutečně využila nabídky Evropy na spolupráci.
Právě evropští environmentalisté
by nám mohli ukázat, že místo prázdného
žvanění a stranických půtek lze
problémy skutečně řešit v atmosféře
vzájemného respektu a plodné spolupráce.
Evropa se v této oblasti bez nás neobejde, proto
se chopme nabízené ruky ke spolupráci.
Žádám vás,
aby vláda a její členové umožnili
otevřenou diskusi na toto téma, a to jak s poslanci
Parlamentu, tak s širokou ekologickou veřejností.
Kabinetní politiky bylo v této zemi za posledních
40 let již dost.
24. I 04 Interpelace Jiřího
Bílého na ministra vnitra Jana Rumla ve věci
občanů, kteří mají narušenou
duševní nebo tělesnou integritu
Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vládo, poslankyně a poslanci, obracím se
se svojí interpelací na nepřítomného
ministra vnitra Jana Rumla. Tato interpelace se týká
otázek, které úzce souvisejí s činností
jeho resortu. Jedná se o občany, kteří
mají narušenou duševní nebo tělesnou
integritu. Předpokládám, že ministr
vnitra bude se mnou souhlasit, že státní orgány
by měly věnovat zvýšenou pozornost občanům
trvale upoutaným na lůžko či trpícím
duševní chorobou, zvláště pokud
jsou buď objektem trestné činnosti, nebo sami
pachateli.
V poslední době
jsem se přesvědčil, že v této
oblasti není všechno v pořádku, Místo,
aby vyšetřovací orgány zvýšily
v těchto případech úsilí o
zjištění všech důkazů nutných
k meritornímu rozhodnutí, spíše se jedná
o nějaké "sumární" řízení.
Nechci v tomto případě zasahovat do nezávislosti
orgánů činných v trestním řízení,
ale mnohé indicie svědčí o tom, že
v mnohých případech se jedná o neprofesionální
přístup k řešení případů,
které se dotýkají této skupiny občanů.
V této souvislosti mi dovolte
vás seznámit s případem náhlého
úmrtí akademického malíře Antonína
Hály dne 17, července 1993 v Praze - Bohnicích.
Šetření zde bylo ukončeno rozhodnutím
vyšetřovatele Policie hl. m. Prahy dr. Ždimery
z důvodu, že se nejednalo o trestný čin
ani přečin, a že Antonín Hála
- občas hospitalizovaný v Psychiatrické
léčebně v Praze - Bohnicích - spáchal
sebevraždu oběšením.
Zarážející
se, že pozůstalí byli vyrozuměni o smrti
Antonína Hály opožděně, s velkou
časovou prodlevou, opravdu přesahující
schopnost chápání, že dodnes nemají
jeho pozůstatky. Údajně 17. července
1993 předal nadpor. Lorenc zesnulého pohřební
službě MANGL v Praze k převozu na patologii,
kde měl zesnulý zůstat do ukončení
šetřeni smrti.
Příbuzná
v den oznámení smrti, kdy se dodatečně
o tom dověděla, podepsala na odboru sociálních
věci, že zařídí pohřeb.
Toto bylo známo i pohřební službě
MANGL. Teprve koncem dubna 1994 byly pozůstatky odvezeny
ke kremaci z Prahy do Jindřichova Hradce a 29. dubna 1994
zpopelněny bez vědomí pozůstalých.
Pozůstalým dodnes není jasné, kdo
platil náklady na uložení
pozůstatků a kremace.
Mé otázky na ministra
vnitra zní: Jak je možné, že orgány
Policie sjednávají bez vědomí nejbližších
příbuzných pohřeb? Kdo zaplatil nemalé
náklady na uchování, převoz a kremaci
zesnulého? Proč orgány Policie zcela opožděně
informovaly příbuzné? Proč orgány
Policie dodnes nic neučinily, aby příbuzní
dostali popel zesnulého?
Šetření násilné
smrti psychicky nemocných lidí by mělo být
co nejúplnější. Jsou to lidé,
kteří se často nemohou bránit, kteří
v rozpoznávání reality jsou výrazně
omezeni. Z tohoto hlediska je nepochopitelné, že nebyla
v tomto případě nařízena soudní
pitva a nebyl zjištěn pohyb zemřelého
před jeho úmrtím. (Ostatně údajné
místo smrtí Antonína Hály - altánek,
který se nachází v blízkosti Psychiatrické
léčebny - měl být místem nejedné
sebevraždy. Kolují mezi nemocnými v Psychiatrické
léčebně v Praze - Bohnicích zprávy,
že toto místo slouží k odložení
zemřelých pacientů s problematickou diagnózou
úmrtí.
Poslední otázka
tedy zní: Prověřovaly orgány Policie
častý výskyt údajných sebevražd
v tomto zahradním altánu?
24 I 05 interpelace Zbyška
Stodůlky na ministra pro správu národního
majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického
ve věci privatizace obchodního domu Prior, dříve
Breda a Weinstein v Opavě
Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně,
vážení kolegové, vážený
člene vlády, interpretuji ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického.
Vážený pane
ministře, obrátili se na mne občané
z města Opavy se žádostí o vysvětlení
fám a informací kolujících městem
Opavou, a to ohledně privatizace obchodního domu
Prior, dříve Breda a Weinstein v Opavě. Jelikož
nejsem pracovníkem příslušného
ministerstva, ani jeho ministrem, nebyl jsem schopen jejich dotazy
zodpovědět a kolující fámy
vyvrátit, slíbil jsem
jim však, že se postarám, aby tyto otázky
vysvětlil odpovědný ústavní
činitel.
Nejprve ke kolujícím
fámám. Obchodní dům Prior v Opavě
byl údajně privatizován vaším
ministerstvem v roce 1992, přičemž snad byla
zvolena obálková metoda. Fond národního
majetku měl za tento obchodní dům údajně
požadovat částku ve výši kolem
70 mil. Kč. V soutěži měl pozdější
nabyvatel skončit na druhém místě,
přesto však obchodní dům získal.
Po získání tohoto obchodního domu
měla být Fondem národního majetku
kupní cena snížena
o zásoby a pohledávky na objektu váznoucí,
které údajně zbyly tomuto fondu, takže
kupní cena za objekt v centru Opavy měla činit
pouhých 25 mil. Kč. Do současné doby
snad ani tato snížená cena nebyla Fondu národního
majetku zaplacena.
Nyní to, co občané
považují za nejvýznamnější.
Objekt měla získat firma Breda, resp. pan Kamil
Kolek, významný představitel ODA v Opavě.
Tento čtyřiadvacetiletý
podnikatel, několik měsíců před
tím pracující jako gastarbeiter v Rakousku,
veřejně v tisku prohlašoval, že pro něj
není žádným problémem zaplatit,
neboť získal vysoké úvěry nejvýznamnějších
rakouských bank. Tato informace zřejmě nebyla
pravdivá, neboť poté začal shánět
peníze žádostmi o ručení města
Opavy a okolních obcí.
Když se mu to nepodařilo
u města Opavy, podařilo se mu to u města
Kravaře. Jeho zastupitelstvo v březnu 1994 schválilo:
"Poskytnutí ručení obecním majetkem
ve výši 50 miliónů Kč na úvěr
Breda, s.r.o. Opava, pana Kamila Kolka (do konce roku 1994)".
V květnu 1994 toto městské zastupitelstvo
schválilo: "Úmysl
navýšit ručení majetkem města
firmě Breda, s.r.o. pana Kamila Kolka o dalších
70 miliónů Kč (celkem se jedná 120
miliónů Kč)". Vnucují se zde
velmi nepříjemné asociace, uvědomíme-li
si, že společnosti s ručením omezeným
významného opavského představitele
ODA ručí svým majetkem město, v jehož
čele stojí starosta Mgr. Tošer, významný
republikový představitel ODA.
V současné době
prý ministerstvo pro správu a privatizaci národního
majetku uvažuje, že panu Kamilu Kolkovi odprodá
další obchodní dům Prior, tentokrát
v Krnově.
V souvislosti s výše
uvedeným vám, vážený pane ministře,
kladu tyto otázky:
1 / Je pravdou, že obchodní
dům Prior v Opavě, dříve Breda a Weinstein,
byl prodán firmě Breda, s.r.o., popřípadě
panu Kamilu Kolkovi?
2/ Je pravdou, že k privatizaci
tohoto obchodního domu byla použita obálková
metoda?..
3/ Je pravdou, že nabídka
pana Kamila Kolka nebyla nabídkou nejvyšší?
4/ Je pravdou, že původně
požadovaná cena byla snížena?
5/ Je pravdou, že pří
snížení ceny šlo o pohledávky a
zásoby, které zbyly Fondu národního
majetku?
6/ Je pravdou, že podle zákona
měly být tyto pohledávky součástí
prodeje?
7/ Je pravdou, že by šlo
o zrněnu podmínek soutěže?
8/ Je pravdou, že kupní
cena za tento obchodní dům nebyla do dnešního
dne zaplacena? A pokud byla, kdy bylo datum splatnosti
a kdy byla zaplacena?
9/ Je pravdou, že pan Kamil
Kolek je účastníkem soutěže o
privatizaci obchodního domu Prior v Krnově?
V této interpelaci je příliš
mnoho slov jako "snad, údajně, možná".
Je možné, že tyto otázky iniciují
ti, jimž se privatizace nelíbí vůbec,
nebo jimž se nelíbí privatizace tohoto objektu.
Tyto otázky byly však položeny a já považuji
za nutné na ně odpovědět. Dvě
věci jsou však nesporné. d opavských
občanů jsem slyšel na vlastní uši
povzdech "zlatý
Prior dříve". Druhou je ta skutečnost,
že majitel či majitelé provedli v objektu bez
stavebního povolení stavební úpravy
tak, že odborníci z oboru požární
ochrany prohlásili, že by nebylo možno evakuovat
ohrožené osoby. Přesto obchodní dům
po těchto úpravách
je otevřen veřejnosti bez kolaudačního
rozhodnutí. Avšak vyřešit otázku,
zda v dané věci nejde o trestný čin
obecného hrožení, je v pravomoci jiných
státních orgánů než této
sněmovny.
Vážený pane
ministře, doufám, že vaše odpovědi
na mé otázky budou tak konkrétní a
přesvědčivé, že vyvrátí
pochybnosti a fámy, které občany Opavy ohledně
privatizace obchodního domu Prior v Opavě znepokojují.
Mne pak znepokojuje otázka
jiná - kolik dlužníků nezaplativších
dosud své splatné dluhy se nadále účastní
privatizace. Proto vám kladu poslední dvě
otázky:
10/ Jakým způsobem
je zajištěno, aby dluhy z privatizace byly splaceny
řádně a včas?
11/ Jakým způsobem
je zajištěno, aby ti, kteří neplatí
řádně a včas, nemohli být připuštěni
k další soutěži a zabránilo se
tak narůstání dluhů? Mám zato,
že nejen já, ale i sněmovna by uvítala
přehled dlužných částek, popřípadě
jmenovité uvedení dlužníků, kteří
nezaplatili již splatné dluhy, neboť je dobré,
když nejen poslanci, ale i řadoví občané
vědí, s kým mají tu čest.
24. I 06 Interpelace Zbyška
Stodůlky na ministra průmyslu a obchodu Vladimíra
Dlouhého ve věci účastníků
zahraničních cest
Další interpelaci mám na ministra Vladimíra
Dlouhého.
Vážený pane
ministře, při setkání s občany
Opavy jsem jim nebyl schopen vysvětlit, proč se
vašich zahraničních cest údajně
zúčastňuje jako významný podnikatel
z České republiky pan Kamil Kolek, o němž
zlé jazyky v Opavě tvrdí, že dosud nezaplatil
splatný dluh na prodej obchodního domu Prior. Tyto
zlé jazyky rovněž tvrdí, že při
vašich návštěvách
v Opavě tento člověk s vámi obědvá
a večeří.
V souvislosti s dříve
přednesenou interpelací ohledně privatizace
obchodního domu Prior vám, vážený
pane ministře, kladu tyto otázky:
1 Je pravdou, že se vašich
zahraničních ministerských cest zúčastnil
pan Kamil Kolek a kolikrát?
2/ Pokud ano, byl oficiálním
členem vašeho doprovodu a kdo platil cestu a cestovní
výdaje?
3/ Který jiný významný
opavský podnikatel se zúčastnil vašich
ministerských cest?
4/ Jakým způsobem
je postaráno o to, aby mezi osoby vás doprovázející
nebylí zařazováni lidé, kteří
neplní své závazky vůči státu
či svým partnerům?
5/ Jak je zajištěno,
aby při volbě těchto lidí nebyla preferována
jediná politická strana?
6/ Jakou procentní část
vašeho doprovodu z řad významných podnikatelů
tvořili při vašich zahraničních
cestách členové vaší strany
Tyto otázky se vám
mohou zdát neobvyklé. Je však nesporné,
že být v doprovodu ministra hospodářství
je samo o sobě pro zahraniční partnery více
než doporučení a může to mít
obrovský vliv na uzavření kontraktů,
a tím i získání výhody na úkor
konkurenta, který tuto možnost nemá.
Můžete mi, vážený
pane ministře, odpovědět, že tyto otázky
vám mohli položit občané Opavy při
vašich návštěvách sami.
Asi máte pravdu. Položili
je však mně, a já na ně nebyl schopen
odpovědět. S vaší pomocí je určitě
napříště zodpovím k jejich spokojenosti.
24. I 07 Interpelace Václava
Klučky na ministra školství, mládeže
a tělovýchovy Ivana Pilipa ve věci možného
porušování zákonů ředitelkou
Školského úřadu v Opavě, paní
Mgr. Izabelou Hobzovou
Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, páni ministři, obracím se
s interpelací na ministra školství České
republiky ve věci možného porušování
zákonů ředitelkou Školského úřadu
v Opavě, paní Mgr. Izabelou Hobzovou. Už delší
dobu je opavská veřejnost (tedy i já sám)
znepokojena situací nesčetněkrát popisovanou
v regionálních sdělovacích prostředcích,
též vznikla po aktivitách poslance Poslanecké
sněmovny Parlamentu ČR pana Mgr. Šimánka,
směřujících k objasnění
možného porušení
zákonů ředitelkou Školského úřadu
v Opavě paní Mgr. Hobzovou.
Je mi líto, že iniciativa
pana poslance, zaměřená především
na problém možného porušení zákona,
je hodnocena jako iniciativa osobní s možným
politickým podtextem, s nadsazováním osobních
pocitů a pohledů nad reálný rozpor.
Chci podotknout, že snad
nedůsledné prošetřování
námětů pana poslance a atmosféra,
která kolem jeho aktivity vznikla, mají neblahý
vliv na názor veřejnosti směrem ke školství
v okrese Opava.
Nechci a nebudu se dopouštět
tzv. chyby, vytýkané panu poslanci Šimánkovi
při uplatňování zákonného
oprávnění k získávání
podkladů ze školského úřadu k
podložení svých argumentů včetně
dokazovacích prostředků ve snaze osvětlit
předmětné záležitosti. V tomto
duchu tedy pokládám panu ministrovi pouze
následující dotazy:
1/ Domníváte se,
že aktivita pana poslance Šimánka je pouze jeho
osobní věcí, podloženou politickým
zájmem?
2/ Porušila či neporušila
ředitelka školského úřadu paní
Mgr. Hobzová ve svém rozhodování zákony
ve věcech
a) jmenování ředitele
školy ve Slavkově bez konkurzu;
b) jmenování ředitelky
školy v Opavě bez předchozího projednání
se zřizovatelem školy městem Opavou,
c) postih a následné
odvolání zástupce ředitele školského
úřadu.
Dále mi dovolte se dotázat,
zda paní doktora Rybková, ředitelka odboru
28 pro správu škol na Moravě a ve Slezsku,
a pan ing. Sedláček, vedoucí ekonomického
úseku Školského úřadu v Opavě,
neporušili zákon č. 332/1991
Sb., § 12 odst. 2 b) uveřejněním výsledků
kontroly finančního hospodaření
Domova mládeže při hotelové: škole
v Opavě v České.televizi v době, kdy
nebyla ještě tato kontrola uzavřena; bez projednání
s kontrolovaným subjektem.
24. I 08 Interpelace Zdeňka
Trojana na ministra vnitra Jana Rumla ve věci úrovně
opatření a zásahů provedených
Policií České republiky při událostech!
dne 28. října 1994 v Praze
Vážený pane
předsedající, pane předsedo, kolegyně
a kolegové, dovoluji si přednést interpelaci
určenou ministru vnitra panu Janu Rumlovi. V posledních
letech se stává 28. říjen, státní
svátek České republiky, dnem, jehož
kolorit stále více postrádá národní
barvy a stále více se stává příležitostí
pro vystoupení osob, skupin, hnutí a dokonce politických
stran, které nemají s jeho smyslem nic společného.
Jejich demonstrace, projevy
a jiné aktivity provozované často v rozporu
s právními předpisy, stále častěji
končí výtržnostmi a násilnostmi,
s nimiž si ani Policie ČR ani městské
policie nevědí rady.
Přestože lze takové
situace, které už nabývají standardního
charakteru, předem očekávat, nedovedla se
na ně po všech stránkách ani letos policie
připravit a profesionálně s respektováním
zákonů je zvládnout. Jedním z případů
dokumentujících neschopnost policie plnit své
úkoly je kauza reportéra televize Nova Marka Vítka,
který byl 28. října
napaden pořadatelem demonstrace SPR-RSČ na Staroměstském
náměstí v Praze. O neprofesionalitě
přístupu policie svědčí nejen
to, že přítomní policisté nedokázali
zabránit napadení novináře označeného
výraznou červenou vestou s zápisem TISK pořadateli
či účastníky demonstrace, ale i to,
že ani na opakované výzvy jednoho ze svědků
incidentu neprovedli na místě ověření
totožnosti útočníků.
Zvláštní pohled
na práci policie poskytuje i její další
postup při řešení incidentu. Podle informací
podaných pražským policejním ředitelem
Miroslavem Borníkem, resp. velitelem policejní akce
Antonínen Fedorkem na tiskové konferenci svolané
k objasnění postupu policie v souvislosti s výročím
28. října v Praze, bylo předvedeno k výslechu
16 osob na Místní oddělení Policie
v Konviktské ulici. Patnáct z nich bylo obviněno
z přestupku proti občanskému soužití
a jeden z trestného činu výtržnictví.
Tyto osoby, jak potvrdil i pražský policejní
ředitel, byly po předvedení vyfotografovány.
Na přímý dotaz položený na tiskové
konferenci, podle jakého
předpisu byli předvedení fotografováni,
odpověděl policejní ředitel, že
k tomu došlo v souvislosti s ověřováním
totožnosti a dále že pro ověřování
totožnosti může policie učinit jakýkoli
úkon.
Na tomto místě bych
chtěl uvést, že podle zákona o Policii
ČR znamená prokázání totožnosti
zjištění jména, data narození
a bydliště osoby. Předvedení svou totožnost
prokázali předložením občanských
průkazů. Protože podle policejního ředitele
"mohly být průkazy falešné",
bylo nutno pořídit fotografie
předvedených, které měly sloužit
pro porovnání s fotografickým snímkem
uloženým v evidenci obyvatel.
Odstavec..5 a..odst. 7 §
13 zákona o Policii ČR jasně stanoví,
ve kterých případech: je možné
pořizovat obrazový záznam předvedené
osoby.- Je to tehdy, nemůže-li policista zjistit totožnost
osoby předvedené na základě toho,
že odmítá nebo nemůže-li prokázat
po předchozím poskytnutí potřebné
součinnosti totožnost a zjistit ji na základě
sdělených údajů v evidenci obyvatelstva.
Zjevně žádný z těchto důvodů
nebyl naplněn. Předvedení předložili
občanské průkazy a neodmítli prokázat
svou totožnost, takže nebyl důvod aplikovat odst.
2 § 13 a následně odst. 7 § 13. I kdyby
byl odst. 7 § 13 použit, mělo být nejdříve
provedeno zjištění totožnosti v evidenci
obyvatelstva na základě
sdělených údajů.