Celý postup vyvolává pochybnosti o oprávněnosti postupu policie a Lze se domnívat, že fotografické snímky byly pořízeny z jiných důvodů a pro jiné účely než pro zjištění totožnosti. Pak by bylo lze mít za to, že došlo k porušení čl. 10 odst. 2 Listiny základních práv a svobod, podle níž má každý právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě. Závěrem mé interpelace předkládám panu ministrovi tyto otázky:

1. Jak ministr vnitra hodnotí úroveň opatření a zásahů provedených Policií ČR při událostech dne 28. října 1994 v Praze a jaké závěry vyvodí ze zjištěných nedostatků?

2. Na základě jakého právního předpisu je policii umožněno fotografovat zadržené osoby v souvislosti se zjišťováním totožnost?

3. Z jakého právního předpisu vyplývá, jak se vyjádřil ředitel pražské policie, že pro zjištění totožnosti může policie učinit jakýkoli úkon?

4. Na základě čeho policisté nabyli podezření, že všech 16 občanských průkazů osob předvolaných dne 28. 10. 1994 na Místní oddělení Policie ČR v Konviktské ulici může být falešný?

5. Co se stalo s pořízenými fotografiemi, kde jsou uloženy negativy, kolik kopií bylo pořízeno, kde se nacházejí a k jakým účelům byly, případně mohou být použity?

24. I 09 Interpelace Vratislava Votavy na předsedu vlády Václava Klause ve věci nastolení problematiky lidských práv při návštěvě Číny a Indonesie

Vážený pane předsedající, vážený pane předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl dvě interpelace, a sice první interpelaci na předsedu vlády ČR pana Václava Klause ve věci nastolení problematiky lidských práv při jeho návštěvě v Číně a Indonesii.

Vážený pane premiére, je známo, že jste v uplynukých dnech navštívil dvě země východní Asie, které ve světě jsou známy svým ne právě nejlepším přístupem k problematice lidských práv. Jsou vedeny v různých renomovaných mezinárodních institucích; které se problematikou lidských práv zabývají -jako je například Amnesty International - na seznamu zemí, se kterými jsou v rámci světového společenství v této oblasti ty největší problémy. Přesto jste, pane premiére, nastolil otázku lidských práv, a to ještě způsobem přinejmenším diskutabilním při své návštěvě v Čínské lidové republice. Že to byl skutečně diskutabilní způsob rnohu doložit tím, že vzbudil velmi rozpačité, velmi problematické reakce v tisku, že byl i předmětem vašeho jednání s panem prezidentem.

Byl bych rád, pane premiére, abyste v odpovědi na mou interpelaci vyložil své stanovisko, které jste k problematice lidských práv v Číně zaujal.

Ke druhé otázce, a to k dodržování lidských práv v Indonésii jste se nedostal. Pravděpodobně vám nevadilo, že Indonésie představuje vojenskou diktaturu, ve které je od roku 1965 u moci generál Suharto, který nastolil v roce 1965 režim, který má od té doby na svědomí více než 3 miliony lidských obětí. Že v Indonésii vládne režim, který od roku 1975 vytrvale potlačuje práva obyvatel Východního, dříve Portugalského Timoru na sebeurčení. Ptám se, proč. Proč Indonésie, rozhodně režim vojenský, autoritativní, si nezasluhuje toho, aby zahraniční návštěva, která tvrdí, že chce hájit lidská práva všude ve světě, tuto otázku nanesla. Naopak, z toho, co bylo publikováno v tisku jsem měl dojem, že jste spíše o Indonésii hovořil dobře. Zajímalo by mě tedy, proč jste zaujal tento postoj. Zdali to bylo proto, že převážná většina obětí indonézského vojenského režimu byli lidé levicově orientovaní a že proto porušování jejich lidských práv vám za zmínku nestojí?

Dále bych chtěl vědět, jak tomu bylo s pozváním indonéského prezidenta generála Suharta k návštěvě České republiky. A konečně jakého dalšího hrdlořeza ve službách světového kapitálu po generálu Pinochetovi, který již Českou republiku navštívil, ještě hodlá naše vláda pozvat, aby se před ním dokumentovala svými údajnými úspěchy v oblasti ekonomické transformace, v oblasti zavádění systému, který vládu takových vojenských diktátorů, jako byl generál Pinochet a v současné době je generál Suharto, umožňuje.

24. I 10 Interpelace Vratislava Votavy na ministra zahraničních věcí Josefa Zieleniece ve věci jednání se Spolkovou republikou Německo o vyplacení odškodného obětem nacistické perzekuce a zvůle

Za druhé vznáším interpelaci na ministra zahraničních věcí pana Josefa Zielenience ve věci jednání se Spolkovou republikou Německo o vyplacení odškodného obětem nacistické perzekuce a zvůle.

Vážený pane ministře, musím konstatovat v této interpelaci, že naše veřejnost bez ohledu na svou politickou příslušnost je stále více znepokojena tím, že jednání o vyplacení odškodného obětem nacistické perzekuce a zvůle zjevně uvázlo na mrtvém bodě. Rád bych v této souvislosti připomněl, že Česká republika je jedinou ze zemí; které byly za 2. světové války okupovány hitlerovským Německem, která vypořádání s vyplacení. odškodného obětem nacistické perzekuce a zvůle dosud nedostala. Kdyby bývala česká vláda vyvinula v tomto jednání větší rozhodnost, větší iniciativu, tak jako to učinila vláda polská, nemusela by nyní sněmovna činit humanitární gesta v podobě schvalování zákonů o částečném zmírnění těchto křivd, způsobených za války nacistickým režimem, jaká jsme schválili včerejšího dne.

Vznáším na vás tedy otázku:

1, Jakým způsobem pokročila po vzniku České republiky jednání se Spolkovou republikou Německo o vyplacení odškodného obětem nacistické perzekuce a zvůle

2. Jaké další iniciativy plánuje vláda ČR v tomto směru provést jak v rámci bilaterálních vztahů, tak i na mezinárodním fóru vůbec.

3. Zdali je pravdou ono podezření, o kterém jsem již mluvil, a které se již začíná šířit, že tato jednání byla ve vší tichosti zastavena proto, abychom nedráždili svého mocného souseda na západě, že byla zastavena jako určité vstřícné gesto za německou podporu pro přijetí České republiky do Severoatlantického paktu, Evropské unie. že se tak stalo zejména pod tlakem sudeťácké lobby, která se v současné době v Německu nebezpečně aktivizuje a která má stále silnější vliv i na formování zahraniční politiky spolkové vlády.

Ještě jednou vás vyzývám v této souvislosti, pane ministře zahraničních věcí, abyste uvážil tu okolnost, že skutečnost, že dosud nebylo pomalu vymírajícím obětem nacistické perzekuce a zvůle z let 2. světové války vyplaceno náležité odškodné, představuje - nemohu to říci jinak - nežli evropskou a světovou ostudu české diplomacie.

24. I 11 Interpelace Josefa Valenty na ministra vnitra Jana Rumla ve věci napadení a zranění předsedy poslaneckého klubu SPR-RSČ Jana Vika dne 28. 10. 1994 příslušníky Městské policie v Praze

Pane předsedající, dámy a pánové, obracím se s interpelací na pana ministra vnitra, ač zde nepřítomného. Dne 28. 10. byl policisty Městské policie Praha napaden a zraněn předseda našeho poslaneckého klubu Jan Vik. Taková věc se nestala, jak jistě dobře víte, od doby převratových událostí v roce 1948. Ptám se pana ministra Rumla, jak je vůbec možné v naší společnosti, která se tak hrdě hlásí k demokracii, aby k něčemu takovému došlo.

Pro informaci: Jan Vik, stejně jako předseda naší strany i moje maličkost, chtěl jen položit květiny na horní podstavec sochy svatého Václava na Václavském náměstí. To - jak všichni uznáte, nejen vy, ale všichni soudní lidé - je právem každého občana naší země. Všichni tři jsme. byli.příslušníky Městské policie během okamžiku napadeni a zásah sám řídil osobně a z bezprostřední blízkosti její ředitel Rudolf Blažek: Pan Blažek se dal krátce po této události i v denním tisku slyšet, že pan Jan Vik uklouzl. Záznam vysílaný ČT 1 dne 28. 10. v 18.20 jasně dokázal - a všichni to viděli - že pan Blažek lhal. Nyní tvrdí, že zásah řídil až po 30 sekundách po našem příchodu k soše.

Ptám se vás, pane ministře, i vás přítomných, a věřím, že jste soudní lidé, je možné, aby takovýto projev zvůle, takovéto demagogické argumenty byly používány ve společnosti, která se chce zvát demokratickou? Aby poslanec byl na rozkaz rván a bit policisty, zraněn tak, že musel být odvezen záchrannou službou a utrpěl otřes mozku. Jak vidíte stalo se tak. Veškerá policie v naší zemi má být apolitická. Ředitel Městské policie Praha pan Rudolf Blažek je horkým kandidátem ODS pro komunální volby a údajně - jak uvádí tisk - jejím členem. Jak se toto shoduje s apolitičností policie? A vůbec s pravidly naší společnosti?

Žádám vás o vyvození důsledků a pro upřesněni uvádím, že tato interpelace se týká ředitele Rudolfa Blažka, nikoli činností řadových a jím do akce hnaných městských policistů, neboť odpovědnost nese právě on, i za zranění pana Jana Vika.

24. I 12 Interpelace Jozefa Wagnera na vládu České republiky ve věci ochrany práv občanů

Vážený pane předsedo, vážený pane předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte, abych se obrátil na vládu České republiky s první interpelací, která se vztahuje k události, o níž zde již byla řeč. Obecně vzato člověk, lidé, společnost by měla s jistou blahosklonností posuzovat i ty činy, které jsou odsouzeníhodné, odhlédneme-li od toho, že v tuto chvíli ještě nevíme, jestli se někdo skutečně nějakého trestného činu dopustil, o tom zde řeč není. Zde musí být řeč o tom, jaké jsou společenské důsledky eventuálního možného trestného činu nebo trestných činů dalších, navazujících, případně i trestných činů jiných osob.

Tady slyším jako obvykle nekolegiální poznámku, kterou mi pan kolega chce jistě pomoci, že předjímám. Ano, předjímám. Jsem poslancem této sněmovny též proto, abych předjímal, abych chránil práva občanů, kteří mě sem poslali, pane kolego. A tedy předjímám. Předjímám obavu občana o to, zda-li někdo dokáže zajistit data, která mohou kompromitovat ty, kteří odpovídají za běh věcí. A ti, kteří odpovídají za běh věcí, reprezentují jisté politické subjekty. A ty politické subjekty jsou toho času většinové v této sněmovně a mají zde v této zemi v rukou vládní moc. Vznáším obavu, že tato vládní moc nemusí mít dostatek sebekritiky, aby učinila potřebná opatření k zajištění důkazů z vlastní vůle. Máme obavu, že mohl být poškozen občan, občan, který v dobré víře vstoupil do druhé vlny kupónové privatizace.

Proto bych velmi prosil.vládu České republiky, aby zajistila neprodleně příslušná opatření;;kterými by se některá data.okamžitě zjistila a jiná data nebo soubory dat: zajistily taky aby nadále s nimi nemohlo být manipulováno. Domnívám se, že by bylo vhodné, aby byl zjištěn celkový počet prodaných knížek druhé vlny, aby zbytek neprodaných byl patřičným způsobem dokladován. Řeknu, proč to žádám objevila se obava, které nerozumím, ale jsem povinen ji zmínit. Že mohlo být manipulováno s kupónovými knížkami tak, že se mohlo jednat o černé duše v kupónové privatizaci. Dále by bylo vhodné, aby průběh jednotlivých kol druhé vlny v členění po jednotlivých podnicích a jednotlivých investorech byl dokumentován. Více mi záleží na tam, aby tak bylo učiněno rychle, než na tom, abych jako poslanec této sněmovny a vy všichni se mnou jsme tu odpověď dostali. To samozřejmě také, protože to zajímá naši veřejnost.

Dále bych poprosil, aby individuální seznam identifikátorů všech diků, rodná čísla, byl rovněž posouzen, porovnán, a aby bylo zjištěno, zda se nemohla opakovat, ať již v kterékoliv fázi nebo v kterékoliv činnosti. Tedy aby bylo naprosto jasné, že ve druhé vlně se vyskytlo každé rodné číslo jenom jednou. Údaje by mohly být předány ve formě individuálně číslovaných a notářským zápisem předaných dokladů či jinak, ale předány tak, aby bylo nesporné, že byly zajištěny. rychle, že byly zajištěny objektivně a že je nadále zajištěno, aby i na médiích nemohlo dojít k manipulaci.

Vážení kolegové, vy jste odmítli před malou chvílí řešit tuto záležitost jako vážný politický problém na jednání této sněmovny. Uvažovali jsme, zda-li je namístě, abychom poté se k záležitosti ještě vrátili. Usoudili jsme že ano, a proto se k vám obracím i s úvahami, o kterých by možná něco více chtěl vědět i občan. Je-li kdokoliv odměněn za svou práci, má ta práce jakousi míru. Odměna je výrazem společenské hodnoty práce, je její cenou. Vy jistě mnozí znáte Lehmanovu stupnici pro používání provizí, její vrchol se pohybuje na 40 miliónů dolarů 1 procento. Každý si klade otázku, když je někdo odměněn nějakou částkou, kde byla míra, k čemu se to vztahuje. My vyjadřujeme obavu, prokáže-li se to, co se stalo, že mohlo jít pouze o jednu z událostí, která měla ten průběh, že byla zjištěna. Ale mnoho jiného mohlo být nezjištěno. A že to vše mohl umožnit systém.

Neinterpeluji zde to, že někdo projevil lidské vlastnosti, kvůli kterým existuje trestní zákonodárství. Interpeluji zde obavu, že by mohla existovat skutečná situace, ve které systém je tak vadný, že takové špatné lidské sklony může podporovat a umožňovat. To je to, co chceme zjistit. Nic méně, nic více. A to myslím, že jsme povinni všichni, včetně vás, kolegyně a kolegové koaliční. Nikdo víc než vy, by neměl mít zájem na tom, aby se prokázalo, že by se nestalo vůbec nic, že obvinění, které proti Liznerovi bylo zveřejněno, je nepravdivé. To by samozřejmě pro vás bylo nejlepší. Pak by se mohlo prokázat, že se jednalo o čin někoho, kdo projevil ony špatné lidské vlastnosti. A zase to nemá žádnou souvislost s politikou, s ničím, než s tím, že každý z nás je jen člověk a může podléhat jakýmkoliv svodům. Ale to nejhorší by bylo to třetí - kdyby se prokázalo, že to nebyl ojedinělý čin, že to je součást nějaké obsáhlejší, možná trestné činností, a že by tedy bylo namístě, aby se důkladně prověřilo, zdali systém to umožňuje nebo neumožňuje. Proto si myslím, že jste udělali velikou chybu, že jste jednomyslnou koaliční většinou znemožnili řádné vyšetření této věci Poslaneckou sněmovnou, protože právě Poslanecká sněmovna je povinna hájit občana. Tím to je možná zpochybněno víc, než si myslíte, než tím, co se skutečně stalo. Postupovali jste nedůvěryhodně a nedůvěryhodnost politika je to nejhorší, co se mu může stát a přihodit.

Prosím vás proto, uvažte znovu svůj postoj a přijde-li podobný další návrh, vezměte na vědomí, že jeho schválení by především prospělo důvěryhodnosti jednak privatizačních postupů, a jednak i české vlády. (Poznámka z pléna.) Samozřejmě o to nám jde a budete se divit, o to musí jít i opozici, která samozřejmě může vydělat na každé vaší chybě, ale nepřeje si chyby takové, aby jimi byla poškozena pověst České republiky, která by mohla ohrozit úroveň života lidí této země.

A to si myslím, kolegyně a kolegové, že bych byl povinován vám za vaše nezdvořilé poznámky při mém vystoupení poděkovat. Protože kdybyste nereagovali, tak bych tuto pravdu zřejmě neřekl. Nenapadlo by mě, že je vhodné to říci.

Prosil bych vládu České republiky, aniž mám návrh formální, aby se lhůta k odpovědi zkrátila, aby tak učinila co nejdříve.

24. I 13 Interpelace Jozefa Wagnera na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka ve věci uplatňování zákona České národní rady č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách

Nyní bych přistoupil ke druhé interpelaci. Dámy a pánové, před časem jsem vás oslovil v záležitosti loterií. Dvě interpelace v této záležitosti zde ještě nebyly projednány. Jedna zde byla projednána, pan ministr financí již odpověděl.

Jeho chci právě interpelovat opět v této záležitosti. Dnešní interpelace je velmi prostá, nebude se vztahovat k nikomu, kdo v této kauze má jakýkoliv podíl, k žádné organizaci, která vystupuje ve věci loterií, k žádným sporům, bude se vztahovat k jedinému: k tomu, jak ministr financí a jeho úřad Ministerstvo financí uplatňuje zákon č. 202/1990, zákon České národní rady ze dne 17. 5. 1990 o loteriích a jiných podobných hrách. Domnívám se, že by bylo velmi vhodné, aby ministr financí zcela jednoznačně vyložil v odpovědi na tuto interpelaci jednak to, co se vztahuje k výkladu zákona ve věci § 1 až 4, eventuálně i pátého paragrafu, co se tedy vztahuje k povolování loterií.

Z logiky událostí, které se staly, totiž plyne názor jedné z organizací, které ministerstvo financí povolilo být provozovatelem loterie, že by měla být výlučným provozovatelem, protože povolení bylo vydáno - podle jejího názoru - jakoby součásti státu. Domnívám se, že by ministr financí měl zcela jednoznačně říci, jestli chápe zákon tak, že je-li státní organizace pověřena výkonem některých práv, tak už nikdo jiný je v logice zákona nemůže provozovat, a to, která to jsou a která to nejsou? Míní se tím práva, ke kterým dává povolení podle zákona 202 Ministerstvo financí.

To je, myslím, kardinální otázka sporu, který se v loterii vede.

Druhou otázkou je, do jaké míry Ministerstvo financí České republiky plní povinnosti, které mu zákon ukládá ve svých ustanovení společných, přechodných a závěrečných, zejména v části "kontrola a dozor".

Domnívám se, že by bylo dobře, abych poněkud přesněji specifikoval, aby pan ministr nemusel velmi obsáhle odpovídat a aby bylo jasné na co je třeba odpovědět.

Zákon v § 4 odst. 5/ říká: výtěžkem se rozumí příjmy z loterie nebo jiných podobných her, snížené o výhry, zaplacený správní poplatek, o vlastní náklady pořadatele na provozování loterie nebo jiných podobných her a u her, uvedených v § 2 písm. g - i, snížené o zaplacené odvody a daně podle zvláštních předpisů.

Část "kontrola a dozor" říká: státní dozor a kontrolu nad dodržováním zákona vykonává orgán, který je oprávněn vydat povolení. § 47: orgán, který povolení

k provozování loterie nebo jiné podobné hry vydal, se může kdykoliv přesvědčit prostřednictvím pověřeného orgánu, zda loterie nebo jiná podobná hra se provádí za podmínek určených v povolení atd.

Nyní ekonomický obsah uvedeného: zákon praví, že 90 % výtěžku se má použít na dobročinnou činnost, ale nyní jde o to, co to je oněch 90 %, jaký je celek a k čemu směřuje těch 10 %. Zde jsem přesně specifikoval, co má být předmětem oněch příslušných kontrol, zda-li v těch nákladech provozovatelů je jen to, co tam patří, nebo zda-li nedochází k úniku.

Ekonomický obsah má samozřejmě i otázka, která souvisí s trhem loterie. Trh má samozřejmě své stálé a občasné zájemce, je nějak definován a jestliže na tento trh vstoupí mnoho provozovatelů, může se stát, že tito provozovatelé vyčerpají značnou část peněz, které získají na svou režii, budou minimalizovat výtěžek a budou tedy minimalizovat to, co je třeba k podpoře veřejně-prospěšných činností jakéhokoliv druhu, což byl úmysl zákonodárce, téhož zákonodárce, který stanovil, že protože 90 % výtěžku je odvodem, promíjí se daň z příjmů. Takže je zde nezbytně nutno posoudit ekonomickou účinnost fungování celého systému loterií. Právě proto zákon uložil ministerstvu financí provádět dozor. Domnívám se, že by ministerstvo financí mělo dát i věcnou zprávu, jak dozor provádí, jaký je objem jednotlivých sázek, řekněme za nějakou část tohoto roku, např. od 1. ledna do doby než to stačí zpracovat, tedy např. za pololetí či čtvrtletí, eventuálně ještě pro porovnání i minulý rok těch velkých celostátních loterií, kde je to zajímavé a pak samozřejmě souhrnnou tabulku i menších loterií. Samozřejmě, že součástí také nutně musí být rozhodující čísla výsledek jednotlivých provozovatelských organizací.

Poslední věcí k této kauze je věc účasti zahraničního prvku. Stává se málokdy ve světě, že kterákoliv země připustí, aby její loterii spravoval zahraniční prvek. I náš zákon povoluje jen účast českého subjektu se zahraničním prvkem, a to ještě výjimečně. Protože se objevily diskuse o tom, že by mohl být vpuštěn na tento trh, ať jakýmkoliv způsobem nebo z jakýchkoliv důvodů zahraniční prvek, prosil bych, aby k této možnosti pan ministr financí předložil své ekonomické stanovisko, tedy ekonomické stanovisko vlády České republiky.

Domnívám se, že záležitost loterií se stává vážnou záležitostí ve chvíli, kdy to, co má loterie činit - poskytovat podporu potřebným činnostem - se omezuje jen proto, že ti, kteří loterie pořádají, budou spotřebovávat daleko více peněz, které z her přicházejí, než by bylo rozumné, takže závěrečná otázka zní: "pane ministře financí, nedomníváte se, že by bylo rozumné zřídit státní organizaci, která by provozovala velké loterie v České republice a v souvislosti s tím odejmout příslušná povolení podle zákona 202, o němž již zde byla řeč".

24. I 14 Interpelace Vladimíra Řezáče na předsedu vlády Václava Klause ve věci restitucí podle zákona 229/191 Sb. a zákona České národní rady č. 243/ 1992 S b.

Vážený pane místopředsedo, vážená vládo, vážené kolegyně a kolegové, podávám interpelaci na předsedu vlády doc. ing. Václava Klause, CSc., ve věci restitucí podle zákona 229/1991 Sb. a dle znění pozdějších předpisů a zákona České národní rady č. 243/1992 Sb

Vážený pane premiére, vláda České republiky v programovém prohlášení z července 1992 se zavázala k důsledné ochraně zájmů občanů České republiky s tím, že nepřipustí restituce před 25. únor 1948. Parlament v tomto znění programové prohlášení schválil. Toto stanovisko jste potvrdil i ve Vašem dopisu čj. 25384/93 z 29. dubna 1993.

První otázka. Jak je možné, že náměstek ministra zemědělství pan ing. Burda v dopisu z 11. 8. 1994 zaujal k restitucím před 25. únor 1948 stanovisko opačné. Druhá otázka. Změnila vláda České republiky své stanovisko k této věci v rozporu se schválením programového prohlášení?

Třetí otázka. Pokud nikoli, jak může citovaný náměstek zemědělství postupovat v rozporu se stanoviskem vlády a metodicky tak nesprávně řídit příslušné pozemkové úřady.

Čtvrtá otázka. Jaká opatření vláda České republiky ke splnění svého stanoviska, které bylo schváleno programovým prohlášením, hodlá učinit?

II. § 2 zákona ČNR č. 243/1992 Sb. upravuje několik podmínek pro splnění kritérií oprávněné osoby. Vedle získání státního občanství České republiky je to i podmínka neprovinění se proti československému státu. Ministr vnitra Jan Ruml v březnu 1994-É později např. ve známé kauze JUDr. Karel Des Four Walderode uvedl, že samotné získání státního občanství České republiky nestačí ke splnění podmínek oprávněné osoby s tím, že je nutné samostatně splnit i podmínku neprovinění se proti československému státu.

Ministerstvo zemědělství však vydalo stanovisko, podle kterého u dvou ze tří případů nabytí státního občanství uvedeného v citovaném paragrafu už samostatně nezkoumá, zda se příslušná osoba neprovinila proti československému státu.

Otázka zní: Uvědomuje si vláda České republiky, že i při podobných výjimečných udělováních nabytí státního občanství podle § 10 odst. 3 dříve platného zákona 39/1969 se může oprávněnou osobou stát i člen Henleinovy sudetoněmecké strany, která programově rozbíjela Československou republiku a usilovala i o rozbití její územní integrity a byla porota v roce 1938 zakázána?

III. V tisku se objevila zpráva, že představitel sdružení Herold pan Esterházy na shromáždění bývalé slovanské aristokracie ve Velehradu prohlásil, že ve prospěch restitucí příslušníků bývalé šlechty učiní vláda České republiky v blízké době opatření. Zakládá se takové prohlášení na pravdě? Pokud ano, respektuje vláda České republiky zákon č. 61/1918 Sb. a zákon č. 243/1902 Sb.? Další otázka. Není to v rozporu s ústavním principem rovnosti občanů?

IV. Jaká opatření učiní vláda k ochraně kulturního dědictví z našich hradů a zámků, kde pozemkové úřady rozhodují o vydání kulturních památek značné hodnoty, a to i evropského významu.

24. f 15 Interpelace Oldřicha Vrchy na ministra spravedlnosti Jiřího Nováka ve věci uložení pokuty ve výši 5. 000 Kč předsedovi SPR-RSČ panu PhDr. Miroslavu Sládkovi

Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, z pověření našeho poslaneckého klubu SPR - RSC podávám interpelaci na ministra spravedlivosti České republiky Jiřího Nováka.

Vážený pane ministře, svou interpelaci se na vás obracíme ve věci uloženi pokuty ve výši 5000 Kč našemu předsedovi SPR-RSČ panu dr. Miroslavu Sládkovi soudem Prahy 6 ze dne 1. listopadu 1994. Soud tuto pokutu uložil našemu předsedovi za to, že se nedostavil k soudnímu procesu. Pan dr. Miroslav Sládek se u příslušného soudu řádně a včas omluvil, že v době konání soudního procesu nebude v Praze přítomen z důvodu toho, že tento den tj. 1. listopad je dnem svatodušním, tedy památkou zesnulých a jako hluboce věřící tráví tento čas u hrobu svých předků, Tento argument nebyl vzat příslušným soudem v úvahu, čímž došlo, dle našeho názoru k hrubému porušení náboženských práv a svobod.

Proto vás, vážený pane ministře, žádáme, abyste tento konkrétní případ nechal prošetřit a vyvodil z něj důsledky. Jaroslav Novák, Josef Valenta, Milan Loukota, Bohuslav Kuba, Oldřich Vrcha v.r.

24. I 16 Interpelace Oldřicha Vrchy na předsedu vlády Václava Klause ve věci plnění programového prohlášení vlády České republiky

Dále podávám interpelaci na pana premiéra. Vážený pane premiére, na základě vámi předneseného programového prohlášení vlády na 2. schůzi ČNR dne 13. července 1992 pro jeho zásadní neplnění podávám na vás tuto interpelaci.

V pasáži: Odvětví národního hospodářství na úseku ekonomické reformy a zásad hospodářské politiky v České republice jste uvedl (cituji): "Vláda považuje dosavadní razanci a tempo ekonomické reformy za spodní hranici toho, aby reforma mohla pokračovat a působit. Proto bude usilovat o urychlení celého procesu a prohlubování a upevňování všech stavebních pilířů ekonomické transformace, cenové liberalizace, zahraničního obchodu, vnitřní směnitelnosti koruny, rozpočtové a měnové politiky, masivní a rychlé privatizace.". (Konec citace.)

Vaše vláda od tohoto prohlášení se dopustila zásadních chyb, které vedly k destabilizaci cenové politiky v naší republice a to zejména neúměrným zvýšením cen spotřebního zboží. Např. ceny masa vzrostly na troj až čtyřnásobek ceny od doby vašeho prohlášení k dnešnímu dni. Autobusová doprava se rovněž cenově zvýšila asi na trojnásobek. Ceny bytů vzrostly místy až na desetinásobek dřívější ceny. Tak bych mohl pokračovat ve všech odvětvích národního hospodářství.

Na úseku zahraničního obchodu došlo k rozpadu naší zemědělské výroby tím, že neuváženým a nerozvážným rozhodováním vlády se kontrahoval dovoz potravinářských výrobků, kterých bylo na našem trhu dostatek, jako máslo, maso, ovoce, které je produkováno i z našeho ovocnářského odvětví.

Na úseku rozpočtové, měnové a cenové politiky jste uvedl: "Prvořadým cílem rozpočtové a měnové politiky je vytvoření stabilního a makroekonomického rámce a stabilní měny". Tolik citace. Směnitelnost české koruny vůči zahraniční měně je značně podhodnocena. Neodpovídá hodnotám lidské práce našich občanů, ať už dělníků, rolníků, horníků, prodavačů, drobných podnikatelů či úředníků.

Uvedu příkladně, že nezaměstnaný občan v SRN obdrží měsíčně podporu 1250 DM; při současném kurzu k české koruně to představuje zhruba 22 000 Kč, zatímco náš nezaměstnaný dostane podporu 1750 Kč, což je rovných 100 DM měsíčně. Mohl bych takto pokračovat dále u všech profesí našeho národního hospodářství.

Vláda, zejména na tomto úseku, zásadně neplní své programové prohlášení a zároveň svým postojem znevažuje práci všech občanů v naší České republice. Tímto postojem vlády je rovněž znevažována úcta k našim důchodcům, kteří vámi poskytovaným nízkým důchodovým zabezpečením jsou nuceni pracovat, aby mohli pro zbytek života platit, dnes tak vysoké, životní náklady.

Dále jste uvedl, že jedním z klíčových úkolů je zvládnutí daňové reformy. Nemusím snad ani zdůrazňovat zbytečnou složitost daňové reformy, která je pro drobné podnikatele příliš komplikovaná, velké podnikatele přivádí a dává možnost k daňovým podvodům, jako tomu bylo v případě aféry kolem cisteren ropných produktů, rumové aféry, různých krádeží vojenského charakteru apod.

Na úseku privatizace státních podniků došlo k rozprodeji našeho klíčového hospodářství zahraničnímu kapitálu, a tím i k oslabení rozvoje privatizace našim občanům, tudíž našim podnikatelům. Se základními principy fungování trhu souvisí i služby, zejména pak služby spojené se zajišťováním servisu výrobků v záruční a pozáruční době. Na tyto služby vláda, zejména pak na úseku vnitřního obchodu, vůbec nepamatuje. Sliboval jste také, že ceny domácích energetických surovin budou určovány na základě dlouhodobých tuzemských mezních nákladů na jejich pořízení a distribuci.

K tomu mohu podotknout, že jen v letošním roce vzrostly ceny zhruba na dvojnásobek, což je v rozporu s vaším programovým prohlášením. Rovněž jste také uvedl, že vláda bude usilovat o vytvoření vhodných podmínek pro vývoz zemědělských produktů a potravin. Toto vaše tvrzení není rovněž plněno. V rámci zlepšení telekomunikačních služeb vláda docílila zlepšení různých inzercí telefonních čísel pro sexuální maniaky, avšak pro obyčejné účastníky bylo docíleno zvýšení telefonních poplatků za hovorné a pronájem telefonních přístrojů a také zhoršení služeb poskytovaných organizací Telecom jako je dlouhodobé čekání na podání informací v místním a meziměstském telefonním styku.

Sliboval jste, že vláda bude věnovat pozornost problematice jednotlivých regionů. V daném případě nedostatku pitné vody v Povodí Morava není tato pozornost plněna.

Vzhledem k těmto závažným skutečnostem a nedostatkům v neplnění programového prohlášení vaší vlády vás žádám, aby vaše vláda podala ze zákona do rukou prezidenta republiky svoji demisi.

24. I 17 Interpelace Jiřího Vyvadila na ministra pro správu národního majetku a jeho privatizaci Jiřího Skalického, místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka a ministra zdravotnictví Luďka Rubáše ve věci privatizace OÚNZ v Opavě.

Pane předsedající, budu mít tři interpelace. Domnívám se, že to je možné.

První interpelace se týká za mnou sedících pánů ministrů Skalického a Kočárníka, jakož i za mnou nesedícího pana ministra Rubáše.

Obdržel jsem velmi vstřícný dopis od pana ministra Skalického týkajícího se I problematiky privatizace OÚNZ v Opavě. Dopis je velmi hezký, líbí se mi, ale má jeden závažný problém. Nic neřeší a situace dozrála tak, že pokud není dnes pozdě, tak bude pozdě pozítří.

Na Opavsku tamější přednosta zcela vyšel mimo rámec zákona o velké privatizaci, rozhodl se, že veškerá zdravotnická zařízení budou privatizována v rámci; režimu vyhlášky o prozatímní správě národního majetku. Tím došlo ke dvěma momentům:

Za prvé příjmy z tohoto výnosu, které by jinak byly příjmem Fondu národního majetku logicky nejsou, za druhé k 31. 10. oněch 37 zdravotnických zařízení bylo urychleně převedeno v rámci kupních smluv na jednotlivé.lékaře.

Problém je v jednom. že je mi známo - a v tom je jakási absurdita - že jak Ministerstvo financí, tak ministerstvo pana ministra Skalického, ale i nakonec ministerstvo zdravotnictví má shodný názor na to, že onen přednosta nepostupuje správně, ale zdá se, že není boha, aby tomu zabránil.

V tomto ohledu žádám pana ministra Skalického i ostatní pány ministry o sdělení, jaká důraznější opatření učiní, aby tomu bylo zabráněno. Dále mám osobní dotaz na pana ministra Skalického, zda mě odpoledne podpoří v legislativním zabránění těchto dalších kroků.

Cesta privatizace samozřejmě musí být a bude dlážděna i korupčními aférami. To je normální situace. Problém je, že když o tom víme a nesnažíme se tomu zabránit, je to trestuhodné. Lizner, to je špička ledovce, že to musí být, je normální, ale problém je v tom, jestliže se tomu nesnažíme zabraňovat. Doufám, pane ministře, že onen krásný dopis, který jsem obdržel, nalezne odpoledne svůj praktický výraz.

24. I 18 interpelace Jiřího Vyvadila na ministra školství, mládeže a tělovýchovy Ivana Pilipa ve věci výnosu rektora VŠCHT č. 20/1994

Další interpelace je na pana ministra školství. V rámci školského zákona jsou rektoři, byť omezeně, odpovědni ministru školství. Trochu doufám a vždycky bráním tento stát, a dokonce i v jednání s Radou Evropy, že věřím, že máme právní stát a že jej budujeme. Nicméně stále se objevují určité výhonky, které svědčí o tom, že onen právní stát narušujeme. V jedné věci - a já to přiznávám - zastupuji jakéhosi bývalého kvestora VŠCHT pro neplatnost výpovědi z pracovního poměru. To je v pořádku. V nepořádku je, že rektor VŠCHT vydal výnos č. 20/1994, ve kterém přikázal všem zaměstnancům následující:

Vzhledem k probíhajícímu soudnímu sporu s bývalým kvestorem VŠCHT ing. J. Pelcem upozorňuji všechny zaměstnance, že poskytování jakýchkoli informací ing. Pelcovi bude kvalifikováno jako hrubé porušení pracovní kázně se všemi důsledky z toho vyplývajícími.

Za prvé se domnívám, že je to v evidentním rozporu s čl. 17 základních práv a svobod, za druhé je to návod k trestnému činu křivé výpovědi. Žádám pana ministra školství, aby mně sdělil, jaká opatření učiní, aby pan rektor VŠCHT dodržoval zásady právního státu.

24. I 19 Interpelace Jiřího Vyvadila na ministra práce a sociálních věcí Jindřicha Vodičku ve věci úpravy vyplácení přídavků na děti

Třetí interpelace se týká pana ministra Vodičky. Obrátila se na mne velice sympatická, milá, aktivní členka ODS, která má vážné problémy v oblasti sociálního zabezpečeni. Zdá se, že se sice obracela i na poslance své strany, ale to nevedlo k žádoucímu úspěchu. O co se jedná.

Je samoživitelka a v současné době ministerstvo jejího stranického kolegy připravuje návrh zákona, kterým by měly být upraveny otázky přídavků na děti. Tato volička se domnívá, že je to naprosto nesmyslné, jestliže má dojít k tomu, aby v závislosti na výši příjmu docházelo ke střídavému odebírání a opět přisuzování přídavků na děti, zejména pak, když na přídavky na děti jsou velmi často též vázány další dávky v případě, jsou-li děti postižené.

Tato volička ODS je samoživitelka, má dítě, které je vážně postiženo.

V této souvislosti kladu panu ministrovi tyto otázky:

Je skutečně nezbytné zrušit vyplácení přídavků na děti v závislosti na určitém příjmu?

Jakou administrativní náročností bude tato případná změna provázena a jaké to bude mít finanční dopady na státní rozpočet a protože všichni chceme do Evropy, jak je upravena tato otázka v zemích Evropské unie, tzn., zda je dána vazba mezi dávkami na děti a příjmem rodičů..

24. O 01 Otázky Vlastislava Kuchaře na ministra životního prostředí Františka Bendu ve věci mezinárodní ekologické akce UTEC ABSORGA 94

Vážený pane předsedající, vážená vládo, dámy a pánové, ve dnech 24. - 22. října tohoto roku členové výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí měli možnost pracovně navštívit Rakousko a seznamovat se s aktivitami v oblasti obnovy vesnice a také měli možnost zúčastnit se mezinárodní ekologické akce UTEC ABSORGA 94 ve Vídni.

Právě k tomuto druhému problému bych chtěl položit dvě otázky panu ministru životního prostředí Bendovi a tyto dvě otázky si předtím dovolím odůvodnit.

Českou republiku reprezentoval na výstavě UT Absorga 94 stánek nadepsaný a zaštítěný Ministerstvem životního prostředí České republiky. Jeho podoba byla ve srovnání s obdobnými stánky zemí - jako příklad uvedu např. Slovensko a Chorvatsko - naprosto nedůstojná. Naprosto nedůstojné mi připadalo také jeho vybavení, kde se návštěvníci mohli obeznámit se stavem životního prostředí v České republice, např. také oním vám velmi dobře známým kapesním skládacím materiálem, který jste jeden každý obdrželi do svých schránek na příslušných výborech. Kromě tohoto materiálu pak ještě dva až tři tištěné materiály, dva až tři kruhové grafy na stěně stánku, čímž je vlastně výčet možností, v nichž byla Česká republika představena, stejně jako problematika životního prostředí v ní, vyčerpána.

Rozdíl mezi stánkem českým a ostatními stánky by! také v tom, že zatímco stánek slovenský a chorvatský byl uveden za návštěvy příslušného ministerstva daného resortu, stánek český neuvedl nakonec ani náměstek, jehož jméno zde nebudu uvádět, neboť ani ten si pro tuto záležitost neudělal čas.

Konečnému vyznění a zájmu veřejnosti rozhodně nepřispívá takováto podoba prezentace našich aktivit v zahraničí a onen zájem také podle této prezentace vypadal.

Domnívám se, že v této souvislosti se sluší, aby pan ministr životního prostředí Benda mi odpověděl na tyto dvě otázky:

Za prvé - jaký byl skutečný podíl Ministerstva životního prostředí České republiky na koncepci a záměru české expozice uvedené pod hlavičkou Ministerstva životního prostředí na Mezinárodním ekologickém veletrhu UT Absorga 94?

Za druhé - na kolik konzultovalo Ministerstvo životního prostředí svůj záměr s Ministerstvem zahraničních věcí a jeho prostřednictvím případně s českou ambasádou ve Vídni v souvislosti s rakouskými aktivitami vůči České republice právě na poli ekologickém?

Věřím, že způsob naší prezentace v zahraničí není otázkou koaliční a opoziční, ale je otázkou nás všech, důstojné reprezentace státu. Věřím, že s plnou vážností pan ministr Benda na mé otázky odpoví.

V Praze dne 15. listopadu 1994

Milan Uhde v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP