3.4 Maloobchodní prodej
Za 1. - 3. čtvrtletí
1994 došlo ke zvýšeni fyzického objemu
maloobchodního prodeje o 5,9 % proti stejnému období
roku 1993 Přitom ve všech měsících
roku 1994 byl tento objem vyšší než ve stejném
měsíci roku předchozího.
Rozsah transformace vlastnických
vztahů dokumentuje podíl nestátní
sféry 84,5 % z celkového maloobchodního prodeje
za první tři čtvrtletí 1994 proti
74,9 % ve stejném období minulého
roku.
Predikce maloobchodního prodeje
Růst maloobchodního
prodeje ve třech čtvrtletích 1994 proti stejnému
období 1993 byl bez větších výkyvů.
Obdobný vývoj vláda předpokládá
i ve čtvrtém čtvrtletí. Celkový
růst fyzického objemu maloobchodního prodeje
se bude pohybovat v intervalu 4,7 - 5,3 %.
4. Cenový vývoj
Růst spotřebitelských
cen byl ve třetím čtvrtletí 1994 ovlivněn
především zvýšením cen potravin,
když sezónní posklizňové cenové
efekty se projevily dříve a intenzivněji
než v předchozích létech.
Rozhodující význam
mělo formování úrovně cen masa
a masných výrobků v nových podmínkách
zaniklé převahy nabídky živočišné
produkce zemědělství nad spotřebitelskou
poptávkou (a vzhledem k předimenzovaným zpracovatelským
kapacitám k převaze poptávky masného
průmyslu před nabídkou zemědělství).
V červenci vzrostly spotřebitelské ceny o
0,8 %, z toho 0,25 procentního bodu bylo důsledkem
růstu cen masa a masných výrobků,
v srpnu a září ze zvýšení
spotřebitelských
cen o 1,1 % a 1,8 % představoval růst cen masa a
masných výrobků 0,33 a 0,44 procentního
bodu. Ostatní mimořádné vlivy (brambory,
káva, veřejné stravování) na
meziměsíční index spotřebitelských
cen byly méně významné.
Sezónní růst
spotřebitelských cen (a cen potravinářského
zboží) dosáhl vrcholu v měsíci
září zvýšením o 1,8 %
(potraviny o 4,0 %) a v říjnu se zmírnil
na zvýšení o 1,3 % (potraviny o 1,4%).
Pohyb cen potravin nevyvolat obecný
růst cen ostatních druhů zboží
a služeb (s výjimkou navazujícího veřejného
stravování). Celkově je možno cenový
vývoj považovat za stabilizovaný, dlouhodoběji
formovaný především předstihem
růstu nominálních mezd před ekonomickým
výkonem.
Vývoj spotřebitelských
cen ukazuje graf:
Hladina spotřebitelských
cen vzrostla během deseti měsíců letošního
roku (tj. říjen 1994 proti prosinci 1993) o 9,2
%, z toho cca 1,4 % bylo důsledkem změn v cenové
regulaci (od 1. 1. 1994 nájemné, teplo a pohonné
hmoty, od 1.6.1994 plyn a elektrická energie, od září
se projevily zněny
cen paliv a dopravy). Ceny potravinářského
zboží vzrostly o 12,7 %, nepotravinářského
zboží o 6,0 %, veřejného stravování
o 9,2 % a ceny služeb o 13,4 %.
Průměrná
hladina spotřebitelských cen tří čtvrtletí
1994 byla ve srovnání se stejným obdobím
roku 1993 vyšší o 9,8 %, za deset měsíců
o 9,9 %..
Predikce cenového vývoje
Cenový vývoj je,
i při vytváření nové hladiny
cen potravin, makroekonomicky stabilizovaný. Vliv sezónního
pohybu cen potravin byl vyšší než vláda
předpokládala, interval odhadu míry inflace
za rok 1994 je zpřesněn na 10,0 - 10,3 %.
5. Zaměstnanost
Celková zaměstnanost
v národním hospodářství se
po předchozích poklesech začala stabilizovat.
Podle výběrového šetření
ČSÚ se počet osob s jediným nebo hlavním
zaměstnáním v období březen
až srpen 1994 meziročně zvýšil
o 1,6 %.
Změny ve struktuře
zaměstnanosti dokumentuje následující
tabulka podle posledních známých údajů
ČSÚ o organizacích nad 24 pracovníků:
Průměrný
evidenční počet pracovníků
přepočtený
Celkem | 3312 | 3195 | 96,5 |
Státní organizace | 1736 | 1618 | 93,2 |
Družstevní org. | 260 | 230 | 88,4 |
Soukromé podnikání | 786 | 819 | 104,2 |
Ostatní | 530 | 528 | 99,7 |
Pokračovala restrukturalizace
zaměstnanosti. Dále ubývali pracovníci
z velkých státních a družstevních
organizací a z primární výrobní
sféry. Pokračoval příliv pracovních
sil do malých organizací soukromého sektoru.
Počet nezaměstnaných
z konce roku 1993 (185,2 tis. osob) se po lednovém vzestupu
na 198,8 tis. v průběhu I. pololetí postupně
snižoval. V červenci došlo k mírnému
nárůstu počtu uchazečů na 165
tisíc a v měsících srpnu a září
se jejich počet v podstatě udržoval na necelých
164 tisících. Míra nezaměstnanosti
se v průběhu celého 3. čtvrtletí
v podstatě rovnala
3,2% (v září 3,15 %), v říjnu
se snížila na 3,08 %.
Při nezměněném
počtu evidovaných uchazečů o zaměstnání
v září došlo ve struktuře nezaměstnaných
k výraznějšímu nárůstu
zejména v kategorii absolventů škol (cca o
3 tis.) a obecně vzrostl počet nově hlášených
uchazečů o zaměstnání o cca
9 tisíc. V průběhu 3. čtvrtletí
se počet neumístěných uchazečů
na 1 volné pracovní místo rovnal nebo blížil
dvěma.
Počet osob pobírajících
podporu v nezaměstnanosti k 30.9. činil 75,7 tisíce
osob, jejich podíl na celkovém počtu nezaměstnaných
se postupně snižoval z 50,3 % v lednu na 45,0 % k
31.8.1994, ke 30. září stoupl na 46,2 %.
Průměrná podpora v nezaměstnanosti
v září činila 1810 Kč.
Obdobně jako v minulém
roce nastal zlom v počtu volných pracovních
míst. Od počátku roku jejich počet
postupně vzrůstal až na 87 tisíc k 31.8.,
v září se snížil na 82,2 tisíc.
Z regionálního hlediska
setrvávají nad úrovní republikového
průměru míry nezaměstnanosti k 30.
září kraje Severomoravský (5,62 %)
a Severočeský (4,21 %), mírně byla
opět překročena i v kraji Jihomoravském
(3,17 %). Pod hranicí 1 % bylo k 30. září
pět okresů a hl. m. Praha, nad 6 % se míra
nezaměstnanosti pohybovala rovněž v pěti
okresech (Louny 6,26 %, Přerov 6,17 %, Bruntál 6,66
%, Karviná 6,66
% a Nový Jičín 7,58 %).
Predikce nezaměstnanosti
Vzhledem k zaznamenanému
úbytku sezónních pracovních míst,
přírůstku uchazečů o zaměstnání
z řad nových absolventů škol, pokračující
restrukturalizaci a předpokládané racionalizaci
zaměstnávání vláda do konce
roku očekává opětovný pozvolný
nárůst počtu nezaměstnaných.
Míra nezaměstnanosti se koncem roku 1994 bude pohybovat
pod 3,5 %.
6. Vztahy k zahraničí
6.1 Obchodní bilance
Vývoz z České
republiky se za prvních devět měsíců
zvýšil o 5,1 % (+14,5 mld. Kč) ve srovnání
se stejným obdobím předchozího roku.
Současně došlo ke změnám v teritoriální
i zbožové struktuře.
Podíl vývozu do
vyspělých států se za leden až
září zvýšil proti srovnatelnému
období 1993 z 53,3 % na 61,0 %. Zvýšil se podíl
zemí ESVO z 8,3 % na 10,6 %. Naproti tomu klesl podíl
Slovenska z 22,3 % na 15,9 % a států bývalého
SSSR z 5,9 % na 5,7 %.
Dovoz se za prvních devět
měsíců roku 1994 zvýšil o 14,9
% (+38,9 mld. Kč) proti stejnému období roku
1993.
V teritoriální skladbě
dovozu za leden až září vzrostl podíl
vyspělých tržních ekonomik z 59,5 %
v roce 1993 na 63,9 %, podíl EU na českém
dovozu se zvýšil ze 41,8 % (stejné obd. m.r.)
na 44,5 %. Podíl zemi s přechodovou ekonomikou zůstal
na úrovni 5,0 %. Podíl Slovenska na českém
dovozu dále klesl
ze 18,4 % na 14,3 %, stejně jako států bývalého
SSSR z 11,6 % na 10,6 %.
Saldo obchodní bilance
v pojetí celní statistiky bylo za devět měsíců
záporné ve výši 0,7 mld. Kč (proti
aktivu 23,5 mld. Kč ve stejném období předchozího
roku), v tom se Slovenskem 4,7 mld. Kč, s ostatními
státy pasivum 5,4 mld. Kč.
Pokračoval povzbudivý
cenový vývoj z minulého roku. Vývozní
ceny za prvních devět měsíců
1994 proti roku 1993 stouply o 3,4 %, dovozní klesly o
0,6 %. Směnné relace se meziročně
zlepšily o 4,0 %. V polovině roku 1993 se směnné
relace v porovnání se stejným obdobím
roku 1992 zlepšily o 5,8 %, na konci roku pak o 3,5 %.
Predikce obchodní bilance
Ve zbývající
části roku s ohledem na obvyklou sezonnost zahraničního
obchodu a další faktory vláda předpokládá
předstih dovozu před vývozem. Přírůstek
ročního vývozu bude okolo 8 %, dovozu okolo
14 %. Saldo zahraničního obchodu bude na konci roku
v pasivu mezi 25 až 15 mld. Kč.
6.2 Platební bilance
Výsledky platební
bilance za tři čtvrtletí vláda hodnotí
příznivě.
Běžný účet
platební bilance ve volných měnách
dosáhl přebytku 0,67 mld. USD, proti stejnému
datu roku 1993 je to o 0,11 mld. USD více. Pasivum obchodní
bilance (ve smyslu ČNB, tj. včetně plateb
za leasing) činilo 0,17 mld. USD proti pasivu 0,25 mld.
USD v roce 1993. Zvýšil se přebytek v saldu
služeb na 0,89 mld. USD z 0,69 mld. USD za leden až
září 1993, zejména vlivem výnosů
z turistického ruchu a dopravních služeb. Bilance
úroků, dividend a ostatních kapitálových
výnosů byla záporná v rozsahu
0,14 mld. USD v stejném
období roku 1993 byla prakticky vyrovnaná, saldo
jednostranných převodů dosáhlo 0,08
mld. USD proti 0,14 mld. USD v roce 1993.
Přebytek kapitálového
účtu platební bilance ve volných měnách
dosáhl 1,14 mld. USD a byl o 0,62 mld. USD nižší
než k 30.9. 1993. Nejvýznamnější
byl příliv portfoliových investic, který
činil 0,75 mld. USD a proti 30. 9. 1993 stoupla jeho výše
o 0,04 mld. USD. Saldo přímých investic dosáhlo
0,42 mld. USD proti 0,40 mld. USD, saldo úvěrové
bilance činilo -0,03
mld. USD. V tom je zahrnuta i předčasné splacení
úvěru od Mezinárodního měnového
fondu v rozsahu 1,11 mld. USD.
Vývoj platební bilance
vyústil v růst devizových rezerv. Rezervy
bankovní soustavy se za tři; čtvrtletí
zvýšily z 6,3 na 7,8 mld. USD, z toho rezervy ČNB
ze 3,9 na 5,4 mld. USD. Hrubé zadlužení České
republiky v roce 1994 stagnuje na konci září
obnášelo 9,3 mld. USD.
Na konci 3. čtvrtletí
dosáhlo pasivum na běžném účtu
platební bilance se Slovenskem 0,27 mld. USD proti saldu
-0,42 mld. USD k 30. 9. 1993.
Predikce platební bilance
Přebytek běžného
účtu platební bilance ke konci roku vláda
odhaduje na 0,5 až 0,7 mld. USD (15-20 mld. Kč) a
přebytek kapitálového účtu
na 1,5 až 3,0 mld. USD (45-60 mld. Kč). Ke konci roku
očekává objem devizových rezerv ČNB
pod 6,0 mld. USD.
6.3 Clearingový účet
se SR
K vyrovnání vzájemných
plateb mezi Českou a Slovenskou republikou byl po oddělení
měn 8. února 1993 zřízen clearingový
účet. Má dva bloky, starý určený
k vyrovnání závazků a pohledávek
před měnovou odlukou vedený v clearingových
korunách a nový vedený v clearingových
ECU. Od října 1993 je saldo starého bloku
vždy ke konci měsíce převáděno
na nový blok. Horní limit účtu byl
stanoven na 130 mil. ECU.
Clearingový účet
v první polovině roku 1993 vykazoval pasivum v neprospěch
České republiky až do července, kdy
k ultimu měsíce dosáhla hodnota účtu
-2,4 mld. Kč. Ve druhém pololetí se pozice
České republiky zlepšovala, ke konci roku dosáhl
přebytek ve prospěch České republiky
+5,7 mld. Kč. Stejný
přebytek na účtu byl dosažen i ke konci
ledna 1994. Znamenalo to překročení mezního
úvěru na účtu a slovenská strana
vyrovnala závazek platbou ve volných měnách:
Od února se aktivum české strany snižovalo,
od 20. května je stav účtu záporný.
Od konce července
je Českou republikou ke konci měsíce pravidelně
překračován limit účtu a překročení
limitu je nutno vyrovnat platbou ve volných měnách.
Koncem října činily závazky České
republiky 7,01 mld. Kč (203,1 mil. XCU). Vývoj je
vidět z následujícího grafu
(souhrnu obou bloků).
Po devalvaci slovenské
koruny o 10 % v červenci 1993 a dalším znehodnocení
Sk proti clearingovému ECU o 5 % koncem roku 1993 kurz
slovenské koruny vůči koruně české
eliminuje výhody clearingového zúčtování
pro české vývozce. Zároveň
roste podíl českých vývozů
na Slovensko za volně směnitelné měny,
za pních osm měsíců dosáhl
15,0 %. K zápornému saldu na clearingovém
účtu přispěly i přímé
a ostatní dlouhodobé investice českých
subjektů na Slovensko Za leden až září
1994 dosahovaly přímé investice českých
investorů na Slovensko 0,09 mld. USD.
7. Domácnosti
Sledování vývoje
peněžních příjmů a výdajů
obyvatelstva je v současné době komplikováno
kvalitou vstupních dat a přechodem na novou metodiku
sledování.
Za tři čtvrtletí
podle předběžných expertních
odhadů činily celkové úhrnné
nominální příjmy okolo 570 mld. Kč,
což v přepočtu dává reálný
nárůst o cca 11 % oproti srovnatelnému období
minulého roku.
Celkové peněžní
výdaje v úhrnu za tři čtvrtletí
1994 činily dle odhadu okolo 535 mld. Kč, což
představuje reálný nárůst o
více než 8 %. Za toto období bylo dle expertního
odhadu 75 % výdajů z celku směrováno
na pořízení zboží a služeb.
V průmyslových organizacích
nad 25 pracovníků dosáhla průměrná
nominální mzda za tři čtvrtletí
t.r. 6595 Kč, ve stavebnictví 7325 Kč, tj.
o 14,9 %, resp. o 13,8 % více než ve srovnatelném
období roku 1993.
Predikce mezd
Vláda odhaduje při
pokračujícím vlivu působení
mzdové regulace meziroční zvýšení
průměrných nominálních mezd
okolo 14,5 %.
8. Měnová
politika
Měnovou politiku ČNB
za tři čtvrtletí roku 1994 je možné
charakterizovat jako stabilizační s cílem
bránit inflačním rizikům měnové
expanze
8.1 Měnové
agregáty
Vývoj v měnové
oblasti byl určován intenzivním přílivem
zahraničního kapitálu, který vedl
ke značnému růstu peněžní
zásoby (měnový agregát M2). Tomuto
vývoji se ČNB snažila čelit pomocí
důsledné sterilizační politiky. Od
začátku roku se podařilo umístit v
komerčních bankách za 156,4 mld. Kč
pokladničních poukázek ČNB
pro omezování jejich
likvidních prostředků. Tato sterilizační
politika je však spojena s vysokými úrokovými
náklady, které snižují přebytek
hospodaření ČNB, a tím i příjmy
státního rozpočtu.
V srpnu ČNB zvýšila
sazby povinných minimálních rezerv z primárních
vkladů u komerčních bank (u netermínovaných
vkladů z 9 % na 12 % a u termínovaných vkladů
ze 3 % na 4 %). Jako další opatření
došlo k 24. 10. 1994 v závislosti na vyhlášení
údajů o cenovém růstu za měsíc
září ke zvýšení diskontní
sazby z 8,0 na 8,5 % a
lombardní sazby z 10,5 na 11 %. Výsledkem uplatňování
měnové politiky ČNB je snížení
tempa růstu peněžní zásoby proti
stejnému období minulého roku z maximální
hodnoty 25,2 % v březnu na 21,5 % v září
1994 při objemu peněžní zásoby
792,9 mld. Kč.
V důsledku výrazného
zvýšení čistých zahraničních
aktiv bankovního systému, které od počátku
roku vzrostly ze 75,7 mld. Kč na 141,7 mld. Kč koncem
září, je dynamika růstu peněžní
zásoby v průběhu roku I 994 podstatně
vyšší než domácích úvěrů.
V průběhu I.- 3.
čtvrtletí pokračoval dynamický růst
objemu oběživa mimo banky, který je jednak
stále ještě odrazem postupného obnovování
potřeby hotovostních peněz po měnové
odluce, jednak důsledkem růstu objemu ekonomických
transakcí. Objem oběživa mimo banky dosáhl
koncem září 77,5 mld. Kč a vzrostl
proti počátku roku o 29,6 % a proti stejnému
období minulého roku o 46,0 % - tento údaj
však odráží nízkou úroveň
srovnávací základny v minulém roce.
Objem vkladů na požádání
činil koncem září 300,5 mld. Kč,
což je proti stejnému období minulého
roku o 14,1 % více.
V oblasti korunových termínovaných
vkladů došlo k velmi dynamickému vývoji.
Ke konci září dosáhl jejich objem
354,9 mld. Kč, což představovalo nárůst
o 28,1 % proti stejnému měsíci minulého
roku (v tom v sektoru domácností o 21,8 % a v sektoru
podniků o 83,0 %). Přitom čisté reálné
úrokové míry (po zdanění) se
u termínovaných vkladů pohybují okolo
nulové hranice. Vysoké tempo růstu objemu
termínovaných vkladů zřejmě
souvisí jednak s přílivem zahraničního
kapitálu při existenci úrokového diferenciálu
u termínovaných depozit mezi českou ekonomikou
a okolními vyspělými ekonomikami při
expektacích neklesajícího devizového
kurzu, jednak s vysokou rizikovostí alternativní
realizace úspor ve fázi poklesu
cenové úrovně na kapitálovém
trhu.
Úhrn vkladů v cizích
měnách dosáhl koncem září
60,0 mld. Kč, což je pouze o 1,2 % více než
na konci stejného měsíce minulého
roku Tento vývoj i přes liberalizační
opatření ČNB potvrzuje, že česká
měna s vyššími nominálními
úrokovými sazbami je pro vkladatele daleko atraktivnější
než měny zahraniční a že u vkladatelské
veřejnosti absentují devalvační expektace.
8.2 Úvěry
Dynamika stavu domácích
úvěrů je podstatně nižší
než dynamika vývoje peněžní zásoby
a v průběhu roku rovněž klesá.
Koncem září dosáhl objem domácích
úvěrů 797,9 mld. Kč, což bylo
o 15,4 % více než před rokem (ke konci března
1994 o 19,5 % více než ve stejném období
předchozího roku). Nižší růstová
dynamika domácích úvěrů byla
důsledkem sterilizační měnové
politiky ČNB a dobrých výsledků hospodaření
státního rozpočtu a vlády, které
se v průběhu posledních 12 měsíců
podařilo snížit své zadlužení
vůči bankovnímu sektoru o 17,7 mld. Kč
(při částečné změně
struktury vládního dluhu směru od úvěrů
k vládním cenným
papírům).
Na druhé straně
poptávka českých subjektů po úvěrech
byla částečně saturována i
ze zdrojů mimo území České
republiky. Objem nově poskytnutých zahraničních
úvěrů pro české subjekty? odhaduje
ČNB na 41 mld. Kč
Určitým rizikem
pro další stabilitu bankovního sektoru je rostoucí
podíl tzv. klasifikovaných úvěrů
(tj. úvěrů, u nichž banka předpokládá
ohrožení jejich splacení pro nesolventnost
klienta) na celkovém stavu korunových úvěrů
podnikům a domácnostem. Tento podíl z 22,1
% na konci ledna 1994 vzrostl
na 25,9 % koncem srpna. Zčásti se stále ještě
jedná o úvěry z období před
počátkem transformačního procesu,
růst tohoto podílu je však způsoben
problematickými nově poskytnutými úvěry.
Nadále pokračovaly
tendence změn ve struktuře příjemců
úvěrů ze sektorového pohledu. Největší
a dynamicky rostoucí strukturní podíl na
stavu domácích úvěrů mají
korunové úvěry soukromému sektoru
(včetně družstev a živnostníků).
Absolutní přírůstek těchto
úvěrů na sebe váže celý
absolutní přírůstek
agregátu domácích úvěrů.
Objem úvěrů soukromému sektoru činil
koncem září 423,5 mld. Kč, což
je 53,1 % domácích úvěrů. Tento
ukazatel jednoznačně ukazuje na dominantní
roli soukromého sektoru v české ekonomice.
Významný strukturní
podíl na domácích úvěrech mají
stále ještě korunové úvěry
veřejným (státním nefinančním
organizacím (23,2 % koncem září).
Váha těchto úvěrů se neustále
zmenšuje s postupujícím procesem transformace
vlastnických vztahů.
Objem půjček obyvatelstvu
stagnuje až mírně klesá. Koncem září
činil 44,0 mld. Kč (tj. 5,5 % objemu domácích
úvěrů). Z toho, že objem splátek
přesahuje objem nově poskytnutých úvěrů,
lze odvozovat, že obyvatelstvo k řešeni momentálních
potřeb na úkor budoucích příjmů
přistupuje velmi uvážlivě. Rovněž
zde pravděpodobně
působí vliv očekávání
poklesu úrokových sazeb z úvěrů
a rovněž i ta skutečnost, že nedochází
k propojení nabídky a poptávky u dlouhodobých
úvěrů pro účely bytové
výstavby.
Velikost čistého
úvěru vládě (bez vlivu clearingového
zúčtování se SR) se z 59,1 mld. Kč
na počátku roku díky úspěšnému
hospodaření vládního sektoru a restrukturalizaci
vládního zadlužení snížila
na 40,0 mld. Kč koncem září, tedy
o 19,1 mld. Kč. Přitom došlo ke zlepšení
pozice centrální vlády vůči
bankovní soustavě o 4,8 mld. Kč, místních
rozpočtů o 14,1 mld. Kč; mimorozpočtových
fondů o 0,2 mld. Kč. Pozice Fondu národního
majetku (která se pro tento účel uvádí
vně pozice vlády) vůči bankovnímu
sektoru se v tomto období zhoršila o 6,1 mld. Kč.
Predikce měnových
a úvěrových agregátů
Vláda předpokládá
ke konci roku 1994 růst peněžního agregátu
M2 v intervalu 17 - 20 % jako výsledek trvajícího
přílivu zahraničního kapitálu
a neutralizační politiky ČNB. Růst
domácích úvěrů při těchto
podmínkách a při úspěšných
výsledcích rozpočtového hospodaření
odhaduje v intervalu 11 - 14 %.
8.3 Úrokové sazby
Úrokové sazby jsou
výrazně ovlivňovány na jedné
straně zostřující se konkurencí
na bankovním trhu, kde se začínají
prosazovat i zahraniční peněžní
ústavy, na druhé straně pak sterilizační
politikou centrální banky zaměřenou
na odčerpání vysoké likvidity u komerčních
bank. U průměrných úrokových
sazeb z úvěrů se od počátku
roku 1994 do března projevily tendence k poklesu, od té
doby stagnují. V srpnu 1994 dosáhly 13,2 % p.a.
proti 14,0 % p.a. v prosinci roku 1993.
Průměrné
úrokové sazby z depozit byly v období od
začátku roku do srpna 1994 stabilní na úrovni
přibližně 7 % p.a. při sazbách
vkladů na viděnou okolo 2,5 % p.a. a termínovaných
vkladů v intervalu 10,5 - 11,0 % p.a. Úroková
marže poklesla z 7,2 procentních bodů na počátku
roku na úroveň okolo 6 procentních bodů
ve druhém a třetím čtvrtletí.
Průměrné
úrokové sazby na mezibankovním trhu se po
vzestupu z 12,2 % p.a.. na počátku roku na 13,1
% v březnu postupně snižovaly. V srpnu dosáhly
hodnoty 12,1 % p.a.. Diskontní sazba, která byla
stabilní od června 1993 na úrovni 8 %, byla
k 24. 10. 1994 rozhodnutím ČNB zvýšena
na 8,5 %.
Predikce vývoje úrokových sazeb
Ve vývoji úrokových
sazeb vláda očekává další
pokračování dosavadní stability, případně
mírný nárůst sazeb z úvěrů,
z depozit i úrokových sazeb na mezibankovním
trhu. Průměrná sazba z úvěrů
by se měla v roce 1994 pohybovat okolo 13 % p.a., průměrná
sazba z depozit okolo 7 % p. a.
9. Kapitálový trh
Vývoj kapitálového
trhu za deset měsíců roku 1994 lze charakterizovat
velkými výkyvy v dosahovaných cenách
i obchodovaných objemech cenných papírů.
Extrémním nárůstem
cen v 1. čtvrtletí, spojeným s vysokými
obchodovanými objemy cenných papírů,
došlo ke značné disproporci mezi cenami a vnitřní
hodnotou akcií. Tyto disproporce se v dalších
měsících působením tržních
sil snižovaly při výrazném poklesu objemu
registrovaných obchodů (s pravděpodobnou
tendencí k přelévání kapitálu
mimo organizované trhy) a
za postupného poklesu dosahovaných cen. Cenový
propad se zastavil v červnu, do září
cenové indexy převážně stagnovaly
a v říjnu se znovu projevila tendence. Průměrná
hodnota indexu HN - WOOD 30 byla v říjnu o 13,2
% nižší než v prosinci 1993 a dosáhla
pouze 50,8 % úrovně
maxima z února 1994.
Celkový registrovaný
obrat na organizovaných trzích v průběhu
ledna až října 1994 činil 50,1 mld.
Kč. Burza cenných papírů Praha zorganizovala
obchody v hodnotě 46,4 mld. Kč, z toho za 13,0 mld.
Kč na automatizovaném trhu a za 33,4 mld Kč
v rámci přímých a blokových
obchodů. V RM-Systému byly zobchodovány cenné
papíry za 3,7 mld. Kč. Tato čísla
však zdaleka nevyjadřují celkový úhrn
kapitálových operací, a tedy ani intenzitu
fungování kapitálových trhů.
Podle expertních
odhadů se řádově 60-90 % operací
na kapitálovém trhu provádí mimo organizované
trhy přes přepážku Střediska
cenných papírů, kde nejsou zveřejňovány
ceny prováděných transakcí. Tento
stav brání plnému uplatnění
a využití tržních mechanismů kapitálového
trhu, protože ceny
jsou určovány na trzích, kde se provádí
pouze marginální objem transakcí.
Transakce na automatizovaných
kapitálových trzích byly zaměřeny
téměř výhradně na obchodování
s akciemi podniků a s akciemi a podílovými
listy investičních fondů (71,5 % resp. 25,8
% z celkového objemu obchodů ve výši
16,7 mld Kč).
BCPP odhaduje tržní
kapitalizaci veřejně obchodovaných akcií
a podílových listů (součin počtu
cenných papírů v emisi a aktuálního
kurzu) na cca 400 mld. Kč, což odpovídá
přibližně 40 % HDP vytvořeného
za posledních 12 měsíců.
I přes určitou nestabilitu
přináší fungování kapitálového
trhu pozitivní podněty pro ekonomický vývoj.
Vedle stimulace přílivu zahraničního
kapitálu je to zejména tržní ocenění
jednotlivých firem, které umožňuje prosperujícím
podnikům získat dodatečné zdroje prostřednictvím
primární emise cenných papírů.
10. Státní
rozpočet
Ekonomické výsledky
státního rozpočtu za tři čtvrtletí
prokazují stabilizující funkci finanční
politiky na průběh ekonomických aktivit.
Hospodaření státního rozpočtu
bylo v průběhu tří čtvrtletí
1994 vesměs přebytkové a k 30. září
bylo dosaženo aktiva ve výši 14,3 mld. Kč
(bez vliv clearingu).
Dynamika příjmů
státního rozpočtu proti stejnému období
minulého roku (index 109,6 %) předstihla dynamiku
výdajů (index 106,2 %). Zatímco příjmy
státního rozpočtu činily za toto období
-283,5 mld. Kč (73,9 % z ročního aktualizovaného
rozpočtu), výdaje bez vlivu clearingu dosáhly
výše 269,2 mld. Kč (70,2 %).Tento vývoj
je příčinou vysokého přebytku
státního rozpočtu oproti stejnému
datu minulého roku, kdy činil pouze 5,0 mld. Kč.
K 31. říjnu 1994
byl vykázán obdobný přebytek státního
rozpočtu jako k 30. září 1994 (14,4
mld. Kč). Příjmy dosáhly 83,1 % ze
státního rozpočtu a výdaje 79,4 %.
II. Výsledky hospodaření
státního rozpočtu za leden až září
1994