1. Příloha 1 - Stručný
přehled konstrukce jednotlivých dávek státní
sociální podpory
2. Příloha 2 - Srovnání
výdajů na dávky státní sociální
podpory ve stávajícím a novém systému
v roce 1996
3. Příloha 3 - Přehled
dávek pro rodiny s dětmi, které jsou transformovány
do systému státní sociální
podpory
4. Příloha 4 - Rozklad
návrhů výše koeficientů, náklady
na dávky, porovnání navržených
dávek se stávajícími dávkami
a příklady výpočtu na konkrétních
typech rodin
5. Příloha 5 - Příklady
výpočtů dávek státní
sociální podpory v různých
typech domácností
Grafy 1 - 3 - Změna od
plošných k adresným dávkám
Příloha 1
Přídavek na dítě
vyplácí se ve výši
33% životního minima dítěte do příjmu
ve výši 1.80 násobku životního
minima rodiny.
Rodičovský příspěvek
vyplácí se ve výší
1.1 násobku životního minima občana
do příjmu ve výši 2.50 násobku
životního minima rodiny.
Porodné
vyplácí se ve výši
čtyřnásobku životního minima
dítěte (při narození dvojčat
ve výši pětinásobku, při narození
tří a více dětí ve výši
devítinásobku) do příjmu ve výši
2.50 násobku životního minima rodiny.
Zaopatřovací příspěvek
vyplácí se ve výši
67% životního minima dítěte nebo dospělé
oso by do příjmu ve výši 2.50 násobku
životního minima rodiny.
Pohřebné
vyplácí se ve výši
3 000 Kč do příjmu ve výši 2.00
násobku životního minima rodiny.
Příspěvek
na dopravu
se při denním dojíždění
vyplácí ve výši:
a) u žáků základních
škol
30% z ceny obyčejného
jízdného (t.j. 60 z ceny polovičního
jízdného) bez omezení výší
příjmu rodiny
b) u žáků středních
a vysokých škol a u učňů
50% z ceny obyčejného
jízdného do příjmu ve výši
2.00 násobku životního minima rodiny.
Sociální příplatek
- vyplácí se rodinám
s příjmem do úrovně 1.60 násobku
životního minima rodiny;
- rodinám na úrovni
životního minima se vyplácí v největší
výši a s rostoucí úrovní příjmu
mise výše sociální ho příplatku
snižuje, při příjmu rodiny na úrovni
1.60 násobku jejího životního minima
se přestává vyplácet;
- ve výši sociálního
příplatku jsou zohledněny tyto sociální
situace:
- zdravotní postižení
dítěte nebo jeho rodičů a jejich stupeň,
- studium dítěte
na střední nebo vysoké škole mimo místo
trvalého bydliště,
- současné narození
dvou a více dětí,
- neúplnost rodiny.
Příspěvek
na bydlení
vyplácí se rodinám
s příjmem do úrovně 1.30 násobku
životní ho minima rodiny, rodinám na úrovni
životního minima se vyplácí v nejvyšší
částce, s rostoucí úrovní příjmu
se výše příspěvku na bydlení
snižuje a při příjmu rodiny na úrovni
1.30 násobku jejího životního minima
se přestává vyplácet.
Dávky pěstounské
péče
vyplácí se rodinám
bez ohledu na výši jejich příjmu. Výše
dávek je stanovena ve vazbě výši životního
minima dítěte nebo dospělé osoby nebo
ve výši pevně stanovené částky
podle jejich účelu.
Příloha 2
Přídavky na děti | 16.2 | 16.2 | 12.0 | 70.6 |
Rodičovský příspěvek | 6.9 | 6.9 | 6.6 | 95.8 |
Sociální příplatek | 6.2 1) | 6.2 3) | 4.3 | 39.4 |
Příspěvek na dopravu | 2.0 2) | 1.1 | 0.9 | 80.2 5) |
Ostatní dávky | 1.2 | 1.2 | 1.0 | X |
Celkem | 32.4 | 31.5 | 24.8 | |
Rozdíl (B-A, C-A) | 0.0 | -0.9 | -7.6 | |
Příspěvek na bydlení | 0.0 | 0.9 4) | 0.9 | 14.2 |
Celkem (vč. příspěvku na bydlení) | 32.4 | 32.4 | 25.7 | |
Rozdíl (B-A, C-A) | 0.0 | -0.04 | -6.7 | |
Podíl na HDP v% 6) | 2.61 | 2.61 | 2.07 |
Poznámky:
Výpočet je proveden
na srovnatelnou úroveň při výši
koeficientů schválených vládou ČR
a na úroveň životního minima platného
od 1.1.1995.
Náklady na dávky státní sociální
podpory:
A Ve stávajícím systému
B V novém systému bez omezení příjmem
C V novém systému s omezením příjmu
P Podíl domácností s nárokem na dávku
1) Státní vyrovnávací příspěvek (SVP)
2) Odhad dotací na žákovskou dopravu
3) Transformace celého objemu prostředků na SVP do sociálního příplatku
4) Při omezení příjmu
5) Podíl rodin se studentem střední nebo vysoké školy
6) Podíl výdajů
na dávky státní sociální podpory
na HDP (odhad výše HDP v r.1996 ministerstva financí)
Úspora vyplývající ze zavedeni
nového systému s
testováním příjmu představuje
proti starému systému 7,6 mld Kč, po zavedení
nové dávky - příspěvku na bydlení
6,7 mld Kč. Při zavedení nového systému
bez testován(by úspora proti starému systému
představovala 0.9 mld Kč, po zavedení příspěvku
na bydlení 40 mil.
Kč.
Příloha 3
Název dávek | plátce | systém sociálního zabezpečení | |
Přídavky na děti | -zaměstnavatelé -OSSZ
-ozbrojené složky | nemocenské zabezpečení | Přídavek na dítě |
Výchovné k důchodům | -ČSSZ
-ozbrojené složky | důchodové zabezpečení | |
Příplatek k přídavkům na děti | -zaměstnavatelé -OSSZ
-ozbrojené složky | nemocenské zabezpečení | Sociální příplatek |
Příplatek k výchovnému | -ČSSZ
-ozbrojené složky | důchodové zabezpečení | |
Státní vyrovnávací příspěvek | -zaměstnavatelé -OSSZ, ČSSZ
-ozbrojené složky | státní dávka | |
Část dotací na koleje na menzy | -dotace ze státního rozpočtu přes MŠMT | dotace ze státního rozpočtu | |
Část dotací na žákovské jízdné | dotace ze státního rozpočtu přes MD | dotace ze státního rozpočtu | |
Rodičovský příspěvek | -zaměstnavatelé -OSSZ, ČSSZ
-ozbrojené složky | Státní dávka | Rodičovský příspěvek |
Podpora při narození dítěte | -zaměstnavatelé -OSSZ, ČSSZ
-zbrojené složky | nemocenské zabezpečení | Porodné |
Příspěvek při narození 3 a více dětí | -pověřené obecní úřady | dávka sociální péče | |
Zaopatřovací příspěvek | -OSSZ | státní dávka | Zaopatřovací příspěvek |
Dávky pěstounské péče | -Okresní úřady | státní dávka | Dávky pěstounské péče |
Jednorázové dávky pěstounské péče | -Okresní úřady | dávky sociální péče | |
Pohřebné | -zaměstnavatelé -OSSZ, ČSSZ
-ozbrojené složky | nemocenské zabezpečení | Pohřebné |
Příspěvek na byt vojáka | -OSSZ | státní dávka | Příspěvek na bydlení |
Příspěvek na nájemné | -pověřené obecní úřady | státní dávka | |
Část dotací na žákovské jízdné | -dotace ze státního rozpočtu přes MD | dotace ze státního rozpočtu | Příspěvek na dopravu |
Příloha 4
Rozklad návrhů výše
koeficientů, náklady na dávky, porovnání
navržených dávek se stávajícími
dávkami a příklady výpočtu
na konkrétních typech rodin.
Při konstrukci příjmového
rozdělení a návrhu koeficientů se
vycházelo z úrovně životního
minima platného od 1.1.1995. Pro přídavek
na dítě, rodičovský příspěvek,
porodné, pohřebné, zaopatřovací
příspěvek a příspěvek
na dopravu je rozhodující příjem za
předchozí rok, proto se vychází z
příjmového rozdělení v roce
1994 (bez dávek, které jsou transformovány
do dávek státní sociální podpory).
Pro sociální příplatek a příspěvek
na bydlení je rozhodující
příjem za předchozí kalendářní
čtvrtletí, proto se vychází z příjmového
rozdělení roku 1995 (přitom se do příjmu
započítává rodičovský
příspěvek, přídavky na děti
a zaopatřovací příspěvek).
Tato dávka je základní dávkou pro
rodiny s dětmi a představuje
princip přerozdělování od bezdětných
k rodinám s dětmi. Souvisí především
s existencí dítěte v rodině t.j. s
existencí osoby, která nemá vlastní
příjem. Vyloučeny z nároku by ve fázi
zavedení měly být jen ty rodiny, jejichž
příjem je významně
nadprůměrný. Obdobím pro testování
příjmů je předchozí rok.
Při stávající
nízké příjmové diferenciaci
a v zájmu toho, aby byl systém akceptován
širokou veřejností je třeba stanovit
hranici příjmu v období zavádění
systému tak, aby z nároku na tuto dávku byla
vyloučena jen malá část rodin s výrazně
nadprůměrnými příjmy.
Odhad příjmového
rozdělení rozhodného pro určení
okruhu příjemců přídavků
na děti v okolí navrženého koeficientu
(1,8):
Při návrhu výše
dávky se vycházelo z úrovně této
dávky ve vztahu k životnímu minimu na konci
roku 1993 kdy byla nově stanovena a to ve výši
1/3 životního minima dítěte příslušného
věku.
Navržené koeficienty:
Okruh příjemců:
Při koeficientu 1,8 bude dávka vyplácena
rodině s příjmem do 1,8 násobku životního
minima rodiny. Přídavky na děti nebudou vypláceny
29,4% rodin s dětmi t.j. 472 tis. rodinám. Počet
rodin, které by měly nárok na dávku
pokud by nebyla omezena příjmem, je cca 1607 tis.
Výše dávky:
0,33 násobek životního minima dítěte
příslušného věku t.j. dítě
do 6 let 406 Kč, dítě nad 6 let a do 10 let
449 Kč, dítě nad 10 let a do 15 let 535 Kč,
dítě nad 15 let 587 Kč měsíčně.
Roční náklady:
12.0 mld Kč.
Současná měsíční
výše dávky: 340 Kč až 490 Kč
podle věku dítěte.
Rozdíl navrhované
výše proti stávajícímu stavu:
+ 66 Kč až 97 Kč t.j. + cca 20%.
Představuje princip přerozdělování
od bezdětných k rodinám s dětmi. Kompenzuje
nemožnost získávání příjmu
z ekonomické aktivity při celodenní osobní
péči rodiče o malé dítě.
Vyloučeny by měly být jen ty rodiny jejichž
příjem je významně nadprůměrný
tak, aby byla podpořena společensky žádoucí
osobní péče o dítě do 3 let.
Obdobím pro testování příjmů
je předchozí rok.
Dávku budou pobírat
rodiče, kteří se nacházejí
ve fázi zakládání rodiny (vybavování
domácnosti, splácení půjček
na pořízení a zařízení
bytu, apod.) proto se navrhuje stanovit koeficient omezující
výplatu vyšší než u přídavku
na dítě.
Výše dávky
vychází z její úrovně ve vztahu
k životnímu minimu na konci roku 1994, kdy do ní
byl zahrnut státní vyrovnávací příspěvek,
a růstu životních nákladů v období
od posledního zvýšení životního
minima.
Odhad příjmového
rozdělení rozhodného pro určení
okruhu příjemců rodičovského
příspěvku v okolí navrženého
koeficientu (2,5):
Navržené koeficienty:
Okruh příjemců:
Dávka bude vyplácena rodině s příjmem
do 2,5 násobku životního minima rodiny. Při
této úrovni koeficientu nebude rodičovský
příspěvek vyplácen do 4,2 rodin t.j
do cca 13 tis. rodin. Počet rodin, které by měly
nárok na dávku pokud by nebyla omezena příjmem
je cca 310 tis. Obdobím pro testování příjmů
je předchozí rok.
Výše dávky:
1,1 násobek životního minima dospělé
osoby t.j. 1848 Kč měsíčně.
Roční náklady:
6.6 mld Kč.
Současná měsíční
výše dávky: 1740 Kč.
Rozdíl navrhované
výše proti stávajícímu stavu:
+ 108 Kč t.j. + 6,2%.
Dávka představuje
princip přerozdělování od bezdětných
k rodinám s dětmi. Tato jednorázová
dávka souvisí s významným jednorázovým
zvýšením nákladů při narození
dítěte. Při konstrukci koeficientů
se vycházelo z průměrných cen na nejzákladnější
nutné vybavení pro novorozence, přičemž
dávka na toto vybavení pouze přispívá.
Obdobím pro testování příjmů
je předchozí rok.
Jde o prakticky shodnou sociální
a příjmovou situaci jako u poživatelů
rodičovského příspěvku, proto
se navrhuje stanovit koeficient na stejné úrovni
jako u této dávky.
Navržená výše
dávky vychází ze vztahu současné
dávky k životnímu minimu.
Navržené koeficienty:
Okruh příjemců:
Dávka bude vyplácena rodině s příjmem
do 2,5 násobku životního minima rodiny. Při
této úrovni nebude porodné vypláceno
do 4,8% rodin t.j do cca 6 tis. rodin. Počet rodin, které
by měly nárok na dávku pokud by nebyla omezena
příjmem je cca 122 tis.
Výše dávky:
4 násobek životního minima dítěte
do 6 let t. j. 4920 Kč. Při současném
narození dvou dětí, násobek životního
minima těchto dětí, t.j. na každé
dítě 6150 Kč, při současném
narození 3 dětí 9 násobek životního
minima těchto dětí, t.j. na každé
dítě 11 070 Kč.
Roční náklady:
0,58 mld Kč.
Současná měsíční
výše dávky: 4500 Kč (+ 5000 Kč
na každé dítě při současném
narození 3 a více dětí).
Rozdíl navrhované
výše proti stávajícímu stavu:
+ 420 Kč t.j. + 9.3%
Představuje princip přerozdělování
od bezdětných k rodinám s dětmi. Kompenzuje
nemožnost získávání příjmu
z ekonomické aktivity při službě v ozbrojených
silách. Vyloučeny by měly být jen
ty rodiny jejichž příjem je významně
nadprůměrný, aby nebyla zvyšována
motivace vyhýbat se zákonem stanovené povinnosti
služby v ozbrojených silách. Obdobím
pro testování příjmů je předchozí
rok.
Jde o podobnou sociální
a příjmovou situací jako u poživatelů
rodičovského příspěvku a porodného,
proto se navrhuje stanovit koeficient pro stanovení rozsahu
příjemců na stejné úrovni jako
u těchto dávek.
Vychází se ze vztahu
současné dávky k životnímu minimu.
Na rozdíl od dnešního stavu se u výše
dávky na nezaopatřené dítě
vychází důsledně z částek
životního minima dítěte příslušného
věku (ve většině případů
se však jedná o dítě do 6 let). Příspěvek
na byt vojáka se ruší v souvislosti se zavedením
příspěvku na bydlení.
Navržené koeficienty:
Okruh příjemců:
Dávka bude vyplácena rodině s příjmem
do 2,5 násobku životního minima rodiny. Zaopatřovací
příspěvek nebude vyplácen do 4,8 rodin
t.j do cca 100 rodin. Počet rodin, které by měly
nárok na dávku pokud by nebyla omezena příjmem
je cca 2,1 tis.
Výše dávky:
a) nezaopatřenému dítěti 0,67 násobek
životního minima dítěte příslušného
věku t.j. 824 Kč až 1193 Kč měsíčně
podle věku dítěte (ve většině
případů 824 Kč),
b) manželce vojáka
0,67 násobek životního minima dospělé
osoby t.j. 1126 Kč měsíčně.
Roční náklady:
0,05 mld Kč.
Současná měsíční výše dávek: a) nezaopatřenému dítěti 750 Kč,
b) manželce vojáka
1000 Kč.
Rozdíl navrhované výše proti stávajícímu
stavu:
a) nezaopatřenému
dítěti + 74 Kč až + 443 Kč t.j.
10% až 59%,
b) manželce vojáka
+ 126 Kč t.j. 12.6%.
Jedná se o jednorázovou
dávku související s jednorázovým
zvýšením nákladů na vypravení
pohřbu při úmrtí v rodině.
Představuje princip přerozdělení od
vysokopříjmových k nízkopříjmovým.
Na základě tohoto principu a protože jde o
dávku jednorázovou, navrhuje se omezit okruh příjemců
ve fázi zavedení na cca 75%. Obdobím pro
testování příjmů je předchozí
rok.
Od 1.9.1992 je regulován
následující okruh pohřebních
úkonů: zpopelnění vč. uložení
popela, kopání hrobů, zasypání,
prvotní Úpravy hrobu a odvoz přebytečné
zeminy, přechodné uložení zemřelých
v chladicím zařízení. Místní
cenové orgány, t.j. obce a okresy, mohou (ale nemusí)
u těchto výkonů stanovit maximální
ceny. Podle šetření ministerstva financí
se rentabilita pohybuje převážně v rozpětí
5% až 15% a jen zcela výjimečně je vyšší.
Podle tohoto šetření
je dnes možné pořídit nejlevnější
pohřeb již za cenu ve výši navrženého
příspěvku nebo za cenu, která ho jen
mírně přesahuje. Pokud by cena nejjednoduššího
pohřbu přesáhla výši příspěvku,
který vypraví rodina sociálně potřebná,
bude možné případný rozdíl
řešit v rámci systému sociální
pomoci. Všechny rodiny, které je možné
zahrnout do kategorie sociálně potřebných,
by přitom na pohřebné měl jednoznačně
nárok.
U dávky není stanoven
pevný valorizační mechanismus, s jejím
zvýšením se počítá při
významnějším růstu cen příslušných
služeb.
Navržený koeficient:
Okruh příjemců:
Dávka bude vyplácena rodině s příjmem
do 2,0 násobku životního minima rodiny. Při
této úrovni koeficientu nebude pohřebné
vypláceno do cca 26% rodin t.j do cca 31 tis. rodin. Počet
rodin, které by měly nárok na dávku
pokud by nebyla omezena příjmem je cca 121 tis.
Výše dávky:
3000 Kč.
Roční náklady:
0,27 mld Kč.
Současná měsíční
výše dávky: 3000 Kč.
Rozdíl navrhované výše proti stávajícímu
stavu: Dávka byla v roce 1994 zvýšena na trojnásobek
a její zvýšení k 1.7.1995 se nenavrhuje.
Dávka představuje
princip přerozdělování od bezdětných
k rodinám s dětmi. Touto dávkou se transformují
stávající nepřímé dotace
k žákovskému jízdnému na přímou
státní podporu rodin s dojíždějícím
žákem resp. studentem. Vzhledem k tomu, že žák/student
bude platit běžnou cenu za dopravu, bude se jednat
o významné a dlouhodobé zvýšení
nákladů v těchto rodinách.
Dětem, které plní
povinnou školní docházku bude náležet
příspěvek na dopravu bez ohledu na příjem.
U žáků středních škol, učňů
a vysokoškoláků se navrhuje stanovit koeficient
omezující počet příjemců
ve výši 2,0. Vzhledem k tomu, že příjem
bude zkoumán pro potřeby přídavku
na dítě u většiny rodin s dětmi
bude se u většiny rodin jednat o stejné testování
příjmu, které se použije
i pro příspěvek na dopravu. Obdobím
pro testování příjmů je předchozí
rok.
Výše dávky
bude odvozena od ceny 40 jízd plného obyčejného
jízdného ve veřejné autobusové
dopravě. Při určování výše
jízdného se bude vycházet z průměrných
cen u rozhodujících dopravců v ČR.
U dítěte, které plní povinnou školní
docházku bude, dávka představovat 30% z plného
t.j. 60% z polovičního jízdného, zatímco
u studujícího na střední nebo vysoké
škole 50 z plného jízdného s tím,
že celkově absolvuje žák/student v průměru
40 jízd z místa trvalého bydliště
do školy a zpět (vychází se z průměrného
počtů dnů, kdy dítě navštěvuje
školu). Při jednorázovém dojíždění
u žáků základní školy je
hrazeno 60% z ceny polovičního jízdného,
u středoškoláků a vysokoškoláků
50 ó z plného jízdného
s tím, že celkově absolvuje žák
základní školy resp. student střední
školy nebo učeň z místa trvalého
bydliště do školy a zpět 8 jízd
za měsíc a vysokoškolák 4 jízdy.
Využíváním jiných druhů
dopravy, akvizičních slev a v důsledku nemocnosti
bude příspěvek na dopravu pokrývat
ještě vyšší procento nákladů
na dopravu do školy než vyplývá z konstrukce
příspěvku (60%, 50%) protože tento je
konstruován z průměrné ceny jednotlivého
obyčejného jízdného ve veřejné
autobusové dopravě.
Úhrada žákem
(po odečtení příspěvku) proti
současnému stavu bude velmi diferencovaná
(od mírného snížení nákladů
až po několikanásobné zvýšení).
Navržený koeficient:
Okruh příjemců:
Dávka pro žáky plnící povinnou
školní docházku bez omezení příjmem
bude vyplácena cca 160 tis. rodinám. Dávka
pro středoškoláky a vysokoškoláky
bude vyplácena rodině s příjmem do
2,0 násobku životního minima rodiny. Při
této úrovni nebude příspěvek
na dopravu vyplácen do 19,8 rodin t.j
do cca 72 tis. rodin. Počet rodin, které by měly
nárok na dávku pokud by nebyla omezena příjmem
je cca 360 tis.
Výše dávky:
podle vzdálenosti školy od místa bydliště.
Roční náklady:
0.87 mld Kč
Současná měsíční
výše dávek a rozdíl proti stávajícímu
stavu: nová dávka, dosud jsou poskytovány
dotace dopravcům.
Představuje princip přerozdělování
od vysokopříjmových k nízkopříjmovým.
Dávka reaguje na aktuální nízkou příjmovou
úroveň rodin s nezaopatřenými dětmi.
S rostoucím příjmem se výše dávky
postupně snižuje. Vychází se z předpokladu,
že průměrná výše dávky
bude zhruba stejná jako průměrný státní
vyrovnávací příspěvek náležející
dnes rodinám a změní se přerozdělení
této dávky ve prospěch nízkopříjmových
rodin. Z charakteru dávky vyplývá,
že výše dávky v koncovém intervalu
(při koeficientu 1,6 v intervalu od 1,5 do 1,6 násobku
životního minima rodiny) bude minimální.
Obdobím pro testování příjmů
je předchozí kalendářní čtvrtletí.
Výše dávky
a rozsah příjemců je určen jedním
koeficientem a není proto možné měnit
výši dávky bez změny rozsahu příjemců
a naopak, což vylučuje možnost narušení
relací mezi příjmem a dávkou a zachovává
princip přerozdělování od vysokopříjmových
k nízkopříjmovým.
Navržený koeficient:
Okruh příjemců:
Dávka bude vyplácena rodině s příjmem
do 1,6 násobku životního minima rodiny. Při
této úrovni nebude sociální příplatek
vyplácen 60,6 rodin s dětmi t.j. 970 tis. rodinám.
Počet rodin, které by měly nárok na
dávku pokud by nebyla omezena příjmem je
cca 1607 tis.
Výše dávky:
podle výše příjmu, počtu a věku
dětí, v průměru 565 Kč na domácnost.
Při příjmu rodiny rovném 1,6 násobku
životního minima bude dávka nulová,
se snižujícím se příjmem se bude
zvyšovat.
Roční náklady
na základní sociální příplatek:
4,3 mld Kč.
Současná měsíční
výše dávek a rozdíl proti stávajícímu
stavu:
Rozložení příjemců
sociálního příplatku podle měsíční
výše dávky na rodinu při různých
koeficientech ve srovnání s rozložením
příjemců státního vyrovnávacího
příspěvku:
1-30 | ||||
30-200 | ||||
200-400 | ||||
400-600 | ||||
600-800 | ||||
800-1000 | ||||
1000-1500 | ||||
více než 1500 | ||||
Celkem | ||||
Průměrná výše dávky v Kč na rodinu |
*) Rozložení úrovně
státního vyrovnávacího příspěvku
na rodinu pokud by byl vyplácen pouze do 1,6 násobku
životního minima (t.j. do 1,5 násobku životního
minima 320 Kč, od 1.5 do 1.6 násobku životního
minima 220 Kč na dítě).
Na dávku do výše
30 Kč by mělo nárok cca 25 tis. rodin a na
dávku do 200 Kč cca 160 tis. rodin. Základní
sociální příplatek v částce
nad 200 Kč obdrží cca 29% rodin s dětmi
t.j. 473 tis. rodin.
Další koeficienty
pro sociální příplatek:
Tyto koeficienty zvyšují
úroveň dávek a rozšiřují
okruh příjemců pokud se rodina nachází
v sociální situaci, která zhoršuje její
ekonomické postavení ve srovnání s
rodinou, kde se tato sociální situace nevyskytuje.
Konkrétní dopad na výši dávky
a okruh příjemců je zřejmý
z příkladů v další části
této přílohy. Postup výpočtu
je uveden v § 21 až § 23 a v důvodové
zprávě.
Koeficient 2.7 - pro rodinu
s dítětem dlouhodobě těžce zdravotně
postiženým.
Koeficient 2,4 - pro rodinu
s dítětem dlouhodobě zdravotně postiženým.
Zvýšení těchto
dávek je navrženo tak, aby v okamžiku, kdy u
rodiny se zdravými dětmi se sociální
příplatek přestává vyplácet
(1,6 násobek životního minima) byla výše
sociálního příplatku u rodiny s jedním
dlouhodobě zdravotně postiženým dítětem
do 6 let zhruba na úrovni dnešního příplatku
k přídavkům na děti.
Další sociální
situace u nichž se navrhuje zvýšení sociálního
příplatku se zavádějí nově
a v současné soustavě dávek nejsou
zohledňovány. Pokud se uvádí příklad
maximálního zvýšení sociálního
příplatku jedná se vždy o rodinu s příjmem
na úrovni životního minima a nižším.
Koeficient 1,2 - pro rodinu
s dítětem chronicky nemocným - maximální
zvýšení dávky pro rodinu s jedním
dítětem do 6 let je 130 Kč.
Koeficient 1,2 - pro rodinu
s dítětem studujícím na střední
škole mimo místo trvalého bydliště
- maximální zvýšení dávky
pro rodinu s jedním středoškolákem je
204 Kč.
Koeficient 1,4 - pro rodinu
s dítětem studujícím na vysoké
škole mimo místo trvalého bydliště
- maximální zvýšení dávky
pro rodinu s jedním vysokoškolákem je 423 Kč.
Koeficient 1,9 - pro rodinu
s dítětem studujícím na vysoké
škole mimo místo trvalého bydliště
vzdáleného od místa studia nejméně
60 km - maximální zvýšení dávky
pro rodinu s jedním vysokoškolákem je 1025
Kč.
Koeficient 1,1 - pro rodinu,
ve které se narodily dvě nebo více dětí
- maximální zvýšení dávky
pro rodinu se dvěmi dětmi do 3 let je 149 Kč.
Koeficient 1,4 - pro rodinu,
kde pečují o nezaopatřené dítě
oba těžce zdravotně postižení rodiče
- maximální zvýšení dávky
pro rodinu s jedním dítětem do 6 let je 442
Kč.
Koeficient 1,4 - pro rodinu,
kde pečuje o nezaopatřené dítě
osamělý těžce zdravotně postižený
rodič - maximální zvýšení
dávky pro rodinu s jedním dítětem
do 6 let je 431 Kč.
Koeficient 1.1 - pro rodinu,
kde pečují o nezaopatřené dítě
oba rodiče, z nichž jeden je těžce zdravotně
postižený - maximální zvýšení
dávky pro rodinu s jedním dítětem
do 6 let je 108 Kč.
Koeficient 1.05 - pro rodinu,
kde pečuje o nezaopatřené dítě
osamělý rodič - maximální zvýšení
dávky pro rodinu s jedním dítětem
do 6 let je 52 Kč.
Představuje princip přerozdělování
od vysokopříjmových k nízkopříjmovým.
Dávka reaguje na aktuální vysoký podíl
nákladů na bydlení rodin a jednotlivců.
S rostoucím příjmem se výše dávky
postupně snižuje. Vychází se z předpokladu,
že při velmi nízkém příjmu
představují náklady na bydlení značnou
zátěž rozpočtu domácností
bez ohledu na formu bydlení. V roce zavedení
dávky t.j. v roce 1996 by dávka měla podchytit
13% až 25 nejchudších domácností.
Z charakteru dávky vyplývá, že výše
dávky v koncovém intervalu (při koeficientu
1,3 v intervalu od 1,2 do 1,3 násobku životního
minima rodiny) bude minimální. Obdobím
pro testování příjmů je předchozí
kalendářní čtvrtletí.
Výše dávky
a rozsah příjemců je určen jedním
koeficientem a není proto možné měnit
výši dávky bez změny rozsahu příjemců
a naopak, což vylučuje možnost narušení
relací mezi příjmem a dávkou a zachovává
princip přerozdělování od vysokopříjmových
k nízkopříjmovým.
Navržený koeficient:
Okruh příjemců:
Dávka bude vyplácena. rodině s příjmem
do 1,3 násobku životního minima rodiny. Při
této úrovni nebude příspěvek
na bydlení vyplácen do 86% rodin t.j. do 3,3.mil.
rodin. Počet rodin, které by měly nárok
na dávku pokud by nebyla omezena příjmem
je 3836 tis.
Výše dávky:
podle výše příjmu a počtu členů
v domácnosti. Průměrná výše
dávky činí 137 Kč.
Měsíční
výše dávek:
Rozložení příjemců
příspěvku na bydlení podle měsíční
výše dávky na byt při různých
koeficientech:
Výše příspěvku na byt | |||
1-30 | |||
30-100 | |||
100-200 | |||
200-300 | |||
300-400 | |||
více než 400 | |||
Celkem | |||
Průměrná výše dávky v Kč |
Na dávku do výše
30 Kč by mělo nárok cca 91 tis. rodin a na
dávku do 100 Kč cca 258 tis. rodin. Částku
nad 100 Kč obdrží cca 7,5% rodin t.j. 286 tis.
rodin. Jedná se o novou dávku t.j. o nový
náklad státního rozpočtu.
Roční náklady:
0,9 mld Kč
Jsou poskytovány v případě
kdy se o dítě stará cizí osoba, když
o dítě nemohou nebo nechtějí pečovat
rodiče. Sociální příplatek
při péči o dítě v pěstounské
péči nenáleží, proto je příspěvek
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči koncipován tak, aby jeho výše
odpovídala sociálnímu příplatku
ve stanovených situacích. Příjmy nejsou
testovány.
Navržené koeficienty:
Koeficient 1.00 - příspěvek
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči
Koeficient 1.80 - příspěvek
na úhradu potřeb dlouhodobě těžce
zdravotně postiženého dítěte
v pěstounské péči
Koeficient 1,60 - příspěvek
na úhradu potřeb dlouhodobě zdravotně
postiženého dítěte v pěstounské
péči
Koeficient 1.10 - příspěvek
na úhradu potřeb chronicky nemocného dítěte
v pěstounské péči
Koeficient 1.15 - příspěvek
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči, které studuje na střední
škole mimo místo trvalého bydliště
Koeficient 1,25 - příspěvek
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči, které studuje na vysoké škole
Koeficient 1,60 - příspěvek
na úhradu potřeb dítěte v pěstounské
péči, které studuje na vysoké škole
vzdálené od. místa trvalého pobytu
více než 60 km
Koeficient 0,50 - odměna
pěstounovi
Koeficient 4,00 - příspěvek
při převzetí dítěte do pěstounské
péče.
Okruh příjemců:
Počet rodin, které mají nárok na dávku
je cca 4,2 tis.
Výše dávky:
podle počtu, věku dětí příp.
pevně stanovená.