Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1493 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Michala Krause

na ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci privatizace a transformace (případně restrukturalizace) české petrochemie

Ministr životního prostředí František Benda zaslal odpověď na interpelaci poslance Michala Krause dopisem ze dne 20. února 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra životního prostředí Františka Bendy na interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 6. března 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Ing. František Benda, CSc.

ministr životního prostředí

České republika
 
V Praze dne 20. února 1995
 
Č.j.: M/459>95

Vážený pane poslanče,

na základě Vaší interpelace ve věci restrukturalizace a transformace "Rafinersko petrochemického komplexu", jejíž část se týká ekologických škod v příslušných podnicích a způsobu převzít odpovědnosti za jejich odstranění, Vám sděluji:

V případě první otázky, která se týká řešení ekologických škod v nově vzniklé společnosti a finančních garancí za škody vzniklé po transformaci, je nutné rozlišit staré a "nové" ekologické škody. Škody po transformaci jdou vždy na vrub společnosti, která je způsobila. Staré škody jsou doposud řešeny podle usnesení vlády ČR č. 123/93. Podle tohoto usnesení byly uzavřeny smlouvy mezi FNM ČR a společnostmi Chemopetrol Litvínov a Kaučuk Kralupy. V případě Kaučuku Kralupy již na některých lokalitách probíhají sanační práce. Uzavření smluv s FNM ČR se předpokládá i u dalších podniků.

Otázku garancí za náhradu ekologických škod a zajištění rizika provozu RPK je nutné rozdělit na dvě nezávislé části. Riziko spojené s provozem RPK je rizikem privátních společností, které jsou za případné havárie nebo jiné znečišťování životního prostředí právně odpovědné. Garance za staré ekologické škody jsou nebo budou převzaty podle usnesení vlády ČR č. 123/93 do výše základního jmění společností. Případné škody nad tuto hranici (které jsou velice nepravděpodobné) budou k tíži privatizovaných společností tak, jak je tomu ve stovkách jiných případů.

Na třetí otázku ve věci pojištění ekologických škod a garancí za jejich likvidaci Vám mohu sdělit, že stát garantuje do jisté výše pouze likvidaci starých ekologických škod vzniklých před privatizací. Tento princip je všeobecně přijat pro privatizací, neboť tyto škody byly způsobeny dřívějšími státními podniky. Pojištění za škody (obecně) způsobené činností podnikatelského soukromého subjektu nespadá do kompetence Ministerstva životního prostředí ČR. Specifický zákon o pojištění pro případ ekologických škod neexistuje. Podnikatelské subjekty musí být pojištěny podle obecně platných zákonů.

Na čtvrtou otázku, týkající se ekologického auditu rafinérií a inventarizace starých ekologických škod Vám mohu sdělit, že ekologický audit byl proveden v Chemopetrolu Litvínov firmou KAP Praha, s.r.o. V současné době jsou zahajována jednání mezi rafinériemi a IOC o ekologických otázkách a v souvislosti s tím bude nutné ekologické audity dopracovat tam, kde průzkum starých zátěží není doposud podrobně proved. Tato otázka je skutečně velmi důležitá, neboť pozemky nebudou vkládány do společných podniků. Společné podniky budou nájemci nemovitostí a je proto v zájmu nájemce i pronajímatele dokladovat přesně stav nemovitostí. Úhrada starých škod na pozemcích bude téměř jistě prováděna podle usnesení vlády ČR č. 123/93 z prostředků FNM ČR. V případě, že ekologický audit není, nebo je neúplný, bude v budoucnu podle usnesení vlády ČR č. 123/93 majitel pozemků, respektive nájemce musí prokazovat, že ekologické škody vznikly před privatizací, pokud bude žádat úhradu z FNM ČR. Důkazní břemeno je na straně nabyvatele privatizovaného majetku.

V úctě

František Benda

Vážený pan

Ing. Michal Kraus

poslanec parlamentu ČR

PRAHA



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP