Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Michala
Krause na ministra průmyslu a obchodu Vladimíra
Dlouhého. Interpelace je přílohou tohoto
sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane
ministře,
ve všech odpovědích
na mé předešlé interpelace ve věci
privatizace a transformace (případně restrukturalizace)
české petrochemie jste mne osobně mimo jiné
ujišťoval, že rozhodování je vedeno
pouze ekonomickými a technickými hledisky a snahou
o maximální objektivitu odpovídající
strategickým a ekonomickým zájmům
naší ekonomiky.
Po prostudování
návrhu materiálu, určeného jako podklad
pro rozhodnutí vlády ČR ve věci restrukturalizace
a transformace Rafinérsko Petrochemického Komplexu
(RPK), jsem nicméně nabyl dojmu, že za určitých
okolností by mohly být strategické a zejména
ekonomické, ale i ekologické zájmy české
ekonomiky silně ohroženy!
Navíc jsou zcela nedostatečně
řešeny ekologické otázky, které
jsou u RPK velmi významné a jejich odpovědné
řešeni představuje i rozhodnuti o úloze
státu v ekonomice.
Protože závěrečné
rozhodnuti je věcí vlády, obracím
se na Vás s touto interpelací.
Žádám odpovědi
na následující otázky:
1) Jsou všichni vyjednavači
objektivní, jak ze strany ČR, tak za konsorcium
IOC? Byly jmenovány skupiny expertů, na jednotlivé
oblasti (ropovody, produktovody, výrobky, ceny pro petrochemii,
marketing, ekologie, tržní vztahy, zahraniční
obchod, atd.)?
2) Jak a kým jsou věcné
body jednání mezi českou stranou a konsorciem
IOC posuzovány? Kdo hodnotí jejich vztah k celému
spektru českých chemických podniků?
3) Kdo připravoval smlouvu
mezi Českou republikou a Konzorciem IOC? Podle jakého
práva byla smlouva připravena? Jaká je kontrola
váhy jednotlivých argumentů a jejich posloupnosti
na budoucí vývoj jak v ČR, tak ve světě?
Je připravovaná. smlouva dostatečně
konkrétní a zajišťuje rovnoprávné
podmínky pro obě smluvní strany? Byla smlouva
řádně objednána? Kým a s jakými
podmínkami? Kdo ponese odpovědnost
za nekvalitní smlouvu, a kdo bude posuzovat její
kvalitu? Nevzniká, smlouva v časové tísni?
Jsou všechny nutné
aspekty a podmínky vstupu IOC do českých
rafinérií a petrochemie věrohodné
a jsou dostatečně garantovány oběma
stranami?
4) Jsou sankce za neplnění
smlouvy a určení kdo, kdy, v čem smlouvu
nesplnil dostatečně smluvně zajištěny?
Jsou sankce a pokuty úměrné škodám,
které vzniknou neplněním smlouvy v celé
šíři české ekonomiky?
5) Kolik je výnos daní
z petrochemie nyní, kolik činil před její
likvidací živelným pašováním
PHM a LTO v roce 1989 a v dalších letech?
6) Pokuste se odhadnout výnos
po převzetí majority IOC při možnosti
provádět transfer zisku (přes vysoké
nákupní ceny ropy i vysoké přepravovací
náklady bude základ pro výpočet daní
výrazně snížen) do zahraničí
tak, jak nám to nyní například předvádí
VW-Škoda na vysokých cenách jednotlivých
zejména dovážených subdodávkách.Bude
podobným postupům v rámci vstupu IOC do české
chemie dostatečně zabráněno?
7) Jak se podle Vás mohou chovat suverénní
české banky,které zajišťovaly po
krytí stávajících úvěrů
v RPK a jejich dalšího zajištění
při oddělení rafinérií? Myslíte
si, že pokud by nevlastnil stát majoritní podíl
v těchto bankách, že by souhlasily s oddělením
rafinérií od RPK?
8) Proč se nechtějí
české banky, při dobrém ratingu ČR,
zúčastnit na úvěrování
perspektivního oboru české ekonomiky, ke
které mu petrochemie a rafinérie bezesporu patří?
9) Kdo bude o provádění
investic rozhodovat a jak bude zajištěn prostor pro
české dodavatele?
10) Jakým způsobem
bude soukromé sdružení společností
(IOC) schopno při sídle svých mateřských
společností mimo území ČR garantovat
výši investic?
11) Jaké budou pojistné
mechanismy v případě nedodržení
výše investic a jejich časového plnění?
12) Jaké budou pokuty za
nedodržení podmínek smlouvy mezi ČR
a IOC, kdo bude posuzovat případné spory,
kdy není vytvořen kontrolní výbor
za ČR?
13) Proč není stanovením
reálného postupu a zahrnutím nových
vlastníků z II. vlny KP projevena vůle na
společném postupu při transformaci
RPK?
Proč nerespektujete práva
kupónových akcionářů? Striktně
právně vzato, ještě akcionáři
nejsou, neboť jim SCP dosud akcie nebyly vydány. Nicméně
ve II. vlně KP bylo nabídnuto 35 akcií Chemopetrolu
a 26.5 akcii Kaučuku. Jsou tedy známi všichni
kupónový akcionáři. Ti se přesto
nemohou rozhodování. o restrukturalizaci a způsobu
dokončení privatizace zúčastnit. Proč?
14) Proč není prokázána
max. odbornost pro věcně uvážlivé
řešení?
15) Kdo zajistil kvalifikovaný
odhad tržní ceny RPK, a hlavně ceny trhu (tržního
prostoru ve kterém RPK operuje). Byl tento odhad konzultován
v zahraničí a je jeho vypovídací schopnost
regulérní? Byla některým zájemcem
o vstup do české petrochemie nabízena částka
za podíl vyšší? O kolik? Byla tato nabídka
věrohodná?
Pokud ano, proč nebyla akceptována?
16) Co představuje nabízených
180 mil USD, kdy pouze nový hydrokrak UNOCAL v Chemopetrolu
stál 180 mil USD?
17) Myslíte si, že
je dnes svým významem správnost a rozsah
odpovědnosti nad transformací RPK někdo z
vlády nebo vláda celá schopna náležitě
posoudit a případné špatné smlouvy
včas odhalit se všemi negativními vlivy na
české hospodářství? Doposud
nikdo za českou stranu tak významné rozhodnutí
neřešil a proto má.m obavy z toho, jak ji nespočet
závažných rozhodnutí
dokazuje, že bude věcné plnění
smluv velmi podceněno.
18) Jsou známy výše
odměn pro společnost zajišťující
koordinaci při vyjednávání s IOC,
společnost CS First Boston? Kolik činí výše
odměn z české strany a kolik budou nuceni
zaplatit IOC? Kolik bude CS First Boston požadovat na české
straně uhradit v případě neuskutečněného
spojení RKP s IOC?
19) Pokud víte, že
i za současné cenové hladiny (roku 1994)
petrochemických a rafinérských výrobků
je český trh schopen realizovat během 7 roků
požadovaných 30 mld. Kč, (ze zisků a
vlastních zdrojů českých investorů),
proč je nutné za velmi nerovných podmínek
náš trní prostor a podíl na RPK prodávat?
Je-li reálná, možnost RPK z českých
zdrojů profinancovat a zachovat kontrolu nad fiskálním
plněním státního rozpočtu,
pak je prodej a ztráta kontroly nad RPK daleko největším
hospodářským zločinem srovnatelným
pouze s prodejem celého telekomunikačního
odvětví. Příklady (z VW-Škoda,
PM - Tabák, Nestlé - Čokoládovny,
atd.) jsou ji dostatečně varující!
20) Jak je zajištěno
řešení ekologických škod a jejich
likvidace (staré i nové škody), a povinnosti
jejich úhrady a náhrada za vzniklé škody
po transformaci RPK.
21) Kdo převezme garance
za náhradu škod RPK způsobených zda
jsou věrohodné tyto garance v případě,
že nebudou garantovány českým státem.
22) Pokud se bude jednat o soukromou
společnost, je-li pro tyto případy dostatečně
pojištěna? Pokud by měl následky škod
a jejich likvidaci za RPK garantovat stát, tak proč
se stát bude zaručovat za soukromou společnost,
v níž bude postupně trácet majoritní
podíl?
23) Dnes a denně je celá
veřejnost přesvědčována o tom,
že stát a jeho nejvyšší orgán
(ač vláda není hloupá a není
lajdák) se neumí s právně rozhodovat,
prožívá frustraci ze svých rozhodnutí
a často rozhoduje arbitrážně, tak se
Vás ptám, pane ministře,: Proč chcete
nyní do 31.3.1995 rozhodnout ve velmi omezeném časovém
prostoru bez náležité diskuse rozhodnuti o
transformaci RPK, které bude mít dalekosáhlé
důsledky na vývoj celé české
ekonomiky?
24) Proč měníte již schválené privatizační projekty Chemopetrolua Kaučuku, aniž by k tomu byl některý ze zákonem stanovených důvodů?
(S majetkem a majetkovými
účastmi na podnikání jiných
právnických osob může FNM naložit
způsobem, s nímž MSNMP vyjádří
písemný souhlas v případech, kdy nebylo
možno privatizovat podle původního rozhodnutí
z příčin nezapříčiněných
FNM a v případech, kdy majetek či majetkové
účasti přešly na FNM odstoupením
od smlouvy v důsledku porušení smluvních
povinností nabyvatele privatizovaného majetku).
Protože v případě Chemopetrolu a Kaučuku žádný z těchto taxativně vypočtených důvodů nenastal, byla změna jednoho či obou privatizačních projektů y rozporu se zákonem. Rozhodnutí o privatizaci, na jehož základě FNM jako valná hromada rozhodne o sloučeni obou subjektů a zároveň rozhodne o výši podílů soukromých akcionářů na držbě akcií ve společnosti vzniklé sloučením, která, zásadním způsobem mění jejich postavení ve struktuře akcionářů, bezpochyby je takovou změnou schváleného privatizačního projektu).
Víte o těchto shora
popsaných skutečnostech?
25) Nechtěl byste, pane
ministře, požádáním hospodářského
výboru parlamentu zajistit maximální kontrolu
nad stavem vyjednávání a posuzovat veškeré
kroky bez politického zaujetí a věcně
správně odhadovat možné optimální
varianty?
Jelikož všechna jednání
s IOC probíhají za zřejmého poručení
zákona o velké privatizaci (neodúvodněnou
změnou privatizačních projektů Chemopetrolu
a Kaučuku), a současně jsou ignorována
práva kupónových akcionářů
vzešlých z druhé vlny KP, domnívám
se, e je nanejvýš žádoucí, aby
se transformací a restrukturalizací RPK začala
zabývat poslanecká sněmovna na svém
mimořádném zasedání, a také
aby se rozhodla požádat Nejvyšší
kontrolní úřad, aby postup privatizace RPK
byl podroben důkladné kontrole. Jedná,
se zejména o a.s. Chemopetrol Litvínov, a.s. Kaučuk
Kralupy a také a.s. Benzina. Jste stejného názoru
a podpoříte v parlamentu ČR hlasování
o provedení kontroly NKÚ v privatizovaném
RPK Chemopetrol a.s., a Kaučuk a.s., případně
Benzina a.s:?
Protože chci předejit
situaci, kdy nám poslancům mohou vzkázat
vládní představitelé ústy svých
tiskových mluvčích, že je vše v
pořádku a o veškeré námitky je
pro českou stranu náležitě pečováno,
upozorňuji i Parlament ČR, že na majetek a.s.
Chemopetrol a a.s.Kaučuk byl podán návrh
na předběžné opatření
ve věci zamezení s nakládáním
a převodem majetku a akciemi shora uvedených společností
z důvodného podezření o porušeni
zákona o velké privatizaci. Do rozhodnutí
soudu by neměly být prováděny MSNMP
jakékoliv majetkové
změny.
Jelikož každým
dnem probíhají pro celou českou veřejnost
neodůvodněně dokonale utajen. jednáni
o osudu české petrochemie, žádám
Vás o zkrácený termín odpovědi.
Žádám Vás o konkrétní
odpovědi na jednotlivé otázky.
Za Vaše odpovědi předem
děkuji.
Vážený pan
Vladimír Dlouhý