Ministr průmyslu a obchodu
Vladimír Dlouhý zaslal odpověď na interpelaci
poslance Michala Krause dopisem ze dne 28. února 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra průmyslu
a obchodu Vladimíra Dlouhého na interpelaci poslance
Michala Krause. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Příloha
Odpověď na interpelaci
pana poslance Michala Krause
K otázce privatizace a
transformace (případně restrukturalizace)
české petrochemie:
1. Jsou všichni vyjednavači
objektivní, jak ze strany ČR, tak za konsorcium
IOC? Byly jmenovány skupiny expertů, na jednotlivé
oblasti (ropovody, produktovody, výrobky, ceny pro petrochemii,
marketing, ekologie, tržní vztahy, zahraniční
obchod, atd.)?
V návaznosti na usnesení Vládní privatizační
komise č. 34 k postupu majetkového propojení
společností Chemopetrol Litvínov a Kaučuk
Kralupy a odsouhlasení postupu v souladu s usnesením
vlády České republiky č. 532 ze dne
28. září 1994 o privatizaci a restrukturalizaci
rafinérsko-petrochemického průmyslu
v České republice vede exkluzivní vyjednávání
s Mezinárodními ropnými společnostmi
(IOC) o jejich vstupu do společností Česká
rafinérská a.s. (ČeR) představenstvo
nově účelově založené
akciové společnosti UNIPETROL Kralupy na.d Vltavou.
Představenstvo, které
je zároveň vyjednávacím týmem,
je složeno ze zástupce a.s. Chemopetrol a Kaučuk.
Předseda představenstva je neutrální,
objektivní osoba, která do zahájení
jednání nebyla jakkoliv spjata s rafinériemi
výše uvedených společností ani
se nezúčastňovala
předchozích jednání s IOC.
Pro informaci uvádím
složení představenstva (vyjednávacího
týmu): Ing. Miroslav Krejčí, předseda
představenstva, Ing. Miroslav Kornalík, a.s. Chemopetrol,
a Ing. Vladimír Linda, a. s. Kaučuk. V případě
zástupců Chemopetrolu a Kaučuku se jedná
o vysoce odborně zdatné pracovníky vrcholového
managementu. Ing. Krejčí je dosud předsedou
představenstva a generálním ředitelem
a.s. Chemické závody Sokolov a má zkušenosti
z řízení petrochemického průmyslu
a vyjednávání se zahraničními
partnery.
Složení týmu
považuji za objektivní a na profesionální
úrovni.
Vyjednávací tým
IOC je složen ze zástupců všech participujících
zahraničních olejářských společností
(Shell, Total, Conoco, Agip), což zaručuje objektivitu.
Opět se jedná o vysoce zdatné odborníky
z profese rafinérského průmyslu.
Skupiny expertů z české
strany pro jednotlivé segmenty vyjednávání
nebyly ustanoveny. V současné době vyjednávání
to nepovažuji za nutné, neboť se projednává
návrh "Hlavní rámcové smlouvy",
kde jsou řešeny zásady a podmínky týkající
se vstupu IOC do ČR, a.s. Konkrétní otázky
jsou řešeny ad hoc se skupinami expertů ze
všech subjektů rafinérsko-petrochemického
průmyslu (a.s. Chemopetrol, Kaučuk, MERO ČR).
Expertní týmy budou
ustaveny v případě podpisu "Hlavní
rámcové smlouvy s IOC" při přípravě
dílčích smluv na jednotlivé oblasti
spolupráce.
2. Jak a kým jsou věcné
body jednání mezi českou stranou a konsorciem
IOC posuzovány? Kdo hodnotí jejich vztah k celému
spektru českých chemických podniků?
Věcnou kontrolu postupu
exkluzivního vyjednávání s IOC provádí
dozorčí rada a.s. UNIPETROL. Tento model vyplývá
z usnesení č. 34 Vládní privatizační
komise. Dozorčí rada je složená z vyšších
úředníků (řídících)
Ministerstva financí, Ministerstva průmyslu a obchodu,
Ministerstva pro správu národního
majetku a jeho privatizaci a Fondu národního majetku.
Postup vyjednávání
je posuzován na základě "Zásad
a podmínek pro vstup Mezinárodních ropných
společností - IOC do České rafinérské
akciové společnosti", které schválila
Vládní privatizační komise.
Dozorčí rada a.s.
UNIPETROL funguje v systému vyjednávání
jako řídící výbor. IOC má
také ustaven řídící výbor,
který má obdobnou funkci.
3. Kdo připravoval smlouvu
mezi Českou republikou a Konsorciem IOC? Podle jakého
práva byla smlouva připravena? Jaká je kontrola
váhy jednotlivých argumentů a jejich posloupnosti
na budoucí vývoj jak v ČR, tak ve světě?
Je připravovaná smlouva dostatečně
konkrétní a zajišťuje rovnoprávné
podmínky pro obě smluvní strany? Byla smlouva
řádně objednána?
Kým a s jakými podmínkami? Kdo ponese odpovědnost
za nekvalitní smlouvu, a kdo bude posuzovat její
kvalitu? Nevzniká smlouva v časové tísni?
Jsou všechny nutné aspekty a podmínky vstupu
IOC do českých rafinérií a petrochemie
věrohodné a jsou dostatečně
garantovány oběma stranami?
Úkolem vyjednávacího
týmu (představenstva a.s. UNIPETROL) je příprava
"Hlavní rámcové smlouvy o vstupu společnosti
IOC do České rafinérské a. s. ".
Návrh smlouvy je v současné době připravován
v rámci exkluzivních vyjednávání.
Návrh "Hlavní
rámcové smlouvy" vychází z těchto
dokumentů:
- Usnesení vlády
České republiky č. 532 z 28. září
1994 a Vládní privatizační komise
č. 34 ze dne 6. listopadu 1994.
-"Zásada podmínek
pro vstup Mezinárodních ropných společností
- IOC do České rafinérské akciové
společnosti", které schválila Vládní
privatizační komise.
- Českých legislativních
předpisů a norem.
Pracovní návrh (spíše
osnovu) připravovala poradenská firma White-Case
ve spolupráci s konzultantskou firmou Credit Swiss First
Boston. Obě firmy spolupracují
s a. s. Chemopetrol a Kaučuk
a Ministerstvem průmyslu a obchodu ve výběru
strategického partnera pro výrobní obor petrochemie
od roku 1991. Smluvní vztahy zajišťuji akciové
společnosti. "Hlavní rámcová
smlouva...", bude-li podepsána, řeší
hlavní body dohody pro vstup strategického partnera.
Jsou definovány takto:.
- pro Českou republiku je strategicky významné
zachovat na svém území zpracovatelské
rafinérské kapacity představované
rafinérií v Litvínově a Kralupech,
- obě rafinérie
musí posílit své postavení na trhu
ropných výrobků v České republice
a proniknout na okolní zahraniční trhy,
- rozhodující vliv
státu na tyto rafinérie bude z důvodu strategické
bezpečnosti zachován do dokončení
závazného investičního programu a
dostavby ropovodu MERO,
- rafinérie budou vyčleněny
do samostatného právního subjektu Česká
rafinérská a.s.,
- pro zachování
funkce petrochemické výroby v České
republice budou definovány dlouhodobě smluvní
obchodní a technické vazby na rafinérské
jednotky,
- pro zajištění
rychlé modernizace obou rafinérií bude dojednán
a odsouhlasen závazný investiční program
do roku 2000,
- organizační struktura
České rafinérské a. s. bude jednoduchá,
transparentní a efektivní pro českou stranu,
- bezvýhradná akceptace
legislativy České republiky.
Z takto definovaných zásad
vyplývá váha a postavení tohoto výrobního
odvětví pro českou ekonomiku a strategickou
bezpečnost a zároveň zajištění
budoucího vývoje ve střední Evropě.
"Hlavní rámcová
smlouva" bude řešit uvedené zásadní
problémy. Z ní bude vycházet celý
balík dílčích smluvních ujednání
mezi IOC a českou stranou představovanou a.s. UNIPETROL,
ČeR, Chemopetrol, Kaučuk, MERO ČR atd., která
budou řešit detailně všechny dílčí
otázky, jako je např.: nákup, doprava a skladování
ropy, využití zpracovatelských kapacit, prodej
a distribuce výrobků, nákup a prodej surovin,
polotovarů, služeb a energií, atd Tyto smlouvy
budou vyjednávány až po podpisu "Hlavní
rámcové smlouvy" a budou zcela věcně
a časově detailní.
Z výše uvedených
zásad pro zpracování "Hlavní
rámcové smlouvy"vyplývá, že
návrh je zcela konkrétní a zajišťuje
rovné podmínky pro obě strany.
Kontrolu kvality a obsahu připravované
"Hlavní rámcové smlouvy" provádí
dozorčí rada a.s. UNIPETROL. Ta také zajišťuje
její soulad s usnesením Vládní privatizační
komise. Návrh smlouvy nevzniká v časové
tísni. Vláda a Vládní privatizační
komise stanovila pro vyjednávání pouze orientační
termíny. Veškeré smluvní vztahy na poradenské
a konzultantské firmy zajišťuje UNIPETROL a.
s. a akciové společnosti
Chemopetrol a Kaučuk.
Zásady a podmínky
pro vstup IOC do České rafinérské
akciové společnosti vycházejí z usnesení
vlády č. 532 a byly schváleny Vládní
privatizační komisí. Jsou zcela zásadní
a úplně postačují pro strategickou
hospodářskou bezpečnost v oboru petrochemie.
Garance bude dána podpisem "Hlavní rámcové
smlouvy".
4. Jsou sankce za neplnění
smlouvy a určení kdo, kdy, v čem smlouvu
nesplnil dostatečně smluvně zajištěny?
Jsou sankce a pokuty úměrné škodám,
které vzniknou neplněním smlouvy v celé
šíři české ekonomiky?
Připravovaný návrh
"Hlavní rámcové smlouvy" obsahuje
články:
- regresní prostředek,
ve kterém bude v definitivních smlouvách
zakotven mechanismus, na jehož základě bude
mít český akcionář určitý
regresní prostředek proti společnostem IOC,
pokud a když společnosti IOC nesplní kterýkoliv
ze svých závazků (zejména pokud se
týká "Programu investičních výdajů
apod.),
- rozhodné právo
a řešení sporů. Hlavní a další
smlouvy, doplňky nebo změny a jakékoliv vzdání
se práva, se řídí a vykládá
v souladu s právním řádem ČR,
avšak s vyloučením konfliktních norem.
V případě, že strany nevyřeší
případné spory přátelskou dohodou,
bude situace řešena tzv. atributem "rozhodců".
Jednání bude podléhat pravidlům rozhodčího
řízení IOC.
Sídlo rozhodčího soudu je v neutrální
zemi. Stejně se bude postupovat v případě
porušení, ukončení nebo neplatnosti
"Hlavní rámcové smlouvy". Konkrétní
případy, včetně sankcí a pokut
budou, pokud vzniknou, řešeny tímto mezinárodně
uznávaným postupem.
5. Kolik je výnos daní
z petrochemie nyní, kolik činil před její
likvidací živelným pašováním
PHM a LTO v roce 1989 a v dalších letech?
Akciové společnosti
Chemopetrol a Kaučuk jsou jako právnické
osoby plátci těchto zásadních daní:
daně z příjmu
(586/92 Sb., ve znění pozdějších
předpisů) spotřební daně (587192
Sb., ve znění pozdějších předpisů)
daně z přidané hodnoty (588/92 Sb., ve znění
pozdějších předpisů) vedle dalších
(z nemovitostí, silniční apod.).
Srovnáni daňových
plateb v období 1989 - 1994 je zcela zavádějící,
neboť v průběhu tohoto období (od 1.
I. 1993) došlo ke změně daňového
systému (např. daň z obratu byla zrušena,
byla zavedena DPH a pod.)
mld Kč) | ||||
daň z příjmu | ||||
spotřební daně | ||||
DPH | ||||
Celkem |
(a) - odhad
Komentář:
Z meziročního srovnání výnosů ze spotřební daně, kde se mohou projevit tzv. "daňové úniky" nelze vyvodit jednoznačné závěry. Rozdíl 2,2 mld. Kč je příliš malý a je ovlivněn změnami sazeb daně u jednotlivých položek a objemem prodeje zdaňovaných výrobků. Rozdíl výnosů z DPH 2,4 mld. Kč je ovlivněn změnou sazeb daně u topných olejů v průběhu zdaňovatelného období a opět objemem prodeje.
Z celkového přehledu
vyplývá pozitivní vývoj přínosů
z daní v těchto společnostech.
6. Pokuste se odhadnout výnos
po převzetí majority IOC při možnosti
provádět transfer zisku (přes vysoké
nákupní ceny ropy i vysoké přepravovací
náklady bude základ pro výpočet daní
výrazně snížen) do zahraničí
tak, jak nám to nyní například převádí
VW-Škoda na vysokých cenách jednotlivých
zejména dovážených subdodávkách.
Bude podobným postupům v rámci vstupu IOC
do české chemie dostatečně zabráněno?
Mezinárodní ropné
společnosti - IOC mohou získat majoritní
podíl v ČeR, a.s. po splnění zásadních
podmínek definovaných Vládní privatizační
komisí. Jedná se zejména o dokončení
výstavby ropovodu MERO-IKL a modernizace rafinérských
procesů, což je časově dlouhodobý
proces.
Seriozně odhadnout ekonomické
výnosy v tomto časovém horizontu není
prakticky možné. Důvody jsou následující:
- není dosud uzavřena
"Hlavní rámcová smlouva",
- nebylo zahájeno jednání
s IOC o dílčích smlouvách o nákupu
ropy, surovin, polotovarů, energií a služeb,
- je jen velmi těžké
odhadnout vývoj ceny ropy na světovém trhu
v tak dalekém horizontu. V současné době
nejsou k dispozici úvahy o nákupu ropy z různých
lokalit ve vazbě na instalované technologie, prodej
rafinérských výrobků a modernizace
zařízení,
- nelze v dalekém horizontu
odhadnout vývoj prosperity petrochemie v Evropě
a trend spotřeby pohonných hmot.
Srovnání s VW-Škoda
je v oblasti petrochemie zavádějící.
Náš rafinérský a petrochemický
průmysl byl, je a bude závislý na 100 % dovozu
ropy. Ekonomika se bude odvíjet od její světové
ceny, kterou nemůžeme ovlivnit.
Energie, služby a další
bude ČeR, a.s. nakupovat od mateřských společností.
Bude na nich, aby dohodl optimální podmínky.
Tyto podmínky budou předmětem dílčích
smluv mezi IOC a ČeR, a.s. a a.s. Chemopetrol a Kaučuk.
7. Jak se podle Vás
mohou chovat suverénní české banky,
které zajišťovaly pokrytí stávajících
úvěrů v RPK a jejich dalšího
zajištění při oddělení
rafinérií? Myslíte si, že pokud by nevlastnil
stát majoritní podíl v těchto bankách,
že by souhlasily s oddělením rafinérií
od RPK?
Některé banky, které
financují provozní oblast akciových společností
Chemopetrol, Kaučuk a dalších společností
rafinérsko-petrochemického průmyslu, si provedly
ekonomický audit těchto společností.
Výsledek těchto auditů je jejich obchodním
tajemstvím a nelze předpokládat, že
jej zveřejní. Všechny banky si uvědomují,
že podnikání v rafinérském a
petrochemickém průmyslu je vysoce lukrativní
všude na světě a tedy i u nás. Lukrativnost
nespočívá v tom, zda rafinérské
části jsou
v jednom subjektu s petrochemií, nebo naopak. Spočívá
v celkové ekonomické situaci, ale zejména
na podnikatelské aktivitě společností.
Jsem toho názoru, že z celkového pohledu delšího
časového horizontu nebudou české banky
měnit svou úvěrovou politiku
vůči rafinérsko-petrochemickému průmyslu.
Je k tomu i důvod racionální organizační
struktury připravované v rámci a. s. UNIPETROL.
Pokud by české banky
byly majoritním vlastníkem subjektů rafinérsko
petrochemického průmyslu, měly by plné
právo souhlasit či nesouhlasit s oddělením
rafinérií z mateřských společností.
V současné době tomu však tak není.
Znovu zdůrazňuji,
že nové cílové institucionální
uspořádání subjektů rafinérsko
- petrochemického průmyslu v rámci a.s. UNiPETROL
zcela reálně ekonomicky, technicky i obchodně
umožňuje ekonomickou prosperitu oddělených
rafinérií a petrochemie.
8. Proč se nechtějí
české banky, při dobrém ratingu ČR,
zúčastnit na úvěrování
perspektivního oboru české ekonomiky, ke
kterému petrochemie a rafinérie bezesporu patří?
Není mi známo, že
české banky odmítají zúčastnit
se úvěrování rafinérsko petrochemického
průmyslu, a to jak investic, tak provozní oblasti.
Myslím si, že pravý opak je pravdou. Některé
české banky v tomto smyslu kontaktovaly společnosti
rafinérsko-petrochemického průmyslu.
9. Kdo bude o provádění
investic rozhodovat a jak bude zajištěn prostor pro
české dodavatele?
Rozhodovat o realizaci investic
v rafinérském a petrochemickém průmyslu
budou noví vlastníci (akcionáři) těchto
společností na základě ekonomicko-obchodních
analýz na trhu v České republice a ve střední
Evropě. Nově připravované institucionální
uspořádání zajistí provádění
společné investiční politiky, která
je jedinou reálnou cestou jak rychle dosáhnout konkurenceschopnosti
našich subjektů.
Výběr dodavatelů
investičních celků bude podléhat české
legislativě. Bude prováděn na základě
zákona ze dne 28. září 1994, o zadávání
veřejných zakázek.
Čeští dodavatelé
budou mít rovnou šanci ve výběrovém
řízení.
10. Jakým způsobem
bude soukromé sdružení společnosti (IOC)
schopno při sídle svých mateřských
společností mimo území ČR garantovat
výši investic?
Rozsah investic bude vycházet
ze závazného investičního programu
do roku 2000, který bude obsahem "Hlavní rámcové
smlouvy" a dalších dílčích
smluv s IOC. Garance investic bude obsažena v těchto
smlouvách a je předmětem vyjednávání.
Způsob jak garanci IOC zajistí je čistě
jejich záležitostí.
11. Jaké budou pojistné
mechanismy v případě nedodržení
výše investic a jejich časového plnění?
Pojistné mechanismy budou
obsahem "Hlavní rámcové smlouvy".
Ve smlouvách bude zakotven mechanismus, na jehož základě
bude mít český akcionář určitý
regresní prostředek proti společnostem IOC,
když nesplní kterýkoliv ze svých závazků,
zejména pokud se týká závazného
investičního
programu do roku 2000. Charakter regresního prostředku
bude definován v "Hlavní rámcové
smlouvě".
12. Jaké budou pokuty
za nedodržení podmínek smlouvy mezi ČR
a IOC, kdo bude posuzovat případné spory,
když není vytvořen kontrolní výbor
za ČR?
Nedodržení podmínek
smlouvy bude řešeno mechanismem tzv. regresního
prostředku, který bude specifikován v rámci
vyjednávání smlouvy.
"Hlavní rámcová
smlouva" a jakýkoliv její doplněk nebo
změna, dílčí smlouvy a jakékoliv
se vzdání práva se řídí
a vykládá v souladu s právním řádem
České republiky, avšak s vyloučením
konfliktních norem. V případě, že
smluvní strany nebudou schopny vyřešit přátelskou
dohodou jakýkoliv spor, rozepři či nárok
vzniklý na podkladě smluv nebo v souvislosti s nimi,
porušení, ukončení
nebo neplatnost smluv, bude takový spor, rozepře
či nárok mezi smluvními stranami rozřešen
v souladu s pravidly rozhodčího řízení
IOC u neutrálního soudu.
13. Proč není stanovením reálného postupu a zahrnutím nových vlastníků z II. vlny KP projevena vůle na společném postupu při transformaci RPK?
Proč nerespektuje práva
kupónových akcionářů? Striktně
právně vzato, ještě akcionáři
nejsou, neboť jim SCP dosud akcie nebyly vydány. Nicméně
ve II. vlně KP bylo nabídnuto 36 % akcií
Chemopetrolu a 26,5 % akcii Kaučuku. Jsou tedy známi
všichni kupónoví akcionáři. Ti
se přesto nemohou rozhodování o restrukturalizaci
a způsobu dokončení privatizace zúčastnit.
Proč?
Vzhledem k strategickému
významu rafinérského průmyslu pro
bezpečnost hospodářství České
republiky rozhodla vláda České republiky
svým usnesením č. 532 ze dne 28. září
1994 o způsobu restrukturalizace rafinérsko-petrochemických
společností a výběru strategického
partnera. Usnesení vlády č. 532 navazuje
na schválené privatizační projekty
těchto společností
a v žádném případě, tj.
včetně vyčlenění rafinérií,
je nemění.
Práva kupónových
akcionářů nejsou dotčena. V rámci
nabídky v druhém kole kupónové privatizace
byli o zásadních rysech privatizace a transformace
informováni. Od okamžiku vlastnictví akcií
se stanou, vedle FNM, akcionáři těchto společností
a mohou se v rámci svých práv účastnit
na řízení dalších kroků
restrukturalizace a podnikání. V usnesení
Vládní privatizační komise je s tímto
již počítáno.
14. Proč není
prokázána maa. odbornost pro věcně
uvážlivé řešení?
Privatizace a restrukturalizace
rafinérsko-petrochemického průmyslu byla
opakovaně projednávána v týmech odborníků
jak z vlastních společností, tak externích
expertů. Postup byl konzultován se zahraniční
poradenskou firmou. V konečné podobě je rozhodnutím
České vlády, která je rozhodnou instancí.
Schválené řešení
privatizace, restrukturalizace a nového institucionálního
uspořádání rafinérsko-petrochemického
průmyslu považuji za optimální pro posílení
konkurenceschopnosti na trhu ve střední Evropě
a pro udržení strategické bezpečnosti
státu. Je výsledkem odborného řešení
tohoto problému.
15. Kdo zajistil kvalifikovaný
odhad tržní ceny RPK a hlavně ceny trhu (tržního
prostoru, ve kterém RPK operuje). Byl tento odhad konzultován
v zahraničí a je jeho vypovídací schopnost
regulérní? Byla některým zájemcem
o vstup do české petrochemie nabízena částka
za podíl vyšší? O kolik? Byla tato nabídka
věrohodná? Pokud ano, proč nebyla akceptována?
Odhad tržní ceny rafinérií
Chemopetrol Litvínov a Kaučuk Kralupy vychází
z nabídky IOC z 15. února 1994. Tehdy byla tržní
cena 110 mil. USD. V dalším období byla jednáním
české strany dohodnuta orientační
cena rafinérií Chemopetrol a Kaučuk ve výši
180 mil. USD. Je nutné poznamenat, že tato tržní
cena představuje
hodnotu majetku rafinérií (účetní
hodnota) a vliv tržního ocenění. Tržní
cena je zároveň vázána na "balík
podmínek", za kterých byla stanovena. Jedná
se zejména o věcný rozsah vkládaného
hmotného majetku, výše přepravních
tarifů za ropu, předávací ceny
rafinérských polotovarů pro petrochemii atd.
Tržní cena ve výši 180 mil. USD byla konzultována
s poradenskou firmou Credit Swiss First Boston.
V současné době
je v rámci založení ČeR, a.s. hodnota
vkládaného majetku, včetně tzv. ceny
trhu, posuzována konzultační auditorskou
firmou Ernst and Young Cs Consulring. Konečná tržní
cena rafinérií Chemopetrol a Kaučuk bude
stanovena na základě skutečně vkládaného
majetku do ČeR, a.s., tržního ocenění
tohoto obchodu a souvisejících podmínek.
Srovnatelná nabídka na
vyčleněné rafinérie do samostatného
právního subjektu nebyla do doby jednání
vlády ČR v září 1994 předložena.
Konkurenční nabídky byly konstruovány
na poskytnutí dlouhodobého úvěru pro
investiční činnost, odkoupení. akcií
společností Chemopetrol a Kaučuk,
jež jsou v dočasném držení FNM,
a pozdější vytvoření holdingu.
Tyto nabídky předpokládaly stávající
organizační strukturu těchto společností.
Cenově byly nabídky
srovnatelné až na investiční úvěr
japonské EXIM banky, která nabízela cca 1
mld. USD. Tato nabídka nebyla přijata z důvodu,
že neřeší strategického partnera
v technické, obchodní a výrobní oblasti.
16. Co představuje nabízených
180 mil. USD, když pouze nový hydrokrak UNOCAL v Chemopetrolu
stál 180 mil. USD?
Nabídka 180 mil. USD představuje
hodnotu majetku rafinérií Litvínov a Kralupy,
včetně souvisejících technologických
a pomocných jednotek, a hodnotu rafinérského
obchodu v ČR. Je vázána na tzv "balík
podmínek".
Pořizovací cena
technologické části výrobní
jednotky "Příprava suroviny pro petrochemii"
byla 1,9 mld. Kč. V současném kurzu je to
cca 68,5 mil. USD.
17. Myslíte si, že
je dnes svým významem správnost a rozsah
odpovědnosti nad transformací RPK někdo z
vlády nebo vláda celá schopna náležitě
posoudit a případné špatné smlouvy
včas odhalit se všemi negativními vlivy na
české hospodářství? Doposud
nikdo za českou stranu tak významné rozhodnutí
neřešil a proto mám obavy z toho, jak již
nespočet závažných rozhodnutí
dokazuje, že bude věcné plnění
smluv velmi podceněno.
Znovu zdůrazňuji,
že exkluzivní vyjednávání s IOC
vede zkušený tým, složený z odborníků
z praxe, kteří mají zájem dohodnout
pro českou stranu optimální podmínky
smlouvy.
Problém privatizace, restrukturalizace
a vstupu strategického partnera do rafinérií
před projednáním ve vládě České
republiky byl opakovaně posouzen na různých
expertních úrovních, posouzen poradenskou
firmou a projednán v Poradě ministrů. Ministerstvo
průmyslu a obchodu na přípravě privatizace
a restrukturalizace petrochemie úzce spolupracovalo s Ministerstvem
pro správu národního majetku a jeho privatizaci
a dalšími rezorty.
Před podpisem bude "Hlavní
rámcová smlouva", bude-li doporučena
představenstvem a dozorčí radou a.s. UNIPETROL,
projednána se společnostmi a v Poradě ministrů,
případně až na schůzi vlády.
Věcné plnění
"Hlavní rámcové smlouvy" a dalších
smluv bude věcí a.s. UNIPETROL. Ještě
delší dobu bude majoritním akcionářem
této společnosti FNM, který prostřednictvím
statutárních orgánů a dalších
nástrojů plnění smluv pohlídá.
18. Jsou známy výše odměn
pro společnost zajišťující koordinaci
při vyjednávání s IOC, společnost
CS First Boston? Kolik činí výše odměn
z české strany a kolik budou nuceni zaplatit IOC?
Kolik bude CS First Boston požadovat na české
straně uhradit v případě neuskutečněného
spojení RPK s IOC?
Smlouvy se společností
Credit Swiss First Borton mají uzavřeny a. s. Chemopetrol
Litvínov a Kaučuk Kralupy. Dalším smluvním
účastníkem bude a.s. UNIPETROL. Jedná
se pouze o smlouvy s českou stranou, tzn., že IOC
není smluvním partnerem. Výše ceny za
poskytované služby ze strany IOC je věcí
jmenovaných společností. V případě
neuskutečnění vstupu IOC do rafinérií
bude Credit Swiss First Boston účtovat skutečné
náklady na tento obchodní případ.
19. Pokud víte, že
i za současné cenové hladiny (roku 1994)
petrochemických a rafinérských výrobků
je český trh schopen realizovat během 7 roků
požadovaných 30 mld. Kč (ze zisků a
vlastních zdrojů českých investorů),
proč je nutné za velmi nerovných podmínek
náš tržní prostor a pod na RPK prodávat?
Je-li reálná
možnost RPK z českých zdrojů profinancovat
a zachovat kontrolu nad fiskálním plněním
státního rozpočtu, pak je prodej a ztráta
kontroly nad RPK daleko největším hospodářským
zločinem srovnatelným pouze s prodejem celého
telekomunikačního odvětví. Příklady
(z VW-Škoda, PM-Tabák, Nestlé-Čokoládovny,
atd.) jsou již dostatečně varující!
Vstup zahraničního
strategického partnera do ČeR, a. s. není
jen věcí získání dostatečných
investičních prostředků na modernizaci
technologických celků. Partnerství rafinérií
se společnostmi IOC, dle jejich nabídky, dává
jistotu nejen rychlé modernizace, ale i jejich posilení
na trhu ropných i petrochemických výrobků
v regionu střední Evropy. Po rychlé a efektivní
modernizaci vzniknou silné rafinérie, které
udrží především
domácí český trh a proniknou i na
okolní trhy v sousedních zahraničních
zemích.
Zahraniční partner
v rafinériích zároveň přiláká
řadu potencionálních strategických
partnerů, kteří mají zájem
o vstup do našeho petrochemického průmyslu.
Bude dořešen i problém dofinancování
výstavby ropovodu MERO-IKL. Není možné
opominout i strategický aspekt tohoto rozhodnutí.
České rafinérie a česká petrochemie
budou majetkově navázány na nadnárodní
ropné a petrochemické společnosti, které
budou sice jistě prosazovat i své
vlastní zájmy, ale současně otevřou
prostor pro mnohem širší uplatnění
českých rafinérii a petrochemie nejen v domácím,
ale i mezinárodním měřítku.
Nesouhlasím s tvrzením,
že je náš tržní prostor a podíl
na rafinérsko petrochemickém průmyslu prodáván
za velmi nerovných podmínek. V tomto okamžiku
není uzavřena žádná smlouva.
Vyjednávači jsou vázáni usnesením
Vládní privatizační komise, kde jsou
v zásadách a podmínkách pro vstup
IOC do ČeR, a.s. jasně definovány podmínky,
které jsou pro českou stranu rovnoprávné
a postačující.
Znovu zdůrazňuji,
že případná ztráta majority české
strany přichází nejdříve v
úvahu po realizaci ropovodu MERO-IKL a modernizace rafinérií
dle závazného investičního programu.,
Na rozdíl od Vás
nepovažuji prodej části podílu rafinérsko-petrochemického
průmyslu, a z toho plynoucího vlivu na jeho řízení
zahraničnímu partnerovi za hospodářský
zločin.
Za hrubou chybu bych považoval
pominout stávající vývoj na našem
a okolním trhu rafinérských výrobků.
Vede mě k tomu zjištění, že v roce
1994 se dovozy automobilových benzinů podílely
37 % a motorové nafty 26 % na celkových prodejích
na našem trhu. Jediným řešením
této situace je rychlá modernizace, společná
aktivní obchodní politika ČeR, a.s. za účasti
silného strategického partnera.
Vemte prosím na vědomí,
že uchování rafinérií je strategickým
zájmem státu, a k tomu je samozřejmě
třeba realizovat podmínky pro jejich posílení
na trhu.
Srovnání s příklady
VW-Škoda, PM-Tabák apod. není na místě.
Rafinérsko petrochemický průmysl je všude
ve světě soustředěn v kapitálově
silných nadnárodních společnostech.
Jsem toho názoru, že v našem případě
tuto skutečnost nelze přejít.
20. Jak je zajištěno
řešení ekologických škod a jejich
likvidace (staré i nové škody) a povinnosti
jejich úhrady a náhrada za vzniklé
škody po transformaci RPK.
Ekologické škody minulosti
budou řešeny v rámci usnesení vlády
ČR č.123 /93. K definici těchto škod
budou zpracovány rozhodující ekologické
audity, které budou IOC a českou stranou vzájemně
odsouhlaseny. Audity zpracuje nezávislá firma podle
mezinárodně uznávaných postupů.
Povinnost FNM uzavřít se společnostmi smlouvy
na likvidaci ekologických škod minulosti je uvedena
ve schvalovacích dopisech privatizačních
projektů s.p. Chemopetrol Litvínov a Kaučuk
Kralupy.
V návrhu "Hlavní
rámcové smlouvy" jsou definovány podmínky
pro podnikání ČeR, a. s. v ekologické
oblasti takto:
a) Soulad se zákony. Akcionáři
ČeR, a.s. zajistí, aby společnost splňovala
ustanovení veškerých stávajících
a budoucích právních předpisů,
týkajících se ekologie, a vyráběla
všechny rafinérské výrobky tak, aby
splňovaly ustanovení veškerých stávajících
a budoucích právních předpisů
a nařízení týkajících
se výroby takových produktů.
b) Porušování
zákonů v budoucnosti. O veškerých ekologických
rizicích, škodách, podmínkách
a odpovědnosti, jež nebudou uvedeny ve výchozím
auditu, se předpokládá, že vznikly v
budoucnosti a proto za ně ve všech ohledech ponesou
odpovědnost ČeR, a.s. a její akcionáři.
21. Kdo převezme garance
za náhradu škod RPK způsobených? Jsou
věrohodné tyto garance v případě,
že nebudou garantovány českým státem?
Za ekologické škody
a i ostatní, pokud vzniknou z titulu podnikatelské
a jiné. činnosti ČeR, a.s., ponese plnou
odpovědnost společnost. Česká strana
(stát) neponese odpovědnost a ani nepřevezme
garance. Zodpovědnost bude pouze z titulu akcionářství
v ČeR, a. s.
V opačném případě,
tj. způsobí-li jiný subjekt škodu ČeR,
a.s. je za ní zodpovědný. Stát nebude
v žádném případě garantem.
22. Pokud se bude jednat o soukromou společnost,
je pro tyto případy dostatečně pojištěna?
Pokud by měl následky škod a jejich likvidaci
za RPK garantovat stát, tak proč se stát
bude zaručovat za soukromou společnost, v níž
bude postupně ztrácet majoritní pod?
V žádném z
dokumentů ani v návrhu "Hlavní rámcové
smlouvy" není uvedeno, že následky škody
a jejich likvidaci za ČeR, a.s. bude garantovat stát.
Jedná se o společnost, která bude samostatným
právním subjektem a tudíž ponese zodpovědnost
za své podnikání v rámci české
legislativy.
Záležitost pojištění
všech událostí, jež mohou nastat, bude
věcí ČeR, a.s. a akcionářů.
23. Dnes a denně je
celá veřejnost přesvědčována
o tom, že stát a jeho nejvyšší orgán
(ač vláda není hloupá a není
lajdák) se neumí správně rozhodovat,
prožívá frustraci ze svých rozhodnutí
a často rozhoduje arbitrárně, tak se Vás
ptám, pane ministře: Proč chcete nyní
do 31. 3. 1995 rozhodnout ve velmi omezeném časovém
prostoru bez náležité diskuze rozhodnutí
o transformaci RPK, které bude mít dalekosáhlé
důsledky na vývoj celé české
ekonomiky?
Záležitost restrukturalizace
a potřeby vhodného strategického partnera
pro rafinérský a petrochemický průmysl
je předmětem více jak dvouletých diskuzí
na úrovni společností, vládních
orgánů a expertů. V tomto období byl
prostor k projednání všech aspektů privatizace
a restrukturalizace ve vazbě na měnící
se ekonomické podmínky v našem hospodářství.
V současné době
je třeba přijmout především optimální
závěry jak k restrukturalizaci, tak i k nové
organizační struktuře a výběru
zahraničního strategického partnera. Důvodem
je posílení konkurenceschopnosti našich společností
na trhu v České republice a u vývozu do okolních
zahraničních zemí. V současné
době velmi sílí tlak dovozců na náš
trh zejména s pohonnými hmotami a topnými
oleji. Dovoz z okolních
zemí již představuje více než jednu
třetinu celkové spotřeby a není uskutečňován
společnostmi IOC. Vysoké dovozy způsobují
omezování zpracovatelské kapacity našich
rafinérií.
Vláda České
republiky nemá v úmyslu vytvářet nestandardní
podmínky pro dovoz rafinérských a petrochemických
výrobků. Je proto nutné, aby rafinérie
rychle nastoupily cestu modernizace a dovedly těmto dovozcům
čelit posílením své konkurenceschopnosti,
kterou lze dosáhnout pouze rychlou modernizací a
společnou aktivní obchodní politikou
na trhu.
Termín uzavření
"Hlavní rámcové smlouvy" o vstupu
IOC do ČeR, a.s. není zásadní. Za
rozhodující považuji, aby byla dojednána
"Hlavní rámcová smlouva" a na ní
navazující definitivní smlouvy, které
zajistí modernizaci rafinérií a návazných
petrochemických jednotek, a aby byl vytvořen silný
celek, který odolá konkurenci v rámci trhu.
24. Proč měníte již schválené privatizační projekty Chemopetrolu a Kaučuku, aniž by k tomu byl některý ze zákonem stanovených důvodů?
(S majetkem a majetkovými
účastmi na podnikání jiných
právnických osob může FNM naložit
způsobem, s nímž MSNMP vyjádří
písemný souhlas v případech, kdy nebylo
možno privatizovat podle původního rozhodnuti
z příčin nezapříčiněných
FNM a v případech, kdy majetek či majetkové
účasti přešly
na FNM odstoupením od smlouvy v důsledku porušení
smluvních povinností nabyvatele privatizovaného
majetku).
Protože v případě Chemopetrolu a Kaučuku žádný z těchto taxativně vypočtených důvodů nenastal, byla změna jednoho či obou privatizačních projektů v rozporu se zákonem. Rozhodnutí o privatizaci, na jehož základě FNM jako valná hromada rozhodne o sloučení obou subjektů a zároveň rozhodne o výši podílů soukromých akcionářů na držbě akcií ve společnosti vzniklé sloučením, která zásadním způsobem mění jejich postaveni ve struktuře akcionářů, bezpochyby je takovou změnou schváleného privatizačního projektu.
Víte o těchto
shora popsaných skutečnostech?
Rozhodnutí o privatizaci
státního podniku Chemopetrol vydané dne 2.
září 1993, pod č.j. 620/3203/93, a
v dodatku k rozhodnuti o privatizaci státního podniku
Kaučuk je jako podmínka realizace privatizace uvedeno,
že dojde k vyčlenění rafinérské
části Chemopetrolu, a.s. a Kaučuku, a.s.
a jejich spojení do jednoho právního subjektu,
společné Dceřiné společnosti
Česká rafinérská akciová společnost.
Vyčlenění
rafinérií a sloučení v jeden právní
subjekt není změna schválených privatizačních
projektů s.p. Chemopetrol a Kaučuk.
Majetkové propojení
společností Chemopetrol Litvínov a Kaučuk
Kralupy vychází z usnesení č. 34 Vládní
privatizační komise, které navázalo
na usnesení vlády č. 532 z 28. září
1994. V tomto usnesení uložila ministru průmyslu
a obchodu "zabezpečit svolání valných
hromad společností Chemopetrol Litvínov a
Kaučuk Kralupy a s využitím práv kvalifikované
majority na valné hromadě rozhodovat o sloučení
společnosti se společnosti účelově
založenou FNM (UNIPETROL, a.s.)".
Valné hromady se budou
konat po vydání akcií kupónovým
akcionářům, kteří akcie získali
ve 2. kole kupónové privatizace v těchto
společnostech.
Z tohoto usnesení jasně
vyplývá, že ke sloučení společností
a.s. UNIPETROL může dojít pauze z vůle
akcionářů a.s. Chemopetrol a Kaučuk,
což je FNM, DIK a IPF.
Akcionáři obou společností
se mohou s využitím svých akcionářských
práv k majetkovému provázání
a.s. Chemopetrol a Kaučuk vyjádřit na jednání
těchto valných hromad.
Zdůrazňuji, že
smyslem nového institucionálního uspořádání
rafinérsko petrochemického průmyslu je vytvoření
silného celku, který bude schopen dlouhodobé
existence v tvrdém konkurenčním prostředí
ve střední Evropě. V tomto uspořádání
podstatně vzroste vlivem synergického efektu tržní
hodnota jak a.s. Chemopetrol a Kaučuk, tak i celého
a.s. UNIPETROL.
Nepovažuji tudíž
postup realizace nového institucionálního
uspořádání rafinérsko-petrochemického
průmyslu za rozpor se zákonem.
25. Nechtěl byste, pane
ministře, požádáním hospodářského
výboru parlamentu zajistit maximální kontrolu
nad stavem vyjednávání a posuzovat veškeré
kroky bez politického zaujetí a věcně
správně odhadovat možné optimální
varianty?
Jsem toho názoru, že
Váš návrh je již řešen. Dne
17. listopadu 1994 jsem přednesl v hospodářském
výboru "Informaci k petrochemii a automobilce Škoda,
a.s. Mladá Boleslav". Hospodářský
výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu po vyslechnutí
mého výkladu a po rozpravě mě požádal,
mimo jiné, o další podána informace
o restrukturalizaci petrochemického průmyslu. Pověřil
pana poslance V. Vlčka funkcí zpravodaje k problematice
restrukturalizace a vstupu zahraničního partnera
a požádal Ministerstvo
průmyslu a obchodu o poskytnutí všech potřebných
informací zpravodaji hospodářského
výboru. Zároveň hospodářský
výbor požádal, před konečným
rozhodnutím; informovat poslance na uzavřeném
jednání výboru.
O situaci ve vyjednávání
se zahraničním partnerem informoval předseda
představenstva a.s. UNIPETROL pan Ing. M. Krejčí
pana poslance V. Vlčka.
Já osobně jsem připraven
v plném rozsahu žádosti hospodářského
výboru vyhovět.
V závěru interpelace
navrhujete, aby se transformací a restrukturalizací
rafinérsko petrochemického průmyslu začala
zabývat Poslanecká sněmovna na mimořádném
zasedání a také, aby se rozhodla požádat
Nejvyšší kontrolní úřad
o kontrolu privatizace a. s. Chemopetrol Litvínov a Kaučuk
Kralupy a také a. s. Benzina.
Jsem toho názoru, že
tyto společnosti byly privatizovány v souladu s
rozhodnutím kompetentních orgánů,
tj. vlády a Vládní privatizační
komise. Prvým krokem je restrukturalizace, nové
institucionální uspořádání
a výběr strategického partnera. V této
věci je také v zásadních
rysech rozhodnuto vládou a Vládní privatizační
komisí v souladu s platnými předpisy. Jednání
o vstupu IOC do rafinérií probíhají
ve smyslu usnesení Vládní privatizační
komise. O výsledku budu informovat hospodářský
výbor, Poslaneckou sněmovnu a vládu České
republiky. Tyto orgány považuji za zcela postačující,
aby posoudily jak průběh a výsledky exkluzivního
vyjednávání s IOC, tak postup realizace nového
institucionálního uspořádání
včetně majetkového propojení společností
Chemopetrol a Kaučuk. Jiný způsob
kontroly vidím nadbytečný.
Ve věci podání
návrhu budoucího akcionáře a. s. Kaučuk
ve věci zamezení nakládání
a převodu majetku a.s. Chemopetrol a Kaučuk rozhodne
soud.
Vzhledem k tomu, že se jedná
o již Vaši čtvrtou interpelaci ve věci
privatizace České petrochemie a některé
otázky se opakují, považuji problém
za dostatečně vysvětlený.