Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1497

INTERPELACE

poslance Michala Krause

na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka

ve věci privatizace a transformace (případně restrukturalizace) české petrochemie

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Michala Krause na místopředsedu vlády a ministra financí Ivana Kočárníka. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 31. ledna 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

V Praze 23. 1. 1995

Vážený pane ministře,

ve všech odpovědích na mé předešlé interpelace ve věci privatizace a transformace (případně restrukturalizace) české petrochemie mne členové vlády mimo jiné ujišťovali, že rozhodování je vedeno pouze ekonomickými a technickými hledisky a snahou o maximální objektivitu odpovídající strategickým a ekonomickým zájmům naší ekonomiky.

Po prostudování návrhu materiálu, určeného jako podklad pro rozhodnutí vlády ČR ve věci restrukturalizace a transformace Rafinérsko Petrochemického Komplexu (RPK), jsem nicméně nabyl dojmu, že za určitých okolností by mohly být strategické a zejména ekonomické, ale i ekologické zájmy české ekonomiky silné ohroženy!!!

Navíc jsou zcela nedostatečně řešeny ekologické otázky, které jsou u RPK velmi významné a jejich odpovědné řešení představuje i rozhodnuti o úloze státu v ekonomice.

Protože závěrečné rozhodnutí je věci vlády, obracím se na Vás s touto interpelací.

Žádám odpovědi na následující otázky:

1) Jak je zajištěno řešení ekologických škod a jejich likvidace (staré i nové škody), a povinnosti jejich úhrady a náhrada za vzniklé škody po transformaci RPK? nebudou nakonec ekologické škody řešeny úhradou z rozpočtu ČR?

2) Kdo převezme garance za náhradu škod RPK způsobených? Jsou věrohodné tyto garance v případě, že nebudou garantovány českým státem.

3) Pokud se bude jednat o soukromou společnost, je-li pro tyto případy dostatečně pojištěna? Pokud by měl následky škod a jejich likvidaci za RPK garantovat stát, tak proč se stát bude zaručovat za soukromou společnost, v ní bude postupně ztrácet majoritní podíl?

4) Kdo provedl ekologický audit spojený se vstupem IOC na území rafinérií zvláště v případě, že pozemky nebudou vloženy do a.s. Česká rafinérská, resp. Unipetrol a.s.? Jinak nebude možno v budoucnosti určit, kdo a v jakém rozsahu je odpovědný za ekologické škody vzniklé v rafinériích. Byl ekologický audit proveden? Jak?

5) Kolik je výnos dani z petrochemie nyní, kolik činil před její likvidací živelným pašováním PHM a LTO v roce 1989 a v dalších letech.

6) Pokuste se odhadnout výnos po převzetí majority IOC při možnosti provádět transfer zisku (přes vysoké nákupní ceny ropy i vysoké přepravovací náklady bude základ pro výpočet daní výrazně snížen) do zahraničí tak, jak nám to nyní například předvádí VW-Škoda na vysokých cenách jednotlivých zejména dovážených subdodávek. Bude podobným postupům v rámci smlouvy dostatečně zabráněno?

7) Jak se podle Vás mohou chovat suverénní české banky, které zajišťovaly pokryti stávajících úvěrů v RPK a jejich dalšího zajištění při oddělení rafinérií? Myslíte si, že pokud by nevlastnil stát majoritní podíl v těchto bankách, že by souhlasily s oddělením rafinérií od RPK?

8) Proč se nechtějí, při dobrém ratingu ČR, zúčastnit na úvěrování perspektivního oboru české ekonomiky, ke kterému petrochemie a rafinérie bezesporu patří, české banky?

9) Kdo bude o provádění investic rozhodovat a jak bude zajištěn prostor pro české dodavatele?

10) Jaké budou pokuty za nedodržení podmínek smlouvy mezi ČR a IOC, kdo bude posuzovat případné spory, když není vytvořen kontrolní výbor za ČR?

11) Proč není stanovením reálného postupu a zahrnutím nových vlastníků z II. vlny KP projevena vůle na společném postupu při transformaci RPK?

Proč nerespektujete práva kupónových akcionářů? Striktně právně vzato, ještě akcionáři nejsou, neboť jim SCP dosud akcie ne byly vydány. Nicméně ve II. vlně KP byl o nabídnuto 36 % akcií Chemopetrolu a 26.5% akcií Kaučuku. Jsou tedy známi všichni kupónový akcionáři. Ti se přesto nemohou rozhodování o restrukturalizaci a způsobu dokončení privatizace zúčastnit. Proč?

12) Proč není prokázána max. odbornost pro věcně uvážlivé řešení?

13) Kdo zajistil kvalifikovaný odhad tržní ceny RPK, a hlavně ceny trhu (tržního prostoru ve kterém RPK operuje). Byl tento odhad konzultován v zahraničí a je jeho vypovídací schopnost regulérní?

14) Co představuje nabízených 180 mil USD, když pouze nový hydrokrak UNOCAL v Chemopetrolu stál 180 mil USD?

15) Myslíte si, že je dnes svým významem správnost a rozsah odpovědnosti nad transformací RPK někdo z vlády nebo vláda celá. schopna náležitě posoudit a případné špatné smlouvy včas odhalit se všemi negativními vlivy na české hospodářství? Doposud nikdo za českou stranu tak významné rozhodnutí neřešil a proto mám obavy z toho, jak ji nespočet závažných rozhodnutí dokazuje, že bude věcné plnění smluv velmi podceněno.

16) Jsou známy výše odměn pro společnost zajišťující koordinaci při vyjednávání s IOC, společnost CS First Boston? Kolik činí výše odměn z české strany a kolik budou nuceni zaplatit IOC? Kolik bude CS First Boston požadovat na české straně uhradit v případě neuskutečněného spojení RKP s IOC?

17) Pokud víte, že i za současné cenové hladiny (roku 1994) petrochemických a rafinérských výrobků je český trh schopen realizovat během 7 roků požadovaných 30 mld. Kč, (ze zisků a vlastních zdrojů českých investorů), proč je nutné za velmi nerovných podmínek náš tržní prostor a podíl na RPK prodávat? Je-li reálná možnost RPK z českých zdrojů profinancovat a zachovat kontrolu nad fiskálním plněním státního rozpočtu, pak je prodej a ztráta kontroly nad RPK daleko největším hospodářským zločinem srovnatelným pouze s prodejem celého telekomunikačního odvětví. Příklady (z VW-Škoda, PM - Tabák, Nestlé - Čokoládovny, atd.) jsou ji dostatečně varující!

18) Dnes a denně je celá veřejnost přesvědčována o tom, stát a jeho nejvyšší orgán (ač vláda není hloupá a není lajdák) se neumí správně rozhodovat, prožívá frustraci ze svých rozhodnutí a často rozhoduje arbitrárně, tak se Vás ptám, pane ministře,: Proč chcete nyní, rozhodnout ve velmi omezeném časovém prostoru, bez náležité diskuse, o transformaci RPK, která bude mít dalekosáhlé důsledky na vývoj celé české ekonomiky?

19) Jelikož všechna jednání s IOC probíhají za zřejmého porušení zákona o velké privatizaci (neodůvodněnou změnou privatizačních projektů Chemopetrolu a Kaučuku), a současné jsou ignorována práva kupónových akcionářů vzešlých z druhé vlny KP, domnívám se, že je nanejvýš žádoucí, aby se transformací a restrukturalizací RPK začala zabývat poslanecká sněmovna na svém mimořádném zasedání požádala Nejvyšší kontrolní úřad, aby postup privatizace RPK byl podroben důkladné kontrole. Jedná se zejména o a.s. Chemopetrol Litvínov, a.s. Kaučuk Kralupy a také a.s. Benzina. Jste stejného názoru a podpoříte v parlamentu ČR hlasováni o provedení kontroly NKÚ v privatizovaném RPK Chemopetrol a.s., a Kaučuk a.s., případně Benzina a.s.?

Protože chci předejit situaci, kdy nám poslancům mohou vzkázat vládni představitelé ústy svých tiskových mluvčích, že je vše v pořádku a o veškeré námitky je pro českou stranu náležitě pečováno, upozorňuji i Parlament ČR, že na majetek a.s. Chemopetrol a a.s.Kaučuk byl podán návrh na předběžné opatření ve věci zamezení s nakládáním a převodem majetku a akciemi shora uvedených společností z důvodného podezření o porušení zákona o velké privatizaci. Do rozhodnutí soudu by neměly být prováděny MSNMP jakékoliv majetkové změny.

Jelikož každým dnem probíhají pro celou českou veřejnost neodůvodněně dokonale. utajená jednání o osudu české petrochemie, žádám Vás o zkrácený termín odpovědí. Žádám Vás o konkrétní odpovědi na jednotlivé otázky.

Na Vaše odpovědi předem děkuji.

 
Ing. Michal Kraus
 
poslanec parlamentu ČR

Vážený pan

Ivan Kočárník

ministr financi ČR


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP