Místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník zaslal
odpověď na interpelaci poslance Michala Krause dopisem
ze dne 24. února 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
na interpelaci poslance Michala Krause. Odpověď je
přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Vážený pane
poslanče,
k Vaší interpelaci
ze dne 23. ledna 1995 ve věci privatizace a transformace
českého rafinérsko - petrochemického
komplexu sděluji.
Gestorem při uskutečňování
privatizace a transformace zmíněného komplexu
je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Vámi
předložené otázky jsou koncipovány
tak, že věcné zodpovězení je
převážně míře v kompetenci
MPO ČR a některé otázky věcně
přísluší MSNMP a FNM ČR.
Proto se v odpovědi soustředím
jen na problematiku, jež se přímo dotýká
mého resortu.
K otázce číslo
5
1989 | ||
1990 | ||
1991 | ||
1992 | ||
1993 | ||
1994 |
Údaje za léta 1989
až 1992 dokladují výnos daně z obratu,
který byl sledován na federální úrovni.
V přehledu uvedené údaje představují
za Českou republiku 70 % na federálním výnosu
daně obratu.
Po zavedení nové
daňové soustavy od roku 1993, zdanění
petrochemických výrobků se skládá
ze spotřební daně a výnosu daně
z přidané hodnoty. Daň z přidané
hodnoty nelze vyčíslit a to ani odhadnout (např.
proto, že část nafty a LTO je spotřebována
plátci DPH, kteří uplatňují
nárok na odpočet daně, tzn. nakupují
vlastně "bez daně"), proto v přehledu
za léta 1993 a 1994 je
uveden výnos spotřební daně.
Zvýšení výnosu
spotřební daně v roce 1994 oproti roku 1993
je způsobeno jednak zvýšením sazeb daně
a jednak působením zákona č. 136/1994
Sb., o barvení a značkování některých
uhlovodíkových paliv a maziv, s účinností
od 1. 7. 1994.
Pro komplexní dokreslení
uvádím výsledek expertízy prováděné
na ministerstvu financí v souvislosti s přípravou
zákona č. 136/94 Sb. u lehkého topného
oleje (LTO) za rok 1993.
LTO | ||||
v % |
Z konstrukce propočtu vyplývá,
že kdyby byl v roce 1993 veškerý LTO neoprávněně
prodán jako nafta (za cenu nafty), činil by teoreticky
únik spotřební daně maximálně
4,6 mld Kč. V praxi tomu však tak nebylo, proto únik
spotřební daně činil pouze část
z částky 4,6 mld Kč.
Po schválení zákona
č. 136/94 Sb. se snížily dovozy LTO o cca 90
%. Především dovozy LTO byly potencionálním
zdrojem daňových úniků.
K otázce číslo
6
K problematice transferu zisku
uvádím: Zákon č. 586/1992 Sb. o dani
z příjmu, ve znění pozdějších
předpisů má ustanovení (§ 23
odst. 7), které řeší ochranu proti cenovému
transferu mezi spřízněnými subjekty
a zabraňuje jednomu z druhu daňových úniků
tak, aby nedocházelo k přelévání
zisku do zahraničí. Podle mého není
proto potřebné, aby tyto otázky byly ještě
řešeny v předmětné smlouvě.
K ostatním otázkám
by se podle mého názoru měly vyjádřit
výše uvedené resorty.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. Michal Kraus
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky