Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslanců Pavla
Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka,
Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera na ministra
spravedlnosti Jiřího
Nováka. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 28. února 1995 |
Vážený pane
ministře,
novelizací § 89 TZ
z roku 1990 byl rozsah právnických subjektů,
jejichž vybraným pracovníkům mohl být
přiznán charakter "veřejného
činitele" zúžen vypuštěním
"státních hospodářských,
družstevních nebo společenských organizací".
Pracovníci Českých drah ve výše
uvedených funkcích
postavení "veřejného činitele"
tím ztratily. Ve svých důsledcích
to znamená, že ve styku s vandaly a "černými"
cestujícími jsou uvedení pracovníci
Českých drah postaveni na úroveň ostatních
spolucestujících a nemohou zjistit jejich totožnost.
Tento stav zesiluje možnost
vandalismu ve vlacích, narušování bezpečnosti
a plynulosti železniční dopravy, bezpečnosti
cestujících i jejich majetku.
Postavení, právní
ochrana, ale i spolu s odpovědností drážních
pracovníků ve funkcích výpravčích
vlaků, vlakvedoucích a průvodčích
vlaků osobní přepravy, byly proto do roku
1990 zesíleny alespoň v rozsahu stanoveném
v § 154 až § 159 TZ přiznáním
statutu "veřejného činitele" podle
§ 89 odst. 8 TZ. Toto postavení bylo potvrzeno rozhodnutím
Nejvyššího soudu
ČSR ze dne 22.4.1974 sp. zn. 5 TZ 7174 a rozhodnutím
téhož soudu z 24.9.1976 sp. zn. TZ 32/76.
Vzhledem k tomu, že stávající
situaci, kdy pracovníkům železniční
dopravy, kteří přicházejí do
styku s cestující veřejností, nebyl
v novele TZ přiznán statut veřejného
činitele, považujeme za závažnou, dovolujeme
si Vám položit tuto otázku:
Z jakého důvodu
byl tento statut novelou zákona zrušen?
S projevem hluboké úcty