Ministr spravedlnosti Jiří
Novák zaslal odpověď na interpelaci poslanců
Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka,
Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera dopisem ze
dne 30. března 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra spravedlnosti
Jiřího Nováka na interpelaci poslanců
Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka,
Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera. Odpověď
je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 30. března 1995 | |
M - 209/95 |
Vážený pane
poslanče,
odpovídám na Vaši
interpelaci, v níž se společně s dalšími
poslanci dotazujete na důvod, pro který v důsledku
změny trestního zákona není některým
pracovníkům železniční dopravy
přiznán statut veřejného činitele.
Ke změně obsahu
pojmu veřejný činitel ve smyslu § 89
odst. 9 trestního zákona došlo na základě
zákona č. 175/1990 Sb. V důsledku této
změny se statut veřejného činitele
od 1.7.1990 nevztahuje na "pracovníky státních
hospodářských, družstevních a
společenských organizací".
Federální shromáždění,
které uvedenou novelu trestního zákona přijímalo,
se ztotožnilo s koncepcí obsaženou ve vládním
návrhu tehdejší federální vlády,
podle níž za veřejného činitele
lze označit při splnění dalších
podmínek odpovědného pracovníka státního
orgánu nebo samosprávy, který se podílí
na plnění úkolů státu a používá
k tomu svěřených
pravomocí. Skutečnost, že statut veřejného
činitele je úzce spojen s výkonem pravomoci
ve správě veřejných záležitostí,
má naopak i ten důsledek, že veřejný
činitel je v některých případech
postihován za spáchaný trestný čin
přísněji, než jiní pachatelé.
I když široké
vymezení pojmu veřejného činitele
před rokem 1990 vycházelo z předtím
prosazované představy o přenášení
úkolů státu na tzv. společenské
organizace, i v tomto pojetí za veřejného
činitele mohl být označen jen ten, kdo používal
určité rozhodovací pravomoce při plnění
úkolů státu. Domnívám se, že
k opětovnému rozšiřování
statutu veřejného činitele na zaměstnance
dopravy není důvodu, zejména za situace,
kdy doprava není oblastí, v níž by se
uplatňovala výlučná podnikatelská
působnost státu.
Navíc v případě, že bychom k
takovému rozšíření přistoupili,
lze důvodné očekávat, že s obdobnými
požadavky vystoupí i zaměstnanci řady
dalších odvětví, zejména z oblasti
služeb. Tím by se vyvolala vlna nesystémových
zásahů do trestního zákona, jejichž
praktický význam by byl sporný. Podstatné
zvýšení skutečné ochrany podle
mého názoru ani tak nesouvisí se zpřísněním
trestní represe za určité trestné
činy cestou změny trestního zákona,
ale závisí především na snížení
podílu latentní kriminality v této
oblasti.
S pozdravem
Vážený pan
Ing. dr. Pavel Hirš
předseda Klubu poslanců LSNS
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky