Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1559 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslanců Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera

na ministra dopravy Jana Stráského

ve věci povinnosti zajistit provozování drážní dopravy

Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci poslanců Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera dopisem ze dne 15. března 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslanců Pavla Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 21. března 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

MINISTR DOPRAVY
 
České republiky
 
PhDr. Jan STRÁSKÝ
 

 V Praze dne 15. března 1995
 Č.j.: 5178/95-KM

Vážený pane poslanče,

obdržel jsem dvě interpelace Vašeho poslaneckého klubu, datované dne 28. února 1995, k zákonu č. 266/1994 Sb., o dráhách ve věcech:

1. vyšetřování nehod na dráhách,

2. povinnost zajistit provozování drážní dopravy.

Mou odpověď k jednotlivým interpelacím přikládám v přílohách. Seznamte, prosím, s mým stanoviskem i Vaše kolegy, pány poslance Kuličku, Kašpárka, Valacha a Ungera, spolupodavatele interpelace.

S pozdravem

 
J. Stráský

Přílohy

Vážený pan

Ing. Dr. Pavel Hirš

předseda Klubu poslanců LSNS

Poslanecká sněmovna Parlamentu

České republiky

Praha

Na vědomí:

Vážený pan

PhDr. Milan Uhde

předseda Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

Příloha č. 2

Stanovisko ministra dopravy k interpelaci Ing. Dr. Pavla Hirše, předsedy poslaneckého klubu poslanců LSNS, k otázce povinnosti zajistit provozování drážní dopravy podle zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách

V interpelaci se namítá, že zákon nestanoví povinnost vlastníka dráhy resp. jejího provozovatele k provozování drážní dopravy a následkem toho může dojít k zastavení provozování drážní dopravy.

Podle mého názoru tento následek nastat nemůže a uvedený problém vyplývá z nepochopení provázanosti jednotlivých povinností, stanovených zákonem o dráhách a stanovenou působností Drážního úřadu.

Vlastník dráhy má zákonem uloženu povinnost zabezpečit provozuschopnost dráhy a dále zajistit provozování dráhy, pokud tyto povinnosti nepřenese na provozovatele dráhy. Tak je zajištěno, že dráha musí být vždy provozuschopná.

Vámi uváděná dedukce získat dráhu s cílem pouhé spekulace s pozemky dráhy nemůže tedy nastat, protože na rozdíl od obecně vymezených práv vlastníka podle § 123 a následujících občanského zákoníku jsou zákonem o dráhách stanoveny pro vlastnictví dráhy zvláštní povinnosti, které ve svém souhrnu garantují, že k získání dráhy za účelem provádění jiné činnosti s pozemky, na kterých se dráha nachází, nemůže dojít.

Provozování drážní dopravy je podle zákona o dráhách podnikatelská činnost, jejíž podmínky se stanoví pro příslušného dopravce v licenci, přičemž oba podnikatelé, tj. jak provozovatel dráhy, tak i dopravce jsou vázáni rozsahem a podmínkami, stanovenými v rozhodnutí o licenci. Dopravce je mimo jiné dále povinen provozovat drážní dopravu podle platné licence a smlouvy, uzavřené s provozovatelem dráhy, a to po celou dobu její platnosti.

Nenajde-li se pro provozování drážní dopravy na určité dráze podnikatel, potom nastane proces regulace státem, který zákon o dráhách umožňuje. Drážní úřad má oprávnění v rozhodnutí o udělení licence stanovit podmínky provozování drážní dopravy, týkající se zejména zajištění dopravní obslužnosti území a bezpečnosti drážní dopravy. Toto oprávnění využije například při udělení licence jinému dopravci, nebo i nařídí změnu již platné licence, a to pro zajištění požadované drážní dopravy jiným dopravcem, který k tomu má odpovídající možnosti.

Závěrem připomínám, že dráhu jako dopravní cestu lze zrušit jen na návrh vlastníka, jsou-li vyčerpány všechny možnosti pro zajištění jejího provozování a její provozuschopnosti, mezi něž patří zejména nabídková povinnost na odkoupení dráhy státem nebo obcí podle druhu dráhy.

Na Vaši otázku, položenou v interpelaci, jak řešit povinnost zajistit provozování drážní dopravy ve Vámi popsaném případě, jestliže vlastník dráhy nebo její provozovatel nebude provozovat drážní dopravu, odpovídám, že řešení je obsaženo v ustanovení § 29 odst. 3 a § 32 odst. 1 písmeno c) zákona č. 266/1994 Sb. To znamená, že stát je oprávněn změnit licenci pro provozování drážní dopravy i na tratě, o které dopravce nežádal, vyžaduje-li to veřejný zájem.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP