Ministr dopravy Jan Stráský
zaslal odpověď na interpelaci poslanců Pavla
Hirše, Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka,
Vítězslava Valacha a Jaroslava Ungera dopisem ze
dne 15. března 1995.
Podle § 89 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám Poslanecké
sněmovně odpověď ministra dopravy Jana
Stráského na interpelaci poslanců Pavla Hirše,
Pavla Kuličky, Miroslava Kašpárka, Vítězslava
Valacha a Jaroslava Ungera.
Odpověď je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 15. března 1995 | |
Č.j.: 5178/95-KM |
Vážený pane
poslanče,
obdržel jsem dvě interpelace
Vašeho poslaneckého klubu, datované dne 28.
února 1995, k zákonu č. 266/1994 Sb., o dráhách
ve věcech:
1. vyšetřování
nehod na dráhách,
2. povinnost zajistit provozování
drážní dopravy.
Mou odpověď k jednotlivým
interpelacím přikládám v přílohách.
Seznamte, prosím, s mým stanoviskem i Vaše
kolegy, pány poslance Kuličku, Kašpárka,
Valacha a Ungera, spolupodavatele interpelace.
S pozdravem
Přílohy
Vážený pan
Ing. Dr. Pavel Hirš
předseda Klubu poslanců LSNS
Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Příloha č. 2 |
Stanovisko ministra dopravy
k interpelaci Ing. Dr. Pavla Hirše, předsedy poslaneckého
klubu poslanců LSNS, k otázce povinnosti zajistit
provozování drážní dopravy podle
zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách
V interpelaci se namítá,
že zákon nestanoví povinnost vlastníka
dráhy resp. jejího provozovatele k provozování
drážní dopravy a následkem toho může
dojít k zastavení provozování drážní
dopravy.
Podle mého názoru
tento následek nastat nemůže a uvedený
problém vyplývá z nepochopení provázanosti
jednotlivých povinností, stanovených zákonem
o dráhách a stanovenou působností
Drážního úřadu.
Vlastník dráhy má zákonem
uloženu povinnost zabezpečit provozuschopnost dráhy
a dále zajistit provozování dráhy,
pokud tyto povinnosti nepřenese na provozovatele dráhy.
Tak je zajištěno, že dráha musí
být vždy provozuschopná.
Vámi uváděná
dedukce získat dráhu s cílem pouhé
spekulace s pozemky dráhy nemůže tedy nastat,
protože na rozdíl od obecně vymezených
práv vlastníka podle § 123 a následujících
občanského zákoníku jsou zákonem
o dráhách stanoveny pro vlastnictví dráhy
zvláštní povinnosti, které ve svém
souhrnu garantují, že k
získání dráhy za účelem
provádění jiné činnosti s pozemky,
na kterých se dráha nachází, nemůže
dojít.
Provozování drážní
dopravy je podle zákona o dráhách podnikatelská
činnost, jejíž podmínky se stanoví
pro příslušného dopravce v licenci,
přičemž oba podnikatelé, tj. jak provozovatel
dráhy, tak i dopravce jsou vázáni rozsahem
a podmínkami, stanovenými v rozhodnutí o
licenci. Dopravce je mimo jiné dále povinen provozovat
drážní dopravu podle platné licence
a smlouvy, uzavřené s provozovatelem dráhy,
a to po celou dobu její platnosti.
Nenajde-li se pro provozování
drážní dopravy na určité dráze
podnikatel, potom nastane proces regulace státem, který
zákon o dráhách umožňuje. Drážní
úřad má oprávnění v
rozhodnutí o udělení licence stanovit podmínky
provozování drážní dopravy, týkající
se zejména zajištění dopravní
obslužnosti území a bezpečnosti drážní
dopravy. Toto oprávnění využije například
při udělení licence jinému dopravci,
nebo i nařídí změnu již platné
licence, a to pro zajištění požadované
drážní dopravy
jiným dopravcem, který k tomu má odpovídající
možnosti.
Závěrem připomínám,
že dráhu jako dopravní cestu lze zrušit
jen na návrh vlastníka, jsou-li vyčerpány
všechny možnosti pro zajištění jejího
provozování a její provozuschopnosti, mezi
něž patří zejména nabídková
povinnost na odkoupení dráhy státem nebo
obcí podle druhu dráhy.
Na Vaši otázku, položenou
v interpelaci, jak řešit povinnost zajistit provozování
drážní dopravy ve Vámi popsaném
případě, jestliže vlastník dráhy
nebo její provozovatel nebude provozovat drážní
dopravu, odpovídám, že řešení
je obsaženo v ustanovení § 29 odst. 3 a §
32 odst. 1 písmeno c) zákona č. 266/1994
Sb. To znamená, že stát je oprávněn
změnit licenci pro provozování drážní
dopravy i na tratě, o které dopravce nežádal,
vyžaduje-li to veřejný zájem.