Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jiřího Macháčka
na ministra dopravy Jana Stráského. Interpelace
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ing. Jiří Macháček
Poslanecký klub
Českomoravské unie středu
Vážený pan
PhDr. Jan Stráský
ministr dopravy ČR
prostřednictvím
předsedy Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Praha, 2. března 1995 |
Vážený pane ministře,
náš dopravní systém již za 1.republiky
patřil k nejrozvinutějším a koresponduje
s hlavními tahy vybudovanými v Evropě. Dopravní
obslužnost území hromadnou, převážně
autobusovou dopravou patří k nejhustější
v Evropě. Problematické však je rozmístění
jednotlivých spojů v čase a srovnání
technické úrovně dopravních prostředků.
Od roku 1990 došlo k výraznému omezení
spojů a vzhledem k nedostatku financí téměř
nebyl obnovován vozový park. Odpovědnost
za dopravní obsluhu byla přenesena na obce. Je známo,
že ztrátové linky vedou především
do malých obcí, které jsou z hlediska dopravy
koncové. Je známo i to, že tyto malé
obce mají minimální příjmy
a několik desítek těchto obcí již
teď, obrazně řečeno, stojí před
bankrotem. Další obce jsou pak zadluženy na tři
generace dopředu. Okresním úřadům
byl svěřen "dohled" nad zajištěním
obslužnosti. Některá okresní shromáždění
však dotace na dopravu nepřidělila, protože
1. tyto částky jdou na úkor investic a z
prostředků všech obcí okresu;
2. není možná kontrola, zda monopolní
dopravce skutečně tyto prostředky využívá
tam, kde jsou určeny a nakolik je potřebuje v rámci
hospodaření celého podniku.
Stávající situace má již dnes
za následek zvýšenou nezaměstnanost
v některých oblastech (Bruntál, Žďár
n/S, Val.Klobouky, pohraniční oblasti), či
dokonce vylidňování některých
obcí. Jak vidno, postiženy jsou především
venkovské oblasti, což může mít
za následky jak v sociální, tak v ekologické
sféře.
Žádám Vás proto, vážený
pane ministře, o zodpovězení následujících
otázek:
1. Jaká je koncepce Vašeho ministerstva v zajištění
sítě hromadné dopravy a dopravní obslužnosti
zemí vůbec;
2. Jaké finanční prostředky a z jakých
zdrojů budou na toto zajištění směřovány;
3. Jak budou zajištěna protimonopolní opatření
v této oblasti;
4. Jak je zajištěna kontrola efektivity hospodaření
těch dopravců, kteří čerpají
státní dotace a tedy nezbytnost vynaložení
státních dotací.
Děkuji předem za odpověď.