Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

1. volební období

1576

INTERPELACE

poslance Jiřího Macháčka

na ministra dopravy Jana Stráského

ve věci koncepce Ministerstva dopravy pro zajištění dopravní obslužnosti území

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslance Jiřího Macháčka na ministra dopravy Jana Stráského. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 7. března 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Ing. Jiří Macháček

Poslanecký klub

Českomoravské unie středu

Vážený pan

PhDr. Jan Stráský

ministr dopravy ČR

prostřednictvím

předsedy Poslanecké sněmovny

Parlamentu České republiky

Praha

 Praha, 2. března 1995

Vážený pane ministře,

náš dopravní systém již za 1.republiky patřil k nejrozvinutějším a koresponduje s hlavními tahy vybudovanými v Evropě. Dopravní obslužnost území hromadnou, převážně autobusovou dopravou patří k nejhustější v Evropě. Problematické však je rozmístění jednotlivých spojů v čase a srovnání technické úrovně dopravních prostředků.

Od roku 1990 došlo k výraznému omezení spojů a vzhledem k nedostatku financí téměř nebyl obnovován vozový park. Odpovědnost za dopravní obsluhu byla přenesena na obce. Je známo, že ztrátové linky vedou především do malých obcí, které jsou z hlediska dopravy koncové. Je známo i to, že tyto malé obce mají minimální příjmy a několik desítek těchto obcí již teď, obrazně řečeno, stojí před bankrotem. Další obce jsou pak zadluženy na tři generace dopředu. Okresním úřadům byl svěřen "dohled" nad zajištěním obslužnosti. Některá okresní shromáždění však dotace na dopravu nepřidělila, protože

1. tyto částky jdou na úkor investic a z prostředků všech obcí okresu;

2. není možná kontrola, zda monopolní dopravce skutečně tyto prostředky využívá tam, kde jsou určeny a nakolik je potřebuje v rámci hospodaření celého podniku.

Stávající situace má již dnes za následek zvýšenou nezaměstnanost v některých oblastech (Bruntál, Žďár n/S, Val.Klobouky, pohraniční oblasti), či dokonce vylidňování některých obcí. Jak vidno, postiženy jsou především venkovské oblasti, což může mít za následky jak v sociální, tak v ekologické sféře.

Žádám Vás proto, vážený pane ministře, o zodpovězení následujících otázek:

1. Jaká je koncepce Vašeho ministerstva v zajištění sítě hromadné dopravy a dopravní obslužnosti zemí vůbec;

2. Jaké finanční prostředky a z jakých zdrojů budou na toto zajištění směřovány;

3. Jak budou zajištěna protimonopolní opatření v této oblasti;

4. Jak je zajištěna kontrola efektivity hospodaření těch dopravců, kteří čerpají státní dotace a tedy nezbytnost vynaložení státních dotací.

Děkuji předem za odpověď.

Jiří Macháček



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP