Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jiřího Macháčka
dopisem ze dne 27. března 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Jiřího
Macháčka. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
Ministr dopravy
České republiky
PhDr. Jan STRÁSKÝ
V Praze dne 27. března 1995 | |
Č. j. 4/95-P-KM |
Vážený pane poslanče,
svým dopisem ze dne 2.března 1995 jste se na mne
prostřednictvím předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky obrátil
s problematikou dopravní obslužnosti území
pravidelnou autobusovou dopravou.
K dané problematice Vám mohu sdělit následující.
K zabezpečení činnosti pravidelné
autobusové dopravy byla od roku 1993 přijata následující
zásadní opatření:
- byla v podstatě ukončena privatizace státních podniků ČSAD,
- byl otevřen dotační systém pravidelné autobusové dopravy pro všechny dopravce, bez rozdílu jejich právní formy podnikání,
- byl přijat zákon č. 111 /94 Sb., o silniční dopravě, kterým je řešen zejména systém udělování koncesí a licencí, uzavírání závazku veřejné služby z důvodu zabezpečení dopravní obslužnosti území pravidelnou autobusovou dopravou, umožněn přímý finanční vztah okresních úřadů k jednotlivým dopravcům,
- byla uvolněna regulace cen jízdného, kdy
centrální určování maximální
výše ceny jízdného bylo nahrazeno věcným
usměrňováním této ceny.
Z tohoto vychází i má odpověď
na konkrétní otázky:
1) Jaká je koncepce Ministerstva dopravy v zajištění
sítě hromadné dopravy a dopravní obslužnost
vůbec?
Koncepce Ministerstva dopravy na zajištění
dopravní obslužnosti byla zapracována do zákona
č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
který nabyl účinnosti dne 1.8.1994. Odpovědnost
za uspořádání sítě vnitrostátní
veřejné linkové osobní dopravy byla
tímto zákonem přenesena na okresní
úřady, poněvadž okresní úřady
jsou v současné době právě
tím článkem státní správy,
který může objektivně zhodnotit, zda
dopravní obslužnost je zajištěna v dostatečném
rozsahu. Zákon udělil okresním úřadům
i potřebné nástroj e k prosazení jejich
záměrů.
Okresní úřad, který je podle zákona
o silniční dopravě dopravním úřadem,
uděluje dopravcům licence k provozování
linek veřejné osobní dopravy. V rámci
licenčního řízení může
vázat udělení licence na souhlas dopravce
s provozováním jiné, třeba ekonomicky
méně zajímavé linky, může
také rozhodnout o vedení linky odlišně
od záměru dopravce. V rozhodnutí o licenci
je dopravní úřad oprávněn stanovit
podmínky provozování linky osobní
dopravy. Kdykoliv po udělení licence dopravní
úřad může také ve veřejném
zájmu rozhodnout o změně licence.Dalším
důležitým nástrojem k regulaci linkové
osobní dopravy je závazek veřejné
služby. V rámci tohoto závazku je dopravce
povinen za úplatu převzít provozní,
přepravní nebo tarifní závazek, který
by jinak ve svém obchodním zájmu nepřijal,
a to na základě písemné smlouvy uzavřené
s dopravním úřadem. Vznikne-li pak naléhavá
potřeba ve veřejném zájmu, je zřízen
takový závazek rovněž za úplatu
i rozhodnutím dopravního úřadu. Smlouvu
o závazku veřejné služby může
s dopravcem uzavřít i obec, jestliže bude mít
zájem na zlepšení dopravní obslužnosti
obce.
2) Jaké finanční prostředky a z jakých
zdrojů budou na toto zajištění směrovány?
V roce 1995 je zákonem o státním rozpočtu jednoznačně určen rozsah dotačního systému pravidelné autobusové dopravy ze státního rozpočtu cestou ministerstva dopravy.
Pro tento rok byla vyčleněna částka 1,2 mld Kč, účelově vázaná na krytí slev žákovského jízdného.
Úhrada nákladů na zabezpečení dopravní obslužnosti území, tj. zabezpečení provozu málo vytížených, ale pro život obyvatel, nutných spojů, spočívá podle § 19 zákona č. 111/94 Sb., o silniční dopravě, na okresní úrovni, tedy na úrovni, na které se rozhoduje o rozsahu dopravního zabezpečení pravidelnou autobusovou dopravou.
Zdrojová otázka financování dopravní obslužnosti byla řešena zákonem o státním rozpočtu na rok 1994, kdy tento zákon umožnil pro tyto účely využít zvýšený výnos daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, který byl zabezpečen změnou zákona o dani z příjmů a to zrušením odpočitatelné položky 200 Kč za dopravné z daňového základu. Příjemcem tohoto zvýšeného výnosu jsou okresní úřady, obce a města, tedy subjekty, které ze svých rozpočtů mají dopravní obslužnost v rozsahu závazku veřejné služby hradit.
Je tedy pouze na rozhodnutí těchto okresních
orgánů, jaká dopravní obslužnost
bude v příslušném regionu zabezpečována.
Dotační systém žákovské
přepravy bude zachován do doby účinnosti
nového zákona o státní sociální
podpoře, kdy plošná dotace uplatňovaná
vůči všem dopravcům podle schváleného
dotačního systému bude nahrazena cílenou
dotací na jednotlivé žáky či
na jejich rodiny. To znamená, že bude zrušena
kategorie žákovského jízdného,
žáci budou odbavováni podle platného
tarifu pravidelné autobusové dopravy a zvýšené
náklady na dopravné budou žákům
podle stanovených pravidel uhrazovány cestou sociální
sféry.
3) Jak budou zajištěna protimonopolní opatření?
Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, je velmi liberální, pokud se týká přístupu k podnikání v linkové osobní dopravě. Případy, kdy dopravní úřad licenci k provozování linkové osobní dopravy neudělí, jsou zákonem výslovně určeny.
Je však skutečností, že podnikání
v pravidelné přepravě osob se vyznačuje
nízkou efektivitou a noví podnikatelé v silniční
dopravě se zaměřují zejména
na takové druhy dopravy, které přinášení
dostatečný zisk (mezinárodní doprava,
dálkové linky, zájezdová činnost
a pod.)
4) Jak je zajištěna kontrola efektivity hospodaření
těch dopravců, kteří čerpají
státní dotace a tedy nezbytnost vynaložení
státních dotací?
Kontrola efektivnosti hospodaření dopravních organizací ve vazbě na poskytované dotace ze státního rozpočtu vychází z ověřených hospodářských výsledků (auditů). Jsou stanovena finanční pravidla pro sledování činnosti autobusové dopravy a jiných činností dopravních organizací, která zohledňují mimo jiné i ustanovení zákona o dani z přidané hodnoty, kdy pro osobní dopravu je tato daň určena ve výši 5% a pro ostatní činnosti ve výši 22%. Dodržování finančních předpisů podléhá přímé kontrole příslušných finančních úřadů.
Výkazy hospodaření osobní dopravy jednotlivé dopravní organizace předkládají ministerstvu dopravy a tyto výkazy mohou požadovat i jednotlivé dopravní úřady.
Pro možnost srovnání efektivnosti hospodaření
jsou ministerstvem dopravy zpracovávány vzorové
normativní kalkulace činnosti pravidelné
autobusové dopravy, které mohou využívat
i okresní úřady. Tyto podklady jsou využívány
i při kalkulacích potřebné výše
dotace.
Věřím, že mé vysvětlení
dané problematiky je vyčerpávající.
S pozdravem
Jan Stráský
Vážený pan
Ing. Jiří Macháček
Poslanecký klub
Českomoravské unie středu
Parlament České republiky