Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

1. volební období

1576 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jiřího Macháčka

na ministra dopravy Jana Stráského

ve věci koncepce Ministerstva dopravy pro zajištění dopravní obslužnosti území

Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď na interpelaci poslance Jiřího Macháčka dopisem ze dne 27. března 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Jiřího Macháčka. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 29. března 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Ministr dopravy

České republiky

PhDr. Jan STRÁSKÝ

 V Praze dne 27. března 1995
 Č. j. 4/95-P-KM

Vážený pane poslanče,

svým dopisem ze dne 2.března 1995 jste se na mne prostřednictvím předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky obrátil s problematikou dopravní obslužnosti území pravidelnou autobusovou dopravou.

K dané problematice Vám mohu sdělit následující.

K zabezpečení činnosti pravidelné autobusové dopravy byla od roku 1993 přijata následující zásadní opatření:

- byla v podstatě ukončena privatizace státních podniků ČSAD,

- byl otevřen dotační systém pravidelné autobusové dopravy pro všechny dopravce, bez rozdílu jejich právní formy podnikání,

- byl přijat zákon č. 111 /94 Sb., o silniční dopravě, kterým je řešen zejména systém udělování koncesí a licencí, uzavírání závazku veřejné služby z důvodu zabezpečení dopravní obslužnosti území pravidelnou autobusovou dopravou, umožněn přímý finanční vztah okresních úřadů k jednotlivým dopravcům,

- byla uvolněna regulace cen jízdného, kdy centrální určování maximální výše ceny jízdného bylo nahrazeno věcným usměrňováním této ceny.

Z tohoto vychází i má odpověď na konkrétní otázky:

1) Jaká je koncepce Ministerstva dopravy v zajištění sítě hromadné dopravy a dopravní obslužnost vůbec?

Koncepce Ministerstva dopravy na zajištění dopravní obslužnosti byla zapracována do zákona č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, který nabyl účinnosti dne 1.8.1994. Odpovědnost za uspořádání sítě vnitrostátní veřejné linkové osobní dopravy byla tímto zákonem přenesena na okresní úřady, poněvadž okresní úřady jsou v současné době právě tím článkem státní správy, který může objektivně zhodnotit, zda dopravní obslužnost je zajištěna v dostatečném rozsahu. Zákon udělil okresním úřadům i potřebné nástroj e k prosazení jejich záměrů.

Okresní úřad, který je podle zákona o silniční dopravě dopravním úřadem, uděluje dopravcům licence k provozování linek veřejné osobní dopravy. V rámci licenčního řízení může vázat udělení licence na souhlas dopravce s provozováním jiné, třeba ekonomicky méně zajímavé linky, může také rozhodnout o vedení linky odlišně od záměru dopravce. V rozhodnutí o licenci je dopravní úřad oprávněn stanovit podmínky provozování linky osobní dopravy. Kdykoliv po udělení licence dopravní úřad může také ve veřejném zájmu rozhodnout o změně licence.Dalším důležitým nástrojem k regulaci linkové osobní dopravy je závazek veřejné služby. V rámci tohoto závazku je dopravce povinen za úplatu převzít provozní, přepravní nebo tarifní závazek, který by jinak ve svém obchodním zájmu nepřijal, a to na základě písemné smlouvy uzavřené s dopravním úřadem. Vznikne-li pak naléhavá potřeba ve veřejném zájmu, je zřízen takový závazek rovněž za úplatu i rozhodnutím dopravního úřadu. Smlouvu o závazku veřejné služby může s dopravcem uzavřít i obec, jestliže bude mít zájem na zlepšení dopravní obslužnosti obce.

2) Jaké finanční prostředky a z jakých zdrojů budou na toto zajištění směrovány?

V roce 1995 je zákonem o státním rozpočtu jednoznačně určen rozsah dotačního systému pravidelné autobusové dopravy ze státního rozpočtu cestou ministerstva dopravy.

Pro tento rok byla vyčleněna částka 1,2 mld Kč, účelově vázaná na krytí slev žákovského jízdného.

Úhrada nákladů na zabezpečení dopravní obslužnosti území, tj. zabezpečení provozu málo vytížených, ale pro život obyvatel, nutných spojů, spočívá podle § 19 zákona č. 111/94 Sb., o silniční dopravě, na okresní úrovni, tedy na úrovni, na které se rozhoduje o rozsahu dopravního zabezpečení pravidelnou autobusovou dopravou.

Zdrojová otázka financování dopravní obslužnosti byla řešena zákonem o státním rozpočtu na rok 1994, kdy tento zákon umožnil pro tyto účely využít zvýšený výnos daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, který byl zabezpečen změnou zákona o dani z příjmů a to zrušením odpočitatelné položky 200 Kč za dopravné z daňového základu. Příjemcem tohoto zvýšeného výnosu jsou okresní úřady, obce a města, tedy subjekty, které ze svých rozpočtů mají dopravní obslužnost v rozsahu závazku veřejné služby hradit.

Je tedy pouze na rozhodnutí těchto okresních orgánů, jaká dopravní obslužnost bude v příslušném regionu zabezpečována. Dotační systém žákovské přepravy bude zachován do doby účinnosti nového zákona o státní sociální podpoře, kdy plošná dotace uplatňovaná vůči všem dopravcům podle schváleného dotačního systému bude nahrazena cílenou dotací na jednotlivé žáky či na jejich rodiny. To znamená, že bude zrušena kategorie žákovského jízdného, žáci budou odbavováni podle platného tarifu pravidelné autobusové dopravy a zvýšené náklady na dopravné budou žákům podle stanovených pravidel uhrazovány cestou sociální sféry.

3) Jak budou zajištěna protimonopolní opatření?

Zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, je velmi liberální, pokud se týká přístupu k podnikání v linkové osobní dopravě. Případy, kdy dopravní úřad licenci k provozování linkové osobní dopravy neudělí, jsou zákonem výslovně určeny.

Je však skutečností, že podnikání v pravidelné přepravě osob se vyznačuje nízkou efektivitou a noví podnikatelé v silniční dopravě se zaměřují zejména na takové druhy dopravy, které přinášení dostatečný zisk (mezinárodní doprava, dálkové linky, zájezdová činnost a pod.)

4) Jak je zajištěna kontrola efektivity hospodaření těch dopravců, kteří čerpají státní dotace a tedy nezbytnost vynaložení státních dotací?

Kontrola efektivnosti hospodaření dopravních organizací ve vazbě na poskytované dotace ze státního rozpočtu vychází z ověřených hospodářských výsledků (auditů). Jsou stanovena finanční pravidla pro sledování činnosti autobusové dopravy a jiných činností dopravních organizací, která zohledňují mimo jiné i ustanovení zákona o dani z přidané hodnoty, kdy pro osobní dopravu je tato daň určena ve výši 5% a pro ostatní činnosti ve výši 22%. Dodržování finančních předpisů podléhá přímé kontrole příslušných finančních úřadů.

Výkazy hospodaření osobní dopravy jednotlivé dopravní organizace předkládají ministerstvu dopravy a tyto výkazy mohou požadovat i jednotlivé dopravní úřady.

Pro možnost srovnání efektivnosti hospodaření jsou ministerstvem dopravy zpracovávány vzorové normativní kalkulace činnosti pravidelné autobusové dopravy, které mohou využívat i okresní úřady. Tyto podklady jsou využívány i při kalkulacích potřebné výše dotace.

Věřím, že mé vysvětlení dané problematiky je vyčerpávající.

S pozdravem

Jan Stráský

Vážený pan

Ing. Jiří Macháček

Poslanecký klub

Českomoravské unie středu

Parlament České republiky

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP