Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď
na interpelaci poslankyně Hany Orgoníkové
dopisem ze dne 10. dubna 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
dopravy Jana Stráského na interpelaci poslankyně
Hany Orgoníkové. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR DOPRAVY
České republiky
PhDr. Jan STRÁSKÝ
Č.j.: 5/95= P | |
V Praze dne 10. 4.1995 |
Vážená paní poslankyně,
K Vašemu dopisu ze dne 16.3.1995, kterým podáváte
interpelaci k zákonu č. 266/1994 Sb., o dráhách,
sděluji.
K problematice regulace provozování nelukrativních
činností v drážní dopravě:
Provozování drážní dopravy je
podle zákona o dráhách podnikatelská
činnost, jejíž podmínky se stanoví
pro příslušného dopravce v licenci,
přičemž oba podnikatelé, tj. jak provozovatel
dráhy, tak i dopravce jsou touto licencí vázáni.
Dopravce je mimo jiné dále povinen provozovat drážní
dopravu podle platné licence a smlouvy, uzavřené
s provozovatelem dráhy, a to po celou dobu platnosti licence.
Drážní úřad má oprávnění
v rozhodnutí o udělení licence stanovit podmínky
provozování drážní dopravy, týkající
se zejména zajištění dopravní
obslužnosti území a bezpečnosti drážní
dopravy. Toto oprávnění využije například
při udělení licence jinému dopravci,
nebo může i změnit již platnou licenci
v zájmu zajištění požadovaných
činností v drážní dopravě
jiným dopravcem, který k tomu má odpovídající
možnosti, a to především z důvodů
zajištění uspokojování nezbytných
přepravních služeb v rámci zajištění
dopravní obslužnosti určitého území.
Jde tedy o použití ustanovení § 29 odst.
3 a § 32 odst. 1 písmeno c) zákona č.
26611994 Sb. podle něhož je příslušný
orgán státní správy oprávněn
změnit licenci pro zajištění provozování
drážní dopravy i na tratích, o které
dopravce nežádal, vyžaduje-li to veřejný
zájem. Tímto dopravcem však nemusí být
České dráhy, ale kterýkoliv oprávněný
podnikatelský subjekt, který k zajišťování
těchto činností má odpovídající
podmínky.
Kromě toho lze zajistit činnosti v rámci
dopravní obslužnosti území, které
nejsou dopravcem v železniční dopravě
prováděny, zpravidla pro jejich ekonomickou nevýhodnost,
veřejnou zakázkou ve smyslu zákona č.
199/1994. Sb., o zadávání veřejných
zakázek. Z důvodu existence zákona o zadávání
veřejných zakázek nebyla tato oblast zvlášť
upravena v zákonu o dráhách.
K problematice prováděcích předpisů
k zákonu o dráhách a kontroly jejich dodržování:
Zákon o dráhách zrušil celkem 25 prováděcích
předpisů, jejichž další existence
by byla s novým zákonem o dráhách
v rozporu. Záměrně byly ponechány
v platnosti "pravidla technického provozu" pro
dráhy celostátní, pro vlečky, pro
městské dráhy, pro metro a pro lanové
dráhy, které byly vydány jako výnosy
ministerstva dopravy a byly registrovány ve Sbírce
zákonů. Tato pravidla pro provozování
drah a drážní dopravy budou zrušena až
novým prováděcím předpisem
k zákonu o dráhách. Tím je dostatečně
zajištěno na přechodnou dobu, tedy až
do vydání nových prováděcích
předpisů k zákonu o dráhách,
bezpečné provozování dráhy
a drážní dopravy a jsou zajištěny
i základní podmínky provozuschopnosti dráhy.
Konstatuji, že se doposud neprojevily žádné
problémy, vyplývající z neexistence
prováděcích předpisů k zákonu
o dráhách. Vlastní systém organizování
a řízení drážní dopravy
a provozování dráhy není ve své
podstatě zákonem o dráhách dotčen,
proto podle stávajících vnitřních
předpisů lze i nadále postupovat, čímž
je i nadále zajištěno bezpečné
provozování dráhy a drážní
dopravy.
Pro úplnost uvádím, že noví provozovatelé
drah a dopravci budou mít v úředním
povolení nebo v licenci v souladu se zákonem uloženou
povinnost vydat vnitřní předpisy o organizování
dráhy a drážní dopravy, a to ke dni
zahájení předmětného provozování.
Pokud jde o Vaši obavu ohledně enormního nárůstu
úředníků ve státní správě
pro kontrolu dodržování prováděcích
předpisů k zákonu o dráhách,
zastávám názor, že je ve vlastním
podnikatelském zájmu provozovatele dráhy
a dopravce tyto právní předpisy dodržovat.
Není tedy potřebné plnění příslušných
povinností ve všech důsledcích kontrolovat
orgány státní správy. Zákon
stanoví pouze prioritní zájem státu
na kontrole dodržování podmínek pro
bezpečné provozování dráhy
a drážní dopravy, což je zákonem
v dostatečné mře upraveno institutem státního
dozoru. Počet osob, oprávněných k
výkonu státního dozoru ve věcech drah,
byl oproti stavu podle předchozí právní
úpravy výrazně snížen a jeho
zvýšení se nepředpokládá.
K problematice vyšetřování nehod
v železniční dopravě:
V této oblasti nová právní úprava
nedoznala zásadních změn, neboť na základě
příslušné analýzy s přihlédnutím
k četnosti těchto případů nevznikla
potřeba jiné právní úpravy.
Vyšetřování železničních
nehod přísluší ve smyslu trestního
řádu orgánům činným
v trestním řízení, t.j. státnímu
zástupci nebo vyšetřovateli podle konkrétní
věci.
Pokud jde o šetření železničních
nehod, jde o odbornou činnost provozovatele dráhy
nebo dopravce, při níž se posuzuje, zda došlo
k porušení vnitřních předpisů
příslušného provozovatele. Jedná
se o obdobnou činnost, jako u jiných právnických
osob při zjišťování příčin
provozních nehod (havárií) podle vyhlášky
č. 110/1975 Sb., ve znění pozdějších
předpisů a nejde tedy v žádném
případě o výkon státní
správy.
K problematice stanovení odborné způsobilosti
vlastníka dráhy:
Předmětem vlastnického vztahu vlastníka
je dráha - dopravní cesta. Jde tedy o vlastnictví
k věci nemovité ve smyslu občanského
zákoníku. Proto vlastník dráhy nemůže
být považován za podnikatelský subjekt
a zákon o dráhách proto nestanoví
podmínky, potřebné k tomu, aby se určitý
subjekt mohl stát vlastníkem dráhy a proto
mu ani neukládá odbornou způsobilost.
Zákon o dráhách stanoví požadavek
odborné způsobilosti pouze pro podnikatelské
subjekty, t.j. pro provozovatele dráhy a dopravce. Zákon
přitom důsledně odděluje institut
vlastnictví od institutu podnikání.
K problematice ručení za škody, způsobené
v železniční dopravě a povinnost uzavřít
pojištění:
Pokud jde o ručení za škody, způsobené
při uspokojování přepravních
potřeb, půjde zpravidla o odpovědnost z přepravní
smlouvy, obdobně jako při jiné podnikatelské
činnosti. Pro tuto odpovědnost není zvláštní
právní úprava v zákoně o dráhách
potřebná.
Pokud jde o škody značného rozsahu, způsobené
v důsledku velké železniční nehody,
není podle mého názoru žádný
provozovatel dráhy nebo dopravce, včetně
Českých drah, s.o., schopen ekonomicky nést
vzniklé škody. Stejná situace je u ostatních
druhů doprav, zejména letecké nebo námořní.
Pro odstranění následků takovýchto
škod bude účast státu vždy nutná,
obdobně jak je tomu například při
živelných pohromách.
Kromě toho jsem přesvědčen, že
nastolení podmínky finančního jištění
provozované činnosti by vedle dalšího
požadavku na potřebné finanční
zajištění znamenalo v současných
podmínkách v lepším případě
jednoznačné znevýhodnění tuzemské
kapitálové fronty oproti zahraniční
a v horším případě pak úplné
znemožnění nastíněné cesty
podnikání na dráhách.
K problematice povinnosti zajistit provozování
drážní dopravy:
Vlastník dráhy má zákonem uloženou
povinnost zabezpečit provozuschopnost dráhy a dále
zajistit provozování dráhy. Tím je
zajištěno, že dráha musí být
vždy provozuschopná a provozovaná.
Provozování drážní dopravy je
podle zákona o dráhách podnikatelská
činnost, jejíž podmínky se stanoví
pro příslušného dopravce v licenci,
přičemž oba podnikatelé, tj. jak provozovatel
dráhy, tak i dopravce jsou vázáni rozsahem
a podmínkami, stanovenými v rozhodnutí o
licenci. Dopravce je mimo jiné dále povinen provozovat
drážní dopravu podle platné licence
a smlouvy, uzavřené s provozovatelem dráhy.
Nastane-li případ, že by na určité
trati dráhy nebyla drážní doprava provozována
pro nezájem dopravců, zákon o dráhách
tuto situaci řeší formou regulace, a to prostřednictvím
licence způsobem naznačeným u problematiky
týkající se regulace provozování
nelukrativních činností v drážní
dopravě.
S pozdravem
Jan Stráský
Vážená paní
Ing. Hana Orgoníková
poslankyně Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky
Praha
Na vědomí:
Vážený pan
PhDr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky