Předkládám Poslanecké sněmovně
přehled ústních interpelací vznesených
poslanci na členy vlády České republiky
na 29. schůzi Poslanecké sněmovny. Texty
interpelací jsou převzaty ze stenografických
záznamů.
29. I 01 Interpelace Jana Navrátila na ministra vnitra
Jana Rumla a ministra obrany Viléma Holáně
ve věci řízení o vydávání
osvědčení obětem nacistické
perzekuce za účelem jejich odškodnění
Vážený pane předsedající,
členové vlády, paní a pánové
poslanci, využívám tímto práva,
které mi dává ustanovení § 89
zákona o jednacím řádu ČNR
v platném znění a obracím se se svojí
interpelací na ministra obrany a na ministra vnitra.
Když Poslanecká sněmovna přijala dne
2. listopadu loňského roku zákon č.
217/1994 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní
částky některým obětem nacistické
persekuce a vyjádřila tak tímto humanitárním
gestem finanční pomoci vůli zmírnit
křivdy na občanech České republiky
postižených nacistickou perzekucí, nebyly podle
mého názoru vytvořeny všechny materiálně
technické podmínky pro rychlé vyřízení
podání oprávněných občanů
v rozsahu několika tisíc později podaných
žádostí, jak se ukázalo již v prvních
dvou měsících od účinnosti
tohoto zákona. Zejména na pracovištích
ministerstva obrany, na oddělení pro vydávání
osvědčení podle zákona 255/1946, a
ministerstva vnitra, sekce archivní a spisové služby,
na které během prvních dvou měsíců
došlo přibližně několik tisíc,
asi pět tisíc žádostí o vyřízení
různých potvrzení, včetně osvědčení
podle zmíněného zákona 255.
V tomto období tato situace pak znamená značnou
časovou prodlevu při vyřizování
těchto žádostí. Tato skutečnost
je pak i obsahem několika podnětů, se kterými
se na mne obrátili občané. Po návštěvě
všech těchto pracovišť, které spolupůsobí
při vydávání uvedeného osvědčení,
stejně tak jako po návštěvě u
České správy sociálního zabezpečení
mohu říci, že jsem se setkal na všech
těchto pracovištích s profesionálním
a velmi citlivým přístupem. Proto jsem i
velmi zvažoval, zda je dán prostor a důvody
pro můj podnět jako interpelaci, tedy vůbec.
Jsem si také vědom, že pouhým administrativním
opatřením, např. zvýšením
počtu pracovníků na uvedených pracovištích,
nemůže být dosaženo podstatného
zrychlení řízení o vydávání
osvědčení ve všech případech.
Jak se ovšem domnívám, určitá
opatření by tato řízení mohla
urychlit, např. při posuzování a prověřování
jednoznačných případů rasové
perzekuce, kde jsou k žádosti předloženy
všechny potřebné doklady, nebo ve fázi
vydávání osvědčení,
kde dochází ke zpomalení řízení
z důvodů, že příslušná
komise ministerstva obrany, která již z ministerstva
vnitra dostává prošetřené žádosti,
je zatím schopna rozhodnout o několika desítkách
žádostí týdne. Nechtěl bych zde
průměrovat doby potřebné k evidenci,
prověření a rozhodnutí jedné
věci. Jde v každém jednotlivém případě
o individuální posouzení s velmi rozdílnou
mírou náročnosti práce. Nicméně
již dnes je zřejmé, že pro různé
objektování příčiny u několika
desítek až stovek žádostí může
proces vyřízení žádostí
trvat i několik let. Jsem však dosud přesvědčen,
že i shora naznačenými opatřeními
a dalšími, která lze přijmout, byt k
dočasnému posílení pracovišť
ministerstev obrany a vnitra, může dojít ke
zrychlení procesu, který předchází
poskytnutí jednorázové peněžní
částky podle zákona č. 217/1994 Sb.
Za odpověď na interpelaci, tedy sdělení,
jaká byla v tomto směru učiněna opatření,
stejné jako za dosavadní pozornost, děkuji.
29. I 02 Interpelace Gerty Mazalové na místopředsedu
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka
a ministra práce a sociálních věcí
Jindřicha Vodičku ve věci zachování
státní dotace pro zřizovatele penzionů,
domovů pro důchodce jako v roce 1994
Vážený pane předsedající,
vážená vládo, vážené
kolegyně a kolegové, obracím se na pana ministra
Kočárníka a na pana ministra Vodičku
s velice krátkou interpelací. V poslední
době dostáváme mnoho peticí z různých
měst naší republiky, od zástupců
měst, kteří jsou zřizovateli penzionů,
domovů pro důchodce. Všichni tito zřizovatelé
jsou znepokojeni informacemi o zrušení státní
dotace na provoz těchto zařízení v
roce 1995.
Proto se obracím na pány ministry se žádostí
o zachování státní dotace na provoz
těchto penzionů i pro rok 1995 v té výši,
která byla poskytnuta na jedno lůžko v roce
1994.
S ohledem na skutečnost, že jde o jednu z mnoha forem
sociální péče, jsem přesvědčena,
že stát se nemůže zříci
podílu na zajišťování provozu těchto
zařízení, zejména pak z toho důvodu,
že platby za pobyt i stravu jsou státem regulovány
speciálními vyhláškami, a to vyhláškou
č. 82/1993 Sb., doplňkem č. 138/1994 Sb.,
o úhradách za pobyt v zařízeních
sociální péče, vyhláškou
83/1993 Sb., doplňkem č. 139/1994 Sb., o stravování
v zařízeních sociální péče,
a tudíž jsou omezeny i příjmy provozovatelů
těchto zařízení.
Dalším důvodem, který mě k tomuto
přesvědčení vede, je skutečnost,
že penziony pro důchodce jsou zařazeny do sítě
sociálních zařízení příslušného
okresu, převážná většina
z nich je však zařízeními regionálními,
nikoliv pouze městskými. V mnoha městech
tato zařízení v podstatě suplují
domovy důchodců, jejichž kapacity jsou v některých
lokalitách naprosto nedostatečné, a již
z důvodu restitucí původním vlastníkům,
tak z nedostatečné kapacity v dané lokalitě
vůbec. Tomu odpovídá i vysoký věk
obyvatel, jejichž zdravotní stav se velmi rychle mění
a kteří se postupně stávají
ne zcela soběstačnými.
Domnívám se, že by měla mít rovnoprávné
postavení zařízení sociální
péče ať jsou provozována státem
nebo městy. Příspěvek na provoz by
měl být částečně diferencován
podle typu zařízení, domovy důchodců
zvlášť, penziony, ústavy sociální
péče.
Já věřím, že páni ministři
pečlivě zváží tyto argumenty
a alespoň ve stejné výši jako v roce
1994 zachovají účelové příspěvky
na provoz penzionů, i když se v této oblasti
také projevuje inflace. Doufám tedy, že tato
zařízení budou moci nadále sloužit
svému účelu v plném rozsahu.
Zrušení příspěvků na provoz
těchto zařízení, těchto penzionů,
by mohlo vést k dramatickým opatřením,
protože regionální působnost těchto
penzionů nemůžeme přenášet
pouze na jednotlivá města.
29. I 03 Interpelace Oldřicha Vrchy na předsedu
vlády Václava Klause ve věci omezování
stavu letecké záchranné služby
Vážené dámy a pánové,
pane předsedající, vážený
pane premiére, dovoluji si tímto interpelovat na
vás ve věci omezování stavu záchranné
letecké služby v naší České
republice, a tím také navázat na interpelaci
svého kolegy, poslance pana Josefa Valenty, o osudu této
služby.
Dne 24. února letošního roku jsem cestoval
autobusem na lince z Uherského Hradiště do
Brna. Z Uherského Hradiště autobus odjížděl
v 11.50 a asi ve 12.10 hodin u obce Nesovice jsme přijeli
k hromadné autonehodě. Havarovalo tam několik
osobních vozů a jeden nákladní automobil
Avia. Nevím, jak dlouho před naším příjezdem
došlo k havárii, ale byla více než hrůzostrašná.
Přítomní automobilisté volali ihned
ze svých vozů rychlou záchrannou službu.
I když cesta autobusem z okresního města Uherské
Hradiště trvá na místo nehody cca 20
minut, přijela na místo nehody nejdříve
policie, a to velmi rychle. Lékařská záchranná
služba přijela cca po 40 minutách, a to ve
směru od Slavkova. Byla to soukromá záchranná
služba. Jelikož havárie byla natolik závažná,
že bylo zraněno několik dospělých
a dětí, musela být přivolána
letecká záchranná služba až z Brna.
Všichni přítomní byli bezmocní,
neboť bez speciálního nářadí
nebylo možné zraněné děti a dospělé
vyprostit z havarovaných vozů. Letecká záchranná
služba se dostavila na místo nehody po dalších
25 minutách, tedy více než hodinu po autohavárii.
Hodinu jsme my všichni přítomní bezmocně
přihlíželi na těžce zraněné,
jak se trápí.
Jedna z přítomných žen prohlásila:
"Raději bych na této vozovce viděla
ležet svého ministra než tyto nebohé děti."
Ptám se vás, pane premiére, zda si přejete,
aby se nadále v naší republice udržoval
stav omezení leteckých záchranných
služeb, a tím se také podporovalo špatné
zajištění první pomoci nemocným
v případě zranění občanů
naší republiky, popř. zahraničních
občanů na našem území.
Ptám se vás, pane premiére, jaká opatření
učiníte k rozšíření záchranné
letecké služby, která je tolik potřebná
pro zkvalitnění a větší rychlost
v poskytování lékařské pomoci
občanům.
29. I 04 Naléhavá interpelace Františka Brožíka
na místopředsedu vlády a ministra financí
Ivana Kočárníka ve věci vyměřování
daňového penále
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, vážená vládo,
kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych předložil
interpelaci ve věci vyměřování
daňového penále na místopředsedu
vlády a ministra financí pana Ivana Kočárníka.
Vážený pane místopředsedo vlády,
Poslanecká sněmovna schválila v prosinci
1994 novelu zákona 337/1992 Sb., o správě
daní a poplatků. Tato novela pod č. 255/1994
nabyla účinnosti 1. ledna 1995. Vedle jiných
úprav se touto novelou snížily sazby pro výpočet
daňového penále tak, že základní
sazba daňového penále se snížila
o 2/3 a s ní v tomto či větším
poměru další sazby penále. To znamená,
že dnem 1. ledna 1995 ztratily účinnost sazby
staré a nabyly účinnost sazby nové,
pro daňového poplatníka výhodnější.
Daňové penále vyměřují
finanční úřady svým rozhodnutím
ve formě platebního výměru podle §
63 odst. 4 zákona o správě daní a
poplatků s možností odvolání.
Novela zákona o správě daní a poplatků
neobsahuje žádné přechodné ustanovení,
pokud jde a daňové penále. Z toho vyplývá,
že pokud finanční úřad vydává
platební výměr po 1. lednu 1995, může
aplikovat pouze to, co v době jeho rozhodnutí platí,
tedy zákon ve znění účinném
od 1. ledna 1995. V našem případě i
nové sazby daňového penále, výhodnější
pro daňového poplatníka.
Mám k dispozici metodický pokyn finančního
ředitelství pro hl. m. Prahu, že u penále
vyměřovaného po 1. lednu 1995 za léta
1993 až 1994 se mají používat sazby penále
platné v těchto letech. Finanční ředitelství
pro hl. m. Prahu tedy dotvořilo vlastním výkladem
novelu zákona o správě daní a poplatků
jakýmsi svým přechodným ustanovením,
které zákonodárce - tedy my, Poslanecká
sněmovna - do zákona nedal.
Toto dotvoření je ve zjevný neprospěch
daňového poplatníka, pominu-li prosté
konstatování, že je v rozporu se zákonem.
Zmíněný pokyn není obecně závazným
právním předpisem. Je však jako interní
předpis závažný pro finanční
úřady a jejich pracovníky; ti se jím
pochopitelně řídí, i když tím
vlastně postupují v rozporu se zákonem.
Podle § 11 zákona č. 531/1995 Sb., o územních
finančních orgánech, ve znění
pozdějších předpisů ministerstvo
financí řídí finanční
ředitelství.
Žádám proto místopředsedu vlády
a ministra financí o vysvětlení, jak je možné,
aby jím řízený orgán vydal
metodický pokyn, který je evidentně v rozporu
se zákonem a aby sjednal nápravu. Vzhledem k tomu,
že platba vyměřování penále
nemá odkladný účinek, žádám
i já sněmovnu, aby tato interpelace neměla
odkladný účinek a byla prohlášena
za naléhavou. Žádám místopředsedu
vlády a ministra, aby odpověděl do 10 dnů.
29. I 05 Interpelace Dalibora Matulky na ministra vnitra Jana
Rumla ve věci zásahu tajemníka městské
části Brno - střed proti povolenému
shromáždění MV KSČM u příležitosti
výročí 15. března 1939
Váženy pane ministře, včera se v Brně
na Zelném trhu konalo shromáždění
občanů k připomenutí tragického
výročí 15. března 1939. Jednalo se
o shromáždění občanů pořádané
městským výborem KSČM v Brně,
které bylo v souladu se zákonem řádně
ohlášeno a dohodnuto s úřadem městské
části Brno - střed. K zajištění
veřejného pořádku byla zabezpečena
jak pořadatelská služba, tak i vyžádána
součinnost Policie České republiky.
Průběh shromáždění byl
průběžně narušován skupinou
občanů, vyjadřujících tradičně
svůj nenávistný postoj vůči
organizátorům shromáždění,
na čemž není nic zvláštního;
tato věc svým způsobem již dlouhodobě
patří ke koloritu akcí pořádaných
městským výborem KSČM, přispívá
k jejich reklamě. Tak zřejmě i opačný
názor na charakter výročí 15. března
1939, než který přednášeli hlavní
řečníci shromáždění.
Vzhledem k probíhající schůzi sněmovny
jsem se zmíněného shromáždění
nemohl osobně účastnit, a proto mé
informace nemusí být zcela přesné.
Vím však, že poté, kdy se ujal slova předseda
ústředního výboru KSČM doc.
Grebeníček, vystoupil tajemník úřadu
městské části Brno - střed
a z domnělé či skutečné moci
svého úřadu ukončil shromáždění
občanů s výzvou, aby se rozešli.
Vážený pane ministře, tuto událost
považuji za velice významnou mj. i s ohledem na to,
že zejména v letošním roce - 50 let od
osvobození naší vlasti od německého
fašismu - si obzvláště citlivě
uvědomujeme, jak tragickým dnem byl pro obyvatele
naší země 15. březen 1939.
Považuji za naprosto přirozené, aby si občané
toto drastické datum pamatovali a připomínali
si je i na shromážděních organizovaných
v souladu se zákonem. Překvapuje mé tedy
postup tajemníka městské části
Brno - střed, který proti konání tohoto
shromáždění občanů zasáhl.
Využívám formu interpelace k tornu, abych vás,
pane ministře, požádal o prověření,
zda postup zmíněného úředníka
byl v souladu se zákonem i jaké byly k zákazu
shromáždění občanů věcné
důvody. Pokud snad mělo být důvodem
k ukončení shromáždění
nedostatečné zajištění pořádku
během akce, pak žádám o prověření,
jaká opatření provedla Policie České
republiky, jejíž součinnost byla vyžádána
a jejíž příslušníci byli
celé události přítomni.
Dále vás žádám o ověření
např. součinnosti právě s příslušníky
policie přítomnými na akci, zda ze strany
tajemníka úřadu městské části
Brno - střed nebo ze strany některých občanů
úmyslné narušujících připomínkové
shromáždění, nemohlo dojít ke
spáchání např. trestného činu
poškozování cizích práv, podle
§ 209, nebo trestného činu porušování
svobodu sdružování a shromažďování
podle § 238 aj trestního zákona.
Vážený pane ministře, věřím,
že jste člověkem uznávajícím
demokratické principy a že i vy jste si včera
připomněl smutné výročí
15. března, stejně jako většina účastníků
včerejšího shromáždění
v Brně. Věřím tedy také, že
vaše šetření v této věci
bude objektivní a přispěje k rozvoji demokracie
v České republice. Předem vám děkuji
za pokud možno včasnou odpověď.
29. I 06 Interpelace Michala Krause na ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického ve věci privatizace a. s. Kema Skalná
Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, i když vím, že
pan ministr Skalický je na zahraniční cestě,
přesto bych se na něj rád obrátil
s jednou interpelací; spolu s panem ministrem Dybou ještě
s druhou interpelací. Myslím, že obě
interpelace nesnesou odkladu, proto volím tuto cestu, aby
mohla běžet lhůta pro jejich vyřízení.
Na minulé schůzi Parlamentu jsem z tohoto místa
vedl polemiku s panem premiérem Klausem a panem ministrem
Skalickým na téma - privatizace akciové společnosti
Kema Skalná. Pan premiér mě ujistil, že
bude osobně trvat na odpovědném vyhodnocení
obou variant přímého prodeje se zvláštním
přihlédnutím k ekonomickým a podnikatelským
záměrům České republiky.
Podle mých informací však ministerská
komise pana ministra Skalického po vyhodnocení nabídky
zahraničního partnera doporučila zrušit
způsob privatizace formou přímého
prodeje, druhému z partnerů, českému
podnikatelskému subjektu.
Obracím se proto s interpelací na pana ministra
Skalického a rád bych získal odpověď
na tyto problémy:
1. Je pravda, že ministerská komise pana ministra
Skalického doporučila zrušit privatizaci Kema
Skalná formou přímého prodeje?
2. Domníváte se, že podnik disponující
nemalým nerostným bohatstvím je vhodný
pro privatizaci formou veřejné soutěže,
kde může kterýkoli zahraniční
partner přeplatit, a získat, českou surovinovou
bázi?
3. Proč nutíte i případného
českého zájemce do vkládání
nepřiměřených finančních
prostředků do získání suroviny
pro svou výrobu, čímž je zatížíte
finančním břemenem, zbytečnými
úroky a dalšími problémy, které
mu zkomplikují ještě více už i
tak dost komplikovaný vstup do soutěže diktované
tržním hospodářstvím?
4. Proč jste ministrem vlády České
republiky, když nehodláte hájit české
zájmy ani v tak citlivé oblasti, jako jsou nerostné
suroviny?
29. I 07 Interpelace Michala Krause na ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického a ministra hospodářství
Karla Dybu ve věci prodeje akcií SPT Telecom
Ve druhé interpelaci bych se chtěl obrátit
kromě pana ministra Skalického také na pana
ministra Dybu a to ve věci prodeje akcií SPT Telecom.
Už jsme si za uplynulé roky zvykli, že výstupy
z obou ministerstev byly poněkud komplikované, rozporuplné
a neoptimální. Domnívám se však,
že situace kolem SPT Telecom předčila všechny
dosavadní chyby omyly obou pánů ministrů.
Zatím co představitelé G 7 jednali v minulých
dnech o významu budování informačních
dálnic ve svých zemích a vlivu na jejich
ekonomickou prosperitu, naši vládní činitelé
se za naprosto neadekvátních podmínek snaží
veškerých ekonomických i jiných výhod
do daleké budoucnosti zbavit. Jejich neschopnost se pomalu
stává světově proslulou, o čemž
svědčí poslední číslo
renomovaného ekonomického časopisu Business
Weekly, který na první straně uveřejňuje
skandální věci kolem privatizace SPT Telecom.
Celý problém má dvě části.
Za první z nich - výběrové řízení
- odpovídá ministr Dyba, za druhou - smlouvu o prodeji
akcií ministr Skalický spolu s předsedou
FNM Češkou.
Rád bych se v této souvislosti obrátil na
oba pány ministry s následujícími
dotazy:
Na pana ministra Dybu:
1. Proč vaše ministerstvo nepostupovalo při
výběru strategického partnera podle příslušných
zákonných norem pro provádění
veřejného výběrového řízení,
čímž došlo k žalobě jednoho
ze zájemců u soudu a v důsledku rozhodnutí
soudu i k vážnému ohrožení celého
výběrového řízení?
2. Domníváte se, pane ministře, že je
normální a politicky únosné podmiňovat
průběh výběrového řízení
hrozbami sebevraždou oběšením, což
jste veřejně učinil?
3. Jak je možné, že vaše ministerstvo nerespektuje
rozhodnutí soudu?
4. Jak je možné, že vaše ministerstvo, jakožto
orgán státní správy ČR, vyžadovalo
zaplacení nenávratného účastnického
poplatku v amerických dolarech, přesně 100
000 amerických dolarů účastnického
poplatku?
5. K čemu a jak byly použity prostředky v hodnotě
kolem 30 až 35 milionů Kč získané
nevratnými účastnickými poplatky?
6. Podle Ústavy ČR je úředním
jazykem čeština. Proč a pro koho měli
odevzdávat zájemci o prodej strategických
akcií SPT Telecom všechna sdělení jak
v českém, tak i v anglickém jazyce?
7. Jak je možné, že české Ministerstvo
hospodářství udává zájemcům
o doplnění informací o výběrovém
řízení na prodej české firmy
kontaktní adresu na soukromou osobu a navíc cizího
státního příslušníka do
Londýna?
- Nemyslíte, pane ministře, že takto připravené
výběrové řízení, jeho
skandální průběh a evidentně
negativní dopady do českého hospodářství
nejsou kromě jiného dostatečným důvodem
k vašemu zamyšlení nad dalším setrváním
v odpovědné funkci ministra hospodářství
ČR?
S dalšími otázkami bych se obrátit na
nepřítomného ministra Skalického.
1. usnesení vlády 428 z 10. 8. 1994 mimo jiné
vytyčilo střednědobé a dlouhodobé
cíle ústní telekomunikační
politiky s využitím dodávek od českého
průmyslu. Proč vámi připravovaná
smlouva o prodeji strategických akcií SPT Telecom
pro české Podnikatele tuto životodárnou
zásadu ani v nejmenším nerespektuje?
2. Domníváte se, jako ministr pro správu
národního majetku, že prodat akcie národní
společnosti a zejména potenciální
národní trh v oboru telekomunikací a informatiky
v hodnotě zhruba 300 miliard Kč za desetinu této
hodnoty je obchodem prospěšným pro Českou
republiku?
3. Proč budou prodávány pouze mezinárodní
sítě, které u nás vykazují
rentabilitu okolo 180 % a jsou v zásadě modernější
než mnohé sítě v západní
Evropě a proč nezískáme strategického
partnera pro modernizaci místních a meziměstských
sítí, jejichž rentabilita se pohybuje kolem
15 %?
4. Proč je v návrhu smlouvy definováno postavení
předsedy představenstva nové akciové
společnosti, občana České republiky
tak, že nebude mít žádnou výkonnou
nebo řídící odpovědnost?
5. Proč podle návrhu smlouvy bude mít strategický
partner, který by měl vlastnit maximálně
27 % akcií, většinu, to znamená 3 z
5, v tzv. provozním výboru, přičemž
rozhodování tohoto výboru dle návrhu
bude pouze na základě hlasování, a
bude mít velmi značné kompetence, aniž
by musel usilovat o souhlas představenstva.
6. Má-li mít strategický partner pouze 27
% akcií, proč návrh smlouvy připouští
až 34 %, což by znamenalo blokační většinu
pro mnohá důležitá rozhodování?
7. Proč je v návrhu smlouvy ustanovení, kterým
strategický partner získává všechna
potřebná oprávnění, povolení,
souhlasy a schválení, spojená s poskytováním
jakýchkoli služeb?
8. Proč návrh smlouvy umožňuje, aby
strategický partner přímo nebo prostřednictvím
svých přidružených osob poskytoval služby
prakticky ve všech oborech činnosti, které
mohou existovat? Jak bude tímto ustanovením rozbit
monopol a jak bude naplněno usnesení vlády
438 o využití dodávek od českého
telekomunikačního průmyslu?
9. Jak zamezíte tomu, aby díky tomuto ustanovení
neobchodovala čile přes strategického partnera
s SPT Telecom např. firma Micos, s.r.o., jejímž
20 procentním podílníkem s vkladem přes
jeden milion Kč je současný ředitel
SPT Telecom a bývalý náměstek pana
ministra Dyby pro telekomunikace pan Novák?
10. Proč se v návrhu smlouvy smluvní strany,
tedy i Fond národního majetku zříkají
práva postoupit spory nebo se odvolávat k jakémukoli
soudu?
11. Proč se podle návrhu smlouvy FNM zříká
jakýchkoli nároků, jež by mohl použít
na ochranu svrchované imunity vůči jakýmkoli
nárokům, vzneseným proti němu strategickým
partnerem podle navrhované smlouvy?
12. Jak je možné, že poté co se "dikové"
ujal svých akcionářských práv
je chcete podvodným jednáním s vytvářením
různých dceřiných společností
a jejich fúzí s SPT Telecom připravit bez
jejich souhlasu a proti původnímu privatizačnímu
projektu o výši jejich procentního podílu
na SPT Telecom, který získali v kuponové
privatizaci?
13. Nedomníváte se, pane ministře, že
takovýto návrh smlouvy, který měl
být původně před laickou i odbornou
veřejnosti utajen, a nepoctivě jednání
vůči dikům nejenom v tomto případně,
je velmi vážným důvodem k tomu, abyste
vy i pan předseda FNM Češka uvažovali
o odchodu z vašich funkcí?
Vzhledem k tomu, že interpelaci pro její mimořádnou
závažnost a nebezpečí z časového
prodlení považuji za naléhavou, žádám
sněmovnu o souhlas se zkrácením lhůty
pro odpověď na deset dnů tak, abych odpověď
obou pánů ministrů obdržel ještě
do konce měsíce března.
29. I 08 Naléhavá interpelace Petry Buzkové
na ministra životního prostředí Františka
Bendu ve věci kontroly využívání
výjimky Ministerstva životního prostředí
České republiky pro výstavbu lanovky v národní
přírodní rezervaci Moravský kras střed
Vážený pane předsedající,
vládo, kolegové a kolegyně, ve své
interpelaci, jejímž spoluautorem je i poslanec Seifer,
se obracím na pana ministra Bendu, to znamená na
resort životního prostředí. Na úvod
své interpelace bych chtěla říci,
že ve smyslu § 85, čl. 2 zákona č.
114 z roku 1992 je ministerstvo životního prostředí
povinno dozírat na plnění zákonů
o ochraně přírody a krajiny a o životním
prostředí. Z tohoto důvodu se obracím
na pana ministra Bendu se žádostí o kontrolu
využívání výjimky ministerstva
životního prostředí ČR pro výstavbu
lanovky v národní přírodní
rezervaci Moravský kras střed.
Podle dostupných informací se jedná o závažné
porušení ochranných podmínek rezervace
v oblasti mezi chatou Macocha a horní stanicí lanovky
spojující Punkevní jeskyně s výše
zmíněnou chatou.
Pro vybudování lanovky byly ministerstvem životního
prostředí vydány:
- dne 26. 1. 1994 pod č. j. 17930/93 OOP/5613/93 výjimka
pro územní řízení o využití
území pro výstavbu osobní lanovky,
spojující parkoviště u Punkevní
jeskyně a chatou u Macochy;
- dne 12. 5. 1994 pod č. j. 5746/94 OOP 2027/94 výjimka
pro výstavbu lanovky.
Podkladem pro rozhodnutí ministerstva životního
prostředí bylo též stanovisko Správy
chráněné krajinné oblasti Moravský
kras ze dne 21. 12. 1993 pod zn. 1131/93/MK žádost
o udělení výjimky z ochranných podmínek
MPR Moravský kras střed pro stavbu lanovky podle
§ 29, písm. b), d, h) zákona 114/1992 Sb.,
o ochraně přírody a krajiny.
Vážený pane ministře, vážené
paní kolegyně, páni kolegové, fakta,
která jsem dosud uvedla, byla možná trochu
suchá a možná nic neříkající,
protože se jednalo především o čísla.
Já bych teď ráda řekla velice prostým
a jednoduchým způsobem, oč se jedná.
Jedná se o to, že v Moravském krasu střed,
což je národní přírodní
rezervace, tzn. nejvyšší forma ochrany přírody,
byla povolena ministerstvem stavba lanovky. Součástí
této výjimky bylo povolení vjezdu motorových
vozidel soužících pro stavbu. Tento vjezd motorových
vozidel byl po dvou stávajících cestách
na dvě stávající parkoviště.
Já nenapadám tuto výjimku ministerstva životního
prostředí, já napadám to, že
tato výjimka není dodržována. Firma,
která provádí tuto stavbu, vjíždí
těžkými nákladními vozidly i
na území, kam vjezd není vůbec povolen.
Já bych ráda ukázala jak panu ministrovi
tak některým kolegům fotografie, které
dokumentují, jak vypadá přírodní
chráněné území, kam nebyl ministerstvem
povolen žádný vjezd automobilů, poté
co těžkými automobily bylo rozježděno.
Upozorňuji přitom, že se jedná o chráněné
území takové hodnoty, kam kromě turistické
cesty nesmí noha člověka vstoupit, kde si
nesmíte lehnout na trávu nebo utrhnout květinu.
Ochrana jde až tak daleko, nicméně rozježdění
takovýmto způsobem, těžká devastace
krajiny v tomto chráněném území,
nejsou dosud žádným způsobem postiženy.
Chtěla bych požádat pana ministra, aby mi sdělil
jméno organizace, která na výše uvedené
stavbě provádí stavební dozor. Současně
chci zdvořile požádat pana ministra, aby v
co možná nejkratší době se touto
záležitostí zabýval a aby v této
záležitosti bez zbytečného odkladu zjednal
nápravu. Vzhledem k tomu, že se jedná o záležitost,
která nesnese odkladu, protože ke vjezdu automobilů
tam dochází každý den (tyto fotografie,
které mohu kdykoliv komukoliv ukázat a dát
k dispozici, byly pořízeny na konci února
a dosud nebyla tomuto řádění učiněna
přítrž), prosím tuto sněmovnu,
aby uznala moji interpelaci za naléhavou a aby pan ministr
životního prostředí na tuto interpelaci
odpověděl ve lhůtě deseti dnů.
Současně velmi prosím pana ministra, aby
ještě v mnohem kratší lhůtě
než je deset dnů, to znamená pokud možno
okamžitě a bez zbytečného odkladu, zjednal
nápravu v této záležitosti.
29. I 09 Interpelace Stanislava Grosse na ministra vnitra Jana
Rumla ve věci finančních, organizačních
a personálních otázek souvisejících
s Národní drogovou informační službou
Jak už jsem řekl, v červnu 1992 byl ještě
při federálním ministerstvu vnitra zřízen
Úřad pro narkotika, který byl koncipován
jako společný orgán policie, celníků
a ostatních represivních složek. Na jeho vybavení
bylo tehdy mj. vládou Velké Británie vyčleněno
80 tis. liber s podmínkou, že o peníze budou
použity právě pro tento společný
orgán policie, celníků a dalších
represivních složek, myšleno do budoucna i zpravodajských.
Ke konci působení federace byla ještě
zužitkována pomoc vlády Spolkové republiky
Německo, která tehdy činila v protidrogové
oblasti 5 mil. marek, přičemž německá
strana trvala na upotřebení části
těchto prostředků pro použití
v operativní oblasti. Po rozpadu federace byly celní
orgány z nástupnické organizace Národní
drogové informační služby vyloučeny,
což vedlo k vytvoření pouze analytického
centra při ministerstvu vnitra.
Ptám se pana ministra, proč Národní
drogová informační služba potřebovala
operativní a zpravodajskou techniku, když podle všeho
měla mít pouze analytický charakter.
Po dvouletém působení byla k 1. 1. 1995 převedena
Národní drogová informační
služba jako nezávislá analytická skupina
pod přímý výkon, což je podle
mého názoru koncepčně, systémově
i logicky špatně, neboť může dojít
k manipulaci i ke zvýhodnění exekutivní
práce.
V této souvislosti bych se vás chtěl, pane
ministře, zeptat, proč odešel ze služeb
ministerstva vnitra váš bratr Jiří Ruml
a jestli jedním z důvodů nemohly být
obavy z rozpracování inspekce ministerstva vnitra
a jeho případné trestné činnosti
a obavy z hospodářské kontroly Národní
drogové informační služby, která
byla nedávno zahájena.
Žádám vás, pane ministře, abyste
se vyjádřil k tomu, zda odchodem ze služebního
poměru by bylo zabráněno rozpracování
jeho případné trestné činnosti
inspekcí ministerstva vnitra.
Dále vás, pane ministře, prosím o
sdělení, zda dva dlouhodobé pobyty vašeho
bratra Jiřího Rumla v Turecku souvisely s plněním
jeho služebních povinností.
Dovolte mi dále, abych vám položil další
otázky, které se týkají vašeho
pana bratra. Chci se dozvědět, na základě
jaké odbornosti a jakých zkušeností
byl jmenován do funkce náměstka Národní
drogové informační služby a byla mu
udělena hodnost plukovníka Policie České
republiky.
Dále se vás ptám, pane ministře, jaké
materiály byly skartovány při rušení
Národní drogové informační
služby a na základě čeho byly tyto materiály
ke skartaci vybírány.
Poslední otázka v této oblasti směřuje
k tomu, jakým způsobem fungují kontrolní
mechanismy při rozdělování agenturních
finančních prostředků ve vašem
resortu a jakým způsobem je zajištěna
jejich kontrola.
29. I 10 Interpelace Stanislava Grosse na ministra vnitra Jana
Rumla ve věci plnění různých
opatření v boji proti drogové kriminalitě
ministerstvem vnitra
Druhá moje interpelace také souvisí s drogovou
problematikou.
Jak jistě víte, měl jsem výhrady i
vůči vaší koncepci protidrogové
práce i vůči tomu, že ministr vnitra
České republiky je předsedou meziresortní
protidrogové komise. Přestože tyto výhrady
stále sdílím, považuji za správné,
aby to, co bylo ve vaší koncepci pozitivní,
bylo realizováno. Jakožto předseda zmíněné
komise jste zodpovědný za plnění úkolů
vyplývajících z koncepce a programu protidrogové
politiky vlády (viz usnesení vlády České
republiky č. 392 z 13. července 1993 a usnesení
vlády č. 446 ze dne 18. srpna 1993). Pro realizaci
této koncepce byly stanoveny konkrétní termíny,
dokdy mají být jendotlivé kroky učiněny.
Jelikož se obávám, že řada z těchto
úkolů plněna není, žádám
vás, pane ministře, abyste mi odpověděl
na následující otázky:
1. Do 30. 9. 1993 jste měl ve spolupráci s ministrem
financí a obrany vypracovat dohody o součinnosti
v boji proti drogové kriminalitě. Žádám
vás o sdělení, jak byl tento úkol
splněn a kdy byly dohody podepsány. Pokud splněn
byl, žádám vás o zaslání
těchto dohod, které jsou nesmírně
důležité k posouzení efektivity spolupráce
různých státních orgánů
při plnění povinností na tomto úseku.
2. Do 31. 12. 1993 měl ministr spravedlnosti vypracovat
a realizovat soubor protidrogových opatření
ve výkonu trestu odnětí svobody. Prosím
vás o sdělení, jak byl tento úkol
splněn. Především vás žádám
o sdělení, jak je realizován soubor protidrogových
opatření ve výkonu vazby a trestu.
3. Do 31. 12. 1994 mělo být v působnosti
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
České republiky vytvořeno pracoviště
pro organizaci a metodiku primární prevence zneužívání
drog. Žádám vás o sdělení,
jak byl tento úkol splněn, kolik lidí na
tomto pracovišti je, kdo je jeho vedoucí a jaké
je jeho organizační začlenění.
4. Do 31. 12. 1994 měla být vypracována koncepce
detoxikačních jednotek a v Praze mělo být
do 31. 12. 1994 takovéto vybudováno. Žádám
vás opět o sdělení, jak byl tento
úkol plněn.
5. Do 31. 12. 1993 měl být vypracován projekt
pracoviště pro kontrolu zákonného zacházení
s omamnými a psychotropními látkami. Do 31.
12. 1994 měl takovýto inspektorát OPL zahájit
činnost. Žádám vás i zde, abyste
mi sdělil, jak je tento úkol plněn.
6. Domníváte se, pane ministře, že 5
pracovníků inspektorátu OPL, což ve
své koncepci prosazujete, může účinně
kontrolovat výrobu a distribuci legálních
opiátů a prekurzorů?
7. Byl tento úřad informován o pohybu 50
tun efedrynu v trojúhelníku: Česká
republika - Švýcarsko - Mexiko?
8. Souhlasíte se mnou, pane ministře, že kdyby
Česká republika měla zákon o zákonném
zacházení s omamnými a psychotropními
látkami, nemuselo k tomuto případu dojít?
9. Co jste vy, jako předseda meziresortní protidrogové
komise, udělal, aby se znemožnilo velkému množství
legálních drog přejít do nelegálního
oběhu?
10. Proč nebyl doposud předložen návrh
zákona o zacházení s omamnými a psychotropními
látkami, když byl vypracován již na FMV
v roce 1991 a z usnesení vlády ČR vyplývá,
že zásady měly být předloženy
do 31. 3. 1994?
11. Chtěl bych vás, pane ministře, požádat
o podrobné dokladování využití
částky takřka 61 mil. Kč, které
byly v roce 1994 v resortu ministerstva financí, zdravotnictví
a vnitra využity na krytí úkolů vyplývajících
z usnesení vlády č. 446/1993.
12. Chtěl bych se vás, pane ministře, zeptat,
zda jsou učiněny potřebné kroky k
tomu, aby nedocházelo ke střetu zájmů
u činnosti současného místopředsedy
meziresortní protidrogové komise pana Böhma.
V závěru bych vás chtěl, pane ministře,
opětovně upozornit na to, že podle mého
názoru stále chybí úřad na
blokaci jednotlivých případů, stejně
tak jako úřad, který by souhrnně zajišťoval
databáze a analytiku v bojí proti drogám.
29. I 11 Interpelace Josefa Ježka na ministra zdravotnictví
Luďka Rubáše a ministra vnitra Jana Rumla ve
věci nepořádku v rozhodování
a řízení státního zdravotnického
zařízení Nemocnice s poliklinikou Rumburk
Pane předsedající, dámy a pánové,
obracím se s interpelací na ministra zdravotnictví
pana Rubáše ve vládě České
republiky a na pana ministra Rumla ve vládě České
republiky ve věci velkého nepořádku
ve zdravotnictví, v rozhodování a řízení
státního zdravotnického zařízení
NsP Rumburk.
Úvodem bych si dovolil přečíst text
dopisu, který dostal předseda Poslanecké
sněmovny od ředitele této NsP koncem ledna
tohoto roku ve věci informace o vystupování
poslance Parlamentu dr. Josefa Ježka.
Vážený pane předsedo, dovolte, abych
se na vás obrátit s následujícím
problémem. Pan poslanec Ježek se v průběhu
měsíce prosince a ledna začal "zajímat"
zdravotnictví ve Šluknovském výběžku.
Dne 21. 12. 1994 se bez předchozího ohlášení
ke mně dostavil na popud lékaře očního
oddělení kvůli problémům jejich
další existence v naší nemocnici. Ekonomické
potíže oddělení, nedostatečná
kvalifikace lékařek. Od tohoto dne pan poslanec
začal šířit ve sdělovacích
prostředcích a při setkání
s občany nepravdivé informace o likvidaci oddělení
a o výši dluhu NsP a začal zpochybňovat
privatizaci, činnosti a postup privatizace majetku v NsP
Rumburk. Myslím si, že touto činností
zneužívá, již tak dost celostátně
choulostivou, problematiku zdravotnictví. Jeho snahou je
zřejmě vyvolat ještě větší
chaos za účelem zviditelnění své
osoby. Jako ředitel NsP jsem panu poslanci dne 21. 12.,
3. 1. 1995 a při telefonickém rozhovoru 24. 1. opakovaně
nabízel, že ho rád seznámím se
skutečným stavem NsP včetně předložení
ekonomických rozborů hospodaření.
Přes tyto nabídky pan poslanec dosud neprojevil
žádný zájem seznámit se se skutečným
stavem a své nepodložené názory a nepravdivé
informace šiří dál. Lživě
a účelově dr. Ježek informuje veřejnost,
že v NsP Rumburk vznikl za léta 1993, 1994 dluh ve
výši 60 mil. Kč. Z hospodářských
výsledků za rok 1993 vyplývá ztráta
26 mil. Kč a za rok 1994 14 mil, Kč, což v
součtu v žádném případě
není 60 mil. Kč. Výše těchto
ztrát vychází z přechodu hospodaření
rozpočtového, kdy jsme dostávali 120 mil.
Kč ročně na úhradu za výkony,
kdy naše rozsáhlá lůžkově
předimenzovaná zařízení (4
nemocnice ve 3 městech) nejsou v současném
stavu schopny produkovat více výkonů, než
za 72 mil. Kč ročně. Jakákoli současná
snaha o ekonomizaci, ať už ze strany zřizovatele,
okresní úřad Děčín,
či naší, je panem poslancem interpretována
jako snaha o likvidaci zdravotnictví ve prospěch
"úzké skupiny lidí". Prosím
vás proto, abyste využil svých pravomocí
a s poslancem Ježkem pohovořil o jeho aktivitách.
Veškeré doklady o faktech, které vám
předkládám, jsem samozřejmě
schopen a ochoten vám kdykoli předložit. váš
Ing. Ota Krejčí, ředitel NsP Rumburk.
O co v podstatě jde? NsP Rumburk má extrémní
dluh, přičemž začátkem prosince
bylo možno se dočíst v okresních novinách,
že jde o 43 mil. Kč. Posléze jsem na zastupitelstvu
města Varnsdorf z úst tamního starosty slyšel,
že dluh může být až 60 mil. Kč;
posléze se informace o výši dluhů ustálila
na oněch 40 mil. Kč.
Začátkem prosince okresní úřad
v Děčíně pocítil výši
toho dluhu zřejmě jako velikánský
problém a začal uvažovat o tzv. ekonomizaci.
Ekonomizace spočívá v tom, nebo měla
spočívat v tom, že část NsP Rumburk,
tři oddělení, která jsou ve Varnsdorfu,
přestěhují se do města Rumburk s tím,
že ovšem, aby tam bylo místo, musí se
některá oddělení zrušit. Mezi
těmito potenciálně rušenými odděleními
bylo oddělení oční. To vzbudilo velkou
nespokojenost ve městě. Výsledkem byla petice,
kterou spontáně podepsalo asi tisíc lidí,
a kterou jsem musel osobně předávat na zastupitelstvu,
na jeho zasedání, protože pan starosta i jeho
zástupce se k celé věci stavěli, mírně
řečeno, rozpačitě.
Zastupitelstvo města Varnsdorfu pochopitelně nesouhlasilo
s tím, aby ve městě byla zrušena tři
oddělení nemocnice a ještě před
koncem roku 1994 se usneslo, že je ochotno udělat
vše, aby nemocnice ve městě zůstala
zachována, tedy ta oddělení, která
tam jsou. Na to okresní úřad reagoval tím,
že proti tomu v podstatě nic nemá, ale že
musí z nějakých důvodů blíže
nespecifikovaných ve státním zdravotnickém
zařízení zachovat všechny čtyři
základní odbornosti s tím, že by se
za prostředky z rozpočtu okresního úřadu
ve městě Rumburk budovala tatáž, která
jsou v sousedním městě Varnsdorf. Následovalo
několik měsíců - až do dnešního
dne rozhodování, kdy stále není jasné,
zda okresní úřad bude schopen a ochoten rozdělit
tu jednu státní organizaci na dvě, což
by umožnilo v každé části podniknout
příslušná opatření, aby
ztráta na hospodaření zdravotnického
zařízení nebyla tak velká, a zároveň
aby organizace zdravotnictví, rozmístění
lůžkových zdravotnických zařízení
odpovídalo co nejvíce místním poměrům.
Zároveň bych chtěl požádat pana
ministra zdravotnictví i pana ministra vnitra, aby se zasadil
o provedení kontroly hospodaření té
nemocnice s poliklinikou nejvyšším kontrolním
úřadem, protože okresní úřad
tvrdí, že je všechno v absolutním pořádku.
Navíc celá věc má ještě
další dimenzi, že totiž část
lidí spojených s touto nemocnicí s poliklinikou
zároveň je součástí jedné
akciové společnosti, která předložila
příslušný privatizační
projekt. Existuje samozřejmě spousta názorů
tohoto typu, jak mnoho ti lidé, kteří způsobili
takto vysoký dluh, následně skvělým
způsobem provozovat soukromou nemocnici. Je okolo toho
spousta diskusí a já jsem v podstatě nedělal
nic jiného, než jsem čerpal ze zpráv,
které byly otištěny v okresních novinách,
nic jsem si v podstatě nevymýšlel a pouze jsem
chtěl podrobnější informace, a dostal
jsem se do určité nemilosti.
Obdobně si myslím, že tato věc je příznakem
jednoho velmi nepříjemného jevu v organizaci
veřejné správy v České republice,
totiž okresní úřady, případně
jejich přednostové mají příliš
velký prostor pro samostatné rozhodování,
který by státní úředník,
resp. statní úřad, jehož úkolem
ze zákona je vykonávat statni správu, nemel
mít. Takže vzniká oprávněný
dojem, že bud v okrese Děčín nebo případně
v severní části okresu, lidově řečeno
za kopcem, platí pravděpodobně jiné
zákony a jiná pravidla, než ve zbývajícícm
území státu.
Chtěl bych to doložit např. i další
věcí. Přednosta okresního úřadu
začátkem ledna rozhodl o tom, že některé
obce přijdou o svou kompetenci vyplácet určité
sociální dávky. Konkrétně to
znamená, že v předstihu je realizována,
resp. organizována výplata dávek státní
sociální podpory podle zákona, který
ještě tato sněmovna neschválila. Přitom
se přednosta okresního úřadu odvolává
na zákon o obcích, ovšem odvolává
se na něj velmi špatně, jelikož zákon
o obcích zároveň stanoví, že
obce vykonávají státní správu
mj. v rozsahu bývalých národních výborů
třetí kategorie.
Z diskusí nad spoustou žádostí o zřízení
pověřeného obecního úřadu
v roce 1992 si velmi dobře pamatuji na to, že tehdy,
aby vláda nemusela svým nařízením
Zřizovat několik dalších stovek pověřených
obecních úřadů, bylo dohodnuto, že
žádná Působnost, kterou obce mají,
se jim nebude brát. Nyní to v případě
okresu Děčín přednosta Okresního
úřadu v Děčíně učinil.
Odvolává se na jistou pasáž zákona
o obecních úřadech, ale přitom si
nevšiml, že tam existuje jiné ustanovení,
které mu v tom v podstatě brání.
Prosil bych oba pány ministry, aby se touto situací
zabývali, protože se jedná o území
velmi exponované, pohraniční a jakékoli
nepříjemnosti mají skutečně
nepříznivý dopad ve veřejném
mínění a domnívám se, že
není politikou vlády, není politikou České
republiky v případech, kdy to je naprosto zbytečné,
řešit problém, který je všude stejný,
tímto podle mého názoru velmi extrémním
způsobem.
Já se omlouvám, že jsem tyto otázky
formuloval takto prozaicky a nepřímo. Domníváme
se, že hlavní otázka je v podstatě tato,
zda nemocnice s poliklinikou Rumburk, jejím vedením,
které bylo ustanoveno okresním úřadem,
je řízena tak, jak řízena být
má. Zda toto vedení tvoří lidé,
kteří jsou na svém místě. Zda
Okresní úřad v Děčíně
a vedení nemocnice s poliklinikou se v podstatě
řídí politikou vlády v dané
oblasti.
Zda vnitřní organizace provozu Nemocnice s poliklinikou
v Rumburku je v souladu s platnými právními
předpisy. A vzhledem k tomu, že vždycky jsem
byl informován v tom smyslu, že Ministerstvo zdravotnictví
přímo nemůže vnitřní poměry
v Nemocnici s poliklinikou kontrolovat, tak se snažím
formou interpelace Ministerstvu zdravotnictví dodat argumenty
k tomu, aby prostřednictvím jiných orgánů,
konkrétně Nemocnice s poliklinikou, mohlo poměry
v této státní zdravotnické organizaci
skutečně dopodrobna vyhodnotit. Čili to je
hlavní motiv této interpelace. Myslím si,
že bez této interpelace Ministerstvo zdravotnictví,
v podstatě i kdyby chtělo, nemůže udělat
mnoho.
29. I 12 Interpelace Pavla Seifera na ministra průmyslu
a obchodu Vladimíra Dlouhého ve věci meziskladu
vyhořelého jaderného paliva v Dukovanech
a kompenzace zhoršených podmínek pro dotčené
obce
Vážený pane ministře, dovolím
si vám položit formou interpelace několik otázek,
týkajících se připravovaného
meziskladu vyhořelého jaderného paliva v
Dukovanech. Není zřejmě nutné zdůrazňovat
význam tohoto vyhořelého skladu pro celou
jadernou energetiku v České republice a vlastně
obecně význam způsobu nakládání
s jaderným odpadem. Otázka proto první zní:
1. Jaká je kapacita plánovaného meziskladu
v Dukovanech a jaká je objektivní potřeba
dočasného uskladnění vyhořelého
jaderného paliva z JE Dukovany a případně
Temelín v následujících 5 resp. 10
letech. V případě nedostatečné
kapacity meziskladu v Dukovanech se nabízí otázka
druhá:
2. Jakým způsobem chce vláda řešit
problém uložení zbývajícího
jaderného odpadu?
Druhý okruh otázek se týká více
méně technické stránky meziskladu
v Dukovanech:
3. Je pravda, že není splněn požadavek
izolování uložených substancí
od biosféry při eventuální havárii?
Zvolený fyzikální princip chlazení
přirozeným prouděním vzduchu údajně
vyžaduje neexistenci jakýchkoliv filtračních
zařízení. Jakákoliv případná
netěsnost kontejnerů by tudíž mohla
vést přímo k úniku radioaktivních
látek do životního prostředí,
aniž by byla možná jakákoliv opatření
k jejich zadržení, jak je tomu zvykem u ostatních
jaderných zařízení ve světě.
4. Je zvolený typ kontejneru v souladu s bezpečnostními
zásadami, ke kterým dospěl vývoj jaderné
energetiky?
5. Splňuje systém vík a těsnění
kontejneru typu vybraného pro Dukovany kritéria
dvojité bariéry, z nichž každá
by mě(a působit na sobě nezávisle
a spočívat na různých principech?
Jednotlivé bariéry je nutno sledovat v pravidelných
intervalech, což údajné není u tohoto
typu kontejneru možné.
6. Je pravdou, že typ kontejneru vybraný pro mezisklad
v Dukovanech není vyzkoušen a že zkoušky
tohoto typu nejsou zahrnuty ani do plánu? Je skutečností,
že schvalovací proces v SRN trvá až 10
let. Bude-(i schválen požadavek - zcela legitimní
-, aby zařízení zamýšlené
pro Dukovany bylo schváleno v zemi svého původu,
pak se realizace meziskladu s navrhovanými kontejnery odsune
do daleké budoucnosti.
7. Jakým způsobem je vyloučena nesprávná
manipulace vlivem selhání lidského faktoru?
Tepelně technické dimenzování skladovací
haly vychází z toho, že určité
přesně vymezené množství vzduchu
je závislé pouze na povrchové teplotě
kontejnerů a je závislé na momentálním
teplotním výkonu. Nejnepříznivější
konfigurace kontejnerů s čerstvě vyvezeným
palivem, způsobená chybným uložením
v důsledku lidského selhání, může
vést k horšímu odvodu tepla z povrchu kontejnerů
a zvýšení teploty uvnitř. Teplota vyhořelých
článků může vést k vzrůstu
možnosti poškození povrchu kontejneru a k úniku
radioaktivity do ovzduší.
8. Výpočty tepelného výkonu, který
(ze odvést z povrchu kontejneru, vycházejí
z optimální účinnosti chladících
žeber a předpokladu bezchybného konvektivního
proudění vzduchu. To však odporuje výsledkům
modelových pokusů, při nichž bylo zjištěno
i příčné a zpětné proudění.
Kromě toho je nutno počítat s podstatně
nižší účinností chladících
žeber a už účinnost 90 % zvyšuje
o 5 stupňů povrchovou teplotu kontejneru.
Výpočty vycházejí kromě toho
i z naprosto bezvětrné situace. Silný vítr
z definovaného směru hlavně na čelní
strany skladovací haly vyvolá víření
a tlakové rozdíly u větracích otvorů
haly. Přímým následkem by pak bylo
nesimetrické a kvantitativně pozměněné
rozdělování vzdušných proudů.
Uvnitř haly by pak jednotlivé kontejnery měly
různé chlazení vzduchem a v důsledku
toho by vykázaly různé teplotní režimy.
Dalším okruhem otázek je problematika kompensace
zhoršených podmínek pro dotčené
obce. Takže otázka devět:
9. Nepoužívá vláda náhodou finančních
kompenzací obcím jako nátlak na jednotlivé
obce v okolí Dukovan? Není to vlastně úplatek?
Není podmíněna kompensace souhlasem obce
s vybudováním meziskladu? A podle jakých
kritérií se udělování kompenzací
řídí?
Posledním okruhem otázek je problematika ostrahy
JE Dukovany i meziskladu. Více než pád letadla
nebo meteoritu mě trápí právě
možnost teroristického útoku či selhání
lidského faktoru. V této souvislosti se ptám:
10. Jak se mohlo stát, že v objektu, který
by měl být vlastně nejlépe střeženým
objektem v České republice, byly např. ukradeny
počítačové čipy za statisíce
korun. A proto se ptám dále: Byl už tento případ
vyřešen a dále se ptám, jaká
jsou opatření na zlepšení ostrahy JE
Dukovany včetně jejího meziskladu.