Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1606 A

ODPOVĚĎ NA NALÉHAVOU INTERPELACI

poslankyně Petry Buzkové

na ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci kontroly využívání výjimky Ministerstva životního prostředí České republiky pro výstavbu lanovky v národní přírodní rezervaci Moravský kras střed

Ministr životního prostředí František Benda zaslal odpověď na naléhavou interpelaci poslankyně Petry Buzkové dopisem ze dne 22. března 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra životního prostředí Františka Bendy na naléhavou interpelaci poslankyně Petry Buzkové. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 2. března 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Ing. František Benda, CSc.

ministr životního prostředí

České republiky
 V Praze dne 22.3.1995
 Č.j. M/1230/95

Vážená paní poslankyně,

obdržel jsem Vaši interpelaci, ve které žádáte odpověď na několik otázek týkajících se výstavby osobni lanové dráhy spojující Punkevní jeskyně s horním můstkem u propasti Macocha a s ní spojeného poškození NPR Moravský kras-střed (resp. NPR Vývěry Punkvy) v centru CHKO Moravský kras.

Vaše interpelace klade důraz na čtyři navzájem související okruhy, a to na:

1. závažné porušení ochranných podmínek rezervace mezi chatou u Macochy a horní stanicí budované lanové dráhy,

2. nedodržování výjimky MŽP ČR čj. 5.745/94-OOP/2027/94,

3. zjištění firmy, která na výše uvedené stavbě provádí stavební dozor,

4. okamžité zjednáni nápravy zjištěného stavu.

Dovolte mi tedy na výše vytčené okruhy reagovat:

ad 1.: MŽP ČR po dohodě se Správou CHKO Moravský kras i s ČÚOP Správou českých a moravských jeskyni požadovalo, aby stavba lanovky byla provedena v období mimo vegetační a turistickou sezónu, tedy od podzimu 1994 do jara 1995. Toto řešení bylo nutné z hlediska zájmů ochrany přírody a investor na ně přistoupil. Mezi Chatou u Macochy (která není součásti NPR) a provizorní horní stanici budované lanové dráhy skutečně došlo k rozježděni provlhlého terénu v trase lanové dráhy v délce 60-70 m a šířce 4-7 m. Místo stavby obou horních stožárů a horní stanice je však situováno na okraji rezervace v kůrovcem poškozené smrčině, v jejímž podrostu dominuji běžné, spíše ruderální a pasekové druhy rostlin (např. třtina Calamagrostis arundinacea a C.epigeios). Část rozježděného terénu prochází asi dvacetiletým kulturním porostem s převahou buků. Zbytek trasy už není na území NPR. Výše zmíněným rozhodnutím MŽP ČR byl povolen vjezd na místo stavby dolní stanice lanovky na nevyužívaném parkovišti za Punkevními jeskyněmi, které je v plánu péče o NPR určeno ke zrušení a následné rekultivaci. Do úseku mezi Chatou na Macoše a hranou Pustého žlebu byl povolen vstup zaměstnancům investora a dodavatele stavby a instalace nezbytných technologických zařízení. Tím byla samozřejmě míněna i výstavba obou stožárů lanovky, instalace nosného lana a dalších zařízení pro lanovku nezbytných, přestože nejsou v rozhodnutí uvedena, neboť byla součástí projektu. V rozhodnuti MŽP ČR není výslovně uveden ani vjezd do zmíněného cca sedmdesátimetrového úseku na horním konci lanovky, neboť investor ve své žádosti o něj nepožádal. S ohledem na charakter této části NPR by však nebyl důvod povolení ke vjezdu nutné techniky neudělit. Do jiných míst NPR vozidla stavby nevjela.

ad 2.: Nedodržováni výjimky MŽP ČR bylo de facto zodpovězeno již v předchozím odstavci.

ad 3.: Stavební povoleni pro stavbu "Lanová dráha Punkevní jeskyně - Macocha, I.etapa" bylo vydáno rozhodnutím Ministerstva dopravy ČR, odborem drah a železniční dopravy, drážní správní orgán, pod čj. 20139/94-0210 dne 16.5.1994. Jako technický dozor investora je v něm uvedena "Firma STIM Ing. Jiří Moll".

ad 4.: Správa CHKO Moravský kras, jakožto ze zákona k tomu příslušný orgán státní správy, okamžitě zahájila prošetřování zjištěného poškozeni části NPR a celá záležitost bude řešena jako přestupek ve smyslu ustanovení § 88 odst. 1 písm. a) zákona ČNR č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Nově bude posouzeno i případné odsouhlasení vjezdu vozidel potřebných pro dokončeni stavby a pro uvedení terénu rezervace do řádného stavu.

Vážená pani poslankyně, závěrem bych chtěl podotknout, že stavbu lanové dráhy považuji v dané lokalitě a v dané situaci za řešení, které ve výsledném efektu výrazně zlepši podmínky ochrany NPR. Jsem přesvědčen, že i Vy budete mít možnost po uvedeni lanové dráhy do provozu ocenit její výhody a přesvědčit se o tom, zda Vámi uváděné nedostatky byly napraveny.

V úctě

Vážená pani

JUDr. Petra Buzková

poslankyně Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR

Sněmovní 4

110 00 Praha 1 - Malá Strana


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP