Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební období

1613

INTERPELACE

poslankyně Petry Buzkové

na ministra životního prostředí Františka Bendu

ve věci přípravy vyhlášení národního parku Labské pískovce

Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám poslancům následující interpelaci poslankyně Petry Buzkové na ministra životního prostředí Františka Bendu. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 29. března 1995

Milan Uhde v. r.

Příloha

Interpelace

JUDr. Petry BUZKOVÉ

na ministra životního prostředí

Ing. Františka BENDU CSc.

Vážený pane ministře,

obracím se na Vás s žádostí o prošetření, vysvětlení a přehodnocení rozhodnutí Vašeho úřadu ve věci přípravy vyhlášení národního parku Labské pískovce.

Území, které bylo původně navrženo k vyhlášení NP České Švýcarsko zahrnuje rozsáhlé oblasti unikátních pískovcových skladních měst na pravém břehu Labe podél státní hranice se Spolkovou republikou Německo, kaňon říčky Kamenice s Tichou, Divokou a Ferdinandovu soutěsku a Jetřichovické stěny s údolím říčky Křinice.

Jedná se o cenné, lidskou činností málo dotčené území evropského významu. Navržený národní park měl mít rozlohu 9683 ha, z toho 9302,91 ha (tedy 96%) pokrývají souvislé lesní porosty naprosto mimořádné zachovalosti z hlediska druhové skladby. Územím prochází jediná veřejná komunikace (jedná se o úsek Hřensko-Vysoká Lípa, celková délka komunikace 10 km), uvnitř navrženého NP leží pouze tři osady (jedná se o osady při okraji NP s celkovým počtem cca 150 stálých obyvatel).

S ohledem na tyto skutečnosti vymezili přední odborníci v oboru ochrany přírody hranice připravovaného NP v letech 1991-92. Tento původní návrh byl odsouhlasen i řediteli lesních závodů Děčín a Rumburk i starosty dotčených obcí.

Záměr o vyhlášení NP České Švýcarsko vydalo MŽP 1. září 1992. Do května 1993 proběhlo připomínkové řízení ve kterém se k záměru vyjádřilo 29 dotčených úřadů a MŽP po zapracování všech připomínek předložilo k projednání vládě ČR návrh zákona o NP s názvem Labské pískovce. Návrh byl vrácen k přepracování pro další připomínky ze strany Ministerstva zemědělství, které byly rovněž zapracovány a počátkem září 1993 byla dokonce podepsána dohoda na úrovni náměstků mezi MŽP a MZe o souhlasu zúčastněných stran se zřízením NP v původně navrženém rozsahu.

Celý další rok se nic nedělo a MŽP, kterému nic nebránilo předložit novou variantu vládě k projednání tak neučinilo. Teprve v listopadu 1994 bylo na návrh Českého ústavu ochrany přírody a Správy Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce na MŽP rozhodnuto o podniknutí dalších kroků k vyhlášení národního parku.

15. listopadu však byly na jednání v Děčíně vzneseny dvě námitky proti vzniku NP. První předložil pan Urbánek za osadu Kamenická Stráň (4 stálí obyvatelé), druhou pan Hálek, vedoucí Obvodního inspektorátu Lesů ČR v Děčíně (úřadu, který by po vyhlášení NP byl pravděpodobně zrušen, nebo převeden do působnosti Správy NP). Pan Hálek rovněž vystoupil s vlastní variantou národního parku o výměře 5482 ha, nazvanou varianta "Sever". Tato varianta nerespektuje základní ochranářské cíle, odbornou veřejností je považována za nesmyslnou, nekvalifikovanou a nezabezpečující ochranu a rozvoj tohoto cenného území.

Celý návrh je v rozporu se zásadami o tvorbě NP, vytrhává z celistového území řadu hodnotných přírodních objektů, vynechává kaňon Kamenice se všemi soutěskami a dokonce i Jetřichovické stěny, které jsou nejcennějšími prvky navrhovaného NP.

Přes všechny tyto námitky bylo vedením MŽP rozhodnuto o přijetí takzvané varianty "Sever".

Nechci věřit, že by ministerstvo životního prostředí ustupovalo tak nevýznamné nátlakové skupině jaká stojí za variantou "Sever".

Ráda bych proto znala zdůvodnění pro její přijetí, když je známo, že původní návrh připravovaný po dobu 4 let předními odborníky v oboru ochrany přírody a nesčetněkrát konzultovaný nejen s odbornými pracovišti ekologickými a lesnickými, ale i všemi ostatními zainteresovanými stranami, ustoupil před jednostranným návrhem těžebních inženýrů.

Neobstojí ani argument o nízké zachovalosti lesů v navrženém NP, když je známo, že z hlediska druhové skladby nemají naše stávající národní parky větší procentuální zastoupení. V Krkonošském NP se jedná dokonce o menší množství porostů než 1 %, v NP Podyjí o méně než 7 %, lépe si nestojí ani NP Šumava. V oblasti původně připravené k vyhlášení NP Labské pískovce se jedná minimálně o 10 % zachovalých lesů z celkové zalesněné plochy.

Dalším argumentem by se rovněž mohla stát hrozící nezaměstnanost lesního personálu v dotčené oblasti. Ten se však při bližším prozkoumání jeví jako nesmyslný, neboť v NP bude nutné nejen pokračování lesního hospodářství, ale i řada obnovních těžeb a výchovných zásahů, a v případě lesního hospodářství se toliko změní cíl, jímž už nebude pouhá produkce, často prováděná na úkor ekologických funkcí lesa, ale zdravý a funkční lesní porost v celé oblasti.

Naléhavě Vás pane ministře žádám o přehodnocení postojů Vašeho úřadu k celému problému a nápravě tohoto nekvalifikovaného rozhodnutí ve prospěch původního podloženého a logického návrhu.

Petra BUZKOVÁ

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP