Ministr životního prostředí František
Benda zaslal odpověď na interpelaci poslance Jaroslava
Vlčka dopisem ze dne 26. dubna 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
životního prostředí Františka Bendy
na interpelaci poslance Jaroslava Vlčka. Odpověď
je přílohou tohoto sněmovního tisku.
Příloha
V Praze dne 26. dubna 1995
Č.j. M/1457/95 |
Vážený pane poslanče,
předem mé odpovědi na Vaši interpelaci
ohledně problematiky tetřívka obecného
v České republice dovolte, abych Vám sdělil,
že mě velice těší Váš
zájem o tento zvláště chrněný
druh této naší fauny.
Chtěl bych Vás ubezpečit, že jsem si
vědom jistě biologické problematičnosti
udělování výjimek k povolení
lovu tetřívků v některých územích
České republiky.Nicméně, bych se Vám
pokusil poněkud šířeji objasnit důvody,
které pracovníky odboru ochrany přírody
k jejich udělení vedly.
Předně, tetřívek obecný byl
zařazen mezi silně ohrožené zvláště
chráněné druhy živočichů
především na základě obecného
snižování početnosti populace v rámci
celé střední Evropy. Skutečností
však zůstává, že na některých
lokalitách, především v důsledku
změn tvářnosti krajiny, naopak dochází
k výraznému zvyšování početnosti
a k následné stabilizaci populace. Při uděl
ování výjimek k lovu tetřívků
na území České republiky pro rok 1994
Ministerstvo životního prostředí ČR
(dále jen "ministerstvo") tak vycházelo
především z následující
filozofie:
1. Pro stanovení účinného ochranářského
managementu druhů je důležitá podrobná
znalost biologie druhu včetně znalosti o složení
potravy. Protože v současné době jsou
na lesnické fakultě VŠZ Praha u prof. RNDr.
K. Šťastného a doc. RNDr. V. Bejčka zadány
diplomové práce na toto téma, podmínili
jsme odlov tetřívků využitím
zažívacích traktů ulovených
ptáků pro vědecké výzkum.
2. Ze zahraničních i některých našich
zkušeností je zřejmé, že ochrana
druhů prováděná pouze na základě
restrikcí a zákazů není většinou
účinná, neboť výrazně
omezuje zájem té části společnosti,
která má k vlastní ochraně druhů
nejblíže (v případě tetřívků
jsou touto částí veřejnosti především
myslivci).
3. Účinnost ochrany tetřívka závisí
především na stavu ochrany biotopu. Pokud na
lokalitách jeho výskytu bude zabezpečena
existence bezlesí, což je v případě
našich vojenských prostor a Krušných hor
v nejbližší době velice pravděpodobné,
není třeba se o existenci tohoto druhu obávat.
Naopak, pokud na těchto lokalitách dojde z důvodu
sukcese k zarůstání lokalit, nepomůže
tetřívkovi ani nejpřísnější
druhová ochrana.
4. Z hlediska územní ochrany byla při rozhodování
o povolení lovu automaticky vyloučená veškerá
chráněná území ČR.
Z výše uvedených důvodů byl o
proto rozhodnuto udělit výjimky ze základních
podmínek ochrany tetřívka obecného
v následujícím rozsahu:
1. Výjimka byl a udělena pro honitby: Hradiště
(VVP Doupov) 3 ks, Libavá (VVP Libavá) 4 ks, Jelenář
(okr. Teplice) 1 ks, Barvář (okr. Teplice) 1 ks,
Košťany (okr. Teplice) 1 ks, Nové Město
(okr. Teplice) 2 ks, Mackov (okr. Teplice) 1 ks, Fláje
(okr. Most) 2 ks, Brandov (okr. Most) 1 ks, Městské
lesy (okr. Most) 1 ks, Jelenec (okr. Most) 1 ks, Lniště
(okr. Most) 1 ks, Načetín (okr. Chomutov) 1 ks,
Blatno (okr. Chomutov) 1 ks, Bolehoř (okr. Chomutov) 1
ks, Křímov (okr. Chomutov) 1 ks, Jílmová
(okr. Chomutov) 1 ks, Výslunní (okr. Chomutov) 1
ks, Přísečnice (okr. Chomutov) 1 ks. Celkem
tak bylo povoleno ulovení 26 ks tetřívka
v 19 honitbách.
2. Lov nesměl být realizován v žádné
kategorii zvláště chráněných
území.
Lov nesměl sloužit komerčním účelům.
Lov musel být prováděn pouze mimo hlavní
tokaniště, a to v době od 7.5. do 15.5., kdy
veškeré slepice by měly být již
ošlapány.
5. Zažívací trakt všech ulovených
jedinců musel být poskytnut lesnické fakultě
VŠZ Praha k výzkumným účelům
sledování potravy.
6. Výjimky nebyly uděleny pro honitby v CHKO Šumava
a v CHKO Jizerské hory, odkud byly také požadavky
na odlov tetřívků.
7. Udělení výjimek předcházelo
vyhodnocení dlouhodobých trendů vývoje
populace na daných lokalitách a terénní
šetření provedené ve spolupráci
s lesnickou fakultou VŠZ Praha, Českou ornitologickou
společností, ČSOP a některými
dalšími organizacemi. V případě
honiteb v Krušných horách byly podmínky
rozhodnutí stanoveny po dohodě a na doporučení
referátů životní ho prostředí
okresů Teplice, Chomutov a Most. V době přípravy
výjimek tak existovala negativní stanoviska pouze
ČÚOP-střediska Olomouc, OkÚ Přerov
- RŽP a Moravského ornitologického spolku.
Po uskutečněném lovu tetřívka
v Krušných horách pak proti udělení
výjimek protestoval i prostřednictví m Saského
ministerstva životní ho prostředí němečtí
ochranáři.
Pokud se týká vyhodnocení vlivu udělených
výjimek na stav populace v dotčených lokalitách
a dodržení stanovených podmínek rozhodnutí,
můžeme Vám sdělit následující
informace:
1. Oficiálně nebyl stanovený počet
povolených 26 ks tetřívka překročen,
naopak byl vykázán odlov pouze 19 jedinců
(o jeden kus méně bylo uloveno ve VVP Doupov a o
6 ks méně v okr. Chomutov). I když pochopitelně
nemůžeme zodpovědně vyloučit
ilegální odlov, takovýto případ
však nebyl zaznamenán, a nebyl ani prokázán
kontrolou inspekce ochrany přírody v preparátorských
dílnách.
2. Z 19 ulovených jedinců bylo pro vědecké
Účely dáno k dispozici 11 zažívacích
traktů tetřívků (1 ks VVP Doupov,
2 ks VVP Libavá, 1 ks okr. Chomutov, 4 ks okr. Most, 3
ks okr. Teplice).
U ostatních ulovených jedinců byl zažívací
trakt znehodnocen střelou.
3. Lov nesloužil komerčním účelům.
V případě honiteb Vojenských lesů
a statků (VVP Doupov a Libavá) byl odlov tetřívků
přidělován personálu k životním
jubileím, v případě honiteb v Krušných
horách odlov prováděli členové
místních mysliveckých sdružení.
4. Při letošním sčítání
tetřívků na všech dotčených
lokalitách nebyl zaznamenán pokles početnosti
a vykázané počty jedinců byly opět
ověřovány nezávislými stranami.
Na základě vyhodnocení dosažených
zkušeností a na základě pracovního
jednání se zástupci Saského ministerstva
životního prostředí je možno uvažovat
o udělení výjimky pro umožnění
lovu tetřívka i pro rok 199 5 v míře
nezbytně nutné pro dokončení diplomových
prací lesnické fakulty VŠZ Praha za obdobných
podmínek jako v minulém roce při snížení
rozsahu na následující úroveň:
4 ks pro honitbu VVP Libavá, 3 ks pro honitbu VVP Hradiště
a 9 ks pro honitby v Krušných horách.
Pokud se týká Vašeho dotaz u, jak velkou finanční
částku vynaložilo ministerstvo na ochranu tetřívka
v roce 1994, mohu Vám sdělit, že na ochranu
tohoto druhu nebyly ze strany ministerstva žádné
prostředky v roce 19 9 4 vynaloženy, a to ani pro
přímo řízené organizace, ani
pro organizace nevládní. Důvodem této
skutečnosti je fakt, že tetřívek obecný
není zahrnut do speciálních záchranných
programů ministerstva. Rád bych v této souvislosti
ještě připomněl, že financování
záchranných chovů tetřívka
(ve smyslu současné legislativy ochrany přírody)
bylo v minulých letech, ještě před platností
současné ochranářské legislativy,
zajišťováno resortem Ministerstva zemědělství
ČR, resp. Českým mysliveckým svazem
Závěrem doufám, že jsem Vám objasnil
důvody, které vedly ministerstvo k udělení
výjimek ze základních ochranných podmínek
tetřívka obecného a zároveň
bych Vás rád ubezpečil, že máme
společný zájem o zachování
tohoto druhu v naší pří rodě.
V úctě
Vážený pan
RNDr. Jaroslav Vlček
poslanec Parlamentu ČR
Sněmovní 4