Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Václava Franka na ministra vnitra
Jana Rumla. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
Klub KSČM v Poslanecké sněmovně
Parlamentu České republiky
Sněmovní 4, 118 26 Praha 1
tel. (02) 24592438, 24592465
V Praze 19. dubna 1995
Věc: Interpelace ve věci tzv. protikomunistických
vyhlášek přijímaných v kompetenci
některých zastupitelstev měst a obcí
(Vysoké n. J., Trutnov, Pardubice, Náchod, Olomouc,
Brno apod.)
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás ve výše uvedené
věci z důvodu odpovědnosti Vám svěřeného
rezortu za stav a vývoj zákonnosti, to je za vytváření
pilířů právního státu.
Od roku 1994 přijala některá zastupitelstva
měst a obcí
obecně závazné vyhlášky, jejichž
podstatou je mimo jiného zákaz propagace činnosti
komunistické strany, jejích symbolů a ideálů.
Aniž bych obecně zpochybňoval právo
zastupitelstev přijímat obecně závazné
vyhlášky nebo posuzovat výroky jednotlivých
představitelů státní moci o neplatnosti
či neúčinnosti vyhlášek, obracím
Vaši pozornost na fakta, která jsou opomíjena
či potlačována.
Komunistická strana Čech a Moravy je nepominutelnou
parlamentní stranou s početnou členskou základnou,
čítající kolem 200.000 členů.
Patří jí všechna práva v souladu
s ústavou a právním řádem České
republiky.
Na druhé straně zastupitelstva přijímáním
protikomunistických vyhlášek zjevně
překračují pravomoce jim zákonem svěřené.
V právním režimu tzv. protikomunistické
vyhlášky podléhají přezkoumání
z hlediska zneužití pravomoci veřejného
činitele (§ 158 trestního zákona). Je
nepochybné, že funkcionářem nebo jiným
zodpovědným pracovníkem orgánu samosprávy
ve smyslu veřejného činitele, jsou členové
obecního zastupitelstva, členové rady a starosta.
K výkonu důležitých veřejných
funkcí při plnění úkolů
společnosti a státu rozhodně patří
i proces schvalování a zabezpečování
obecních vyhlášek. Plnění úkolů
společnosti a státu je při tom užším
pojmem než obstarávání věci obecného
zájmu.
Vzhledem k výše uvedenému Vás, páne
ministře, žádám o odpověď
na následující otázky:
1. Obdržel Vámi řízený resort
od občanů podnět nebo stížnost,
ve kterých by bylo požadováno přezkoumání
činnosti obecních zastupitelstev ve věci
tzv. protikomunistických vyhlášek z pohledu
zneužití pravomoci veřejného činitele?
Pokud ano, jak s nimi naložil?
2. Jaká vlastní opatření z hlediska
ústavní odpovědnosti přijal Vámi
řízený resort k odstranění
protiprávního stavu, kdy po deklarování
protiprávnosti tzv. protikomunistických vyhlášek
jsou přijímány vyhlášky nové?
Komunistická strana Čech a Moravy považuje
přijímání a existenci tzv. protikomunistických
vyhlášek na újmu na jejím ústavním
postavení a za omezování jejich práv.
V souvislosti s volbami do zastupitelských sborů
se nechá tento protiprávní stav posuzovat
jako maření přípravy a průběhu
voleb. V této souvislosti by zřejmé bylo
nutné zvážit i trestní odpovědnost
konkrétních osob.
Nečinnost odpovědných státních
orgánů pak vede k narušování
veřejného pořádku tak, jak se odehrálo
při rozpuštění legální
manifestace v Brně dne 15. března 1995.
Vzhledem k výše uvedenému očekávám
odpověď na položené otázky v přiměřené
době.
Vážený pan
Jiří Ruml
ministr vnitra ČR
prostřednictvím
Váženého pane
PhDr. Milana Uhde
předsedy Poslanecké sněmovny