Ministerstvo financí České republiky
Čj. 20/26 600/1995
Pro jednání
Parlamentu ČR
Předkládá
se podle § 17 odst. 4 a 6 a § 18 odst. 4 zákona
ČNR č. 576/1990 Sb.; ve znění pozdějších
předpisů
Obsah:
A. Vládní návrh
usneseni Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR
B: Ekonomický vývoj
v České republice za rok 1994
C. Zpráva k návrhu
státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1994 -
výsledky hospodaření veřejných
rozpočtů
D. Přílohy k návrhu
státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1994
1. Zpráva o stavu a vývoji
státních finančních aktiv a pasív
2. Závěrečné
účty státních fondů za rok
1994
3. Výsledky finančního
hospodaření rozpočtů okresních
úřadů a obci za rok 1994
E. Tabulková část
k návrhu státního závěrečného
účtu České republiky za rok 1994
F. Souhrn závěrečných
účtů kapitol za rok 1994
Předkládá: Doc. Ing. Václav Klaus, CSc.,
předseda vlády ČR
Ing. Ivan Kočárník, CSc.;
místopředseda vlády
ČR a ministr financí
Poslanecká sněmovna
I. schvaluje
státní závěrečný
účet České republiky z rok 1994, který
vykazuje příjmy 390 507 786 tis. Kč, výdaje
380 058 956 tis. Kč a celkový přebytek 10
148 830 tis. Kč;
II. bere na vědomí
1. závěrečné
účty státních fondů České
republiky za rok 1994,
2. stav státních
finančních aktiv České republiky k
31. prosinci 1994 ve výši 213 581 624 tis. Kč
a stav státních finančních pasív
České republiky ve výši 161 692 081
tis. Kč,
3. výsledky hospodaření
rozpočtů okresních úřadů
a obcí v České republice za rok 1994, které
vykázalo příjmy 110 984 914 tis. Kč,
výdaje 112 113 012 tis. Kč, schodek hospodaření
1 128 098 tis. Kč a použití mimorozpočtových
zdrojů ve výši 15 844 592 tis. Kč;
III. souhlasí
1. s použitím přebytku
státního rozpočtu České republiky
za rok 1994 ve výši 10 448 830 tis. Kč takto:
a) částka 283 269
tis. Kč bude převedena státním orgánům,
pro které byly zřízeny kapitoly státního
rozpočtu, rozpočtovým organizacím
v jejich působnosti, soudům a státním
zastupitelstvím pro účely hmotné zainteresovanosti
v roce 1995 ve smyslu 6 zákona č. 268/1994 Sb.,
o státním rozpočtu České republiky
na rok 1995,
b) částka 2 000
000 tis. Kč bude použita k vrácení čísti
pojistného na sociální zabezpečení
a příspěvku na státní politiku
zaměstnanosti ve smyslu § 7 zákona č.
268/1994 Sb., o státním rozpočtu České
republiky na rok 1995,
c) částka 280 455
tis. Kč bude převedena do příjmů
kapitoly Všeobecná pokladní správa v
roce 1995 a použita ke zvýšení neinvestičních
dotací agrokomplexu a lesnímu a vodnímu hospodářství
ve smyslu § 4 zákona č. 268/1994 Sb., o státním
rozpočtu České republiky na rok 1995,
d) částka 1 502
tis. Kč bude převedena do příjmů
kapitoly Všeobecná pokladní správa v
roce 1995 a použita ke zvýšení investičních
dotací podnikům ve smyslu § 5 zákona
č. 268/1994 Sb., o státním rozpočtu
České republiky na rok 1995.
e) částka 3 300
000 tis. Kč bude použita k úhradě zvýšení
vyplácených důchodů a důchodů
přiznávaných v roce 1995 podle zákona
projednaného poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR,
f) částka 203 00
tis. Kč bude použita na splátky úvěrů
čerpaných na ekologické stavby (hyperbarická
filtrace) splatné v roce 1995 (v tom na stavby realizované
akciovou společností Ostravsko-karvinské
doly Ostrava ve výši 134 800 tis. Kč a na stavby
realizované akciovou společností
Českomoravské doly Kladno ve výši 68
200 tis. Kč),
g) částka 300 000
tis. Kč bude převedena do příjmů
kapitoly Všeobecná pokladní správa v
roce 1995 a použita ke zvýšení rezervy
na stavební spoření,
h) částka 350 000
tis. Kč bude převedena do rozpočtu kapitoly
Všeobecná pokladní správa na rok 1995
s určením k vytvoření rezervy pro
Státní fond tržní regulace,
i) částka 317 840
tis. Kč bude použita k úhradě dopadů
vyplývajících ze zúčtování
finančních vztahů podnikatelských
subjektů, rozpočtových a příspěvkových
organizaci a ústředních orgánů
se státním rozpočtem za rok 1994,
j) částka 3 412
764 tis. Kč bude použita ke splacení části
státního dluhu České republiky,
2. s použitím nevyčerpaných
prostředků z přebytku státního
rozpočtu za rok 1993 ve výši 453 79 tis. Kč
k částečné úhradě zvýšení
vyplácených důchodů a důchodu
přiznávaných v roce 1995 podle zákona
projednaného Poslaneckou sněmovnou Parlamentu ČR.
Návrh na použití
přebytku státního rozpočtu České
republiky za rok 1994 předkládá vláda
České republiky v souladu s ustanovením §
17 odst. 6 zákona ČNR č. 576/90 Sb., o pravidlech
hospodaření s rozpočtovými prostředky
České republiky a obcí v České
republice.
Při projednávání
otázky rozdělení přebytku státního
rozpočtu za rok 1994 posuzovala vláda nejen rozpočtové,
ale i měnové aspekty této operace a dospěla
k závěru, že v současné ekonomické
a měnové situaci nelze použít celý
přebytek ke konečnému užití v
roce 1995, neboť by se to stalo faktorem dodatečně
zvyšujícím poptávku v ekonomice a v
tomto smyslu i inflačním impulsem.
Současně si byla
vláda vědoma, že nelze zcela neutralizovat
celý přebytek, byť posuzováno pouze
z měnového hlediska - by to bylo žádoucí,
a to z toho důvodu, že řada titulů použití
přebytku již byla stanovena zákonem o státním
rozpočtu na rok 1995, resp. vyplývala z jiných
zákonů.
Předložený
návrh vlády na rozdělení rozpočtového
přebytku bere proto v úvahu obě hlediska,
a to v proporci, kterou vláda považuje za vyváženou:
z celkové částky přebytku ve výši
10 449 mil. Kč je navrženo na jednotlivé tituly
užití přebytku (bod III/1/a) až i) návrhu
usnesení Poslanecké sněmovny) celkem 7 036
mil. Kč a na splátku státního dluhu
3 413 mil. Kč.
Odstavec a) - d)
Návrh použití
přebytku podle odst. a) - d) vychází z ustanovení
příslušných paragrafů zákona
č. 268/1994 Sb., o státním rozpočtu
České republiky na rok 1995. Těmito ustanoveními
bylo rozhodnuto, že část prostředků,
poskytnutých ze státního rozpočtu
v roce 1994 jako neinvestiční dotace agrokomplexu,
lesnímu a vodnímu hospodářství,
dále jako investiční dotace podnikům
a rovněž neinvestiční výdaje
rozpočtových kapitol, nevyčerpané
do 31.12.1994, bude převedena do roku 1995 a použita
ke stejným účelům,
na které byla určena v minulém roce (úspory
neinvestičních výdajů rozpočtových
organizací - s výjimkou úspor mzdových
prostředků a úspor dosažených
nesplněním úkolů - budou použity
pro účely hmotné zainteresovanosti).
Zákon rovněž
stanovil, že z přebytku státního rozpočtu
bude provedeno vrácení části pojistného
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti za rok 1994.
Přehled podle jednotlivých
rozpočtových kapitol a příslušných
paragrafů zákona č. 268/1994 Sb. je uveden
v příloze k tomuto zdůvodnění.
Odstavec e)
Ze zákona o zvýšení
vyplácených důchodů a důchodů
přiznávaných v roce 1995, který byl
projednán Poslaneckou sněmovnou Parlamentu, vyplývá
potřeba finančních prostředků
ve výši 6 600 572 tis. Kč. Vláda ČR
usnesením č. 55 ze dne 1. února 1995 původně
rozhodla řešit zabezpečení těchto
prostředků z přebytku státního
rozpočtu za rok 1994.
Vzhledem k tomu, že k částečné
úhradě zvýšení důchodů
budou použity prostředky z vyššího
výběru pojistného v roce 1995, je potřeba
na úhradu z přebytku hospodaření za
rok 1994 nižší.
V bodě III/2 návrhu
usnesení vláda zároveň navrhuje, aby
k částečné úhradě zvýšení
důchodů byla použita částka 453
779 tis. Kč, určená Poslaneckou sněmovnou
Parlamentu ČR (usnesení č. 441 z 1. června
1994) k posílení rezervy na řešení
sociálních problémů v roce 1994 z
přebytku státního rozpočtu za rok
1993, která nebyla vzhledem k příznivé
situaci ve státním rozpočtu v roce 1994 využita
a je vedena na samostatném účtu.
Z přebytku státního
rozpočtu za rok 1994 se navrhuje uhradit částku
3 300 000 tis. Kč.
Odstavec f)
Na základě zákona
č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití
nerostného bohatství (horní zákon)
ve znění pozdějších úprav,
je do státního rozpočtu odváděno
50 % úhrady za vydobyté vyhrazené
nerosty, které jsou podle
tohoto zákona účelově určeny
k nápravě škod na životním prostředí
způsobených dobýváním výhradních
ložisek. V roce 1994 bylo do státního rozpočtu
jako výnos úhrady za vydobyté vyhrazené
nerosty odvedeno celkem 245,8 mil. Kč, z nichž bylo
do konce roku použito ke stanovenému účelu
pouze 36,5 mil. Kč.
Vzhledem k tomu vláda navrhuje,
aby část přebytku státního
rozpočtu za rok 1991 ve výši 203 000 tis. Kč
byla použita ke splacení úvěrů
na ekologické stavby, realizované akciovou společností
Ostravsko-karvinské doly Ostrava a na splátky úvěrů
čerpaných na stavbu "Úprava kalových
oběhů - hyperbarické filtry" na úpravně
Dolu ČSM akciové společnosti Českomoravské
doly Kladno.
Odstavec g)
Objem prostředků
státního rozpočtu v roce 1995 ve výši
800 mil. Kč na zabezpečení státní
podpory stavebního spoření za rok i 994 byl
rozpočtován podle vývoje stavebního
spoření v roce 1993 a ve třech čtvrtletích
roku 1994. Ve srovnání s těmito předpoklady
došlo ke zvýšenému zájmu o stavební
spoření zejména ve 4.
čtvrtletí loňského roku, což
se projevilo v nárůstu účastníků
spoření proti úvaze rozpočtu o cca
100 tis. osob. Vliv na překročení rozpočtované
částky o 300 mil. Kč má také
vyšší než rozpočtem předpokládaná
průměrná cílová částka
spoření a z toho vyplývající
zvýšená úhrada ze státního
rozpočtu připadající na jednoho účastníka
spoření.
Odstavec h)
Usnesením č. 533
ze své 25. schůze 14. prosince 1994 k vládnímu
návrhu zákona o státním rozpočtu
České republiky na rok 1995 a návrhu státního
rozpočtu České republiky na rok 1995 požádala
Poslanecká sněmovna Parlamentu vládu České
republiky, aby do návrhu státního závěrečného
účtu za rok 1994 zahrnula použití případného
přebytku na zvýšení, resp. vytvoření
některých rezerv ve státním rozpočtu
(zejména na bytovou
politiku, na bytovou výstavbu, na důchodové
připojištění) a dále na zvýšení
prostředků kapitoly ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy v roce 1995. Po
posouzení doporučení Poslanecké sněmovny
vláda v odstavci h) navrhuje použití přebytku
ve výši 350
mil Kč k vytvoření rezervy pro Státní
fond tržní regulace.
Doporučené zvýšení
rezervy na podporu malého a středního podnikání
je řešeno v rámci finančního
zúčtování za rok 1994, kde jsou k
tomuto účelu vyčleněny prostředky
ve výši 99 281 tis. Kč - zahrnuto v částce
navržené k úhradě z přebytku
státního rozpočtu za rok 1994 podle odstavce
i).
Odstavec i)
Ze zúčtování
finančních vztahů podnikatelských
subjektů, rozpočtových a příspěvkových
organizací a ústředních orgánů
se státním rozpočtem za rok 1994 vyplynul
celkový dopad na státní rozpočet v
rozsahu 1 086 066 tis. Kč (jako saldo zvýšení
příjmů o 418 482 tis. Kč a zvýšení
výdajů o 1 504 548 tis. Kč).
V odstavcích a), c) a d)
vláda navrhuje, aby z přebytku státního
rozpočtu za rok 1994 bylo přednostně uhrazeno
celkem 565 226 tis. Kč z titulů uvedených
v §§ 4 až 6 zákona č. 268/1994 Sb.,
o státním rozpočtu na rok 1995; v bodě
f) je uplatněn návrh na použití části
přebytku ve výši 203 mil. Kč ke splátkám
úvěrů čerpaných na ekologické
stavby.
Zbývající
částka, vyplývající ze zúčtování
finančních vztahů se státním
rozpočtem za rok 1994 1 navrhovaná k úhradě
z přebytku státního rozpočtu za rok
1994 ve výši 317 840 tis. Kč, zahrnuje úhradu
přídělů z úspor mzdových
prostředků rozpočtových organizací
vyplývajících
z hmotné zainteresovanosti (113 682 tis. Kč) a dále
ostatní požadavky vyplývající
ze zúčtování finančních
vztahů za rok 1994, které nejsou kryty získanými
příjmy (odvody příspěvkových
organizací, vratky dotací).
Odstavec j)
Při celkovém objemu
státního dluhu České republiky k 31.
12. 1994 ve výši 157,2 mld Kč (podrobněji
viz sešit D, příloha č. 1) znamená
návrh na jeho částečné splacení
v částce 3,4 mld Kč snížení
státního dluhu o 2,2 %.
Vedle měnově pozitivního
aspektu této operace (předpokládá
se splacení především přímých
závazků státu u ČNB) má toto
řešení i fiskálně pozitivní
aspekt, neboť se sníží potřeba
prostředků státního rozpočtu
na úhradu úroků, a to nejen v roce 1995,
ale i v dalších letech (závazky u ČNB
jsou úročeny sazbou 13 %).
v tis. Kč
Kancelář rezidenta republiky | 1 271 | 1 271 | ||
Parlament | 0 | 0 | ||
Úřad vlády | 0 | 0 | ||
Bezpečnostní informační služba | 0 | 0 | ||
Min. zahraničních věcí | 69 000 | 69 000 | ||
Min. obrany | 0 | 0 | ||
Min. hospodářství | 7 834 | 7 834 | ||
Min. financí | 99 952 | 99 952 | ||
Min. práce a sociálních věcí (vč. ČÚBP) | 15 051 | 15 051 | ||
Min. vnitra | 0 | 0 | ||
Min. životního prostředí | 3 444 | 3 444 | ||
Min. pro správu nár. maj. a jeho priv. | 1 219 | 1 219 | ||
Grantová agentura | 0 | 0 | ||
Min. průmyslu a obchodu | 1 131 | 31 090 | 32 221 | |
Min. dopravy | 371 | 2 714 | 3 085 | |
Min. zemědělství | 280 455 | 32 546 | 313 001 | |
Min. školství, mládeže a tělovýchovy | 0 | 0 | ||
Min. Kultury | 1 665 | 1 665 | ||
Min. zdravotnictví | 1 826 | 1 826 | ||
Min. spravedlnosti | 0 | 0 | ||
Úřad průmyslového vlastnictví | 0 | 0 | ||
Český statistický úřad | 0 | 0 | ||
Český úřad zeměměřický a katastrální | 1 854 | 1 854 | ||
Český báňský úřad | 0 | 0 | ||
Min. pro hospodářskou soutěž | 125 | 125 | ||
Ústavní soud | 828 | 828 | ||
Akademie věd | 0 | 0 | ||
úřad pro legislativu a veřejnou správu | 1 104 | 1 104 | ||
Správa státních hmotných rezerv | 8 343 | 8 343 | ||
Státní úřad pro jadernou bezpečnost | 3 403 | 3 403 | ||
Nejvyšší kontrolní úřad | 0 | 0 | ||
celkem | 280 455 | 1 502 | 283 269 | 565 226 |
Úvod
1. Hlavní faktory ovlivňující
ekonomický vývoj v České republice
1.1 Vnitřní faktory
1.2 Vnější
faktory
2. Souhrnné hodnocení
3. Vývoj základních
makroekonomických ukazatelů
3.1 Agregátní poptávka a hrubý domácí produkt
3.2 Průmysl.
3.3 Stavebnictví
3.4 Maloobchodní prodej
3.5 Zemědělství
3.6 Důchodová situace
nefinančních organizací
4. Cenový vývoj
4.1 Spotřebitelské ceny
4.2 Ceny výrobců
5. Zaměstnanost a nezaměstnanost
5.1 Zaměstnanost
5.2 Nezaměstnanost
6. Vztahy k zahraničí
6.1 Obchodní bilance
6.2 Platební bilance
6.3 Clearingový účet
se SR
7. Domácnosti
7.1 Příjmy
7.2 Výdaje
7.3 Finanční aktiva
domácností
8. Měnová politika
8.1 Měnové agregáty
8.2 Úvěry
8.3 Úrokové sazby
9. Kapitálový trh
10. Veřejné rozpočty
Úvod
Vývoj české
ekonomiky v roce 1994 odpovídal rámci vládou
předpokládaných trendů a vláda
uplynulý rok hodnotí jako úspěšný.
Tento vývoj je charakterizován pokračující
transformací ekonomiky v podmínkách politické
stability a jednoznačným nastoupením růstových
trendů. Poprvé od počátku transformace
byl zaznamenán jednoznačný růst ekonomického
výkonu dokumentovaný meziročním přírůstkem
HDP ve stálých cenách, ale i vzestupem výkonu
jednotlivých odvětví.
Významným rysem je makroekonomická stabilita,
charakterizovaná umírněným vývojem
cen, příznivým vývojem platební
bilance, stabilním devizovým kursem a nízkou
úrovni nezaměstnanosti. Druhou vlnou kupónové
privatizace byl úspěšně završen
jeden ze základních věcných cílů
- vlastnická transformace. Rozhodující
část produktu vytváří nestátní
sektor.
Vláda pozitivně
hodnotí, že udržení sociálního
smíru příznivě ovlivňuje průběh
ekonomické transformace.
Pozitivní vnitřní
ekonomický vývoj a politická stabilita se
odráží v příznivém ratingovém
hodnocení České republiky. Podle posledních
hodnocení dvou hlavních ratingových agentur
(Moodys a Standard and Poors) je Česká republika
jako jediná z transformujících se zemí
zařazena do investičního stupně. To
znamená, že Česká republika byla uznána
za zemi, ve které
jsou lepší podmínky pro vstup zahraničního
kapitálu.
Příznivé
mínění o rizikovosti investic v české
ekonomice odráží i poslední čtvrtletní
přehled Economist Intelligence Unit uveřejněný
v prestižním časopisu "The Economist"1,
ve kterém je hodnocena důvěryhodnost 26 tzv.
nově se rozvíjejících trhů.
Česká republika se dostala na 6. místo za
Singapur, Tchajwan, Hongkong, Jižní Koreu a Portugalsko,
ale před Thajsko, Izrael a všechny transformující
se ekonomiky střední a východní Evropy.
1 The Economist, číslo
7894 ze 17. 12. 1994, str. 100
1. Hlavní faktory
ovlivňující ekonomický vývoj
v České republice
1.1 Vnitřní
faktory
a) transformace ekonomiky a
růst poptávky
V roce 1994 byl dokončen
základní rámec transformace vlastnické
struktury v ekonomice.
Proces hromadné privatizace
byl prakticky uzavřen druhou privatizační
vlnou, zejména ukončením její kupónové
složky. Byly tak vytvořeny předpoklady pro
to, aby o dalším rozvoji ekonomiky rozhodovali noví
reální vlastníci. Další fáze
privatizace se bude týkat
relativně malého objemu majetku. Nebude již
zabezpečována kupónovou metodou, nýbrž
jinými formami.
Proces přeměny vlastnických
struktur byl doprovázen dynamickou restrukturalizací
organizační. Výrazné zmenšování
velikosti ekonomických jednotek se promítlo do růstu
počtu ekonomicky aktivních podnikatelských
subjektů - v průběhu roku 1994 se jejich
počet zvýšil o 23 % a dosáhl 921 tis.
subjektů.
Poptávkové omezení
ekonomického růstu se zmírnilo, a to jak
ve vnitřní ekonomice (výrazný růst
spotřebitelské i investiční poptávky
se naopak stal motorem ekonomického růstu), tak
i vlivem ekonomického oživení u hlavních
obchodních partnerů.
Pokračuje reorientace našeho
vývozu na trhy vyspělých zemí, k čemuž
přispívá i stabilita nominálního
směnného kurzu. Komparativní výhody
vůči těmto zemím (zvláště
relativně nízké mzdové náklady)
nadále podporovaly exportní aktivity.
b) sektorová restrukturalizace
ekonomiky a růst nabídky
Zvyšuje se význam
nestátních firem a prakticky ve všech úsecích
hospodářství jsou nositelem hospodářské
dynamiky zejména malé a střední soukromé
společnosti. Ekonomický růst je provázen
obnovením reálného růstu produktivity
práce, a to jak na makroekonomické úrovni,
tak již i ve větších podnicích.
Ekonomické oživení
se prosadilo prakticky ve všech národohospodářských
odvětvích kromě zemědělství.
To vypovídá o překonání
předprivatizační agónie v širším
rozsahu a znamená to, že řada firem se již
adaptovala na tržní podmínky v tuzemsku i zahraničí.
Vysoká dynamika dovozu,
která zákonitě provází ekonomické
oživení, souvisí i s postupným zpevňováním
reálného kurzu koruny vlivem rozdílné
dynamiky domácí a zahraniční inflace,
což ve svém důsledku zlevňuje dovoz.
Zpevňování reálného kurzu i
náročnost na dovoz budou pokračovat. Poroste
konkurence pro domácí
podnikatele na zahraničním, ale i na domácím
trhu. Spolu s postupným vyčerpáváním
transformačních polštářů
v zahraničním obchodě tak bude nutno počítat
s prohlubujícím se deficitem obchodní bilance.
c) příliv zahraničního
kapitálu
Důvěra zahraničních
investorů ve vývoj ekonomiky České
republiky se projevuje v trvalém přílivu
zahraničního kapitálu. Zahraniční
kapitál, zejména rozvíjející
se přímé investice i úvěry
zahraničních bank českým podnikům,
rozšiřuje finanční zdroje zejména
pro investiční restrukturalizaci
ekonomiky. Úvěry ze zahraničí umožňují
následně další ekonomický růst
a pokračující otevírání
ve směru k zahraničí. Rok 1994 zaznamenal
významný posun od půjček krátkodobých
k dlouhodobějším úvěrům,
což ve svém důsledku svědčí
o vyšším stupni
vyjasněnosti investičních záměrů
podnikatelských subjektů.
Na druhé straně
však příliv v zdrojů ze zahraničí
ztěžuje pozici měnové politiky při
řízení peněžní zásoby
s možnými riziky ve vztahu k cenovému růstu.
Vzhledem k rostoucímu objemu a počtu transakcí
(lze aproximativně dokumentovat i růstem počtu
ekonomických subjektů) však toto nebezpečí
vláda nehodnotí jako akutní.
d) sociální smír
Vláda oceňuje, že
trvá sociální smír, který podporuje
rychlou a úspěšnou transformaci ekonomiky.
Sociální smír je výsledkem klidné
situace na trhu práce, růstu reálných
mezd bez výraznějších extrémů
i sociální politiky vlády a v neposlední
řadě konsensu obyvatelstva s transformací.
Mimořádně
nízká a v roce 1994 mírně klesající
míra nezaměstnanosti v české ekonomice
v porovnání s vyspělými i transformujícími
se ekonomikami je bezprostřední výslednicí
dvou protichůdných tendencí - postupující
racionalizace v oblasti zaměstnanosti ze strany zaměstnavatelů
a nastupujícího ekonomického růstu.
1.2 Vnější
faktory
Po celosvětové hospodářské
stagnaci počátkem devadesátých let
začala v roce 1993 vzestupná fáze konjunkturálního
cyklu. V roce 1994 se hospodářské oživení
projevilo již ve všech vyspělých zemích.
Oživení světového
hospodářství vytváří
prostor pro další zvyšování obratu
zahraničního obchodu. Rostoucí objem našeho
zahraničního obchodu bude stále významněji
ovlivňovat tvorbu hrubého domácího
produktu.
Ve vyspělých
tržních ekonomikách
v roce 1994 pokračoval hospodářský
vzestup. HDP v USA vzrostl proti roku 1993 o 3,9 %, v Británii
o 3,8 %. Vzestup vývozu
podpořil ekonomické oživení i v ostatních
hospodářsky vyspělých zemích.
Ve státech EU stoupl HDP o 2,5 %, z toho ve Francii
o 2,3 %, v SRN o 2,8 % ve Španělsku
o 1,8 %, v Řecku a v Portugalsku jen o 1,0 %. Nejpozději
se oživení projevilo v Japonsku, ale i zde dosáhl
přírůstek HDP 0,7 %. Kromě exportu
v této skupině zemí rostou i podnikové
investice, soukromá spotřeba však stále
stagnuje v důsledku vysoké nezaměstnanosti.
Oživení není provázeno mimořádným
růstem cen, v roce 1994 dosahovala míra inflace
v USA pouze 2,7 % a v Rakousku 3,0 %.
V SRN vzrostly spotřebitelské ceny o 3,0 %,
ve Francii 1,7 %. Zásadním
problémem zůstává nezaměstnanost.
Výrazněji poklesla pouze v USA, na konci roku dosáhla
5,4 %, což bylo o 1 procentní bod méně
proti konci roku 1993. Ve státech EU nezaměstnanost
naopak dále vzrostla o 0,7 procentního bodu na 11,4
%.
V roce 1994 došlo k obratu i v
evropských státech s přechodovou ekonomikou.
V Maďarsku stoupl HDP o 2,5 %, na Slovensku o 3,8
% a v Polsku dokonce o 4,0 %.
Největší problémem této skupiny
zemí zůstává inflace. Ceny v Maďarsku
vzrostly o 20%, v Polsku o 30 % a na Slovensku o 13,5%. Horší
je situace v Rumunsku s meziročním přírůstkem
HDP o 1,0 % ale s růstem cen o 130 % a Bulharsku
se stejným tempem HDP a
s inflací 120%. Hospodářský pokles
trvá v Rusku, HDP zde klesl o 15,0 % a ceny vzrostly
o 250%.
Vývoj u nejvýznamnějších
obchodních partnerů
V Německu
vzrostl v roce 1994 HDP o 2,8 %, míra inflace dosáhla
3,0 %. Významným
problémem německého hospodářství
zůstává rozvoj východních oblastí.
I přes rozsáhlé investice potrvá delší
dobu než dojde k hospodářskému vyrovnání.
Těžkosti působí úroveň
nezaměstnanosti, v západní části
dosahuje 8,2 %, v nových zemích dokonce 15,2
%.
Celková domácí poptávka na Slovensku
má i nadále klesající tendenci, pokles
spotřeby vlády a investic není vyrovnán
přírůstkem spotřeby domácností.
HDP v roce 1994 vzrostl o 4,8 % po poklesu v roce 1993
o 4,1 %. Průmyslová
výroba stoupla o 6,4 %. Hnací silou růstu
byl vývoz podpořený devalvací slovenské
koruny v červenci 1993 o 10 % a v prosinci téhož
roku další devalvací Sk proti clearingovému
ECU, a tím i proti české koruně o
5 %. Dovoz na Slovensko je omezován i netarifními
opatřeními, dovozními kvótami a požadavkem
získání slovenských certifikátů
pro importované zboží. Devizové rezervy
NBS stouply z 0,45 mld USD ke konci roku 1993 na 1,6 mld USD ke
konci roku 1994. Míra nezaměstnanosti se stabilizovala
na úrovni okolo 14,6 % s nevýraznými
sezónními výkyvy (na konci roku 1994 dosáhla
výše 14,8 %). Její
úroveň omezovala cenový růst, inflace
v roce 1994 dosáhla 13,5%.
Na hospodářskou
aktivitu v Rakousku
působí světová konjuktura. Přírůstek
výroby zboží dlouhodobé spotřeby
svědčí o růstu spotřebitelské
poptávky. Průmyslová výroba
stoupla o 4,0%. HDP vzrostl v roce 1994 o 2,7 %, míra inflace
dosáhla 3,0 %. Míra
nezaměstnanosti v prosinci činila 6,1 %. Pasívum
obchodní bilance v rozsahu -111,6 mld ATS proti saldu -97,7
mld ATS v roce 1993 a propad v příjmech z turistiky
zvýšily schodek v běžném účtu
platební bilance ke konci roku na 20,3 mld ATS proti pasivu
10,6 mld ATS v roce 1993.
Ekonomické oživení
u našich hlavních obchodních partnerů
(SRN, Rakousko) mělo vliv i na vzájemnou obchodní
výměnu. Vývoz do SRN se meziročně
zvýšil o více než 20 %, dovoz ze SRN o
téměř 13 %. Obdobně i vývoz
do Rakouska vzrostl o 29 %, dovoz o více než 17 %.
Naopak i přes ekonomický růst ve Slovenské
republice se vzájemný obchodní obrat dále
s v (o více než 14 %) z důvodů opatření
SR na ochranu platební bilance.
2. Souhrnné hodnocení
Základní ekonomické
indikátory zdůrazňují především
růstové tendence české ekonomiky:
Tabulka č. 1
index proti stejnému období min. roku
Ukazatel | ||
Hrubý domácí produkt x/ | ||
Průmyslová výroba x/ | ||
Stavební výroba x/ | ||
Maloobchodní prodej x/ | ||
Spotřebitelské ceny | ||
Vývoz (podle cel.stat., v b.c.) | ||
Dovoz (podle cel.stat., v b.c.) | ||
Peněžní zásoba M2 (koncem roku) | ||
Míra nezaměstnanosti v % (stav koncem roku) |
Hrubý domácí
produkt ve stálých cenách podle odhadu ČSÚ
vzrostl za rok 1994 proti roku 1993 o 2,6 %. S výjimkou
spotřeby vlády a exportu (zboží a služby
v pojetí HDP) rostou všechny složky agregátní
poptávky.
U průmyslové výroby
došlo v průběhu roku 1994 k obratu směrem
ke zřetelnému růstu, poprvé od počátku
transformace reálně vzrostla produktivita práce.
Průmyslový output ve srovnání s rokem
1993 vzrostl o 2,1 %, produkce stavebnictví se zvýšila
o 7,5 %, maloobchodní prodej o 5,5 % (vše ve srovnatelných
cenách).
Pramen: ČSÚ, ČNB
x/ indexy ze stálých cen
Mírný růst
spotřebitelských cen se ve 3. čtvrtletí
zrychlil především v důsledku zvýšení
cen masa. Celková průměrná hladina
spotřebitelských cen za rok 1994 proti roku
1993 vzrostla o 10,0 %. V průběhu
roku se hladina spotřebitelských cen zvýšila
o 10,2 % (prosinec 1994/prosinec 1993)
Poprvé od roku 1990 došlo
v roce 1994 ke zvýšení počtu ekonomicky
aktivních osob o 0,7 %, tj. o cca 40 tis. osob. Počet
nezaměstnaných se v průměru pohyboval
kolem 172 tisíc osob a koncem roku dosáhl počtu
166 tis. osob proti 198,8 tis. osob ke konci ledna 1994. Míra
nezaměstnanosti v průběhu roku stagnovala
a koncem prosince činila 3,2 %.
Důsledkem předstihu
tempa růstu dovozu před vývozem je záporné
saldo obchodní bilance ve výši 12,5 mld Kč
(podle celní statistiky). Přitom proti roku 1993
se vývoz zvýšil o 6,9 %, (nižší
tempo růstu především vlivem poklesu
vývozu na Slovensko o 18,9 %), dovoz vzrostl o 13,1
% (dovoz ze Slovenska klesl o 8,2 %).
Pokračuje reorientace obchodních vztahů na
trhy vyspělých zemí (podíl obratu
s těmito zeměmi na našem zahraničně
obchodním obratu vzrostl z 57,4 % v roce 1993 na
62,3 %). Dále se zlepšují
směnné relace, přičemž tento
pozitivní trend trvá již druhý rok.
Vláda považuje za
velmi pozitivní, že od konce roku 1990, tedy již
50 měsíců, je směnný kurz české
koruny stabilní.
Úspěšný
vývoj zahraničních vztahů vyjadřuje
přebytek běžného účtu
platební bilance v konvertibilních měnách,
který ke konci roku 1994 činil 0,3 mld USD - tedy
zhruba na stejné úrovni jako v roce 1993 (0,43 mld
USD).
Pokračuje příliv
zahraničních přímých i portfoliových
investic. Podle odhadů ČNB za rok 1994 dosáhlo
saldo přímých investic 0,84 mld USD, saldo
portfoliových investic 0,82 mld USD. Přebytek kapitálového
účtu platební bilance ve volných měnách
činil 2,11 mld USD, tedy o 0,53 mld USD nižší
než v roce 1993, což je dáno významnými
splátkami zahraničních úvěrů.
Výsledkem aktiva platební
bilance je růst devizových rezerv. Bylo dosaženo
nejvyšší úrovně devizových
rezerv od počátku ekonomické transformace
(včetně období ČSFR). Celkové
devizové rezervy bankovní soustavy se zvýšily
ze 6,2 mld USD na konci roku 1993 na 8,9 mld USD, z toho devizové
rezervy ČNB vzrostly z 3,9 na 6,2 mld USD.
Dobrá situace v platební
bilanci umožnila realizovat v předstihu splátky
půjček od Mezinárodního měnového
fondu. Česká republika se tak stala z dlužnické
země jako první transformující se
ekonomika zemí věřitelskou.
V průběhu 1. pololetí
došlo na clearingovém účtu mezi ČR
a SR ke změně tendence z přebytku směrem
ke schodku. Bylo to důsledkem opatřeni, která
slovenská strana přijala na ochranu platební
bilance. Změna salda clearingového zúčtování
ovlivnila pohyb na účtech státního
rozpočtu. Od počátku
4. čtvrtletí 1994 je výsledek clearingového
zúčtování se SR vyrovnáván
ve vztahu na státní aktiva a pasiva.
Příjmy státního
rozpočtu za rok 1994 činily 390,5 mld Kč,
výdaje (bez vlivu clearingu) 380,1 mld Kč. Přebytek
hospodaření státního rozpočtu
dosáhl 10,4 mld Kč.
Vedle nesporně pozitivních
jevů je přetrvávajícím problémem
reprodukující se platební neschopnost některých
organizací, zejména z nezaplacených závazků
a pohledávek za dodávky zboží a služeb.
Tím se zvyšuje rizikovost úvěrů
(tzv. klasifikované úvěry) a je jednou z
příčin jak relativně vysokých
úrokových sazeb nových úvěrů,
tak i nízké nominální (záporné
reálné) úrokové sazby z depozit. Intenzita
působení tohoto fenoménu se však v roce
1994 snížila, což naznačuje mírný
pokles nominální platební neschopnosti
(o cca 4 %) v komparaci s cenovým
růstem.
Dalším rizikem jsou
potenciální inflační tlaky, vyplývající
jednak z přílivu zahraničního kapitálu
a prosazující se poptávkově přes
peněžní zásobu, jednak z nákladového
tlaku mezd. Tyto vlivy vytvářejí značné
nároky na monetární nástroje ČNB.
Rovněž přechod
do záporného salda obchodní bilance v roce
1994 by se v dlouhodobějším horizontu mohl
stát rizikovým faktorem.