Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Zdeňka
Vorlíčka na místopředsedu vlády
a ministra financí Ivana Kočárníka.
Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
V Praze dne 3. V. 1995 |
Vážený pane
ministře!
Před krátkým
časem informoval pražský primátor dr.
Jan Koukal veřejnost, že se Rada ZHMP chystá
využít vyhlášky č. 30/1995 Sb.
ministerstva financí, měnící a doplňující
vyhlášku č.176/1993 Sb. k tomu, aby na celém
území hl. m. Prahy zvýšila nájemné
pro údajnou aktivitu polohy.
Paragraf 9 vyhlášky
min. financí č. 30/1995 SB. přitom praví,
že úpravu základního nájemného
podle polohy domu může obec provést obecně
závaznou vyhláškou jen "v částech
obce nebo v jednotlivých domech, vybraných pro jejich
výhodnou nebo nevýhodnou polohu, zejména
z hlediska dopravní dostupnosti, technické a občanské
vybavenosti a životního prostředí".
Rozhodnutí Rady ZHMP rozdělit Prahu do dvou "atraktivních"
pásem se zvýšením nájmu o dalších
10%, resp. 20%, je zřejmým pokusem zneužít
toho, že zmíněná novela vyhlášky
už neobsahuje omezení odkazem na výměr
MF ČR č. 010/93, kde bylo stanoveno, že
"nájemní byty v částech obce,
kde je možno zvýšit nájemné podle
bodu 1, písm. a) a b) nesmí činit celkem
více, než 30% bytů v domech na území
obce, ve kterých se uplatňuje regulace nájemného
podle vyhlášky."
Zřejmě se má
opakovat situace, kdy v minulém Zastupitelstvu hl. m.Prahy
vládnoucí garnitura rozšířila
výjimky z regulovaného nájemného z
nebytových prostor prakticky na celé území
Prahy, což mělo ve svých důsledcích
destruktivní dopad na síť obchodů a
služeb běžné potřeby v řadě
čtvrti města.
Nechce se mi věřit,
že by vypuštění zmíněného
30% omezení atraktivity a způsob formulace §
9 vyhlášky č. 30/1995 Sb. byly záměrným
aktem ministerstva financí, jak dát volnou ruku
radám zastupitelstev beztrestně manipulovat s výší
nájmů z hlediska tzv. atraktivní polohy
v obci, když první pražský pokus tohoto
druhu v loňském roce na míněném
omezení ztroskotal!
Vznáším proto
protest proti zmíněnému postupu Rady ZHMP,
který pokládám za protiprávní
a opírám se o to, že:
1) Atraktivita Prahy jako celku
je vyjádřena už jejím koeficientem zvýšení
nájemného 1,19, oproti kupř. městům
do 49 999 obyvatel s koeficientem 1,08.
2) Celé pražské
území nelze rozhodně považovat za "výhodné"
ve smyslu vyhlášky.
Praha, zejména některé
její části, je nejhůře emisemi
postiženou oblastí v ČR, pouze emise oxidu
siřičitého jsou vyšší v
Severočeském kraji.
O "výhodné"
dopravní dostupnosti sídliště Barrandov,
"výhodné" občanské vybavenosti
Nových Butovic, či "výhodném"
životním prostředí Prahy 7 (abych uvedl
alespoň několik konkrétních příkladů)
by se daly vyprávět ságy.
3) Nynější
maximální základní nájemné
v obecních bytech se v zásadě vyrovnalo s
náklady na bydlení v družstevních bytech,
kde se ukazuje, že postačuje ke krytí běžné
údržby, oprav, správy domů i odpisů.
Problém výše nájemného
je ve skutečnosti především problém
městských historických center, kde např.
v Praze 1 je průměrné stáří
domů přes 80 let, řada domů je i památkově
chráněných, a mnohé jsou pro špatnou
péči v minulých desetiletích ve zbědovaném
stavu.
To ovšem nelze řešit
bezhlavým paušálním zvyšováním
nájemného v celé Praze.
Problém starých
vysoce zanedbaných domů (včetně domů
privátních) v centrech měst může
řešit jen finanční pomoc obcí
a státu jejich majitelům, problém není
myslitelné přesunout zvyšováním
činží zcela na bedra nájemníků!
Vážený pane
ministře, obracím se na Vás ve své
interpelaci, abyste ve správním řízení,
nebo jiným vhodným způsobem, zakročil
proti snahám v Praze, popř. v jiných městech
ČR zneužít a překroutit smysl vyhlášky
č. 30/1995 Sb. ministerstva financí v neprospěch
obyvatel českých měst!