Ministr dopravy Jan Stráský zaslal odpověď
na interpelaci poslance Františka Kačenky dopisem
ze dne 30. května 1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
dopravy Jana Stráského na interpelaci poslance Františka
Kačenky. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
| V Praze dne 30. května 1995 | |
| K č.j. 8/95 - P |
Vážený pane poslanče,
dovolte mi, abych Vám odpověděl na Vaši
interpelaci ve věci postupu ministerstva dopravy ČR
při privatizaci a restrukturalizaci Českých
drah, kterou jsem obdržel dopisem předsedy Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky pana
M. Uhdeho ze dne 15. května 1995:
1. Především musím konstatovat, že
z Vaší strany dochází k určitému
nepochopení nejen funkce, ale zejména současného
postavení státní organizace České
dráhy a železnice vůbec mezi jednotlivými
obory dopravy. Lze totiž pochopit, že ve dvacátých
letech tohoto století železnice objektivně
představovala rozhodující a svým způsobem
jedinečnou organizaci zabývající se
přepravou osob a zboží a Vámi tak zdůrazňovaný
veřejný zájem o její funkčnost
byl naprosto pochopitelný. Bohužel v současné
době železnice představuje určitý
fenomén pouze v některých oblastech přeprav
a s ohledem na rozvoj jiných oborů dopravy, především
silniční, postupně ztrácí své
výhradní postavení.
2. Za této situace již podle mého názoru
nemůžeme vycházet při posuzování
funkčnosti a zejména výsledků hospodaření
železnice pouze z veřejného zájmu, který
by musel být opřen i o neustále rostoucí
požadavky na státní rozpočet. Do úvahy
proto musíme vzít a velice obezřetně
zvažovat i další aspekty, jakými je např.
hospodárnost provozu, finanční možnosti
státu nejen z hlediska vlastního provozu, ale i
nezbytných oprav, rekonstrukcí a celkové
údržby. A právě z těchto důvodů,
pokud pomineme skutečnost, že rovněž železniční
doprava představuje podnikatelskou aktivitu, i když
se ve většině zemí nejedná o
zcela lukrativní činnost, byla nastolena otázka
podnikání na železnici a z ní bezprostředně
vyplývající možnost alespoň část
železniční sítě na základě
projeveného zájmu privatizovat.
3. Je samozřejmé, že obdobně jako při
zahajování celého privatizačního
procesu v naší ekonomice, tak i při posuzování
dalších možností transformace a s ní
související privatizace části železnice
vznikla řada návrhů podporujících
různé směry tohoto postupu, které
byly s větší či menší mírou
rozpracovány a konkretizovány. Jedním z nich
byl i návrh na oddělení osobní a nákladní
dopravy do samostatných subjektů. Přestože
se přitom jednalo o návrh, jenž byl poměrně
důkladně propracován, při následném
posuzování na úrovni porady ministrů
vlády ČR nenašel dostatečnou podporu
a byl odmítnut. Při vědomí toho, že
však státní organizace České
dráhy bohužel nepředstavuje dostatečně
pružný a ekonomicky se chovající subjekt,
který navíc dlouhodobě vyžaduje stále
vyšší dotace ze státního rozpočtu,
aniž by došlo ke zcela zásadním změnám
v jeho chování a současný vývoj
přepravních toků v žádném
případě neskýtá dostatečnou
záruku dalšího rozvoje železnice v jejím
stávajícím rozsahu, byla nastolena otázka,
jakým způsobem dále uvažovat o jejím
uplatnění. Přestože určité
záruky skýtá rozvoj mezinárodní
dopravy, na nějž reagujeme i budoucí výstavbou
železničních koridorů, nejvíce
problémů, a to zejména technických
a ekonomických, se projevuje v oblasti tzv. regionální
dopravy, která v mnoha případech, zejména
u přeprav zboží, přestává
být pro odběratele zajímavá. Za této
situace stát, nejen jako vlastník, ale především
jako financující místo, musí zvažovat,
zda peníze daňových poplatníků
použije ve stále rostoucí míře
na sanaci současného a ne příliš
utěšeného stavu, či zda přijme
jiné, z mnoha hledisek zásadní opatření,
jehož prostřednictvím se pokusí využít
aktivit nestátních subjektů k zachování
a očekávanému budoucímu zlepšení
stávající situace. A právě
tato úvaha vede k návrhu na privatizaci vybraných
železničních tratí, především
regionálního a tzv. koncového charakteru,
která by nejen umožnila zachování stávající
železniční sítě, ale současně
by vedla i k postupnému vytvoření konkurenčního
prostředí i v oblasti železniční
dopravy.
4. Při tomto procesu, pokud bude schválen vládou
České republiky, přitom předpokládáme
v zásadě postupovat časem již ověřenou
obecnou cestou privatizace tím způsobem, že
po vyhlášení příslušné
části majetku státu v právu hospodaření
státní organizace České dráhy
do privatizace bude mít kterákoliv fyzická
a právnická osoba možnost předložit
svůj návrh na způsob a formu privatizace,
který bude dále posuzován na jednotlivých
úrovních, čímž se vytvoří
prostor i pro Vámi uváděnou možnost
privatizaci řešit i za účasti státu.
Předpokládáme však, že z hlediska
majetku státu nebudou do privatizace v zásadě
až na výjimky souvisejícími s opravárenskými
kapacitami vyhlašovány pozemky. Ty by měly
být nabyvatelům privatizovaného majetku pouze
pronajímány. S ohledem na skutečnost, že
i po privatizaci tohoto majetku bude na našem území
dále působit státní organizace České
dráhy a ta bude muset svoji činnost zabezpečovat
na přísně ekonomické bázi,
budou všechny návrhy na způsob privatizace
konfrontovány s podnikatelským záměrem
této organizace a ze strany ministerstva dopravy ČR
nebudou doporučeny ty návrhy, které by ohrožovaly
její životaschopnost. Navíc v těch případech,
kdy ani jeden z předložených návrhů
způsobu privatizace nebude vyhovovat stanoveným
podmínkám, bude ministerstvo dopravy ČR usilovat
o to, aby mohl být předmětem majetek ponechán
i nadále ve státním vlastnictví.
5. K jednotlivým otázkám, které jste
uvedl v závěru své interpelace, mi dovolte
uvést:
a) odpověď na otázku, jakým způsobem
bude ministerstvo dopravy ČR hájit veřejné
zájmy a zájmy státu při restrukturalizaci
a. privatizaci Českých drah, bylo již v uvedeném
textu částečně odpovězeno.
Současně však musím zdůraznit,
že v současné době, a to i v návaznosti
na zákon o dráhách, připravujeme řadu
dalších opatření snižujících
nejen míru rizika předpokládané privatizace,
ale i vytvářejících potřebné
podmínky provozování tratí. Jako příklad
lze uvést řešení dotační
politiky všech dopravců a přepravců,
zajištění provozování dráhy
v případě, kdy nabyvatel se svým podnikatelským
záměrem neuspěje, zabezpečení
unifikovaného provozu drah z hlediska bezpečnosti
atd. Všechna tato opatření by přitom
měla vstoupit v platnost právě v souvislosti
s privatizací,
b) k otázce, kdy budou zainteresované státní
orgány a orgány obecní samosprávy
seznámeny s privatizačním záměrem
a zda ministerstvo bude při privatizaci přihlížet
k jejich stanoviskům lze uvést, že předpokládáme
postupovat obdobným způsobem, jako při vyhlašování
jiných majetků státu do privatizace. Na základě
seznamu tohoto majetku schváleného vládou
ČR, bude s touto nabídkou formou zveřejnění
seznámena široká veřejnost, tzn. i obce.
Na jejich rozhodnutí potom bude záležet, zda
se tohoto procesu aktivně zúčastní.
Kromě toho i při vlastním posuzování
jednotlivých předložených privatizačních
projektů předpokládáme v zásadě
zachovat obdobný postup, jako je tomu u organizací
jiných resortů. Navíc však, již
z ohledem na budoucí postavení státní
organizace České dráhy, počítáme
s jejím zapojením do schvalovacího procesu.
S pozdravem
Vážený pan
František Kačenka
poslanec
Poslanecké sněmovny
Parlamentu České republiky

