IV. Výsledky hospodaření státního rozpočtu ke konci dubna 1995

Podle údajů o pokladním plnění státního rozpočtu ke konci dubna vykázalo hospodaření státního rozpočtu přebytek 1,67 mld Kč.

Přehled o vývoji státního rozpočtu za první čtyři měsíce roku podává následující tabulka:

v mld Kč
Rok
1994 Skutečnost leden-duben
1995
Index skutečnost 95/94
  
Rozpočet vč. rozpoč. opatření
Skutečnost leden-duben
% plnění
 
Příjmy
119,0
411,7
133,8
32,5
112,4
Výdaje
114,8
411,7
132,2
32,1
115,2
Saldo
4,2
0
1,6
x
38,1

Při srovnání výsledků rozpočtového hospodaření s loňským rokem je třeba vzít v úvahu, že přebytek vykázaný ke konci dubna 1994 ve výši 4,2 mld Kč byl příznivě ovlivněn zahrnutím salda clearingového zúčtování se Slovenskou republikou [saldo z clearingového zúčtování bylo zahrnuto ve výdajích státního rozpočtu a projevovalo se jako jejich snížení]; po vyloučení tohoto vlivu byl faktický výsledek za první 4 měsíce loňského roku o 3,8 mld Kč nižší a činil pouze 0,4 mld Kč. V porovnání s takto upraveným údajem jsou letošní výsledky hospodaření státního rozpočtu ke konci dubna o 1,2 mld Kč lepší. Příjmy dosažené ke konci dubna jsou vyšší o 14,8 mld Kč, výdaje (srovnatelně, tj. po vyloučení vlivu clearingu v roce 1994) jsou vyšší o 13,6 mld Kč než v minulém roce.

Z hlediska vývoje rozpočtového hospodaření v letošním roce ukazují výsledky za 4 měsíce, že plnění příjmů i výdajů státního rozpočtu se přiblížilo alikvotě tohoto období roku: příjmy byly splněny na 32,5 %, výdaje byly čerpány na 32,1 % (alikvota činí 33,3 %).

Vykázaný výsledek současně potvrzuje zhoršení proti výsledkům dosaženým za 1. čtvrtletí letošního roku, kdy přebytek ke konci března činil 6,5 mld Kč. Za měsíc duben se tedy přebytek rozpočtového hospodaření snížil o 4,9 mld Kč. Potvrdil se tak předpoklad, že mimořádně nízké čerpání výdajů v prvních třech měsících letošního roku není trvalým jevem a že v dalších obdobích dojde v této oblasti ke zrychlenému vývoji. Jestliže tedy ke konci března převyšovalo plnění příjmů státní°ho rozpočtu (na 24,1 %) nad čerpáním výdajů (22,5 %) o 1,6 procentního bodu, ke konci dubna se tento rozdíl již výrazně snížil a činí pouze 0,4 bodu; čerpání výdajů se tak výrazně zrychlilo a přiblížilo se plnění rozpočtových příjmů.

Plnění příjmů státního rozpočtu, které je ovlivněno sezonními výkyvy daňových příjmů (především daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob) se oproti 1. čtvrtletí zlepšilo. Jestliže za období do konce března byly celkové příjmy splněny na 24,1 %, činil přírůstek za samotný měsíc duben 8,4 %. Za pozitivní však je třeba považovat, že u daňových příjmů vzrostlo inkaso o 8,9 % (do konce března činilo 24,4 %).

Hlavní druhy příjmů vykazují následující plnění:

v mld Kč
Rok
1994 Skutečnost leden-duben
1995
Index skutečnost 95/94
  
Rozpočet vč. rozpoč. opatření
Skutečnost leden-duben
% plnění
 
Příjmy celkem
118,96
411,73
133,83
32,5
112,5
v tom:
Daňové příjmy
70,22
242,00
80,67
33,3
114,9
z toho:
- DPH
25,02
87,00
29,74
34,2
118,9
- spotřební daň
12,14
46,30
17,53
37,9
144,4
- daně z příjmů
23,35
77,30
21,78
28,2
93,3
- clo
5,33
17,00
5,43
31,9
101,9
Pojistné SZ
40,29
147,12
45,96
31,2
114,1
Nedaňové příjmy
8,45
22,61
7,20
31,8
85,2

Srovnání výše inkasa daně z přidané hodnoty a daně z příjmů právnických osob, dosaženého v jednotlivých měsících roku 1994 a roku 1995 potvrzuje sezonnost u obou těchto rozhodujících příjmových položek a jejich vliv na celkové výsledky rozpočtu v 1. čtvrtletí roku (údaje v mld Kč):

v mld Kč
 
1994
1995
 
DPH
DPPO
DPH
DPPO
leden
8,10
3,97
11,32
2,60
únor
0,01
5,46
-0, 19
4,47
březen
7,97
10,24
9,13
6,72
duben
8,94
0,70
9,48
4,16
leden - duben
25,02
20,37
29,74
17,95

Čerpání výdajů státního rozpočtu poněkud zaostává za úrovní čtyř měsíců roku, tento vývoj však odpovídá obvyklému průběhu.

Jednotlivé druhy výdajů byly do konce dubna čerpány takto:

v mld Kč
Rok
1994 Skutečnost leden-duben
1995
Index skutečnost 95/94
 
Rozpočet vč. rozpoč. opatření
Skutečnost leden-duben
% plnění
 
Výdaje celkem
114,80
411,73
132,16
32,1
115,1
v tom:
- neinvestiční výdaje
103,79
356,23
120,29
33,8
115,9
v tom:
 neinvestiční výdaje RO
33,65
126,43
34,19
27,0
101,6
 přiděly PO
10,00
34,36
19,93
58,0
199,3
 transfery obyvatelstvu
44,99
152,62
49,26
32,3
109,5
 dotace místním rozpočtům
6,88
16,31
8,18
50,2
118,9
 dotace podnik. subjektům
8,27
26,51
8,73
32,9
105,6
- investiční výdaje
8,37
47,02
9,60
20,4
114,7
- vládní úvěry
2,64
8,48
2,27
26,8
86,0

Srovnání čerpání výdajů se stejným obdobím loňského roku je komentováno v úvodu této kapitoly (vliv zahrnutí salda z clearingového zúčtování se Slovenskou republikou).

Pokud jde o dosavadní čerpání jednotlivých druhů výdajů v letošním roce, je i nadále značně nerovnoměrné a vývoj v měsíci dubnu potvrzuje tendence, uvedené ve zprávě za 1. čtvrtletí.

Nad alikvotou 1/3 rozpočtu jsou zejména poskytnuté příspěvky příspěvkovým organizacím, v nichž jsou zahrnuty dotace učňovskému školství a záloha dotací na 2. čtvrtletí. Vyšší byly i dotace místním rozpočtům, jimž státní rozpočet poskytl již 50,2 % částky určené na letošní rok. Úroveň čerpání dotací poskytovaných podnikatelským subjektům je i nadále ovlivněna vývojem dotací na teplo, na které bylo vydáno již 3,7 mld Kč, což představuje čerpání roční částky na 74,2 % (v roce 1994 v tuto dobu byly čerpány 3 mld Kč).

Výdaje v sociální oblasti (zahrnující dávky sociálního zabezpečení, státní vyrovnávací příspěvek a výdaje na politiku zaměstnanosti) nepřekračují záměry rozpočtu.

Naproti tomu nízké plnění výdajů státního rozpočtu se i po uplynutí 1/3 roku soustřeďuje především do oblasti neinvestičních výdajů rozpočtových organizací a týká se většiny rozpočtových kapitol.

Rovněž čerpání dotací a výdajů na investice vykazuje pravidelnou sezonnost, kdy na začátku roku je jejich úroveň výrazně nižší.

Celkově je možno hodnotit výsledky hospodaření státního rozpočtu za 4 měsíce letošního roku jako příznivé. I když se saldo proti březnu výrazně snížilo, dosažené výsledky zatím dávají předpoklad pro celoročně vyrovnaný rozpočet.

V. Vývoj státních finančních aktiv a pasív

Vývoj státních finančních aktiv a pasív za 1. čtvrtletí 1995 charakterizují následující údaje:

v mld Kč
Stav k
Změna za 1. čtvrtletí 1995
1.1.1995
31.3.1995
 
Prostředky státu na účtech u ČNB
47,0
50,2
3,2
z toho:účelové prostředky z půjček na podporu platební bilance
24,0
24,0
-
 účelové prostředky z clearingu se Slovenskem
8,4
9,4
1,0
Vládní pohledávky vůči zahraničí
100,5
93,9
-6,6
Ostatní zahraniční pohledávky (od ČSOB)
58,2
54,1
-4,1
Pohledávky z clearingu se Slovenskem
-
0,8
0,8
Majetkové účasti státu u mezinárodních bank a tuzemských společností
5,9
5,8
-0,1
Směnky tuzemských společností v držbě státu
5,5
5,5
-
Pohledávky z poskytnutých státních půjček, návratných finančních výpomocí a realizovaných záruk
6,5
7,9
1,4
Cenné papíry a ostatní pohledávky státu
0,4
0,4
-
Státní finanční aktiva celkem
224,0
218,6
-5,4
Závazky státu u České národní banky
32,2
22,3
-10,0
Závazky státu u komerčních bank
5,8
5,4
-0,4
Vládní závazky vůči zahraničí
24,4
24,2
-0,2
Ostatní zahraniční závazky (od ČSOB)
41,9
41,6
-0,3
Závazky z clearingu se Slovenskem
4,5
9,0
4,5
Závazky z emise státních cenných papírů
52,8
64,0
11,2
Státní finanční pasiva celkem
161,7
166,5
4,8
Saldo státních finančních aktiv a pasiv
62,3
52,1
-10,2
v tom:pozice vůči bankovní soustavě
-38,6
-31,6
7,0
 pozice vůči ostatním subjektům v tuzemsku
10,5
8,5
-2,0
 pozice vůči zahraničí
90,4
75,2
-15,2
 z toho: z clearingu se Slovenskem
-4,5
-8,2
-3,7
Poznámka:Kvantifikace rozložení salda státních finančních aktiv a pasiv na pozice vůči bankovní soustavě, ostatním subjektům v tuzemsku a vůči zahraničí respektuje sektorové rozdělení držby státních cenných papírů a majetkových účastí státu.

Pohledávky a závazky státu vůči zahraničí

Snížení věřitelské finančně majetkové pozice České republiky o více než 10 mld Kč ovlivnil v rozhodující míře vývoj pohledávek a závazků státu vůči zahraničí včetně clearingového zúčtování se Slovenskem. Pokračovalo a postupně se urychlovalo narůstání dlužnického clearingového salda České republiky vůči Slovenské republice, jehož výsledkem bylo z české strany pokračující každoměsíční překračování mezního úvěru a jeho následné úhrady ve volných měnách.

Období
Překročení mezního úvěru
Úhrady ve volných měnách
Korunová protihodnota provedených úhrad
k 31.1.1995
41,3 mil. ECU
51,7 mil. USD
1 414,1 mil. Kč
k 28.2.1995
42,9 mil. ECU
54,5 mil. USD
1 468,6 mil. Kč
k 31.3.199.5
109 8 mil. ECU
145 1 mil. USD *)
3 759 7 mil. Kč *)
úhrnem za l. čtvrtletí
194,0 mil. ECU
251,3 mil. USD
6 642,4 mil. Kč

*) úhrada provedena na počátku 2. čtvrtletí

Korunově je dlužnické clearingové saldo ČR, které na konci 1. čtvrtletí 1995 po převodu aktiva starého bloku na nový blok dosáhlo úrovně 239,8 mil. ECU (tj. 8 168,1 mil. Kč), plně kryto účelově vázanými prostředky na příslušném účtě státních finančních aktiv. Výdajová část státního rozpočtu byla v 1. čtvrtletí 1995 z titulu clearingového zúčtování se Slovenskem zatížena pouze částkou 71,4 mil. Kč představující finanční dopady z vyúčtování úroků a kurzových rozdílů.

Snížení stavu vládních pohledávek vůči zahraničí i zahraničních pohledávek převzatých do státních finančních aktiv od ČSOB bylo ovlivněno zejména vyúčtováním debetních rozdílů ze změn kurzů cizích měn (hlavně USD) vůči české koruně. V případě vládních pohledávek činil tento kurzový dopad cca 6,3 mld Kč, u převzatých pohledávek od ČSOB cca 3,5 mld Kč. Operace finančně dopadající do příjmů a výdajů státního rozpočtu měly na změnu stavu uvedených zahraničních pohledávek podstatně nižší vliv.

U vládních pohledávek vůči zahraničí převýšily za 1. čtvrtletí 1995 příjmy ze splátek výdaje na čerpání nových úvěrů od 385 mil. Kč, což představuje téměř polovinu předpokládaného celoročního převýšení. Čerpání vládních úvěrů ve výši 1 16 mil. Kč i jejich splátky ve výši 501 mil. Kč se týkaly převážně plynárenských VIA. Nižší splátky jistiny a úroků byly u civilních vládních úvěrů bez VIA částečně kompenzovány výnosy -z deblokací, u speciálních vládních úvěrů nedošly v 1. čtvrtletí žádné splátky.

U převzatých zahraničních pohledávek v nesměnitelných měnách byla za 1. čtvrtletí t. r. též převaha splácení nad čerpáním, a to ve výši 375 mil. Kč. Ze státního rozpočtu byl profinancován nárůst těchto pohledávek ve výši 108 mil. Kč. Splácení v celkové výši 483 mil. Kč ve prospěch rozpočtových příjmů se zčásti týkalo deblokačních akcí.

Vývoj závazků státu vůči zahraničí byl za 1. čtvrtletí 1995 ovlivněn vyúčtováním rozdílů ze změn kurzů v podstatně nižším rozsahu než vývoj vládních a ostatních zahraničních pohledávek státu. Ke snížení stavu vládních závazků z přijatých půjček k podpoře platební bilance o 218 mil. Kč došlo jen vlivem kurzových rozdílů. Nové půjčky se od poloviny roku 1993 již nečerpají a splácení jistiny stávajících půjček má začít až od roku 1997. Na snížení stavu převzatých závazků státu ve volných měnách z titulu bývalého centrálního devizového zdroje (CDZ) o 310 mil. Kč se vyúčtované kurzové rozdíly podílely ve výší 246 mil. Kč.

Finanční aktiva státu vůči tuzemsku

Ve vztahu k tuzemsku se objemově největší část operací probíhajících na účtech státních finančních aktiv u České národní banky týkala operací na umořovacím účtě k uspořádání prostředků na krytí dluhové služby státního dluhu. Kromě výnosů z emisí státních dluhopisů (vč. přírůstku revolvingových emisí SPP) ve výši 11 mld Kč bylo v 1. čtvrtletí 1995 ve prospěch tohoto účtu ze státního rozpočtu převedeno 2,4 mld Kč na úrokové výdaje a 25 mil. Kč na poplatky dluhové služby státního dluhu. S převody prostředků od Fondu národního majetku se počítá až od 2. čtvrtletí.

Na účtech účelových prostředků z clearingu se Slovenskem převedených do státních finančních aktiv k 1.10.1994 převažovaly v 1. čtvrtletí operace týkající se běžného korunového krytí clearingu. Příjmy z nárůstu pasivního clearingového salda ČR byly inkasovány ve výši 6,6 mld Kč a výdaje na korunové profinancování volnoměnových úhrad za překročení mezního úvěru činily 2,9 mld Kč. Výdajové operace uskutečněné v 1. čtvrtletí z účtu prostředků z clearingu se Slovenskem 1993 se týkaly jednak dalších záloh na úhrady odškodného obětem nacistické perzekuce dle zákona Poslanecké sněmovny č. 217/1994 Sb. ve výši 642 mil. Kč, jednak čerpání tří ze čtyř tranší bezúročné návratné finanční výpomoci státu a.s. ČSA k úhradě leasingových splátek letadel dle vládního usnesení č. 610/1994 ve výši 460,7 mil. Kč.

K významnějším operacím uskutečněným v 1. čtvrtletí 1995 na ostatních účtech SFA patří úhrada devalvačních ztrát některých bývalých OZO, které jim vznikly z přepočtu devizových aktiv a pasív dle zákona FS č. 499/ 1990 Sb. Na úhradě v celkové výši 163,7 mil. Kč se příslušný účet SFA podílel částkou 117,3 mil. Kč. Kromě toho byly použity prostředky SFA ve výši 34,6 mil. Kč k úhradám pokračujících restitucí zemědělského majetku, k odkupu nepoužitelných zásob a základních prostředků zbrojní výroby, k realizaci státní záruky za úvěr poskytnutý a.s. Mitas Praha aj.

Zvýšení stavu pohledávek z poskytnutých státních půjček a návratných finančních výpomocí ze 4,2 mld Kč na 5,5 mld Kč ovlivnila hlavně akcelerace čerpání státní půjčky na realizaci 1. etapy plynárenských VIA, kde účast státu na financování výstavby na území Ruské federace a Kazachstánu dosáhla za 1. čtvrtletí hodnoty 1 727 mil. Kč, splátky v závislosti na dodávkách zemního plynu činily 340 mil. Kč a úhrada třetinového podílu Slovenska 565 mil. Kč. Další významný vliv na zvýšení těchto pohledávek státu mělo zmíněné již čerpání tří tranší návratné finanční výpomoci a.s. ČSA ve výši 460,7 mil. Kč z prostředků SFA k úhradě leasingových splátek letadel. Z prostředků státního rozpočtu bylo uvolněno 55,1 mil. Kč na čerpáni návratné finanční výpomoci v rámci programu rozvoje vědy a technologie. Splátky od dlužníků byly u návratných finančních výpomocí uskutečněny ve výši 45,3 mil. Kč, z toho 20,6 mil. Kč uhradila Státní tiskárna cenin.

Rozsah vnitřních i zahraničních úvěrů krytých státními zárukami ČR (vč. záruk solidárních) se za 1. čtvrtletí 1995 snížil ze 48,9 mld Kč na 47,1 mld Kč. Nově nebyla poskytnuta žádná státní záruka. V oblasti zahraničních úvěrů nebylo nutno realizovat státní záruky, neboť příslušné podnikatelské subjekty uhradily splatné částky z vlastních zdrojů (SPT Telecom a a.s. ČEZ), případně z přijaté návratné finanční výpomoci (a.s. ČSA). V případě splatných vnitřních úvěrů bylo nutno realizovat státní záruky ve výši 76,4 mil. Kč, což se týká a.s. První brněnská strojírna (splatné akreditivy v souvislosti se stavbou elektrárny Iránshahr) a a.s. Mitas.

Státní dluh

Ve své standardní podobě (tj. bez dlužnického salda z clearingového platebního styku se Slovenskem, které má k finančním zdrojům státu neutrální vztah) se státní dluh České republiky vyvíjel v 1. čtvrtletí 1995 takto:

v mld Kč
 
Stav k 1.1.1995
Financování státního dluhu
Stav k 31.3.1995
  
výpůjčky
splátky
saldo
 
A. Vnitrní státní dluh
90,2
36,8
36,0
0,8
91,0
- přímé závazky státu u ČNB
32,2
-
10,0
-10,0
22,3
- přímé závazky státu u IPB
5,8
-
0,4
-0,4
5,4
- střednědobé státní dluhopisy
28,3
5,0
-
5,0
33,3
- revolvingové emise SPP
23,8
15,0
8,8
6,2
30,0
- SPP na schodky běž. hospodaření
-
-
16 8
16 8
-
B. Zahraniční státní dluh
67,0
-
0,1
-0,4 *
66,6
- přijaté půjčky k podpoře PB
24,4
-
-
-0,1 *)
24,3
- závazky převzaté od ČSOB
41,9
-
0,1
-0,3 *)
41,6
- směnky k úhradě účasti u IBRD
0,7
-
-
-
0,7
Státní dluh ČR úhrnem
157,2
36,8
36,1
0,4 *)
157,6

*) včetně vyúčtovaných kursových rozdílů a rektifikací

Z vývoje státního dluhu a jeho hlavních složek je zřejmé, že záměry vlády ve stabilizaci absolutní výše státního dluhu na úrovni 158,8 mld Kč v horizontu roku 2000 jsou plněny. Vládní výpůjčky v 1. čtvrtletí spočívaly výhradně v emisích státních dluhopisů (střednědobých a SPP), jejichž výnosy sloužily pouze k úmoru předchozích vládních závazků střednědobého a dlouhodobého státního dluhu, příp. k pokrytí přechodných schodků státního rozpočtu.

Při řízení státního dluhu je i v roce 1995 s úspěchem uplatňována jeho sekuritizace, tj. přeměna přímých úvěrů přijatých od bank a ze zahraničí do formy státních dluhopisů. Celkem se objem emitovaných státních dluhopisů v oběhu zvýšil v 1. čtvrtletí 1995 o 11,2 mld Kč, z čehož 10,4 mld Kč bylo použito k úhradám přímých závazků státu u bank. Sekuritizací přímých úvěrů se podařilo za 1. čtvrtletí dosáhnout úspor ve výši 109,3 mil. Kč (z titulu nižších úroků a urychlení úmoru).

Při přeměně přímých úvěrů státu na státní dluhopisy je kladen důraz na jejich rovnoměrné rozložení mezi nástroje peněžního a kapitálového trhu. Emise státních pokladničních poukázek (SPP), které jsou základním nástrojem peněžního trhu, se za 1. čtvrtletí 1995 uskutečnily celkem 4, z toho 3 emise (revolvingové) na splátky státního dluhu a 1 emise na krytí výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření.

Datum
Splatnost ve dnech
Průměrný výnos v % p.a.
Objem emise v mil. Kč
emise
splatnosti
   
2.1.1995
27.1.1995
25
8,65
7 000
20.1.1995
21.4.1995
91
8,26
5 000
3.3.1995
1.9.1995
182
8,40
4 997
24.3.1995
23.6.1995
91
8,45
5 000

K překonání dočasného nesouladu mezi příjmy a výdaji státního rozpočtu na počátku roku 1995 byla určena emise SPP z 2. ledna v objemu 7 mld Kč. Vlivem příznivého vývoje běžného rozpočtového hospodaření byly takto emitované SPP ve výši 3,9 mld Kč postupně odkoupeny zpět do portfolia MF ještě před jejich splatností. K řešení dalších výkyvů v běžném rozpočtovém hospodaření v únoru a březnu byly na 1 až 5 dní prodávány SPP z portfolia MF v objemu 9,76 mld Kč. Celkový objem výpůjček SPP na běžné hospodaření, které byly do konce března splaceny, dosáhl částky 16,76 mld Kč při průměrné úrokové sazbě 9,02 % p.a. Úrokové náklady všech realizovaných emisí SPP (vč. revolvingových) v 1. čtvrtletí mírně vzrostly, a to z 7,98% v lednu na 8,07 % v březnu.

Pokud jde o střednědobé státní dluhopisy, které patří k základním nástrojům kapitálového trhu, byla v 1. čtvrtletí 1995 realizována jedna jejich emise.

Číslo emiseDatum Splatnost v letechCelková nom. hodnota emise v mld. Kč Způsob primárního prodeje Kupon % p.a.Výnos % p.a.
 emisesplatnosti       
824.2.199524.2.2000 55americká výnosová aukce 8,708,66

Poptávka po střednědobých dluhopisech převýšila v aukci nabídku o více než 3 mld Kč, takže ze 194 nabídek jich bylo uspokojeno jen 119. Minimální výnos uspokojených požadavků činil 8,3 % p.a., maximální výnos 8,95 % p.a. Primárního prodeje těchto státních dluhopisů se zúčastnil zvýšený počet zájemců z nebankovního sektoru (podniků, pojišťoven, penzijních fondů). U všech emisí střednědobých dluhopisů poklesly v 1. čtvrtletí 1995 úrokové náklady z 9,8 % na 9,63%.

Výdaje na dluhovou službu státu

Výdaje na dluhovou službu státu a krytí státního dluhu byly na rok 1995 vymezeny zákonem o státním rozpočtu č. 268/1994 Sb. Jejich celková výše v částce 53 222 mil. Kč je rozdělena:

- na splátky jistiny financované z výnosů emisí státních dluhopisů v objemu 38 222 mil Kč,

- na úrokové výdaje 14 900 mil. Kč financované částkou 10 700 mil. Kč z prostředků Fondu národního majetku a částkou 4 200 mil. Kč ze státního rozpočtu,

- na úhradu poplatků spojených s obsluhou státního dluhu 100 mil. Kč ze státního rozpočtu.

Skutečné čerpání prostředků na výdaje spojené s dluhovou službou státu za 1. čtvrtletí 1995 je zřejmé z následující tabulky:

v mil. Kč
Schválený záměr na rok 1995
Skutečnost za 1. čtvrtletí 1995
Realizace záměru v %
1.Splátky jistin státního dluhu
38 222
10 453,8
27,4
 v tom:z přímých úvěrů od bank (ČNB a IPB)
19 254
10 369,3
53,9
  z přímých úvěrů ze zahraničí    
  (CDZ vč. rektifikace jistiny)
12 300
64,5
0,5
  ze splatných státních dluhopisů
6 668
20,0
0,3
2.Úhrad úroků státního dluhu
14 900
2 645,3
17,8
 v tom:z přímých úvěrů od bank (ČNB a IPB)
2 898
975,6
33,7
  z přímých úvěrů ze zahraničí    
  (CDZ, půjčky SAL, od ES a G24)
4 019
676,6
16,8
  ze státních pokladničních poukázek
4 856
449,7
9,3
  ze střednědobých státních dluhopisů
3 127
543 4
17,4
3.Úhrady poplatků dluhové služby
100
4,6
4,6
Výdaje na státní dluh celkem
53 222
13 103,7
24,6

Celkově je plnění výdajů na dluhovou službu státu mírně pod úrovní čtvrtletní alikvoty. Relativně vyšší plnění splátek jistiny a úhrad úroků z přímých úvěrů od bank (konkrétně zejména od ČNB) a naopak nižší plnění v případě úvěrů ze zahraničí a státních dluhopisů vč. SPP odpovídá emisnímu kalendáři, dohodnutým splátkovým plánům a úvěrovým smlouvám se zahraničními věřiteli. Úhrady úroků státního dluhu byly v 1. čtvrtletí 1995 kryty v částce 2,4 mld Kč z prostředků státního rozpočtu, zbývajících 245,3 mil. Kč z dočasně volných prostředků na umořovacím účtě SFA. Od dubna jsou již dle dohodnutého harmonogramu převáděny k úhradám úroků státního dluhu prostředky od Fondu národního majetku.

TABULKOVÁ ČÁST
Ministerstvo financí ČR Tabulka č. 1
Oddělení 201Strana: 1

Pokladní plnění státního rozpočtu České republiky 1995 - Příjmy
v mil Kč
LEDEN - BŘEZEN
Skutečnost III.94
Rozpočet 1995
Skutečnost III.95
Plnění % sk95/r95
Index % sk95/sk94
 PŘÍJMY CELKEM (A.+ B.)
89260
411746
99216
24,1
111,2
A.BĚŽNÉ PŘÍJMY (I.+ II.)
89260
411746
99216
24,1
111,2
I.DAŇOVÉ PŘÍJMY
83721
389119
93143
23,9
111,3
 1. Daň z příjmů
22319
77 300
17036
22,0
76,3
 1.1. fyzických osob
2650
6200
3244
52,3
122,4
 1.2. právnických osob
19669
71100
13792
19,4
70,1
 2. Pojistné sociálního zabezpečení
29382
147119
34024
23,1
115,8
 3. Daně z majetku
358
1900
733
38,6
204,7
 4. Domácí daně za zboží a služby
26225
137500
34036
24,8
129,8
 4.1 Daň z přidané hodnoty
16075
87000
20256
23,3
126,0
 4.2 Spotřební daň
8722
46300
13232
28,6
151,7
 4.3 Silniční daň
1428
4200
548
13,0
38,4
 5. Daně ze zahraničního obchodu
3978
17000
4148
24,4
104,3
 5.1 Cla
3978
17000
4148
24,4
104,3
 6. Ostatní daňové příjmy
1459
8300
3166
38,1
217,0
 6.1 Příjmy min.daň.soustav
1459
0
414
x
28,4
 z toho: daň z obratu
347
0
38
x
11,0
  odvod z obj.mezd
252
0
308
x
122,2
  daň ze mzdy
0
0
0
x
x
 6.2 Ostatní
0
8300
2752
33,2
x
II.NEDAŇOVÉ PŘÍJMY
5539
22627
6073
26,8
109,6
 7. Podnikové a z majetku
2615
8105
3376
41,7
129,1
 7.1. odvody ČNB
0
300
0
0,0
x
 7.2 kreditní úroky
88
4400
967
22,0
1098,9
 7.3 příjmy RO, PO
2527
3405
2409
70,7
95,3
 8. Poplatky, pokuty, penále a ostatní nedaňové příjmy
1823
6603
808
12,2
44,3
 9. Splátky vládních úvěrů
1101
7919
1889
23,9
171,6
B.KAPITÁLOVÉ PŘÍJMY
0
0
0
x
x

 Datum:05/18195
 Zpracoval:ing. Duffek/2513
  ing. Balounová/2195
 EXCEL\POKLPL\MES95



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP