Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona
ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
České národní rady, v platném
znění, předkládám poslancům
následující interpelaci poslance Jana Bláhy
na ministra vnitra Jana Rumla. Interpelace je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
JAN BLÁHA
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu
V Praze dne 18.5.1995 | |
Č.j. Bl-111RK |
Vážený pane
předsedo,
v příloze Vám
ve smyslu § 89 odst. 1 zákona č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu ČNR, v platném
znění, podávám interpelaci na ministra
vnitra Jana Rumla ve věci činnosti přednosty
Okresního úřadu v Rakovníku Ing. Jiřího
Chalupeckého, a žádám vás o její
zaslání na MV ČR.
S výrazem hluboké úcty
Vážený pan
dr. Milan Uhde
předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu
zde
JAN BLÁHA
poslanec Poslanecké sněmovny
Parlamentu
V Praze dne 18.05.1995 |
Vážený pane
ministře,
v této své interpelaci navazují na písemnou
interpelaci ze dne 11.11.1993,
kterou jsem se na Vás obrátil ve věci činnosti
přednosty Okresního úřadu v
Rakovníku Ing. Jiřího Chalupeckého
(ODS) ve vztahu k rakovnickému Regionálnímu
a informačnímu centru (RPIC).
Popsal jsem Vám tehdy důvody,
které obecně vedly k zakládání
sítě RPIC v ČR, a konkrétně
založení rakovnického RPIC (zejména
pomoc při restrukturalizaci českého průmyslu,
pomoc při vzniku a rozvoji malých a středních
podniků, poskytování pomoci, rady, informací
nebo doporučení konkrétním zájemcům
- podnikatelům,
apod.). Sdělil jsem Vám, že v regionu Rakovník
- Beroun předcházelo vzniku RPIC výběrové
řízení - kontakt byl postupně navázán
se třemi poradenskými firmami a výběrovým
"sítem" prošla vítězně
firma KORERA, s.r.o.
a na základě inzerátů a výběrového
řízení byl rovněž navržen
na funkcí managera RPIC Ing. Vladimír Černý.
RPIC bylo založeno přesně podle dispozic programu
PHARE, MPSV ČR a MH ČR; jednotlivé kroky
byly se zúčastněnými orgány
konsultovány.
Upozornil jsem Vás, že
mi připadá bezesporu velmi podivná úloha
Ing. Chalupeckého ve veřejné polemice s firmou
KOREKA.
Jak již známo, Ing.
Chalupecký píše totiž dne 29.9.1993 do
rakovnických novin RAPORT článek "Jednou
to nazvu pravým jménem". Podle názoru
občanů Rakovníka, mj. přímo
zástupců fy KOREKA JUDr. Černého,
Ing. Černého, Ing. Hajného a Ing. Krouzy,
je přednostův výstup v tisku pouze záminkou,
jak pomluvit podnikatele a společníky fy KOREKA,
a to záměrným uváděním
lží a překroucených faktů o uvedené
firmě. Mj. protože inkriminovaný
článek vyvolává nedobrou reakci veřejnosti
vůči RPIC, reaguje KOREKA již 6.10.1993 (opět
v RAPORTu) článkem "Quo vadis - pane přednosto",
kde na deseti případech upozorňují
na uvádění, dle jejich názoru, lží
a záměrně zneužitých fakt. KOREKA
vybízí přednostu,
aby se choval důstojně jako funkcionář
jmenovaný vládou.
Na stejné straně
RAPORTu a ve stejný den se do diskuse zapojuje též
ředitel rakovnického Úřadu práce
Alexandr Zajíc, který Ing. Chalupeckému rovněž
vytýká zkreslené podsouváni informací
o věcech okolo založení a činnosti RPIC
KOREKA. Mj. též dokumentuje, že fa KOREKA prošla
legálním výběrovým řízením
ohledně vzniku RPIC.
Dne 27.10.1993 opět uveřejňuje
přednosta v RAPORTu svůj článek "Zlaté
dítě - KOREKA". Ing. Chalupecký prý
nechtěl odpovídat, ale nakonec usoudil, že
"... pokud někdo napíše nejméně
devětkrát, že lžu, musím se bránit
veřejně..." Naneštěstí pro
svůj úřad však neodpověděl
na desatero otázek firmy KOREKA "Proč lžete?",
což vyvolává přinejmenším
údiv.
Ve své tehdejší interpelaci jsem,
vážený pane ministře, výslovně
uvedl, že si jako poslanec nedovedu představit, že
kdyby mi někdo desetkrát v tisku vyčetl,
že jsem lhář, že bych nešel jednu
otázku po druhé a nevyvracel je. Proč asi
se Ing. Chalupecký, přednosta OkÚ, nedokáže
před veřejností očistit z označení
za lháře ve stejném médiu, kde byl
veřejně takto označen?
Na skutečnosti uvedené
v článku "Zlaté dítě -
KOREKA" opět reagují zástupci této
firmy a opět pokládají Ing. Chalupeckému
desatero "Proč lžete?" Současně
podává firma KOREKA na pana Chalupeckého
podnět k trestnímu
stíháni pro trestné činy zneužití
pravomoci veřejného činitele a pomluvy.
Tolik ve stručnosti rekapitulace
z mé interpelace z konce roku 1993.
Dnes je, vážený
pane ministře, situace jasnější. Alespoň
pokud jde o vyřízení shora uvedených
podnětů.
Vyšetřovatel Policie
ČR, Okresního úřadu vyšetřování
v Rakovníku, rozhodl dne 21.4.1994 pod č.j.
ČVS-OW: 793/93 v trestním oznámení
KOREKA, s.r.o. Rakovník ze dne 14.10.1993, 30.10.1993 a
další, na Ing. Jiřího Chalupeckého,
že se tento měl dopustit tr. činu zneužívání
pravomoci veřejného činitele dle 158 tr.
zák. tak, že podle š 159 odst. 1 tr. řádu
trestní oznámení KOREKA, s.r.o. odložil.
Opravným prostředkem proti usnesení vyšetřovatele
je stížnost. KOREKA tohoto opravného
prostředku v řádné lhůtě
využila a stížnost podala. Podle 148/1c tr. řádu
ji okresní státní zástupkyně
v Rakovníku pod č.j. 1Pn 121/93 zamítla.
Z odůvodnění
shora cit. usnesení vyšetřovatele však
vyplynulo následující závažné
poznání o charakteru a praktikách vedoucího
státního úředníka - přednosty
Okresního úřadu v Rakovníku - Ing.
Chalupeckého.
Ten totiž ve svém
článku v rakovnickém týdeníku
RAPORT ze dne 29.9.1993 ("Jednou to nazvu pravým jménem")
svobodně, vážně, určitě
a srozumitelně tvrdil, že
a) "začínající
podnikatelé potřebovali ekonomické vyhodnocení
nově vzniklého místa, aby dostali dotaci
od Úřadu práce. Zprvu to dělal
živnostenský referát OkÚ zdarma, později
za poplatek, který šel do státní pokladny.
Pak vznikla teorie, že OkÚ toto dělat nemůže,
že jak OkÚ, tak i Úřad práce
jsou státními organizacemi a že se mezi ně
musí ťvsunoutŤ nezávislý článek..."
b) (...) V rámci
programu ťRPICŤ se přihlásila KOREKA,
která vznikla ve státních prostorách
a za státní peníze byla vybavena a začala
dělat tento rozbor za podstatně více peněz
a tyto peníze již šly do soukromých rukou.",
Z usnesení vyšetřovatele
však jasně vyplynulo, že "zprávou
z Okresního živnostenského úřadu
Rakovník ze dne 31.1.1994 pod Č.j.: živ404/94
bylo zjištěno, že živnostenský úřad
od svého zřízení,
t.j. od 1.5.1990, neprováděl žádné
ekonomické vyhodnocování pro začínající
podnikatele, vznikající firmy nebo společnosti."
Totéž však tvrdili zástupci fy KOREKA
ve svém článku "Quo vadis, pane přednosto"
v RAPORTu dne 6.10.1993! Ti navíc označili výroky
p. přednosty OkÚ Rakovník za "lhaní".
Ing. Chalupecký posléze tvrdil vyšetřovateli,
"že byl mylně informován o tom,
že živnostenský referát Okresního
úřadu Rakovník měl provádět
vyhodnocování nových míst" (!!!).
Zástupci KOREKY se ve stejném
čísle RAPORTu vyjádřili i k tomu,
že "vznikla teorie...". Tato teorie nevznikla,
nýbrž vznikla "vyhláška č.22/1991
Sb.", kterou se stanoví podrobnosti zřizování
společensky účelných pracovních
míst a vytváření veřejné
prospěšné práce,
"která tyto skutečnosti nařizovala direktivně"
(KOREKA). Podle záznamu vyšetřovatele OÚV
Rakovník tvrdil Ing. Chalupecký u výslechu,
že "vyhlášku Ministerstva práce
a sociálních věcí ČR č.22/1991
viděli ještě v době, kdy k ní
probíhalo připomínkové řízení
a z tohoto také vycházel při uvádění
svého PŘESVĚDČENÍ o důvodech
vzniku KOREKY".
Podle mých informací,
vážený pane ministře, text NÁVRHU
vyhlášky NEMĚL v příslušných
dotčených paragrafech rozdílný text,
než ten, který byl na MPSV ČR posléze
schválen! Jde tedy patrně o rozpor v tvrzení
Ing. Chalupeckého, státního úředníka,
jistě poučeného o důsledcích
nesprávné - křivé - výpovědi...
O vzniku a nájemních
poměrech KOREKY také pan Ing. Chalupecký
nebyl v době kdy psal svůj zde již uvedený
článek do novin, patrně "dobře"
informován. Udivující...
Vážený pane
ministře! Opatříte-li si text usnesení
vyšetřovatele, jakož i text usnesení okr.
st. zástupkyně v uvedené věci, jistě
Vás jako ministra vnitra České republiky,
tedy ústavního činitele svobodného
a demokratického státu, který aspiruje na
místa nejvyšší v evropských a světových
strukturách, zarazí - tak jako mne, poslance
Parlamentu - následující
věta, kterou
vyšetřovatel OÚV Rakovník v č.j.
ČVS-OVV: 793/93 zaznamenal doslovný výrok
pana Ing. Jiřího Chalupeckého, přednosty
OkÚ Rakovník:
(Chalupecký)"své
články v okresních novinách RAPORT
ladil POLITICKY,
neboť má velké výhrady k vedení
firmy KOREKA, s.r.o. Rakovník. (...) Jak sám ing.
Jiří Chalupecký uvedl, neměl on sám
žádný úmysl někomu konkrétnímu
ublížit, ale vedly jej k tomuto jeho jednání
pouze politické důvody"
(zvýrazněný
text J.B.)
Poslední věta je
obsahem i zápisu okr. st. zástupkyně JUDr.
Jindry Vrbové č.j. 1Pn 121/93.
Vážený pane
ministře,
ve Vaší odpovědi
na mou interpelaci ze dne 23.12.1993, č.j.: MS-2057/93
jste doslova uvedl:
"3. Pro podání
návrhu na odvolání přednosty okresního
úřadu vládou nejsou zatím prokazatelné
důvody. Případnou nepravdivost údajů
uváděných v článcích
panem přednostou a zda hrubým způsobem snižoval
vážnost třetí osoby musí posoudit
orgány činné v trestním řízení...
a rozhodnout soud. Pokud by bylo prokázáno, že
došlo ke snížení
vážnosti vykonávané funkce, ohrožení
důvěry v nezávislost a nestrannost okresního
úřadu. samozřejmě bych vládě
NAVRHL PŘEDNOSTU ODVOLAT"
(zvýrazněný text J.B.).
Jistě uznáte, vážený
pane ministře " že vše, co je shora uvedeno,
je velmi závažné. Proto jako poslanec zvolený
ve středočeském volebním regionu,
který dbá platných právních
předpisů, nepsaných mravních kategorií
a hlasu svých voličů, se Vás jako
představitele ústředního správního
úřadu, jemuž přísluší
problematika okresních úřadů, ptám:
1) Je Vám znám výsledek
podnětů firmy KOREKA, s.r.o., orgánům
činným v trestním řízení,
týkající se přednosty OkÚ v
Rakovníku Ing. Chalupeckého, pro podezření
ze spáchání tr. činů podle
§ 158 a 206 tr. zák.?
2) Je pravdou, že se na vás
dne 25.1.1995 písemně obrátili zástupci
fy KOREKA, s. r. o., a ve svém dopise (jeho součástí
byly i fotokopie usnesení org. činných v
tr. řízení v uvedené věcí)
poukazovali na nepřípustnost
jednání
Ing. Chalupeckého při psaní výše
uvedených článků, kdy sám Ing.
Chalupecký oficielně jako přednosta OkÚ
přiznává, že přitom byl veden
politickými motivy? Co a kdy jste jim odpověděl?
3) Domníváte se,
že jednání Ing. Chalupeckého
je v souladu s ustanoveními § 73 odst. 1 písm.
c) a § 73 odst. 2 písm. a) platného zákoníku
práce?
(pro jistotu uvádím,
že ust. § 73 odst. 2 písm. a/ zní: "Zaměstnanci
orgánů státní správy... jsou
dále povinni jednat a rozhodovat nestranně a zdržet
se při výkonu práce všeho, co by mohlo
ohrozit důvěru v nestrannost rozhodování")
4) Domníváte se,
že je správné, aby post přednosty okresního
úřadu vykonávala osoba, která
a) si neuvědomuje, že
není politikem, nýbrž státním
úředníkem, se všemi atributy
s tím spojenými,
b) se sama přizná
k tomu, že své výhrady (ať už osobní
nebo politické) k vedení soukromoprávního
subjektu veřejně ventiluje tiskem, vedena toliko
"politickými důvody", hrdě se přitom
hlásíc ke své funkci (článek
"Jednou to nazvu pravým jménem"
je podepsán jako Ing.
Jiří Chalupecký, přednosta Okresního
úřadu Rakovník)?
5) Jste znám, vážený
pane ministře, svou disidentskou minulostí, kdy
jste bojoval proti zlořádům minulého
režimu. Jako takový víte, že bývalí
vedoucí funkcionáři také své
projevy vůči nepohodlným osobám (řečeno
s Ing. Chalupeckým) "ladili politicky, neboť
k nim měli velké výhrady". Nepřipadá
Vám, že některé praktiky starého
režimu přežívají v některých
lidech, kteří se nacházejí v exponovaných
funkcích ve Vaší působnosti, i nadále?
Pokud jde o Váš resort, domníváte se,
že tito lidé jsou hodni svých funkcí
v demokratickém systému? Neohrozí jeho chod,
a to právě tím, že jej znevěrohodní?
6) Vzhledem k výše
uvedenému - navrhnete ve smyslu bodu 3 Vaší
odpovědi č.j.: MS-2057/93 na mou předchozí
interpelaci vládě odvolání Ing. Chalupeckého
z funkce přednosty OkÚ Rakovník? Pokud ne,
znamená to, že Ing. Chalupecký má Vaši
plnou důvěru?
Vážený pane
ministře,
věřím, že
touto mou interpelací se budete seriózně
zabývat a vyvodíte z ní patřičné
závěry. K tomu Vám přeji mnoho zdaru!
Vážený pan
Jan Ruml
ministr vnitra