Ve smyslu § 89 odst. 1 zákona ČNR č.
35/1989 Sb., o jednacím řádu České
národní rady, v platném znění,
předkládám poslancům následující
interpelaci poslance Jana Bláhy na ministra hospodářství
Karla Dybu. Interpelace je přílohou tohoto sněmovního
tisku.
Příloha
JAN BLÁHA
poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu
V Praze dne 31.5.1995 | |
č.j. BI-Z30AB |
Věc: Interpelace na ministra hospodářství
Vážený pane ministře,
obracím se na Vás s interpelací ve věci
dálničního obchvatu Prahy - jihovýchodní
část. Jak jistě víte, jde o problematiku,
která značnou měrou hýbe veřejným
míněním, zejména občanů
pražských městských částí
Petrovice, H. a D. Měcholupy a Křeslice, neboť
se bytostně dotýká budoucnosti jejich životního
prostředí.,
Původní projekt z konce 60. let "ZÁKOS"
obsahoval vnější obchvat Prahy jako součást
pražské městské dopravní sítě.
Vzhledem k tehdejší geopolitické situaci (prakticky
uzavřené státní hranice býv.
ČSSR) byla funkce plánovaného okruhu - propojení
dálnic pouze doplňková. Ve stopě trasy
"A" (dnes nazývané JV-K = jihovýchodní
kratší) ještě neexistovala jihovýchodní
pražská sídliště - Horní
Měcholupy a Petrovice. Po r. 1989 zůstává
trasa JV-K jako součást uliční sítě
Prahy.
Jak známo, navrhovaná trasa A, resp. JV-K,by procházela
sídlišti Petrovice, Horní Měcholupy
(18.000 obyvatel), rekreační a chráněnou
oblastí údolí Botiče, Milíčovského
lesa, Pitkovické stráně a v blízkosti
Jižního Města.
To vše bylo důvodem pro odmítnutí projektu
JV-K zastupitelstvy městských částí
Jižní Město, Petrovice, Křeslice, Újezd,
Šeberov, H. Měcholupy, D. Měcholupy a Dubeč,
Výborem ochrany prostředí a Výborem
rozvoje Zastup. hl. m. Prahy, a předními odborníky
v oblasti životního prostředí (např.
Př. F UK Praha, Ústav pro životní prostředí).
Stranou nezůstala ani občanská iniciativa
- bylo založeno občanské sdružení
OPTIM-EKO - která s tzv. variantou JV-K nesouhlasí.
Na popud předsedy vlády ČR z listopadu 1992
vznikla nezávislá komise, pod jejímž
vedením byla navržena a v obcích projednána
nová oddálená trasa dálničního
obchvatu Prahy, jihovýchodní část
- tzv. varianta JV-D (=jihovýchodní delší).
Pro řešení vnitřní dopravy po
obvodě města byl navržen systém doplňkových
komunikací městského typu, obsahující
rovněž plán rozvoje této oblastí.
Usnesením vlády č. 631 ze dne 10.11.1993
byl okruh vyjmout ze silniční sítě
Prahy a zařazen do dálniční sítě
republiky. Zajištěním trasy byl pověřen
ministr hospodářství ve spolupráci
s primátorem hl.m. Prahy.
MH v průběhu r. 1994 zadalo zpracování
prognózy pražského metropolitního regionu:
Zde je přes veškerý předchozí
(a často ventilovaný) odpor laické i odborné
veřejnosti opět uvedeno a preferováno propojení
podle původní trasy A (část. modifikované
a přejmenované na JV-K). V sídlišti
Petrovice je navržen krátký tunel, jeho umístění
a mimoúrovňová křižovatka jsou
opět v bezprostřední blízkosti stávajících
panelových obytných domů. Zcela nevhodně
je řešena ochrana přírody a rekreačně
hodnotného území. Variantní uvedení
trasy JV-D v prognóze je sníženo neexistující
stavební uzávěrou, přestože starostové
dotčených katastrů, jakož i občanské
sdružení OPTIM-EKO, vyhlášení stavební
uzávěry - až donedávna marně
- žádali. Tuto prognózu tak dotčené
městské části, občané
i OPTIM-EKO, musely odmítnout.
Dne?.3.1995 Vám, vážený pane ministře,
starosta MČ Praha - Petrovice zaslal vyjádření
ke konceptu územní prognózy pražského
metropolitního regionu, kde je konstatováno, že
tato prognóza vykazuje jak v průběhu zadání
a přípravy, tak v průběhu jejího
projednávání závažné věcné
a právní nedostatky, a vyslovil podiv nad tím,
že řádných postupů nedbá
orgán, který by měl být zachovávání
práva zárukou. Zejména pak poukázal
na skutečnost, že obec musí být v procesu
pořizování územní prognózy
trvale informována, především musí
být seznámena se všemi relevantními
kroky pořizovatele, které se dotýkají
územního rozvoje územního obvodu dotčené
obce. Tato obec má právo se ke krokům pořizovatele
vyjadřovat.
Proto se Vás, vážený pane ministře,
obracím s touto interpelací, a žádám
Vás o zodpovězení následujících
otázek:
1) Jaký je současný stav projednávání
řešení dálničního obchvatu
Prahy - jihovýchodní část? Jak v tomto
směru Váš úřad spolupracuje s
Magistrátem hl.m. Prahy, resp. s jeho odbory? Jaká
východiska navrhuje Váš úřad?
2) Je Vám známa skutečnost, že primárním
úkolem dálničního okruhu kolem hl.m.
Prahy je rozvést dopravu z dálnic do hl.m. Prahy
a převést tranzitní dálkovou dopravu
mezí dálnicemi, a při tom ochránit
obyvatele hl. m. Prahy před touto dálniční
dopravou? Jak s tímto primárním úkolem
korespondují důsledky varianty JV-K, která
by naopak znamenala přivedení dálniční
a kamionové dopravy do hustě obydlených míst
Prahy?
3) Jak se Vy osobně stavíte k argumentu, používaném
zastánci varianty JV-K, že tato varianta řeší
zároveň dopravu města? Pro srovnání
uvádím, že odpůrci JV-K tvrdí,
že problémy s dopravou po obvodu města nejsou
natolik vážné, aby je bylo nutno řešit
drastickým průchodem dálnice hustě
obydleným územím a rekreační
zónou přírodního parku Milíčov
- Botič.
4) Existují propočty, co by znamenala realizace
varianty JV-K umístěné uvnitř 20 tis.
sídliště pro životní prostředí
oblasti JV Prahy a jeho rekreační zázemí?
5) Je Vám známo, že dotčené městské
části nebyly během postupu prací na
územní prognóze těchto částí
nikdy a nijak seznamovány a nemohly se tudíž
k věci řádně vyjadřovat? Co
říkáte faktu, že tyto MČ nebyly
účastny ani prvních kroků a formulace
zadání prognózy? Můžete vyvrátit
názor MČ, že při posuzování
vlivů koncepcí (navržených v územní
prognóze) na životní prostředí
došlo k porušení zákona č. 244/1992
Sb.? Proč nejsou v posuzovaném materiálu
zmíněna zamítavá stanoviska MČ,
výborů ochrany prostředí a rozvoje
města ZHMP a zamítavá stanoviska obč.
sdružení OPTIM-EKO a veřejnosti?
6) Podle mých informací jste byl, vážený
pane ministře, ohledně sporů kolem vedení
dálničního obchvatu Prahy, starosty dotčených
městských částí požádán
o důsledné prošetření postupu
odboru územního plánování při
řešení územní prognózy
a o zjednání nápravy. Vyhověl jste
této žádosti, a, pokud ano, jaké jsou
Vaše závěry?
7) Jaký je Váš názor na námitku
podjatosti firmy ILF Consulting Engineers, která zpracovávala
koncept územní prognózy (a která je
zároveň realitní kanceláří),
zejména v návaznosti na zjištění,
že tato f irma mj. řeší i rozvoj katastru
Průhonic (okolí Rozkoše), kudy má vést
navrhovaná trasa JV-K?
Vážený pane ministře,
vzhledem k závažnosti tématu, který
budí nespokojenost občanů, zejména
v jihovýchodních oblastech Prahy, jsem považoval
za nutné Vám položit shora uvedené otázky.
Vaše odpovědi očekávám v době
co možná nejkratší.
Vážený pan
Ing. Karel Dyba, CSc.
ministr hospodářství