Ministr hospodářství Karel Dyba zaslal odpověď
na interpelaci poslance Jana Bláhy dopisem ze dne 29. srpna
1995.
Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb.,
o jednacím řádu České národní
rady, v platném znění, předkládám
Poslanecké sněmovně odpověď ministra
hospodářství Karla Dyby na interpelaci poslance
Jana Bláhy. Odpověď je přílohou
tohoto sněmovního tisku.
Příloha
MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ
ČESKÉ REPUBLIKY
DOC. ING. KAREL DYBA, CSc.
V Praze dne: 30.6.1995 | |
Č.j.: 807279/95-35 |
Vážený pane poslanče,
dovoluji si Vás seznámit s postupem ministerstva
hospodářství při zpracování
územní prognózy Pražského regionu
do které je zahrnut i silniční okruh kolem
Prahy. Tato územní prognóza řeší
komplexně celé území Pražského
regionu s důrazem na řešení infrastruktury
a to jak technické, tak dopravní. V této
souvislosti bych chtěl upozornit na to, že by nebylo
prospěšné, aby některá součást
silničního okruhu byla řešena odděleně
od ostatních, nebo aby některý druh dopravy
byl řešen bez vazby na ostatní druhy dopravy
a bez vazby na způsob využívání
území.
Vaše interpelace naznačuje, že jste neměl
k dispozici všechny nezbytné formace, týkající
se silničního okruhu kolem Prahy. Zvláště
bych chtěl upozornit na to, že usnesením vlády
č. 631 bylo uloženo řešit silniční
okruh kolem Prahy. Nejedná se tedy o okruh dálniční
a tento okruh nebyl vyjmut ze silniční sítě
Prahy a zařazen do dálniční sítě.
Je to patrné z členění přílohy
č. 2 tohoto usneseni, kde je silniční okruh
kolem Prahy veden samostatně.
Koncept územní prognózy byl zpracován
standardním způsobem, aby bylo možno posoudit
jednotlivé varianty řešení infrastruktury.
Proto také byly do tohoto konceptu zakresleny varianty
JVK (Jihovýchodní krátká) a JVD (Jihovýchodní
dlouhá), které vyjadřují nejpřijatelnější
řešení z hodnocených variant v jihovýchodním
sektoru Prahy. Koncept řešení územní
prognózy, který je zpracován ve variantách,
je zaměřen na komplexní urbanistické
řešení území a je podkladem pro
projednání navrhovaného řešeni
s dotčenými orgány státní správy,
obcemi a veřejností. Jeho cílem je objektivně
posoudit výhody a nevýhody jednotlivých řešení
ve všech souvislostech a zvolit to, které je nejvýhodnější.
Jestliže zastupitelstvo nějaké obce nesouhlasí
s některou variantou řešení, není
to důvod pro to, aby tato varianta nebyla zvažována.
A to proto, že vždy zastupitelstvo některé
obce nesouhlasí s trasou, kterou je území
obce dotčeno a vyslovuje se pro trasy více od obce
vzdálené. Tak i trasa JVD je některými
zastupitelstvy odmítána a také na této
trase vznikají občanská sdružení,
jejichž cílem je přesunout komunikaci do katastru
jiné obce.
K jednotlivým dotazům podávám následující
vysvětlení:
1. Koncept územní prognózy byl veřejně
projednán v únoru 1995 v Praze i v okresech, kterých
se tato prognóza týká. Veškeré
práce na územní prognóze probíhají
za těsné spolupráce ministerstva dopravy,
ministerstva životního prostředí, ministerstva
hospodářství, magistrátu hl. města
Prahy a dotčených okresních úřadů.
Ze zástupců uvedených orgánů
je také sestavena koordinační komise pro
zajištění propojenosti prací na územní
prognóze Pražského regionu a územního
plánu města Prahy.
2. Silniční okruh musí plnit celou řadu
požadavků. Nejedná se jen o pouhé propojení
dálnic, ale okruh má být i součástí
komunikačního systému Prahy a musí
chránit, jak správně uvádíte,
obyvatele celé Prahy, tedy ne pouze obyvatele Petrovic.
V té věci bych chtěl upozornit na to, že
mnoha obyvatelům Prahy projíždí v současné
době nepřetržitý proud vozidel tři
metry od obytných místností po komunikacích,
které vůbec nevyhovují hygienickým
normám. Právě proto se zpracovává
posouzení dopadli jednotlivých tras, aby nedošlo
např. k tomu, že po případném
zprovoznění varianty JVD budou projíždět
kolony vozidel Petrovicemi po stávajících
nevyhovujících komunikacích.
3. Je zcela pochopitelné, že každý silniční
okruh a dokonce i dálnice, která prochází
kolem města mají vliv na dopravu ve městě.
Samotné Petrovice jsou významným zdrojem
a cílem dopravy a průmyslový areál
v Uhříněvsi, jehož součástí
je i překladiště kontejnerů se bude
v budoucnosti podílet na dopravním zatíženi
tohoto sektoru.
4. Propočty dopadů jedné z uvažovaných
variant na úzce vymezenou oblast jsou nesystémové,
protože neřeší problematiku ve všech
souvislostech. Komplexní posouzení této problematiky
je součástí územní prognózy
a je k dispozici na Ministerstvu hospodářství.
5. Územní prognóza se dotýká
všech částí Prahy, tedy i těch,
kde neprochází silniční okruh. Dotýká
se však i obcí, které jsou na území
okresu Praha - východ a Praha - západ. V JV sektoru
se jedná o Jesenici, Průhonice, Říčany,
Zlatníky-Hodkovice a další obce. Proto je postup
projednávání zákonem upraven tak,
že se nejprve zpracuje koncept řešení,
který je variantní. Po jeho projednání
se provádí důkladný rozbor připomínek
jednotlivých samospráv a orgánů státní
správy a následně se vydá souborné
stanovisko. Podle závěru tohoto stanoviska se zpracuje
návrh řešení, který je invariantní
a ten je znovu projednáván. Teprve takto projednaný
návrh se předkládá orgánu,
který je ze zákona příslušný
k jeho schválení. Takto byl projednáván
i koncept územní prognózy, ke kterému
zaslal připomínky kromě dalších
i starosta Městské části Praha - Petrovice.
Posouzení podle zákona č. 244/1992 Sb. je
posudkem celé koncepce řešení. Dalším
stupněm posuzování podle uvedeného
zákona bude posouzení vlastni stavby.
6. Jednání se starosty JV sektoru inicioval můj
náměstek Ing. arch. Václav Mencl. Z uvedeného
jednání nevyplynuly žádné požadavky
na prověření postupu při zpracování
územní prognózy. Závěry tohoto
jednání, které organizovalo Ministerstvo
hospodářství společně s Magistrátem
hl. města Prahy, jsou následující:
- Pro ochranu variant v jihovýchodním sektoru Prahy
budou navrženy stavební uzávěry doplňující
trasu JVK a nově na trasu JVD.
- Pro vyhlášení stavební uzávěry
na trase JVD vydá podnět Ministerstvo hospodářství.
Následně proběhne správní řízení.
Vydáním stavební uzávěry je
pověřen stavební úřad OkÚ
Praha-východ pro území okresů Praha-východ
a Praha-západ. Magistrát hl. města Prahy
vydá rozhodnutí o stavební uzávěře
pro území Prahy. Předpoklad vydání
je říjen 1995.
7. Na jednání se starosty obcí JV sektoru
byla diskutována i otázka možné podjatosti
firmy ILF, která zpracovává územní
prognózu. Ministerstvo hospodářství
přislíbilo, že prověří
možné střety zájmů této
firmy. Na samotném jednání však žádný
ze starostů nepodal důkazy konkrétního
střetu zájmů. Samotná realitní
činnost firmy není podle zákona č.
199/1994 Sb. důvodem k odmítnutí firmy pro
výběrové řízení na určení
zpracovatele územně plánovací dokumentace.
Ve smlouvě Ministerstva hospodářství
s firmou ILF je uveden bod zabraňující možnosti
zneužívání informací. Koncept
územní prognózy je považován
za veřejně přístupný a varianty
jednotlivých řešení jsou přebírány
všemi firmami, které zpracovávají studie
pro jednotlivé klienty. Návrh územní
prognózy bude po schválení rovněž
veřejně přístupný.
S pozdravem
Vážený pan
Jan Bláha
poslanec PS Parlamentu ČR