Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1995

I. volební Období

1834 A

ODPOVĚĎ NA INTERPELACI

poslance Jana Bláhy

na ministra hospodářství Karla Dybu

ve věci dálničního obchvatu jihovýchodní části Prahy

Ministr hospodářství Karel Dyba zaslal odpověď na interpelaci poslance Jana Bláhy dopisem ze dne 29. srpna 1995.

Podle § 89 zákona ČNR č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu České národní rady, v platném znění, předkládám Poslanecké sněmovně odpověď ministra hospodářství Karla Dyby na interpelaci poslance Jana Bláhy. Odpověď je přílohou tohoto sněmovního tisku.

V Praze dne 30.srpna 1995

Milan Uhde v.r.

Příloha

MINISTR HOSPODÁŘSTVÍ

ČESKÉ REPUBLIKY

DOC. ING. KAREL DYBA, CSc.

 V Praze dne: 30.6.1995
 Č.j.: 807279/95-35

Vážený pane poslanče,

dovoluji si Vás seznámit s postupem ministerstva hospodářství při zpracování územní prognózy Pražského regionu do které je zahrnut i silniční okruh kolem Prahy. Tato územní prognóza řeší komplexně celé území Pražského regionu s důrazem na řešení infrastruktury a to jak technické, tak dopravní. V této souvislosti bych chtěl upozornit na to, že by nebylo prospěšné, aby některá součást silničního okruhu byla řešena odděleně od ostatních, nebo aby některý druh dopravy byl řešen bez vazby na ostatní druhy dopravy a bez vazby na způsob využívání území.

Vaše interpelace naznačuje, že jste neměl k dispozici všechny nezbytné formace, týkající se silničního okruhu kolem Prahy. Zvláště bych chtěl upozornit na to, že usnesením vlády č. 631 bylo uloženo řešit silniční okruh kolem Prahy. Nejedná se tedy o okruh dálniční a tento okruh nebyl vyjmut ze silniční sítě Prahy a zařazen do dálniční sítě. Je to patrné z členění přílohy č. 2 tohoto usneseni, kde je silniční okruh kolem Prahy veden samostatně.

Koncept územní prognózy byl zpracován standardním způsobem, aby bylo možno posoudit jednotlivé varianty řešení infrastruktury. Proto také byly do tohoto konceptu zakresleny varianty JVK (Jihovýchodní krátká) a JVD (Jihovýchodní dlouhá), které vyjadřují nejpřijatelnější řešení z hodnocených variant v jihovýchodním sektoru Prahy. Koncept řešení územní prognózy, který je zpracován ve variantách, je zaměřen na komplexní urbanistické řešení území a je podkladem pro projednání navrhovaného řešeni s dotčenými orgány státní správy, obcemi a veřejností. Jeho cílem je objektivně posoudit výhody a nevýhody jednotlivých řešení ve všech souvislostech a zvolit to, které je nejvýhodnější.

Jestliže zastupitelstvo nějaké obce nesouhlasí s některou variantou řešení, není to důvod pro to, aby tato varianta nebyla zvažována. A to proto, že vždy zastupitelstvo některé obce nesouhlasí s trasou, kterou je území obce dotčeno a vyslovuje se pro trasy více od obce vzdálené. Tak i trasa JVD je některými zastupitelstvy odmítána a také na této trase vznikají občanská sdružení, jejichž cílem je přesunout komunikaci do katastru jiné obce.

K jednotlivým dotazům podávám následující vysvětlení:

1. Koncept územní prognózy byl veřejně projednán v únoru 1995 v Praze i v okresech, kterých se tato prognóza týká. Veškeré práce na územní prognóze probíhají za těsné spolupráce ministerstva dopravy, ministerstva životního prostředí, ministerstva hospodářství, magistrátu hl. města Prahy a dotčených okresních úřadů. Ze zástupců uvedených orgánů je také sestavena koordinační komise pro zajištění propojenosti prací na územní prognóze Pražského regionu a územního plánu města Prahy.

2. Silniční okruh musí plnit celou řadu požadavků. Nejedná se jen o pouhé propojení dálnic, ale okruh má být i součástí komunikačního systému Prahy a musí chránit, jak správně uvádíte, obyvatele celé Prahy, tedy ne pouze obyvatele Petrovic. V té věci bych chtěl upozornit na to, že mnoha obyvatelům Prahy projíždí v současné době nepřetržitý proud vozidel tři metry od obytných místností po komunikacích, které vůbec nevyhovují hygienickým normám. Právě proto se zpracovává posouzení dopadli jednotlivých tras, aby nedošlo např. k tomu, že po případném zprovoznění varianty JVD budou projíždět kolony vozidel Petrovicemi po stávajících nevyhovujících komunikacích.

3. Je zcela pochopitelné, že každý silniční okruh a dokonce i dálnice, která prochází kolem města mají vliv na dopravu ve městě. Samotné Petrovice jsou významným zdrojem a cílem dopravy a průmyslový areál v Uhříněvsi, jehož součástí je i překladiště kontejnerů se bude v budoucnosti podílet na dopravním zatíženi tohoto sektoru.

4. Propočty dopadů jedné z uvažovaných variant na úzce vymezenou oblast jsou nesystémové, protože neřeší problematiku ve všech souvislostech. Komplexní posouzení této problematiky je součástí územní prognózy a je k dispozici na Ministerstvu hospodářství.

5. Územní prognóza se dotýká všech částí Prahy, tedy i těch, kde neprochází silniční okruh. Dotýká se však i obcí, které jsou na území okresu Praha - východ a Praha - západ. V JV sektoru se jedná o Jesenici, Průhonice, Říčany, Zlatníky-Hodkovice a další obce. Proto je postup projednávání zákonem upraven tak, že se nejprve zpracuje koncept řešení, který je variantní. Po jeho projednání se provádí důkladný rozbor připomínek jednotlivých samospráv a orgánů státní správy a následně se vydá souborné stanovisko. Podle závěru tohoto stanoviska se zpracuje návrh řešení, který je invariantní a ten je znovu projednáván. Teprve takto projednaný návrh se předkládá orgánu, který je ze zákona příslušný k jeho schválení. Takto byl projednáván i koncept územní prognózy, ke kterému zaslal připomínky kromě dalších i starosta Městské části Praha - Petrovice. Posouzení podle zákona č. 244/1992 Sb. je posudkem celé koncepce řešení. Dalším stupněm posuzování podle uvedeného zákona bude posouzení vlastni stavby.

6. Jednání se starosty JV sektoru inicioval můj náměstek Ing. arch. Václav Mencl. Z uvedeného jednání nevyplynuly žádné požadavky na prověření postupu při zpracování územní prognózy. Závěry tohoto jednání, které organizovalo Ministerstvo hospodářství společně s Magistrátem hl. města Prahy, jsou následující:

- Pro ochranu variant v jihovýchodním sektoru Prahy budou navrženy stavební uzávěry doplňující trasu JVK a nově na trasu JVD.

- Pro vyhlášení stavební uzávěry na trase JVD vydá podnět Ministerstvo hospodářství. Následně proběhne správní řízení. Vydáním stavební uzávěry je pověřen stavební úřad OkÚ Praha-východ pro území okresů Praha-východ a Praha-západ. Magistrát hl. města Prahy vydá rozhodnutí o stavební uzávěře pro území Prahy. Předpoklad vydání je říjen 1995.

7. Na jednání se starosty obcí JV sektoru byla diskutována i otázka možné podjatosti firmy ILF, která zpracovává územní prognózu. Ministerstvo hospodářství přislíbilo, že prověří možné střety zájmů této firmy. Na samotném jednání však žádný ze starostů nepodal důkazy konkrétního střetu zájmů. Samotná realitní činnost firmy není podle zákona č. 199/1994 Sb. důvodem k odmítnutí firmy pro výběrové řízení na určení zpracovatele územně plánovací dokumentace. Ve smlouvě Ministerstva hospodářství s firmou ILF je uveden bod zabraňující možnosti zneužívání informací. Koncept územní prognózy je považován za veřejně přístupný a varianty jednotlivých řešení jsou přebírány všemi firmami, které zpracovávají studie pro jednotlivé klienty. Návrh územní prognózy bude po schválení rovněž veřejně přístupný.

S pozdravem

 
Karel Dyba

Vážený pan

Jan Bláha

poslanec PS Parlamentu ČR

Praha


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP