Parlament České republiky

POSLANECKÁ SNĚMOVNA

1. volební období

1850

Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu

o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu

za rok 1994

Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu

o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu za rok 1994

Obsah

Úvodem

1/ Rok 1994 v činnosti veřejnoprávního rozhlasu

2/ Činnost Rady Českého rozhlasu

2. 1. Základní charakteristika činnosti

2. 2. Zasedání Rady

2. 3. Nejvýznamnější projednávané okruhy otázek

2. 4. Kontakty Rady

2. 5. Rozpočet a financování Rady Českého rozhlasu

3/ Kontrola plnění programových záměrů Českého rozhlasu

3. 1. Úvod do problematiky

3. 2. Charakteristika jednotlivých programových okruhů

3. 3. Nejvýznamnější pořady

3. 4. Problematika zpravodajství a publicistiky

3. 5. Problematika hudebního vysílání

3. 6. Vysílání pro národnostní menšiny

3. 7. Centrum dopravních informací

3. 8. Zahraniční vysílání v roce 1994

3. 9. Další kulturní aktivity Českého rozhlasu

3. 10. Expertní činnost Rady

3. 11. Výzkumy poslechovosti

4/ Organizace a řízení Českého rozhlasu

5/ Hospodaření Českého rozhlasu

5. 1. Charakteristika vývoje

5. 2. Kontrola hospodaření za rok 1994

5. 3. Plán a rozpočet na rok 1995

5. 4. Pronájem a prodej nemovitostí

5. 5. Rozhlasová reklama

6/ Výhledy v činnosti Českého rozhlasu na rok 1995 a následující léta

Seznam příloh:

1. Jednací řád Rady Českého rozhlasu (ve znění novely z 6. března 1995)

2. Rozbor hospodaření Českého rozhlasu v roce 1994

3. Audit hospodaření Českého rozhlasu v roce 1994

4. Rozpočet Českého rozhlasu na rok 1995

5. Přehledy poslechovosti Českého rozhlasu v roce 1994

6. Přehledy umělecké prvovýroby Českého rozhlasu 1993 - 1994

7. Organizační struktura Českého rozhlasu (k 1. 3. 1995)

8. Síť vysílačů jednotlivých okruhů Českého rozhlasu (mapy sítí)

9. Přehled pořadů pro národnostní menšiny

10. Dokumenty k rozhlasovému středisku Pankrác

11. Přehled hospodaření Rady Českého rozhlasu v roce 1994

12. Přehled expertiz Rady Českého rozhlasu v roce 1994

13. Přehled o činnosti studií Českého rozhlasu v roce 1994

14. Zpráva o činnosti obchodního oddělení českého rozhlasu

Úvodem

Poslání Českého rozhlasu spočívá "ve službě veřejnosti", jmenovitě v povinnosti poskytovat "objektivní, ověřené, všestranné a vyvážené informace", "zprostředkovávat kulturní hodnoty a přispívat k zábavě posluchačů" (§ 2 zák. 484/1991), a to na určité estetické a etické úrovni. Média jsou nesmírně důležitým činitelem v moderní (či v postmoderní) společnosti a v poslední době jsou i předmětem soustředěného odborného zájmu. Filozof Karl Raimund Popper právem připomíná, že "proklamovaným cílem demokracie bylo odjakživa zvyšování celkové úrovně vzdělanosti a vytváření stále lepších příležitostí pro všechny", rozumí se v této souvislosti i pro posluchače (či diváky), a odmítá názor, že "lidem je třeba nabízet to, co chtějí vidět" a odvolávat se přitom na průzkum sledovanosti. Francouzský myslitel a básník Pierre Emmanuel, který se rovněž velmi zabýval problematikou masmédií, doporučuje rozlišovat "mezi informací a indoktrinací" a ve veřejnoprávních sdělovacích prostředcích varuje před "neprůhledností", "centralizací moci, u privátního sektoru pak zejména před nebezpečím "vnucovat posluchačům vlastní pohled na svět (...), který je pohledem konzumní společnosti". Soudí, že rozhlas se sice také může stát "drogou", "nástrojem na výrobu hluku", přesto však má proti televizi jednu přednost: "Nevidět obraz, znamená být svoboden k jeho osobnímu utváření". Zvláštní pozornost pak Pierre Emmanuel ve svých úvahách o rozhlase věnuje slovesné části programu, který chce oprostit "od přebujelého povídání, obtíženého množstvím refabrikovaných výrazů". Pro naplnění těchto záměrů, jak z pasivní masy vytvořit "aktivní lid", vymezuje zvláštní význam regionu s jeho "společnostmi, sdruženími, a dokonce skupinami vytvořenými ad hoc". V jeho úvahách nepochybně zaznívá úzkost nad budoucím osudem člověka i nad mocí médií.

Podobný pocit spoluodpovědnosti za mediální politiku vedl delegace 38 evropských zemí do Prahy, kde se ve dnech 7. a 8. prosince 1994 konala 4. ministerská konference Rady Evropy k problematice masmédií. Delegace, vedené většinou ministry z resortů odpovědných za mediální politiku, po dva dny v Praze rokovaly na téma, jakým způsobem zabezpečit odpovídající postavení a podmínky pro nezávislost veřejnoprávních médií v demokratické společnosti a jak zajistit svobodu slova a ochranu novinářů při jejich náročné, odpovědné i nebezpečné práci. Výsledkem jednání pražské konference bylo provolání a doporučení vládám evropských států; jeho text byl ve vlastním materiálu, vytvořeným spoluprací Českého rozhlasu a České televize, předán všem poslancům. V něm se zdůrazňuje - mimo jiné - "zásada svobody projevu a informace", dále "nezávislost tváří v tvář politické moci a tlakům, jimiž působí soukromé zájmové skupiny nebo veřejné úřady (orány) a konečně "předpoklad, že všichni, kteří se prakticky zúčastňují práce v této oblasti", se budou chovat "etickým a odpovědným způsobem".

1. Rok 1994 v činnosti veřejnoprávního rozhlasu

Zatímco rok 1993 byl pro Český rozhlas rokem zásadního zlomu ve smyslu reorganizačním, tak rok 1994 můžeme považovat za období stability, kdy nicméně dobíhalo řešení zejména zásadních personálních otázek a hledání optimální programové struktury. Rok 1994 znamenal pro Český rozhlas řešení spíše dílčích věcných problémů, s výjimkou dostavby RS Pankrác, soustředění na dílčí otázky, dotváření celého systému, včetně formulování koncepce na další léta. V roce 1994 byla také dokončena reforma vnitřního ekonomického systému Českého rozhlasu; předpokládá se, že v roce 1995 se budou základní principy této významné reformy dále ověřovat.

Také v roce 1994 si Český rozhlas udržel dominantní postavení v rozhlasovém vysílání v České republice. Český rozhlas v roce 1991 poslouchalo denně v průměru 2,9 milionu posluchačů. Za zvlášť potěšitelné můžeme považovat skutečnost, že ve výzkumu agentury AISA/GFK za čtvrté čtvrtletí roku 1994 byl zaznamenán zlom ve vývoji poslechovosti také ČRo 2 (Praha) - poprvé za uplynulé dva roky mírný vzestup. Také u ČRo 1 (Radiožurnál) se zastavil pokles poslechovosti, a to i přesto, že na začátku 3. čtvrtletí byla nucena tato stanice opustit středovlnnou síť.

Vzestupu zájmu posluchačů o Český rozhlas se dosáhlo podle názoru Rady právě tím, že Český rozhlas neopustil ani v náznaku nejdůležitější principy svého vysílání, to jest objektivitu a úplnost přinášených informací, a tím, že celková kultura vysílání není lacině podbízivá. Také v práci moderátorů je zřetelná snaha prosazovat serióznost a upřímný zájem o posluchače. Právě serióznosti a objektivity si ostatně podle speciálního výzkumu agentury AISA ze závěru roku 1994 cení posluchači u Českého rozhlasu nejvíce. Jistě není třeba zdůrazňovat, že úspěšnost veřejnoprávního vysílání Českého rozhlasu je zvlášť cenná ve srovnání s vysíláním televizním, kde kraluje komerční Nova, a ve srovnání s tištěnými médii, kde si nejsilnější pozici udržuje deník Blesk.

Je třeba také zdůraznit, že ani po ztrátě středovlnné sítě ČRo 1 - Radiožurnálu v polovině roku ve prospěch komerční společnosti provozující Rádio ECHO nedošlo k zásadnímu poklesu posluchačského zájmu této stále nejposlouchanější stanice. Rada ČRo ovšem považuje za politováníhodné, že v některých regionech v polovině roku 1994 posluchači přišli o možnost poslouchat Radiožurnál a byli tak připraveni o své základní právo koncesionářů. Rovněž stanici ČRo 2 - Praha velmi citelně chybí denní vysíláni na frekvencích VKV. Rada Českého rozhlasu bude proto usilovat o změnu té části zákona o Českém rozhlase, v níž jsou vyjmenovány vysílací prostředky ČRo a kterou Rada ČR pro rozhlasové a televizní vysílání interpretuje tak, že tyto prostředky jsou konečné. Otázku vysílacích sítí považuje Rada stále za klíčovou i v roce 1995.

Při hodnocení událostí roku 1994 v životě Českého rozhlasu nelze v úvodu zprávy opominout personální otázky, jejichž razantní řešení započalo s nástupem mgr. V. Ježka 1. července 1993. Také v průběhu roku 1994 pokračoval v Českém rozhlase proces rušení zjevně nadbytečných pracovních míst. Jestliže k 1. červenci 1993 zaměstnával Český rozhlas takřka 2 500 lidí, k 1. lednu 1995 měl již jen 1 702 zaměstnanců. Za cílový počet pracovních míst se považuje 1 600 zaměstnanců; toho by mělo být dosaženo koncem roku 1995. Takový stav bude plně odpovídat evropskému standardu ve veřejnoprávních rozhlasech se srovnatelnou programovou aktivitou.

Za úspěch vedení Českého rozhlasu považuje Rada také to, že se ve spolupráci s Poslaneckou sněmovnou parlamentu ČR podařilo prosadit Zákon o rozhlasových a televizních poplatcích, i když s platností posunutou na 1. 4. 1995. Úspěchem je podle mínění Rady také jednání o rozhlasovém středisku Pankrác i následné rozhodnutí o prodeji této stavby a o využití získaných prostředků k důkladné rekonstrukci současných budov Českého rozhlasu v Praze a v dalších místech. Celou operaci je však třeba průběžně kontrolovat (jde o miliardové hodnoty).

Konfrontace se soukromými rozhlasovými stanicemi přinesla nepochybně ČRo cennou zkušenost. Je již dokázáno, že po počátečním růstu zájmu o komerční rozhlasové stanice se naše veřejnost začala opět vracet k Českému rozhlasu, který je chápán jako významný prvek stability, serióznosti a objektivní informovanosti. Rada bude také trvale sledovat míru dobrého vkusu v oblasti zábavy.

Výroční zpráva Rady Českého rozhlasu o činnosti a hospodaření Českého rozhlasu za rok 1994 je koncipována takovým způsobem, aby přehledně a srozumitelně informovala poslance a veřejnost o základních otázkách práce Rady a Českého rozhlasu v roce 1994. Po základní části, strukturované obdobně jako v předchozích letech, následují podrobnější pohledy do jednotlivých oblastí činnosti, včetně ekonomiky rozhlasu i tvorby vysílání. Součástí zprávy jsou přílohy, které poskytují detailní pohled k určité problematice. Zpráva usiluje o přehlednost, jasnou čitelnost a možnost okamžitého nalezení požadovaných informací.

2. Činnost Rady Českého rozhlasu

Rada byla zvolena Českou národní radou v souladu se zákonem 484/1991 Sb. v lednu 1992 a členové Rady převzali své dekrety 14. února 1992. Rada ČRo je ze zákona orgánem kontrolním, stojí mezi Parlamentem České republiky a Českým rozhlasem. Úkoly, práva a povinnosti Rady ČRo jsou vymezeny a charakterizovány v Jednacím řádu Rady Českého rozhlasu, jehož druhé novelizované znění bylo přijato na zasedání 6. března 1995. Jednací řád Rady Českého rozhlasu tvoří přílohu č. 1 této zprávy.

2. 1. Základní charakteristika činnosti

Úkoly stanovené zákonem se Rada Českého rozhlasu snažila v duchu přijatého Jednacího řádu také ve třetím roce svého působení zodpovědně plnit. Zatímco v prvním roce své činnosti se Rada zabývala víceméně otázkami kontrolními a koncepčními i hledáním své vlastní identity, ve druhém roce zvolila nového generálního ředitele Českého rozhlasu, jenž započal systémové změny, charakterizující třetí rok činnosti Rady s tím, že v roce 1995 bude především prověřována v praxi interní ekonomická reforma.

I v roce 1994 narážela činnost Rady na mezery zákona, pokud jde o roli Rady a její skutečné kompetence, ale většina členů se nedomnívá, že by tato skutečnost roli Rady v roce 1994 nějak výrazně poznamenala. Řada interních diskusí se tak opět točila kolem tématu kontrolních pravomocí. Většinová část Rady se v tomto směru striktně drží litery zákona. Upřesňovalo se také vymezení vzájemných pravomocí mezi Radou a vedením Českého rozhlasu, výrazem čehož je i nově přijatý Jednací řád Rady (Příloha č. 1). Ve třetím roce činnosti Rady se sice prohloubila názorová diferenciace v samotné Radě, na druhé straně se v dialogu mnohdy jednodušeji dospívalo k dohodám. Přes vleklost diskusí o nalezení společného stanoviska pracovala Rada jako orán, který většinou hlasů poskytoval podporu generálnímu řediteli ve všech zásadních otázkách.

V období od 1. října 1994 do 28. 2. 1995 pracovala Rada v nekompletním složení pouze o osmi členech, neboť na členství v Radě na vlastní žádost rezignovala mgr. Helena Klímová. Názorové střety a různý pohled na práci Rady v několika případech dostaly také veřejnou publicitu, což mj. Radě vyneslo ostrou kritiku předsedy odborového svazu hromadných sdělovacích prostředků, tlumočenou v dopise místopředsedovi Parlamentu České republiky 2. ledna 1995. I když se převážná část členů Rady neztotožňuje s formou řešení interních problémů Rady i Českého rozhlasu formou jednostranných informací ve sdělovacích prostředcích, považuje Rada vystupování "své opozice" za součást přirozené polemiky a snahy o hledání optimálního řešení.

2. 2. Zasedání Rady

V roce 1994 se Rada sešla na 26 řádných a 3 mimořádných zasedáních. Na všech zasedáních byla Rada usnášeníschopná. Žádný z členů Rady neměl neomluvenou absenci. O jednáních je veden zápis, který je již od července 1993 jako veřejná listina pravidelně vyvěšován na nástěnce zpráv generálního ředitele. Rada na svých zasedáních pracovala podle čtvrtletně stanoveného plánu a podstatně méně často než v předchozích letech řešila různé naléhavé mimořádné problémy. Oproti předchozím letům se také Rada na svých zasedáních v podstatně větší míře věnovala programovým otázkám, zejména ve druhém pololetí. Stanovený plán práce jednotlivých zasedání byl realizován, oproti roku 1993 poklesl počet naléhavých mimořádných zasedání Rady z deseti v roce 1993 na tři v roce 1994. I tento fakt svědčí o klidnější a věcnější práci Rady v roce 1994 a o celkové stabilizaci nejen činnosti Rady, ale Českého rozhlasu vůbec. Zápis byl vždy schvalován hlasováním, zvlášť se hlasovalo o usneseních. Někteří členové připojovali své připomínky k práci ČRo, případně Rady, formou příloh k zápisu.

Na svých zasedáních přijala Rada řadu hostů, s nimiž byly projednávány zejména otázky ekonomiky ČRo a otázky pronájmu. Pravidelným hostem většiny zasedání Rady byl generální ředitel mgr. V. Ježek, který vždy v úvodu informoval Radu o svých jednáních a řešených úkolech za uplynulé (většinou čtrnáctidenní období) a poté odpovídal na dotazy členů Rady.

2. 3. Nejvýznamnější projednávané okruhy otázek

Konkursy na ředitele regionálních studií

Ze zákona má Rada povinnost jmenovat ředitele regionálních studií na návrh generálního ředitele. Otázkám regionálních studií věnovala Rada v roce 1994 zvýšenou pozornost a konkursních řízení se vždy účastnil jako řádný člen výběrové komise člen Rady Českého rozhlasu. Ředitelem studia Ostrava byl na základě výsledků výběrového řízení a doporučení generálního ředitele jmenován František Prokop (na 12. zasedání dne 12. 4.), ředitelkou studia České Budějovice byla na základě výsledků výběrového řízení a doporučení generálního ředitele jmenována dr. Marie Šotolová (na 18. zasedání 18. července) a ředitelem studia Český rozhlas Brno jmenovala Rada na základě doporučení generálního ředitele Ivo Kučeru. I pan Kučera zvítězil ve výběrovém řízení, jehož se účastnil jako řádný člen také člen Rady Českého rozhlasu.

S výjimkou ředitelů regionálních studií Rada v souladu se zákonem do personálních otázek ČRo nezasahuje - tato oblast je plně v kompetenci generálního ředitele. O obsazování klíčových míst, prováděných většinou v konkurzním řízení, je Rada - obvykle dodatečně - informována. Nejvýznamnějšími personálními změnami na vedoucích místech v ČRo bylo jmenování ředitele techniky, šéfredaktora ČRo 3 a odvolání ředitele Vysílání do zahraničí (k 31. 12. 1994). Tyto změny Rada chápala jako součást prováděné reorganizace, k níž se v souvislosti s ekonomikou vyslovuje zvláštní bod zprávy. S personální politikou také souvisí cílené snižování stavu pracovníků, o němž se hovoří v úvodu zprávy.

Rozhlasové středisko Pankrác

Vzhledem k usneseni zákona č. 36/93 z 22. 12. 1992 se Rada ČRo musela na svých zasedáních poměrně často zabývat i otázkami spojenými s rozhlasovým střediskem v Praze na Pankráci. Zásadní problém s nevyřešeným právním stavem okolo nemovitosti nastínila již loňská zpráva Rady. V příloze č. 11. citovaného zákona je pod bodem 3 uvedeno Rozhlasové středisko Praha 4, Runczikova ulice a tato nemovitost je dále identifikována jako dům čp. 107 se stavební plochou a ostatní plochou. Od přijetí zákona začaly diskuse, co je vlastně obsahem bodu 3, jeho přílohy II. a v průběhu let 1993 a 1994 se připravovaly dvě alternativy upřesnění věcí nemovitých, které patří do RS Pankrác. Výsledkem diskusí byla nakonec Smlouva darovací o postoupení pohledávek a o převzetí dluhů, podepsaná Ministerstvem financí České republiky 29. 12. 1994 a Českým rozhlasem 3. 1. 1995. Smlouvou se jednak převádí části stavby, které byly protokolem o předání a převzetí předány zhotovitelem Konstruktivou Branko a. s. objednateli (tj. Čs. rozhlasu), jednak se převádí vlastnictví i ke stavbám dočasným, které tvoří zařízení staveniště. Převedly se práva a závazky ze smluv zajišťujících výstavbu RS Pankrác, s výjimkou smluvních vztahů s firmou I&C. Účinnost práv ze smluv, u nichž je potřeba souhlas oprávněných osob (věřitelů), se váže k získání tohoto souhlasu. V současné době právník ČRo jedná se smluvními partnery.

Ve světle nových poznatků přehodnotilo vedení Českého rozhlasu svůj postoj k otázce dostavby RS Pankrác a rozhodlo se připravovat prodej rozestavěné stavby formou obchodní veřejné soutěže, organizované přímo Českým rozhlasem. Rada s tímto postupem vyslovila souhlas. Současně byl vypracován plán investiční výstavby a rekonstrukcí v Českém rozhlase na léta 1996 - 2000, který ovšem předpokládá prodej komplexu rozestavěného střediska Pankrác (s dosažením čistého zisku minimálně 850 milionů Kč). V tomto plánu se předpokládá rekonstrukce budovy Vinohradská 12 a výstavba administrativní budovy v Římské ulici (a také rekonstrukce budov regionálních studií ČRo a výstavba studia Hradec Králové).

Problematika vysílacích sítí

Jestliže v roce 1993 se Rada na svých zasedáních právě problematikou vysílacích sítí zabývala nejčastěji, tak v roce 1994 tento problém poněkud ustoupil do pozadí, nicméně současný stav ve vysílacích prostředcích ČRo jako veřejnoprávního média nepovažuje Rada pro českou veřejnost stále za uspokojivý. Rada Českého rozhlasu trvá na naplnění práva koncesionáře kvalitně slyšet všechny programy Českého rozhlasu na celém území republiky, což se bohužel stále neděje.

Je známou skutečností, že v polovině roku 1994 byla někdejší středovlnná síť ČRo 1 Radiožurnálu přidělena komerční společnosti provozující Rádio ECHO. Opuštění středních vln u této nejposlouchanější stanice se zásadními zpravodajskými informacemi znamenalo pro posluchače některých regionů ztrátu možností Radiožurnál vůbec poslouchat. Díky profesionální informační kampani nebyl pokles poslechovosti u Radiožurnálu ani po odchodu ze středovlnné sítě tak hluboký, jak předpovídali někteří odborníci, odhadující jej až na 15%. Po řadě jednání se podařilo najít v těch regionech, kde se dopad opuštění středních vln projevil nejvýrazněji, náhradní středovlnné vysílače, které alespoň v omezeném denním rozsahu pokrývají od 1. ledna 1995 jejich území (Praha, střední Čechy, jižní Čechy). V souvislosti s touto změnou proběhla i přeměna vysílacích frekvencí na ostatních stanicích.

Obecně je třeba říci, že jakákoliv zrněna vysílacích frekvencí je pro posluchače obtížná, představuje pro ně velmi citlivý problém a jejich reakce jsou v tomto směru vždy negativní. Připomínáme, že ze zákona vysílá ČRo na dvou sítích velmi krátkých vln (VKV) a na jedné středovlnné síti (SV) programy celoplošných okruhů, na VKV frekvencích programy regionálních studií a na krátkých vlnách zahraniční vysílání České republiky. Nad rámec platného zákona užívá Český rozhlas v současné době ještě frekvenci 270 kHz na dlouhé vlně (DV). Z hlediska kvality signálu, šířeného pouze v pásmu SV, je zmíněné omezení vysílání stanice Praha krokem zpět do rozhlasové historie, a kromě toho šíření signálu v pásmu SV znamená oproti VKV větší finanční náročnost (zhruba dvojnásobnou).

Specifickou problematikou je šíření vysílání na dlouhé vlně (DV), na které je doplňkově vysílán program ČRo 1 - Radiožurnál. Po řadě jednání bylo rozhodnuto, aby od 1. 2. 1994 ČRo užíval nad rámec zákona DV s polovičním výkonem, a to průměrně 17,5 hodiny denně. Mapy, znázorňující poslechovou situaci k 1. 1. 1995, tvoří Přílohu č. 8.

Ekonomika rozhlasu

V roce 1994 byla vlastně s několikaletým zpožděním dokončena příprava reformy vnitřního ekonomického systému v Českém rozhlasu a začala se prakticky uskutečňovat. Rok 1995 by měl ověřit základní principy této reformy a napravit nedotažené detaily. Rada ČRo pokládá za přirozené, že reforma může vyvolat u některých pracovníků nespokojenost či malou adaptabilitu na nový systém, a že tato okolnost může vést k projevům nespokojenosti a nervozity. Rada podle svého usnesení z 20. zasedání ze dne 12. září 1994 pokládá základní směr reformy za správný.

V roce 1994 však ještě v zásadě přetrvával v Českém rozhlasu ekonomický systém z minulých let. Jeho základním nedostatkem byla skutečnost, že náklady a výnosy, týkající se konkrétních útvarů, byly na tyto útvary účetně směrovány pouze částečně. Podstatná část nákladů byla účtována odborným útvarům, aniž by byla dále přeúčtovávána. Odborné útvary si sice svojí účetní evidenci vedly, pouze však pro svou potřebu. Komplexní údaje zpracovával vždy až po ukončení příslušného účetního období ekonomický úsek. Pro operativní vnitřní řízení jednotlivých útvarů to bylo pozdě. Při nesourodé struktuře a nejednotném toku ekonomických informací neměl celkové údaje pro nezbytnou analytickou práci k dispozici nikdo. Taková situace vedla k těmto důsledkům:

- Jednotlivé útvary nevěděly, kolik jejich činnost stojí a tudíž se nechovaly ekonomicky.

- Jednotlivé útvary neměly dostatečné podklady k potřebné ekonomické analýze své činnosti.

Nový ekonomický systém řízení, zavedený od 1. 1. 1995, chce tyto nedostatky odstranil a změnit direktivní a centrální ekonomické řízení v řízení decentralizované s důrazem na pravomoc a odpovědnost jednotlivých útvarů. Vzájemné poskytování služeb mezi útvary se uskutečňuje na základě vnitropodnikových cen.

Změny programového schématu stanice Praha

Impulsem ke změnám programové koncepce ČRo 2 - Praha byla analýza poslechovosti za rok 1993, vyhodnocená na počátku roku 1994. Se změnou prostředí, do něhož program vysílá, se analýza snažila vysledovat určité trendy, jimž je třeba se přizpůsobit a zčásti změnit programovou skladbu. Ve druhém pololetí roku 1994 se Rada obsáhle zabývala analýzou vysílání ČRo 2 a dospěla v tomto směru ke kritickým soudům na adresu odpoledního vysílání. Také kritické ohlasy posluchačů se týkaly této části denního vysílání (zatímco dopolední bylo naopak hodnoceno mimořádně kladně). Rada se obsáhle věnovala analýze vysílání zejména v době mezi 14 - 18 hodinou, a to formou individuálních i kolektivních náslechů, zadáváním expertíz a jednáním s tvůrci tohoto vysílání. Kritické stanovisko Rady se posléze snížilo poukázáním na nevhodnost některých pořadů pro odpolední vysílání a na doporučení zařadit tyto programy případně na jinou (večerní) hodinu. Rada se řídila především ohledem na předpokládanou posluchačskou skladbu dětí a mládeže a příslušníků starší generace. Za nevhodný pro odpolední program stanice Praha tak Rada považovala zejména pořad Přepadení s telefonními žerty. Rada ČRo se ovšem nestaví proti experimentům - považuje naopak za nutné odstraňovat z vysílání Českého rozhlasu zastaralé a nevhodné profesionální stereotypy a hledat nové cesty k osvěžení programu i na stanici Praha, charakterizované jako rodinná. Změny, ke kterým ve druhé polovině roku 1994 došlo, představovaly však podle názoru Rady neúnosně masivní a razantní vpád jednostranně orientovaného humoru a specifické poetiky jedné tvůrčí skupiny. Pořadů tohoto typu bylo najednou příliš mnoho a některé, původně originální a zajímavé nápady se změnily ve stále prodlužované seriály a neměly pak ani žádoucí úroveň profesionální.

Pod vlivem diskusí v Radě a některých dalších kritických oblastí došlo od února 1995 k částečným změnám odpoledního vysílání. Je třeba ovšem konstatovat, že právě pro období kontroverzního odpoledního vysílání konstatoval nezávislý výzkum jistý nárůst poslechovosti.

Je zřejmé, že koncepci Prahy jako "rodinné stanice" bude třeba v příštím období věnovat zvýšenou - i teoretickou - pozornost. Rada Českého rozhlasu se domnívá, že současná celospolečenská situace vyžaduje zvláštní prostor pro celodenní nebo alespoň polodenní program zaměřený na mladé posluchače (podobně jako je tomu v řadě vyspělých zemí). Není pochyb o tom, že seriózní pořady pro tuto věkovou skupinu by pomáhaly řešit řadu tíživých problémů (kriminalita mládeže, extrémismus, rasismus, projevy xenofobie atd.).

Pronájmy

V souladu se zákonem se Rada na svých zasedáních také pravidelně a často zabývala projednáváním návrhu smluv o pronájmech či nájmech. Součástí vyhodnocování byly podrobné finanční rozbory, v řadě případů Rada udílela souhlas až po právní expertize. Přehled těchto smluv tvoří zvláštní bod zprávy.

Problematika CDM Harmonia Mundi

Na doporučení několika svých členů se Rada zajímala o uzavření licenční smlouvy s CDM Harmonia Mundi, uzavřené 28. 10. 1991 Českým rozhlasem jakožto organizační složkou Československého rozhlasu. Záměrem smlouvy byla propagace hudebníků a hudebních děl v zahraničí, nicméně dikce smlouvy byla evidentně pro československou resp. českou stranu nevýhodná, neboť umořovala exploatovat archívy Čs. rozhlasu a současně blokovat jejich využívání i jiným subjektem. Zajišťováním souhlasu výkonných umělců byla smluvně dne 1. 1. 1992 pověřena agentura Autor, v. o.s., jíž Český rozhlas v roce 1994 na základě podnětů a šetření požádal o předložení smluv a řádné vyúčtování, aby bylo možno zkontrolovat splnění jejích povinností. Dopisem ze dne 17. 11. 1994 sdělil auditor dr. Holý, že mu nebyly vytvořeny podmínky pro provedení kontroly. S žádostí o nápravu se bude muset Český rozhlas obrátit na soud. Zásadním problémem smlouvy s Harmonia Mundi je skutečnost, že uzavřená smlouva neupravuje možnost odstoupení ani její výpověď bez udání důvodu, a ani v ní není uvedeno, podle jakého práva se budou právní vztahy z této smlouvy řídit. V současné době je celá záležitost na úrovni odmítnutí výpovědi smlouvy společností Harmonia Mundi s upozorněním na závažná sankční opatření.

2. 4. Kontakty Rady

Rada Českého rozhlasu, resp. její zástupci, byli zváni na zasedání Stálé komise pro sdělovací prostředky Poslanecké sněmovny Parlamentu, pokud se projednávala problematika rozhlasového vysílání. Pověřený člen Rady se několikrát sešel se členy sekretariátu Rady pro národnosti Úřadu vlády ČR, došlo také k setkání Rady a vedení ČRo s představiteli národnostních menšin. Došlo k setkáním s nově ustavenou Radou ČR pro rozhlasové a televizní vysílání. Předseda Rady Českého rozhlasu se účastnil schůze Svazu rozhlasových tvůrců a navštívil předsednictvo odborové organizace pracovníků rozhlasu. Členové Rady se také neformálně scházeli s rozhlasovými tvůrci a pracovníky rozhlasu.

Základním prostředkem kontaktu Rady s veřejností je korespondence. Nutno konstatovat, že v roce 1994 se na Radu obrátilo méně posluchačů se svými podněty, dotazy a připomínkami, než v roce 1993. Tento fakt možno brát jako důkaz stabilizace jak vysílání, tak celkových poměrů v ČRo. Dopisy se týkaly především otázky vysílacích frekvencí, resp. redukce vysílání stanice Praha pouze na SV.

V roce 1994 řešila Rada jedinou stížnost na generálního ředitele mgr. V. Ježka, a to pana Koubka, někdejšího člena Rady PRTV, dne 12. 12. na 26. zasedání. Rada ve svém usnesení konstatovala, že předmětná stížnost se netýká oblasti, která podléhá kontrole Rady, a proto o ní Rada nemůže rozhodnout. Další stížnost, tentokrát na vedení Českého rozhlasu ze strany firmy 1&C., projednala Rada na 5. zasedání 5. února 1994 a konstatovala, že jí nemůže řešit jako stížnost na generálního ředitele. Stížnost se týkala finančních požadavků firmy souvisejících s dostavbou RS Pankrác.

Dalším prostředkem kontaktů Rady byla prohlášení určená k uveřejnění prostřednictvím médií. V průběhu roku 1994 přijala Rada celkem dvě takováto prohlášení. Také menší frekvence těchto prohlášení oproti roku 1993 poukazuje na stabilitu poměrů v ČRo a v samotné Radě.

Čtyřikrát se členové Rady účastnili živého vysílání formou besedy k aktuálním problémům Českého rozhlasu, několikrát se členové Rady zúčastňovali tiskových konferencí Českého rozhlasu. K osobním kontaktům členů Rady s veřejností a pracovníky rozhlasu slouží kancelář Rady se stanovenými návštěvními hodinami. Předsednictvo Rady pracovalo v roce 1994 ve stabilizovaném složení: MUDr. Zdeněk Susa, místopředsedkyně dr. Květoslava Neradová a místopředseda Pavel Scheufler, zvolený do své funkce 14. 2. 1994.

2. 5. Rozpočet a financování Rady Českého rozhlasu

V roce 1994 udržela Rada, na rozdíl od roku předchozího, vyrovnaný rozpočet. Dosažení úspory ve výši téměř 38 000 bylo způsobeno jednak odchodem jednoho člena Rady na počátku posledního čtvrtletí, jednak nečerpáním výdajů na cestovné. Oproti plánu se zvýšila dílčí položka "služby", která zahrnuje náklady na expertízy. Je pochopitelné, že potřeba věrohodných a kvalitních expertiz kontrastuje se snahou Rady nezatěžovat rozpočet Českého rozhlasu přílišnými výdaji. Na paradox, že Rada je financována tím, koho má kontrolovat, Rada upozorňovala již v předchozích zprávách. V otázce expertíz došlo s vedením ČRo k dohodě o jejich racionálním využívání a koordinaci zadávání. Rada tak umožnila vedení rozhlasu kontakt s některými svými experty.

V souvislosti s financováním své práce si dovoluje Rada poznamenat, že odměna za práci v Radě, která pro některé její členy znamená omezení rozsahu jejich původního zaměstnání, nemožnost výdělků v ČRo pro členy Rady včetně rodinných příslušníků, nedoznala za tři roky od svého stanovení žádných změn, nepromítá inflační nárůst a naopak se v roce 1994 zvýšila sazba daně z 20 na 2 z celkové částky.

Přehled o hospodaření Rady obsahuje Příloha č. 11.

3. Kontrola plnění programových záměrů Českého rozhlasu

3. 1. Úvod do problematiky

Úvodem třeba konstatovat, že změny v kmitočtech a omezení signálu v polovině roku 1994 výrazně neovlivnily poslechovost Českého rozhlasu. Konkurence řady komerčních regionálních a dvou celoplošných stanic Rádia Alfa a Frekvence 1 na práci Českého rozhlasu v podstatě zapůsobila pozitivně, vedla naopak ke zvýšení nároků a výraznější profilaci jednotlivých programových okruhů i regionálního vysílání.

Rada Českého rozhlasu v souladu se zákonem a svým Jednacím řádem věnovala prvořadou pozornost tvorbě a šíření programů Českého rozhlasu. Své otázky stejně jako v roce 1993 soustředila do následujících bodů:

a) Zasahuje program Českého rozhlasu žádoucím způsobem všechny skupiny obyvatel (věkové, etnické, národnostní či jiným způsobem menšinové) a činí tak vyváženě?

b) Je zpravodajství a publicistika na stanicích Českého rozhlasu objektivní, vyvážené, nezávislé?

c) Nezasahují do programu Českého rozhlasu komerční vlivy nad rámec daný zákonem?

d) Nevybočují programy Českého rozhlasu z norem etických, neakcentují rasistické, šovinistické tendence, pornografii?

e) Nedochází k projevům nedovolené reklamy?

f) Podporuje program ČRo vhodným způsobem vlastenectví, úctu k minulosti, úctu ke stáří, k národnostním a jiným menšinám, úctu k názorové pluralitě?

g) Splňuje ČRo v dostatečné mře svou vzdělávací a osvětovou funkci?

h) Je v ČRo vhodně pěstován a volen jazyk, nedochází k prohřeškům proti jazykové kultuře?

Jestliže v roce 1992 byla hlavní pozornost zaměřena na zrušení systému hlavních redakcí a zavedení systému okruhového, v roce 1993 na vytvoření nových vysílacích schémat jednotlivých stanic, tak o roce 1994 lze říci, že se nová programová schémata ověřovala v praxi. Nejvyšší poslechovost a stabilnost v zájmu posluchačů vykazuje 1. program - ČRo 1 (stanice Radiožurnál). Rada tento okruh pro jeho vyváženost tudíž považuje za nejméně problematický, a soustředila se proto - zejména ve druhém pololetí 1994 - na hlubší analýzu programové skladby 2. programu ČRo, stanici Praha. Rada také věnovala větší pozornost analýzám mimopražských studií. Rada předpokládá, že v roce 1995 se soustředí více na další studia a na analýzu 3. programu ČRo - Vltavy.

3. 2. Charakteristika jednotlivých programových okruhů

Někdejší stanice ČRo 1 - Radiožurnál, ČRo 2 - Praha a ČRo 3 - Vltava se jasně deklarují jako části jednoho celku, jako "Český rozhlas 1, Český rozhlas 2 a Český rozhlas 3". V terminologii "regionální studia" se přistoupilo k označování jako "studia Českého rozhlasu", což lépe vystihuje podstatu těchto zařízení a neevokuje pocit čehosi okrajového, co je mimo centrum dění. Je zřejmé, že po zásadních organizačních změnách si vedení Českého rozhlasu uvolnilo ruce pro péči o program, o rozlišení, ale zároveň také o provázání všech tří celoplošných okruhů.

ČRo 1 - Radiožurnál - 1. program Českého rozhlasu

je nejposlouchanější stanicí, kterou můžeme charakterizovat jako živě vysílaný proud informací a publicistických pořadů prokládaný hudbou, který se snaží přinášet všechny podstatné informace z politiky, ekonomie, ekologie, dopravy a bezpečnosti, kultury, sportu i společenského života. Oproti roku 1993 došlo v roce 1994 na 1. programu ČRo jen k několika programovým změnám.

V roce 1994 pokračovala profilace ČRo 1 - Radiožurnálu do stanice výrazného zpravodajsko-publicistického charakteru. Většina programových novinek z druhé poloviny roku 1993 se v roce 1994 zaběhla jako přirozená součást programu. Jde zejména o rozšíření Ranního a Dopoledního Radiožurnálu (dříve "proudu"), Ekonomické informace v 7:30, Sportovní zpravodajství v 6:45, Zápisník domácích zpravodajů, sobotního Hosta Radiofóra, Nedělní knihovničku, Servis pro podnikatele, Hokejový a Fotbalový magazín, atd.

V průběhu roku 1994 pokračovalo strukturování hlavně ranního a dopoledního programu ČRo 1 do deníkového formátu vytvářeného pravidelnými každodenními relacemi a pořady. Pokračovala i expanze nových relací a pořadů, takže v roce. 1994 došlo k úplnému vytlačení tzv. "hudebních panelů", ale i většiny hudebních pořadů sponzorovaných a připravovaných hudebními nakladatelstvími. Hudební pořady se umísťovaly hlavně do každodenních řad 19:06 - 20:00; 22:06 - 23:00 (23:12 - 02:00 je vysílán Noční proud) a jejich podíl ve vysílání se poněkud zmenšil.

Mezi pořady zavedené nově v roce 1994 patří třikrát týdně vysílaný dopolední Ekonomický magazín (namísto servisu, který připravovalo CKP), úspěšné dopolední pořady Servis pro zaměstnance a Servis pro spotřebitele, Televizní týdeník, ranní relace o počasí s Českým hydrometeorologickým ústavem, každodenní dopolední Sportovní magazín (součástí se staly fotbalový a Hokejový magazín), Týden v České republice, Motoristická revue a další relace a pořady.

V roce 1994 se prohloubil zpravodajsko-publicistický charakter ČRo 1 na míru, která může tuto stanici charakterizovat bez podstatných výkyvů na dlouhou dobu, což znamená, že se její ráz podle názoru Rady stabilizoval.

ČRo 2 - Praha - 2. program Českého rozhlasu

se deklarovala jako klasický typ "rodinné stanice", která má pobavit, poučit i potěšit mluveným slovem a hudbou všech žánrů širokou posluchačskou obec. Skutečná definice "rodinné stanice" je však velmi obtížná a nepochybně nelze pro jednu stanici získat posluchače všech věkových skupin, sjednotit na jednom programu celou rodinu, včetně mladistvých. Zásadní změna vysílacího schématu se realizovala již od 1. června 1993 a poté periodicky docházelo k dalším úpravám, realizovaným vždy v důsledku vyhodnocení ohlasu. K zásadním úpravám v roce 1994 došlo na počátku října. Je možno konstatovat, že trvale mírný pokles či stagnace posluchačské základny se ve 4. čtvrtletí roku 1994 poprvé podařilo nejen zastavit, ale nepatrně i zvýšit. Cílem všech programových změn na ČRo 2 bylo vždy zkvalitnit program a dotvořit tak jakýsi národní vysílací okruh rodinného typu s vyváženou strukturou hudebních i slovesných žánrů a poměrně vysokou účastí regionálních studií.

ČRo 2 má logicky odlišnou programovou skladbu v pracovní dny a jinou o víkendech. Ve všední den začíná Dobrým jitrem, čtyřhodinovým blokem, který předpokládá střídání posluchačů u přijímače mezi 4 - 8 hodinou. V roce 1994 se opustil tradiční model toku hudby a slova bez jasných pravidel a redaktoři Dobrého jitra se pokouší bloky tematizovat, dát jim ucelený tvar. Vysílají se tak reportáže z určitého prostředí, hovoří se s hosty. Velmi kladný posluchačský ohlas a zájem svědčí o správnosti tohoto pojetí.

V dopoledním vysílání, které podle analýz převážně poslouchá střední a starší generace, se osvědčily úspěšné pořady A léta běží, vážení, a Host do domu.

V poledne se vysílá simultánně s ČRo 1 hlavní zpravodajská relace Ozvěny dne. Na ni navazuje tradiční polední koncert, který rámují reprízy nejzajímavějších víkendových pořadů (Toboan, Meteor, Káva u Kische, Zápisník zahraničních zpravodajů).

Po 14. hodině začíná odpolední programový blok, jehož skladbě se Rada na svých zasedáních nejvíce věnovala. Základní ideou je, aby odpolední program byl zajímavý nejen pro posluchače staršího věku, ale také pro děti, mládež a střední generaci. Skloubit tuto ideu je jistě velmi těžké. Podle názoru Rady byl správně zvolen dynamičtější rytmus jednotlivých příspěvků jejichž, stopáž se nyní pohybuje kolem dvaceti minut. Témata jsou dosti proměnlivá, někdy výrazným humorným podtextem. Rada kritizovala v tomto bloku takové typy pořadů, které, jak podotknuto výše, mohou příslušníky starší generace svým specifickým pojetím humoru odradit o poslechu a které mohou být pro mladší generace nesrozumitelné a takové, které díky improvizaci nebo "nekonečným" prodlužováním délky seriálu trpí nevyvážeností. Kritizovala i takové ojedinělé projevy, v nichž se nevhodným způsobem zacházelo s náboženským cítěním, zdravotní etikou koketovalo s otázkami záhrobí. smrti, apod.

Denní interval vysílání zakončuje v 18 hodině s ČRo 1 simultánně vysílaná hlavní zpravodajská relace ČRo - večerní Ozvěny dne. Po této relaci je zařazena pravidelná půlhodina dechovky. Hodina od 19. do 20. hodiny je vyhrazena dětem v pořadech Hajaja a Rádio na polštář.

Večerní vysílání je koncipováno tak, aby od 20. hodiny do půlnoci přinášelo zajímavé kulturní a publicistické pořady, které by lidé volili jako alternativu k televizi a které vyžadují soustředěný poslech. Jde proto o rozhlasové hry, dokumenty a pořady s klasickou hudbou. Oproti roku 1993 došlo na 2. programu ČRo ke zpestření hudebních žánrů, zařazují se také šansony, jazz, relaxační hudba.

Víkendové vysílání má navozovat atmosféru svátečnosti, poklidu a oddechu. Český rozhlas jako jediný přináší pravidelný nedělní přímý přenos bohoslužeb. Velký posluchačský ohlas mají pořady Meteor, Tobogan, nedělní pohádka, hra pro děti, Káva u Kische.

Od 1. 7. 1393 přestal 2. program ČRo - Praha s výjimkou nočních hodin (kdy vysílá na VkV frekvencích přidělených regionálním studiím) vysílat v pásmu VkV. V současné době program ČRo - 2 šíří tyto vysílače:

639 kHz Liblice, 954 kHz České Budějovice, 619 kHz Ostrava, 954 kHz Plzeň, 954 kHz Dobrochov, 954 kHz Karlovy Vary, 1332 kHz Moravské Budějovice, 981 kHz Jihlava, 864 kHz Strakonice, 900 kHz Brno.

ČRo 3 - Vltava - 3. program Českého rozhlasu

je stanicí náročného posluchače s převážně kulturním programem. Přes poměrně složitý vývoj, zrněny ve vedení, ve vysílacích sítích a proměnu vysílacího schématu zůstalo zachováno její základní zaměření: slovesné umělecké žánry, vážná hudba a jazz, kulturní publicistika, vzdělávací pořady a umělecký experiment. Poslechovost však poklesla tak dramaticky, že se počet posluchačů již nedá seriózně určit (ve výzkumech agentur AISA/GFK se poslechovost ČRo 3 pohybuje kolem jednoho procenta, což je kolem statistické výzkumné chyby). Programová struktura ČRo 3, počet stálých zaměstnanců a ekonomika stanice budou v roce 1995 mezi hlavními předměty zájmu jak vedení Českého rozhlasu, tak Rady ČRo. Rada sice nepřipustí zrušení této stanice ani podceňování jejího významu, je však připravena podpořit vedení Českého rozhlasu, pokud jde o racionalizaci práce a její ekonomiku. Rada chápe, že není možné, aby se ČRo 3 trvale chovala v rámci Českého rozhlasu jako stanice s nejmenším zájmem o vnitřní ekonomiku a trpěla přezaměstnaností - jinými slovy: měla nejméně posluchačů, ale zaměstnávala nejvíce lidí a potřebovala nejvíce financí. Argument o nízké poslechovosti stanice je třeba ovšem zvláště v tomto případě brát velmi opatrně. Jedno procento představuje 85 000 posluchačů, což značně převyšuje počet návštěvníku prestižních divadel, koncertních síní i odběratelů špičkových kulturních periodik. Také je nutno vzít v úvahu, že stanice ČRo 3 připravuje pořady pro ČRo 2 (např. jen z oblasti literární redakce v roce 1994 celkem 22 968 minut, to je třetinu její produkce). Rada rovněž očekává, že vedení ČRo zajistí této stanici dostatečnou propagaci včetně inzerátů a vytištění programu, jako se zajišťuje ČRo 1 a ČRo 2.

V programu stanice byla nepochybně řada pozoruhodných projektů. Také v roce 1994 pokračoval ČRo 3 v představování národních kultur. Po červnových Dnech nizozemské kultury proběhly na podzim Dny kultury izraelské a židovské, koncem roku 1994 Dny kultury dánské. Určitou odezvou na Dny britské kultury uváděné v roce 1993 byl Pražský víkend BBC Radio 3. Během něho britští kolegové odvysílali několik desítek pořadů živě z Prahy a ze záznamu z Londýna (rozhlasové hry a povídky našich autorů).

Během roku zprostředkovala stanice ČRo 3 svým posluchačům 46 přímých a 42 dodatečných přenosů koncertů vážné hudby a oper ze zahraničí. Je to zcela specifická a nezastupitelná služba, kterou podmiňuje skutečnost, že ČRo jako veřejnoprávní rozhlas náleží mezi členské organizace EBU. Uskutečnily se tak přenosy z Metropolitní opery v New Yorku, z La Scaly v Miláně, z Westminsterské katedrály v Londýně, z Velké koncertní síně ve Vídni a z řady dalších světových středisek vážné hudby. Účinkovala tělesa jako Vídenští filharmonikové, Londýnský symfonický orchestr, Bostonský symfonický orchestr a další přední orchestry a soubory.

ČRo 3 jako jediná v České republice se soustavně a komplexně zabývá tvorbou rozhlasových her. Také v roce 1994 se dosáhlo v tomto směru úspěchů na mezinárodní scéně. V Tokiu dílo Jeleny Mašínové Motýlí smrt v režii Jaroslava Horčičky skončilo v konkurenci 49 her z celého světa na třetím místě. Hru Daniely Fischerové Velká vteřina doporučila výběrová komise EBU členským rozhlasům jednomyslně a na prvním místě. Na domácím poli byla úspěšná hra Oldřicha Daňka Vzpomínka na Hamleta v režii Josefa Henkeho, která také získala jednu ze dvou hlavních cen Prix Bohemia Radio a reprezentovala Český rozhlas na Prix Italia v Turinu. Světovou konferenci rozhlasových dokumentaristů v USA Český rozhlas obeslal pořadem Josh filmuje (autor Zdeněk Bouček).

Literární redakce v loňském roce dokončila systematické zaplňování mezer v poznávání dříve zakázaných děl naší i světové literatury. Začal se zde také připravovat nejrozsáhlejší projekt v rozhlasové historii Čteme Písmo. který je pro svou úroveň oceňován odbornou i laickou veřejností. Velký zájem odborníků provází programovou řadu Reflexe.

Redakce kultury dala novou podobu své hlavní programové řadě Kulturní revue. Kromě toho připravila nové typy pořadů: Premiéru měsíce, veřejnou nahrávku věnovanou nové divadelní inscenaci, Ohrožené památky a Úvahy a komentáře ze zahraničního tisku.

Redakce vážné hudby se velmi podstatně podílela na dnech kultur a na Pražském víkendu BBC Radio 3. Mezi úspěšné akce patřil cyklus přenosů a záznamů koncertů k 500. výročí úmrtí G. P. Palestriny, účast na Letním festivalu Euroradia (přenosy z Cítolib a ze Svatovítské katedrály) i přenosy z Pražského jara. K úspěchům jistě patří i uvedení rekonstruovaných historických nahrávek. Novými úspěšnými pořady v oblasti hudební publicistiky byly nesporně Da capo a kontaktní Telefonotéka. ČRo 3 - Vltava je také jedinou českou stanicí, která se věnuje soustavně a komplexně jazzu.

Regionální studia (studia Českého rozhlasu)

Podle svého plánu věnovala Rada v roce 1994 větší pozornost mimopražským studiím, která někde ještě obtížně hledala svou profilaci v konkurenci regionálních soukromých rádií, jinde však již zaznamenala výrazný zisk posluchačského ohlasu. Pro rok 1994 považuje Rada za největší úspěch zkvalitnění práce studia ČRo České Budějovice, které nejvíce ovlivnila osobnost nového ředitele, jmenovaného v polovině roku. Studio, jehož poslechovost patřila vůbec k nejnižším, se v krátké době prosadilo na špici posluchačského zájmu.

Za nadále velmi úspěšnou považuje Rada i Reginu Praha, která se stále řadí mezi tři nejposlouchanější stanice v Praze, resp. středočeském regionu. Obliba Reginy je zřejmá zejména ve srovnání s množstvím soukromých stanic v tomto regionu.

Charakteristiku činnosti jednotlivých studií v roce 1994 představuje Příloha č. 13.

3. 3. Nejúspěšnější pořady

Měřítkem "významnosti" může být jednak "poslechovost", resp. četnost poslechu jednotlivého pořadu (nebo tematické řady pořadů) posluchači, jednak aktuálnost, závažnost a umělecká kvalita díla, která přirozeně nemůže vždy jít ruku v ruce s největším posluchačským ohlasem. Ideálem je samozřejmě kvalitní pořad podpořený zájmem mnoha posluchačů. Pro Český rozhlas jako veřejnoprávní medium nemůže být ovšem podle názoru Rady nejdůležitějším kritériem hodnoty pořadu posluchačský ohlas.

Metodika všestranného hodnocení pořadů je v současné době v Českém rozhlase poměrně kvalitně rozpracována. Radě jsou k dispozici jak statistické údaje poslechovosti, zjišťované specializovaným výzkumným pracovištěm, tak kvalitativní rozbory pořadů, vypracované experty, členové Rady sledují a hodnotí kritické ohlasy v tisku, cílené telefonické soutěže, telefonáty i dopisy posluchačů, adresované přímo Českému rozhlasu.

Například od 7. listopadu do Vánoc 1994 měli posluchači ČRo 1 a ČRo 3 možnost hodnotit nejlepší pořady týdne formou telefonické posluchačské soutěže. Na stanici Radiožurnál zvítězil pořad Zápisník zahraničních zpravodajů a na Vltavě pořad z cyklu Dny dánské kultury - Páteční večer s Hansem Christianem.

Patrně nejúspěšnějším pořadem Dobrého jitra s velkým ohlasem byl přímý přenos z jedoucího vlaku na trase Cheb - Praha Wilsonovo nádraží.

Za jeden z nejúspěšnějších pořadů na ČRo 3 - Vltava považuje Rada cyklus Obrazy z dějin poválečné české literatury, který po celý rok ve dvanácti hodinových relacích podal průřez vývojem české literatury od konce druhé světové války po současnost. Hlavním iniciátorem a autorem cyklu byl brněnský spisovatel Jiří Kratochvíl ve studiu ČRo Brno. V cyklu se vhodně střídaly díly obecnější s analytickými, díly věnované poezii, próze, literatuře samizdatové, exilové i oficiálně vydávané. Literárně esejistické úvahy byly doplněny dobovými dokumenty, vzpomínkami, portréty osobností a ukázkami z děl.

K významným počinům ČRo v roce 1994 je třeba uvést přímé přenosy ze vzdálenějších míst koncertních či operních projektů evropského a světového významu, o nichž byla řeč již výše. Není u nás v současné době žádná jiná oblast kultury, která by tak citlivě reagovala na aktuální kulturní dění v evropských zemích, jako právě přehlídky Českého rozhlasu.

Rada vysoce hodnotí úroveň literárních a literárně dramatických pořadů. Její stanovisko potvrzují i názory expertů a ohlasy v tisku. Přesto se pracovníci na tomto úseku potýkají s nemalými obtížemi. Výroba je nedostatečně ekonomicky zabezpečena, takže například v roce 1994 došlo k prudkému poklesu (ze 101 na 68) výroby rozhlasových her, které jsou podle hodnotících soudů domácích i zahraničních pýchou českého veřejnoprávního rozhlasu. Podobně je tomu i u dramatizované četby na pokračování a pořadů Klaviatury.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP