PARLAMENT ČESKÉ REPUBLIKY

Poslanecká sněmovna 1995

I. volební období

1899

Vládní návrh

Zákon

ze dne 1995,

kterým se mění a doplňuje zákon České národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů

Parlament se usnesl na tomto zákoně České republiky:

Čl. I

Zákon České národní rady č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění zákona České národní rady č.425/1990 Sb. a zákona České národní rady č. 242/1992 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. § 1 odstavec 1 zní:

"(1) Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást hmotného kulturního bohatství i jako významného činitele životního prostředí. Účelem tohoto zákona je vytvořit podmínky pro péči o kulturní památky, pro jejich zachování a vhodné využívání.".

2. § 1 odstavec 2 druhá věta zní:

"Jiné orgány státní správy a orgány samosprávy spolupracují v oboru své působnosti s orgány a organizacemi státní památkové péče a pomáhají jim při plnění jejich úkolů.".

3. § 2 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č. 1a/ zní:

" § 2

Prohlašování věcí za kulturní památky

(1) Za kulturní památky podle tohoto zákona prohlašuje ministerstvo kultury nemovité a movité věci, popřípadě jejich soubory,

a) které jsou významnými doklady historického vývoje, životního způsobu a prostředí společnosti od nejstarších dob do současnosti, jako projevy tvůrčích schopností a práce člověka z nejrůznějších oborů lidské činnosti, pro jejich hodnoty historické, umělecké, vědecké, technické a dokumentační, nebo

b) které mají, přímý vztah k významným osobnostem a historickým událostem, anebo

c) které jsou archeologickým nálezem nebo nalezištěm.

(2) Soubory věcí podle odstavce l se prohlašují za kulturní památky, i když některé věci v nich nejsou kulturními památkami.

(3) Ministerstvo kultury může prohlásit věc za kulturní památku na návrh vlastníka věci, obce, na jejímž katastrálním území se věc nachází, nebo muzeí, knihoven a odborných organizací státní památkové péče, jejichž seznam a působnost uveřejní ministerstvo kultury ve Sbírce zákonů1a/. Prohlásit věc za kulturní památku může ministerstvo kultury též z vlastního podnětu.

(4) V řízení o prohlášení věci za kulturní památku si ministerstvo kultury vyžádá vyjádření územně příslušného orgánu státní památkové péče, ústřední organizace státní památkové péče a příslušné obce, pokud není tato obec navrhovatelem.

(5) Vlastník věci je povinen od zahájení řízení o prohlášení věci za kulturní památku až do vydání rozhodnutí chránit věc před poškozením, zničením nebo odcizením a zajistit, aby věc nebyla vyvezena mimo území České republiky. Rovněž je povinen oznámit ministerstvu kultury každou změnu vlastnictví věci.

(6) Náležitosti návrhu na prohlašování věci za kulturní památku stanoví ministerstvo kultury vyhláškou.

____________________

1a/ § 4 odst.1 písm.b) zákona ČNR č. 545/1992 Sb.,o Sbírce zákonů České republiky.".

4. § 3 včetně nadpisu se vypouští .

5. V § 4 se vypouští odstavec 2; zároveň se zrušuje číslování odstavců.

6. § 5 včetně nadpisu zní:

" § 5

Památkové rezervace

(1) Území, jehož charakter a prostředí určuje soubor nemovitých kulturních památek, popřípadě archeologických nálezů, který vykazuje jako celek jedinečné kulturní hodnoty, může vláda nařízením prohlásit za památkovou rezervaci a stanovit podmínky regulace využití území z hlediska urbanistického a architektonického, pokud jde o území s archeologickými nálezy i podmínky hospodářského využití území. Tyto podmínky se vztahují v rozsahu uvedeném v nařízení i na nemovitosti na území památkové rezervace, které nejsou kulturními památkami.

(2) Prohlášení památkové rezervace musí obsahovat zejména charakteristiku významných kulturních hodnot území, vymezení hranice památkové rezervace a popis předmětu ochrany a péče.

(3) V nařízení podle odstavce 1 stanoví vláda též rozsah a způsob spoluúčasti státu na rozvoji a ochraně tohoto území.".

7. § 6 včetně nadpisu zní:

" § 6

Památkové zóny

(1) Území obce nebo její části s menším podílem kulturních památek, historické prostředí nebo část krajinného celku, které vykazují významné kulturní hodnoty, může vláda nařízením prohlásit za památkovou zónu, stanovit rozsah a způsob spoluúčasti státu na rozvoji a ochraně tohoto území a určit podmínky regulace využití území z hlediska urbanistického a architektonického.

(2) Prohlášení památkové zóny musí obsahovat zejména charakteristiku významných kulturních hodnot území, vymezení hranice památkové zóny a popis předmětu ochrany a péče.".

8. V § 7 odst. 1 se slova "Ústředního seznamu kulturních památek České socialistické republiky (dále jen "ústřední seznam")" nahrazují slovy "ústředního seznamu".

9. V § 7 se za odstavec 1 vkládají nové odstavce 2 a 3, které zní:

"(2) Ústřední seznam je souborem základních údajů, které určují kulturní památku, památkovou rezervaci a památkovou zónu. Tvoří jej stejnopis o prohlášení věci za kulturní památku, rejstřík, evidenční listy a dokumentace včetně fotografií. Do ústředního seznamu se rovněž zapíší dotčené parcely a vykreslí se hranice v kopiích katastrálních map.

(3) V ústředním seznamu se ve lhůtě 30 dnů od právní moci rozhodnutí ministerstva kultury vyznačí prohlášení věci za kulturní památku, popřípadě vymezení jejího ochranného pásma. Dále se vyznačí, že kulturní památka se nachází na území prohlášeném za památkovou rezervaci, památkovou zónu nebo v ochranném pásmu. Průběžně se vyznačují změny vlastnictví kulturních památek a jejich přemístění, u nemovitých kulturních památek se vyznačí také změny jejich využití. V ústředním seznamu se vyznačí i zrušení prohlášení věci za kulturní památku.".

Dosavadní odstavce 2, 3, 4 a 5 se označují jako odstavce 4, 5, 6 a 7 a dosavadní odstavec 6 se vypouští.

10. Poznámka pod čarou č. 1/ zní:

"1/ § 117, 120 a 121 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 103/1990 Sb. a zákona č. 262/ 1992 Sb.".

11. V § 7 odst. 6 se slova "orgánu geodézie a kartografie" nahrazují slovy "katastrálnímu úřadu" a slova "evidence nemovitostí 2/" se nahrazují slovy "zápisu do katastru nemovitostí".

Poznámka pod čarou č. 2/ se vypouští.

12. § 8 včetně nadpisu zní:

" § 8

Zrušení prohlášení věci za kulturní památku

(1) Ministerstvo kultury může prohlášení věci za kulturní památku, nejde-li o národní kulturní památku, zrušit (dále jen "zrušení prohlášení"), jestliže zanikl důvod památkové ochrany nebo vyžaduje-li to naléhavý veřejný zájem, a to na žádost vlastníka nebo z vlastního podnětu.

(2) V řízení o zrušení prohlášení si ministerstvo kultury vyžádá vyjádření územně příslušeného orgánu státní památkové péče a ústřední organizace státní památkové péče.

(3) Ministerstvo kultury může v rozhodnutí o zrušení prohlášení vlastníkovi věci uložit zejména zpracování měřičské a fotografické dokumentace, provedení stavebně historických, popřípadě jiných průzkumů a přemístění vybraných prvků kulturní památky. Náklady spojené se zabezpečením těchto povinností nese vlastník nebo ten, v jehož prospěch ke zrušení prohlášení věci došlo.

(4) Náležitosti žádosti o zrušení prohlášení věci za kulturní památku stanoví ministerstvo kultury vyhláškou.".

13. § 9 se doplňuje odstavcem 5, který zní:

"(5) Vlastník kulturní památky má ke splnění povinností podle odstavce 1 právo vyžadovat od odborné organizace státní památkové péče bezplatné poskytnutí informačních a poradenských služeb.".

14. § 10 včetně poznámky pod čarou č.2/ zní :

"(1) Neplní-li vlastník kulturní památky povinnosti uvedené v § 9, vydá okresní úřad po vyjádření odborné organizace státní památkové péče (§ 33) rozhodnutí o opatřeních, která je povinen vlastník kulturní památky učinit, a zároveň určí lhůtu, v níž je vlastník kulturní památky povinen tato opatření vykonat. Jde-li o národní kulturní památku, vydá toto rozhodnutí v souladu s podmínkami , které pro zabezpečení ochrany národní kulturní památky stanovila vláda.

(2) Rozhodnutí o opatřeních, která je povinen vlastník kulturní památky učinit, vydá okresní úřad též na žádost jejího vlastníka.

(3) Právo dalších orgánů státní správy vydávat rozhodnutí podle zvláštních předpisů 2/ zůstává nedotčeno.

_____________________________

2/ Např. § 102 odst.6 zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon ), ve znění pozdějších předpisů, § 50 zákona č. 20/1966 Sb., o péči o zdraví lidu, ve znění pozdějších předpisů.".

15. V § 11 odst. 1 se slova "nebo o přidělení bytů, jiných obytných místností a místností nesloužících k bydlení v těchto budovách" vypouštějí a slova "jejich hodnotě" se nahrazují slovy "jejich památkové hodnotě".

16. § 11 odstavec 2 a 3 zní:

"(2) Jestliže organizace nebo občan svou činností působí nebo by mohli způsobit nepříznivé změny kulturní památky nebo jejího prostředí, anebo ohrožují zachování nebo společenské uplatnění kulturní památky, určí okresní úřad po vyjádření odborné organizace státní památkové péče podmínky pro další výkon takové činnosti nebo výkon činnosti zakáže.

(3) Orgány státní správy vydávají svá rozhodnutí podle zvláštních předpisů, jimiž mohou být dotčeny zájmy státní památkové péče na ochraně nebo zachování kulturních památek, nebo v územích, na nichž uplatňuje svůj zájem státní památková péče, jen v dohodě s okresním úřadem.".

17. § 13 včetně nadpisu zní:

" § 13

Předkupní právo státu

(1) Převádí-li se vlastnictví k národní kulturní památce nebo movité kulturní památce, má stát zastoupený ministerstvem kultury předkupní právo, ledaže jde o převod na příbuzného v řadě přímé.

(2) Vlastník památek uvedených v odstavci 1 je povinen vykonat nabídku státu písemně. Stát je povinen zaplatit cenu nabídnutou někým jiným, nejvýše však cenu odhadní.

(3) Ministerstvo kultury je povinno ve lhůtě šesti měsíců od doručení nabídky oznámit vlastníku památky uvedené v odstavci 1, zda nabídku koupě přijímá. Jinak předkupní právo státu k památce uvedené v odstavci 1 vůči vlastníku, který nabídku učinil, zaniká.

(4) Ustanovení § 603 odst. 3 Občanského zákoníku platí obdobně.".

18. Poznámky pod čarou č. 4/, 5/ a 6/ se vypouštějí.

19. § 14 zní:

" § 14

Obnova kulturních památek

(1) Zamýšlí-li vlastník kulturní památky provést údržbu, opravu, rekonstrukci, restaurování nebo jinou úpravu kulturní památky nebo jejího prostředí (dále jen " obnova"), je povinen si předem vyžádat závazné stanovisko okresního úřadu.

(2) Vlastník nemovitosti, která není kulturní památkou, ale je v památkové rezervaci, v památkové zóně nebo v ochranném pásmu nemovité kulturní památky, nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny (§ 17), je povinen k zamýšlené stavbě, stavební změně, udržovacím pracím na této nemovitosti nebo k odstranění stavby si předem vyžádat závazné stanovisko okresního úřadu, pokud není v podmínkách prohlášení památkové rezervace, památkové zóny nebo ve vymezení ochranného pásma (§ 17) tato povinnost pro tuto nemovitost, její část nebo určité práce na ní prováděné, vyloučena.

(3) V závazném stanovisku podle odstavců 1 a 2 se vyjádří, zda práce tam uvedené jsou z hlediska zájmů státní památkové péče přípustné a stanoví se základní podmínky, za kterých lze tyto práce připravovat a provést. Základní podmínky musí vycházet ze současného stavu poznání kulturně historických hodnot, které je nezbytné zachovat při umožnění realizace zamýšleného záměru.

(4) V územním řízení7/ a v řízení o povolení staveb, změn staveb a udržovacích prací8/ prováděném v souvislosti s úpravou území, na němž uplatňuje svůj zájem státní památková péče9/, nebo v souvislosti s obnovou nemovité kulturní památky, popřípadě se stavbou, stavební změnou nebo udržovacími pracemi na nemovitosti podle odstavce 2, rozhoduje orgán územního plánování nebo stavební úřad v souladu se závazným stanoviskem okresního úřadu.

(5) Lze-li zamýšlenou obnovu nemovité kulturní památky podle odstavce 1, popřípadě drobnou stavbu, stavební úpravu nebo udržovací práce na nemovitosti podle odstavce 2 provést na základě ohlášení, může stavební úřad dát souhlas pouze v souladu se závazným stanoviskem okresního úřadu10/.

(6) Okresní úřad vydá závazné stanovisko podle odstavců 1, 2, 4 a 5 po písemném vyjádření příslušné odborné organizace státní památkové péče. Jestliže se odborná organizace státní památkové péče nevyjádří do 30 dnů, může příslušný orgán státní památkové péče vydat závazné stanovisko bez tohoto vyjádření.

(7) Přípravnou a projektovou dokumentaci obnovy nemovité kulturní památky nebo stavby, stavební změny nebo udržovacích prací na nemovitosti podle odstavce 2 vlastník kulturní památky nebo projektantll/ projedná v průběhu zpracování s příslušnou organizací státní památkové péče z hlediska splnění podmínek závazného stanoviska podle odstavců 1 a 2. Při projednávání poskytují organizace státní památkové péče potřebné podklady, informace a odbornou pomoc. Ke každému dokončenému stupni dokumentace zpracuje příslušná organizace státní památkové péče písemné vyjádření jako podklad pro závazné stanovisko okresního úřadu.

(8) Obnovu kulturních památek nebo jejich částí, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi, mohou provádět pouze fyzické osoby na základě povolení, které uděluje ministerstvo kultury po vyjádření ústřední organizace státní památkové péče. Právnické osoby mohou provádět obnovu kulturních památek nebo jejich částí, které jsou díly výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými pracemi, prostřednictvím fyzických osob majících povolení k restaurování. V rozhodnutí o udělení povolení může ministerstvo kultury stanovit rozsah činnosti, popřípadě další podmínky pro její vykonávání. Toto povolení jim může být odňato, jestliže nesplňují podmínky, za nichž jim bylo povolení uděleno, nebo jestliže obnovu kulturních památek nebo jejich částí provádějí způsobem narušujícím jejich hodnotu.

(9) Vlastník kulturní památky je povinen odevzdat ústřední organizaci státní památkové péče nebo odborné organizaci státní památkové péče na její vyžádání jedno vyhotovení dokumentace.

(10) Podrobnosti o podmínkách pro dokumentaci obnovy a pro provádění obnovy kulturních památek stanoví obecně závazný právní předpis.".

20. § 15 včetně nadpisu zní:

" § 15

Opatření k zajištění péče o kulturní památky

Zanedbává-li vlastník nemovité kulturní památky, která není ve vlastnictví státu, trvale své povinnosti a ohrožuje tím její zachování nebo užívá-li kulturní památku v rozporu s její památkovou hodnotou nebo technickým stavem, pokud byla shledána uložená opatření podle § 10 a sankce podle § 35 neúčinnými a obdržel finanční příspěvek podle § 16, může se ve veřejném zájmu, nedojde-li k dohodě s vlastníkem o jejím prodeji státu, výjimečně kulturní památka na návrh okresního úřadu vyvlastnit. Pro vyvlastnění platí obecné předpisy 12/.".

21. Poznámka pod čarou č. 13/ se vypouští.

22. § 16 včetně nadpisu zní:

" § 16

Finanční příspěvek

(1) Vlastníku kulturní památky nebo nemovitosti v památkové rezervaci, může okresní úřad na jeho žádost poskytnout finanční příspěvek. Finanční příspěvek lze poskytnout na zvýšené náklady spojené se zachováním nebo obnovou kulturní památky nebo nemovitosti v památkové rezervaci .

(2) Finanční příspěvek může okresní úřad též poskytnout na úhradu nákladů spojených se záchranným archeologickým výzkumem.

(3) Finanční příspěvek na zachování, obnovu, využití, ochranu a zabezpečení proti odcizení nebo zničení kulturní památky a na úhradu nákladů spojených se záchranným archeologickým výzkumem může poskytnout jejímu vlastníku ministerstvo kultury v rámci každoročně vyhlašovaných programů.

(4) Podrobnosti o poskytování finančních příspěvků stanoví ministerstvo kultury vyhláškou.".

23. § 17 odstavec 5 zní:

"(5) Vymezení ochranného pásma oznámí orgán, který jej vymezil, ústřední organizaci státní památkové péče.".

24. § 19 včetně nadpisu zní:

" § 19

Zajištění dokumentace kulturních památek

(1) Vlastník kulturní památky je povinen umožnit osobám pověřeným orgány státní památkové péče pořízení dokumentace kulturní památky, popřípadě její vědecký výzkum v rozsahu nezbytném pro výkon státní památkové péče. Nedojde-li k dohodě, určí povinnosti vlastníka a podmínky, za nichž mohou být práce provedeny, okresní úřad.

(2) Vlastník kulturní památky má právo na bezplatné poskytnutí jednoho výtisku dokumentace.

(3) Je-li vlastník kulturní památky prováděním prací podle odstavce 1 podstatně omezen v běžném užívání kulturní památky, má právo, aby mu příslušná organizace státní památkové péče poskytla přiměřenou jednorázovou náhradu. Vlastník může uplatnit právo u příslušné odborné organizace státní památkové péče do šesti měsíců od ukončení prací podle odstavce 1. Nedojde-li k dohodě, rozhoduje o náhradě a její výši okresní úřad.".

25. § 20 včetně nadpisu zní:

" § 20

Kulturní památky ve vztahu k zahraničí

(1) Kulturní památku nelze propustit do režimu vývozu za účelem jejího trvalého ponechání v zahraničí.

(2) Kulturní památku nebo její součást lze propustit do režimu vývozu za účelem jejího dočasného použití v zahraničí jen s předchozím souhlasem ministerstva kultury, a to na dobu nejdéle pěti let. Ministerstvo kultury může v rozhodnutí o předchozím souhlasu stanovit požadavky na ochranu kulturní památky, zejména na způsob dopravy a výši pojištění.

(3) Za výpůjčky věcí, které vykazují znaky kulturní památky podle § 2 odst. 1 a jsou dováženy do režimu dočasného použití do České republiky, může vláda rozhodnout o převzetí státní záruky. Zárukou přejímá stát odpovědnost za škodu vzniklou poškozením, zničením nebo ztrátou věci v případě, že vypůjčitel není schopen vzniklou škodu uhradit.

(4) Věc, která vykazuje znaky kulturní památky podle § 2 odst. 1, lze propustit do režimu volného běhu do České republiky jen s předchozím souhlasem příslušného orgánu státu, z něhož má být dovezena 16/.

(5) Celní orgány mají ohlašovací povinnost vůči územně příslušnému okresnímu úřadu, v jehož území se celní správa nachází.

(6) Ustanovením odstavců 1 a 2 nejsou dotčeny předpisy upravující hospodářské styky se zahraničím 17/.

(7) Podrobnosti o poskytování státní záruky a o udílení souhlasu s vývozem kulturních památek do zahraničí stanoví ministerstvo kultury vyhláškou.".

26. Poznámka po čarou č. 17/ zní:

" 17/ Devizový zákon č. 528/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon.

Zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských stycích se zahraničím, ve znění pozdějších předpisů.".

27. § 21 odstavec 1 a 2 včetně nadpisu zní:

" § 21

Povolení k archeologickým výzkumům

(1) Archeologické výzkumy je oprávněn provádět Archeologický ústav Akademie věd (dále jen "Archeologický ústav") nebo jiné právnické osoby, které mají pro provádění archeologických výzkumů povolení ministerstva kultury (dále jen "oprávněná organizace").

(2) Ministerstvo kultury může vydat povolení podle odstavce 1 právnické osobě, která zaměstnává pracovníky s vysokoškolským vzděláním v příslušném oboru a má technické zázemí, po vyjádření ústřední organizace státní památkové péče. Ministerstvo kultury může toto povolení odejmout, jestliže oprávněná organizace porušila podmínky, za kterých jí bylo uděleno.".

28. V § 21 se odstavec 4 vypouští.

29. § 22 odstavec 2 včetně poznámky pod čarou č.17a/ zní:

"(2) Má-li se provádět stavební činnost na území s archeologickými nálezy, jsou stavebníci již od doby přípravy stavby povinni tento záměr oznámit Archeologickému ústavu nebo oprávněné organizaci a umožnit jim provést na dotčeném území záchranný archeologický výzkum. Náklady záchranného archeologického výzkumu hradí stavebník. Stavebníkům, kteří nejsou podnikateli podle zvláštního předpisu 17a/, může být přiznán příspěvek podle tohoto zákona .

_______________________

17a/ § 2 zákona č.513/1991 Sb., Obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů.".

30. § 23 včetně nadpisu zní:

" § 23

Archeologické nálezy a naleziště

(1) Archeologickým nálezem je věc (soubor věcí), která je dokladem nebo pozůstatkem života člověka a jeho činnosti, zachovala se zpravidla pod zemí a může být zkoumána pouze archeologickými metodami.

(2) Archeologické naleziště je území vykazující archeologické nálezy.

(3) O archeologickém nálezu, který nebyl učiněn při provádění archeologických výzkumů, musí být učiněno oznámení Archeologickému ústavu nebo nejbližšímu muzeu buď přímo, nebo prostřednictvím obce. Oznámení o archeologickém nálezu je povinen učinit nálezce nebo osoba odpovědná za provádění prací, při nichž došlo k archeologickému nálezu, a to nejpozději následujícího pracovního dne po archeologickém nálezu nebo potom, kdy se o archeologickém nálezu dozvěděl.

(4) Archeologický nález i místo nálezu musí být ponechány beze změny až do prohlídky Archeologickým ústavem nebo oprávněnou organizací, nejméně však po dobu pěti pracovních dnů po učiněném oznámení. Archeologický ústav nebo oprávněná organizace učiní na místě nálezu všechna opatření nezbytná pro okamžitou záchranu archeologického nálezu, zejména před jeho poškozením, zničením nebo odcizením.

(5) Jde-li o archeologický nález uvedený v odstavci 3, má nálezce právo na odměnu, kterou mu poskytne okresní úřad, a to ve výši deseti procent ceny archeologického nálezu stanovené soudním znalcem, minimálně však do výše ceny materiálu, z kterého je archeologický nález zhotoven. Nálezce má právo na náhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s archeologickým nálezem. O náhradě rozhodne a náhradu poskytne okresní úřad. Podrobnosti o podmínkách pro poskytování odměny a náhrady nálezci stanoví ministerstvo kultury vyhláškou.

(6) Veškeré movité archeologické nálezy se zpravidla ukládají do muzeí.

(7) O archeologických nálezech, k nimž dojde v souvislosti s přípravou nebo prováděním stavby, platí zvláštní předpisy 18/.".

31. § 25 včetně nadpisu zní:

" § 25

Orgány a organizace státní památkové péče

(1) Orgány státní památkové péče jsou ministerstvo kultury, okresní úřady a Kancelář prezidenta republiky.

(2) Ministerstvo kultury zřizuje jako právnické osoby ústřední organizaci státní památkové péče a odborné organizace státní památkové péče; jejich statutární orgány jmenuje a odvolává ministr kultury.

(3) Seznam odborných organizací státní památkové péče a území, ve kterých působí, uveřejní ministerstvo kultury ve Sbírce zákonů 1a/.".

32. § 26 včetně nadpisu zní:

" § 26

Ministerstvo kultury

Ministerstvo kultury

a) zpracovává prognózy, koncepce a návrhy dlouhodobých výhledů státní památkové péče,

b) sestavuje a každoročně vyhlašuje programy péče o kulturní památky,

c) koordinuje vědeckovýzkumnou činnost v oboru státní památkové péče,

d) zřizuje jako svůj odborný poradní orgán vědeckou radu pro státní památkovou péči,

e) spolupracuje s ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy při výchově odborníků v oboru státní památkové péče a pečuje o jejich další vzdělávání,

f) zabezpečuje mezinárodní spolupráci v oboru státní památkové péče,

g) plní další úkoly stanovené mu tímto zákonem,

h) rozhoduje o odvolání proti rozhodnutí Kanceláře prezidenta republiky na úseku státní památkové péče.".

33. § 27 odstavec 3 a 4 zní:

"(3) Odborné organizace a ústřední organizace státní památkové péče poskytují památkové inspekci k její činnosti potřebné podklady.

(4) Zjistí-li památková inspekce nedostatky v péči o kulturní památky, navrhne příslušnému orgánu státní památkové péče, případně i stavebnímu úřadu, opatření k odstranění zjištěných nedostatků, případně uložení pokuty. Tyto orgány jsou povinny podat památkové inspekci zprávu o přijatých opatřeních do 30 dnů, nestanoví-li památková inspekce jinak.".

34. V § 27 se odstavec 5 vypouští.

35. § 28 se vypouští.

36. § 29 včetně nadpisu zní.

" § 29

Okresní úřad

Okresní úřad vykonává

a) státní správu na úseku státní památkové péče, pokud podle tohoto zákona není příslušný jiný orgán památkové péče,

b) státní stavební dohled na nemovitostech, které jsou kulturními památkami.".

37. § 30 včetně nadpisu a poznámek pod čarou č. 18a/ a 18b/ zní:

" § 30

Kancelář prezidenta republiky

Kancelář prezidenta republiky vykonává v prvním stupni státní správu na úseku státní památkové péče v chráněné oblasti Pražského hradu 18a/ a v národní kulturní památce Pražský hrad 18b/.

____________________

18a/ Vládní nařízení č. 55/1954 Sb., o chráněné oblasti Pražského hradu.

18b/ Usnesení vlády Československé socialistické republiky ze dne 30. března 1962 č. 251.".

38. V § 31 se z nadpisu vypouštějí slova "Komise státní památkové péče," a slovo "okresní" se nahrazuje slovem "Okresní".

39. V § 31 se odstavec 1 vypouští. Dosavadní odstavce 2, 3, 4, 5 a 6 se označují jako odstavce 1, 2, 3, 4 a 5.

40. Poznámky pod čarou č.19/, 20/ a 21/ se vypouštějí.

41. § 32 včetně nadpisu zní:

" § 32

Ústřední organizace státní památkové péče

(1) Ústřední organizace státní památkové péče je organizace pro výkon a koordinaci veškeré odborné činnosti v oboru státní památkové péče a je řízena ministerstvem kultury.

(2) Ústřední organizace státní památkové péče

a) organizuje, koordinuje a plní vědeckovýzkumné úkoly státní památkové péče,

b) plní úkoly ústředního odborně metodického, dokumentačního a informačního pracoviště pro úsek státní památkové péče,

c) vede ústřední seznam kulturních památek,

d) připravuje odborné podklady pro ministerstvo kultury, zejména pro prohlášení věcí za kulturní památky, pro udělení povolení k restaurování a pro udělení povolení k provádění archeologických výzkumů,

e) poskytuje metodickou pomoc odborným organizacím státní památkové péče,

f) zabezpečuje další vzdělávání pracovníků v oboru státní památkové péče,

g) plní úkoly odborné organizace státní památkové péče podle § 33 tohoto zákona, jestliže ji ministerstvo kultury plněním těchto úkolů pověří a uveřejní-li ji v seznamu odborných organizací státní památkové péče podle § 25 odst.3 tohoto zákona,

h) plní další úkoly na úseku státní památkové péče, kterými ji pověří ministerstvo kultury, nejde-li o plnění úkolů státní správy.".

42. § 33 včetně nadpisu zní:

" § 33

Odborná organizace státní památkové péče

(1) Odborná organizace státní památkové péče je organizací pro výkon a koordinaci odborných činností na úseku státní památkové péče pro území stanovené ministerstvem kultury a je řízena ministerstvem kultury.

(2) Odborná organizace státní památkové péče

a) zpracovává odborné podklady pro okresní úřad,

b) podílí se na plnění vědeckovýzkumných úkolů státní památkové péče,

c) plní úkoly odborně metodického, dokumentačního a informačního pracoviště pro úsek státní památkové péče ve stanoveném území,

d) eviduje kulturní památky ve stanoveném území,

e) poskytuje odbornou pomoc vlastníkům kulturních památek při zajišťování péče o kulturní památky, zpracovává odborná vyjádření k provedení obnovy kulturních památek, k změnám jejich využití a jejich vnějšího prostředí,

f) zabezpečuje na základě pověření podle § 34 průzkum, výzkum a dokumentaci kulturních památek,

g) poskytuje odbornou pomoc orgánům státní správy při provádění státní památkové péče, okresním úřadům též při metodickém řízení činnosti okresních konzervátorů a zpravodajů a orgánům samosprávy při poskytování příspěvku na zachování a obnovu kulturních památek,

h) vyhledává movité a nemovité věci, které by mohly být prohlášeny za kulturní památky a informuje o nich ministerstvo kultury,

i) zpracovává odborné podklady pro prohlašování památkových rezervací a památkových zón,

j) plní další úkoly na úseku státní památkové péče, kterými ji pověří ministerstvo kultury, nejde-li o plnění úkolů státní správy.".

43. Poznámky pod čarou č. 22/ a 23/ zní:

"22/ Zákon č. 102/1971 Sb., o ochraně státního tajemství, ve znění pozdějších předpisů.

Nařízení vlády ČSSR č. 148/1971 Sb., o ochraně hospodářského a služebního tajemství, ve znění nařízení vlády ČSFR č. 42/1990 Sb.

23/ Např. § 5 zákona č. 169/1949 Sb., o vojenských újezdech, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 40/1961 Sb., o obraně Československé socialistické republiky,ve znění pozdějších předpisů.

Zákon ČNR č.283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon ČNR č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů.

Zákon č. 59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody, ve znění pozdějších předpisů.".

44. V § 34 se v nadpisu vypouštějí slova "a organizací" a v odstavci 1 se vypouštějí slova "nebo organizace".

45. V § 34 se za odstavec 3 připojuje nový odstavec 4, který zní:

"(4) Do prostor, které užívají registrované církve a náboženské společnosti, řeholní řády a kongregace a které jsou podle vnitřních církevních předpisů uzavřeny pro přístup cizích osob (klausura), lze vstupovat po dohodě s příslušnými církevními představenými. Nedojde-li k dohodě, určí podmínky pro vstup okresní úřad.".

46. Slova " Pokuty organizacím" nad § 35 se vypouštějí.

47. § 35 včetně nadpisu a poznámky pod čarou č.23a/ zní:

" § 35

Sankce

(1) Okresní úřad uloží pokutu až do výše 1.000.000 Kč fyzické nebo právnické osobě, která

a) nechrání věc před poškozením, zničením nebo odcizením od zahájení řízení o prohlášení věci za kulturní památku až do vydání rozhodnutí ministerstva kultury, nebo nezajistí, aby v této době nebyla věc vyvezena z území České republiky,

b) nesplní oznamovací povinnost stanovenou v § 7 odst. 7, § 12, § 21 odst. 3, § 22 odst. 2 a § 23 odst. 3 tohoto zákona,

c) nepečuje o zachování kulturní památky, neudržuje ji v dobrém stavu, užívá ji způsobem neodpovídajícím její památkové hodnotě nebo technickému stavu, nechrání ji před ohrožením, poškozením nebo zničením, nebo ji znehodnotí nebo zničí,

d) porušuje podmínky určené v rozhodnutí o vymezení ochranného pásma nemovité kulturní památky, nemovité národní kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny,

e) provádí obnovu kulturní památky bez vyžádání závazného stanoviska okresního úřadu nebo nedodržuje podmínky stanovené v tomto závazném stanovisku,

f) přemístí bez předchozího souhlasu ministerstva kultury nemovitou kulturní památku nebo bez předchozího souhlasu okresního úřadu přemístí movitou kulturní památku z veřejně přístupného místa,

g) provádí neoprávněné výkopy na území s archeologickými nálezy nebo bez povolení podle § 21 odst. 1 provádí archeologický výzkum,

h) provádí obnovu kulturních památek podle § 14 odst. 8 prostřednictvím fyzických osob, které nemají povolení ministerstva kultury,

i) provádí stavbu, stavební změnu, udržovací práce na nemovitosti nebo odstranění stavby, která není kulturní památkou, ale je v památkové rezervaci, v památkové zóně, ochranném pásmu národní kulturní památky, nemovité kulturní památky, památkové rezervace nebo památkové zóny bez vyžádání závazného stanoviska okresního úřadu podle § 14 odst. 2 nebo nedodržuje podmínky uvedené v tomto závazném stanovisku,

j) zapůjčí do zahraničí nebo se pokusí do zahraničí vyvézt nebo vyveze kulturní památku nebo její součást za účelem dočasného použití v zahraničí bez předchozího souhlasu ministerstva kultury.

(2) Okresní úřad uloží pokutu až do výše 3.000.000 Kč fyzické nebo právnické osobě, která

a) nepečuje o zachování národní kulturní památky, neudržuje ji v dobrém stavu, užívá ji způsobem neodpovídajícím její památkové hodnotě nebo technickému stavu, nechrání ji před ohrožením, poškozením nebo znehodnocením nebo ji znehodnotí nebo ji zničí,

b) provádí obnovu národní kulturní památky bez vyžádání závazného stanoviska okresního úřadu nebo nedodržuje podmínky určené v tomto závazném stanovisku,

c) provádí obnovu národních kulturních památek podle § 14 odst. 8 prostřednictvím fyzických osob, které nemají povolení ministerstva kultury,

d) přemístí bez předchozího souhlasu okresního úřadu národní kulturní památku.

(3) Ministerstvo kultury uloží pokutu až do výše 3.000.000 Kč fyzické nebo právnické osobě, která vyveze nebo se pokusí vyvézt bez povolení ministerstva kultury za účelem trvalého ponechání v zahraničí kulturní památku nebo národní kulturní památku nebo jejich součásti. Spolu s uložením pokuty může ministerstvo kultury rozhodnout o propadnutí věci ve prospěch státu.

(4) Propadnutí věci nelze uložit, nenáleží-li věc fyzické nebo právnické osobě, která se dopustila protiprávního jednání, nebo je-li hodnota věci v nepoměru k závažnosti protiprávního jednání.

(5) Při stanovení výše pokuty přihlíží ministerstvo kultury nebo okresní úřad zejména k závažnosti a délce trvání protiprávního jednání a k rozsahu hrozící nebo způsobené škody, u fyzických osob přihlíží též k míře zavinění.

(6) Pokuta je splatná do 30 dnů ode dne, kdy nabylo právní moci rozhodnutí, jímž byla uložena.

(7) Pokutu lze uložit jen do jednoho roku ode dne, kdy se o porušení povinnosti dozvěděl orgán státní památkové péče příslušný k uložení pokuty, nejdéle však do tří let ode dne, kdy k porušení povinnosti došlo.

(8) Pokutu vybírá orgán, který ji uložil, přičemž postupuje podle zvláštních předpisů23a/ .

(9) Pokuta je příjmem rozpočtu orgánu, který ji uložil.

___________________________

23a/ Část šestá zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků , ve znění pozdějších předpisů .".

48. § 36 až 41 včetně poznámky pod čarou č. 24/ se vypouštějí.

49. § 42 odstavec 4 zní:

"(4) Při rozhodování podle tohoto zákona přihlédne příslušný orgán státní památkové péče k účelu využití kulturní památky vlastníkem.".

50. Poznámka pod čarou č. 25/ zní:

"25/ Zákon ČNR č. 97/1974 Sb., o archivnictví, ve znění zákona ČNR č. 343/1992 Sb.

Vyhláška MV ČSR č.101/1974 Sb., o uznávání archiválií za kulturní památky a o zvýšené ochraně archiválií jako kulturních a národních kulturních památek.".

51. § 43 zní:

" § 43

Ministerstvo kultury u památkových rezervací a okresní úřad u památkových zón a ochranných pásem prohlášených nebo vymezených podle tohoto zákona může stanovit vyhláškou, u kterých nemovitostí, jež nejsou kulturní památkou, ale leží v uvedeném území, nebo pro které druhy prací na nich je vyloučena povinnost vyžádat si závazné stanovisko podle

§ 14 odst. 2.".

52. Poznámky pod čarou č. 26/, 27/, 28/, 29/ a 30/ se vypouštějí.

53. § 44 zní:

" § 44

Obecné předpisy o správním řízení 31/ se nevztahují na řízení podle § 16 .".

54. § 45 zní:

" § 45

Účastníkem řízení podle § 10, 11, 14, 15 a 18, pokud se týkají národních kulturních památek, je též ústřední organizace státní památkové péče.".

Čl. II

(1) Pokud se v tomto zákoně uvádí působnost ústředních orgánů státní správy a národních výborů, rozumí se tím působnost příslušných orgánů státní správy a obcí podle zákonů České republiky.

(2) Pokud se v tomto zákoně užívá pojem "krajská organizace státní památkové péče", rozumí se tím odborná organizace státní památkové péče.

(3) Pokud se v tomto zákoně používá pojmu "organizace" nebo "socialistická organizace", rozumí se tím právnické osoby a dále fyzické osoby podnikající podle zvláštních předpisů 32/, a pod pojmem "občan" se rozumí fyzická osoba.

(4) Pokud se v tomto zákoně používají pojmy "společenské potřeby" nebo "společenský zájem", rozumí se tím veřejný zájem a pod pojmem "socialistické společenské vlastnictví" se rozumí vlastnictví České republiky.

(5) Pokud se v zákoně používá pojem "kulturně politický význam", ruší se bez náhrady.

_________________________________

32/ Např.zákon č.105/1990 Sb.,o soukromém podnikání občanů, ve znění zákona č.219/1991 Sb. a zákona č.455/1991 Sb., zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 513/1991 Sb., Obchodní zákoník .

Čl. III

Zrušuje se :

§ 1 až 17 a § 20 až 23 vyhlášky ministerstva kultury České socialistické republiky č. 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon České národní rady č. 200/1987 Sb., o státní památkové péči.

Čl. IV

Předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se zmocňuje, aby ve Sbírce zákonů České republiky vyhlásil úplné znění zákona ČNR č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, jak vyplývá z pozdějších zákonů.

Čl. V

Zákon České národní rady č.200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění zákona České národní rady č.337/1992 Sb., zákona České národní rady č.334/1992 Sb., zákona České národní rady č.359/1992 Sb. a zákona č.67/1993 Sb. se mění takto :

Zrušuje se :

§ 32 odst.1 písm.c).

Čl. VI

Tento zákon nabývá účinnosti dne 1. ledna 1996.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP