(1) Vlastníku kulturní památky
nebo nemovitosti v památkové rezervaci. může
okresní "úřad na jeho žádost
poskytnout finanční příspěvek.
Finanční příspěvek lze poskytnout
na zvýšené náklady spojené se
zachováním nebo obnovou kulturní památky
nebo nemovitosti v památkové rezervaci.
(2) Finanční
příspěvek může okresní
úřad též poskytnout na úhradu
nákladů spojených se záchranným
archeologickým výzkumem.
(3) Finanční
příspěvek na zachování, obnovu,
využití, ochranu a zabezpečení proti
odcizení nebo zabezpečení kulturní
památky a na úhradu nákladů spojených
se záchranným archeologickým výzkumem
může poskytnout jejímu vlastníku ministerstvo
kultury v rámci každoročně vyhlašovaných
programů.
(4) Podrobnosti o poskytování
finančních příspěvků
stanoví ministerstvo kultury vyhláškou.
(1) Vyžaduje-li to ochrana
nemovité kulturní památky nebo jejího
prostředí, vymezí okresní úřad
po vyjádření krajské organizace státní
památkové péče ochranné pásmo.[
§ 32 písm. c) a § 33 odst. 2 stavebního
zákona. § 11 vyhlášky č. 85/1976
Sb., o podrobnější úpravě územního
řízení a stavebním řádu.]
Okresní úřad po dohodě s dotčenými
orgány státní správy může
v ochranném pásmu omezit nebo zakázat určitou
činnost nebo učinit jiná vhodná opatření.
(2) Je-li nezbytné k vytvoření
ochranného pásma získat některé
pozemky nebo stavby, popřípadě provést
jejich odstranění a nedojde-. k dohodě s
vlastníkem, lze pozemky a stavby vyvlastnit.[
§ 108 odst. 2 písm. e) stavebního zákona.]
Lze také nařídit nezbytné úpravy
stavby, jiného zařízení nebo pozemku.
(3) Jde-li o ochranu nemovité
národní kulturní památky, památkové
rezervace nebo památkové zóny nebo jejich
prostředí, vymezí obdobně okresní
úřad ochranné pásmo na návrh
ministerstva kultury po vyjádření ústřední
organizace státní památkové péče.
(4) Vznikne-li vlastníku
nebo uživateli pozemku, který není v národním
majetku, majetková újma v důsledku opatření
podle odstavců 1, 2 a 3, přísluší
mu přiměřená náhrada, kterou
poskytuje okresní úřad.
((5) Podrobnosti o vymezení ochranného pásma
stanoví obecně závazný
právní předpis.)
(5) Vymezení ochranného
pásma oznámí orgán, který jej
vymezil, ústřední organizaci státní
památkové péče.
(1) Národní kulturní
památku a nemovitou kulturní památku, popřípadě
jejich součást (příslušenství)
lze přemístit jen s předchozím souhlasem
ministerstva kultury.
(2) Movitou kulturní památku
lze z veřejně přístupného místa
trvale přemístit jen s předchozím
souhlasem okresního úřadu po vyjádření
krajské organizace státní památkové
péče.
(3) Orgán, který
dal souhlas k přemístění kulturní
památky podle odstavců 1 a 2, uvědomí
o tom ústřední organizaci státní
památkové péče.
(1) Vlastník kulturní památky je povinen
umožnit osobám pověřeným orgány
státní památkové péče
vědecký výzkum kulturní památky,
popřípadě pořízení její
dokumentace. Jde-li o důležitý společenský
zájem, je vlastník movité kulturní
památky povinen kulturní památku přenechat
především odborné organizaci
k dočasnému užívání pro
účely vědeckého výzkumu nebo
pro účely výstavní na náklad
toho, jemuž se kulturní památka přenechá
k užívání.
(2) O podmínkách
přenechání kulturní památky
k dočasnému užívání rozhodne
okresní úřad po vyjádření
krajské organizace státní památkové
péče, a jde-li o národní kulturní
památku, ministerstvo kultury po vyjádření
ústřední organizace státní
památkové péče.)
(1) Vlastník kultu.r.ní
památky je povinen umožnit osobám pověřeným
orgány statní památkové: péče
pořízení dokumentace kulturní památky,
popřípadě její vědecký
výzkum v rozsahu nezbytném pro výkon státní
památkové péče. Nedojde-li k dohodě,
určí povinnosti vlastníka a podmínky,
za nichž mohou být práce provedeny, okresní
úřad.
(2) Vlastník kulturní památky má
právo na bezplatní poskytnutí jednoho výtisku
dokumentace.
(3) Je-li vlastník kulturní
památky prováděním prací podle
odstavce 1 podstatně omezen v běžném
užívání kulturní památky,
má právo, aby mu příslušná
organizace státní památkové péče
poskytla přiměřenou jednorázovou náhradu.
Vlastník může uplatnit právo u příslušné
odborné organizace: státní památkové
péče do šesti měsíců od
ukončení prací podle odstavce 1. Nedojde-li
k dohodě, rozhoduje o náhradě a její
výši okresní
úřad.
Kulturní památky
ve vztahu k zahraničí
(1) Kulturní památku
lze v zahraničí vystavovat, do zahraničí
zapůjči nebo do zahraničí vyvézt
pro jiné účely jen s předchozím
souhlasem ministerstva kultury, a jde-li o národní
kulturní památku, jen s předchozím
souhlasem vlády České republiky.
(2) Věc, která
vykazuj e znaky kulturní památky podle 2 odst. 1,
lze trvale převézt ze zahraničí do
České republiky jen s předchozím souhlasem
příslušného orgánu státu,
z něhož má být dovezena, je-li zaručena
vzájemnost. [Úmluva UNESCO o opatřeních
k zákazu a zamezení nedovoleného dovozu,
vývozu a převodu vlastnictví kulturních
statků z roku 1970 (vyhláška č.15/1980
Sb.).]
(3) Ustanovením odstavců
1 a 2 nejsou d)tčeny předpisy upravující
hospodářské styky se zahraničím.
[Zákon č. 142/1970 Sb., o devizovém hospodářství.
Celní zákon č. 44/1974 Sb. Zákon č.
42/1980 Sb., o hospodářských stycích
se zahraničím.)]
(4) Podrobnosti o udílení
souhlasu s vývozem kulturních památek do
zahraničí stanoví obecně závazný
právní předpis.)
(1) Kulturní památku
nelze propustit do režimu vývozu za účelem
jejího trvalého ponechání v zahraničí.
(2) Kulturní památku
nebo její součást lze propustit do režimu
vývozu za účelem jejího dočasného
použití v zahraničí jen s předchozím
souhlasem ministerstva kultury, a to na dobu nejdéle pěti
let. Ministerstvo kultury může v rozhodnutí
o předchozím souhlasu stanovit požadavky na
ochranu kulturní. památky, zejména na způsob
dopravy a výši
pojištění.
(3) Za výpůjčky
věcí., které vykazují znaky kulturní
památky podle § 2 odst. 1 a jsou dováženy
do režimu dočasného použití do
České republiky, může vláda rozhodnout
o převzetí státní záruky. Zárukou
přejímá stát odpovědnost za
škodu vzniklou poškozením, zničením
nebo ztrátou věci v případě:,
že vypůjčitel není schopen vzniklou
škodu uhradit.
(4) Věc, která
vykazuje znaky kulturní památky podle § 2 odst.
1, lze propustit do.režimu volného běhu do
České republiky jen s předchozím souhlasem
příslušného orgánu státu,
z něhož má být dovezena [Úmluva
UNESCO o opatřeních k zákazu a zamezení
nedovoleného dovozu, vývozu a převodu vlastnictví
kulturních statků z roku 1970 (vyhláška
č.15/1980 Sb.). (17) Zákon č. 142/1970 Sb.,
o devizovém hospodářství.].
(5) Celní orgány
mají ohlašovací povinnost vůči
zemně příslušnému okresnímu
úřadu, v jehož území se celní
správa nachází.
(6) Ustanovením odstavců
1 a 2 nejsou dotčeny předpisy upravující
hospodářské styky se zahraničím
[Devizový zákon č. 528/1990 Sb., ve
znění pozdějších předpisů.
Zákon ČNR č. 13/1993 Sb., celní zákon.
Zákon č. 42/1980 Sb., o hospodářských
stycích se zahraničím, ve znění
pozdějších předpisů.].
(7) Podrobnosti o poskytování státní
záruky a o udílení souhlasu s vývozem
kulturních památek
do zahraničí stanoví ministerstvo kultury
vyhláškou.
(1) Archeologické výzkumy
je oprávněn provádět Archeologický
ústav Československé akademie věd
(dále jen "Archeologický ústav").
(2) Ministerstvo kultury může
v odůvodněných případech po
dohodě s Československou akademií věd
povolit provádění archeologických
výzkumů vysokým školám, pokud
je provádějí při plnění
svých vědeckých nebo pedagogických
úkolů, muzeím nebo jiným organizacím,
které mají pro odborné provádění
archeologických výzkumů potřebné
předpoklady (dále jen "oprávněná
organizace"). Opravná organizace uzavírá
s Československou akademií věd dohodu o rozsahu
a podmínkách provádění archeologických
výzkumů.)
(1) Archeologické výzkumy
je oprávněn provádět Archeologický
ústav Akademie věd (dále jen "Archeologický
ústav") nebo jiné právnické osoby,
které mají pro provádění archeologických
výzkumů povolení ministerstva kultury (dále
jen "oprávněná organizace").
(2) Ministerstvo kultury může
vydat povolení podle odstavce 1 právnické
osobě, která zaměstnává pracovníky
s vysokoškolským vzděláním v
příslušném oboru a má technické
zázemí, po vyjádření ústřední
organizace státní památkové péče.
Ministerstvo kultury může toto povolení odejmout,
jestliže oprávněná organizace porušila
podmínky, za kterých jí bylo uděleno.
(3) Oprávněná
organizace je povinna oznámit Archeologickému ústavu
zahájení. archeologických výzkumů
a podat mu o jejich výsledcích zprávu. Jde-li
o archeologické výzkumy na území prohlášeném
za kulturní památku, národní kulturní
památku, památkovou rezervaci nebo památkovou
zónu, Archeologický ústav a oprávněné
organizace oznámí zahájení archeologických
výzkumů ústřední
organizaci státní památkové péče,
které podají též zprávu o jejich
výsledcích.
((4) Ministerstvo kultury po
dohodě s Československou akademií věd
může odejmout povolení k provádění
archeologických výzkumů oprávněné
organizaci, která porušila podmínky, za kterých
jí bylo povolení uděleno.)
(1) Archeologický ústav
a oprávněné organizace jsou povinny před
zahájením archeologických výzkumů
uzavřít dohodu s vlastníkem (správcem,
uživatelem) nemovitosti, na které se mají archeologické
výzkumy provádět, o podmínkách
archeologických výzkumů na nemovitosti. Nedojde-li
k dohodě, rozhodne okresní úřad o
povinnostech vlastníka (správce, uživatele)
nemovitostí strpět provedení archeologických
výzkumů a o podmínkách, za nichž
archeologické výzkumy mohou být provedeny.
((2) Má-li se provádět
stavební činnost na území s archeologickými
nálezy, jsou stavebníci již od doby přípravy
stavby povinni tento záměr oznámit Archeologickému
ústavu a umožnit jemu nebo oprávněné
organizací provést na dotčeném území
záchranný archeologický výzkum. Je-li
stavebníkem právnická osoba nebo fyzická
osoba, při jejímž podnikání vznikla
nutnost záchranného archeologického výzkumu,
hradí náklady záchranného archeologického
výzkumu tento stavebník; jinak
hradí náklady organizace provádějící
archeologický výzkum.)
(2) Má-li se provádět
stavební činnost na území s archeologickými
nálezy, jsou stavebníci již od doby přípravy
stavby povinni tento záměr oznámit Archeologickému
ústavu nebo oprávněné organizaci a
umožnit jim provést na dotčeném území
záchranný archeologický výzkum. Náklady
záchranného archeologického výzkumu
hradí stavebník. Stavebníkům kteří
nejsou podnikateli podle zvláštního předpisu
[17a) § 2 zákona č.513/1991 Sb., Obchodní
zákoník, ve znění pozdějších
předpisů.], může být
přiznán příspěvek podle tohoto
zákona.
(1) Archeologickým nálezem
je věc (soubor věcí), která je dokladem
nebo pozůstatkem života člověka a jeho
činnosti od počátku jeho vývoje do
novověku a zachovala se zpravidla pod zemí.
(2) D archeologickém
nálezu, který nebyl učiněn při
provádění archeologických výzkumů,
musí být učiněno oznámení
Archeologickému ústavu nebo nejbližšímu
muzeu buď přímo nebo prostřednictvím
místního národního výboru.
Oznámení o archeologickém nálezu je
povinen učinit nálezce nebo osoba odpovědná
za provádění prací, při nichž
došlo k archeologickému nálezu, a to nejpozději
druhého dne po archeologickém nálezu nebo
potom, kdy se o archeologickém nálezu dověděl.
(3) Archeologický nález
i naleziště musí být ponechány
beze změn až do prohlídky Archeologickým
ústavem nebo muzeem, nejméně však po
dobu pěti pracovních dnů po učiněném
oznámení. Archeologický ústav nebo
oprávněná organizace učiní
na nalezišti všechna opatření nezbytná
pro okamžitou záchranu archeologického nálezu,
zejména před jeho poškozením, zničením
nebo odcizením.
(4) Jde-li o archeologický
nález uvedený v odstavci 2, má nálezce
právo na odměnu, kterou mu poskytne okresní
úřad, a to do výše ceny materiálu;
je-li archeologický nález zhotoven z drahých
kovů nebo jiných cenných materiálů,
v ostatních případech až do výše
deseti procent kulturně historické hodnoty archeologického
nálezu určené na základě odborného
posudku. Nálezce má právo na náhradu
nutných nákladů,
které mu vznikly v souvislosti s archeologickým
nálezem. D náhradě rozhodne a náhradu
poskytne okresní úřad. Podrobnosti o podmínkách
pro poskytování odměny a náhrady nálezci
stanoví obecně závazný právní
předpis.
(5) U nemovitých archeologických nálezů
prohlášených za kulturní památky
určí okresní úřad organizaci,
která bude zabezpečovat péče o ně.
Jsou-li tyto archeologické nálezy na nemovitostech
v národním majetku, určí tuto organizaci
v dohodě s orgánem nadřízeným
organizaci, která nemovitost spravuje
nebo užívá. Je-li nemovitý nález
prohlášený za kulturní památku
v územních obvodech několika okresních
úřadů, určí organizaci pro
zabezpečení péče o kulturní
památku tyto okresní úřady ve vzájemné
dohodě.
(6) Veškeré movité archeologické
nálezy jsou národním majetkem a ukládají
se zpravidla do muzeí.
(7) O archeologických
nálezech, k nimž dojde v souvislosti s přípravou
nebo prováděním stavby, platí zvláštní
předpisy. [18) § 127 stavebního zákona.])
(1) Archeologickým nálezem
je věc (soubor věcí), která je dokladem
nebo pozůstatkem života člověka a jeho
činnosti, zachovala se zpravidla pod zemí a může
být zkoumána pouze archeologickými metodami.
(2) Archeologické naleziště
je území vykazující archeologické
nálezy.
(3) O archeologickém nálezu,
který nebyl učiněn při prováděni
archeologických výzkumů, musí být
učiněno oznámení Archeologickému
ústavu nebo nejbližšímu muzeu buď
přímo, nebo prostřednictvím obce.
Oznámení o archeologickém nálezu je
povinen učinit nálezce nebo osoba odpovědná
za provádění prací., při nichž
došlo k archeologickému nálezu, a to nejpozději.
následujícího pracovního dne po archeologickém
nálezu nebo potom, kdy se o archeologickém nálezu
dozvěděl.
(4) Archeologický nález i místo nálezu
musí. být ponechány
beze změny až do prohlídky Archeologickým
ústavem nebo oprávněnou organizací,
nejméně však po dobu pěti pracovních
dnů po učiněném oznámení.
Archeologický ústav nebo oprávněná
organizace učiní. na místě nálezu
všechna opatření nezbytná pro
okamžitou záchranu archeologického nálezu,
zejména před jeho poškozením, zničením
nebo odcizením.
(5) Jde-li o archeologický
nález uvedený v odstavci 3, má nálezce
právo na odměnu, kterou mu poskytne okresní
úřad, a to ve výš.i. deseti procent
ceny archeologického nálezu stanovené soudní.m
znalcem, minimálně však do výše
ceny materiálu, z kterého je archeologický
nález zhotoven. Nálezce má právo na
náhradu nutných nákladů, které
mu vznikly v souvislostí s archeologickým nálezem.
O náhradě rozhodne a náhradu
poskytne okresní úřad. Podrobnosti o podmínkách
pro poskytování odměny a náhrady nálezci
stanoví ministerstvo kultury vyhláškou.
(6) Veškeré movité archeologické nálezy
se zpravidla ukládají do muzeí.
(7) O archeologických nálezech,
k nimž dojde v souvislosti s přípravou nebo
prováděním stavby, platí zvláštní
předpisy. [18) § 127 stavebního zákona.]
(1) Při provádění
archeologických výzkumů jsou Archeologický
ústav a oprávněné organizace povinny
dbát zájmů chráněných
zvláštními předpisy, spolupracovat s
orgány zabezpečujícími ochranu těchto
zájmů a co nejvíce chránit práva
a oprávněné zájmy vlastníků
(správců, uživatelů) nemovitostí,
popřípadě jiného majetku.
(2) Je-li vlastník (správce,
uživatel) nemovitosti nebo jiného majetku prováděním
archeologického výzkumu nebo opatřením
na ochranu archeologického nálezu podstatně
omezen v běžném užívání
nemovitosti nebo jiného majetku, má právo,
aby mu Archeologický ústav nebo oprávněná
organizace poskytly přiměřenou jednorázovou
náhradu. Po ukončení prací jsou Archeologický
ústav nebo oprávněná organizace povinny
uvést nemovitost nebo jiný majetek do předešlého
stavu. Není-li to možné nebo hospodářsky
účelné, má vlastník (správce,
uživatel) nemovitosti nebo jiného majetku právo
na peněžitou náhradu.
(3) Právo na náhradu
za majetkovou újmu podle odstavce 2 je třeba uplatnit
u Archeologického ústavu nebo u oprávněné
organizace do šesti měsíců od ukončení
archeologického výzkumu nebo od ukončení
opatření na ochranu archeologického nálezu,
jinak právo zaniká. Nedojde-li k dohodě,
rozhoduje o náhradě a její výši
okresní úřad.
(1) Státní památkovou
péči vykonávají orgány státní
památkové péče, jimiž jsou ministerstvo
kultury, okresní, městské a obecní
úřady.
(2) Ministerstvu kultury je
podřízena ústřední organizace
státní památkové péče.
(3) Orgány státní
památkové péče ve spolupráci
s ostatními orgány státní správy
a za odborné pomoci organizací státní
památkové péče, vědeckých,
uměleckých a dalších odborných
organizací a ústavů dbají, aby se
státní památková péče
zabezpečovala plánovitě, komplexní
diferencovaně a v souladu s dlouhodobou koncepci jejího
rozvoje.)
(1) Orgány státní
památkové péče jsou ministerstvo kultury,
okresní úřady a Kancelář prezidenta
republiky.
(2) Ministerstvo kultury zřizuje
jako právnické osoby ústřední
organizaci státní památkové péče
a odborné organizace státní památkové
péče; jejich statutární orgány
jmenuje a odvolává ministr kultury.
(3) Seznam odborných
organizací státní památkové
péče a území, ve kterých působí,
uveřejní ministerstvo kultury ve Sbírce zákonů1a).
(1) Ministerstvo kultury je
ústředním orgánem státní
správy pro kulturní památky v České
republice.
(2) Ministerstvo kultury
a) zpracovává
prognózy, koncepce a návrhy dlouhodobých
výhledů rozvoje státní památkové
péče,
b) koordinuje sestavování jednotného
programu komplexní péče o kulturní
památky a vytváří pro ni všestranné
podmínky, posuzuje návrhy dlouhodobých, střednědobých
a prováděcích plánů obnovy
kulturních památek,
c) řídí
kulturně výchovné využívání
národních kulturních památek a usměrňuje
kulturně výchovné využívání
ostatních kulturních památek v souladu se
zájmy státní kulturní politiky,
d) koordinuje vědeckovýzkumnou
činnost v oboru státní památkové
péče,
e) zřizuje jako svůj
odborný poradní orgán vědeckou radu
pro státní památkovou péči,
f) spolupracuje s ministerstvem
školství České republiky při
výchově kádrů v oboru státní
památkové péče a pečuje o jejich
další vzdělávání,
g) zabezpečuje mezinárodní
spolupráci v oboru státní památkové
péče,
h) vydává statut
ústřední organizace státní
památkové péče,
i) vydává vzorový
organizační řád pro krajské
organizace státní památkové péče,
j) plní další úkoly stanovené
mu tímto zákonem.)
Ministerstvo kultury
a) zpracovává prognózy, koncepce a návrhy
dlouhodobých výhledů
státní památkové péče,
b) sestavuje a každoročně
vyhlašuje programy péče o kulturní památky,
c) koordinuje vědeckovýzkumnou
činnost v oboru státní památkové
péče,
d) zřizuje jako svůj
odborný poradní orgán vědeckou radu
pro státní památkovou péči,
e) spolupracuje s ministerstvem
školství, mládeže a tělovýchovy
při výchově odborníků v oboru
státní památkové péče
a pečuje o jejich další vzdělávání,
f) zabezpečuje mezinárodní
spolupráci v oboru státní památkové
péče,
g) plní další úkoly stanovené
mu tímto zákonem,
h) rozhoduje o odvolání.
proti rozhodnutí Kanceláře: prezidenta republiky
na úseku státní památkové péče.
(1) Ministerstvo kultury zřizuje
památkovou inspekci jako svůj specializovaný
kontrolní orgán v oboru státní památkové
péče. Hlavním posláním památkové
inspekce je vykonávat ústřední dozor
nad dodržováním tohoto zákona a předpisů
vydaných k jeho provedení.
(2) Památková inspekce plní zejména
tyto úkoly:
a) dozírá, jak je
zabezpečována komplexní péče
o kulturní památky,
b) dozírá, jak jsou
dodržována rozhodnutí orgánů
státní. památkové péče
k zajištění péče o kulturní
památky a jak vlastníci (správci, uživatelé)
kulturních památek plní stanovené
povinnosti,
c) na základě poznatků
získaných při výkonu dozoru provádí
rozbor stavu státní památkové péče
a navrhuje opatření k jejímu prohloubení.
((3) Památková
inspekce při plnění svých úkolů
spolupracuje s okresními úřady, s orgány
lidové kontroly, s ostatními státními
orgány a s organizacemi státní památkové
péče a opírá se o jejich pomoc.
(4) Zjistí-li památková
inspekce nedostatky v péči o kulturní památky,
navrhne příslušnému orgánu státní
památkové péče opatření
k odstranění zjištěných nedostatků,
popřípadě uložení důtky
nebo pokuty, a dožírá, aby se uložená
opatřeni řádně plnila.)
(3) Odborné organizace
a ústřední organizace státní
památkové péče poskytují památkové
inspekci k její činnost.i. potřebné
podklady.
(4) Zjistí-li památková
inspekce nedostatky v péčí. o kulturní
památky, navrhne příslušnému
orgánu stá.tni památkové péče,
případně i stavebnímu úřadu,
opatření k odstranění zjištěných
nedostatků, případně uložení
pokuty. Tyto orgány jsou povinny podat památkové
inspekci zprávu o přijatých opatřeních
do 30 dnů, nestanoví-li památková
inspekce jinak.
((5) Podrobnosti o úkolech
a oprávněních památkové inspekce
stanoví obecně závazný právní
předpis.)
(1) Okresní úřad
řídí a organizuje státní památkovou
péči v okrese v souladu.s krajskou koncepci rozvoje
státní památkové péče.
(2) Okresní úřad
a) podílí se na
zpracování krajské koncepce rozvoje státní
památkové péče a na zpracování
střednědobých a prováděcích
plánů obnovy kulturních památek,
b) zabezpečuje předpoklady
pro komplexní péči o kulturní památky,
c) řídí péči
o kulturní památky zajišťovanou v působnosti
místních a městských národních
výborů,
d) vykonává státní
správu na úseku státní památkové
péče, pokud podle tohoto zákona není
příslušný jiný orgán státní
památkové péče,
e) zřizuje podle potřeby
organizace nebo zařízení pro obnovu nemovitých
kulturních památek,[ § 21 zákona
č. 69/1967 Sb., o národních výborech,
ve znění pozdějších předpisů
(úplné znění č. 31/1983 Sb.).]
f) vykonává státní
stavební dohled při obnově kulturních
památek z hlediska památkové péče
[§ 99 písm. b) a § 102 odst. 5 stavebního
zákona.)]
g) dozírá v rozsahu
své působnosti na dodržování
tohoto zákona a předpisů vydaných
k jeho provedení,
h) plní další úkoly stanovené
mu tímto zákonem.
(3) Okresní úřad
se při plnění svých úkolů
opírá o odbornou pomoc krajské organizace
státní památkové péče.)
Okresní úřad
vykonává
a) státní správu
na úseku státní památkové péče,
pokud podle tohoto zákona není příslušný
jiný orgán památkové péče
b) státní stavební dohled na nemovitostech,
které jsou kulturními památkami
(1) Obecní úřad
pečuje o kulturní památky v místě
a kontroluje, jak vlastníci kulturních památek
plní povinnosti uložené jim tímto zákonem.
Obecní úřad vychází přitom
z odborných vyjádření krajské
organizace státní památkové péče.
(2) Městský úřad
může podle místních podmínek
po projednání s okresním úřadem
zřídit organizaci nebo zařízení
pro obnovu kulturních památek.)
Kancelář prezidenta
republiky vykonává v prvním stupni státní
správu na úseku státní památkové
péče v chráněné oblasti Pražského
hradu [Vládní nařízení
č. 55/1954 Sb. o chráněné oblasti,
Pražského hradu.] a v národní
kulturní památce: Pražský hrad [Usnesení
vlády Československé socialistické
republiky ze dne 30. března 1962 č. 251.].
((1) Okresní, městské
a obecní úřady zřizují podle
potřeby pro všestranné posuzování
a koordinaci úkolů státní památkové
péče komise státní památkové
péče jako pracovní komise.[§ 65 zákona
o národních výborech.]
((2))(1) Okresní úřad
jmenuje po vyjádření krajské organizace
státní památkové péče
z řad občanů okresního konzervátora
státní památkové péče
(dále jen "okresní konzervátor")
jako dobrovolného pracovníka. Okresní konzervátor
je členem okresní. komise státní památkové
péče, je-li tato komise zřízena.
((3))(2) Úkolem
okresního konzervátora je soustavně sledovat
stav kulturních památek v okrese, podávat
okresnímu úřadu zprávy o jejich stavu,
péči o ně a jejich využití, navrhovat
okresnímu úřadu potřebná opatření
a napomáhat propagaci kulturních památek
a státní památkové péče
mezi občany a zejména mezi mládeží.
((4))(3) Na návrh
okresního konzervátora může okresní
úřad pověřit pro určitý
vymezený územní obvod dobrovolné pracovníky
funkcí zpravodaje státní památkové
péče (dále jen "zpravodaj"), kteří
spolupracují s okresním konzervátorem při
plnění. jeho úkolů.
((5))(4) Činnost
okresního konzervátora a zpravodaje řídí
okresní úřad. Odbornou pomoc mu přitom
poskytuje krajská organizace státní památkové
péče.
((6))(5) Podrobnosti o
úkolech okresních konzervátorů a zpravodajů
stanoví obecně závazný právní
předpis.
(1) Ústřední
organizace státní památkové péče
je organizace pro výkon a koordinaci veškeré
odborné činnosti v oboru státní památkové
péče k zabezpečení jednoty kulturně
politických záměrů a ideově
metodických, ekonomických a technických hledisek,
jakož i perspektivního rozvoje státní
památkové péče.
(2) Ústřední
organizace státní památkové péče
a) zpracovává
rozbory stavu a vývoje státní památkové
péče, podklady pro prognózy, koncepce a dlouhodobé
výhledy rozvoje státní památkové
péče,
b) organizuje, koordinuje a
práci vědeckovýzkumné úkoly
státní památkové péče,
rozpracovává teorii a metodologii státní
památkové péče a metodiku společenského
uplatnění kulturních památek,
c) plní úkoly
ústředního odborně metodického,
dokumentačního a informačního pracoviště
pro úsek státní památkové péče,
d) vede ústřední
seznam kulturních památek,
e) připravuje odborné
podklady pro ministerstvo kultury, zejména pro prohlášení
věcí za kulturní památky,
f) poskytuj e metodickou pomoc
krajským organizacím státní památkové
péče,
g) zabezpečuje odborný
dohled nad prováděním komplexní péče
o kulturní památky a nad jejich soustavným
využíváním
h) zabezpečuje projektově
"stavebně restaurátorské a restaurátorské
práce při obnově vybraných kulturních
památek,
i) zabezpečuje další
vzdělávání pracovníků
v oboru státní památkové péče,
j) plní další
úkoly na úseku státní památkové
péče, kterými ji pověří
ministerstvo kultury.)
(1) Ústřední
organizace státní památkové péče
je organizace pro výkon a koordinaci veškeré
odborné činností v oboru státní
památkové péče a je řízena
ministerstvem kultury.
(2) Ústřední
organizace státní památkové péče
a) organizuje, koordinuje a plní vědeckovýzkumné
úkoly státní památkové péče,
b) plní úkoly
ústředního odborně metodického,
dokumentačního a informačního pracoviště
pro úsek státní památkové péče,
c) vede ústřední
seznam kulturních památek,
d) připravuje odborné
podklady pro ministerstvo kultury, zejména pro prohlášení
věcí za kulturní památky, pro udělení
povolení k restaurování a pro udělení
povolení k provádění archeologických
výzkumů,
e) poskytuje metodickou pomoc
odborným organizacím státní. památkové
péče,
f) zabezpečuje další
vzdělávání pracovníků
v oboru státní památkové péče,
g) plní úkoly
odborné organizace státní památkové
péče podle § 33 tohoto zákona, jestliže
ji ministerstvo kultury plněním těchto úkolů
pověří a uveřejní-li ji v seznamu
odborných organizací státní památkové
péče podle § 25 odst.3 tohoto zákona,
h) plní další
úkoly na úseku státní památkové
péče, kterými ji pověří
ministerstvo kultury, nejde-li o plnění úkolů
státní správy.
(1) Krajská organizace státní památkové
péče ale organizací pro výkon a koordinaci
odborných činností na úseku státní
památkové péče v kraji.
(2) Kraj ská organizace
státní památkové péče
a) zpracovává
odborné podklady pro ministerstvo kultury a podle jeho
pokynů i pro okresní úřady,
b) zpracovává
odborné podklady pro prognózy, koncepce a dlouhodobé
výhledy rozvoje státní památkové
péče,
c) zpracovává
jednotné programy komplexní péče o
kulturní památky,
d) podílí se
na plnění vědeckovýzkumných
úkolů státní památkové
péče,
e) plní úkoly
odborně metodického, dokumentačního
a informačního pracoviště pro úsek
státní památkové péče
v kraji,
f) eviduje kulturní památky v kraji,
g) poskytuje odbornou pomoc
vlastníkům kulturních památek při
zajišťování péče o kulturní
památky, zpracovává odborná vyjádření
k provádění obnovy kulturních památek,
k podstatným změnám jejich využít
a jejich vnějšího prostředí,
h) vykonává odborný
dohled nad prováděním komplexní péče
o kulturní památky a dává návrhy
na odstranění zjištěných závad
orgánům státní památkové
péče,
i) zabezpečuje průzkum,
výzkum a dokumentaci kulturních památek,
j) sleduje kulturně
výchovné využití kulturních památek
a jejich propagaci a zabezpečuje všestrannou péči
o kulturně výchovné využít a
zpřístupnění kulturních památek
ve vlastní správě,
k) poskytuje odbornou pomoc
okresním, městským a obecním úřadům
při provádění státní
památkové péče a okresním úřadům
kromě toho též při metodickém
řízení činnosti okresních konzervátorů
a zpravodajů,
l) vykonává funkci
investora při obnově vybraných kulturních
památek v kraji,
m) zabezpečuje projektové,
stavebně restaurátorské a restaurátorské
práce při obnově kulturních památek,
n) plní další
úkoly na úseku státní památkové
péče, kterýmž ji pověří
krajský národní výbor.)