PLATNÉ ZNĚNÍ
ZÁKONA ČESKÉ NÁRODNÍ RADY.20/1987
Sb., O STÁTNÍ PAMÁTKOVÉ PÉČI,
VE ZNĚNÍ POZDĚJŠÍCH PŘEDPISŮ,
S VYZNAČENÍM NAVRHOVANÝCH ZMĚN A DOPLNĚNÍ:
Účel zákona
((1) Stát chrání
kulturní památky jako nedílnou součást
kulturního dědictví lidu, svědectví
jeho dějin, významného činitele životného
prostředí a nenahraditelné bohatství
státu. Účelem zákona je vytvořit
všestranné podmínky pro další prohlubování
politickoorganizátorské a kulturně výchovné
funkce státu při péči o kulturní
památky, o jejich zachování a vhodné
využívání, aby se podílely na
rozvoj i kultury, umění, vědy a vzdělávání,
formování tradic a vlastenectví, na estetické
výchově pracujících a tím přispívaly
k dalšímu rozvoji společnosti.)
(1) Stát chrání kulturní
památky jako nedílnou součást hmotného
kulturního bohatství i jako významného
činitele životního prostředí.
Účelem tohoto zákona je vytvořit podmínky
pro péči o kulturní památky, pro jejich
zachování a vhodné využívání.
(2) Péče státu
o kulturní památky (dále jen "státní
památková péče") zahrnuje činnosti,
opatření a rozhodnutí, jimiž orgány
a organizace státní památkové péče
(§ 25 až 33) v souladu se společenskými
potřebami zabezpečují zachování,
ochranu a vhodné společenské uplatnění
kulturních památek.
(Ostatní orgány státní správy
a organizace spolupracují v oboru své působnosti
s orgány a organizacemi státní památkové
péče a pomáhají jim při plnění
jejich úkolů.) Jiné orgány státní
správy a orgány samosprávy spolupracují
v oboru své působnosti s orgány a organizacemi.
státní památkové péče
a pomáhají jim při plnění jejich
úkolů.
(1) Za kulturní památky
podle tohoto zákona prohlašuje ministerstvo kultury
České republiky (dále jen "ministerstvo
kultury") nemovité a movité věci, popřípadě
jejich soubory,
a) které jsou významnými
doklady historického vývoje, životního
způsobu a prostředí společnosti od
nejstarších dob do současnosti, jako projevy
tvůrčích schopnosti a práce člověka
z nejrůznějších oborů lidské
činnosti, pro jejich hodnoty revoluční, historické,
umělecké, vědecké a technické,
b) které mají
přímý vztah k významným osobnostem
a historickým událostem.
(2) Soubory věcí
podle odstavce 1 se prohlašují za kulturní
památky, i když některé věci
v nich nejsou kulturními památkami.)
(1) Za kulturní památky
podle tohoto zákona prohlašuje ministerstvo kultury
nemovité a movité věci, popřípadě
jejich soubory,
a) které jsou významnými
doklady historického vývoje, životní.ho
způsobu a prostředí společnosti od
nejstarších dob do současnosti, jako projevy
tvůrčích schopností a práce
člověka z nejrůznějších
oborů lidské činnosti, pro jejich hodnoty
historické, umělecké, vědecké,
technické a dokumentační, nebo
b) které mají, přímý
vztah k významným osobnostem a historickým
událostem, anebo.
c) které jsou archeologickým
nálezem nebo nalezištěm.
(2) Soubory věcí
podle odstavce 1 se prohlašuji za kulturní památky,
i když některé věci v nich nejsou kulturními
památkami.
(3) Ministerstvo kultury může
prohlásit věc za kulturní památku
na návrh vlastníka věci, obce, na jejímž
katastrálním území se věc nachází,
nebo muzeí, knihoven a odborných organizací
státní památkové péče,
jejichž seznam a působnost uveřejní
ministerstvo kultury ve Sbírce zákonů
[§ 4 odst.l písm.b) zákona ČNR č.
545/1992 Sb., o Sbírce zákonů České
republiky.]. Prohlásit věc za kulturní
památku může ministerstvo kultury též
z vlastního podnětu.
(4) V řízení
o prohlášení věci za kulturní
památku si ministerstvo kultury vyžádá
vyjádření územ.ně příslušného
orgánu státní památkové péče,
ústřední organizace státní
památkové péče a příslušné
obce, pokud není tato obec navrhovatelem.
(5) Vlastník věci
je povinen od zahájení řízení
o prohlášení věci za kulturní
památku až do vydání rozhodnutí
chránit věc před poškozením,
zničením nebo odcizením a zajistit, aby věc
nebyla vyvezena mimo území
České republiky.
Rovněž je povinen oznámit ministerstvu kultury
každou změnu vlastnictví věci.
(6) Náležitosti
návrhu na prohlašování věci za
kulturní památku stanoví ministerstvo
kultury vyhláškou.
(1) Ministerstvo kultury si
před prohlášením věci za kulturní
památku vyžádá vyjádření
okresního úřadu, pokud již od tohoto
orgánu neobdrželo. Archeologický nález
(§ 23) prohlašuje ministerstvo kultury za kulturní
památku na návrh Československé akademie
věd.
(2) Ministerstvo kultury vyrozumí
písemně vlastníka věci o podání
návrhu na prohlášení věci za
kulturní památky nebo o tom, že hodlá
věc prohlásit za kulturní památku
z vlastního podnětu, a umožnit mu k návrhu
nebo podnětu se vyjádřit.
(3) Vlastník věci
je povinen od doručení vyrozumění
podle odstavce 2 až do rozhodnutí ministerstva kultury
chránit věc před poškozením,
zničením nebo odcizením a oznámit
ministerstvu kultury každou zamýšlenou i uskutečněnou
změnu jejího vlastnictví, správy nebo
užívání.
(4) Ministerstvo kultury vyrozumí
písemně o prohlášení věcí
za kulturní památku jejího vlastníka,
okresní úřad a ústřední
organizaci státní památkové péče
(§ 32) a u a archeologických nálezů
též Československou akademii věd. Vyrozumí
je i v tom případě, že neshledalo důvody
pro prohlášení věci za kulturní
památku.
(5) Vlastníci věcí,
které pro, svou mimořádnou uměleckou
nebo historickou hodnotu by mohly být v souladu se společenským
zájmem prohlášeny za kulturní památku
jsou povinni oznámit ministerstvu kultury nebo okresnímu
úřadu na jejich písemné vyzvání
požadované údaje o těchto věcech
a jejich zamýšlené změny, umožnit
těmto orgánům nebo jimž pověřeným
organizacím státní památkové
péče prohlídku věcí, popřípadě
pořízení jejich vědecké dokumentace.
(6) Podrobnosti. o prohlašování
věcí za kulturní památky a způsob
oznamovací povinností podle odstavce 5 stanovit
obecně závazný právní předpis.)
(1) Kulturní památky,
které tvoří nejvýznamnější
součást kulturního bohatství národa,
prohlašuje vláda České republiky nařízením
za národní kulturní památky a stanoví
podmínky jejich ochrany.
((2) Vláda České
republiky nařízením stanoví obecné
podmínky zabezpečování státní
památkové péče o národní
kulturní památky.)
(1) Území, jehož
charakter a prostředí určuje soubor nemovitých
kulturních památek, popřípadě
archeologických nálezů, může
vláda České republiky nařízením
prohlásit jako celek za památkovou rezervaci a stanovit
podmínky pro zabezpečení její ochrany.
Tyto podmínky se mohou v potřebném rozsahu
vztahovat i na nemovitosti na území památkové
rezervace, které nejsou kulturními památkami.
(2) Vláda České
republiky nařízením stanoví obecné
podmínky zabezpečování státní
památkové péče v památkových
rezervacích.)
(1) Území, jehož
charakter a prostředí určuje soubor nemovitých
kulturních památek, popřípadě
archeologických nálezů, který vykazuje
jako celek jedinečné kulturní hodnoty, může
vláda nařízením prohlásit za
památkovou rezervaci a stanovit podmínky regulace
využití území z hlediska urbanistického
a architektonického, pokud jde o území s
archeologickými nálezy i
podmínky hospodářského využití
území. Tyto podmínky se vztahuji v rozsahu
uvedeném v nařízení i na nemovitosti
na území památkové rezervace, které
nejsou kulturními památkami.
(2) Prohlášení památkové rezervace
musí obsahovat zejména charakteristiku významných
kulturních hodnot území, vymezeni hranice
památkové rezervace a popis předmětu
ochrany a péče.
(3) V nařízeni podle
odstavce 1 stanoví vláda též rozsah
a způsob spoluúčasti státu na rozvoji
a ochraně tohoto území.
(1) Území sídelního
útvaru nebo jeho části s menším
podílem kulturních památek, historické
prostředí nebo část krajinného
celku, které vykazuj t významné kulturní
hodnoty, může okresní úřad po
předchozím projednáním s ministerstvem
kultury prohlásit za památkovou zónu
a určit podmínky jejich ochrany.
(2) Podrobnosti o prohlašování
památkových zón stanoví obecně
závazný právní předpis.)
(1) Území obce
nebo její části s menším podílem
kulturních památek, historické prostředí
nebo část krajinného celku, které
vykazují významné kulturní hodnoty,
může vláda nařízením prohlásit
za památkovou zónu, stanovit rozsah a způsob
spoluúčasti státu na rozvoji a ochraně
tohoto území a určit podmínky regulace
využiti území z hlediska urbanistického
a architektonického.
(2) Prohlášení
památkové zóny musí obsahovat zejména
charakteristiku významných kulturních hodnot
území., vymezení hranice památkové
zóny a popis předmětu ochrany a péče.
(1) Kulturní památky se zapisují do (Ústředního
seznamu kulturních památek České socialistické
republiky (dále jen "ústřední
seznam")) ústředního
seznamu. Ústřední seznam vede ústřední
organizace státní památkové péče.
(2) Ústřední
seznam je souborem základních údajů,
které určují kulturní památku,
památkovou rezervaci a památkovou zónu. Tvoři
jej stejnopis o prohlášení věci za kulturní
památku, rejstřík, evidenční
listy a dokumentace včetně fotografií. Do
ústředního seznamu se rovněž
zapíše dotčené parcely a vykreslí
se hranice v kopiích katastrálních
map.
(3) V ústředním
seznamu se ve lhůtě 30 dnů od právní
moci rozhodnutí ministerstva kultury vyznačí
prohlášení věcí za kulturní
památku, popřípadě vymezení
jejího ochranného pásma. Dále se vyznačí,
že kulturní památka se nachází
nu území prohlášeném za památkovou
rezervaci, památkovou zónu nebo v ochranném
pásmu. Průběžně se vyznačují
změny vlastnictví kulturních památek
a jejich přemístění, u nemovitých
kulturních památek se vyznačí také
změny jejich využití. V ústředním
seznamu se vyznačí i zrušení
prohlášení věci za kulturní památku.
((2))(4) Okresní úřady
vedou seznamy kulturních památek svých územních
obvodů. Zápisy do těchto seznamů provádějí
podle výpisů z ústředního seznamu.
((3))(5) Ústřední
organizace státní památkové péče
vyrozumí o zápisu kulturní památky
do ústředního seznamu, jakož i o zrušení
prohlášení věci za kulturní památku
(§ 8), vlastníka kulturní památky a
okresní úřad.[ (1) § 117, 120 a 121
zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon).)
117, 120 a 121
zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování
a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění zákona č. 103/1990 Sb. a
zákona č. 262/ 1992 Sb.]
Jde-li o nemovitou kulturní památku, vyrozumí
kromě toho také stavební úřad.
U archeologického nálezu prohlášeného
za kulturní památku vyrozumí též
Archeologický ústav Československé
akademie věd.
((4))(6) Ústřední
organizace státní památkové péče
oznámí příslušnému (orgánu
geodézie a kartografie) katastrálnímu
úřadu každé prohlášení
nemovitosti za kulturní památku, jakož i každé
zrušení tohoto prohlášení, jde-li
o věc, která je předmětem (evidence
nemovitostí [Zákon č. 22/1964 Sb., o evidenci
nemovitosti, ve znění zákona ČNR č.
157/1983 Sb. Vyhláška č. 23/1964 Sb., kterou
se provádí zákon č. 22/1964 Sb., o
evidenci nemovitostí, ve změnit vyhlášky
č. 133/1965 Sb. a vyhlášky č. 19/1984
Sb. Zákon č. 46/1971 Sb., o geodézii a kartografii.
Zákon ČNR č.. 36/1973 Sb., o orgánech
geodézie a kartografie.)]) zápisu
do katastru nemovitostí.
((5))(7) Vlastník kulturní památky
je povinen oznámit ústřední organizaci
státní památkové péče
každou změnu vlastnictví (správy, užívání)
kulturní památky nebo její přemístění.
Oznámení musí učinit vlastník
kulturní památky nejpozději do třiceti
dnů ode dne, kdy k takové změně došlo.
((6) Podrobnosti o evidenci
kulturních památek stanoví obecně
závazný právní předpis.)
(1) Pokud nejde o národní
kulturní památku, může ministerstvo
kultury z mimořádně závažných
důvodů prohlášení věci
za kulturní památku zrušit na žádost
vlastníka kulturní památky nebo organizace,
která na zrušení prohlášení
věci za kulturní památku (dále jen
"zrušení prohlášení")
prokáže právní zájem, nebo z
vlastního podnětu.
(2) Ministerstvo kultury si
před zrušením prohlášení
v, žádá vyjádření okresního
úřadu, popřípadě vyjádření
Československé akademie věd, jde-li o archeologický
nález prohlášený za kulturní
památku, pokud o zrušení prohlášení
Československá akademie věd sama nepožádala.
V případe, že vlastník kulturní
památky není žadatelem o zrušení
prohlášení, musí mu být umožněno
zúčastnit se ohledání věci
a ke zrušení prohlášení se vyjádřit.
(3) Ministerstvo kultury může
zrušení prohlášení vázat
na předchozí splnění jím určených
podmínek. Náklady vynaložené na splnění
podmínek nese žadatel a v případě,
kdy řízení o zrušení prohlášení
zahajuje z vlastního podnětu ministerstvo kultury,
nese náklady ten, v jehož zájmu ke zrušení
prohlášení došlo.
(4) Ustanovení §
3 odst. 4 platí obdobně i pro zrušení
prohlášení.
(5) Podrobnosti o zrušení
prohlášení věci za kulturní památku
stanoví obecně závazný právní
předpis.)
Zrušení prohlášení
věci za kulturní památku
(1) Ministerstvo kultury může
prohlášení věci za kulturní památku,
nejde-li o národní kulturní památku,
z.rušit (dále jen "zrušení prohlášení"),
jestli.že zanikl důvod památkové ochrany
nebo vyžaduje-li to naléhavý veřejný
zájem, a to na žádost vlastníka nebo
z vlastního podnětu.
(2) V řízení
o z.rušení prohlášení si ministerstvo
kultury vyžádá vyjádření
územně příslušeného orgánu
státní památkové péče
a ústřední organizace státní
památkové péče.
(3) Ministerstvo kultury může
v rozhodnutí o zrušení prohlášení
vlastníkovi věci uložit zejména zpracování
měřičské a fotografické dokumentace,
provedení stavebně historických, popřípadě
jiných průzkumů a přemístění.
vybraných prvků kulturní památky.
Náklady spojené se zabezpečením těchto
povinností nese vlastník nebo ten v jehož prospěch
ke zrušení prohlášení věci
došlo.
(4) Náležitosti
žádosti o zrušení prohlášení
věci za kulturní památku stanoví ministerstvo
kultury vyhláškou.
(1) Vlastník kulturní
památky je povinen na vlastní náklad pečovat
o její zachování, udržovat ji v dobrém
stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením,
znehodnocením nebo odcizením. Kulturní památku
je povinen užívat pouze způsobem,který
odpovídá jejímu kulturně politickému
významu, památkové hodnotě a technickému
stavu. Je-li kulturní památka v socialistickém
společenském
vlastnictví, je povinností organizace, která
kulturní památku spravuje nebo ji užívá
nebo ji má ve vlastnictví, a jejího nadřízeného
orgánu vytvářet pro plnění
uvedených povinností všechny potřebné
předpoklady.
(2) Povinnost pečovat o
zachování kulturní památky, udržovat
kulturní památku v dobrém stavu a chránit
ji před ohrožením, poškozením,
znehodnocením nebo odcizením má také
ten, kdo kulturní památku užívá
nebo ji má u sebe; povinnost nést náklady
spojené s touto péčí o kulturní
památku má však
jen tehdy, jestliže to vyplývá z právního
vztahu mezi ním a vlastníkem kulturní památky.
(3) Organizace a občané,
i když nejsou vlastníky kulturních památek,
jsou povinni si počínat tak, aby nezpůsobili
nepříznivé změny stavu kulturních
památek nebo jejich prostředí a neohrožovali
zachování a vhodné společenské
uplatnění kulturních památek.
(4) Vlastník, který
kulturní. památku převádí na
jiného, někomu přenechává k
dočasnému užívání nebo
předá k provedení její obnovy (§
14), nebo k jinému účelu, je povinen toho,
na koho věc převádí nebo komu ji přenechá
nebo předá, uvědomit, že věc
je kulturní památkou.
(5) Vlastník kulturní
památky má ke splnění povinností
podle odstavce 1 právo vyžadovat od odborné
organizace státní památkové péče
bezplatné poskytnutí informačních
a poradenských služeb.
(1) Neplní-li vlastník
kulturní památky povinnosti uvedené v §
9, vydá okresní úřad po vyjádření
krajské organizace státní památkové
péče (33) rozhodnutí o opatřeních,
která je povinen vlastník kulturní památky
učinit, a zároveň určí lhůtu,
v níž je vlastník kulturní památky
povinen tato opatření vykonat. Jde-li o národní
kulturní památku, vydá toto rozhodnutí
po vyjádření ústřední
organizace státní památkové péče
ministerstvo kultury v souladu s podmínkami, které
pro zabezpečení ochrany národní kulturní
památky stanovila vláda České republiky.
(2) Rozhodnutí o opatřeních,
která je povinen vlastník kulturní památky
učinit, vydá okresní úřad,
a jde-li o
(2) Vlastník památek uvedených v odstavci
1 je povinen vykonat nabídku
státu písemně. Stát je povinen zaplatit
cenu nabídnutou někým jiným, nejvýše
však cenu odhadní.
(3) Ministerstvo kul.tury je
povinno ve lhůtě šesti měsíců
od doručení nabídky oznámit vlastníku
památky uvedené v odstavci 1, zda nabídku
koupě přijímá. Jinak předkupní
právo státu k památce uvedené v odstavci
1 vůči vlastníku, který nabídku
učinil, zaniká.
(4) Ustanovení §
603 odst. 3 Občanského zákoníku platí
obdobně.
(1) Zamýšlí-li vlastník kulturní
památky provést
údržbu, opravu, rekonstrukci, restaurování
nebo jinou úpravu kulturní památky nebo jejího
prostředí (dále jen "obnova"),
je povinen si předem vyžádat závazné
stanovisko okresního úřadu, a jde-li o národní
kulturní památku, závazně stanovisko
ministerstvu kultury.
(2) Vlastník (správce,
uživatel) nemovitosti, která není kulturní
památkou, ale je v památkové rezervaci, v
památkové zóně nebo v ochranném
pásmu nemovité kulturní památky, nemovité
národní kulturní památky, památkové
rezervace, nebo památkové zóny (§ 17),
je povinen k zamýšlené stavbě, stavební
změně nebo udržovacím pracím
na této nemovitosti si předem vyžádat
závazné stanovisko okresního úřadu.
(3) V závazném
stanovisku podle odstavců 1 u.2 se vyjádří,
zda práce tam uvedené jsou z hlediska zájmů
státní památkové péče
přípustné a stanoví se základní
podmínky, za kterých lze tyto práce připravovat
a provést. Základní podmínky musí
vycházet ze současného stavu poznání
kulturně historických hodnot, které je nezbytné
zachovat při umožnění realizace
zamýšleného záměru.
(4) V územním
řízení [§ 32 až 42 stavební.ho
zákona.] a v řízení o povolení
staveb, změn staveb a udržovacích prací
[§ 54 až 70 stavebního zákona.] prováděném
v souvislosti s úpravou území na němž
uplatňuje svůj zájem státní
památková péče,) nebo v souvislosti
s obnovou nemovitě kulturní památky, popřípadě
se stavbou, stavební změnou nebo udržovacími
pracemi na nemovitosti podle odstavce 2, rozhoduje orgán
územního plánování nebo stavební
úřad v souladu se závazným.stanoviskem
okresního úřadu,
jde-li o nemovitou národní kulturní památku,
se závazným stanoviskem ministerstva kultury.
nabytí do státního
vlastnictví) kulturní památky buď přímo
nebo prostřednictvím příslušných
státních organizací [Zákon
č. 54/1959 Sb., o muzeích a galériích.]
a to za cenu stanovenou podle cenových předpisů
[Vyhláška
č. 122/1984 Sb., o náhradách při vyvlastnění
staveb, pozemků, porostů a práv k nim. Výnos
Federálního cenového úřadu,
Českého cenového úřadu a Slovenského
cenového úřadu ze dne 29. listopadu 1985
č. V-1/86, o cenách sjednávaných dohodou,
uveřejněný v Cenovém věstníku
částka 52/1985 ze dne 11. prosince 1985, reg. v
částce 32/1985 Sb. Vyhláška č.
149/1961 Sb., o nákupu, zadávání a
prodeji děl výtvarných umění
a o některých jiných opatřeních
v oboru výtvarných
umění, ve znění vyhlášky
č. 39/1966 Sb. Vyhláška č. 128/1984
Sb., o cenách staveb, pozemků, porostů, úhradách
ze zřízení práva osobního užívání
pozemků a náhradách za dočasné
užívání pozemků.], a nelze-li
cenu takto určit, za cenu obvyklou odpovídající
povaze věci. Přitom si okresní úřad
vyžádá od vlastníka kulturní
památky doklad, popřípadě prohlášení
o vlastnictví movité kulturní památky.
(3) Okresní úřad,
jemuž nabídka došla, je povinen, jde-li o movitou
kulturní památku ve lhůtě tří
měsíců a jde-li o nemovitou kulturní
památku ve lhůtě šesti měsíců
od doručení nabídky oznámit vlastníku
kulturní památky, že nabídku koupě
(úplatného nabytí do státního
vlastnictví) kulturní památky přijímá,
jinak právo státu na přednostní koupi
kulturní památky
vůči vlastníku, který nabídku
učinil, zaniká.
(4) Nesplní-li vlastník
kulturní památky povinnost uvedenou v odstavci 1,
je právní úkon, kterým převedl
vlastnictví ke kulturní památce na jinou
osobu, neplatný, pokud se této neplatnosti dovolá
okresní úřad příslušný
k uplatnění práva státu na přednostní
koupi kulturní památky. Okresní úřad
může toto právo uplatnit do tří
Zet ode dne provedení uvedeného právního
úkonu.
(5) Ustanovením odstavce
1 nejsou dotčeny předpisy upravující
bezplatný převod věcí do státního
vlastnictví [§ 4 a 5 vyhlášky č.
90/1984 Sb., o správě národního majetku.]
(1) Převádí-li
se vlastnictví k národní kulturní
památce nebo movité kulturní památce,
má stát zastoupený ministerstvem kultury
předkupní právo, ledaže jde o převod
na příbuzného v řadě přímé.
(3) Orgány státní
správy vydávají svá rozhodnutí
podle zvláštních předpisů, jimiž
mohou být dotčeny zájmy státní
památkové péče na ochraně nebo
zachování kulturních památek nebo
na jejich vhodném využití, jen v dohodě
s okresním úřadem, a jde-li o národní
kulturní památky, jen v dohodě s ministerstvem
kultury.
(2) Jestliže organizace
nebo občan svou činností působí.
nebo by mohli způsobit nepříznivé
změny kulturní památky nebo jejího
prostředí, anebo ohrožují zachování
nebo společenské uplatnění kulturní.
památky, určí okresní, úřad
po vyjádřeni odborné organizace státní
památkové péče podmínky pro
další výkon takové činnosti nebo
výkon činnosti zakáže.
(3) Orgány státní správy vydávají
svá rozhodnutí podle
zvláštních předpisů, jimiž
mohou být dotčeny zájmy státní
památkové péče na ochraně nebo
zachován.í kulturních památek, nebo
v územních, na nichž uplatňuje svůj
zájem státní památková péče,
jen v dohodě s okresním úřadem.
(1) Vlastník kulturní
památky je povinen bez zbytečného odkladu
každé ohrožení nebo poškození
kulturní památky oznámit okresnímu
úřadu a vyžádat si jeho rozhodnutí
o způsobu odstranění závady. Jde-li
o nemovitou kulturní památku, která je stavbou,
vyrozumí též stavební úřad.
[§ 100 písm. b) stavebního zákona.]
(2) Vlastník kulturní
památky je povinen každou zamýšlenou změnu
jejího užívání, a jde-li o nemovitou
kulturní památku, i její zamýšlené
vyklizení, předem oznámí okresnímu
úřadu.
(1) Vlastník kulturní
památky je povinen v případ zamýšleného
prodeje (úplatného převodu vlastnictví)
kulturní památky ji přednostně písemné
nabídnout ke koupi (úplatnému nabytí
do státního vlastnictví) okresnímu
úřadu příslušnému podle
bydliště vlastníka (sídla organizace,
která vlastníkem kulturní památky);
jde-li o nemovitou kulturní památku okresnímu
úřadu příslušnému podle
místa, kde nemovitost je.
(2) Okresní úřad
může na základě nabídky vlastníka
kulturní památky z mimořádně
závažných kulturně politických
důvodů uplatnit právo státu na přednostní
koupi (úplatné národní kulturní
památku, ministerstvo kultury, též na žádost
jejího vlastníka.
(3) Podrobnosti o povinnostech
vlastníků kulturních památek při
jejich ochraně a užívání stanoví
obecně závazný právní předpis.)
(1) Neplní-li vlastník
kulturní památky povinnosti uvedené v §
9, vydá okresní úřad po vyjádření
odborné organizace státní památkové
péče (§ 33) rozhodnutí o opatřeních,
která je povinen vlastník kulturní památky
učinit, a zároveň určí lhůtu,
v níž je vlastník kulturní památky
povinen tato opatření vykonat. Jde-li o národní
kulturní památku, vydá toto rozhodnutí
v souladu s podmínkami, které pro zabezpečení
ochrany národní kulturní památky
stanovila vláda.
(2) Rozhodnutí o opatřeních,
která je povinen vlastník kulturní památky
učinit, vydá okresní úřad též
na žádost jejího vlastníka.
(3) Právo dalších
orgánů státní správy vydávat
rozhodnutí podle zvláštních předpisů
[Např. § 102 odst. 6 zákona č.
50/1976 Sb., o územní.m plánování
a stavebním řádu (stavební zákon),
ve znění pozdějších předpisů,
§ 50 zákona č. 20/1966 Sb., o péči
o zdraví lidu, ve znění pozdějších
předpisů.] zůstává
nedotčeno.
(1) Orgány státní
správy příslušné rozhodovat o
způsobu využití budov, které jsou kulturními
památkami, (nebo o přidělení bytů,
jiných obytných místností a místností
nesloužících k bydlení v těchto
budovách) vydávají svá rozhodnutí
po předchozí dohodě s příslušným
orgánem státní památkové péče.
Při rozhodování o způsobu a změnách
využití kulturních památek jsou povinny
zabezpečit jejich vhodné využití odpovídající
(jejich hodnotě) jejich památkové hodnotě
a technickému stavu.
((2) Jestliže organizace
nebo občan svou činností působí
nebo by mohli způsobit nepříznivě
změny stavu kulturní památky nebo jejího
prostřed anebo ohrožují zachování
nebo společenské uplatnění kulturní
památky, určí okresní úřad,
a jde-li o národní kulturní památku,
ministerstvo kultury, podmínky pro další výkon
takové činnosti nebo výkon činnosti
zakáže.
(5) Lze-li zamýšlenou
obnovu nemovité kulturní památky podle odstavce
1, popřípadě drobnou stavbu, stavební
úpravu nebo udržovací práce na nemovitosti
podle odstavce 2 provést na základě ohlášení,
může stavební úřad dát
souhlas pouze v souladu se závazným stanoviskem
okresního úřadu nebo, jde-li nemovitou národní
kulturní památku, ministerstva kultury [§ 57
stavebního zákona].
(6) Okresní úřad
vydá závazné stanovisko podle odstavců
1, 2, 4 a 5 po písemném vyjádření
krajské organizace státní památkové
péče. Jde-li o národní kulturní
památku, vydá závazné stanovisko podle
odstavců 1, 4 a 5 ministerstvo kultury po písemném
vyjádření ústřední organizace
státní památkové péče.
(7) Přípravnou
a projektovou dokumentaci obnovy nemovité kulturní
památky nebo stavby, stavební změny nebo
udržovacích prací na nemovitosti podle odstavce
2 vlastník kulturní památky nebo projektant
projedná v průběhu zpracování
s příslušnou organizací státní
památkové péče z hlediska splnění
podmínek závazného stanoviska podle odstavců
1 a 2. Při projednávání poskytují
organizace státní památkové péče
potřebné podklady, informace a odbornou pomoc. Ke
každému dokončenému stupni dokumentace
zpracuje příslušná organizace státní
památkové péče písemné
vyjádření jako podklad pro závazné
stanovisko okresního úřadu, a jde-li o nemovitou
národní kulturní památku, jako podklad
pro závazné stanovisko ministerstva kultury.
(8) Obnovu kulturních
památek nebo jejich částí, které
jsou díly výtvarných umění
nebo uměleckořemeslnými pracemi, mohou provádět
pouze fyzické osoby na základě povolení,
které uděluje ministerstvo kultury. Právnické
osoby mohou provádět obnovu kulturních památek
nebo jejich částí,
které jsou díly výtvarných umění
nebo uměleckořemeslnými pracemi, prostřednictvím
fyzických osob majících povolení k
restaurování. V rozhodnutí o udělení
povolení může ministerstvo kultury stanovit
rozsah činnosti, popřípadě podmínky
pro jejich vykonávání.
Toto povolení jim může být odňato,
jestliže nesplňují podmínky, za nichž
jim bylo povolení uděleno, nebo jestliže obnovu
kulturních památek nebo jejich částí
provádějí způsobem narušujícím
jejich hodnotu.
(9) Vlastník kulturní památky je povinen
odevzdat ústřední
organizaci státní památkové péče
nebo krajské organizaci státní památkové
péče na její vyžádání
jedno vyhotovení dokumentace.
(10) Podrobnosti o podmínkách
pro dokumentaci obnovy a pro provádění obnovy
kulturních památek stanoví obecně
závazný právní předpis.)
(1) Zamýšlí-li
vlastník kulturní památky provést
údržbu, opravu, rekonstrukci, restaurování
nebo jinou úpravu kulturní památky nebo jejího
prostředí (dále jen " obnova"),
je povinen si předem vyžádat závazné
stanovisko okresního úřadu.
(2) Vlastník nemovitosti,
která není kulturní památkou, ale
je v památkové rezervaci, v památkové
zóně nebo v ochranném pásmu nemovité
kulturní památky, nemovité národní
kulturní památky, památkové rezervace
nebo památkové zóny (§ 17), je povinen
k zamýšlené stavbě, stavební
změně, udržovacím pracím na této
nemovitosti nebo k odstranění stavby si předem
vyžádat závazné stanovisko okresního
úřadu, pokud není v podmínkách
prohlášení památkové rezervace,
památkové zóny nebo
ve vymezení ochranného pásma (§ 17)
tato povinnost pro tuto nemovitost, její část
nebo určité práce na ní prováděné,
vyloučena.
(3) V závazném stanovisku
podle odstavců 1 a 2 se vyjádří, zda
práce tam uvedené jsou z hlediska zájmů
státní památkové péče
přípustné a stanoví se základní
podmínky, za kterých lze tyto práce připravovat
a provést. Základní podmínky musí
vycházet ze současného stavu poznání
kulturně historických hodnot, které je nezbytné
zachovat při umožnění realizace zamýšleného
záměru.
(4) V územním řízení7)
a řízení o povolení staveb, změn
staveb a udržovacích prací8)
prováděném v souvislosti s úpravou
územ na němž uplatňuje svůj zájem
státní památková péče
[Památková rezervace, památková
zóna, ochranné pásmo nemovité kulturní
památky, nemovité národní kulturní
památky, památkové rezervace a památkové
zóny.], nebo v souvislosti
s obnovou nemovité kulturní památky, popřípadě
se stavbou, stavební změnou nebo udržovacími
pracemi na nemovitosti podle odstavce 2, rozhoduje orgán
územního plánování nebo stavební
úřad v souladu se závazným stanoviskem
okresního úřadu.
(5) Lze-li zamýšlenou
obnovu nemovité kulturní památky podle odstavce
1, popřípadě drobnou stavbu, stavební
úpravu nebo udržovací práce na nemovitosti
podle odstavce 2 provést na základě ohlášení,
může stavební úřad dát
souhlas pouze v souladu se závazným stanoviskem
okresního úřadu [§ 57 stavebního
zákona.].
(6) Okresní úřad
vydá závazné stanovisko podle odstavců
1, 2, 4 a 5 po písemném vyjádření
příslušné odborné organizace
státní památkové péče.
Jestliže se odborná organizace státní
památkové péče nevyjádří
do 30 dnů, může příslušný
orgán státní památkové péče
vydat závazné stanovisko bez tohoto vyjádření.
7) Přípravnou a
projektovou dokumentaci obnovy nemovité kulturní
památky nebo stavby, stavební změny nebo
udržovacích prací na nemovitosti podle odstavce
2 vlastník kulturní patky nebo projektant [§
20 odsz 1 písm. c), § 24 odst. 4, § 36 až
39 a § 43 vyhlášky č. 5/1987 Sb., o dokumentaci.
staveb.] projedná v průběhu zpracování
S příslušnou organizací státní
památkové péče z hlediska splnění.
podmínek závazného stanoviska podle odstavců
1 a 2. Při projednávání poskytují
organizace statní památkové péče
potřebné podklady, informace, odbornou pomoc. Ke
každému dokončenému stupni. dokumentace
zpracuje příslušná organizace státní
památkové péče písemné
vyjádření jako podklad pro závazné
stanovisko okresního úřadu.
(8) Obnovu kulturních památek
nebo jejich částí, které jsou díly
výtvarných umění nebo uměleckořemeslnými
pracemi, mohou provádět pouze fyzické osoby
na základě povolení, které uděluje
ministerstvo kul.tury po vyjádřeni ústřední
organizace státní památkové péče.
Právnické osoby mohou provádět obnovu
kulturních památek nebo jejich částí,
které jsou díly výtvarných umění
nebo umělecko.řemeslnými
pracemi, prostřednictvím fyzických osob majících
povolení k restaurování. V rozhodnutí
o udělení. povolení může ministerstvo
kultury stanovit rozsah činnosti, popřípadě
další podmínky pro její vykonávání.
Toto povolení jim může být odňato,
jestliže: nesplňují podmínky, za nichž
jim bylo povolení uděleno, nebo jestliže obnovu
kulturních památek nebo jejich částí
provádějí způsobem narušujícím
jejich hodnotu.
(9) Vlastník kulturní
památky je povinen odevzdat ústřední
organizaci státní památkové péče
nebo odborné organizaci státní památkové
péče, na její vyžádán
i jedno vyhotovení dokumentace.
(10) Podrobnosti o podmínkách
pro dokumentaci. obnovy a pro provádění obnovy
kulturních památek stanoví obecně
závazný právní předpis.
(1) Jestliže vlastník
kulturní památky v určené lhůtě
neprovede opatření podle 10 odst. 1, může
okresní úřad, a jde-li o národní
kulturní památku, ministerstvo kultury, rozhodnout,
že se nezbytná opatření pro zabezpečení
kulturní památky provedou na náklad jejího
vlastníka. Pokud tato opatření neprovede
správce nebo uživatel kulturní památky
v národním majetku, je nadřízený
orgán organizace, která má kulturní
památku ve správě, nebo nadřízený
orgán organizace, které byla
kulturní památka odevzdána do trvalého
užívání, povinen na návrh okresního
úřadu, a jde-li o národní kulturní
památku, na návrh ministerstva kultury, zabezpečit
nutnou nápravu.
(2) Vyžaduje-li to důležitý
společenský zájem, může okresní
úřad, jde-li o movitou kulturní památku,
a ministerstvo kultury, jde-li a movitou národní
kulturní památku, uložit jejímu vlastníku
povinnost určitým způsobem s ní nakládat,
popřípadě mu uložit, aby ji bezplatně
svěřit na nezbytně dlouhou dobu do úschovy
odborné organizací,
kterou okresní úřad zároveň
určí.
(3) Zanedbává-li
vlastník nemovité kulturní památky,
která není národním majetkem, trvale
své povinnosti a ohrožuje tím její zachování
nebo užívá-li kulturní památku
v rozporu s jejím kulturně politickým významem,
památkovou hodnotou nebo technickým stavem, může
se ve společenském zájmu, nedojde i k dohodě
s vlastníkem o jejím prodeji státu, výjimečně
kulturní památka na návrh okresního
úřadu rozhodnutím stavebního úřadu
vyvlastnit. V případě vyvlastnění
nemovité národní
kulturní památky zahajuje řízení
o vyvlastnění stavební úřad
na návrh ministerstva kultury. Jinak platí pro vyvlastnění
obecné předpisy [§ 109 a násl.
stavebního zákona. (13) 86 a 87 a 94 stavebního
zákona].
(4) Je-li kulturní památka
bezprostředně ohrožena, provede obecní
úřad s předchozím souhlasem okresního
úřadu nutná opatření k její
ochraně. Jde-li o nemožnou kulturní památku,
která je stavbou, dá obecní úřad,
pokud není sám stavebním úřadem,
podnět stavebnímu úřadu k nařízení
udržovacích prací nebo
nezbytných úprav nebo k nařízení
neodkladných zabezpečovacích prací
podle zvláštních předpisů a vyrozumí
a tom okresní úřad, a jde-li o národní
kulturní památku, i ministerstvo kul tury. Je-li
kulturní památka ve státním vlastnictví,
vyrozumí o tom též nadřízený
orgán organizace, která kulturní památku
spravuje nebo je jejím vlastníkem.)
Zanedbává-li vlastník
nemovité kulturní památky, která není
ve vlastnictví státu, trvale své povinnosti
a ohrožuje tím její zachování
nebo užívá-li kulturní památku
v rozporu s její památkovou hodnotou nebo technickým
stavem, pokud byla shledána uložená opatření
podle § 10 a sankce podle § 35 neúčinnými
a obdržel finanční příspěvek
podle § 16, může se ve veřejném
zájmu, nedojde-li
k dohodě s vlastníkem o jejím prodeji státu,
výjimečně kulturní památka
na návrh okresního úřadu vyvlastnit.
Pro vyvlastnění platí obecné předpisy.
[§ 109 a násl. stavebního zákona. (13)
86 a 87 a 94 stavebního zákona].
Příspěvek
na zachování a obnovu kulturní památky
(1) Vlastníku kulturní
památky může okresní úřad
na jeho žádost poskytnout, jde-li o zvlášť
odůvodněný případě příspěvek
na zvýšené náklady spojené se
zachováním nebo obnovou kulturní památky
za účelem jejího účinnějšího
společenského uplatnění. Příspěvek
může poskytnout i tehdy, nemůže-li vlastník
kulturní památky uhradit z vlastních prostředků
náklady spojené se zachováním nebo
obnovou kulturní památky.
(2) V případě
mimořádného společenského zájmu
na zachování kulturní památky může
na obnovu kulturní památky poskytnout příspěvek
ministerstvo kultury..
(3) Podrobnosti o poskytování
příspěvku na zachován a obnovu kulturní
památky stanoví obecně závazný
právní předpis.)