I. Východiska
Koncepce místních
rozpočtů v letech 1993 - 1995
Reforma veřejných
rozpočtů změnila zásadním způsobem
přístupy k tvorbě rozpočtů
územních orgánů, tj. okresních
úřadů a obcí. Nová koncepce,
která byla zpracována v roce 1992, definovala cíle
a záměry transformace místních rozpočtů
v střednědobém časovém horizontu.
Základní koncepční
cíle transformace místních rozpočtů
se v zásadě podařilo realizovat v průběhu
dvou rozpočtových období:
- posílila se finanční
a rozpočtová soběstačnost obcí
a tím se zvýšila i jejich odpovědnost
za vlastní hospodaření a rozvoj území,
která spravují (míra samofinancování
obcí, tj. podíl vlastních příjmů
na celkových příjmech obcí, se zvýšila
ze 72,5% v roce 1993 na očekávaných 78,%
v roce 1995),
- výrazně stabilizační
charakter a působení místních rozpočtů
(zejména pokud jde o jejich zdrojovou základnu)
umožnil obcím koncepčně řešit
rozvojové záměry s delší perspektivou,
- rozšířilo
se spektrum vlastních příjmů územních
orgánů o takové zdroje, jejichž prostřednictvím
se prohloubily vazby mezi ekonomickým rozvojem území
(obce, okresu) a dynamikou celkového vývoje ekonomiky
ČR, tedy o daňové příjmy,
- místní rozpočty
jsou vyrovnané, územním orgánům
se daří profinancovat všechny základní
neinvestiční výdaje a v posledních
třech letech každoročně více
než třetinu výdajů směrují
do oblasti investic:
v mld. Kč |
investiční výdaje | 30,2 | 31,6 | 42,4 | 38,0 |
neinvestiční výdaje | 46,6 | 58,6 | 69,7 | 84,0 |
výdaje celkem | 76,8 | 90,2 | 112,1 | 122,0 |
Základním nástrojem
realizace transformačních změn bylo rozpočtové
určení výnosů vybraných státních
daní do rozpočtů územních orgánů
(daně z příjmu fyzických osob ze závislé
činnosti a z podnikání a dále daně
z nemovitostí), které se uskutečnilo v souvislosti
s nastartováním nové daňové
soustavy od 1. 1. 1993. Již třetí rok jsou
daňové příjmy hlavní "tažnou
silou" růstu příjmů místních
rozpočtů, která kompenzuje i decelerační
dopad klesajících státních dotací
na růstovou dynamiku celkových příjmů
obcí a okresních úřadů.
daňové | 39,0 | 56,5 | 68,0 | 174,4 |
nedaňové | 22,1 | 23,5 | 23,6 | 106,8 |
státní dotace | 27,8 | 27,9 | 27,4 | 98,6 |
ostatní příjmy | 2,2 | 3,1 | 3,0 | 136,4 |
příjmy celkem | 91,1 | 111,0 | 122,0 | 133,9 |
Problémy současné
koncepce místních rozpočtů
Transformace rozpočtů
územních orgánů je provázena
určitými problémy, které nebylo možné
před jejím zahájením anticipovat;
k těm nejzávažnějším lze
přiřadit:
- rozevírání
nůžek mezi "bohatými" a "chudými"
okresy v jejich daňové výtěžnosti
(např. rozdíl v částce daňových
příjmů na 1 obyvatele mezi okresem Brno -
venkov, kde jsou nejnižší a hl. m.Prahou, kde
jsou nejvyšší, vrostl z 462 Kč v roce
1993 na 8 446 Kč v roce 1994 a na očekávaných
11 971 Kč v roce 1995).
- stávající
princip alokace výnosů daně ze závislé
činnosti do obcí, který rozmělňuje
místní finance; v malých obcích vznikají
přebytky hospodaření, které jednotlivě
nejsou příliš velké, ale v souhrnu za
republiku představují nezanedbatelné a na
delší dobu umrtvené finanční
prostředky,
- jistou právní
a faktickou kontradikci v postavení a financování
okresních úřadů, vyplývající
z aplikace stejných principů tvorby rozpočtů
státních orgánů (okresních
úřadů) a samosprávy (obcí).
II. Základní
charakteristiky návrhu místních rozpočtů
na rok 1996
Při zpracování
návrhu místních rozpočtů na
rok 1996 byla hledána taková řešení,
která by zachovala pozitivní prvky stávajícího
systému financování obcí a okresních
úřadů (především vyrovnanost
rozpočtů a stabilní růst vlastních
příjmů), zároveň by však
eliminovala, nebo alespoň zmírnila, některé
jeho (výše specifikované) negativní
rysy. Záměry a cíle uvažovaných
systémových
změn ve financování územních
orgánů byly definovány takto:
- dosáhnout vyšší
shody v "tepu" veřejných rozpočtů
na centrální a místní úrovni,
- zamezit dalšímu
rozevírání nůžek mezi "chudými"
a "bohatými" okresy v jejich daňové
výtěžnosti,
- dosáhnout (alespoň
částečné) propojení daňových
příjmů obcí s ekonomickou aktivitou
podnikatelských subjektů působících
v katastru obce.
Zvolená rozpočtová
opatření by přitom měla mít
trvalejší charakter a efektivně působit
i po změnách v organizaci a institucionálním
uspořádání veřejné správy
(v úvahu připadá např. vznik vyšších
územních samosprávných celků
nebo vyčlenění okresních úřadů
ze soustavy místních rozpočtů).
Rozhodující krok
k dosažení zadaných cílů představuje
restrukturalizace daňových příjmů
místních rozpočtů, která vyplývá
z novely zákona o rozpočtových pravidlech
republiky, kterou Parlament schválil dne 29. 6. 1995 zákonem
č. 154/1995 Sb.
V souladu s výše uvedenou
novelou rozpočtových pravidel bude od roku 1996
daň z příjmů fyzických osob
ze závislé činnosti (jejíž celkový
výnos je až dosud výlučným příjmem
územních orgánů) sdílenou daní
státního rozpočtu a místních
rozpočtů. Podíl místních rozpočtů
na celostátním výnosu této daně
bude v roce 1996 činit cca 64% a zbývajících
36% bude příjmem
státního rozpočtu.
Podstatným způsobem
se změní oproti stávající praxi
alokace daně ze závislé činnosti v
daném územním celku (okresu) mezi jednotlivé
příjemce, tedy obce a příslušný
okresní úřad.
Z celookresního výnosu
daně připadne
30% | okresnímu úřadu |
20% | všem obcím v okresu, každé obci pak částka odvozená z poměru počtu obyvatel obce k celkovému počtu obyvatel okresu |
10% | obcím, které mají na svém území umístěnu plátcovu pokladnu nebo zde plátce sídlí či zde má trvalé bydliště. |
Příjmem rozpočtů
hlavního města Prahy a měst Brna, Ostravy
a Plzně bude 70% výnosu daně ze závislé
činnosti generovaného na jejich území.
Další sdílenou
daní státního rozpočtu a místních
rozpočtů bude nově od roku 1996 daň
z příjmů právnických osob.
Obcím vč. magistrátních měst
(nikoliv však okresním úřadům)
připadne 20% celostátního výnosu této
daně, každé z nich pak částka
odpovídající poměru počtu obyvatelstva
obce k celkovému počtu obyvatelstva státu.
Příjmem obcí bude rovněž výnos
daně z příjmů právnických
osob v případech, kdy poplatníkem
je obec.
Výlučným
příjmem obcí bude i nadále výnos
daně z příjmů fyzických osob
z podnikání, které mají na území
obce bydliště, a daň z nemovitostí umístěných
v katastru obce.
Z hlediska nového rozpočtového
určení výnosů státních
daní by se rok 1996 mohl stát bodem obratu v dosavadním
trendu rozevírání nůžek v úrovni
daňových příjmů velkých
municipalit na straně jedné a "zbytkem republiky"
na straně druhé.
III. Návrh rozpočtu
obcí a okresních úřadů na rok
1996
Návrh místních
rozpočtů v souladu s cíli vládní
fiskální politiky je koncipován jako vyrovnaný.
Příjmy místních
rozpočtů
Celkový objem příjmů
místních rozpočtů na rok 1996 je navrhován
ve výši 13,7 mld. Kč. V příjmech
jsou zahrnuty i dávky státní sociální
podpory v objemu, který činí 26,8 mld. Kč.
Predikce vlastních příjmů
územních orgánů považuje za reálně
dosažitelnou sumu 98,9 mld. Kč. Pokud by se tato predikce
naplnila, tvořily by v roce 1996 vlastní příjmy
územních orgánů 64,3% jejich celkových
příjmů.
Největší položku
vlastních příjmů představují
daňové příjmy, které zahrnují
daň z příjmů fyzických osob
ze závislé činnosti, daň z příjmů
fyzických osob z podnikání, daň z
nemovitostí, daň z příjmů právnických
osob a místní a správní poplatky.
Celkový objem daňových příjmů
obcí a okresních úřadů rozpočtovaný
na rok 1996 dosahuje 72,9 mld. Kč. Na celkových
vlastních příjmech územních
orgánů se daňové příjmy
budou podílet téměř třemi čtvrtinami
(73,7%).
Nové rozpočtové
určení státních daní (ve smyslu
novely rozpočtových pravidel) vyvolá výrazné
změny ve zdrojové základně okresních
úřadů, obcí a magistrátních
úřadů.
Rozpočtované objemy
daňových příjmů určených
pro okresní úřady, obce a magistrátní
úřad ukazuje následující tabulka:
ukazatel v mld. Kč | oček. skut. 1995 | návrh 1996 | index v % 96/95 |
okresní úřady | 12,3 | 9,8 | 79,7 |
obce (bez magistrátních úřadů) | 28,8 | 35,2 | 122,2 |
magistrátní úřady | 26,9 | 27,9 | 1003,7 |
Nové principy alokace daňových
příjmů povedou nepochybně i ke zmírnění
meziokresních rozdílů v daňové
výtěžnosti na 1 obyvatele, jak to naznačují
údaje v následující tabulce:
Průměrný daňový výnos za ČR | 3 788 | 7 679 | 7 057 | 202,7 | 186,3 |
Nejvyšší daňový výnos magistrátních úřadů | |||||
Magistrátní úřad hl. m. Prahy | 7 467 | 18 529 | 15 802 | 248,1 | 211,6 |
procento daňového výnosu k průměru ČR | 197,1 | 241,3 | 223,9 | ||
Nejvyšší daňový výnos okresů | |||||
Mladá Boleslav | 3 852 | 9 432 | 8 351 | 244,9 | 216,8 |
procento daňového výnosu k průměru ČR | 101,7 | 122,8 | 118,3 | ||
Ústí nad Labem | 4 408 | 9 233 | 7 614 | 209,5 | 172,7 |
procento daňového výnosu k průměru ČR | 116,4 | 120,2 | 107,9 | ||
Nejnižší daňový výnos | |||||
Brno - venkov | 2 005 | 3 712 | 4 148 | 185,1 | 206,9 |
procento daňového výnosu k průměru ČR | 52,9 | 48,3 | 58,8 | ||
Plzeň - jih | 2 130 | 3 963 | 4 306 | 186,1 | 202,2 |
procento daňového výnosu k průměru ČR | 56,2 | 51,6 | 61,0 |
Součástí
vlastních příjmů územních
orgánů jsou nedaňové příjmy,
které zahrnují příjmy rozpočtových
organizací a odvody příspěvkových
organizací, příjmy z prodeje majetku a doplňkové
příjmy. Objem nedaňových příjmů
je na rok 1996 rozpočtován ve výši 26.0
mld. Kč. Největší položku v kategorii
nedaňových
příjmů (přes 60%) tvoří
příjmy rozpočtových a odvody příspěvkových
organizací (16.4 mld. Kč). Stagnovat by měly
v příštím roce příjmy
obcí z tržeb za prodej obecního majetku, protože
signály o tom, že obce komerčně využívají
vlastní nemovitý majetek převážně
formou pronájmu, jsou velmi zřetelné.
Nedílnou součástí
zdrojové základny okresních úřadů
a obcí jsou dotace ze státního rozpočtu
a státních fondů. Pro rok 1996 je navržen
objem dotací ve výši 51,8 mld. Kč. Bez
dávek státní sociální podpory
by objem dotací činil 2,0 mld. Kč. Ze státních
fondů se předpokládá dotace do území
ve výši 3,0 mld. Kč.
Do souboru dotací, které
jsou součástí finančního vztahu
státního rozpočtu k rozpočtům
okresních úřadů a obcí, jsou
na rok 1996 navrhovány:
1) dotace na domy s pečovatelskou službou, domy - penziony | 700,0 mil. Kč |
Navrhovaná částka
zahrnuje v převážné míře
finanční prostředky na dokončení
rozestavěných objektů. S pokračováním
výstavby, i když v podstatně v menším
rozsahu než bylo v minulosti, se uvažuje ještě
asi 2 - 3 roky. V letech 1991-95 získaly územní
orgány na tyto účely dotace ze státního
rozpočtu ve výši 5,8 mld. Kč. Touto
formou bude vybudováno cca 200 objektů domů
s pečovatelskou službou resp. domů - penzionů.
Kritéria pro poskytování předmětné
dotace se nezmění:
i v roce 1996 bude činit příspěvek
na jednu bytovou jednotku 70 000 Kč. Záměrem
dotační politiky v této oblasti od roku 1997
je směrovat prostředky na rozšíření
kapacit objektů sociální péče,
zejména preferovat výstavbu domovů důchodců.
2) dotace na sociální dávky | 5 000,0 mil. Kč |
Jedná se o dávky
pro občany tělesně a zdravotně postižené
a občany sociálně potřebné,
vyplácené podle příslušných
zákonných norem.
3) dotace na výkon státní správy | 2 049,4 a mil. Kč |
Kritéria použitá
pro její rozdělení jednotlivým subjektům
(obcím) se nemění. Do návrhu je promítnut
očekávaný růst příjmů
za správní poplatky.
4) dotace na školství | 1 458,7 mil. Kč |
Stejně jako v letošním
roce bude obcím poskytována dotace ve výši
1 080 Kč na jednoho žáka mateřské
či základní školy.
5) dotace na ústavy sociální péče | 1 033,4 mil. Kč |
Příspěvek
na jedno místo v ústavu sociální péče
bude i v roce 1996 činit 62 300 Kč.
6) dotace na domovy důchodců | 1 676,1 mil. Kč |
Příspěvek
na jedno místo v domově důchodců zůstává
na úrovni roku 1995 (50 500 Kč).
7) dotace na vybraná zdravotnická zařízení | 111,0 mil. Kč |
Dotace bude směrována
pouze na vybraná dětská zdravotnická
zařízení (kojenecké ústavy
a dětské domovy), jejichž zřizovatelem
je obec nebo okresní úřad, a která
nejsou příjmově napojena na soustavu zdravotních
pojišťoven. Příspěvek na 1 místo
činí 50 000 Kč.
8) dotace na hasičské záchranně sbory | 2 401,9 mil. Kč |
Dotace je určena na úhradu
neinvestičních výdajů hasičských
záchranných sborů.
9) dotace na dopravní obslužnost | 400,0 mil. Kč |
Tato dotace, nově zahrnutá
do souhrnného finančního vztahu státního
rozpočtu k rozpočtům územních
orgánů, představuje příspěvek
státu na zabezpečení ztráty ze závazku
veřejné služby podle 19 zákona č.
111/1994 Sb., o silniční dopravě, na linkách
veřejné vnitrostátní osobní
dopravy mimo MHD. Příjemci dotace budou okresní
úřady (jako dopravní úřady).
Příspěvek na úhradu ztráty
pravidelné autobusové dopravy je vypočtený
podle vzorce Ministerstva dopravy. Uplatnění tohoto
nového dotačního
titulu je velmi žádoucí, neboť při
zabezpečování místní osobní
přepravy vznikaly z nedostatku finačních
prostředků velké problémy jak okresním
úřadům, tak i obcím.
10) územní vyrovnávací dotace | 2 017,7 mil. Kč |
Bude poskytována těm
okresům, v nichž výnos daně ze závislé
činnosti nepřesáhne 2 326,2 Kč na
1 obyvatele (což je republikový průměr
spočítaný z údajů, z nichž
jsou vyloučena magistrátní města).
Základnou pro výpočet územní
vyrovnávací dotace bude ta část výnosu
daně z příjmů ze závislé
činnosti, která
poplyne do rozpočtů územních orgánů.
Územním orgánům
budou v roce 1996 poskytovány rovněž dotace,
které jsou zahrnuty ve státním rozpočtu,
v kapitole všeobecná pokladní správa:
jedná se o:
11) dotace na pozemkové úpravy | 700,0 mil. Kč |
Je určena na úhradu
nezbytných nákladů souvisejících
s oceněním věcí, identifikací
parcel a vyměřením pozemků, které
podléhají restitucím.
12) dotace na družstevní bytovou výstavbu | 50,0 mil. Kč |
Doplatky na dokončenou
DBV jsou položkou nárokovou a přestože
tato forma výstavby realizovaná ve smyslu vyhlášky
č.136/198 Sb., již v ČR nepokračuje.
je třeba, aby státní rozpočet mohl
na oprávněné požadavky okresních
úřadů reagovat.
13) dotace na bytovou výstavbu | 2 200,0 mil. Kč |
Jsou to prostředky určené
na program podpory výstavby nájemního bydlení
a podpory výstavby technické infrastruktury pro
bytovou výstavbu v obcích. Tento program byl již
zahájen v polovině letošního roku.
14) dotace na modernizaci bytového fondu | 275,0 mil. Kč |
Jde o pokračování
programu z roku 1994, který řeší formou
návratné finanční výpomoci
údržbu a modernizaci stávajícího
bytového fondu v obcích. Jedním z hlavních
kritérií pro přiznání dotace
je projektová a územní připravenost
akcí a počet obyvatel v obci.
11) dotace na komplexní bytovou výstavbu | 50,0 mil. Kč |
Bude poskytována výlučně
na dokončení akcí, které byly do režimu
KBV zařazeny na základě výjimky bývalé
ČPK a podle zákona č. 10/1993 Sb. nepřešly
do majetku obcí. Dotace by měla uspokojit oprávněné
požadavky příslušných územních
orgánů (jedná se o do stavbu čtyř
úpraven pitné vody v okresech Cheb a Tachov). Případné
dofinancování školských zařízení
vybudovaných v režimu KBV lze řešit z
uvolněných prostředků Fondu národního
majetku určených na program zkvalitnění
technického stavu
a vybavení škol a školských zařízení
(vyhláška Ministerstva školství č.
49/199 Sb.)
16) dotace na investice v oblasti požární ochrany | 278,0 mil. Kč |
Do objemu dotace navrhovaného na rok 1996 je zakomponována
nezbytná míra stavebních investic a
investic na nákup vybrané požární
techniky.
17) dotace na komunální ekologické investice | 600,0 mil. Kč |
Je určena pro vybrané
okresy Severočeského a Severomoravského kraje,
pro okres Sokolov a hl. město Prahu.
18) dotace na péči o krajinu | 150,0 mil. Kč |
Jedná se o nový
dotační titul; bude využit k tvorbě
ekostabilních prvků území, které
povedou k celkovému zvýšení ekologické
stability krajiny a ochraně biotopů kriticky a silně
ohrožených druhů živočichů
a rostlin.
19) dotace na individuálně dotované stavby | 2 858,7 mil. Kč |
Navrhovaný objem zahrnuje
především prostředky na dokončení
rozestavěných staveb, nemocnic, základních
škol, vodohospodářských akcí,
investic do dopravní infrastruktury, na obnovu kulturních
památek. (Jmenovitý seznam navržených
individuálních dotací je přílohou
tohoto materiálu).
20) dotace na protiradonová opatření | 100,0 mil. Kč |
Je vyčleněna na
odstranění radonu v bytových objektech a
objektech školských a předškolských
zařízení a veřejných vodovodů
(usnesení vlády č. 709/93).
21) dotace na obnovu a rozvoj městské hromadné dopravy | 600,0 mil. Kč |
Jedná se o finanční
účast státu na obnově a rozvoji systémů
městských hromadných doprav v ČR,
která se bude realizovat na základě usnesení
vlády ČR č. 472 ze dne 31. 8. 1994. Program
prezentovaný v uvedeném usnesení vlády
přispěl v roce 1995 ke stabilizaci MHD v ČR.
22) dotace na dávky státní sociální podpory | 26 770,0 mil. Kč |
Jedná se o nový
dotační titul, legislativně determinovaný
zákonem č. 117/1995 Sb., o státní
sociální podpoře.
23) dotace na správní výdaje v systému státní sociální podpory | 300,0 mil. Kč |
Dotace je určena na financování
nového systému vyplácení dávek
státní sociální podpory pověřenými
územními orgány, především
na úhradu některých věcných
výdajů spojených s touto agendou.
Výdaje místních
rozpočtů
Možnosti územních
orgánů zabezpečovat své rozpočtové
záměry budou v roce 1996, tak jako v předchozích
letech, předurčeny rozsahem celkových finančních
zdrojů. Výdaje na rok 1996 jsou rozpočtovány
ve výši 153,7 mld. Kč.
Úvahu o základní
struktuře výdajů místních rozpočtů
dokumentuji následující údaje:
Neinvestiční výdaje ROPO | 108,0 | 70,3 | 139,2 |
Neinvestiční výdaje podniků | 6,7 | 4,3 | 104,7 |
Investiční výdaje | 39,0 | 25,4 | 102,6 |
Z rozboru veličin rozpočtovaných
na rok 1996 jednoznačně vyplývá, že
převážná část výdajů
je směrována do oblasti neinvestičních
výdajů určených na zabezpečení
veřejných statků poskytovaných na
místní úrovni obyvatelstvu, zejména
v oblasti sociální péče, zdravotnictví,
školství a kultury.
Územní orgány
budou mít i v roce 1996 k dispozici další finanční
zdroje, např. prostředky uložené ve
fondech rezerv a rozvoje, zdroje získané na kapitálovém
trhu (z úvěrů. půjček, emisí
komunálních obligací) a další
zdroje vytvořené z uvolněných prostředků
Fondu národního majetku (na program zkvalitnění
technického stavu a vybavení škol a školských
zařízení atd.). Tyto prostředky budou
převážně využity na řešení
některých naléhavých investičních
projektů směřujících ke zlepšení
stavu municipální infrastruktury.
Návrh místních
rozpočtů na rok 1996 vytváří
dostatečný prostor nejen pro financování
veřejných statků zabezpečovaných
na místní úrovni obcemi a okresními
úřady, ale i pro realizaci nezbytných investičních
potřeb územních orgánů. Míra
finanční soběstačnosti obcí
dosáhne 76,9%. Novela rozpočtových pravidel
platná od roku 1996 znamená další významný
krok ve zdokonalování a prohlubování
stávající koncepce financování
obcí.
Příloha |
v mil. Kč |
Hl. m. Praha | IV. úsek trasy B metra | magistrát | 850,0 | 950,0 |
techn. centrum metra | magistrát | 30,0 | 50,0 | |
kolektory Praha | magistrát | 60,0 | 60,0 | |
Benešov | ZŠ Čechtice | obec | 34,0 | 13,0 |
ZŠ Neveklov | obec | 10,0 | 28,0 | |
Mělník | ZŠ Obříství | obec | 21,2 | |
Mladá Boleslav | nemocnice Mladá Boleslav | OkÚ | 160,0 | 103,4 |
Nymburk | ZŠ Nymburk | obec | 25,0 | |
České Budějovice | ZŠ Borovany | obec | 10,0 | 75,0 |
Jindřichův Hradec | nemocnice Jindřich. Hradec | OkÚ | 30,0 | |
Karlovy Vary | nemocnice Karlovy Vary | OkÚ | 40,0 | |
Plzeň - jih | ZŠ Přeštice | obec | 12,0 | 94,1 |
ZŠ Štěnovice | obec | 17,0 | ||
Rokycany | ZŠ Radnice | obec | 10,0 | |
Sokolov | ZŠ Sokolov | obec | 11,0 | 35,0 |
Tachov | nemocnice Planá u M. Lázní | OkÚ | 66,8 | 70,0 |
Jablonec nad Nisou | nemocnice Jablonec n. Nisou | OkÚ | 175,0 | 103,5 |
ZŠ Tanvald | obec | 23,1 | ||
Liberec | nemocnice Liberec | OkÚ | 20,0 | 60,0 |
ZŠ Český Dub | obec | 20,0 | ||
Litoměřice | nemocnice Litoměřice | obec | 99,0 | 78,4 |
Havlíčkův Brod | nemocnice Havlíčkův Brod | OkÚ | 200,7 | 80,0 |
Jičín | nemocnice Jičín | OkÚ | 25,0 | |
ZŠ Jičín | obec | 24,5 | ||
Pardubice | nemocnice Pardubice | OkÚ | 133,1 | 97,5 |
Rychnov nad Kněžnou | nemocnice Rychnov nad Kn. | OkÚ | 95,0 | 32,6 |
Semily | nemocnice Semily | obec | 79,5 | 74,8 |
Svitavy | ZŠ Jevíčko | obec | 20,0 | 37,0 |
ZŠ Litomyšl | obec | 23,7 | 41,3 | |
Trutnov | nemocnice Trutnov | obec | 27,2 | 62,6 |
ZŠ Dvůr Králové nad L. | obec | 10,3 | 21,0 | |
Ústí nad Orlicí | ZŠ Králíky | obec | 4,6 | 15,0 |
Brno | kolektor Jánská 5/1 | magistrát | 10,0 | 20,0 |
kolektor Jánská 6/2 | magistrát | 10,0 | 30,0 | |
Brno - venkov | ZŠ Ivančice | obec | 33,0 | 33,5 |
Hodonín | ZŠ Hovorany | obec | 22,g | |
Prostějov | nemocnice Prostějov -1. et. | OkÚ | 25,3 | |
ZŠ Kostelec na Hané | obec | 10,0 | 37,0 | |
Třebíč | nemocnice Třebíč | OkÚ | 11,0 | 50,0 |
Zlín | nemocnice Zlín | OkÚ | 55,0 | |
ZŠ Brumov -Bylnice | obec | 8,0 | 40,0 | |
Žďár nad Sázavou | nemocnice N. Město na Mor. | OkÚ | 12,0 | 45,0 |
Frýdek - Místek | nemocnice Frýdek - Místek | obec | 25,0 | |
ZŠ Stará Ves nad O. | obec | 17,0 | ||
Vsetín | nemocnice Vsetín | OkÚ | 40,0 | 40,0 |
2 285,9 | 2 858,7 |