K nejvýznamnějším
odvětvím veřejné spotřeby obyvatelstva
a státu:
Rozpočet neinvestičních
výdajů Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy se
navrhuje v objemu 51,9 mld. Kč, což je oproti očekávané
skutečnosti za rok 1995 nárůst 14,9%.
V průběhu roku 1995
došlo k úpravám, které výrazně
ovlivnily strukturu rozpočtu. Jedná se o přechod
škol a školských zařízení
z rozpočtové na příspěvkovou
formu a zvýšení mzdových prostředků
v souladu s usneseními vlády o 1,84 mld. Kč.
Ve mzdové části
se rozpočet na rok 1996 oproti očekávané
skutečnosti roku 1995 zvyšuje o 16,8%. V rámci
tohoto nárůstu je zahrnuto zvýšení
platů pedagogických pracovníků o 20%.
Návrh zahrnuje hlavní
změny specifické pro resort školství:
zavedení devítileté školní docházky
na základních školách počínaje
školním rokem 1996/97, úkoly vyplývající
z usnesení vlády (protidrogová politika,
ekologická výchova, sociální prevence
proti kriminalitě, apod.), růst studentů
vysokých škol i určitý úbytek
studentů středních škol v důsledku
zavedení povinné devítileté školní
docházky.
V návrhu rozpočtu
jsou zahrnuty výdaje na jednotlivé školské
oblasti, tj. pro regionální školství
(pro předškolní zařízení,
základní školy a školská zařízení
jim sloužící, jejichž zřizovateli
jsou obce, jsou zabezpečeny veškeré mzdové
prostředky včetně pojistného, a dále
prostředky na učebnice a školní potřeby,
pokud se žákům poskytují bezplatně).
Střední školy,
kromě zdravotnických, a vysoké školy
jsou v rozpočtu MŠMT zabezpečeny komplexně.
Součást rozpočtu
jsou i výdaje určené na vědeckou činnost
a vývoj technologií v celkové výši
1,18 mld. Kč.
Dále jsou v rozpočtu
kapitoly zajišťovány prostředky pro ostatní
přímo řízené organizace. Součástí
rozpočtu jsou i výdaje vlastního ministerstva,
včetně školských úřadů
a České školní inspekce. V rámci
rozpočtu jsou poskytovány i dotace na neinvestiční
výdaje soukromým a církevním školám
a občanským sdružením.
Další prostředky
pro resort školství se předpokládá
vynaložit v rámci programu modernizace a rekonstrukce
školských zařízení, kde jsou
pro rok 1995 a 1996 vyčleněny z účtů
malé privatizace prostředky ve výši
3,0 mld. Kč.
Střední odborná
učiliště (SOU) jsou financována
prostřednictvím rozpočtů ministerstev
hospodářství, zemědělství
a školství, mládeže a tělovýchovy.
Celkový rozpočet pro učňovské
školství se navrhuje v objemu 8,6 mld. Kč.
Struktura je patrná z tabulky č. 14.
TABULKA č. 14
v mil. Kč |
Schválený rozpočet 1994 | 4 810 | 1 242 | 286 | 6 338 |
Upravený rozpočet 1994 | 5 361 | 1 415 | 544 | 7 320 |
Skutečnost 1994 | 5 348 | 1 415 | 546 | 7 309 |
Schválený rozpočet 1995 | 5 559 | 1 230 | 670 | 7 459 |
Očekávaná skutečnost 1995 | 5 794 | 1 272 | 618 | 7 684 |
Návrh rozpočtu 1996 | 6 336 | 1 517 | 669 | 8 522 |
Index SR 1995/1994 | 115, 6 | 99, 0 | 234, 3 | 117, 7 |
Index SR 1995/skut. 1994 | 103,9 | 86,9 | 122,7 | 102,1 |
Index oč. sk. 1995/skut. 1994 | 108,3 | 89,9 | 113,2 | 105,1 |
Index návrh 1996/oč. sk.1995 | 109,4 | 119,3 | 108,3 | 110,9 |
*) Údaje jsou převzaty
z výkazů MŠMT - § 4005 SOU (tzn. bez spec.
učilišť a integr. škol, které jsou
zahrnuty v jiných paragrafech a nejsou samostatně
sledovány).
V r. 1995 rozepsalo MŠMT
pro odborná učiliště vč. speciálních
částku 1 102,5 mil. Kč.
Učňovské
školství je financováno v souladu se zákonem
č. 29/1981 Sb., o soustavě základních
a středních škol (školský zákon),
ve znění § 12 zákona č. 331/1993
Sb., o státním rozpočtu České
republiky na rok 1994 a o změně a doplnění
některých zákonů.
Ze státního rozpočtu
se poskytuje příspěvek nebo datace prostřednictvím
rozpočtů příslušných ústředních
orgánů, a to:
na platy a náhrady platů
učiteli teoretického vyučování,
mistrů odborné výchovy, vychovatelů
a trenérů ve třídách s vrcholovou
sportovní přípravou,
na neinvestiční
náklady na učebnice, učební texty
a školní potřeby, pokus se žákům
poskytují bezplatně,
na neinvestiční
náklady na učební pomůcky pro potřeby
teoretického vyučování.
Úhrady ostatních
provozních nákladů se provádějí
z nákladů těch fyzických a právnických
osob, pro něž se žáci připravují
na povolání (učni sponzorovaní).
Pokud se žáci nepřipravují
pro konkrétního zaměstnavatele, poskytuje
se příspěvek na ostatní provozní
náklady ze státního rozpočtu prostřednictvím
rozpočtu příslušného resortu,
tzv. příspěvek na státní učně.
Výše tohoto příspěvku se stanoví
na základě schváleného státního
rozpočtu a podle počtu žáků v
učebních a studijních oborech středního
odborného učiliště nebo střediska
praktického vyučování.
Kromě výchovy učňů
zajišťují SOU rozličné formy nadstavbového
studia, které umožňuje docílit středoškolského
vzdělání. Pokles žáků
SOU je právě kompenzován nárůstem
posluchačů nadstavbového studia, které
je zahrnováno do systému financování
tzv. státních učňů. Samotné
financování je založeno na normativech vztahujících
se na jednoho žáka.
Výdaje na veřejnou
spotřebu Ministerstva zdravotnictví představují
4,0 mld. Kč. Proti očekávané skutečnosti
srovnatelně rostou o 13,6% (vykazovaný nulový
nárůst v tabulkách je ovlivněn přesunem
částky 659 mil. Kč z neinvestičního
do investičního rozpočtu v roce 1996). Návrh
zabezpečuje vedle standardních činností
financovaných ministerstvem i schválené programy,
jako např. rozvoj programu zdravotně politické
linie, posílení programu
prevence HIV/AIDS, programu zahraniční rozvojové
pomoci, spoluúčasti na novém programu prevence
kriminality aj.
Vedle prostředků
poskytovaných prostřednictvím ministerstva
je v kapitole VPS rezervováno 15,8 mld. Kč na platby
státu za vybrané skupiny populace
do systému zdravotního pojištění.
Částka obsahuje rezervu cca 1,8 mld. Kč jako
vliv očekávané úpravy minimální
mzdy, která se velkou měrou promítne právě
do vyměřovacího základu platby státu.
Rozpočet neinvestičních
výdajů Ministerstva kultury je navržen
v objemu 2,7 mld. Kč, což je oproti očekávané
skutečnosti roku 1995 nárůst o 10,1%.
V návrhu rozpočtu
jsou zahrnuty prostředky na státní památkovou
péči a příspěvky pro divadla,
muzea, galerie a knihovny přímo řízené
Ministerstvem kultury, státní příspěvky
církvím a dotace občanským sdružením.
Pro rok 1996 byl nad 5%ní nárůst věcných
výdajů zapracován přiměřený
nárůst výdajů právě
na opravu a údržbu památek ve správě
státu i ve vlastnictví právnických
a fyzických osob, na výzkum a vývoj, na provoz
Veletržního
paláce.
V kapitole VPS jsou zahrnuty prostředky
na podporu realizace Programu regenerace městských
památkových rezervací a městských
památkových zón ve výši 350 mil.
Kč, což představuje nárůst oproti
roku 1995 50 mil. Kč. V kapitole VPS jsou rovněž
navrženy prostředky určené na výkup
předmětů kulturní hodnoty ve výši
25 mil. Kč, což je oproti roku 1995 nárůst
o 10 mil. Kč.
Rozpočet neinvestičních
výdajů na obranu (bez
sociálních dávek) představuje 21,2
mld. Kč, tj. o 10,5% více než v roce 1995.
Celkový rozpočet resortu se navrhuje v objemu 30,75
mld. Kč, tj. 2,2% HDP. Návrh pokrývá
částečně i závazky z titulu
členství v projektu Partnerství pro mír,
technická opatření související
s rozhodnutím o vstupu do NATO a zahraniční
technickou pomoc pro vojenské
specialisty cizích států.
Rozpočet neinvestičních
výdajů Ministerstva vnitra představuje
jednu z nejdynamičtějších položek
rozpočtu. Je navrhován v objemu 23,0 mld. Kč,
což je o 20,7%, resp. 3,9 mld. Kč vyšší
než očekávaná skutečnost roku
1995. Z této částky zvýšení
připadá většina na vrub vládou
schváleného zvýšení počtu
příslušníků policie. Pro úsek
bezpečnosti (bezpečnostní úsek MV
a rozpočet BIS) je rozpočtováno celkem 20,5
mld. Kč, což je o 22,6% více, než se očekává
vynaložit v roce 1995.
Rozpočet odvětví
justice počítá
s dotvořením soustavy soudů všech stupňů
a státních zastupitelství (s výjimkou
Nejvyššího správního soudu). Neinvestiční
výdaje resortu spravedlnosti bez sociálních
dávek jsou navrženy ve výši 7,0 mld. Kč
(index 121,5% oproti schválenému rozpočtu
na rok 1995).
Výdaje na vězeňství
souvisejí se zprovozňováním nových
kapacit, s rozšiřováním ubytovacích
kapacit ve stávajících věznicích
a s navazujícím růstem počtu zaměstnanců
Vězeňské služby.
Mzdovým nárůstem
je pokryto schválené zvýšení
platových tarifů včetně plného
dokrytí tzv. dalších platů (13. a 14.
platu). Navíc je zahrnuto v kapitole VPS předpokládané
zvýšení platu soudců, justičních
čekatelů a státních zástupců.
V oblasti výzkumu a vývoje je
v návrhu státního rozpočtu na rok
1996 zbezpečen celkový finanční objem
v neinvestiční i kapitálové sféře
ve výši 6 239 mil. Kč, což představuje
podíl 0,45% na HDP. Proti roku 1995 se zvýší
výdaje na výzkum a vývoj o 1,4 mld. Kč,
tj. o 30%. Posílením kapitálových
výdajů proti roku 1995 o
87% se podstatně zlepší přístrojové
vybavení výzkumných pracovišť.
Příznivě se rovněž vyvíjí
i poměr účelových (57%) a institucionálních
prostředků (43%) k celkovým nákladům
výzkumu a vývoje a to ve prospěch účelových
prostředků rozdělovaných na základě
veřejných soutěží.
Poměr institucionálního
a účelového financování je
patrný z tabulky č. 15.
TABULKA Č. 15
Rozpočet 1995 | 49 | 2 420 | 51 | 2 479 |
Předpoklad 1995 | 55 | 2 657 | 45 | 2 152 |
Návrh 1996 | 43 | 2 667 | 57 | 3 572 |
V příštím
roce budou řešeny rozpracované výzkumné
projekty v objemu 1 275 mil. Kč a na zahájení
nových výzkumných projektů se uvažuje
s částkou 2 303 mil. Kč.
Návrh zabezpečuje
schválené zásady vlády pro oblast
výzkumu a vývoje z května 1994. Mírou
financování výzkumu a vývoje se Česká
republika přibližuje úrovni států
Evropské unie.
Pro nok 1996 je uvažována
na podporu bytové politiky částka
10,525 mld. Kč. Oproti roku 1995 dochází
k vysokému přírůstku celkových
výdajů na tuto oblast (meziroční index
121,9%, absolutní zvýšení o 1,9 mld.
Kč). Zároveň by mělo dojít
k významným změnám především
ve struktuře a váze jednotlivých forem s
akcentem na nové formy podpory bydlení:
TABULKA Č. 16
Oček. skut. 1995 | Návrh 1996 | Index 96/95 | |
1. Dobíhající formy podpory bydlení | 3 158 | 1 075 | 34,0 |
- stávající závazky KBV | 520 | 50 | |
- příspěvek na zahajovanou IBV | 300 | - | |
- obecní byty | 350 | - | |
- půjčky obcím na modernizaci byt. fondu | 300 | 275 | |
- domy, penzióny s byty pro důchodce | 1 688 | 700 | |
- doplatky DBV | - | 50 | |
2. Nové formy podpory bydlení | 2 700 | 4 700 | 174,1 |
- stavební spoření | 1 100 | 2 000 | |
- nájem bydlení a výstavba tech. infrastruktury | 1 400 | 2 200 | |
- hypotéky | 200 | 500 | |
3. Ostatní | 2 773 | 3 950 | 142,4 |
- úhrada majetkové újmy | 2 573 | 2 850 | |
- příspěvek na hrubé nájemné [V roce 1996 součástí systému dávek státní sociální podpory.] | 200 | 1 100 | |
Celkem | 8 631 | 9 725 | 112,7 |
4. Reprofilace zdravotnických lůžek | - | 800 | |
Celkem politika bydlení | 8 631 | 10 525 | 121,9 |
U některých položek
dochází k výraznému meziročnímu
poklesu.
U výdajů na komplexní
bytovou výstavbu se
bude stát podílet pouze na dofinancování
těch akcí, které z titulu zákona č.
10/1993 Sb. nepřešly do majetku obcí (4 úpravny
vody).
Z titulu nové nastartované
podpory výstavby nájemních bytů v
obcích se podpora individuální
bytové výstavby a výstavby obecních
bytů pro rok 1996 ruší.
U půjček obcím
je uvažováno s meziročním poklesem o
25 mil. Kč z toho důvodu, že půjčky
v roce 1996 jsou směrovány na obnovy bytového
fondu v menších obcích a městech (základním
kritériem je počet obyvatel).
Pro domy penzióny s
byty pro důchodce a domy s pečovatelskou službou
se oproti roku 1995 rozpočtovaný objem dotací
snižuje o cca 60%. Navrhovaná částka
zahrnuje v převážné míře
finanční prostředky na dokončení
rozestavěných objektů (cca 83%) a zbývajících
17% je určeno na zahájení další
výstavby. S pokračováním výstavby,
i když v podstatně menším rozsahu, než
bylo v minulosti, se uvažuje ještě asi 2 - 3
roky.
Na druhé straně
se navrhuje výrazněji finančně posílit
některé nové formy podpory bydlení.
V roce 1995 byly nastartovány nové programy podpory
výstavby nájemního bydlení
a výstavby technické infrastruktury pro bytovou
výstavbu v obcích. V tomto roce požádalo
o tuto formu podpory cca 730 obcí a měst.
Oba programy jsou koncipovány
tak, že za předem stanovených podmínek
budou vybrány obce, které dostanou ze státního
rozpočtu pomoc na konkrétní investiční
akce - tj. na zainvestování vhodných pozemků
a na novou nájemní bytovou výstavbu, přičemž
státní podpora bude
limitována a investor (obec nebo sdružení investorů
s účastí obce) si zbývající
část finančních prostředků
zjistí sám.
Účast státu
v roce 1995 činí 1,4 mld. Kč a je další
z forem pomoci státního rozpočtu obcím
i podnikatelským subjektům při výstavbě
nájemního bydlení. Pro rok 1996 je navrhováno
2,2 mld. Kč (index 157,1).
Návrh rozpočtu rovněž
obsahuje rezervu na státní podporu hypotekárních
úvěrů v souladu s vládním
návrhem příslušného zákona,
a to v objemu 500 mil. Kč (tj. o 150% více než
v roce 1995).
V rámci dávek státní sociální
podpory bude poskytován příspěvek
na bydlení (ve výši 1,1 mld. Kč),
který nahradí doposud poskytovaný příspěvek
na hrubé nájemné.
Doplatky na dokončenou
družstevní bytovou výstavbu jsou položkou
nárokovou a přestože tato forma výstavby,
realizovaná ve smyslu vyhlášky č. 136/1985
Sb., již v ČR nepokračuje, je třeba,
aby státní rozpočet mohl na oprávněné
požadavky okresních úřadů reagovat.
Současně v rámci této položky
je uvažováno s alespoň částečným
řešením havarijních stavů panelových
domů.
Převodem nevyužitých
lůžkových kapacit
ze zdravotnictví do obasti ústavů sociální
péče (tzv. reprofilace zdravotnických lůžek)
se vytvoří prostor pro omezení nově
zahajovaných staveb pro tyto účely.
Pro výstavbu nového
objektu domova důchodců je navržena průměrná
finanční náročnost na prostředky
státního rozpočtu na 1 lůžko
cca 1 mil. Kč. Obdobná situace je i při budování
nových kapacit léčeben pro dlouhodobě
nemocné.
Podle expertního odhadu
mezirezortní komise je možno v roce 1996 reálně
využít pro potřeby ústavů sociální
péče a léčeben dlouhodobě nemocných
cca tisíc lůžek. Tím dochází
fakticky k posílení finančních prostředků
na politiku bydlení v širším slova smyslu
ve srovnání s rokem 1995 o dalších 0,8
mld. Kč.
5. Dluhová služba
Výdaje na státní
dluh (dluhová služba) jsou v návrhu státního
rozpočtu koncipovány jako úhrada úroků
státního dluhu. Rozpočet respektuje růst
domácích úrokových sazeb pro jednotlivé
komponenty státního dluhu. Tento růst je
způsoben především restriktivními
opatřeními ČNB.
Meziroční nárůst
dluhové služby ze 4,0 mld. Kč (upravený
rozpočet 1995) na 14,2 mld. Kč souvisí se
záměrem nepoužít v roce 1996 na krytí
úroků zdroje Fondu národního majetku.
(V roce 1995 poskytuje Fond národního majetku na
tento účel 10,7 mld. Kč.) V širším
pojetí zahrnuje dluhová služba i poplatky spojené
se správou státního dluhu, které činí
v obou letech zhruba 100 mi. Kč a které jsou zahrnovány
do výdajů na veřejnou spotřebu státu.
V roce 1996 bude pokračovat
politika stabilizace a sekuritizace státního dluhu,
který by se měl pohybovat na úrovni 155,7
mld. Kč. Úmor dluhu (splátky jistiny) je
tedy financován cestou emisí státních
dluhopisů na domácím trhu ve výši
40 mld. Kč. Tento objem představuje v meziročním
srovnání nárůst o 4,7%. Umožní:
- převést zbývající
přímý úvěr vlády od
ČNB (12,5 mld. Kč) do formy dluhopisů;
- snížit vnější
zadlužení státu o 12,2 mld. Kč při
zvýšení vnitřního zadlužení
státu o stejnou částku.
Dále bude částka
40 mld. Kč získaná emisí státních
dluhopisů v roce 1996 použita k úhradě
části splatné jistiny ve výši
0,7 mld. Kč z přímého úvěru
od Investiční a Poštovní banky a k úhradě
splatných emisí střednědobých
státních dluhopisů ve výši 14,6
mld. Kč.
V důsledku těchto
skutečností se objem státních dluhopisů
v oběhu zvýší z 83,7 mld. Kč
na konci roku 1995 na 109,1 mld. Kč na konci roku 1995
na 109,1 mld. Kč na konci roku 1996. Zároveň
dojde k posunu struktury zadlužení od vnějšího
(zahraničního) k vnitřnímu (domácímu).
Oba tyto základní dlouhodobé trendy ve vývoji
státního dluhu (sekuritizace a internalizace) mají
příznivé měnové důsledky.
6. Transfery do zahraničí
Transfery do zahraničí
představují především platby
mezinárodním institucím, ve kterých
je Česká republika členem. Jejich rozpočet
na rok 1996 představuje 1,5 mld. Kč, což je
cca o 0,1 mld. Kč více než v roce 1995. Největší
část rozpočtu tvoří příspěvek
na mírové operace OSN v objemu téměř
1 mld. Kč.
7. Kapitálové výdaje
Kapitálové výdaje
státního rozpočtu jsou navrženy v celkové
výši 53,9 mld. Kč, tj. ve srovnání
s očekávanou skutečností roku 1995
o 9,4 mld. Kč, resp. o 21,2% vyšší.
TABULKA Č. 17
Oč. skut. 1995 | Návrh 1996 | Index 96/95 | |
Kapitálové výdaje | 44,5 | 53,9 | 121,2 |
v tom: dotace podnik. subjektům | 5,0 | 5,6 | 113,3 |
: výdaje veř. sektoru | 39,5 | 48,3 | 122,1 |
Z věcného hlediska
vychází návrh z dlouhodobě sledovaných
priorit v resortech dopravy, financí, práce a sociálních
věcí, vnitra, školství, spravedlnosti
a zahraničních věcí. Při stanovování
objemu dotací na vymezené okruhy investičních
potřeb definovaných v konkrétních
investičních programech byl důsledně
uplatňován princip financovat rozestavěné
stavby tak, aby byly dokončeny v termínech odpovídajících
evropskému standardu a zahajovat nové stavby pouze
výjimečně. V pořizování
strojů a zařízení,
s výjimkou informačních a výpočetních
systémů, návrh sleduje udržení
úrovně roku 1995.
Návrhy resortů předložené
Ministerstvu financí představují v souhrnu
částku 70 mld. Kč. Pokrytí těchto
požadavků je zcela nereálné a vedlo
by k výraznému deficitu státního rozpočtu.
Největší rozdíly mezi požadavky
resortů a návrhem rozpočtu jsou evidovány
v rozpočtových kapitolách Ministerstva dopravy
(8,37 mld. Kč), Ministerstva vnitra (2,93 mld. Kč),
Ministerstva zdravotnictví (2,61 mld. Kč).
Investiční výdaje
veřejného sektoru
jsou rozpočtovány v objemu 48,3 mld. Kč,
tj. ve srovnání s očekávanou skutečností
roku 1995 o 8,8 mld. Kč, resp. o 22,1% vyšší
a jsou směrovány zejména na:
na výstavbu a technickou obnovu silnic | 5,55 mld. Kč, |
- na výstavbu dálnic | 6,10 mld. Kč, |
- na výstavbu, technickou obnovu a vybavení školských zařízení | 3,18 mld. Kč, |
- na výstavbu, technickou obnovu a vybavení zdravotnic. zařízení | 3,23 mld. Kč, |
- na investice Ministerstva obrany | 6,30 mld. Kč, |
- na investice Ministerstva vnitra | 3,50 mld. Kč, |
- na investice Ministerstva financí | 3,53 mld. Kč, |
- na investice Ministerstva práce a sociálních věcí | 1,83 mld. Kč, |
- na investice Ministerstva spravedlnosti | 1,37 mld. Kč, |
- na investice Ministerstva zahraničních věcí | 1,12 mld. Kč, |
- na výstavbu vodovodů a úpraven vod | 1,49 mld. Kč, |
- na výstavbu kanalizací a čistíren odpadních vod | 1,13 mld. Kč. |
Rozhodující podíl
na výrazném zvýšení výdajů
veřejného sektoru ve srovnání s očekávanou
skutečností roku 1995 má výstavba
silnic a dálnic (přírůstek 2,5 mld.
Kč), investice Ministerstva vnitra částce
(1,0 mld. Kč), Ministerstva práce a sociálních
věcí (0,9 mld. Kč) a Ministerstva obrany
(0,7 mld. Kč).
Investiční dotace
a návratné finanční výpomoci
poskytované podnikatelským subjektům
v celkové výši 5,6
mld. Kč jsou navrženy o 0,7 mld. Kč resp. 13,3%
vyšší ve srovnání s očekávanou
skutečností roku 1995 a jsou směrovány
především na:
- výstavbu a technickou obnovu železnic a obnovu vozového parku ČD | 3,85 mld. Kč, |
- výstavbu a technickou obnovu letecké infrastruktury ČSL | 0,41 mld. Kč, |
- výstavbu a technickou obnovu vodovodů a úpraven vod | 0,23 mld. Kč, |
- sanaci těžby uranu ve s. p. DIAMO Stráž pod Ralskem | 0,44 mld. Kč, |
- investice systému hospodářské mobilizace | 0,30 mld. Kč, |
- podporu podniků zaměstnávajících zdravotně postižené občany | 0,20 mld. Kč. |
Výrazné zvýšení
investičních výdajů v sektoru regionálního
školství ve letech 1995 a 1996 v celkové výši
3,0 mld. Kč je umožněno převodem výnosů
z malé privatizace z Fondu národního majetku.
Z této částky bude poskytnuto na výstavbu,
rekonstrukce a vybavení školských zařízení
základních škol 2,25 mld. Kč.
Pň sestavování
návrhu rozpočtu byla věnována zvláštní
pozornost investičním programům v gescí
Ministerstva dopravy. Ačkoliv jeho požadavky na zvýšení
rozpočtu o cca 14 rnld. Kč nebylo možné
v plné míře akceptovat, je rozpočet
kapitálových výdajů na úseku
dopravy jednou z nejvíce posilovaných oblastí
v návrhu státního rozpočtu, když
proti očekávané skutečnosti roku 1995
roste o více než 30%. Struktura výdajů
z věcného hlediska je zřejmá z následující
tabulky:
TABULKA č. 18
v mil. Kč |
Název investičního programu | Očekávaná skutečnost 1995 | Návrh rozpočtu 1996 | Rozdíly 1996-95 | Indexy 1996/95 |
Investice správy a údržby silnic | 176 | 400 | 224 | 227,3 |
Výstavba a tech. obnova silniční sítě | 2 084 | 2 155 | 91 | 104,4 |
Zlepšení stavu mezinárodních silnic | 105 | 250 | 145 | 238,1 |
Výstavba a tech. obnova silnic statutárních měst | 180 | 1 300 | 1 120 | 722,2 |
Výstavba silnic pro motorová vozidla (čtyřpruhy) | 1 742 | 1 845 | 103 | 105,9 |
Výstavba dálnic | 4 857 | 6 100 | 1 243 | 125,6 |
Modernizace žel. koridoru Děčín - Břeclav | 747 | 1 500 | 753 | 200,8 |
Modernizace žel. koridoru Bohumín - Břeclav | 200 | 200 | ||
Rekonstrukce vybraných železničních tratí | 1 501 | 1 000 | -501 | 66,6 |
Obnova vozidel železniční osobní dopravy | 900 | 1 000 | 100 | 111,1 |
Zajištění bezpečnosti silničního provozu | 150 | 150 | ||
Investice letecké dopravní infrastruktury | 268 | 407 | 139 | 951,8 |
Ostatní investiční programy MD | 88 | 298 | 209 | 336,8 |
Kapitálové výdaje celkem | 12 629 | 16 605 | 3 976 | 131,5 |
z toho: - dálnice a silnice celkem | 9 124 | 11 650 | 2 526 | 127,7 |
- železnice celkem | 3 148 | 3 850 | 702 | 122,3 |
Podrobnější
informace k investiční části výdajů
státního rozpočtu podává část
E. materiálu.
8. Vládní
úvěry
Výdaje na vládní
úvěry představují objem 3,46 mld.
Kč, což je o 5 mld. Kč méně,
než se předpokládá poskytnout v roce
1995. Výrazné snížení souvisí
především s ukončením tzv. 1.
etapy vybraných internačních akcí
(VIA) a pokračováním těchto akcí
jen na území Ruské federace v rámci
2. etapy. Česká republika již nefinancuje
celý objem příslušný bývalé
čs. federaci, jako tomu bylo v první etapě
(se souvztažným inkasem refundace jedné třetiny
ze Slovenské republiky). Výdaje spojené s
plynárenskými VIA přitom představují
téměř 80% výdajů na vládní
úvěry.
Vedle toho obsahuje rozpočet
především výdaje na čerpání
dalších civilních speciálních
vládních úvěrů, úhrady
vícenákladů spojených s deblokací
pohledávek aj.
9. Státní
záruky za úvěry
1. Vývoj v roce 1995
Celkový současný
objem záruk poskytnutých státním rozpočtem
podle zákona č. 576/1990 Sb. ve znění
pozdějších předpisů činí
zhruba 58,3 mld. Kč.
V průběhu letošního
roku byly nově poskytnuty státní záruky
v celkové výši cca 12,1 mld. Kč. Jedná
se o záruky za úvěry v oblasti infrastruktury
- záruku za úvěr konsorcia českých
bank na výstavbu terminálu v Praze Ruzyni ve výši
cca 7 mld. Kč, záruku za úvěr EIB
ve výši cca 1,3 mld. Kč na dofinancování
projektu Telekomunikace I. Na základě rozhodnutí
vlády pomoci ČSA stát převzal rovněž
záruku ČSOB za leasing letadel Airbus A
- 310 ve výši cca 3,8 mld. Kč.
Vláda v průběhu
roku 1995 schválila další projekty, které
budou financovány úvěry se státní
zárukou. Jde např. o záruku za překlenovací
úvěr na dokončení výstavby
hliníkárny v Iránu ve výši 4,1
mld. Kč. a o záruku na výstavbu II. železničního
koridoru ve výši 23,5 mld. Kč. Ministerstvo
financí nadále spolupracovalo na přípravě
uvěrových smluv a státních záruk,
které byly vládou schváleny v roce 1993 event.
v roce 1991, např. výstavba ropovodu z Ingolstadtu
do Kralup, nákup automatizovaného
systému řízení a první dodávky
paliva pro jadernou elektrárnu Temelín nebo výstavba
I. železničního koridoru.
Celkový objem ručení
a záruk, o kterých bylo rozhodnuto a jsou připravovány
k uzavření podle tohoto zákona, představuje
cca 132,1 mld. Kč.
V souvislostí se schválením
zákona č. 58/1995 Sb., o pojišťování
a financování vývozu se státní
podporou, stát rovněž ručí za
závazky exportní pojišťovny z pojištění
vývozních úvěrových rizik a
za závazky exportní banky za splácení
finančních zdrojů získaných
na peněžních a kapitálových trzích
pro zvýhodněné financování.
Se státní zárukou je pojištěno
v současné době za 20 mld. Kč vývozních
úvěrových rizik.
Schválený státní
rozpočet na rok 1995 stanovil na realizaci záruk
1 mld. Kč. Úpravou rozpočtu byla tato částka
snížena na 700 mil. Kč. Z této částky
bude použito 397 mil. Kč na realizaci státní
záruky v souvislosti s obchodním případem
Iranshahr. Dále bylo uhrazeno 5 mil. Kč na splátky
úvěru za Mesit, a. s., a 74 mil. Kč za splátky
úvěru Konax,
a. s. v konkursu a 45 mil. Kč za Mitas, a. s.
2. Předpokládaný
vývoj v roce 1996
Zákonem stanovených
8% rozpočtových příjmů vytváří
pro rok 1996 prostor pro víc než 39 mld. Kč
splátek zaručených úvěrů.
Splátky úvěrů, k jejichž zajištění
Ministerstvo financí poskytuje státní záruku,
představují v roce 1996 zhruba 9 mld. Kč
(včetně úvěrů schválených
vládou, u nichž teprve dojde k podpisu záručních
smluv).
V souvislosti s uváděným
zákonem o pojišťování a financování
vývozu se státní podporou se exportní
pojišťovně umožní rozšířit
v roce 1996 pojistné krytí vývozu o další
4 mld. Kč, tzn. že se státní zárukou
bude ke konci roku 1996 pojištěno za 24 mld. Kč
exportních zakázek. Obdobně se předpokládá,
že exportní banka k 31. 12. 1996 získá
finanční prostředky
za více než 4 mld. Kč.
S ohledem na skutečnost,
že tyto záruky nejsou poskytnuty podle zákona
č. 576/1990 Sb., ve znění dalších
předpisů, nejsou nezahrnuty do osmiprocentního
limitu daného tímto zákonem.
K případné
realizaci státních záruk se ve státním
rozpočtu vytváří rezerva 300 mil.
Kč. Tyto prostředky by měly být dostatečné,
pokud nedojde ke kritickému vývoji v platební
schopnosti Českých aerolinií, resp. budou-li
dodrženy závazky íránské strany
podle dohodnutého platebního kalendáře.
V. ROZPOČTY STÁTNÍCH
FONDŮ
1. Státní fond
tržní regulace v zemědělství
Jde o jediný fond, u něhož
se navrhuje účast státního rozpočtu.
Objem jeho zdrojů a výdajů se navrhuje ve
výši 3,8 mld. Kč, když dotace ze státního
rozpočtu by měla představovat 1,25 mld. Kč.
Dalšími příjmy fondu jsou zejména
tržby z prodeje zemědělských produktů
a úvěr od banky. Prostředky budou použity
na krytí ztrát spojených s vývozem
másla, obdobně jako dalších 200 mil.
Kč, jejichž použití je podmíněno
souhlasem vlády.
2. Státní fond pro zúrodňování
půdy
Jeho příjmy a výdaje
by měly činit 5 mil. Kč. Příjmy
budou tvořeny zejména z dodávek užitkové
vody pro zemědělské subjekty a využity
převážně jako finanční
kompenzace odvodů za zábor zemědělské
půdy právním subjektům, které
nerealizovaly původní investiční záměr
a vrací stavební pozemek zpět do zemědělského
půdního fondu.
3. Státní fond
životního prostředí
Příjmy jsou vytvářeny
standardním způsobem, tj. poplatky a úplatami
za znečišťování životního
prostředí. Dále se předpokládá
příspěvek od FNM ve výši 2 mld.
Kč. Celkové příjmy jsou očekávány
ve výši 5,9 mld. Kč. Majoritní položkou
ve výdajích jsou výdaje na investice ve výši
5,8 mld. Kč, které tvoří hlavně
akce na ochranu vod a národní program ozdravění
ovzduší.
4. Státní fond pro podporu a
rozvoj české kinematografie
Jeho příjmy a výdaje
by měly činit 65,3 mil. Kč, a to bez účasti
státního rozpočtu. Příjmy fondu
jsou tvořeny z odvodů, které na základě
smluv o obchodním zastoupení odvádějí
společnosti AB Barrandov, a. s., a Filmové ateliéry
Zlín, a. s. Národní filmový archiv
odvádí finanční prostředky
z užití filmových děl. Příplatek
k ceně vstupného do kina je další položkou
příjmů. Výdaje fondu zejména
představují půjčky a granty na filmové
projekty a příspěvky na propagaci české
kinematografie.
5. Státní fond
kultury České republiky
Příjmy se navrhují
v celkové výši 6,5 mil. Kč a jsou tvořeny
z 50%ního podílu na výnosech získaných
pronájmem předmětů kulturní
hodnoty a movitých a nemovitých kulturních
památek, u kterých vykonává správu
fond. Výdaje fondu se navrhují ve výši
4,5 mil. Kč. Výdajová část
rozpočtu obsahuje náklady na provoz fondu, pojištění
nemovitostí a jejich provozní náklady.