(pokračuje Vlach)
Dále zde byl komplexní návrh kolegy Ledvinky. Rozumíme si v tom, že se nebude vylučovat s tím, co už bylo přijato v předešlých několika hlasováních.
Dále pan kolega Ledvinka navrhoval pokračovat body 38, 70-75, poté body 93 a 100 atd. podle programu.
Samozřejmě ještě předtím - to jsem ani nerekapituloval - body 19, 20, 21 a 22.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 122. Kdo je proti?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů 61 pro, 30 proti.
Kolegyně Röschová navrhovala pokračovat v druhých čteních a v třetích čteních, ale prosím, aby svůj návrh specifikovala.
Poslankyně Anna Röschová: Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vzhledem k předchozím hlasováním jsem realista a můj návrh, i kdyby byl přijat, se prostě ve středu nestihne, proto svůj návrh beru zpět. Bylo přijato, že se bude ve středu jednat jako o prvním bodu o zákonu o zdraví a o bezpečnosti a domnívám se, že to je rozprava prostě na celý den a na pozměňovací návrhy. Proto svůj návrh stahuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Prosím, je zde faktická poznámka, ke které vám nemám právo dát slovo.
Poslanec Jiří Hofman: Vážené dámy a pánové, vážená vládo, dal bych modifikovaný návrh k paní poslankyni Röschové:
Na čtvrtek 2. dubna na 15.00 hodin zařadit do programu projednávání zákona č. 202/1990 Sb., a to z jednoho prostého důvodu. Prosím vás, když tento zákon zde ve třetím znění neprojednáme tento týden a přeřadíme ho na 14. dubna a na programu této schůze se nám ho podaří projednat, tak když nám ho vrátí Senát zpátky do sněmovny, sněmovnou už neprojde.
Z tohoto jediného praktického hlediska je nutné projednat tento zákon v tomto týdnu, anebo ho hodit pod stůl. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Je zde návrh, abychom určili projednávání novely zákona č. 202 na čtvrtek 2. dubna na 15.00 hodin.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu a stiskne tlačítko v hlasování č. 123. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 100 pro a 5 proti.
Dámy a pánové, budeme se věnovat dalšímu bodu pořadu, kterým je
19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 152/1994 Sb.,
o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění
některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 383/ - prvé čtení
Poprosím pana ministra Cyrila Svobodu, aby se ujal slova a odůvodnil nám sněmovní tisk 383.
Zároveň upozorňuji na to, že předseda vlády v průvodním dopise požádal o zkrácení lhůty pro tento zákon o 20 dnů.
Ministr vnitra ČR Cyril Svoboda: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci.
Návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon o volbách do zastupitelstev v obcích a doplnění některých zákonů, reaguje především na naši zkušenost se stávající právní úpravou a vnáší některé nové prvky, které mají vést k větší efektivnosti při organizaci voleb.
Dovolím si ve svém velmi krátkém vystoupení poukázat na některé nové prvky.
Prvním je, že se zkracuje lhůta pro vyhlášení voleb z 90 na 60 dnů. Další navazující lhůty jsou úměrně tomu zkráceny také.
Za druhé, přináší podobný návrh, jako byl v zákoně o volbách do Poslanecké sněmovny, aby se totiž volilo jenom jeden den, a to v pátek, to tedy znamená zkrácení volebních dnů ze dvou dnů na den jeden.
A přináší novinku, kterou jsme dosud v těchto zákonech neměli, protože poprvé se v tomto zákoně umožňuje, aby mohli volit občané, kteří jsou státními příslušníky jiného státu, než je Česká republika. Týká se to států, které jsou členy Evropské unie, za podmínky, že tito občané jsou starší 18 let a mají trvalý pobyt v obci, ve které se konají volby.
Toto ustanovení je v zákoně proto, že vycházíme z asociační dohody a vycházíme z toho, že tato právní úprava má být kompatibilní s komunitárním právem.
Neznamená to samo o sobě, že tímto dnem mají všichni občané států Evropské unie právo býti voleni a volit v obcích, protože je to vázáno na to, že toto speciální právo bude přiznáno ještě mezinárodní smlouvou.
A konečně poslední důležitá novinka na ochranu práv občanů je, že proti rozhodnutí volební komise a proti rozhodnutí o odmítnutí kandidátních listin se podává opravný prostředek rovnou k soudům. Znamená to, že neprobíhá dvouinstanční správní řízení, ale dává se větší prostor soudům, aby věc byla řádně posouzena a aby tím byla dokonale chráněna ústavní práva našich občanů.
Jak bylo zmíněno, vláda si dovoluje požádat i o zkrácení lhůty, a dovoluji si tímto požádat Poslaneckou sněmovnu, aby tento návrh schválila a postoupila ho do dalšího legislativního procesu v Poslanecké sněmovně. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji panu ministrovi a prosím paní kolegyni Drahoslavu Bartoškovou jako určenou zpravodajku pro prvé čtení, aby se ujala slova.
Poslankyně Drahoslava Bartošková: Pane předsedající, dámy a pánové, předkládaná novela zákona o volbách do zastupitelstev obcí zásadně nepočítá se změnou úpravy volebního systému. Navrhovaná úprava je prvním krokem ke sjednocení ustanovení volebních zákonů před přijetím tzv. volebního kodexu, který by měl v jednom právním předpise řešit komplexně úpravu voleb do Parlamentu České republiky a orgánů územní samosprávy.
Některá ustanovení současné právní úpravy se při aplikaci zákona na volby v roce 1994 a další ukázala jako nepřesná a nedostatečná a je zapotřebí je upravit, aby volební proces zbytečně nekomplikovala.
***