(pokračuje Bartošková)
Nově se umožňuje, jak již zde o tom mluvil pan předkladatel, aktivní a pasivní právo osobám jiného státu majícím na území České republiky trvalý pobyt, se kterým by Česká republika uzavřela dvoustrannou smlouvu.
Dále se v novele navrhuje konání voleb v jednom dni a obdobně jako u voleb do Parlamentu ČR se zkracuje lhůta pro vyhlášení voleb na 60 dnů.
Předložený návrh je v souladu s ústavním pořádkem ČR a nebude mít dopad na státní rozpočet.
Zákon doporučuji propustit do druhého čtení a zároveň navrhuji zkrátit lhůtu pro jeho projednání na 40 dnů.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji paní poslankyni Bartoškové. Otevírám rozpravu, do které se jako první přihlásil pan poslanec Václav Frank. Pro všeobecný hluk skoro ani telefony nejsou pořádně slyšet. Pan kolega Frank má slovo.
Poslanec Václav Frank: Pane předsedající, pane ministře, kolegyně a kolegové, dovolte, abych k tomuto návrhu zákona přednesl stanovisko poslaneckého klubu KSČM, který svým způsobem vítá předkládanou úpravu některých ustanovení současné právní úpravy zákona č. 152/1994 Sb., o volbách do zastupitelstev v obcích a o změně a doplnění některých zákonů ve znění zákona č. 247/1995 Sb., který reaguje na problémy, které se vyskytly při aplikaci zákona na všeobecné volby uskutečněné 18. a 19. listopadu 1994, a reaguje svým způsobem rovněž i na nové volby realizované k 31. lednu letošního roku zhruba ve 230 obcích a částech obcí podle § 57 zákona, ať už z důvodu rozpadu stávajícího zastupitelstva, vzniku nové obce nebo její části a dodatečných nebo opakovaných voleb.
Praxe dokázala, že řada ustanovení je nepřesná či nedostatečná a v současné době již vývojem překonaná. Předložený návrh novely zákona již obsahuje dílčí změny stávající právní úpravy voleb do zastupitelstev v obcích. Chtěl bych připomenout zejména zkrácení lhůty, ve které prezident republiky vyhlašuje volby do zastupitelstev v obcích, z 90 na 60 dnů před konáním voleb. Je to i zkrácení doby voleb ze dvou dnů na jeden den, zúžení neslučitelnosti funkce člena zastupitelstva v obci s postavením pracovníka zařazeného do úřadu obce, městského obvodu nebo městské části, ale i např. vymezení volebních okrsků a i umožnění soudního přezkoumání rozhodnutí volební komise o odmítnutí kandidátní listiny nebo škrtnutí kandidáta na kandidátní listině bez nutnosti předchozího rozhodnutí volební komise vyššího stupně.
Nicméně v části první, oddíl obecná ustanovení v novelizovaném znění § 6 odst. 1, se předpokládá, že zákon přizná právo volit do zastupitelstev v obcích i občanům cizích států, pokud tak stanoví mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána, a pokud zároveň půjde o občany cizích států, kteří mají na území ČR povolen trvalý pobyt.
Podle čl. 1 Listiny základní práv a svobod jsou lidé v právech rovni. Podle čl. 21 odst. 3 Listiny je volební právo všeobecné a rovné. V realizaci návrhu by tak zřejmě v rozporu s Listinou vznikla skupina osob s povoleným trvalým pobytem na území ČR, která by měla více práv než skupina s povoleným trvalým pobytem na území ČR, kteří by shodou na nich nezávislých okolností nebyli občany těchto států, s nimiž by ČR předmětnou mezinárodní smlouvu uzavřela. Tato nerovnost by se týkala jak občanů, kteří sice mají občanství státu, který je členem Evropské unie, ale s nímž ČR příslušnou mezinárodní smlouvu neuzavřela, tak občanů z jiných států, které členy Evropské unie nejsou.
Z těchto důvodů se domnívám, že návrh novely na přiznání aktivního volebního práva pro volby do zastupitelstev v obcích občanům cizích států je v současné době pro podmínky ČR, která zatím není členem Evropské unie, předčasný.
Jistě si Poslanecká sněmovna uvědomuje, že s blížícím se r. 2000 a s přijetím celé řady zákonů zabezpečujících zřízení vyšších územně samosprávných celků a konečně i s materiálem, který nám vláda předložila, týkajícím se reformy veřejné správy, se bude muset upravit komplexně legislativní kodex volebních zákonů v naší republice.
Z tohoto důvodu doporučujeme, abychom se k navrhované problematice, to je k vztahu občana ČR k zákonům Evropské unie, navrátili v celém jeho komplexu po volbách.
Navrhovaná novela v komplexu přesně a nově upravuje celou řadu otázek, které ztěžovaly jak politickým stranám, tak i členům volebních komisí všech stupňů a zejména voličům přípravu a vlastní realizaci voleb. Tyto zkušenosti má i poslanecký klub KSČM, který již při vyhodnocování voleb do zastupitelstev v obcích v r. 1994 na tyto problémy poukazoval.
Přestože předložený návrh obsahuje pro nás některá méně přijatelná ustanovení, podporujeme návrh novely zákona a doporučujeme jej postoupit do druhého čtení.
Podobně se přimlouvám za to, aby tento návrh zákona byl určen i výboru pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji, končím rozpravu vzhledem k tomu, že se do ní nikdo nepřihlásil.
Zazněly zde návrhy na přikázání. Jako první předložím k rozhodnutí návrh na přikázání výboru ústavně právnímu.
Kdo je pro toto přikázání, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 124. Kdo je proti? Návrh byl schválen poměrem hlasů 74 pro, 2 proti.
Nyní je zde návrh na odhlášení.
Pan poslanec Frank navrhoval přikázání výboru pro veřejnou správu atd.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 125. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 81 pro, 3 proti.
Dámy a pánové, kdo je pro zkrácení lhůty na 40 dnů, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování č. 126. Kdo je proti?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů 68 pro, 31 proti.
***