Úterý 31. března 1998

 

(pokračuje Vlach)

Dámy a pánové, konstatuji, že jsme projednali další bod, děkuji panu ministrovi Svobodovi a paní poslankyni Bartoškové.

 

Dovolím si konstatovat, že dalším bodem je

 

20.
Návrh poslankyň Drahoslavy Bartoškové, Hany Marvanové a Anny Röschové
na vydání zákona, kterým se mění a doplňuje zákon 247/1995 Sb.,
o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění
některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 421/ - prvé čtení

 

Prosím, aby předložený návrh uvedla zástupkyně navrhovatele paní poslankyně Drahoslava Bartošková.

 

Poslankyně Drahoslava Bartošková: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, předkládaný návrh novely zákona o volbách do Parlamentu České republiky považuji za důležitou novelu. Jejím smyslem je první krok k přípravě tzv. volebního kodexu, tzn. nové komplexní úpravě volebního práva, kdy jedním zákonem by měla být řešena jednotná úprava společných volebních institutů pro volby do Parlamentu ČR, obcí i regionální samosprávy.

Novela nemění systém poměrného zastoupení do Poslanecké sněmovny a většinového volebního systému u voleb do Senátu. Novela odstraňuje nepřesnosti a nedostatky, které plodily problémy při minulých volbách. Týká se například členství ve volebních komisích, postavení zapisovatelů krajských a obvodních volebních komisí při přejímání kandidátních listin nebo přihlášek k registraci, systému skládání kaucí atd.

Novela obsahuje některé důležité změny, k nimž patří: možnost hlasování občanů České republiky žijících nebo zdržujících se v době konání voleb v zahraničí, což má určitý morální rozměr, kdy našim krajanům dáváme signál, že o ně máme zájem a že s nimi počítáme.

Dále novela upravuje režim projednání kandidátních listin a přihlášek k registraci směrem k možnosti odstranění jejich nedostatků zjištěných po odevzdání.

Další novinkou je zkrácení lhůty pro vyhlášení voleb na 60 dnů.

Dále jde o zavedení sankcí až do výše 500.000 Kč za porušování některých povinností zákona.

Novela také zrychluje instanční postup v případě odmítnutí kandidátní listiny nebo přihlášky k registraci Ústavním soudem.

Dále se novelou mění postup pro sestavování kandidátních listin pro druhé skrutinium. Pořadí kandidátů podle novely sestaví Ústřední volební komise podle procenta přednosti hlasů.

Předložený návrh je v souladu s ústavním pořádkem a bude mít dopad na státní rozpočet.

Zákon doporučuji propustit do druhého čtení a zároveň navrhuji zkrátit lhůtu pro jeho projednání na 40 dnů.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji. Prosím, aby se slova ujal určený zpravodaj pan poslanec Jičínský.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, nemyslím si, že jsem tu v roli zpravodaje, já jsem se přihlásil do obecné rozpravy, protože tato věc se mi zdá zvláštní. O tomto návrhu zákona jsme jednali, a pokud se nemýlím, sněmovna tento návrh zamítla.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane kolego, promiňte, nerad vám skáči do řeči, nicméně věřte, že jste určeným zpravodajem pro první čtení.

 

Poslanec Zdeněk Jičínský: Upozorňuji sněmovnu, že o tomto návrhu sněmovna jednala, v návrhu uvedených poslankyň je změna, která se týká jenom času pro volby, kdy jeden den se mění na dva. Nechávám tedy na uvážení sněmovny, aby posoudila tento návrh. Já sám se přihlásím do obecné rozpravy.

 

Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji a otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan poslanec Frank, připraví se pan poslanec Jičínský. Prosím, aby se ujal slova pan kolega Frank.

 

Poslanec Václav Frank: Pane předsedající, kolegyně a kolegové, oceňuji snahu koaličních poslanců o novelu zákona o volbách do Parlamentu České republiky, která - jak již zde bylo zmíněno - je předkládána krátce po zamítnutí vládního návrhu Poslaneckou sněmovnou.

Nicméně je pravdou, že při přípravě, vlastním průběhu a zpracování výsledků voleb do Poslanecké sněmovny a Senátu Parlamentu České republiky, které se uskutečnilo v roce 1996, se ukázalo, že některá ustanovení volebního zákona jsou nepřesná a nedostatečně řeší otázky volebního procesu.

Šlo zejména o problematiku členství ve volebních komisích všech úrovní, postavení zapisovatelů krajských a obvodních volebních komisí při přijímání kandidátních listin nebo přihlášek kandidátů do Senátu k registraci. Dohady vznikaly i kolem způsobu vedení volební kampaně i o otázky týkající se opravných prostředků, jež ve své podstatě volební proces prodlužovaly.

I tato předložená novela se snaží některé z nich řešit, zpřesňuje je a snaží se řešit i ty okruhy problémů, které se vyskytovaly v často rozdílných stanoviscích Ústřední a krajské volební komise, ale také Nejvyššího i Ústavního soudu. Naznačené problémové okruhy byly pak ve svém důsledku i důvodem velkého množství stížností politických stran, nezávislých kandidátů, voličů i členů volebních komisí.

To jsou pozitivní prvky, které navrhovaná novela má rovněž z větší části zapracovány a snaží se je řešit.

Na druhé straně jde opět o návrh novely velice obšírný, že jeho zavedení do praxe bude dle mého názoru velmi náročné. Zvláště nyní, kdy se ve své podstatě očekává vyhlášení termínu voleb prezidentem republiky.

Zcela nezanedbatelná je i otázka návaznosti novely na další zákony a jejich provázanost, což konečně i sami navrhovatelé v důvodové zprávě uznávají. Tak jak je předloha návrhu zákona koncipována, bude mít zcela jistě i značný dopad na státní rozpočet, což zvláště v této ekonomické a finanční situaci republiky je ke zvážení.

Tento návrh novely sleduje především rozšíření úpravy, podle níž by bylo umožněno hlasování občanů ČR, kteří se v době konání voleb zdržují v zahraničí a u nichž nejsou dány překážky ve výkonu aktivního volebního práva.

Nerad bych byl nesprávně pochopen, neboť jsem si vědom, jaké volební právo Ústava ČR všem svým občanům zaručuje. Již při vládní předloze jsem ale požadoval, aby Ministerstvo zahraničních věcí předložilo důvěryhodné počty osob, občanů ČR, setrvávajících v zahraničí a předložilo i návrh na vyjasnění procesních otázek, které s navrženou úpravou souvisejí, a tyto informace předložilo Poslanecké sněmovně. Nestalo se tak, ani v tomto případě a jde opět o pouhý odhad.

Rovněž není zcela zřejmá technika dalšího dělení hlasů, které zvláštní okrskové volební komise po jejich sečtení a vyhotovení zápisu zasílají přenosovou technikou okresní volební komisi pro Prahu 1. Mám tím na mysli i ve vztahu k určení počtů mandátů ve volebních krajích.

Samozřejmě i tento zákon překračuje určitý limit. Domnívám se, že i u tohoto zákona by bylo vhodné počkat na zpracování celkového kodexu volebních zákonů, včetně obcí, vyšších územních samosprávných celků a parlamentu.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP