Středa 1. dubna 1998

 

(pokračuje Fischerová) 

Bod 7.:

§ 16 se doplňuje novými odstavci 4 a 5, které znějí:

Odst. 4: "Ministerstvo financí po projednání s Ministerstvem zdravotnictví stanoví právním předpisem podrobnější vymezení okruhu a výše příjmů a výdajů fondů uvedených v odstavci 1, podmínky jejich tvorby užití, přípustnosti vzájemných převodů finančních prostředků a hospodaření s nimi. Prováděcí předpis dále stanoví limit nákladů na činnost zaměstnanecké pojišťovny s výjimkou nákladů na činnosti podle § 8 krytých ze zdrojů základního fondu, a to z prostředků získaných z pojistného na všeobecné zdravotní pojištění po přerozdělení, z výnosů penále, pokut, přirážek k pojistnému a náhrad škod, které smí zaměstnanecká pojišťovna použít k tvorbě provozního fondu za každé účetní období včetně postupu propočtu tohoto limitu."

Odst. 5: "Zůstatky fondu sociálního, případně jiného fondu, vytvořeného v rámci povoleného limitu maximální výše nákladů na činnost a maximální výše výdajů na pořizování hmotného a nehmotného investičního majetku (odkaz 12B), čerpaného v souladu s rozhodnutím správní rady ve prospěch pracovníků zaměstnanecké pojišťovny, se převádějí k 1. 1. 1999 jako mimořádný příděl sociálního fondu. Pokud zaměstnanecká pojišťovna vytvářela v rámci tohoto limitu provozní fond, převádí se jeho zůstatek do následujícího období. Finanční zůstatky ostatních účelových fondů se převádějí k 1. 1. 1999 jako mimořádný příděl rezervního fondu. Pokud má zaměstnanecká pojišťovna rezervní fond naplněn, převede zůstatky účelových fondů do fondu základního. Převody ostatních zůstatků účelových fondů provede zaměstnanecká pojišťovna v souladu s podmínkami uvedenými ve vyhlášce Ministerstva financí s využitím převodových můstků nové účtové osnovy."

Bod 8.:

V § 19 se odst. 1 vypouští, odstavce 2 a 3 se označují jako odstavce 1 a 2.

Vracím se k odkazům.

Odkaz 12a. § 29 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů.

Odkaz 12b. § 2 vyhlášky Ministerstva financí č. 301/1997 Sb.

Bod 9.:

V § 20 se na konci připojuje tato věta:

"Daňové povinnosti nepodléhají ani úroky získané z prostředků souvisejících s pojistným na veřejné zdravotní pojištění a s přijatými náhradami škod."

Odkaz 12c. Článek 7., ve vládním návrhu článek 5., zní:

"Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení s výjimkou čl. 3 a 4, které nabývají účinnosti dnem 1. ledna 1999."

Poslední odkaz 12c je § 55 zákona č. 48/1997 Sb.

Dámy a pánové, děkuji vám za trpělivost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a udílím slovo panu poslanci Petru Hulinskému, připraví se pan poslanec Rostislav Čevela.

 

Poslanec Petr Hulinský: Paní předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovoluji si předložit návrh na změnu zákona č. 48/1997 Sb. o veřejném zdravotním pojištění, a to v § 41 odst. 5 písm. d).

Původní znění tohoto § v současné právní úpravě zní: "Kategorií nositele výkonu podle odst. 3 se rozumí: d) klinický psycholog, klinický logoped, absolvent vysoké školy ve studijním oboru tělesná výchova a sport a rehabilitace."

Nově navržené znění: "d) Klinický psycholog, klinický logoped, absolvent vysoké školy ve studijním oboru tělesná výchova a sport-rehabilitace a ve studijním oboru fyzioterapie." To znamená "a" nahradit pomlčkou, zrušit čárku a doplnit "ve studijním oboru fyzioterapie". Důvod "a" nahradit pomlčkou je proto, že to je správný název tohoto oboru, než se přejmenoval na obor fyzioterapie.

Důvod pro druhou úpravu: Absolventi bakalářského a magisterského studia v oboru fyzioterapie získají ukončením studia na vysoké škole státními závěrečnými zkouškami způsobilost k výkonu zdravotnického povolání. Vzhledem k tomu, že postavení fyzioterapeutů není dosud ve stávajících právních normách upraveno, nelze těmto pracovníkům dle současné právní úpravy poskytovat úhradu za zdravotní péči poskytovanou těmito pracovníky přesto, že došlo pouze ke změně názvu tohoto studijního oboru.

Jak jsem zjistil, stanovisko Ministerstva zdravotnictví České republiky je s tímto návrhem totožné a sděluje - cituji: "Po obsahové stránce byl shledán vysokoškolský studijní obor tělesná výchova a sport-rehabilitace na Fakultě tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy totožný se studijním oborem fyzioterapie. Studium tohoto oboru na lékařských fakultách a na FTK v Olomouci je rovněž srovnatelné. Z uvedených důvodů lze absolventy považovat za zdravotnické pracovníky s jiným vysokoškolským vzděláním." Konec citátu.

S ohledem na právní čistotu proto navrhuji provést v tomto zákoně tuto navrženou novelizaci v souladu s doporučením ředitele odboru vzdělání a vědy Ministerstva zdravotnictví.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, uvědomuji si, jak složité je pro mnohé sledovat projev některých kolegů, a proto jsem si dovolil vám tento můj pozměňovací návrh rozdat i na lavice se stanoviskem Ministerstva zdravotnictví a žádám vás o podporu tohoto návrhu. Nejedná se o politikum, ale o pomoc lidem, kteří jen změnou názvu studijního oboru přišli o své existenční jistoty a my bychom k nim neměli být lhostejní.

Děkuji vám za částečnou pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji panu poslanci Hulinskému. Slovo má pan poslanec Rostislav Čevela, připraví se pan poslanec Zvěřina.

 

Poslanec Rostislav Čevela: Vážená paní předsedající, milé kolegyně, ctění kolegové, dovolte mi, abych podal pozměňovací návrh ke sněmovnímu tisku 315, a to velice jednoduchý.

Do čl. I zařadit nový bod 1 tohoto znění:

§ 3 C zní: "Vyměřovacím základem u osoby, za kterou je plátcem pojistného stát, je částka 2900 Kč."

Ostatní body se přečíslují.

Vlastní důvodová zpráva.

Předloženým návrhem se stanoví vyměřovací základ pro úhradu zdravotního pojištění prostřednictvím státního rozpočtu za pojištěnce, kteří jsou taxativně uvedeni v § 7 zákona č. 48/1997 Sb., tzv. státní pojištěnce, pevnou částkou na rozdíl od stávající úpravy, která je odvozena procentem z minimální mzdy, což je 80 % z částky 2650 korun. Jistě se shodují všechny poslanecké kluby v tom, že je nezbytné s ohledem na rozevírající se nůžky mezi životním minimem a minimální mzdou vazbu minimální mzdy na systém zdravotního pojištění odblokovat.

Předložený návrh je oproti stávajícímu vyměřovacímu základu, tj. 2120 korunám českým, vyšší o 780 korun na jednoho státního pojištěnce měsíčně a představuje při stávající výši státních pojištěnců roční dopad do státního rozpočtu 7,2 miliardy korun.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP