Středa 1. dubna 1998

 

(pokračuje Čevela) 

Od 1. července letošního roku by tato úprava znamenala dopad do státního rozpočtu 1998 ve výši 3,6 mld. korun. V této souvislosti dojde ke sníženým platbám výdělečně činných osob, tedy důchodců, osob samostatně výdělečných činných, za které je plátcem stát, do systému zdravotního pojištění, takže celkové příjmy systému zdravotního pojištění se nebudou rovnat dopadům do státního rozpočtu 1998, ale budou nižší, zřejmě kolem 1 mld. korun, a to z titulu odpočtu u zaměstnaných nebo podnikajících osob, za které je plátcem stát. Rozhodování o tom, jakou výši bude platit stát do systému zdravotního pojištění, zůstává na úrovni parlamentu. Tímto návrhem by došlo ke zlepšení finanční situace systému zdravotního pojištění, o kterém jsme se zde v obecné rozpravě také již zmiňovali. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Zvěřina, připraví se paní poslankyně Kolářová.

 

Místopředseda PSP Jaroslav Zvěřina: Vážená paní předsedající, vážení členové vlády, dámy a pánové, dovolte, abych v rámci podrobné rozpravy přednesl krátký pozměňovací návrh k zákonu č. 48/1997 Sb.

V § 46 doporučuji vypustit znění odst. 2 a nahradit je novým textem, který zní takto: "Před uzavřením smlouvy o poskytování a úhradě zdravotní péče s nově vznikajícím zdravotnickým zařízením se koná výběrové řízení."

Domnívám se, že výběrová řízení po přijetí tohoto textu budou sloužit svému přirozenému účelu, tedy hodnocení nových subjektů. K regulaci stávající sítě zdravotnických zařízení může jak ministerstvo, tak pojišťovna využívat jiných rozhodovacích mechanismů.

Mám za to, že potřebujeme jako sůl nový legislativní rámec pro naše zdravotnictví. Diskuse, kterých jsme byli svědky nedávno a kterých jsme svědky dnes, ukazují, že tato země dosud nenalezla politickou shodu o podobě budoucího systému zdravotnictví. Mám za to, že to je otázka, která bude otevřená pro novou sněmovnu a novou vládu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji a udílím slovo paní poslankyni Mileně Kolářové, připraví se pan poslanec Vladimír Špidla.

 

Poslankyně Milena Kolářová: Paní předsedající, pane předsedo vlády, dámy a pánové, dovolte mi dva pozměňovací návrhy.

První se týká správní rady VZP. Je to pozměňovací návrh k tisku č. 315. Navrhuji za článek 2 vložit nový článek 3 následujícího znění a stávající články 3 až 5 označit jako články 4 až 6.

Článek 3: Zákon České národní rady č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění zákona České národní rady č. 592/1992 Sb., zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona č. 60/1995 Sb., zákona č. 149/1996 Sb., zákona č. 48/1997 Sb. a zákona č. 305/1997 Sb., se mění a doplňuje takto:

1. V § 18 odst. 4 se připojuje nová věta, která zní: Zástupce státu ve správní radě pojišťovny lze z funkce odvolat (§ 20 odst. 5) i před uplynutím funkčního období.

2. § 20 odst. 5 zní: Zástupce státu do správní rady jmenuje a odvolává vláda České republiky na návrh ministra zdravotnictví.

Odůvodnění tohoto pozměňovacího návrhu je toto: Ve správních radách zdravotních pojišťoven tvoří jednu třetinu zástupci státu. Tak tedy může stát částečně ovlivňovat politiku těchto pojišťoven. Zástupce jmenuje ministr zdravotnictví.

Toto řešení se v současné době může však důsledně uplatňovat pouze u zaměstnaneckých pojišťoven. Pozměňovací návrh sleduje možnost jisté rovnosti těchto pojišťoven. Současná situace je taková, že pokud přestane člen správní rady VZP působící za státní správu prosazovat zájem zdravotní politiky státu a sám dobrovolně z této funkce neodstoupí, není možné žádoucí změnu ve složení jedné třetiny státních zástupců dle současné legislativy iniciovat a legalizovat. Jedná se v podstatě pouze o tuto jednu třetinu. Samozřejmě zásah do dalších není.

Druhý pozměňovací návrh podávám alternativně k návrhu kolegy Zvěřiny. Tento pozměňovací návrh by zněl - myslím tím jeho návrh, který se vztahuje k výběrovým řízením: Článek 1 - zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, a o změnách a doplněních některých souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 242/1997 Sb. a zákona č. 2/1998 Sb. se mění a doplňuje takto: V § 46 se v odstavci 2 za první větu vkládá nová věta, která zní: "To neplatí pro zdravotnické zařízení, které je povinno zachovat rozsah poskytovaných zdravotnických služeb stanovený na základě rozhodnutí příslušného státního orgánu vydaného podle zákona - odkaz 46 - a to po dobu trvání tohoto závazku." Odkaz č. 46 - zákon č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, ve znění pozdějších předpisů.

Zdůvodním to tak, že se v podstatě jedná o zařízení, která byla privatizována v tzv. kategorii B a kterým byl uložen závazek poskytovat po určitou dobu zdravotní péči. Týká se to toho, že v době, kdy jsou tato zařízení povinna na základě tohoto závazku tuto péči poskytovat, by neprocházela výběrovým řízením. Nejedná se samozřejmě o smluvní povinnost pojišťovny. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Děkuji. Slovo má pan poslanec Vladimír Špidla, připraví se pan poslanec Josef Janeček.

 

Poslanec Vladimír Špidla: Vážená paní předsedající, vážená vládo, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych předložil pozměňovací návrh k zákonu č. 48/1997 Sb. v platném znění, a to k § 17 odst. 5.

Pozměňovací návrh zní: Do § 17 odst. 5 vložit písm. c). Text písm. c): "Pokud rozhodnutí vlády o hodnotách bodu a výši úhrad zdravotní péče hrazené ze zdravotního pojištění povede ke schodku v systému veřejného zdravotního pojištění, ručí za vzniklý schodek stát svým rozpočtem."

Dovolte mi velmi krátké zdůvodnění. § 17 odst. 5 písm. b) dává možnost vládě České republiky rozhodnout o cenách ve zdravotnictví, pokud nedojde v rámci dohodovacího řízení ke shodě jednotlivých účastníků. Toto rozhodnutí není omezeno žádnými okolnostmi a vláda může učinit rozhodnutí prakticky libovolně a prakticky i rozhodnutí, která mohou být velmi nerozumná. Současné rozhodnutí vlády o cenách -zdá se - určité prvky povrchnosti v sobě zakládá. Mimo jiné se dá předpokládat, že v systému bude nutné na straně výdajové uplatnit minimálně 4,8 mld. Proti tomuto výdaji nejsou koncipovány žádné příjmy.

Samozřejmě ve vládním zdůvodnění se uvažuje o určitých zdrojích pojišťoven, ale otázka je sporná. Podle mého názoru nebyla řádně prodiskutována.

Právě toto rozhodnutí je určitým modelovým případem, který říká, že vláda musí být alespoň velmi volně ve svém rozhodnutí vázána. To je důvod, proč podávám svůj pozměňovací návrh.

 

Místopředsedkyně PSP Petra Buzková: Nyní udílím slovo paní ministryni Roithové. Potom bude na řadě přihlášený pan poslanec Janeček.

 

Ministryně zdravotnictví ČR Zuzana Roithová: Paní předsedající, dámy a pánové, otevřeli jsme další téma, nedá se nic dělat, musím na něj reagovat.

Rozhodnutí vlády o úhradě a cenách a sazbách ve zdravotnictví od 1. 4. do 30. 6. 1998 bylo rozhodnutí, které bylo velmi uvážlivé. Bylo provedeno na základě velmi podrobných analýz. Dokonce i na základě údajů, které Ministerstvo zdravotnictví získalo řekněme nestandardním způsobem ještě dříve, než budou zpracovány výroční zprávy pojišťoven a než budou hotovy i souhrnné informace na Ministerstvu financí, nicméně na základě údajů, které jsme si vyžádali s předstihem i z okresů.

***


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP